Wetenschap onderzoekt nieuwe categorie van bewustzijn: het blanco brein
-
- Man/Vrouw: M
Wetenschap onderzoekt nieuwe categorie van bewustzijn: het blanco brein
‘Ik denk, dus ik ben’, maar wat als we nergens aan denken? Uit onderzoek naar mentale leegte, oftewel mind blanking in het Engels, blijkt dat ons dit mogelijk 5 tot 20 procent van de tijd overkomt. Dit staat haaks op de algemene opvatting dat bewustzijn gelijkstaat aan het hebben van een doorlopende gedachtestroom.
https://www.trouw.nl/wetenschap/wetensc ... ~b6c8ba05/
De wetenschap schiet opeens wakker. Stiekem moet ik natuurlijk wel een beetje lachen, de wetenschap komt ergens achter wat al eeuwen lang bekend is. Ik denk, dus ik ben? Dat dacht ik toch niet.....
De meest simpele ziel kan vast stellen dat als er geen gedachten zijn dat je toch gewoon 'bent'. En dan blijkt dat "simpele zielen" soms slimmer zijn dan de hele wetenschap bij elkaar. Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Rijk der hemelen. (Matteüs 5, 3)
De wetenschap schiet opeens wakker. Stiekem moet ik natuurlijk wel een beetje lachen, de wetenschap komt ergens achter wat al eeuwen lang bekend is. Ik denk, dus ik ben? Dat dacht ik toch niet.....
De meest simpele ziel kan vast stellen dat als er geen gedachten zijn dat je toch gewoon 'bent'. En dan blijkt dat "simpele zielen" soms slimmer zijn dan de hele wetenschap bij elkaar. Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Rijk der hemelen. (Matteüs 5, 3)
Alzo dan een ieder van u, die niet verlaat alles wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.
-
Re: Wetenschap onderzoekt nieuwe categorie van bewustzijn: het blanco brein
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
-
Dat is niet de vraagstelling die Descartes beantwoordde. Misschien moet je het nog eens goed overdenken want klaarblijkelijk begrijp je het niet.Tufkah schreef: 10 mei 2025, 20:26 ‘Ik denk, dus ik ben’, maar wat als we nergens aan denken? ...
...
-
Het verstand is de basis van alle kennis, zo Descartes.
Geen traditie, geen gewoonte levert kennis, maar het verstand.
Derhalve het credo van de Verlichting, beredeneer, beredeneer, beredeneer.
Maar ook theologie voldoet m.i. aan het uitgangspunt beredeneer, beredeneer, beredeneer maar wel met als basis uitgangspunt een
axioma ontleend aan een bepaalde "' openbaring "". Levert "' openbaring "" axiomatische kennis, een interessant vraagstuk.
Geen traditie, geen gewoonte levert kennis, maar het verstand.
Derhalve het credo van de Verlichting, beredeneer, beredeneer, beredeneer.
Maar ook theologie voldoet m.i. aan het uitgangspunt beredeneer, beredeneer, beredeneer maar wel met als basis uitgangspunt een
axioma ontleend aan een bepaalde "' openbaring "". Levert "' openbaring "" axiomatische kennis, een interessant vraagstuk.
-
Wist Descartes veel? Die zei ook zomaar iets wat zijn gedachten hem ingaven. Het denken geeft alleen maar redenaties. Maar om een lans te breken voor de Cartesiaanse beschouwing:
Met het Ding an sich verwijst filosoof Immanuel Kant (1724-1804) naar de wereld zoals deze echt is. Volgens Kant kunnen we dit Ding an sich nooit volledig kennen, omdat we hierin beperkt worden door onze zintuigen en ons menselijk kenvermogen. Wat we zien en denken te kennen, is enkel een representatie van het Ding an sich, en niet het ding zelf, dacht Kant.. (Bron: Filosofie Magazine)
Wat Descartes feitelijk beweert is dat het denken een representatie is van het Ding an sich. Daar heeft hij het juist. Waar hij te kort schoot is dat het volledig kennen onmogelijk is. Het volledig kennen van het Ding an sich is wel mogelijk. Maar daar betreden we het terrein van de geest. Het innerlijke gewaarzijn gaat aan het denken vooraf. Ik denk niet, het is mijn brein die denkt. Het is het brein wat denkt dat hij "ik" is.
