Iedereen is een kind van God
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
Gaitema 23
- Man/Vrouw: M
Iedereen is een kind van God
Dag allemaal,
Dit zijn woorden van David de Vos, die ik overigens hoog heb zitten en nog steeds en daarom probeer ik hem ook te begrijpen.
Hij schreef een boek en die heb ik ook gelezen over dat iedereen een kind van God is.
Nu heb ik zelf het idee dat de bijbel twee boodschappen kent.
Namelijk ten eerste dat je een kind van God bent als je in Jezus bent gaan geloven en ten tweede dat je een kind van God wordt als je in Jezus gaat geloven. Ik denk dat dit komt door dat met vertaalwerk niet helemaal in het Nederlands goed kan worden uitgelegd wat de bijbel nu precies beweerd.
Het is denk ik namelijk als wanneer je een vak gaat uitoefenen. In titel ben je het al vanaf dag één, maar kwa echte vakman moet je het nog leren in de praktijk. Zo ben je als kind van God al aangenomen, maar moet je het nog in volwassenwording worden.
Maar "iedereen" als kind van God kan ik alleen biologisch zien als dat we allemaal door God geschapen zijn, dus is Hij onze verwekker en Vader en wij Zijn kinderen. Zowel de verloren zoon als de zoon die nog bij de vader thuis is in de gelijkenis van Jezus. Echter dan moet dat ook zo toegelicht worden denk ik. Maar bij David de Vos merk ik niet een heldere uitleg wat hout snijdt. Het komt op mij over als dat Tom de Wal zegt dat iedereen geneest, door geloof en altijd. Het klinkt lekker, zo'n radicale uitspraak van alles en iedereen. Net als Alle grenzen dicht of gratis bier voor iedereen!
Maar dat is toch niet het leven en zeker nu David besloten heeft niet meer te hoeven evangeliseren, want dat is niet meer nodig. Iedereen is immers een kind van God. En op de vraag hoe het dan zit met hemel en hel, dan geeft hij ten antwoord dat dit nu al voor velen een hemel en een hel is op aarde, maar dat hij geen idee heeft wat er na de dood gebeurd.
Volgens mij ben je dan aan het einde van jouw Latijn gekomen. Is de kalf dan verdronken en is de kip volledig kaal geplukt.
Volgens mij is de schaap dan zijn kudde kwijt en kan geen grasland meer vinden
Hoe zit het nou dan toch? Wat is de waarheid? Wat maakt je tot een kind van God, huppelend als een hert in het veld!? Vrolijk wen wel!
Dit zijn woorden van David de Vos, die ik overigens hoog heb zitten en nog steeds en daarom probeer ik hem ook te begrijpen.
Hij schreef een boek en die heb ik ook gelezen over dat iedereen een kind van God is.
Namelijk ten eerste dat je een kind van God bent als je in Jezus bent gaan geloven en ten tweede dat je een kind van God wordt als je in Jezus gaat geloven. Ik denk dat dit komt door dat met vertaalwerk niet helemaal in het Nederlands goed kan worden uitgelegd wat de bijbel nu precies beweerd.
Het is denk ik namelijk als wanneer je een vak gaat uitoefenen. In titel ben je het al vanaf dag één, maar kwa echte vakman moet je het nog leren in de praktijk. Zo ben je als kind van God al aangenomen, maar moet je het nog in volwassenwording worden.
Maar "iedereen" als kind van God kan ik alleen biologisch zien als dat we allemaal door God geschapen zijn, dus is Hij onze verwekker en Vader en wij Zijn kinderen. Zowel de verloren zoon als de zoon die nog bij de vader thuis is in de gelijkenis van Jezus. Echter dan moet dat ook zo toegelicht worden denk ik. Maar bij David de Vos merk ik niet een heldere uitleg wat hout snijdt. Het komt op mij over als dat Tom de Wal zegt dat iedereen geneest, door geloof en altijd. Het klinkt lekker, zo'n radicale uitspraak van alles en iedereen. Net als Alle grenzen dicht of gratis bier voor iedereen!
