Eucharistie, ritueel of praktijk?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Eucharistie, ritueel of praktijk?
Eucharistie, is dat nou een symbolisch ritueel waarin we het offer, Jezus, eten en drinken. Of is dit een herinnering aan wat ons echt vervuld?
Gaat het echt stil staan bij zijn lijden, of gaat het om de realisatie dat niks in de wereld ons kan vervullen?
Is het een toetredingsritueel tot de gemeente of een bewustwording die elk schepsel nodig heeft?
Ik zie het als iets dat beide is. En dat wanneer het slechts als 1 van de 2 wordt gepresenteerd, het een hol ritueel wordt...
Ik zie het als God die ons verteld wat belangrijk is, eten delen, vervulling delen. Eten is daarvoor namelijk het makkelijkste medium.
Ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken!
1. Wat zei Jezus precies?
Tijdens het Laatste Avondmaal, zoals opgetekend in de evangeliën (bijv. Mattheüs 26:26-28):
“Neemt, eet, dit is mijn lichaam.”
“Drinkt allen daaruit, want dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.”
En in Johannes 6 (vóór het Laatste Avondmaal!) zegt Jezus iets nóg mysterieuzer:
“Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald. Wie van dit brood eet, zal leven in eeuwigheid. En het brood dat ik zal geven, is mijn vlees, ten bate van het leven van de wereld.”
(Johannes 6:51)
2. Twee mogelijke lagen van betekenis
A. Letterlijk/fysiek: “Dit is mijn lichaam” = Jezus’ eigen lichaam
In deze lezing verwijst Jezus naar zijn eigen lichaam, dat spoedig zal worden gekruisigd. Hij geeft het brood als symbool van zijn fysieke offer.
→ “Dit ben ik — mijn lijf, mijn bloed, mijn lijden — dat geef ik aan jullie. Neem het in je op.”
In deze context is de Eucharistie:
Een herinnering aan Jezus' fysieke offer.
Een sacramentele deelname aan dat offer.
Voor veel christenen is dit de kern van het verlossingsmysterie.
B. Mystiek: “Mijn lichaam” = Het goddelijke, universele lichaam
Maar er is nog een diepere laag, vooral te vinden in Johannes en bij mystieke theologen:
Als Jezus zegt “dit is mijn lichaam”, dan zegt hij dat als incarnatie van het Woord (Logos), het eeuwige Woord van God:
“In het begin was het Woord (…) en het Woord is vlees geworden.” (Johannes 1:1,14)
In die zin is zijn lichaam niet alleen zijn individuele menselijke lichaam, maar ook:
Het Lichaam van God (soms genoemd “Kosmisch Christus”).
En dus ook: alles wat leeft, beweegt en bestaat.
In deze visie:
– “Wanneer je eet van dit brood, neem je niet alleen mijn menselijke lichaam op,
maar de hele goddelijke realiteit waarin jij leeft, beweegt en bent.”
(vgl. Handelingen 17:28)
3. In lijn met de mystieke traditie
Veel mystici (zoals Meister Eckhart, Hildegard van Bingen, Johannes van het Kruis) en moderne denkers (zoals Teilhard de Chardin) zagen Jezus niet enkel als individu, maar als manifestatie van een goddelijke totaliteit:
Jezus zegt “Ik ben het brood”, niet omdat hij alleen zichzelf bedoelt,
maar omdat hij een uitdrukking is van wat het hele universum doordringt: God zelf.
Dus wanneer hij zegt:
“Dit is mijn lichaam”,
kan dat gelezen worden als:
“Dit is God — en God is alles — en Ik ben daarvan een zichtbare uitdrukking.”
Gaat het echt stil staan bij zijn lijden, of gaat het om de realisatie dat niks in de wereld ons kan vervullen?
Is het een toetredingsritueel tot de gemeente of een bewustwording die elk schepsel nodig heeft?
Ik zie het als iets dat beide is. En dat wanneer het slechts als 1 van de 2 wordt gepresenteerd, het een hol ritueel wordt...