Dat denkt dat brein alleen maar.....
Met het Ding an sich verwijst filosoof Immanuel Kant (1724-1804) naar de wereld zoals deze echt is. Volgens Kant kunnen we dit Ding an sich nooit volledig kennen, omdat we hierin beperkt worden door onze zintuigen en ons menselijk kenvermogen. Wat we zien en denken te kennen, is enkel een representatie van het Ding an sich, en niet het ding zelf, dacht Kant.. (Bron: Filosofie Magazine)
Wat Descartes feitelijk beweert is dat het denken een representatie is van het Ding an sich. Daar heeft hij het juist. Waar hij te kort schoot is dat het volledig kennen onmogelijk is. Het volledig kennen van het Ding an sich is wel mogelijk. Maar daar betreden we het terrein van de geest. Het innerlijke gewaarzijn gaat aan het denken vooraf. Ik denk niet, het is mijn brein die denkt. Het is het brein wat denkt dat hij "ik" is.
Dat denkt dat brein alleen maar.....
Alzo dan een ieder van u, die niet verlaat alles wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.
-
Goed dat je het overdacht hebt. Maar misschien moet je er nog eens een cursusje filosofie aan besteden.
-
Het brein is totaal blanco als het nog in moeders buik zit maar er uit en in de wig gaat het brein zich vullen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Dat dacht men vroeger, maar onderzoek heeft uitgewezen dat voor de geboorte het brein actief is.Snelheid schreef: 16 mei 2025, 22:56 Het brein is totaal blanco als het nog in moeders buik zit maar er uit en in de wig gaat het brein zich vullen.
Zelfs bij kippen schijnt dat zo te zijn, kuikens door de moeder uitgebroed gedragen zich iets anders als die uit een broedmachine.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Ik kon het artikel niet lezen, maar wel even dit:
Men kan het brein niet stilzetten het is altijd we ergens mee bezig en dat is dus ook denken.
Daarnaast hebben veel mensen het idee dat denken alleen maar in een taal kan en dat is ook onjuist.
Men kan het brein niet stilzetten het is altijd we ergens mee bezig en dat is dus ook denken.
Daarnaast hebben veel mensen het idee dat denken alleen maar in een taal kan en dat is ook onjuist.
-
Dat het brein reeds voor de geboorte aktief is, is zonder meer empirisch aangetoond.Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 15:44Dat dacht men vroeger, maar onderzoek heeft uitgewezen dat voor de geboorte het brein actief is.Snelheid schreef: 16 mei 2025, 22:56 Het brein is totaal blanco als het nog in moeders buik zit maar er uit en in de wig gaat het brein zich vullen.
Zelfs bij kippen schijnt dat zo te zijn, kuikens door de moeder uitgebroed gedragen zich iets anders als die uit een broedmachine.
""Waarmede"' het brein precies aktief is ( bewustzijns-beleving ) , dat is nog niet helder.
-
Dat lijkt me niet.peda schreef: 20 mei 2025, 15:57Dat het brein reeds voor de geboorte aktief is, is zonder meer empirisch aangetoond.Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 15:44
Dat dacht men vroeger, maar onderzoek heeft uitgewezen dat voor de geboorte het brein actief is.
""Waarmede"' het brein precies aktief is ( bewustzijns-beleving ) , dat is nog niet helder.
Het moet trouwens wel activiteit hebben als het volledig stil ligt zou het wel eens niet meer op gang kunnen komen.
Het hart wordt door het hart aangestuurd en moet bedrijfsklaar zijn voor de geboorte.
