Genesis

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Genesis

Bericht door Special angel »

Het eerste bijbelboek heet Genesis wat schepping betekent. God schiep de mensen, dieren,alles, en zocht dagelijks contact met de mensen. Zoek jij dagelijks contact met God? Ervaar jij dat god jou zoekt? Begin en eindig jij met de schepper van alles wat er is ? Elke ochtend begin ik met : goedemorgen vader zoon en heilige geest aan u komt toe alle eer lof en dank glorie. Van u is deze nieuwe dag. Etc. Aan het einde van de dag dank ik God voor alles. Ik weet dat hij mijn en jouw schepper is . En alles laat meedewerken ten goede. Hij schept ook nieuwe kansen, mogelijkheden, voorzieningen. Hij brengt jou naar het beloofde land, als je dat toelaat.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Genesis

Bericht door Adinomis »

Ik herken het. Het is goed de dag met God te beginnen en af te sluiten. Wat versta je onder het "beloofde land"?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Genesis

Bericht door Special angel »

Het beloofde land was voor de joden , voor het volk van God, het land Israël. T beloofde land is letterlijk en figuurlijk.

Ik geloof dat God je wil brengen naar je doel, je bestemming, je roeping, in het leven, waar je volledig tot je recht komt , en waar je je als een vis in het water voelt, en waar je volledige rust vindt, waar je volledig jezelf bent ,en waar God zijn zegen over kan en wil geven., een plek waar je Hem kunt dienen zoals Hij gediend wil worden.

God heeft je niet voor niets op deze aarde geschapen.

Als mensen op een plek zijn, waar ze niet horen te zijn, of niet horen te komen, kunnen ze onrust en onvrede voelen of hun geweten gaat hun aanklagen, of in het ergste geval ervaren ze vloek over een bepaald gebied in hun leven.

Het beloofde land houdt in, de tekst die Jezus ons leerde : Mijn juk is zacht en Mijn last is licht. Het beloofde land is een plaats waar jij hoort te zijn, en wat God wil zegenen. Wat God voor jou bereid heeft.

Dat kan in een bepaald land zijn of stad of dorp of straat of huis. Dat kan voor altijd zijn maar kan ook voor een
bepaalde periode zijn. In ieder geval zal God het bevestigen met zegeningen en voorspoed.

Beloofde land kan ook een huwelijkspartner zijn en kinderen waar jij voor mag zorgen en die jij mag liefhebben tot de
dood je scheidt.

Stel dat je in een situatie zit waarin je echt ongelukkig wordt bijvoorbeeld een baan, dan kan het zijn dat je niet in je
beloofde land bent maar er buiten.

Hoe je in het beloofde land komt : bidden, God vragen je de weg te wijzen, zijn geboden onderhouden,
Hem volgen in elk gebied van je leven, Hem betrekken bij elk gebied van je leven, bijbel lezen, kennis vermeerderen,
stappen nemen in geloof. Luisteren naar de heilige geest. Andere wijze christenen betrekken bij je beslissingen. Je aansluiten bij een bijbelgetrouwe kerk waar Jezus Christus centraal staat. Je laten vermanen door God en zijn dienaren. Etc.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Genesis

Bericht door Adinomis »

Ben het in zoverre met je eens dat wanneer je bevindt in het centrum van Gods wil (een uitdrukking van Corrie ten Boom) je Gods vrede zult ervaren.
Dat zal niet altijd voorspoed betekenen. Denk maar aan de gelovigen in landen waar ze vervolgd worden. Een opdracht van God kan ook heel zwaar zijn. Daar kan een mens mee worstelen.
Denk maar aan Jeremia in een modderige ondergrondse gevangenis (Jer.38) en aan Ezechiël die 390 dagen lang op zijn zij moest liggen en brood op uitwerpselen moest bakken. (Ez.4)
Ook in onze tijd zijn er gelovigen in moeilijke omstandigheden. Maar als ze dat kunnen aanvaarden uit Gods hand, dan is er de vrede in hun hart, die alle verstand te boven gaat.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Genesis