Maar dat is toch niet het leven en zeker nu David besloten heeft niet meer te hoeven evangeliseren, want dat is niet meer nodig. Iedereen is immers een kind van God. En op de vraag hoe het dan zit met hemel en hel, dan geeft hij ten antwoord dat dit nu al voor velen een hemel en een hel is op aarde, maar dat hij geen idee heeft wat er na de dood gebeurd.
Volgens mij ben je dan aan het einde van jouw Latijn gekomen. Is de kalf dan verdronken en is de kip volledig kaal geplukt.
Hoe zit het nou dan toch? Wat is de waarheid? Wat maakt je tot een kind van God, huppelend als een hert in het veld!? Vrolijk wen wel!
-
Tufkah
Re: Iedereen is een kind van God
In wezen zijn we allemaal kinderen van God. Niet alleen biologisch, maar ook geestelijk. Toch spreekt Jezus over een verloren zoon en over een weg die te gaan is. Daarom zijn er i.m.o. 2 perspectieven: die van de mens en die van God. Vanuit God bezien is iedereen kind van God, maar andersom is dat niet het geval. Hoe de weg terug te vinden naar God, daar gaat dan de Bijbel weer over.
Deze uitspraak werpt de vraag op wat "in Jezus geloven" voor jou voor betekenis heeft. Daar kunnen we het over hebben.Gaitema 23 schreef: 12 nov 2025, 16:50
Namelijk ten eerste dat je een kind van God bent als je in Jezus bent gaan geloven en ten tweede dat je een kind van God wordt als je in Jezus gaat geloven.
-
Messenger
Volgens mij ben je onlosmakelijk deel van God ondanks wat je wel of niet gelooft.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Robert Frans
Daar het begrip 'kind van God' een familiaire term is, met God als onze Vader, moeten we het dus in de familiesfeer zoeken. In de Bijbel lees je hoe belangrijk families eigenlijk zijn in het heilsbestel. Waar wij vertalen met Israël, staat er vaak eigenlijk 'de kinderen van Israël.' Het bijbelse Israëlische volk was geen natiestaat, maar ten diepste een familie. Door je stamboom werd en wordt je jood en door je stamboom wordt je wel of geen mozaïsche priester, leviet of koning. Alles hing samen met je afkomst, je voorgeslacht. Voor God is de familie dus de norm, niet de verschillende organisaties en machtsstructuren die wij verder ontwikkelen.Gaitema 23 schreef: 12 nov 2025, 16:50Hoe zit het nou dan toch? Wat is de waarheid? Wat maakt je tot een kind van God, huppelend als een hert in het veld!? Vrolijk wen wel!
Als Jezus ons Gods kinderen noemt, dan doelt Hij net zo goed wel degelijk op een echte familie. Het kindschap is geen onderscheiding of eretitel voor vrome of zelfs gelovige mensen, maar een geestelijke realiteit die onze ziel voorgoed veranderd. En net zoals een gewoon kind wordt verwekt door haar ouders, zo wordt een kind van God verwekt door Christus. Dit doet Hij door water en Geest, dus door het doopsel en het vormsel. In het doopsel sterf je als oude mens en wordt je opnieuw geboren als kind. In het vormsel ontvang je de heilige Geest.
Daar de geestelijke wereld vele malen werkelijker is dan onze natuurlijke wereld, is de wedergeboorte ook vele malen werkelijker, ook al zien wij niet alle gevolgen ervan. En net zoals je maar eenmaal geboren wordt en dat voor altijd blijft, zo kun je maar eenmaal gedoopt worden en dat voor altijd. Ook als je later van het geloof zou vallen, blijft het merkteken in je ziel bestaan. Net zoals je biologisch kind blijft van je ouders, ook als je met hen breekt of hen nooit ontmoet hebt.