-
Is het jou dan bekend met welke bewustzijns-inhoud het brein van de ongeborene zich bezig houdt?Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 16:02Dat lijkt me niet.peda schreef: 20 mei 2025, 15:57
Dat het brein reeds voor de geboorte aktief is, is zonder meer empirisch aangetoond.
Het moet trouwens wel activiteit hebben als het volledig stil ligt zou het wel eens niet meer op gang kunnen komen.
Het hart wordt door het hart aangestuurd en moet bedrijfsklaar zijn voor de geboorte.
Ik heb het niet over de werking van de basale stam-hersenen, maar over de cortex.
-
Ik denk dat dat bij een ongeborene nauwelijks aan de orde is.peda schreef: 20 mei 2025, 16:05Is het jou dan bekend met welke bewustzijns-inhoud het brein van de ongeborene zich bezig houdt?Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 16:02
Dat lijkt me niet.
Ik heb het niet over de werking van de basale stam-hersenen, maar over de cortex.
Het is zelfs de vraag of en pasgeborene dat heeft.
-
M.i. is er wel bij ongeborenen reeds "" cortex-werking "" empirisch vastgesteld.Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 16:25Ik denk dat dat bij een ongeborene nauwelijks aan de orde is.peda schreef: 20 mei 2025, 16:05
Is het jou dan bekend met welke bewustzijns-inhoud het brein van de ongeborene zich bezig houdt?
Over het hoe en wat qua hersenwerking-meting, moet ik mij wel oriënteren.
-
Dat klopt, maar wat het dan doet is weer niet bekend.peda schreef: 20 mei 2025, 16:27M.i. is er wel bij ongeborenen reeds "" cortex-werking "" empirisch vastgesteld.Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 16:25
Ik denk dat dat bij een ongeborene nauwelijks aan de orde is.
Over het hoe en wat qua hersenwerking-meting, moet ik mij wel oriënteren.
-
Ja logisch dat het brein voor de geboorte actief is,maar wel bezig met de zaken in moeders buik,daarbuiten daar weet het brein nog niets van.Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 15:44Dat dacht men vroeger, maar onderzoek heeft uitgewezen dat voor de geboorte het brein actief is.Snelheid schreef: 16 mei 2025, 22:56 Het brein is totaal blanco als het nog in moeders buik zit maar er uit en in de wig gaat het brein zich vullen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Dat ben ik met je eens.Snelheid schreef: 20 mei 2025, 17:12Ja logisch dat het brein voor de geboorte actief is,maar wel bezig met de zaken in moeders buik,daarbuiten daar weet het brein nog niets van.Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 15:44
Dat dacht men vroeger, maar onderzoek heeft uitgewezen dat voor de geboorte het brein actief is.
Het maakt wel dat het dus bij de geboorte al niet meer echt blanco is.
-
Een ongeborene kan geen bewustzijn-inhoud hebben, er is immers niets buiten zichzelf om bewust van te zijn. Ieder mens kan voor zichzelf nagaan dat degene die hij "ik" noemt opgedaan is aan de hand van de wereld. Daarom is een ongeborene egoloos.Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 16:25Ik denk dat dat bij een ongeborene nauwelijks aan de orde is.peda schreef: 20 mei 2025, 16:05
Is het jou dan bekend met welke bewustzijns-inhoud het brein van de ongeborene zich bezig houdt?
-
Klopt.Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 17:17Dat ben ik met je eens.Snelheid schreef: 20 mei 2025, 17:12
Ja logisch dat het brein voor de geboorte actief is,maar wel bezig met de zaken in moeders buik,daarbuiten daar weet het brein nog niets van.
Het maakt wel dat het dus bij de geboorte al niet meer echt blanco is.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Hij kan zich pas een IK noemen als hij een taal heeft.Tufkah schreef: 20 mei 2025, 17:19Een ongeborene kan geen bewustzijn-inhoud hebben, er is immers niets buiten zichzelf om bewust van te zijn. Ieder mens kan voor zichzelf nagaan dat degene die hij "ik" noemt opgedaan is aan de hand van de wereld. Daarom is een ongeborene egoloos.Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 16:25
Dieren hebben geen taal zoals wij, toch vermoed men dat sommige dieren zich welbewust zijn een individu tussen anderen te zijn.
