Ezechiël 36

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Ezechiël 36

Bericht door Adinomis »

Beloften voor Israël in Ezechiël 36.

Omwille van Mijn Heilige Naam .

Het hoofdstuk grijpt terug op het erfelijk bezit van Israël. Gods beloften zijn eeuwigdurend. In vers. 2 gaat de profetie in op de grootspraak van de omliggende volken die spottend zeggen: "Haha, het is van ons!"
Het onheil dat over Israël gekomen is hebben ze aan zichzelf te wijten. Ze zijn vernederd en in een hopeloze situatie. Maar dan laat God Ezechiël profeteren:

Ez.36:6 Profeteer daarom over het land van Israël, en zeg tegen de bergen en tegen de heuvels, tegen de waterstromen en tegen de dalen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, in Mijn na-ijver en in Mijn grimmigheid heb Ik gesproken, omdat u de smaad van de heidenvolken gedragen hebt.
7 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ík heb gezworen: Voorwaar, de heidenvolken die rondom u zijn, zullen zelf hun schande dragen!


De verzen 8-15 spreken over een herstel van het land. We hebben het gezien hoe het grondgebied grotendeels verwilderd moerassen (met malaria) en woestijngrond was en dat er nu vruchtbare akkers zijn. De puinhopen (vs.10) werden herbouwd en de mensen werden er weer talrijk (vs.10)

Als gevolg van hun zonden en afgoderij waren de Israëlieten verdreven naar allerlei landen.

Ezech.36:17 Mensenkind, toen het huis van Israël in hun land woonde, toen verontreinigden zij dat met hun weg en met hun daden. Hun weg was voor Mijn aangezicht als de onreinheid van een afgezonderde vrouw.
18 Toen stortte Ik Mijn grimmigheid over hen uit omwille van het bloed dat zij in het land vergoten hadden, en vanwege hun stinkgoden waarmee zij het verontreinigd hadden.
19 Ik verstrooide hen onder de heidenvolken en zij werden verspreid over de landen. Ik heb hen geoordeeld overeenkomstig hun weg en overeenkomstig hun daden.


Door het herstel van Gods volk en het land dat hun tot erfdeel was gegeven, zullen de volken van deze aarde zien en moeten erkennen dat Jahwèh de ware God is:

Ez.36:23 Ik zal Mijn grote Naam heiligen, die onder de heidenvolken ontheiligd is, die u in hun midden ontheiligd hebt. Dan zullen de heidenvolken weten dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik in u voor hun ogen geheiligd word.

Het geestelijk herstel en de reiniging:

God zal:
  • de heiligheid van Zijn grote Naam tonen (vs.23
    hen uit de volken weghalen (vs.24)
    hen uit alle landen verzamelen en hen terugbrengen naar hun eigen land (vs.25)
    hen reinigen van hun onreinheden en afgoden (vs.25)'
    hun een nieuw hart en een nieuwe geest in hun binnenste (redding) geven (vs.26)
    hun hart van steen verwijderen en hun een hart van vlees (bekering) geven (vs.26)
    Zijn geest in hun binnenste geven en maken, dat ze Zijn verordeningen onderhouden (vs.27
    hun God zijn en ze zullen Zijn volk zijn (vs.28)
    hen redden van hun ongerechtigheden (vs.29
    een overvloedige oogst geven (het herstel van de vruchtbaarheid van het land (vs.29)
    hun steden weer bevolken en de puinhopen herbouwen (vs.33)
Hernieuwd geloof en een hernieuwde relatie met God:

24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen.
25 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen.
26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.
28 U zult wonen in het land dat Ik uw vaderen gegeven heb, u zult een volk voor Mij zijn en Ík zal een God voor u zijn.
29 Ik zal u verlossen van al uw onreinheden. Ik zal roepen tegen het koren en Ik zal het veel doen worden: Ik zal u geen hongersnood opleggen.


"Behold, I will gather them out of all countries where I have
driven them….. and I will assuredly plant them in this land,
with all My heart and with all My soul." Jeremiah 32:37…41
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 36

Bericht door Adinomis »

De naam van Ezechiël betekent: "Jahweh zal u sterk maken". Zijn profetie is een troost voor Israël in moeilijke tijden. De profetieën van Hosea, Daniël, Jesaja, Jeremia en Ezechiël e.a. hebben betrekking op het hele verloop van de geschiedenis tot en met de eindtijd. Daniël zegt dat vooral heel expliciet. Daarom zijn ze juist ook voor ons zo actueel. Dat Ezechiël ook voor de eindtijd heeft geprofeteerd blijkt bijv. uit zijn volgende woorden:

Ez.37:24 En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn. Voor hen allen zal er één Herder zijn. Zij zullen in Mijn bepalingen wandelen en Mijn verordeningen in acht nemen en die houden.
25 Zij zullen wonen in het land dat Ik aan Mijn knecht, aan Jakob, gegeven heb, waarin uw vaderen gewoond hebben. Zij zullen daarin wonen, zij met hun kinderen en hun kleinkinderen, tot in eeuwigheid, en Mijn Knecht David zal tot in eeuwigheid hun Vorst zijn. 26 Ik zal met hen een verbond van vrede sluiten. Het zal een eeuwig verbond met hen zijn, Ik zal hun een plaats geven en hen talrijk maken, en Ik zal Mijn heiligdom in hun midden zetten tot in eeuwigheid. 27 Mijn tabernakel zal bij hen zijn, Ik zal een God voor hen zijn en zíj zullen een volk voor Mij zijn.
28 Dan zullen de heidenvolken weten dat Ik de HEERE ben, Die Israël heiligt, wanneer Mijn heiligdom voor eeuwig in hun midden zal zijn.