Bericht door Itamar »

Special angel schreef:Het eerste bijbelboek heet Genesis wat schepping betekent. God schiep de mensen, dieren,alles, en zocht dagelijks contact met de mensen. Zoek jij dagelijks contact met God? Ervaar jij dat god jou zoekt? Begin en eindig jij met de schepper van alles wat er is ? Elke ochtend begin ik met : goedemorgen vader zoon en heilige geest aan u komt toe alle eer lof en dank glorie. Van u is deze nieuwe dag. Etc. Aan het einde van de dag dank ik God voor alles. Ik weet dat hij mijn en jouw schepper is . En alles laat meedewerken ten goede. Hij schept ook nieuwe kansen, mogelijkheden, voorzieningen. Hij brengt jou naar het beloofde land, als je dat toelaat.
Pseudoniem.
"Special angel"
Wat houd deze naam in!

Beste Special angel,
Hij brengt jou naar het beloofde land,
als je dat toelaat?
Kun je dit dan tegen houden?

Een hartelijke groet.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Genesis

Bericht door Vertrokken user_2 »

Itamar schreef:... Hij brengt jou naar het beloofde land,
als je dat toelaat?
Kun je dit dan tegen houden?...
Uiteraard.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Genesis

Bericht door Special angel »

Beste Itamar mag ik verwijzen naar onderstaande tekst die ik reeds schreef?
En ja. God heeft ons met een eigen wil geschapen. Jij kiest waar je wilt zijn!
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Genesis

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:Ik herken het. Het is goed de dag met God te beginnen en af te sluiten. Wat versta je onder het "beloofde land"?
Het hemels koninkrijk.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Okidoki

Re: Genesis

Bericht door Okidoki »

Itamar schreef:
Special angel schreef:Het eerste bijbelboek heet Genesis wat schepping betekent. God schiep de mensen, dieren,alles, en zocht dagelijks contact met de mensen. Zoek jij dagelijks contact met God? Ervaar jij dat god jou zoekt? Begin en eindig jij met de schepper van alles wat er is ? Elke ochtend begin ik met : goedemorgen vader zoon en heilige geest aan u komt toe alle eer lof en dank glorie. Van u is deze nieuwe dag. Etc. Aan het einde van de dag dank ik God voor alles. Ik weet dat hij mijn en jouw schepper is . En alles laat meedewerken ten goede. Hij schept ook nieuwe kansen, mogelijkheden, voorzieningen. Hij brengt jou naar het beloofde land, als je dat toelaat.
Pseudoniem.
"Special angel"
Wat houd deze naam in!

Beste Special angel,
Hij brengt jou naar het beloofde land,
als je dat toelaat?
Kun je dit dan tegen houden?

Een hartelijke groet.
In dezen kun je ook kijken naar hoe God omging met de Farao van Egypte.
Als God het niet toelaat dat je hart toegankelijk is dan houdt het wel op lijkt mij.
(exodus 4:21):En de HERE zeide tot Mozes: Nu gij gaat terugkeren naar Egypte, zie toe, dat gij voor het aangezicht van Farao al de wonderen doet, die Ik in uw macht gesteld heb. Maar Ik zal zijn hart verharden, zodat hij het volk niet zal laten gaan. [nbg 51 vertaling]
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Genesis

Bericht door Trajecto »

Itamar schreef: Pseudoniem.
"Special angel"
Wat houd deze naam in!
(...)
Zie voor deze vraag:
http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... =75#p16640
Nulla aetas ad discendum sera
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Genesis

Bericht door Gaitema »