Wel zijn de meningen hierover sterk verdeeld
-
Dat een ongeborene nog niet beschikt over een zelfbewustzijn, dat lijkt mij een redelijke veronderstelling.Tufkah schreef: 20 mei 2025, 17:19Een ongeborene kan geen bewustzijn-inhoud hebben, er is immers niets buiten zichzelf om bewust van te zijn. Ieder mens kan voor zichzelf nagaan dat degene die hij "ik" noemt opgedaan is aan de hand van de wereld. Daarom is een ongeborene egoloos.Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 16:25
Ik zie ook niet hoe een basaal zelfbewustzijn bij ongeborenen empirisch vastgesteld zou kunnen worden.
Maar de gradaties in bewustzijn verlopen ook via de bekende lange lat en op welke trede van de lat de ongeborene staat, dat is m.i. wetenschappelijk niet bekend. Wel een interessant onderwerp.
-
Volgens mij werd nergens aangenomen dat mensen niet bestaan bij mind blanking.Tufkah schreef: 10 mei 2025, 20:26 ‘Ik denk, dus ik ben’, maar wat als we nergens aan denken? Uit onderzoek naar mentale leegte, oftewel mind blanking in het Engels, blijkt dat ons dit mogelijk 5 tot 20 procent van de tijd overkomt. Dit staat haaks op de algemene opvatting dat bewustzijn gelijkstaat aan het hebben van een doorlopende gedachtestroom.
Overigens is mind blanking iets anders dan 'nergens aan denken' of 'gedachtenloos zijn', de schrijver van het artikel (dat niet te lezen is omdat het achter een bataalmuur zit) is dus niet goed op de hoogte of probeert bewust de zaken anders voor te stellen.
In ieder geval:
Wat is het dan dat je wil zeggen?
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 20 mei 2025, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ALDUS T-C;Hij kan zich pas een IK noemen als hij een taal heeft.
klopt; bij de eerste woordjes kan dat al het geval zijn vooral als de dreumes een willetje heeft.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Hier spreekt duidelijk iemand die nooit kinderen heeft gehad.Snelheid schreef: 16 mei 2025, 22:56 Het brein is totaal blanco als het nog in moeders buik zit maar er uit en in de wig gaat het brein zich vullen.
En hier ook. Ongeborenen zijn zich wel degelijk bewust van hun omgeving, dat blijkt uit het feit dat ze reageren op geluid en aanraking.Tufkah schreef: 20 mei 2025, 17:19Een ongeborene kan geen bewustzijn-inhoud hebben, er is immers niets buiten zichzelf om bewust van te zijn. Ieder mens kan voor zichzelf nagaan dat degene die hij "ik" noemt opgedaan is aan de hand van de wereld. Daarom is een ongeborene egoloos.Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2025, 16:25
Maar dit is een andere discussie.
-
Je zegt weer iets wat je niet kan weten;voorts bemoei je niet met mij privelevenDat_beloof_ik schreef: 20 mei 2025, 17:48Hier spreekt duidelijk iemand die nooit kinderen heeft gehad.Snelheid schreef: 16 mei 2025, 22:56 Het brein is totaal blanco als het nog in moeders buik zit maar er uit en in de wig gaat het brein zich vullen.
En hier ook. Ongeborenen zijn zich wel degelijk bewust van hun omgeving, dat blijkt uit het feit dat ze reageren op geluid en aanraking.Tufkah schreef: 20 mei 2025, 17:19
Een ongeborene kan geen bewustzijn-inhoud hebben, er is immers niets buiten zichzelf om bewust van te zijn. Ieder mens kan voor zichzelf nagaan dat degene die hij "ik" noemt opgedaan is aan de hand van de wereld. Daarom is een ongeborene egoloos.
Maar dit is een andere discussie.

VERITAS VOS LIBERABIT.