Ik zie het als God die ons verteld wat belangrijk is, eten delen, vervulling delen. Eten is daarvoor namelijk het makkelijkste medium.
Ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken!
1. Wat zei Jezus precies?
Tijdens het Laatste Avondmaal, zoals opgetekend in de evangeliën (bijv. Mattheüs 26:26-28):
“Neemt, eet, dit is mijn lichaam.”
“Drinkt allen daaruit, want dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.”
En in Johannes 6 (vóór het Laatste Avondmaal!) zegt Jezus iets nóg mysterieuzer:
“Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald. Wie van dit brood eet, zal leven in eeuwigheid. En het brood dat ik zal geven, is mijn vlees, ten bate van het leven van de wereld.”
(Johannes 6:51)
2. Twee mogelijke lagen van betekenis
A. Letterlijk/fysiek: “Dit is mijn lichaam” = Jezus’ eigen lichaam
In deze lezing verwijst Jezus naar zijn eigen lichaam, dat spoedig zal worden gekruisigd. Hij geeft het brood als symbool van zijn fysieke offer.
→ “Dit ben ik — mijn lijf, mijn bloed, mijn lijden — dat geef ik aan jullie. Neem het in je op.”
In deze context is de Eucharistie:
Een herinnering aan Jezus' fysieke offer.
Een sacramentele deelname aan dat offer.
Voor veel christenen is dit de kern van het verlossingsmysterie.
B. Mystiek: “Mijn lichaam” = Het goddelijke, universele lichaam
Maar er is nog een diepere laag, vooral te vinden in Johannes en bij mystieke theologen:
Als Jezus zegt “dit is mijn lichaam”, dan zegt hij dat als incarnatie van het Woord (Logos), het eeuwige Woord van God:
“In het begin was het Woord (…) en het Woord is vlees geworden.” (Johannes 1:1,14)
In die zin is zijn lichaam niet alleen zijn individuele menselijke lichaam, maar ook:
Het Lichaam van God (soms genoemd “Kosmisch Christus”).
En dus ook: alles wat leeft, beweegt en bestaat.
In deze visie:
– “Wanneer je eet van dit brood, neem je niet alleen mijn menselijke lichaam op,
maar de hele goddelijke realiteit waarin jij leeft, beweegt en bent.”
(vgl. Handelingen 17:28)
3. In lijn met de mystieke traditie
Veel mystici (zoals Meister Eckhart, Hildegard van Bingen, Johannes van het Kruis) en moderne denkers (zoals Teilhard de Chardin) zagen Jezus niet enkel als individu, maar als manifestatie van een goddelijke totaliteit:
Jezus zegt “Ik ben het brood”, niet omdat hij alleen zichzelf bedoelt,
maar omdat hij een uitdrukking is van wat het hele universum doordringt: God zelf.
Dus wanneer hij zegt:
“Dit is mijn lichaam”,
kan dat gelezen worden als:
“Dit is God — en God is alles — en Ik ben daarvan een zichtbare uitdrukking.”
-
- Man/Vrouw: V
Re: Eucharistie, ritueel of praktijk?
Dag Ruben,
Wat een inspirerend onderwerp heb je hier geplaatst!
Met mijn vroegere RK-opvoeding heb ik het ritueel van de Eucharistie uiteindelijk, door het lijden, als verstikkend ervaren. Ik heb mede daardoor dan ook afstand genomen van die kerk. En heb daar geen spijt van, want het leidde mij als vrouw tot de wedergeboorte in Jezus Christus.
Met wat jij hier plaatst komt er nu een ‘verruiming van het bewustzijn’ binnen deze materie. Ik bedank je daarvoor, maar laat het met deze reactie wèl hierbij.
Wat een inspirerend onderwerp heb je hier geplaatst!

Met mijn vroegere RK-opvoeding heb ik het ritueel van de Eucharistie uiteindelijk, door het lijden, als verstikkend ervaren. Ik heb mede daardoor dan ook afstand genomen van die kerk. En heb daar geen spijt van, want het leidde mij als vrouw tot de wedergeboorte in Jezus Christus.