Okidoki schreef: In dezen kun je ook kijken naar hoe God omging met de Farao van Egypte.
Als God het niet toelaat dat je hart toegankelijk is dan houdt het wel op lijkt mij.
(exodus 4:21):En de HERE zeide tot Mozes: Nu gij gaat terugkeren naar Egypte, zie toe, dat gij voor het aangezicht van Farao al de wonderen doet, die Ik in uw macht gesteld heb. Maar Ik zal zijn hart verharden, zodat hij het volk niet zal laten gaan. [nbg 51 vertaling]
Ik geloof dat het van twee kanten komt. God leidt (zoals ik elders het omschreef) heel ieders leven en zo ook deze van de Farao door verharding tegen Hem, echter de Farao zou niet kunnen zeggen dat het niet zijn eigen schuld is. Immers verzet hij zichzelf ook tegen God en helpt God hem bij dat verzet.

Dit zie ik duidelijk ook in het volgende gedeelte. Aan de ene kant het zelf niet verzaken en aan de andere kant verlicht worden en wie het wel verzaken verduisterd worden.

Satan verblindt, God verlicht:

2 Korintiërs 4


4
1 Omdat God ons in zijn barmhartigheid deze taak gegeven heeft, verzaken wij onze plicht niet. 2 Integendeel, we hebben ons afgekeerd van heimelijke lafheid: we gaan niet sluw te werk, vervalsen het woord van God niet, maar maken de waarheid openlijk bekend. Zo bevelen we ons ten overstaan van God aan bij ieders geweten. 3 Wanneer er dan toch nog een sluier ligt over het evangelie dat wij verkondigen, geldt dit alleen voor hen die verloren gaan: 4 de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien, de luister van Christus, die het beeld van God is. 5 Wij verkondigen niet onszelf, wij verkondigen dat Jezus Christus de Heer is en dat wij omwille van hem uw dienaren zijn. 6 De God die heeft gezegd: ‘Uit de duisternis zal licht schijnen,’ heeft in ons hart het licht doen schijnen om ons te verlichten met de kennis van zijn luister, die afstraalt van het gezicht van Jezus Christus.

Het huidige leven en de toekomstige luister

7 Maar wij zijn slechts een aarden pot voor deze schat; het moet duidelijk zijn dat onze overweldigende kracht niet van onszelf komt, maar van God. 8 We worden van alle kanten belaagd, maar raken niet in het nauw. We worden aan het twijfelen gebracht, maar raken niet vertwijfeld. 9 We worden vervolgd, maar worden niet in de steek gelaten. We worden geveld, maar gaan niet te gronde. 10 We dragen in ons bestaan altijd het sterven van Jezus met ons mee, opdat ook het leven van Jezus in ons bestaan zichtbaar wordt. 11 Wij levenden worden altijd omwille van Jezus aan de dood prijsgegeven, opdat in ons sterfelijke bestaan ook het leven van Jezus zichtbaar wordt. 12 Zo is in ons de dood werkzaam, en in u het leven. 13 Er staat geschreven: ‘Ik bleef vertrouwen, daardoor kon ik spreken.’ In datzelfde vertrouwen spreken ook wij, omdat we geloven 14 en weten dat hij die de Heer Jezus heeft opgewekt ook ons, net als Jezus, zal opwekken en ons samen met u naar zich toe zal voeren. 15 Dit alles gebeurt omwille van u, zodat Gods goedheid, die zich door steeds meer mensen verbreidt, ook tot steeds meer dankzegging leidt, tot eer van God.

16 Daarom verzaken wij onze plicht niet. Ook al gaat ons uiterlijke bestaan verloren, ons innerlijke bestaan wordt van dag tot dag vernieuwd. 17 De geringe last die we tijdelijk te dragen hebben, brengt ons een eeuwige luister, die alles omvat en alles overtreft. 18 Wij richten ons niet op de zichtbare dingen maar op de onzichtbare, want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, de onzichtbare eeuwig.


Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Genesis

Bericht door pyro »

Gaitema schreef:
Okidoki schreef: In dezen kun je ook kijken naar hoe God omging met de Farao van Egypte.
Als God het niet toelaat dat je hart toegankelijk is dan houdt het wel op lijkt mij.
(exodus 4:21):En de HERE zeide tot Mozes: Nu gij gaat terugkeren naar Egypte, zie toe, dat gij voor het aangezicht van Farao al de wonderen doet, die Ik in uw macht gesteld heb. Maar Ik zal zijn hart verharden, zodat hij het volk niet zal laten gaan. [nbg 51 vertaling]
Ik geloof dat het van twee kanten komt. God leidt (zoals ik elders het omschreef) heel ieders leven en zo ook deze van de Farao door verharding tegen Hem, echter de Farao zou niet kunnen zeggen dat het niet zijn eigen schuld is. Immers verzet hij zichzelf ook tegen God en helpt God hem bij dat verzet.
Houd ook in het oog met welke reden dit verhaal (net als andere bijbelverhalen trouwnes) verteld wordt: opdat wij geloven. Als voorbeeld voor ons, zodat wij niet tot zonde komen. Het staat er niet opdat wij theorieen zouden ontwikkelen mbt voorbeschikking, of iemand wiens hart verhard wordt wel een eigen keus / schuld hierin heeft, etc. etc.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Genesis

Bericht door Itamar »

Loyola schreef:
Itamar schreef:... Hij brengt jou naar het beloofde land,
als je dat toelaat?
Kun je dit dan tegen houden?...
Uiteraard.
Beste Loyola,
Wat bedoel je met "uiteraard".

Volgens: Joh 15,16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Vogens deze tekst, kunnen wij niet kiezen!

Een hartelijke groet.
Okidoki

Re: Genesis

Bericht door Okidoki »

Itamar schreef:
Loyola schreef:
Itamar schreef:... Hij brengt jou naar het beloofde land,
als je dat toelaat?
Kun je dit dan tegen houden?...
Uiteraard.
Beste Loyola,
Wat bedoel je met "uiteraard".

Volgens: Joh 15,16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Vogens deze tekst, kunnen wij niet kiezen!

Een hartelijke groet.
Dus heeft de mens geen wil. Bijzonder.
Dat betekent namelijk dat de mens een dode marionet in de handen van God is.

Tevens: psalm 25:12 bijvoorbeeld.
Kijk ook even naar de wetgeving rondom de koningen in Israel :)
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Genesis

Bericht door Vertrokken user_2 »

Itamar schreef:
Loyola schreef:
Itamar schreef:... Hij brengt jou naar het beloofde land,
als je dat toelaat?
Kun je dit dan tegen houden?...
Uiteraard.
Beste Loyola,
Wat bedoel je met "uiteraard".

Volgens: Joh 15,16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Vogens deze tekst, kunnen wij niet kiezen!

Een hartelijke groet.
En tegen wie spreekt Jezus daar?
Je kunt wel door Jezus geroepen worden, maar daarmee wordt niet bedoeld dat je voor eeuwig behouden blijft of geen keuze hebt.

Volgens Joh 6:70-71

Jezus antwoordde hun: Heb Ik u, de twaalf, niet uitgekozen? En één van u is een duivel.
En Hij doelde op Judas Iskariot, de zoon van Simon, want die zou Hem verraden, een van de twaalf.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Genesis

Bericht door Tin »

Itamar schreef:
Loyola schreef:
Itamar schreef:... Hij brengt jou naar het beloofde land,
als je dat toelaat?
Kun je dit dan tegen houden?...
Uiteraard.
Beste Loyola,
Wat bedoel je met "uiteraard".

Volgens: Joh 15,16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Vogens deze tekst, kunnen wij niet kiezen!