Ezechiël heeft een cruciale boodschap die hij niet voor zich kon houden:

Ez.3:20 En als een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afwendt en onrecht begaat en Ik een struikelblok voor hem leg, zal híj sterven. Omdat u hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven. Zijn rechtvaardige daden die hij gedaan heeft, zullen niet meer in herinnering gebracht worden, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

In Ezechiël 36 profeteert hij over de toekomst van zijn volk. Het zijn Gods woorden die hij door moet geven. In mijn vorige posting heb ik aangegeven hoeveel beloftes "Ik (Yahweh) zal" hierin worden doorgegeven.
Maar God motiveert ook zijn beloftes:

Omdat (omdat):

  • omdat de vijand over u gezegd heeft: Haha! Zelfs de eeuwige hoogten zijn ons tot erfelijk bezit geworden, (vs.3)
    omdat men u van rondom verwoest en opgeslokt heeft (vs.3)
    en omdat er kwaad gerucht bij het volk was (vs.3)
    luister daarom, bergen van Israël, naar het woord van de Heere HEERE (vs 4)
    daarom, zo zegt de Heere HEERE: (vs.5)
    Profeteer daarom over het land van Israël (vs.6)
    omdat u de smaad van de heidenvolken gedragen hebt. (vs.6)
    Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ík heb gezworen: Voorwaar, de heidenvolken die rondom u zijn, zullen zelf hun schande dragen! (vs.7)
    stortte Ik Mijn grimmigheid over hen (vs.18)
    omdat men van hen zei: Deze mensen zijn het volk van de HEERE en toch zijn zij uit Zijn land vertrokken. (vs,20)
    Zeg daarom tegen het huis van Israël: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om u, huis van Israël, maar om Mijn heilige Naam, die u ontheiligd hebt onder de heidenvolken waarheen u gegaan bent. (vs.22)

Het zou mooi zijn om te reageren op deze woorden van God zelf. Als Hij spreekt kunnen we dat niet naast ons neerleggen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 36

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Interessant stuk, je schreef ook nog dit:
De verzen 8-15 spreken over een herstel van het land. We hebben het gezien hoe het grondgebied grotendeels verwilderd moerassen (met malaria) en woestijngrond was en dat er nu vruchtbare akkers zijn. De puinhopen (vs.10) werden herbouwd en de mensen werden er weer talrijk (vs.10)
Ik denk persoonlijk niet, dat zo iets weer terug komt, in onze tijd en zeker niet in de huidige situatie.
We moeten oppassen dat we de mensen niet opo het verkeerde been zetten, met onze 'verkondiging'.
Paulus zegt er dit over in de Henreeën brief:
Als Paulus hen dan al het oude afgenomen heeft, en hen voor alles wat nieuws gegeven heeft, dan roept hij op om de stad te verlaten. Zijn argument is het offer van Christus!!
“Wij hebben een altaar, waarvan zij, die de dienst voor de tabernakel verrichten, niet mogen eten. Want van de dieren, waarvan het bloed als zondoffer door de hogepriester in het heiligdom werd gebracht, werd het lichaam buiten de legerplaats verbrand. Daarom heeft ook Jezus, ten einde zijn volk door zijn eigen bloed te heiligen, buiten de poort geleden. Laten wij derhalve tot Hem uitgaan buiten de legerplaats en zijn smaad dragen. Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomstige.” Hebreeën 13: 11-14.
Toen de gemeente van Jeruzalem deze woorden gelezen had en al de vermaningen die er in gevlochten zijn, toen stond hen glashelder voor ogen wat zij te doen hadden. Niet meer naar de tempel, niet meer naar de priester, niet meer in de stad en zelfs het land konden zij verlaten. Weg van dat alles. Zij hadden een nieuwe almachtige priester, die dienst deed in het nieuwe heiligdom, het hemelse, volgens een nieuwe ordening, die van het onverwoestbare leven. Een nieuw verbond dat het geweten reinigde en een nieuwe stad en een nieuw vaderland.
De kerk gaf het oude op en het nieuwe begon echt te functioneren. Maar wat de Hebreeënbrief betekende voor de gemeente in Jeruzalem juist voor de vla van Jeruzalem, dat betekent zij ook voor ons juist voor de val, dat is het einde van de wereld.
Nadat Cestus om onverklaarbare redenen de stad verlaten had en de brief van Paulus aan de Hebreeën bestudeerd was, volgde de gemeente in Jeruzalem de waarschuwing van Jezus op en verliet de stad. In 70 na Christus, met Pasen, kwam Titus, legerde zich om de stad en één miljoen Joden uit de hele wereld die waren samengekomen in Jeruzalem, kwamen om. Maar geen enkele Christen kwam om.
De brief aan de Hebreeën was de volmaakte voorbereiding op de val van Jeruzalem.
NOOT: Het gaat om 'christenen' die bekeerd waren in de essentie van de Geestelijke Jood, als deel vane en Geestelijk ISraËl in Christus, die de daadwerkelijke Israël Zelf is!

Herinner je Openbaring 14:6-12 (uitgaan van een stad) en lees wat Ezechiël 37-39 er over zegt.

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 36

Bericht door Adinomis »

Jammer dat je niet ingaat op wat hier uit Ezechiël geciteerd is. Dit zijn toch ook bijbelse waarheden die serieus bestudeerd dienen te worden?

De toekomstige stad waarnaar Heb. 13 verwijst is het Nieuwe Jeruzalem dat op aarde zal neerdalen. En God zal bij de mensen wonen.
En de namen die op de poorten zijn geschreven, zijn die van de twaalf stammen der kinderen Israëls. (Op. 21)
Dan wordt Jeruzalem overkleed en het sterfelijke wordt door het leven verslonden.

En Hij zal Jeruzalem nog verkiezen....Zach.1:17
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 36

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Dank voor je reactie!

Je schreef:
Jammer dat je niet ingaat op wat hier uit Ezechiël geciteerd is. Dit zijn toch ook bijbelse waarheden die serieus bestudeerd dienen te worden?

De toekomstige stad waarnaar Heb. 13 verwijst is het Nieuwe Jeruzalem dat op aarde zal neerdalen. En God zal bij de mensen wonen.
En de namen die op de poorten zijn geschreven, zijn die van de twaalf stammen der kinderen Israëls. (Op. 21)
Dan wordt Jeruzalem overkleed en het sterfelijke wordt door het leven verslonden.

En Hij zal Jeruzalem nog verkiezen....Zach.1:17
Nu, Adinomis, in een eerdere reactie heb ik verwezen naar een aantal zaken, die met Ezechiël te maken hebben.
Zolang echter de "Gruwel der Verwoesting" zich binnen de muren van (het natuurlijke) Israël en Jeruzalem bevinden, kan er dus van een
terugkeer van het (OT) Joodse volk geen sprake meer zijn.

En inderdaad Bijbelse waarheden moeten bestudeerd worden, maar de vraag is worden ze vanuit de "dode-letter" Geestelijk begrepen door de Geest die levend maakt.