De kerk is ten diepste een familie. Elke christen wordt door een andere christen gedoopt en zo gaat heel de familielijn terug tot Christus. Paulus spreekt zelf ook over een kind dat hij verwekt heeft in de brief aan Filemon. Hiermee doelde hij natuurlijk niet letterlijk op een baby, maar op de weggelopen slaaf van de betreffende ontvanger. Kortom: Paulus heeft deze slaaf het doopsel toegediend en zo als Gods kind verwekt. Daarom noemen wij elkaar broeders en zusters in Christus, is het in verschillende kerken of culturen gewoonte om geestelijken als vader (of moeder) aan te spreken en wordt de kerk nog weleens als onze moeder of de bruid van Christus geduid.
Het is verleidelijk om het predikaat 'kind van God' als een compliment of als beschrijving van een subjectieve ervaring te gebruiken. 'Een écht kind van God doet zus en zo; een écht kind van God gelooft dit en dat...' Maar zo is zij niet bedoeld. In hoeverre je naar je doopsel leeft bepaalt of je naar de hemel gaat of niet. Maar je doopsel bepaalt of je een kind van God bent.
Vrede en alle goeds
-
Dat_beloof_ik
Nergens in de Bijbel staat dat iedereen een kind van God is. De term wordt onder andere gebruikt in Johannes en Romeinen en daar gaat het duidelijk over de figuurlijke betekenis en wordt specifiek gezegd dat het gaat over de volgelingen. Op geen enkele manier blijkt dat dit ooit biologisch moet worden geheim.
In dit verband is het ook goed om Deuteronomium m 32 vers 8 en 9 niet te vergeten. Daarin staat dat de volken werden verdeeld en dat Jehova van de allerhoogste Israël kreeg toebedeeld. Voor veel christenen is dat een moeilijk te verteren passage waar ze het liever niet over hebben. Maar het staat er toch echt De bijbelse God is dus specifiek de god van het Joodse volk en zeker niet van alle mensen. Volgens Deuteronomium heeft elk volk een eigen God.
In dit verband is het ook goed om Deuteronomium m 32 vers 8 en 9 niet te vergeten. Daarin staat dat de volken werden verdeeld en dat Jehova van de allerhoogste Israël kreeg toebedeeld. Voor veel christenen is dat een moeilijk te verteren passage waar ze het liever niet over hebben. Maar het staat er toch echt De bijbelse God is dus specifiek de god van het Joodse volk en zeker niet van alle mensen. Volgens Deuteronomium heeft elk volk een eigen God.
-
J-W
De God van de Joden verbood de Joden andere Goden te dienen, Hij zei niet dat er geen andere goden bestonden.
Hij was het die ze uit Egypteland had geleid en dat moest voldoende voor hen zijn Hem trouw te blijven.
Hij was het die ze uit Egypteland had geleid en dat moest voldoende voor hen zijn Hem trouw te blijven.
-
Rolf
Maria too!
-
Jon
David de Vos bevindt zich duidelijk verder in het verlossingsproces dan zijn criticus Chris Verhagen. In David is nu ook de homo nomous (de religieuze mens) gestorven. In zijn critici moet dit nog plaatsvinden op een later moment. Dit roept altijd weerstand op bij de homo nomous.Gaitema 23 schreef: 12 nov 2025, 16:50 Dag allemaal,
Een gesprek van anderhalf uur tussen David en Chris (de “christelijke apologeet”) voor degenen die het interesseert cq de geestelijke mens verstaat.
https://youtu.be/R-XnvYMi5OA?si=8T5F0ukO8YQzp6Lj
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
Petra
- Man/Vrouw: V
Ik weet niet hoe het zit Gait. En wat Waarheid is met de grote W weet ik ook niet.Gaitema 23 schreef: 12 nov 2025, 16:50 Dag allemaal,
Wat ik wel weet is dat ik je post een mooie post vind met goeie overdenkingen.