Een hartelijke groet.
Hallo Itamar,

Het viel mij al eerder op dat je een wereldbeeld lijkt te hebben van volledige predestinatie. Over het algemeen gaat de mens er vanuit dat vrije wil bestaat, keuze bestaat etc.etc. Misschien is dit inderdaad een illusie. Is slechts wat is en gebeurd wat gebeurd. Maar hoe denk jij hier dan verder over. Staat de mens nog iets te doen, of niet?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Genesis

Bericht door Adinomis »

Itamar schreef: Volgens: Joh 15,16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Vogens deze tekst, kunnen wij niet kiezen!
De uitverkiezing zie ik als volgt:
Christus is de Geliefde, de uitverkorene, door God aangewezen!

Math.3:17 En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!

Deze verklaring vanuit de hemel kunnen we ook lezen in Math.17:5, Markus 1:11, Markus 9:7, Lukas 3:22 en Lukas 9:35.

Verder staat er in Johannes 1:
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.


Degenen die Hem aangenomen hebben zijn degenen die ingingen op de uitnodiging van de bruiloft. Matt. 22:1-14. Deze uitnodiging klinkt ook in Openb.22:17.

Titus 2:11 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.

11 Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël?

1 Tim.2:3 Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker,
4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.


God werkt in ons het verlangen om Hem te dienen. Maar wij kunnen ons hart wel daarvoor afsluiten. Dat lezen bijv. in Rom. 1:18 Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken,

Helaas zullen niet alle mensen zalig worden. Maar het is wel het verlangen van God. Met dat doel heeft Hij de mens geschapen. We zijn in en met Christus uitverkoren, als we Hem hebben aangenomen. En we delen in alles wat God aan Zijn Zoon heeft gegeven. Hem zij de eer en de dank!

Dit voorbeeld hoorde ik eens van Henk Binnendijk:

Het is ons geleerd dat God bepaalde mensen niet uitverkoren heeft. Maar dat is niet overeenkomstig de bijbel. Er niets aan kunnen doen.... het klopt niet. Door het geloof (dat ook een gave van God is) kunnen we aanpakken wat God aanbiedt.
Maar als we dat niet willen, ja dan gaan we verloren. Geloof is de hand om aan te pakken wat God aanbiedt.

Ik hoorde laatst een mooi voorbeeld aan de hand van de Chileense mijnramp in 2010. Er waren 33 mensen onder de grond die gered moesten worden. Ze konden zelf niets aan hun redding doen. Boven de grond moest alles georganiseerd worden.
Na drie weken was het zover dat er een sleuf was geboord die hen bereikte en zo konden ze één voor één naar boven worden getakeld.
Maar de mijnwerker moest zich wel aan de takel bevestigen. Hij zou wel gek zijn als hij dat niet deed.
Als zo'n mijnwerker boven is, en zou zeggen: "ik heb mezelf gered, want ik heb mezelf vastgemaakt aan de takel" dan heeft hij in zekere zin gelijk. Want als hij dat niet had gedaan was hij omgekomen. Maar iedereen weet dat de redding van boven kwam. De man geloofde dat die takel hem redding zou brengen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Genesis

Bericht door Itamar »

Loyola schreef:
Itamar schreef:
Loyola schreef:
Itamar schreef:... Hij brengt jou naar het beloofde land,
als je dat toelaat?
Kun je dit dan tegen houden?...
Uiteraard.
Beste Loyola,
Wat bedoel je met "uiteraard".

Volgens: Joh 15,16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Vogens deze tekst, kunnen wij niet kiezen!

Een hartelijke groet.
En tegen wie spreekt Jezus daar?
Je kunt wel door Jezus geroepen worden, maar daarmee wordt niet bedoeld dat je voor eeuwig behouden blijft of geen keuze hebt.

Volgens Joh 6:70-71 (de nieuwe bijbelvertaning)

Jezus antwoordde hun: Heb Ik u, de twaalf, niet uitgekozen? En één van u is een duivel.
En Hij doelde op Judas Iskariot, de zoon van Simon, want die zou Hem verraden, een van de twaalf.
Beste Loyola,
Ik mag graag de Bijbel in de (Staten Vertaling) lezen en bestuderen.
Deze vertaling vind ik vertrouwder en beter.