Graag wil ik dan ook reageren op je bericht, aan de hand van wat je hebt aangegeven, in je reactie.
Je zegt

-De toekomstige stad waarnaar Heb. 13 verwijst is het Nieuwe Jeruzalem dat op aarde zal neerdalen

Antw: Hier ben ik geheel mee eens! Het Hemelse Jeruzalem zal inderdaad nederdalen.

Dan zeg je:
-En god zal bij de mensen wonen

Nu, daar wringt het schoentje, denk ik. Want het verloste volk woont al 1000 jaar in het Hemels Jeruzalem, en de Allerhoogste god woont dus dan al 'te midden van hen'

Wij, levenden, die achterbleven, zullen samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen. (1 Tessalonicenzen 4:17)

De apostel Paulus schrijft in 1 Tessalonicenzen over wat er zal gebeuren bij de wederkomst van Christus. De aanleiding is een misverstand dat is gerezen onder de gelovigen te Tessalonica. Sinds Paulus’ prediking zijn enkele van hun leden gestorven, en zij menen dat de gestorvenen nu die wederkomst zullen mislopen. Paulus probeert ze gerust te stellen door erop te wijzen dat God ook de gestorvenen met Christus zal verenigen. Helaas is de NBV hier niet erg nauwkeurig, terwijl de betekenis van de NBG’51 wat teveel versluierd is door verouderd taalgebruik. Paulus zegt echter ongeveer het volgende:

“Broeders en zusters, wij willen u niet in het ongewisse laten over hen die zijn ingeslapen, zodat u niet hoeft te treuren, zoals zij die geen hoop hebben. Want als wij geloven dat Jezus (niet alleen) is gestorven (maar ook) is opgestaan, dan betekent dat, dat God op dezelfde wijze (ook), door Jezus, hen die ingeslapen zijn samen met Hem zal leiden.” (1 Tessalonicenzen 4:13-14)


Jezus daalt niet geheel neder op aarde bij de eerste wederkomst Jezus zet geen voet op de aarde.
De verlosten gaan Hem tegemoet in de lucht en beginnen hun reis naar Gods woonplaats in de hemelen, die Hij ons heeft bereid.
De profeet Jeremia beschrijft de toestand van de aarde, als Jezus mét de verlosten in het Hemels Jeruzalem is:

Jeremia 4:23: "Ik zag de aarde, en zie, zij was woest en ledig; ik zag naar de hemel, en zijn licht was er niet. Ik zag de bergen, en zie, zij beefden, en alle heuvelen schudden. Ik zag, en zie, er was geen mens, en al het gevogelte des hemels was weggevlogen. Ik zag, en zie, de gaarde was woestijn, en al zijn steden waren in puin gestort, voor de HERE, voor zijn brandende toorn.

Over welke twee opstandingen sprak Jezus?
Johannes 5:28, 29: "Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel."

Je schreef vervolgens: En de namen die op de poorten zijn geschreven, zijn die van de twaalf stammen der kinderen Israëls
Helemaal mee eens, maar welk israël, als Jezus zegt dat Zijn volk uit alle volkeren voort zal komen.
Vergeet niet dat het heil, tot verkondiging, is overgegaan naar "een ander volk"!

Nog schreef je:

-Dan wordt Jeruzalem overkleed en het sterfelijke wordt door het leven verslonden

Nu, als de verlosten in het Hemels Jeruzalem zijn, dan is er op deze aarde geen sprake meer van enig leven. De aarde is woest en verlaten.
Als er gesproken wordt over een 'Nieuw Jeruzalem' dan is -eerst- alles vernietigt, dat uit of van het 'oude Jeruzalem' is.
Dat is al gebeurt bij de 1e komst van Jezus. Bij de laatste strijd, die eerst na 1000 jaar plaats kan vinden, zullen dus de verlosten "in de stad"
(een Geestelijke toestand, want God is Geest) zien hoe Satan met zijn volgelingen (tweede opstanding) voor altijd vernietigt worden.
De aarde wordt dan, in het Getuigenis dat de verlosten dan zien, geheel gereinigd en een volkomen vlakke plaats zal zich vormen, waar het (inderdaad) Nieuwe Jeruzalem
zal nederdalen. Pas dan, is alles een feit en is deze aarde opnieuw een Paradijs. We kunnen dan ook weer alle diepten van het Heelal bereiken.

Jezus Christus doet niets in het geniep (vandaar de nodige 1000 jaren in het Hemels Jeruzalem)

Enkele toevoegingen, die mijn -persoonlijke- visie ondersteunen:

Openbaring 20:6: "Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, die duizend jaren."
De toestand van deze aarde:
Jeremia 4:25: "Ik zag, en zie, er was geen mens, en al het gevogelte des hemels was weggevlogen. Ik zag, en zie, de gaarde was woestijn, en al zijn steden waren in puin gestort, voor de HERE, voor zijn brandende toorn."
"En zij die door de HERE geveld zijn, zullen te dien dage liggen van het ene einde der aarde tot het andere, zij zullen niet beklaagd, noch bijeengezameld, noch begraven worden; tot mest op de akker zullen zij wezen.

Het huidige Jeruzalem wordt dus niet bedekt, maar is gewoon weg met het Grote Babylon zowel Geestelijk als fysiek uitgeroeit!

Ik kom later nog met een bijdrage over Ezechiël 36

Hartelijke groet
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 36

Bericht door Vertrokken user_2 »

Adinomis schreef:Jammer dat je niet ingaat op wat hier uit Ezechiël geciteerd is. Dit zijn toch ook bijbelse waarheden die serieus bestudeerd dienen te worden?...
Zeker, dat ben ik geheel met je eens!... En Ezechiël is sowieso de moeite waard om te lezen en te bestuderen. Vooral gezien zijn plaats binnen de heilsgeschiedenis....