Met wat jij hier plaatst komt er nu een ‘verruiming van het bewustzijn’ binnen deze materie. Ik bedank je daarvoor, maar laat het met deze reactie wèl hierbij.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
Dank.Yours schreef: 29 jun 2025, 12:20 Dag Ruben,
Wat een inspirerend onderwerp heb je hier geplaatst!![]()
Laat de stilte spreken

-
Zo is het. Benieuwd wanneer ik (weer) helemaal stilval.Ruben schreef: 29 jun 2025, 12:26Dank.Yours schreef: 29 jun 2025, 12:20 Dag Ruben,
Wat een inspirerend onderwerp heb je hier geplaatst!![]()
Laat de stilte spreken![]()

-
Toen ik de Mandelbrot en Buddhabrot sets zag viel ik helemaal stil...
https://benedikt-bitterli.me/buddhabrot ... sample.png
https://youtu.be/oiTK2KFLlH4?si=nLXP_WW0AtKA_uXZ
https://youtu.be/NGMRB4O922I?si=1NxkRowYkSFsjynx
https://youtu.be/FFftmWSzgmk?si=uT58PkqHfQzgMvDY
-
Al deze links zeggen mij eerlijk gezegd weinig.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:20Toen ik de Mandelbrot en Buddhabrot sets zag viel ik helemaal stil...
-
Openen he en kijken, is waarlijk mooi. Dit is waar je profiel foto vandaan komtYours schreef: Gisteren, 09:35Al deze links zeggen mij eerlijk gezegd weinig.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:20
Toen ik de Mandelbrot en Buddhabrot sets zag viel ik helemaal stil...
Het zijn de formules voor eindeloze variatie.
Laatst gewijzigd door Ruben op 30 jun 2025, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mijn profielfoto is een ‘gewone’ foto van het sterrenstelsel M82, ook bekend als het ‘Sigaarstelsel’ in het sterrenbeeld Grote Beer.
Ik zie in je links vooral veel fractals, tekeningen en wiskundige berekeningen voorbij komen. Dat heeft allemaal niet mijn belangstelling en ik val er al helemaal niet stil van.
De stilte waar ik het over heb is denk ik van een andere orde.
-
Eerste is het plaatje. Het gezicht van God(De Elohim), hetgeen al millennia lang gezien wordt in diepe meditatieYours schreef: Gisteren, 12:17Mijn profielfoto is een ‘gewone’ foto van het sterrenstelsel M82, ook bekend als het ‘Sigaarstelsel’ in het sterrenbeeld Grote Beer.Ruben schreef: Gisteren, 11:36
Openen he en kijken, is waarlijk mooi. Dit is waar je profiel foto vandaan komt
Ik zie in je links vooral veel fractals, tekeningen en wiskundige berekeningen voorbij komen. Dat heeft allemaal niet mijn belangstelling en ik val er al helemaal niet stil van.
Wiskunde en fysica zijn de vingerafdrukken van God.
Het zijn parels, maar die kan je niet opvreten...
-
Als zodanig heb ik God als zijnde de Bron van alle leven via de wedergeboorte niet ontdekt/gekend. Die vervult namelijk je complete wezen qua gevoel met Licht en Liefde.Ruben schreef: Gisteren, 12:27Eerste is het plaatje. Het gezicht van God(De Elohim), hetgeen al millennia lang gezien wordt in diepe meditatieYours schreef: Gisteren, 12:17
Mijn profielfoto is een ‘gewone’ foto van het sterrenstelsel M82, ook bekend als het ‘Sigaarstelsel’ in het sterrenbeeld Grote Beer.