(Joh 6:70-71): (Komen niet voor in de Staten Vertaling!)

(Joh 6:60-67): (Komen wel voor in de Staten Vertaling!)

60 Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?
61 Jezus nu, wetende bij Zichzelven, dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?
62 Wat zou het dan zijn, zo gij den Zoon des mensen zaagt opvaren, daar Hij te voren was?
63 De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.
64 Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven.
Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.
65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.
66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
67 Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan?

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Genesis

Bericht door Jerommel »

Special angel schreef:Het eerste bijbelboek heet Genesis wat schepping betekent. God schiep de mensen, dieren,alles, en zocht dagelijks contact met de mensen.
Als ik het lees, lees ik dat God en Adam goed contakt hadden.
Zelfs zo goed, dat God wist wat Adam nodig had : Een maatje.
Zoek jij dagelijks contact met God?
Ho ho, Genesis heet dit topic toch?
Nou, dat zijn een aantal hoofdstukken, niet alleen de 1e twee.
Het 3e hoofdstuk begint: "De slang nu ...."
En daar begint de ellende en de scheiding van God, omdat de mens en de serpent uit Gods Rijk viel..
Sindsdien valt de mens onder de heerschappij van de serpent, en is de mens een zondaar, van vlees + kennende goed en kwaad.
En de ellende wordt zo ellendig dat God er op de familie Noach na, plus wat in de Ark ging, er een einde aan maakte.
Maar zo lang er een regenboog verschijnt zo nu en dan, staat het verbond van God met de mens.
En dat verbond is een Belofte van Gods kant, dat Hij de mens zal behouden en met Hem herenigen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Okidoki

Re: Genesis

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:Het eerste bijbelboek heet Genesis wat schepping betekent.
Genesis betekent niet "schepping" het betekent "oorsprong" of "in het begin".
Schepping is een ander woord en Genesis is het zeker niet.
Dit soort dingen storen me nogal eens. Mensen die beweren dat het boek Genesis gaat over "schepping" en niet de moeite nemen om de juiste vertaling te gebruiken.
Je zou Genesis kunnen vertalen als het begin van vele sprookjes "er was eens".
Het is een verteltrant die in de wereld van het midden Oosten vrij goed bekend was.
Genesis betekent dus NIET schepping.
Zelfs Wiki is daar helder in trouwens.....
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Genesis

Bericht door Vertrokken user_2 »

Itamar schreef:
Loyola schreef:
Itamar schreef:
Loyola schreef:
Itamar schreef:... Hij brengt jou naar het beloofde land,
als je dat toelaat?
Kun je dit dan tegen houden?...
Uiteraard.
Beste Loyola,
Wat bedoel je met "uiteraard".

Volgens: Joh 15,16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Vogens deze tekst, kunnen wij niet kiezen!

Een hartelijke groet.
En tegen wie spreekt Jezus daar?
Je kunt wel door Jezus geroepen worden, maar daarmee wordt niet bedoeld dat je voor eeuwig behouden blijft of geen keuze hebt.

Volgens Joh 6:70-71 (de nieuwe bijbelvertaning)

Jezus antwoordde hun: Heb Ik u, de twaalf, niet uitgekozen? En één van u is een duivel.
En Hij doelde op Judas Iskariot, de zoon van Simon, want die zou Hem verraden, een van de twaalf.
Beste Loyola,
Ik mag graag de Bijbel in de (Staten Vertaling) lezen en bestuderen.
Deze vertaling vind ik vertrouwder en beter.

(Joh 6:70-71): (Komen niet voor in de Staten Vertaling!)

(Joh 6:60-67): (Komen wel voor in de Staten Vertaling!)...

Dat kan allemaal wel zijn, maar blijkbaar is het minder vertrouwd dan je doet voorkomen...