Jammer dat sommigen dit als aanleiding zien om hun irrelevante, voorgekookte teksten te moeten plakken...
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 36

Bericht door Adinomis »

Loyola schreef: En Ezechiël is sowieso de moeite waard om te lezen en te bestuderen. Vooral gezien zijn plaats binnen de heilsgeschiedenis....
Ga je gang.... :D
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 36

Bericht door nicodemus zda »

Hallo,

Ten aanzien van Ezechiël 36 denk ik dat het er om gaat, dat hier gesproken wordt over de terugkeer naar het Vaderland,
dat weer bewoond zal worden. Toch ben ik er niet zeker van, dat het om het natuurlijke begrip van "Israël" gaat, omdat 'Israël' in eerste
instantie een volk is. Ezechiël was immers onder het volk, tijdens de ballingschap om hen geestelijk bij te staan.
Dus dat impliceert dan, volgens mij, dat 'Israël' een volk is en geen land noch een Staat.
Alhoewel 'het volk' dacht dat Here niet zo machtig was, omwille van het feit dat Hij 'israël' een nederlaag liet ondergaan,
is men er toch van overtuigd dat JHWH de Here is, en de afgoderij zou hebben afgedaan.
Ezechiël 36:24,25
24 ik leid jullie weg bij die volken, ik breng jullie bijeen uit die landen en laat je naar je eigen land terugkeren.
25 Ik zal zuiver water over jullie uitgieten om jullie te reinigen van alles wat onrein is, van al jullie afgoden
Waar Ezechiël in feite op wijst, volgens mij is 'een nieuw hart' in Christus, een Geestelijk hart dus.

2 Cor. 5:17,18
17 De geringe last die we tijdelijk te dragen hebben, brengt ons een eeuwige luister, die alles omvat en alles overtreft. 18 Wij richten ons niet op de zichtbare dingen maar op de onzichtbare, want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, de onzichtbare eeuwig
.
Ezechiël wist dat die 'ingreep' meer was dan een eenvoudig herstel van het lichaam, eerder was en is "het harte, in het joodse denken; de gehele mens, de gehele persoonlijkheid.
In dat opzicht "keek' Ezechiël, naar mijn idee, dus -al- niet op een oude Jeruzalem terug, maar op iets anders, dat op een 'stad' leek!

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 36

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef:Hallo,
Dank je wel Nicodemus. De manier waarop je nu reageert doet veel aangenamer aan.
Ten aanzien van Ezechiël 36 denk ik dat het er om gaat, dat hier gesproken wordt over de terugkeer naar het Vaderland,
dat weer bewoond zal worden.
Ja inderdaad gaat het hier om de terugkeer van de Israëlieten naar het Vaderland. En dus niet alleen uit Babel,
vs. 24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen.
Toch ben ik er niet zeker van, dat het om het natuurlijke begrip van "Israël" gaat, omdat 'Israël' in eerste
instantie een volk is. Ezechiël was immers onder het volk, tijdens de ballingschap om hen geestelijk bij te staan.
Dus dat impliceert dan, volgens mij, dat 'Israël' een volk is en geen land noch een Staat.
Waarom zou dat het moeten impliceren? In ieder geval is het land aan Israël beloofd:

Psalm 15:10 Voor Jakob heeft Hij het vastgesteld als een verordening,
voor Israël als een eeuwig verbond,
11 door te zeggen: Ik zal u het land Kanaän geven,
het gebied dat uw erfelijk bezit is.


En een woord van God uitgegaan zal niet terugkeren. Jes. 45:23

Gen.26:3 Verblijf als vreemdeling in dit land. Ik zal dan met u zijn en u zegenen, want aan u en uw nageslacht zal Ik al deze landen geven. Ik zal de eed gestand doen die Ik Abraham, uw vader, gezworen heb.
4 Ik zal uw nageslacht zo talrijk maken als de sterren aan de hemel en uw nageslacht al deze landen geven. In uw nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden,


Ik zou nog veel meer Schriftplaatsen waarin het land voor eeuwig wordt beloofd kunnen aanvoeren.
Alhoewel 'het volk' dacht dat Here niet zo machtig was, omwille van het feit dat Hij 'israël' een nederlaag liet ondergaan,
is men er toch van overtuigd dat JHWH de Here is, en de afgoderij zou hebben afgedaan.
Waar lees je dat? Ik geloof het wel. Maar kan het even niet vinden.
25 Ik zal zuiver water over jullie uitgieten om jullie te reinigen van alles wat onrein is, van al jullie afgoden

Waar Ezechiël in feite op wijst, volgens mij is 'een nieuw hart' in Christus, een Geestelijk hart dus.
26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.


Inderdaad dat nieuwe hart van vlees, Gods Geest in hun binnenste, zal ook de voorwaarde zijn waarop zij Jezus kunnen aanvaarden.
2 Cor. 5:17,18
17 De geringe last die we tijdelijk te dragen hebben, brengt ons een eeuwige luister, die alles omvat en alles overtreft. 18 Wij richten ons niet op de zichtbare dingen maar op de onzichtbare, want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, de onzichtbare eeuwig
.
Ezechiël wist dat die 'ingreep' meer was dan een eenvoudig herstel van het lichaam, eerder was en is "het harte, in het joodse denken; de gehele mens, de gehele persoonlijkheid.
In dat opzicht "keek' Ezechiël, naar mijn idee, dus -al- niet op een oude Jeruzalem terug, maar op iets anders, dat op een 'stad' leek!
Het is inderdaad goed om ons op het geestelijke te richten. Niet op de aarde in deze bedeling, die met haar plannen zal vergaan. Het geestelijke, dat wordt ook uitgedrukt in de tekst: “Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.” 2 Kor. 5:17 Het hart van steen is een hart van vlees geworden.
Ik denk ook dat Ezechiël een ander Jeruzalem voor ogen had dan het Jeruzalem dat hij in hoofdstuk 9:4 beschrijft. Dat Jeruzalem was alles behalve geestelijk.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 23 aug 2013, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 36

Bericht door Jerommel »

Dus de discussie is dan eigenlijk hoeveel de staat Israël eigenlijk nog met het Israël van God heeft te maken.
Tja...
Het doet me denken aan drie andere controversiële vraagstukken..
Wat heeft het orthodox Joodse nog met de Tenach te maken?
Wat heeft het Rooms katholieke nog met de Bijbel te maken?
Wat heeft de evolutie theorie nog met de werkelijkheid te maken?
Gemeenschappelijke issue: menselijke verblindende arrogantie.
Verblindt niet alleen zichzelf maar ook anderen.