Mijn gevoel zegt me.. als je gelooft in een Jezus/God die iedereen wil redden, dan wordt uiteindelijk iedereen gered. Linksom of rechtsom, laat je je kinderen niet vallen. God faalt niet.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
J-W
Voor mij is het onbestaanbaar dat een God een deel van de mensheid redt enkel omdat ze in Hem geloofden en een ander deel vanwege hun ongeloof niet.
Het alternatief is de alverzoening wat ook weer problemen met zich meebrengt.
Rest de vergeestelijking tijdens het aardse leven bij goede gedrag (de smalle weg) en daarna alles afgelopen.
Maar dat lijkt me voor een God weer niet bevredigend. Wanneer de mensheid door eigen toedoen ooit een keer uitgestorven raakt heeft God niets meer om zich mee bezig te houden, enkel de herinneringen aan goede en minder goede mensen ooit geschapen.
Hoe je het daarom ook wendt of keert, een God en een mens, dat gaat gewoon niet samen.
En als ze niet beiden kunnen bestaan en je constateert dat mensen wel bestaan blijft er maar één conslussie over.
Het alternatief is de alverzoening wat ook weer problemen met zich meebrengt.
Rest de vergeestelijking tijdens het aardse leven bij goede gedrag (de smalle weg) en daarna alles afgelopen.
Maar dat lijkt me voor een God weer niet bevredigend. Wanneer de mensheid door eigen toedoen ooit een keer uitgestorven raakt heeft God niets meer om zich mee bezig te houden, enkel de herinneringen aan goede en minder goede mensen ooit geschapen.
Hoe je het daarom ook wendt of keert, een God en een mens, dat gaat gewoon niet samen.
En als ze niet beiden kunnen bestaan en je constateert dat mensen wel bestaan blijft er maar één conslussie over.
-
dingo
- Site Admin
Ik zie in de bijbel niet terug dat iedereen kind van God is. Wat dan de waarheid is? Jezus is de Waarheid maar ook hij zegt niet dat iedereen Gods kind is. Wel wordt in de bijbel gezegd dat rechtvaardigen en vredestichters kinderen van God zijn. Maar niet alle rechtvaardigen en vredestichters geloven in Jezus en niet iedereen die in Jezus gelooft, is rechtvaardig. Het beste kun je dus dicht bij jezelf blijven, wil ik een kind van God zijn en hoe ga ik dat doen.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
-
Robert Frans
Voor mij is het onbestaanbaar dat Hij überhaupt ons liefheeft en ons wil redden, gezien de constante verwoesting die wij bij onszelf en de schepping aanrichten. Overigens zijn er wel meer nuances hierin te maken. Zij die echt naar de hemel willen, komen daar uiteindelijk ook, ook als ze misschien nooit van God en de hemel gehoord hadden in hun leven.J-W schreef: 13 nov 2025, 20:00Voor mij is het onbestaanbaar dat een God een deel van de mensheid redt enkel omdat ze in Hem geloofden en een ander deel vanwege hun ongeloof niet.
De mens sterft dan ook niet uit, maar is bestemd voor eeuwig leven op de nieuwe hemel en aarde. Daarbij is God niet eenzaam, maar is Hij drie Personen en algenoegzaam in zichzelf. Hij schiep ons niet omdat Hij ons nodig had, maar omdat Hij ons wilde.Rest de vergeestelijking tijdens het aardse leven bij goede gedrag (de smalle weg) en daarna alles afgelopen.
Dat God zelf mens is geworden, van de geboorte tot in de dood, om zich met ons te verenigen en vanuit die vereniging door de verrijzenis ons opneemt in zijn goddelijke natuur. Zodat God en de mens uiteindelijk toch samen kunnen optrekken en elkaar kunnen liefhebben, zonder enige angst of zonde meer. Want daarvoor en daarvoor alleen zijn wij bestemd.Hoe je het daarom ook wendt of keert, een God en een mens, dat gaat gewoon niet samen.
