Geloof jij in een hiernamaals ?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Special angel »

Geloof jij dat er leven is na de dood ? Hoe ziet dat er volgens jou uit ? Wat moet je doen of laten om daar te komen ? Zijn er meerdere plaatsen na de dood ? Zijn er wachtkamers? Wat gebeurt er met jou na je dood ? Kun je na je dood nog kiezen ?
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi engeltje,

Wat is 'geloven in'...
'Vertrouwen op' past beter bij mij.
Ik vertrouw er op dat ik me geen zorgen hoef te maken, dat het zichtbaar maken van verbondenheid dan overbodig wordt, dat 'ik' opgaat in een groter geheel.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Tin »

Wim Nusselder schreef:Hoi engeltje,

Wat is 'geloven in'...
'Vertrouwen op' past beter bij mij.
Ik vertrouw er op dat ik me geen zorgen hoef te maken, dat het zichtbaar maken van verbondenheid dan overbodig wordt, dat 'ik' opgaat in een groter geheel.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ja, hier kan ik wat mee!
Het ik maakt zich zorgen.
Bij een gevoel van vertrouwen lijkt het ik vaak al minder op de voorgrond te treden.
Het "opgaan in een groter geheel" lijkt voor het ik een gruwel, omdat het zich voor eeuwig wil bestendigen in zijn gevoel van geisoleert bestaan. Maar is dit reeel? Ik denk het niet.

Hij moet wassen, ik minder worden.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door vrolijke »

Waarom begin jij steeds een nieuwe draad?
Kijk jij nooit, of dat thema misschien wel eens besproken werd?
Mooi, dat je hier een beetje leven komt inblazen. Maar toch zou je eerst een kunnen zoeken, en niet het wiel opnieuw uitvinden. (Vind ik)

Hier gaat het over het hiernamaals: http://www.forum.geloofsgesprek.nl/foru ... ?f=9&t=355

Leven na de dood is toch het hiernamaals, of niet?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Zolderworm »

Special angel schreef:Geloof jij dat er leven is na de dood?
Omdat ik meermaals uit mijn lichaam ben uitgetreden weet ik eigen ervaring zeker dat het er is.
Hoe ziet dat er volgens jou uit?
Dat hangt er, volgens mij, van af in welk gebied je terecht komt. In eerste instantie in het persoonlijke astrale gebied, waarbij je je ook nog bewust bent van de stoffelijke wereld, en vervolgens, na een tijdje, in collectieve astrale gebieden.
Wat moet je doen of laten om daar te komen?
Je hoeft mijns inziens niet speciaal iets te doen. Je komt er altijd na de dood, hoe dan ook.
Zijn er meerdere plaatsen na de dood?
Ja, er zijn er heel veel, zou ik denken. Zo zijn er gebieden voor overledenen van bepaalde geloofsrichtingen, zoals bijvoorbeeld een katholiek gebied. Maar op den duur komen verschillende mensen samen als ze van bepaalde illusies zijn bevrijd.
Zijn er wachtkamers?
Sommigen blijven zeer lang rondhangen op de wereld, vaak gewoon in het huis waar ze gewoond hebben. Vaak beseffen ze niet eens dat ze overleden zijn.
Wat gebeurt er met jou na je dood ? Kun je na je dood nog kiezen ?
Er is, volgens mij, niet zozeer sprake van het maken van een keuze, maar van een aangetrokken worden door gebieden waar je je thuis voelt.
Only dead fish go with the flow
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Gaitema »

Zoals Zolderworm het omschrijft, moet ik zeggen dat het aardig in de buurt komt bij het beeld wat ik er van heb. Je zal in heel het ruim waar we het over hebben God ook niet zichtbaar kunnen zien, omdat Hij als Geest overal Zijn Licht laat schijnen en wij bij het aanblik daarvan het niet zouden kunnen overleven. Maar Jezus Christus zie je wel overal. Hoe Hij dat doet is één van de grootste raadsels, maar Hij kan overal te gelijk zichtbaar voor een ieder daar staan. Het dodenrijk stel ik me voor als de geestenwereld die geen zicht hebben op de weg naar de hemel en zo inderdaad door hang aan het materiële-aardsgerichtheid o.a. bij de aarde blijven hangen. Ik geloof wel dat er keuzes gemaakt kunnen worden, maar waar het hem op aan komt is het bezitten van wijsheid. Zonder dat kan je geen goede keuze maken. Jezus is trouwens absoluut de gene die de weg heeft vrijgemaakt naar de hemel.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door callista »