Er zijn wel meer voorbeelden te bedenken.
Wat heeft een overtuiging nog met waarheid te maken?
...maar da's off-topic...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 36

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef:Dus de discussie is dan eigenlijk hoeveel de staat Israël eigenlijk nog met het Israël van God heeft te maken.
Maakt het verschil of we over de staat of het volk spreken?
De bijbel spreekt over het nageslacht van Abraham, Izak en Jacob, en wel de 12 stammen.
Je wilt dit verschil misschien weten om politiek je houding te kunnen bepalen?
Mij maakt het niet uit.
Tja...
Het doet me denken aan drie andere controversiële vraagstukken..
Wat heeft het orthodox Joodse nog met de Tenach te maken?
Daar zullen ook wel de nodige verschillen zijn in opvatting.
In ieder geval wordt er in de synagoge elke sabbat uit de Torah gelezen.
Daarvoor bestaat een landelijk programma, de "parasja".
Wat heeft het Rooms katholieke nog met de Bijbel te maken?
Ik denk nog heel veel. Alleen de bijbel staat bij hen beneden de kerkleer.
Wat heeft de evolutie theorie nog met de werkelijkheid te maken?
Gemeenschappelijke issue: menselijke verblindende arrogantie.
Verblindt niet alleen zichzelf maar ook anderen.
Er zijn wel meer voorbeelden te bedenken.
Wat heeft een overtuiging nog met waarheid te maken?
...maar da's off-topic...
Ik kan hier geen zinnig woord over zeggen. Dit valt ook buiten het topic.
Probeer eens op het bedoelde bijbelgedeelte te reageren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 36

Bericht door Jerommel »

Adinomis schreef:
Jerommel schreef:Dus de discussie is dan eigenlijk hoeveel de staat Israël eigenlijk nog met het Israël van God heeft te maken.
Maakt het verschil of we over de staat of het volk spreken?
Hm..
De locatie op de wereldbol of hen wier Koning Jezus Christus is?
Dat is wel een duidelijk verschil.

De bijbel spreekt over het nageslacht van Abraham, Izak en Jacob, en wel de 12 stammen.
Jawel, maar ik heb gerede twijfel.
Want de dorre takken worden gesnoeid, en er worden loten geënt op de stam Israël.
En wat zijn hun stinkgoden?
Joden hebben 1 God, die van de Bijbel toch.
Goed, de Tenach is maar een fractie van hun heilige boeken, zoals Midrasj en Kabballa..
Maar de heidenen hebben wel stinkgoden, denk ik dan..
Je wilt dit verschil misschien weten om politiek je houding te kunnen bepalen?
Nou.. politiek vind ik niet zo belangrijk.
Maar ik weet inderdaad niet goed wat ik met de staat Israël en 'de Joden' (wat een rekbaar begrip is dat uiteenlopende benaderingen kent...) aan moet...
De tweede wereld oorlog en de Jodenvervolging kan ik ook niet in perspectief krijgen..
Want daar is het huidige Israël, de staat, het land, toch uit voort gekomen.
Ik vind het een bizar spel van de machten, mensen met macht (geld).
Zou dat dan het mechanisme zijn dat God heeft toegepast, om de Joden uit alle windstreken terug te brengen?
Mij maakt het niet uit.
Mij eigenlijk wel.. Maar ik wil het misschien niet weten..
Zijn de Joden in Israël werkelijk van de 12 stammen? Zou het dan echt om de genen gaan?
Tja...
Het doet me denken aan drie andere controversiële vraagstukken..
Wat heeft het orthodox Joodse nog met de Tenach te maken?
Daar zullen ook wel de nodige verschillen zijn in opvatting.
In ieder geval wordt er in de synagoge elke sabbat uit de Torah gelezen.
Daarvoor bestaat een landelijk programma, de "parasja".
Wat heeft het Rooms katholieke nog met de Bijbel te maken?
Ik denk nog heel veel. Alleen de bijbel staat bij hen beneden de kerkleer.
Wat heeft de evolutie theorie nog met de werkelijkheid te maken?
Gemeenschappelijke issue: menselijke verblindende arrogantie.
Verblindt niet alleen zichzelf maar ook anderen.
Er zijn wel meer voorbeelden te bedenken.
Wat heeft een overtuiging nog met waarheid te maken?
...maar da's off-topic...
Ik kan hier geen zinnig woord over zeggen. Dit valt ook buiten het topic.
Probeer eens op het bedoelde bijbelgedeelte te reageren.
Heb ik doorgelezen.
Daar staat m.i. dat de Joden uit alle windstreken in Israël worden vergaard en dat ze worden rechtgemaakt, en met recht Gods Volk zal worden genoemd.
Hun Koning is Knecht David.
Maar dat is Christus.
En ik zie die merkava vlag nog niet zo gauw gestreken worden..
Maar wie ben ik.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 23 aug 2013, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 36

Bericht door Vertrokken user_2 »

Jerommel schreef:...
Wat heeft het Rooms katholieke nog met de Bijbel te maken?...
Behalve het feit dat we zonder de RKK nooit een bijbel gehad zouden hebben, bedoel je?
Adinomis schreef:Ik denk nog heel veel. Alleen de bijbel staat bij hen beneden de kerkleer.
Inderdaad heel veel, maar de bijbel staat niet 'beneden' de kerkleer...de bijbel IS kerkleer. De bijbel is op schrift vastgelegde Traditie en zowel Schrift en Traditie zijn niet zelfstandig door iedereen eigenmachtig te interpreteren, daar hebben we een leergezag voor.


Maar goed, dit is verder allemaal off-topic... Ik zal eens kijken of ik wat over Ezechiël kan schrijven. :)
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 36

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinoimis,

Ik kan me niet voorstellen, dat het om een fysiek 'land' gaat, zoals voorgesteld wordt in het OT.
Indien 'het volk' standvastig was geweest, zou inderdaad Palestina hun "uitvalsbasis" zijn geweest om over de gehele wereld uit te gaan.

Er moeten naar mijn mening dan dus twee Israëls:
-een volk dat aanbidt in het Hemels Heiligdom (Hemels Jeruzalem, waar vanuit we ook (her-)geboren worden)
-een volk dat in het Grote Babylon, het geestelijke Egypte probeert zich een eigen god te maken en te aanbidden.
Bij dat laatste gaat het dus om het heiligdom terug te brengen naar (de) aarde, naar het 'oude Jeruzalem' als het ware, dat niet meer kan.
Want Yeshua wordt aanbeden in een Heiligdom, dat niet van mensenhanden is gemaakt, volgens mij!