-
Huh, waar gaat dit over?Yours schreef: Gisteren, 13:04Als zodanig heb ik God als zijnde de Bron van alle leven via de wedergeboorte niet ontdekt/gekend. Die vervult namelijk je complete wezen qua gevoel met Licht en Liefde.Ruben schreef: Gisteren, 12:27
Eerste is het plaatje. Het gezicht van God(De Elohim), hetgeen al millennia lang gezien wordt in diepe meditatie
Ik zeg gewoon dat je de perfectie van God over terug ziet, dat wat chaos lijkt, eigenlijk een perfecte harmonie is. Dat laat wiskunde en de natuurwetten zo mooi zien. Vandaar dat we zulke mooie vormen zien om ons heen in sterrenstelsels tot sneeuw vlokjes. Het zijn super simpele intuitive regels die onmogelijke chaos teweeg kunnen brengen en tegelijk een perfecte harmonie laten zien.
Voor mij bevestigt het gewoon wat we op God mogen vertrouwen en dat we zijn creatie voeden door die frequentie van eindeloos vertrouwen en ontzag te emineren.
-
Meditatie? We zien het nu dus gewoon op een foto. Degenen die in diepe meditatie gaan en dit hopen te zien, tsja die gaan dat zien. Maar alleen omdat ze weten wat ze gaan zien: dit plaatje.Ruben schreef: Gisteren, 12:27
Eerste is het plaatje. Het gezicht van God(De Elohim), hetgeen al millennia lang gezien wordt in diepe meditatie
-
Dit is geen foto, maar een wiskundige formule die nog niet zo lang is ontdekt. En toch werd dit plaatje eerder al geschilderd door monnikenDat_beloof_ik schreef: Gisteren, 13:25Meditatie? We zien het nu dus gewoon op een foto. Degenen die in diepe meditatie gaan en dit hopen te zien, tsja die gaan dat zien. Maar alleen omdat ze weten wat ze gaan zien: dit plaatje.Ruben schreef: Gisteren, 12:27
-
Dit gaat over wat er gebeurt als je de smalle weg hebt bewandeld en de nauwe poort door bent gegaan. Dan heb je geen behoefte aan een Eucharistie-viering en wat daarmee samenhangt. Waarmee we weer on-topic zijn.
-
Samen eten blijft essentieel, hoe je het ook went of keert. Het gaat erom dan we samen leven, samen zijn, samen God verheerlijken in alles wat we doen.
-
Ja. Dat klinkt gezellig.Ruben schreef: Gisteren, 14:15
Samen eten blijft essentieel, hoe je het ook went of keert. Het gaat erom dan we samen leven, samen zijn, samen God verheerlijken in alles wat we doen.
Maar in de praktijk van alledag.. zie je toch meer de onderlinge strijd. -Als je God niet verheerlijkt op mijn manier- doe je het verkeerd.
Of - Als je niet de smalle weg zoals ik het interpreteer bewandelt- zit je op de verkeerde/ brede Weg.
Mijn overtuiging is de Enige Ware Echte Juiste overtuiging. Het is geen eens een overtuiging of een geloof maar een zeker weten.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
Samen God verheerlijken. Tot er een theologische twist uitbreekt en de volgende kerkscheuring een feit is. Nog meer van die goede adviezen?
Waar er twee of meer in Mijn naam vergaderen daar ben Ik in hun midden. Dat soort bijeenkomsten gebeuren gewoon spontaan.
Waar er twee of meer in Mijn naam vergaderen daar ben Ik in hun midden. Dat soort bijeenkomsten gebeuren gewoon spontaan.
Van de grap des levens krijgt men postuum de clou...
-
Nee, dit plaatje werd niet eerder geschilderd door monniken.Ruben schreef: Gisteren, 13:29Dit is geen foto, maar een wiskundige formule die nog niet zo lang is ontdekt. En toch werd dit plaatje eerder al geschilderd door monnikenDat_beloof_ik schreef: Gisteren, 13:25
Meditatie? We zien het nu dus gewoon op een foto. Degenen die in diepe meditatie gaan en dit hopen te zien, tsja die gaan dat zien. Maar alleen omdat ze weten wat ze gaan zien: dit plaatje.
Dat verband komt omdat ons brein, als we iets nieuws zien, dat probeert te plaatsen in ons bestaand referentiekader, dwz lijkt het op iets dat we al kennen.