Special angel schreef:Geloof jij dat er leven is na de dood ? Hoe ziet dat er volgens jou uit ? Wat moet je doen of laten om daar te komen ? Zijn er meerdere plaatsen na de dood ? Zijn er wachtkamers? Wat gebeurt er met jou na je dood ? Kun je na je dood nog kiezen ?
ik geloof niet in een leven na de dood...dwz. niet in de vorm van een hemel of een hel.
misschien zijn er bepaalde sferen of dimensies waar onze energieën nog kunnen bestaan, maar dat zijn allemaal speculaties.

wel heb ik altijd geloofd in reïncarnatie en misschien nog wel, alhoewel dat ook op lichtelijk wankele schroeven is komen te staan.
waarschijnlijk wil ik er graag in geloven, net zoals mensen graag in een hemel geloven - wat ze zich daar dan ook bij voorstellen - daar hoor je ook weer verschillende meningen over.

wij kunnen nu eenmaal moeilijk accepteren dat het leven opeens afgelopen is en daarna over en uit.

ach.......niemand weet het - we zullen het wel zien of niet.... ;)
geloof wat je geloven wilt of wat je het meeste houvast geeft - ook al weet je diep van binnen dat het eigenlijk je eigen bedenksels zijn.

en dan nog kan het troost geven....wat ook belangrijk is.

maar Special angel...geloof jij zelf in een hiernamaals?
en kun je zelf ook antwoorden geven op de vragen die je stelt?
d.w.z.jouw visie hierop?
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door vrolijke »

callista schreef:

en kun je zelf ook antwoorden geven op de vragen die je stelt?
d.w.z.jouw visie hierop?

Vind ik ook. Je steld hier veel vragen, maar geeft weinig antwoorden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Special angel »

Ik wist niet dat ik geen vragen mocht stellen en antwoorden moest geven.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door callista »

Special angel schreef:Ik wist niet dat ik geen vragen mocht stellen en antwoorden moest geven.
natuurlijk mag je vragen stellen, maar het lijkt me ook interessant en leerzaam als jij jouw visie zou geven op het een en ander....op al deze vragen die je aan ons stelt..dan is er ook meer interactie.
sorry, maar anders lijkt het min of meer op een enquête ... :D


maar misschien moet ik wat geduld hebben...... ;)
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Tin »

Special angel schreef:Ik wist niet dat ik geen vragen mocht stellen en antwoorden moest geven.

? ? ? Kom, kom. Meen je dit?!

Het aantal vragen van je vind ik op zijn minst curieus te noemen.
Maar ik zie het ook als een goed aangeslagen paardenmiddel om het forum, waar het de laatste tijd nogal een dooie bedoening was, nieuw leven in te blazen. En we kunnen tenslotte alleen zolang we leven van gedachten wisselen over een mogelijk hiernamaals.
Antwoorden geven kunnen we hierna (of niet?), van gedachten wisselen nu.

Dank dus voor deze nieuwe aanzet hiertoe :smile:
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Gaitema »

@Tin
Ze stelt vragen uit goede bedoelingen en als je vragen hebt, stel je er ook gewoon nuchter een paar.