Paulus legt het immers ook zo uit:
“Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29. Met andere woorden, ware christenen zijn nu het geestelijke Israël van God.
Volgens het Nieuwe Testament zijn er nu twee Israëls. Het Israël naar het vlees en het Israël Gods. Paulus schreef:
“Want niet allen die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn.” Romeinen 9: 6. (een nageslacht van Abraham te zijn is dus, op zich, geen bevestiging dat men gered is.) Niet allen die Here Here roepen........idem dito, dus!
“… mijn verwanten naar het vlees, immers, zij zijn Israëlieten…” Romeinen 9: 3.
“ … en ook over het Israël Gods.” Galaten 6:16.
Dit betekent dat Jezus Christus, het Ware Zaad, het ware Israël is.
Gezien de situatie in de wereld, op economisch-, politiek- en militair gebied, zien we de zaken alleen maar escaleren.
De Staatskerk doet (nog) niets en het andere been van Satan, de Islam, maakt er ook een potje van en haar geweld escaleert dubbel zo hard, naar mijn persoonlijke mening.
Iedereen weet er van en veinst zijn "onschuld" maar niemand is in staat om de situatie ten goede te keren.
Immers Satan is hier overste, vandaar dat Jezus er ook niet meer is! Zondigheid kan zich niet met Genade en volmaaktheid vermengen.
(zie de voeten van het Beeld uit Daniël). Satan loopt met de benen van het Beeld van Nebukadnessar, door de wereld.
Zijn invloed en zijn 'vrouw' (de Hoer), vinden we binnen alle organisaties, van het Grote Babylon aanwezig. Over het "Israël in het vlees" zegt Jezus dat het een 'valse profeet" is.

Het is dus wachten op het bekende "water aan de lippen" waardoor de politici van de wereld, niets anders kunnen doen, dan "god" aanroepen door de enige 'vertegenwoordiger'
de Staatskerk. Want de mens zal inzien dat hij het niet alleen kan redden. Hij zal, uiteindelijk, bij de duivel te biecht moeten gaan, als hij niet verzegeld is in Christus.
Dus van een "herstel" van een 'aards' en natuurlijke Israël als land, maar ook als nationaal volk van deze aarde, kan er volgens mijn bescheiden mening, geen sprake meer zijn.
Je hoeft alleen maar te kijken naar de escalerende situatie in Syrië, waar niemand iets tegen -kan- of wil doen.
Wat Israël betreft, als 'land' en vooral als volk, doet me dat aan dit Bijbelse gegeven denken:

De dood van de Messias en de korte periode van verkondiging van het evangelie, uitsluitend aan de joden, die daarop volgde, verzegelde hun genadetijd als volk, als natie. Voor God was het nu tot een eind gekomen. Maar zelfs dan nog heeft God geen haast met de voltrekking van het vonnis. Hij wacht nog bijna veertig jaar.
“…en Jeruzalem zal door heidenen vertrapt worden, totdat de tijden der heidenen zullen vervuld zijn[/color].” Lucas 21:24

Dus hier wordt toch duidelijk vastgesteld, lijkt me in alle oprechtheid, dat de 'Genadetijd' voor die periode afgesloten is, want "verzegeld" betekent onveranderlijk, niet meer voor 'herleving'
vatbaar in die omstandigheden en voor dat elan.

Nu we weten dat ook voor de "heidenen" (uit alle volkeren dus) ook nog niet vervuld zijn, want volgens mij is Jezus/Yeshua nog steeds in het Hemels Heilige der heiligen, waar Hij als Hoogste Priester
pleit en oordeelt bij Zijn Vader; al de volkeren der aarde!
Dus pas als de verkondiging van het Heil aan de "heidenen" ("grieken") voltooid is, dan zal het (Geestelijke-) herstel van het Ware israël gedaan zijn, en gaat dus dat 'Ware israël' naar de plaats waar de israël/Yeshua is, tegemoet in de hemel. Het volk aan de middellandse zee zal dus niet meer de wereld rond gaan en het Evangelie verkondigen, maar de mens die verzegeld is in Yeshua/Jezus dé israël.
De verkondiging van het Evangelie (Matt 28) is immers deel van hen die "de vrucht van Yeshua" -willen- dragen.

Recent vernam ik nog dat er binnen de UN sympathisanten werkzaam zijn van Assad. Net zoals van de Goldman Sachs bank, dat geen zichtbare bank is, maar hele Staten tot aan de afgrond
van het bankroet brengt, zoals Griekenland bijvoorbeeld. Ook binnen de EU werken medewerkers van deze bank, maar echt niet om de EU bevolking het maar iets aangenamer te maken, in tegendeel.
Voorbeeld: De Nederlandse economische situatie, wat men er je ook over wijs maakt!

Volgens mij vinden we die bevestiging, voor onze tijd hier terug:

Als de heidenen, dat is dus de gemeente (kerk) uit de heidenen, de volheid bereiken dan betekent dat ook opstanding uit de doden, want zegt de apostel, ‘aldus zal gans Israël behouden worden’. Gans Israël kan alleen betekenen ‘het gelovige volk Gods’. De verlossing die de gelovigen wacht is de opstanding uit de doden.
De volheid der heidenen betekent dus niet dat het vleselijke Israël de kerk aflost maar dat de gemeente (kerk) volledig rijp wordt voor de oogst. Zie Openbaring 14.
Daarom is het, naar mijn idee, van het allergrootste belang dat we kennis hebben van het Hemels Heiligdom. Die kennis en profetische inzichten zijn n u in 1843 geopenbaard, in aansluiting op de profetisch voorzegde afsluiting (verzegeling) van de 2300 avonden en morgens.
Als we het begrip van het Hemels werk van Christus in het Hemels Heiligdom niet begrijpen, dan betekent dat, volgens mij ook, dat we rond blijven dwalen in OT belofte, die allen reeds verzegeld zijn; zoals Jezus heeft voorspeld en vastgelegd. Indien dat niet zo zou zijn geweest, dan waren Daniël en Openbaring niet nodig, en was er ook, geen reden geweest om te spreken over twee opstandingen, met een tussenliggende periode van 1000 jaar.