Vrede en alle goeds
-
Tufkah
Dat iedereen een kind van God is dat staat in Joh 1:9. Maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
-
peda
Ik vind de christelijke gedachte, waarbij de Incarnatie middels Jezus plaatsvond op aarde, wel logisch dat het met de biologische dood van de mens niet afgelopen is. Hoe het niet-afgelopen-zijn vervolgens wordt gezien, daarover zijn de geloofsvisies verschillend.
Zelf favoriseer ik theologisch de uiteindelijke alverzoening, waarbij ook na de dood nog herkansing mogelijk blijft.
Dan bestaat er geen eeuwige theologische dualiteit tussen diegenen die "' gered "" zijn en diegenen die zulks moeten missen.
Iedereen uiteindelijk een kind van God, m.i. een mooie theologische overdenking.
Zelf favoriseer ik theologisch de uiteindelijke alverzoening, waarbij ook na de dood nog herkansing mogelijk blijft.
Dan bestaat er geen eeuwige theologische dualiteit tussen diegenen die "' gered "" zijn en diegenen die zulks moeten missen.
Iedereen uiteindelijk een kind van God, m.i. een mooie theologische overdenking.
-
Yours
- Man/Vrouw: V
De kern van elk mens is de Goddelijke vonk, de ziel. De oorsprong ervan ligt in de Albron. Elk mens is daarom een kind van God.peda schreef: 14 nov 2025, 09:53 Ik vind de christelijke gedachte, waarbij de Incarnatie middels Jezus plaatsvond op aarde, wel logisch dat het met de biologische dood van de mens niet afgelopen is. Hoe het niet-afgelopen-zijn vervolgens wordt gezien, daarover zijn de geloofsvisies verschillend.
De ziel heeft maar één doel: de hele Schepping beleven en terugkeren naar die Universele energie, dat prachtige Licht en die oneindige Liefde, die God genoemd wordt, welke binnen de Alverzoening gerealiseerd wordt.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
-
Dat_beloof_ik
Het niet in vers 9 maar 12, gevolgd door een uitleg: namelijk hen die hem volgen.
Het gaat dus om een figuurlijke aanduiding van zijn volgelingen
-
J-W
Tufkah gelooft niet in het bestaan van de God van Johannes op de manier zoals de evangelisten dat deden. Tufkah is meer van de goddelijke werkelijkheid in hemzelf dus niks volgen van Jezus, zijn ziel is reeds één met God, zelfloos zelf. Hij plukt hier en daar wat teksten/uitspraken uit de bijbel om zijn geloof toch nog wat handen en voeten te kunnen geven, heel begrijpelijk maar wel een selectieve bezigheid van iemand die op zoek is naar zichzelf en de goddelijke vonk.Dat_beloof_ik schreef: 14 nov 2025, 13:37Het niet in vers 9 maar 12, gevolgd door een uitleg: namelijk hen die hem volgen.
Laatst gewijzigd door J-W op 14 nov 2025, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Tufkah
Wat er staat is dat ieder mens -komende in de wereld- geboren wordt in het waar'achtige Licht. Dit Licht is de Zoon van God. Daarmee is ieder mens een kind van God op het moment van geboorte.Dat_beloof_ik schreef: 14 nov 2025, 13:37Het niet in vers 9 maar 12, gevolgd door een uitleg: namelijk hen die hem volgen.
In vers 12 staat dan weer dat je Hem (Jezus Christus) moet geloven. Dat is geen figuurlijke aanduiding, er zijn maar twee keuzes: wel of niet geloven. En zoals we weten geloven maar weinigen in Mij.
-
Dat_beloof_ik
Het onderstreepte, en dus ook dat ieder mens een kind van God is, staat er niet.Tufkah schreef: 14 nov 2025, 14:24Wat er staat is dat ieder mens -komende in de wereld- geboren wordt in het waar'achtige Licht. Dit Licht is de Zoon van God. Daarmee is ieder mens een kind van God op het moment van geboorte.Dat_beloof_ik schreef: 14 nov 2025, 13:37
Het niet in vers 9 maar 12, gevolgd door een uitleg: namelijk hen die hem volgen.