Om één of andere reden voeg je de tekst 'nieuwe bijbelvertaling' toe aan mijn woorden.... en dat terwijl ik opzettelijk niet de nieuwe Bijbelvertaling gebruik, maar de herziene statenvertaling!

Dat kan twee redenen hebben: je bent niet bekend met de (herziene) statenvertaling of je probeert anderen bewust in een bepaalde hoek te drukken door hen een bepaalde bijbelvertaling toe te schrijven. Om je het voordeel van de twijfel te geven, zal ik er maar van uit gaan dat het het eerste betreft.

Ook is het eigenaardig dat je beweerd dat vers 70+71 niet in de sv staan, terwijl in alle vertalingen die ik heb gezien het gewoon staat vermeld.
Biblija (zie dat mijn quote uit de hsv komt). Ook statenvertaling.nl vermeld de verzen, evenals een aantal andere sites met de sv. Dus mijn vraag blijft gewoon staan...
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Genesis

Bericht door Trajecto »

Okidoki schreef:
Special angel schreef:Het eerste bijbelboek heet Genesis wat schepping betekent.
Genesis betekent niet "schepping" het betekent "oorsprong" of "in het begin".
Schepping is een ander woord en Genesis is het zeker niet.
Dit soort dingen storen me nogal eens. Mensen die beweren dat het boek Genesis gaat over "schepping" en niet de moeite nemen om de juiste vertaling te gebruiken.
Je zou Genesis kunnen vertalen als het begin van vele sprookjes "er was eens".
Het is een verteltrant die in de wereld van het midden Oosten vrij goed bekend was.
Genesis betekent dus NIET schepping.
Zelfs Wiki is daar helder in trouwens.....
Jouw uitleg slaat op de Hebreeuwse titel:
Hebreeuws: בראשית, Beresjiet, "in den beginne"

Genesis zoals wij het noemen is echter geen vertaling daarvan maar dat komt uit het Grieks:
Het Griekse zelfstandig naamwoord Genesis (γένεσις) betekent "geboorte", "oorsprong", "ontstaan". Het vertaalt het Hebreeuwse werkwoord bara, gebruikt in de Bijbel voor Gods creatieve actie in tegenstelling tot menselijke vaardigheden. De schepping van de wereld wordt beschreven.
Nulla aetas ad discendum sera
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Genesis

Bericht door Itamar »

Loyola schreef:
Itamar schreef:
Loyola schreef:
Itamar schreef:
Loyola schreef: Uiteraard.
Beste Loyola,
Wat bedoel je met "uiteraard".

Volgens: Joh 15,16
Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Vogens deze tekst, kunnen wij niet kiezen!

Een hartelijke groet.
En tegen wie spreekt Jezus daar?
Je kunt wel door Jezus geroepen worden, maar daarmee wordt niet bedoeld dat je voor eeuwig behouden blijft of geen keuze hebt.

Volgens Joh 6:70-71 (de nieuwe bijbelvertaning)

Jezus antwoordde hun: Heb Ik u, de twaalf, niet uitgekozen? En één van u is een duivel.
En Hij doelde op Judas Iskariot, de zoon van Simon, want die zou Hem verraden, een van de twaalf.
Beste Loyola,
Ik mag graag de Bijbel in de (Staten Vertaling) lezen en bestuderen.
Deze vertaling vind ik vertrouwder en beter.

(Joh 6:70-71): (Komen niet voor in de Staten Vertaling!)

(Joh 6:60-67): (Komen wel voor in de Staten Vertaling!)...

Dat kan allemaal wel zijn, maar blijkbaar is het minder vertrouwd dan je doet voorkomen...

Om één of andere reden voeg je de tekst 'nieuwe bijbelvertaling' toe aan mijn woorden.... en dat terwijl ik opzettelijk niet de nieuwe Bijbelvertaling gebruik, maar de herziene statenvertaling!