Opmerkelijk -hierbij is dat een Rooms Katholieke studie bijbel mij hetzelfde inzicht gaf, als dat ik dat vindt binnen de Advent gemeente,
uitgaande van Ezechiël 36.
Uit een Willibrord vertaling (grondtekst) vindt ik het volgende bijschrift op blz 1572 t.a.v. de totale (eind- vernietiging van Satan en zijn volk)

Ik citeer:
color=#0000BF]De 'oorlog' die "Israël" ineens te strijden krijgt, nadat het reeds van zijn vijanden verlost was, opent perspectieven die na de menselijke geschiedenis valt[/color].
Deze laatste confrontatie vergt van Gods volk alle krachten. Gog en Magog is de verpersoonlijking van deze 'machten'
.
Net zoals de Bijbel verwijzen dus wijlen Kardinaal Bernardis Alferink (NL) en Leo Jozef Kardinaal Suenens (Vlaanderen) naar Ezechiël 38 en 39

Ik plaats dus Ezechiël in het profetische licht, direct op onze tijd, zoals ook de Bijbel feitelijk doet:
De hoofdstukken 38 en 39 bevatten dus informatie die God aan alle profeten van Israël gaf. Het is essentiële informatie en zij hebben daarover gesproken, jarenlang. Het thema van deze beide hoofdstukken is dus niet geïsoleerd van andere profetieën. Maar alleen Johannes in “De Openbaring” noemt de Gog en de Magog met name.
“En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee.” Openbaring 20: 7-8.
Het is, volgens mij, dus de strijd die dan nog gevoerd moet worden, als Jezus met de verlosten in het hemels Jeruzalem, naar (de) aarde terugkeert.

Ik ben dus wel benieuwd waarop je specifiek op Ezechiël 36 duidt en vooral, of je nog verdere aanvullingen vanuit Ezechiël aan de orde wil brengen!
Volgens mij moet je de gehele profetische lijn van het "volk Israël" volgen, wil je een 'totaal beeld voor ogen hebben in je geloof, als het om Yeshua gaat!

Hartelijke groet
Laatst gewijzigd door nicodemus zda op 23 aug 2013, 12:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 36

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef:Hallo Adinoimis,

Ik kan me niet voorstellen, dat her om een 'land' gaat, zoals voorgesteld wordt in het OT.
Het is natuurlijk ook moeilijk voor te stellen als je jarenlang wat anders hebt gehoord. Dat weet ik uit ervaring.
Toch wordt het woord "land" in dit hoofdstuk wel twaalf maal genoemd. Wat er in vers 24 staat hebben we in onze generatie zien gebeuren:

24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen.

Eén van de plaatsen waar het ook heel duidelijk staat vermeld is Genesis 12.
Het is goed om dat hoofdstuk in zijn geheel te lezen, maar ik haal er enkele verzen uit.

1 De HEERE nu zei tegen Abram: Gaat u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u wijzen zal.
2 Ik zal u tot een groot volk maken, u zegenen en uw naam groot maken; en u zult tot een zegen zijn.
3 Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.


Hier staat bijv. ook dat wie Abraham en zijn nageslacht zegent ook gezegend zal worden.
Verder zegt God tot Abraham, die op dat moment in Sichem was, waar de Kanaänieten nog wonden:

7 Toen verscheen de HEERE aan Abram en zei: Aan uw nageslacht zal Ik dit land - Kanaaän - geven. Toen bouwde hij daar een altaar voor de HEERE, Die hem verschenen was.

Duidelijker kan het toch niet.

Ook nog Psalm 105:10 Voor Jakob heeft Hij het vastgesteld als een verordening,
voor Israël als een eeuwig verbond,
11 door te zeggen: Ik zal u het land Kanaän geven,
het gebied dat uw erfelijk bezit is.


Indien 'het volk' standvastig was geweest, zou inderdaad Palestina hun "uitvalsbasis" zijn geweest om over de gehele wereld uit te gaan.
Maar dat heeft men niet vrijwillig gedaan. Jezus heeft een einde moeten maken aan de belofte zoals die bestond ten tijde van het OT.
De Messias heeft het volk Israël moeten verspreiden, en nog hebben de meeste Joden het niet begrepen.
Het land Kanaän is toch echt wel de "uitvalbasis" geworden, van waaruit het evangelie de wereld is overgegaan.

Rom. 9:4 Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!


Hun taak is nog niet af. Ik zie aanwijzingen dat de 144.000 uit Openbaring dit gaan afmaken.
Vandaar dat het heil naar een "ander volk is overgegaan" de Christenen.
Klopt, maar dit is tijdelijk. Bovendien staat dat andere volk niet los van Israël. Het is door Christus geënt op de "edele olijf" geworteld in het verbond met Abraham.

Rom. 11:23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.

Er zijn dus twee Israëls:
-een volk dat aanbidt in het Hemels Heiligdom (Hemels Jeruzalem, waar vanuit we ook (her-)geboren worden)
-een volk dat in het Grote Babylon, het geestelijke Egypte probeert zich een eigen god te maken en te aanbidden.
Bij dat laatste gaat het dus om het heiligdom terig te brengen naar (de) aarde, naar het 'oude Jeruzalem' als het ware, dat niet meer kan.
Want Yeshua wordt aanbeden in een Heiligdom, dat niet van mensenhanden is gemaakt, volgens mij!
Misschien kun je dit twee volken noemen. Maar de bedoeling is dat het hemelse heiligdom op aarde gestalte gaat krijgen.
In Christus vervalt de tussenmuur die scheiding maakt (Efeze 2). Alles wat oud is en verworden door de zonde, zal overkleed worden met de glorie van God.
Daaronder is geen verval meer,
Paulus legt het immers ook zo uit:

“Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29.

Met andere woorden, ware christenen zijn nu het geestelijke Israël van God. Volgens het Nieuwe Testament zijn er nu twee Israëls. Het Israël naar het vlees en het Israël Gods.
Waarom moeten daar andere woorden van gemaakt worden? Want dan zeg je iets wat er niet staat.
Paulus schreef:
“Want niet allen die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn.” Romeinen 9: 6.
“… mijn verwanten naar het vlees, immers, zij zijn Israëlieten…” Romeinen 9: 3.
“ … en ook over het Israël Gods.” Galaten 6:16.
Dit heeft m.i. alles te maken met de gelijkenis van de "dolle tarwe": Math. 13:24-30

Dit betekent dat Jezus Christus, het Ware Zaad, het ware Israël is.
Dat is waar!
En Yeshua is in het Hemels Jeruzalem, niet in het aardse, waar Hij en het verloste volk ook niet meer kunnen terugkeren, want de verlostan gaan, volgens, mijn Bijbelse informatie
Hem tegemoet in de lucht en zullen dan altijd bij Hem zijn!
Ze zullen inderdaad altijd bij Hem zijn. Maar ze komen ook samen terug op aarde:

Judas 14 Ook over hen heeft Henoch, de zevende vanaf Adam, geprofeteerd, toen hij zei: Zie, de Heere is gekomen met Zijn tienduizenden heiligen,

In Kolossenzen 3:4 lezen we:

"En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult ook u, samen met hem, in luister verschijnen".