[modbreak HarryK]bericht gewijzigd[/modbreak]
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Special angel »

Ik geloof In hemel en hel. Ik geloof in de bijbel en de bijbel spreekt daar duidelijk over. Veel preken van Jezus gingen over hemel en hel. Dat neem ik letterlijk. Ook openbaringen spreekt duidelijke taal over hemel en hel. In de hemel is God alom tegenwoordig. Er zijn mensen en engelen. Ik geloof dat de mensen kunnen zien wat er op aarde gebeurt maar daar geen invloed op uit kunnen oefenen. Als je in Jezus Christus gelooft als de zoon van God, en aanneemt dat zijn leven en offer betaalde voor jouw zonden , als je gelooft in de bijbel en de drie eenheid, en als je gelooft dat je behouden wordt alleen door geloof en genade ( en niet door goede werken) mag je zeker weten dat je behouden bent en gered bent voor eeuwig. Ik weet zeker dat ik een kind van god ben en uitverkoren ben om voor eeuwig bij hem te wonen. Op deze aarde moet je een keuze maken : voor of tegen Jezus. Zij die tegen Jezus kiezen zullen voor eeuwig verloren gaan en zelf moeten boeten voor hun zonden in de hel. Ook spreekt de bijbel duidelijk over de toekomst in Openbaringen dat er ooit een nieuwe hemel en nieuwe aarde gemaakt zullen worden door God. Daar is geen pijn geen ziekte geen geween geen tandengeknars , alleen maar vreugde en blijdschap. Ik ben de bruid van Christus en ik wacht op het grote bruilofts feest wat aanstaande is . Christus is de bruidegom . Aan Hem komt toe alle eer.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Okidoki

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Okidoki »

Ik zou graag den definitie van hemel en hel willen zien alsmede een bijbelse onderbouwing voor de hel.
Als special angel dat aan kan dragen : gaarne en bij voorbaat dank.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Special angel »

Hemel betekent woonplaats van God, Jezus, de heilige Geest, met allen die geloven en allen die bij Hem willen zijn, horen, wonen, de uitverkorenen, de geredde christenen, de plaats waar Licht is, nooit meer ziekte nooit meer tranen nooit meer pijn.

Hel betekent de plaats waar duisternis heerst, waar eenzaamheid is, geween,pijn, vuur, tandengeknars, waar God niet is, waar je geen contact met anderen kunt hebben. de plaats voor hen die God en Jezus afgewezen hebben als verlosser, redder, Heer, Messias. Hel is tegenovergestelde van de hemel.

Teksten voeg ik zo toe.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Special angel »

Als je meer wilt lezen over wat er in de bijbel staat over de hel raad ik je aan de Staten vertaling te lezen en de Engelse vertaling.( Zie www.biblija.net . )Daarin worden de teksten beter vertaald vanuit het Grieks Hebreeuws Aramees dan in andere vertalingen.

Er zijn meerdere woorden vertaald namelijk Sje ol sjeool, dodenrijk, duisternis, gehenna , hades, hel.

Het nieuwe testament is wat makkelijker te begrijpen dan het oude testament daarom noem ik eerst de teksten van het NT dan OT. En er zijn meer teksten.

Mattheus 5:22 5:30 m 8 mat 10: 28,29,30 mat 11:23 mat 13. M 18:9, m 22 m 23:15,33 mat 24 mat 25,
Marcus' 9
Lukas 10 12 13 16
Hand 2
Jacobus 3
2petrus 24
Openb 1,6, 8 14 20

OT
2 Sam 22
Job 11
Job 26
Ps 16
P 18
P 55
P 86
Ps 116
Ps 139
Spreuken 5/7/9/15/23/27
Jes 5/14/57
Jona 2
Habakuk 2
Amos 9
Num 16.

Zo heb je voldoende te lezen de komende dagen.
In de ene vertaling staat hel of helle in de andere dodenrijk, hades, duisternis, de eerste en de tweede dood, de poel van vuur, gehenna, of afgrond, of graf.

Ben benieuwd of je het gaat lezen en wat je er van vindt.



2 Tess 1
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Special angel »

Curieus betekent "zorgvuldig, merkwaardig, nieuwsgierig." Nooit eerder hoorde ik dit woord , dus ik heb t even opgezocht. Tin vindt mijn vragen curieus. Bedankt :geek: tin dat je dit woord hebt toegevoegd aan mijn vocabulaire. Ben je een :o Belg :lol: ? in Friesland gebruiken ze deze woorden nooit. 8-)
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Trajecto »

Special angel schreef:Als je meer wilt lezen over wat er in de bijbel staat over de hel raad ik je aan de Staten vertaling te lezen en de Engelse vertaling.( Zie http://www.biblija.net . )Daarin worden de teksten beter vertaald vanuit het Grieks Hebreeuws Aramees dan in andere vertalingen.