Er staat juist iets heel anders, nl dat wie in zijn naam gelooft, kind van God wordt.
Dus dat is niet iedereen, maar alleen wie in hem gelooft (volgens Johannes dan).
Dan staat er ook nog (vers 13) : zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren.
Hoe, in vredesnaam, kun je dan beweren dat hieruit volgt dat God de biologische vader is?
Er staat nota bene letterlijk dat het niet gaat om een natuurlijke geboorte.
-
Tufkah
9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
De Johannes proloog gaat over het Woord, in vers 9 omschreven als het waarachtige Licht. Dit Licht verlicht ieder mens komende in de wereld. Komende in de wereld, daarmee wordt een pasgeboren baby bedoeld. Wat vers 9 zegt is dat alle pasgeboren baby's kinderen van God zijn. Vers 13 verduidelijkt dat het "kind van God zijn" niet in biologische zin opgevat dient te worden, maar in geestelijke zin. (Logisch, God is niet biologisch)
Wat vers 9 t/m 13 ons dus verteld is dat we allemaal -in geestelijke zin- als kinderen van God geboren worden. (En uiteraard worden we ook in biologische zin geboren) Maar er zit wel een restrictie aan vast: je dient wél in Zijn naam te geloven. En iedereen begrijpt dat pasgeboren baby's ongelovig worden geboren, dus in Zijn naam geloven dat dient de mens in de loop van zijn leven te bestendigen.
Voorts kennen we allemaal de bekende Bijbeltekst, die staat in het evangelie naar Matteüs 18;20. Daar komen we het begrip "Mijn Naam" ook weer tegen. Als er twee of meer mensen in Mijn Naam vergaderd zijn, dan ben Ik daar in hun midden. Matteüs 18;20 verteld ons dus dat als twee of meer kinderen van God vergaderen (bijeenkomen in Waarheid) dan zal Christus daar in het midden zijn. Er hoeft dus niet gewacht te worden tot de wederkomst van Christus, er hoeven slechts twee mensen in Zijn Naam te vergaderen. Wie dat herkent weet hoe het werkt.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
De Johannes proloog gaat over het Woord, in vers 9 omschreven als het waarachtige Licht. Dit Licht verlicht ieder mens komende in de wereld. Komende in de wereld, daarmee wordt een pasgeboren baby bedoeld. Wat vers 9 zegt is dat alle pasgeboren baby's kinderen van God zijn. Vers 13 verduidelijkt dat het "kind van God zijn" niet in biologische zin opgevat dient te worden, maar in geestelijke zin. (Logisch, God is niet biologisch)
Wat vers 9 t/m 13 ons dus verteld is dat we allemaal -in geestelijke zin- als kinderen van God geboren worden. (En uiteraard worden we ook in biologische zin geboren) Maar er zit wel een restrictie aan vast: je dient wél in Zijn naam te geloven. En iedereen begrijpt dat pasgeboren baby's ongelovig worden geboren, dus in Zijn naam geloven dat dient de mens in de loop van zijn leven te bestendigen.
Voorts kennen we allemaal de bekende Bijbeltekst, die staat in het evangelie naar Matteüs 18;20. Daar komen we het begrip "Mijn Naam" ook weer tegen. Als er twee of meer mensen in Mijn Naam vergaderd zijn, dan ben Ik daar in hun midden. Matteüs 18;20 verteld ons dus dat als twee of meer kinderen van God vergaderen (bijeenkomen in Waarheid) dan zal Christus daar in het midden zijn. Er hoeft dus niet gewacht te worden tot de wederkomst van Christus, er hoeven slechts twee mensen in Zijn Naam te vergaderen. Wie dat herkent weet hoe het werkt.
-
Dat_beloof_ik
Nee, dat vertelt (stam +t, groep 3 basisschool) het dus niet. Zie mijn vorige post:Tufkah schreef: 14 nov 2025, 21:14 9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
Wat vers 9 t/m 13 ons dus verteld is dat we allemaal -in geestelijke zin- als kinderen van God geboren worden.