Dat kan twee redenen hebben: je bent niet bekend met de (herziene) statenvertaling of je probeert anderen bewust in een bepaalde hoek te drukken door hen een bepaalde bijbelvertaling toe te schrijven. Om je het voordeel van de twijfel te geven, zal ik er maar van uit gaan dat het het eerste betreft.

Ook is het eigenaardig dat je beweerd dat vers 70+71 niet in de sv staan, terwijl in alle vertalingen die ik heb gezien het gewoon staat vermeld.
Biblija (zie dat mijn quote uit de hsv komt). Ook statenvertaling.nl vermeld de verzen, evenals een aantal andere sites met de sv. Dus mijn vraag blijft gewoon staan...
Beste Loyola,
Wat de St.V. betreft heb je geheel gelijk.
En ik wil niemand een vertaling opleggen.
Sorrie, voor het ongemak.

Een hartelijke groet.
Okidoki

Re: Genesis

Bericht door Okidoki »

Trajecto schreef:
Okidoki schreef:
Special angel schreef:Het eerste bijbelboek heet Genesis wat schepping betekent.
Genesis betekent niet "schepping" het betekent "oorsprong" of "in het begin".
Schepping is een ander woord en Genesis is het zeker niet.
Dit soort dingen storen me nogal eens. Mensen die beweren dat het boek Genesis gaat over "schepping" en niet de moeite nemen om de juiste vertaling te gebruiken.
Je zou Genesis kunnen vertalen als het begin van vele sprookjes "er was eens".
Het is een verteltrant die in de wereld van het midden Oosten vrij goed bekend was.
Genesis betekent dus NIET schepping.
Zelfs Wiki is daar helder in trouwens.....
Jouw uitleg slaat op de Hebreeuwse titel:
Hebreeuws: בראשית, Beresjiet, "in den beginne"

Genesis zoals wij het noemen is echter geen vertaling daarvan maar dat komt uit het Grieks:
Het Griekse zelfstandig naamwoord Genesis (γένεσις) betekent "geboorte", "oorsprong", "ontstaan". Het vertaalt het Hebreeuwse werkwoord bara, gebruikt in de Bijbel voor Gods creatieve actie in tegenstelling tot menselijke vaardigheden. De schepping van de wereld wordt beschreven.
De Hebreeuwse titel is "beresjiet" [בראשית] en dat betekent niet meer of minder dan "in het begin".
Allemaal off-topic maar wel erg goed om rekening mee te houden. Misschien moeten we wel een vertaaldraadje hebben ;)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Genesis

Bericht door Gaitema »

pyro schreef:
Gaitema schreef:
Okidoki schreef: In dezen kun je ook kijken naar hoe God omging met de Farao van Egypte.
Als God het niet toelaat dat je hart toegankelijk is dan houdt het wel op lijkt mij.
(exodus 4:21):En de HERE zeide tot Mozes: Nu gij gaat terugkeren naar Egypte, zie toe, dat gij voor het aangezicht van Farao al de wonderen doet, die Ik in uw macht gesteld heb. Maar Ik zal zijn hart verharden, zodat hij het volk niet zal laten gaan. [nbg 51 vertaling]
Ik geloof dat het van twee kanten komt. God leidt (zoals ik elders het omschreef) heel ieders leven en zo ook deze van de Farao door verharding tegen Hem, echter de Farao zou niet kunnen zeggen dat het niet zijn eigen schuld is. Immers verzet hij zichzelf ook tegen God en helpt God hem bij dat verzet.
Houd ook in het oog met welke reden dit verhaal (net als andere bijbelverhalen trouwnes) verteld wordt: opdat wij geloven. Als voorbeeld voor ons, zodat wij niet tot zonde komen. Het staat er niet opdat wij theorieen zouden ontwikkelen mbt voorbeschikking, of iemand wiens hart verhard wordt wel een eigen keus / schuld hierin heeft, etc. etc.
Daar heb je gelijk in. Dit sloot wel mooi aan bij twee discussies die elders plaats vinden over het leiden door God.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.