Er zijn meerdere woorden vertaald namelijk Sje ol sjeool, dodenrijk, duisternis, gehenna , hades, hel.

(...)
Om die dingen beter gescheiden te krijgen kun je de Nieuwe Wereld Vertaling (van de Jehovah's Getuigen) beter gebruiken. Daar wordt dat niet door elkaar gehaald.
De SV is wel een mooie vertaling maar in dit opzicht niet echt, volgens mij.
(Op de NWV is best wat aan te merken, maar voor deze kwestie is hij mooi.)
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door vrolijke »

Nee.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Gaitema »

Special angel schreef: Curieus betekent "zorgvuldig, merkwaardig, nieuwsgierig." Nooit eerder hoorde ik dit woord , dus ik heb t even opgezocht. Tin vindt mijn vragen curieus. Bedankt :geek: tin dat je dit woord hebt toegevoegd aan mijn vocabulaire. Ben je een :o Belg :lol: ? in Friesland gebruiken ze deze woorden nooit. 8-)
Ik dacht dat Curieus een Romeinse keizer was.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Okidoki

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:Curieus betekent "zorgvuldig, merkwaardig, nieuwsgierig." Nooit eerder hoorde ik dit woord , dus ik heb t even opgezocht. Tin vindt mijn vragen curieus. Bedankt :geek: tin dat je dit woord hebt toegevoegd aan mijn vocabulaire. Ben je een :o Belg :lol: ? in Friesland gebruiken ze deze woorden nooit. 8-)
No famke, dat kloppet net hielendal, der binnen genôch friezen dy it wurd wol brûke.
Mar nijsgjirrich wurdt dan faak brûkt.
Ik sil de teksten fan opmerkingen foarsjen yn de hope dat wy earne op útkomme. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Trajecto »

Ik denk dat we het woord hier in Nederland vooral gebruiken voor iets wat de elementen eigenaardig/opmerkelijk/belangwekkend uitdrukt. Zo gebruikt dat in de plaats ervan het woord nieuwsgierig gemakkelijk kan worden gezet verwacht ik vooral in België.
Naar mijn idee is het zó.
Nulla aetas ad discendum sera
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Special angel »

Als iedereen nou gewoon normale, eenvoudige, veel gebruikte, woorden gebruikt ,hier in dit forum, hoef ik ook geen woordenboek er bij te gebruiken. En geloof me curieus is een woord wat niet in het Friese woordenboek staat. Ik vind het altijd zoooo overdreven en zo kakkerig als mensen met dure woorden gaan smijten.... Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. En het gaat er op een forum als deze om dat je elkaar begrijpt toch? !!
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Okidoki

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:Als iedereen nou gewoon normale, eenvoudige, veel gebruikte, woorden gebruikt ,hier in dit forum, hoef ik ook geen woordenboek er bij te gebruiken. En geloof me curieus is een woord wat niet in het Friese woordenboek staat. Ik vind het altijd zoooo overdreven en zo kakkerig als mensen met dure woorden gaan smijten.... Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. En het gaat er op een forum als deze om dat je elkaar begrijpt toch? !!
Het is curieus dat je curieus curieus vindt. :lol:
Taalbegrip heeft te maken met de omgeving waarin je taaltechnisch opgevoed cq geletterd bent.
Voor de meeste mensen is curieus dus minder onbekend dan je denkt, in Fryslan zul je het niet tegen komen, daar noemen we het "bjusterbaarlyk".
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Geloof jij in een hiernamaals ?

Bericht door Trajecto »

Ha ha ja! :lol:
Het is natuurlijk -- en niet alleen op een forum als dit -- belangrijk om elkaar niet verkeerd te begrijpen. Dat is waar.
Maar af en toe een woord erbij leren is ook best mooi. :)
Nulla aetas ad discendum sera