Het onderstreepte, en dus ook dat ieder mens een kind van God is, staat er niet.
Er staat juist iets heel anders, nl dat wie in zijn naam gelooft, kind van God wordt
-
J-W
Ik vind dat je de opmerking van Jezus dat we als kinderen moeten worden wel heel erg ver doortrekt en jij zoals we van jou gewend zijn weer een bijbeltekst gebruikt om jouw persoonlijke geloof te promoten.Tufkah schreef: 14 nov 2025, 21:14
.....Wat vers 9 t/m 13 ons dus verteld is dat we allemaal -in geestelijke zin- als kinderen van God geboren worden.....
Lees eens wat Koning David, de man naar Gods hart, over pas geborenen zegt:
Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen. (Psalm 51:7)
Zoals dit vers aantoont heeft de onschuld van een kind dus niets te maken met als een kind van God ter wereld te komen.
De onschuld van een kind waar Jezus op doelde is slechts een tijdelijk eigenschapje wat helaas al snel verdwijnt en heeft dus niets met geestelijkheid, geloof of een God te maken.
-
peda
Een bevruchte eicel mist bij huidig weten elke vorm van bewustzijn.
Zowel de bewustzijnskwaliteit als de bewustzijnsinhoud groeien geleidelijk uit in de loop der tijd.
Het eindstadium is wel de geestelijke volwassenheid, die evenwel weer bij een ieder anders ingevuld kan zijn.
Het grote kleuren-pakket ofwel de bonte stoet van aan elkaar mentaal verschillende personen.
Iedereen is dan kind van God, ofwel niet iedere geestelijk volwassene is kind van God.
Met mijn theologische voorkeur voor Alverzoening ( geen eeuwige dualiteit ) is mijn kleuring duidelijk.
Zowel de bewustzijnskwaliteit als de bewustzijnsinhoud groeien geleidelijk uit in de loop der tijd.
Het eindstadium is wel de geestelijke volwassenheid, die evenwel weer bij een ieder anders ingevuld kan zijn.
Het grote kleuren-pakket ofwel de bonte stoet van aan elkaar mentaal verschillende personen.
Iedereen is dan kind van God, ofwel niet iedere geestelijk volwassene is kind van God.
Met mijn theologische voorkeur voor Alverzoening ( geen eeuwige dualiteit ) is mijn kleuring duidelijk.
-
Tufkah
Een bevruchte eicel mist vast en zeker bewustzijn. Er kan pas bewustzijn ontstaan als er iets anders is om bewust van te zijn. Nou ja, dat wil zeggen: bewustzijn ontstaat natuurlijk in het geheel niet. Het is de bevruchte eicel die ontstaan is. Bewustzijn is de eeuwige relatie tussen het waarnemend subject en de waargenomen wereld. Daarmee is de dualiteit ook eeuwig. Wie tegen de dualiteit is, is ook tegen de mogelijkheid om bewust te zijn. Daarom zal er altijd dualiteit zijn zolang er mensen zijn.
Maar dit gaat niet over kinderen van God. De kinderen van God kennen het spelletje wat bewustzijn met ons speelt in de manifestatie.
Maar dit gaat niet over kinderen van God. De kinderen van God kennen het spelletje wat bewustzijn met ons speelt in de manifestatie.
-
J-W
Dat zou heel goed kunnen maar ik lees van Paulus nergens dat zij zich daar op moeten beroemen Tufkah!!!!Tufkah schreef: 15 nov 2025, 14:35
............. De kinderen van God kennen het spelletje wat bewustzijn met ons speelt in de manifestatie.
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Niet uit de werken, opdat niemand roeme. (Efeziërs 2:8-9)
Dus waarom vind jij het nodig de kinderen van God op te hemelen?
Wees dankbaar dat je het geworden bent (er even van uitgaande dat dat zo is)
Laatst gewijzigd door J-W op 15 nov 2025, 20:57, 5 keer totaal gewijzigd.