In Zacharia 14:5b lezen we, in de beschrijving van de komst van de Messias op de Olijfberg:

"En de HEER, mijn God, zal verschijnen met al de zijnen".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 36

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Nu je hebt een heel verhaal geschreven en zeer uitgebreid.
Wat me opviel was deze passage:
Het is natuurlijk ook moeilijk voor te stellen als je jarenlang wat anders hebt gehoord. Dat weet ik uit ervaring.
Toch wordt het woord "land" in dit hoofdstuk wel twaalf maal genoemd. Wat er in vers 24 staat hebben we in onze generatie zien gebeuren:
je vervolgd dan met vers 24:

24 Ik zal u uit de heidevolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen.


Nu ten eerste ik niet "jarenlang iets anders gehoord", dat vind ik typisch zo'n uitspraak, die ik vanuit de mond van iemand die zegt een Christen te zijn,
niet verwacht! Ik heb helemaal niet "jarenlang iets anders" gehoord, want Geloof is individueel en Christus leert mij, dat ik dus nooit "iets anders gehoord" kan hebben, dan dat Hij
over een ander land spreekt, dan waar deze wereld zich in wil verenigen; het Grote Babylon.

Vandaag ben ik namelijk eens met iets anders bezit geweest, dat feitelijk betrekking heeft op jouw onderwerp en debat, en het onderwerp dat je aangehaald hebt,
waardoor duidelijk wordt dat de Staat Israêl als deel van de huidige wereld bestaat en niet anders, noch dat zij dus op theocratische wijze, ooit nog eens zal regeren.
Namelijk de boodschap van de tweede engel uit Openbaring 14:8

8 Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken.

En daarmee is feitelijk alles gezegd!

Romeinen 14:22 zegt namelijk dit:

22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging,
Want 'de gemeente' of 'de kerk' is geen geheel, maar wijst op het individuele hart van de mens. De wereld zal proberen de Staat met 'de kerk' te verbinden, maar dat kan helemaal niet.
In dat opzicht heeft dus ook 'het volk Israël' van het OT haar recht verspeeld. Ook voor "Israêl' betekent dus aanbidding, de individuele mens in relatie tot Christus en verder tot niets anders.

Als Israël dus een Staats zou zijn, in de essentie van hetgeen ij er van maakt, of meent dat zij zal worden (nota bene op grond van 'verzegelde en dus afgesloten verbonden', dan zou dus ISraËl als land,
de Staat zijn waaraan alle anderen landen zich zouden moeten conformeren. Maar dat is onmogelijk, want Jezus/Yeshua is in het Hemels Heiligdom en niet op aarde.
Jezus zou dus dan al NU in het 'oude Jeruzalem' moeten zijn, om het tot een 'nieuw Jeruzalem' te kunnen maken. Maar dat kan niet, omdat een gelovig mens in Christus een Geestelijke verbondeheid
heeft. Als we dus kijken naar de 'noodzaak' die zich opdringt, om bijvoorbeeld Europa één te maken en daardoor de wereld verbindt door de zelfde motieven, dan heb ik een probleem.
Als een natuurlijke Staat mij wil; beroven van mijn persoonlijke geloof, dan wordt ik extra alert!

Als je dus (terug) verwijst naar beloften die 'verzegeld' zijn en een andere Verbond vergen, dan kom je uit in Rome!
Want de wereld zal zich verenigen, omdat de mens niet in staat is (ook in het natuurlijke Israël dus niet) om Gods plannen te vervullen.
Men heeft dan een natuurlijk Israël nodig, als deel van deze wereld, om een geveinsd 'christelijk geloof' voor te kunnen wenden.

Inderdaad Genesis 12:
1 De HEERE nu zei tegen Abram: Gaat u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u wijzen zal.
2 Ik zal u tot een groot volk maken, u zegenen en uw naam groot maken; en u zult tot een zegen zijn.
3 Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.

Nu, zou ik zeggen; vervul dan voor u zelf die Genade (tijd) en laat u zegenen. Ga dan uit van het grote Babylon, Adinomis!

Verder poog je nog Abraham er bij te halen en menen dat het niet duidelijker kan, zoals hier:
7 Toen verscheen de HEERE aan Abram en zei: Aan uw nageslacht zal Ik dit land - Kanaaän - geven. Toen bouwde hij daar een altaar voor de HEERE, Die hem verschenen was.
Inderdaad, maar naar 'welk land' verwees nu Abraham:

Abraham werd door de Allerhoogste god gewezen op het Hemels Jeruzalem, een Hemels volk Israël, want Hebreeën 11:9-16 zegt dat ook, naar mijn mening.
9 Door zijn geloof trok hij naar het land dat hem beloofd was maar hem nog niet toebehoorde. Samen met Isaak en Jakob, mede-erfgenamen van de belofte, woonde hij daar in tenten 10 omdat hij uitzag naar een stad met fundamenten, door God zelf ontworpen en gebouwd. 11 Door haar geloof ontving ook Sara, hoewel ze onvruchtbaar was gebleven en niet meer in de bloei van haar leven was, de kracht om een kind te verwekken, en wel omdat ze vertrouwde op degene die de belofte had gedaan. 12 Zo bracht één man, wiens kracht al gestorven was, zo veel nakomelingen voort als er sterren aan de hemel staan, ontelbaar als zandkorrels op het strand langs de zee.
13 Zij allen zijn in geloof gestorven; wat hun beloofd was zagen ze geen werkelijkheid worden, ze hebben slechts een glimp ervan begroet, en ze zeiden van zichzelf dat zij op aarde leefden als vreemdelingen en gasten. 14 Door zo te spreken lieten ze blijken op doorreis te zijn naar een vaderland. 15 En daarmee bedoelden ze niet het vaderland waaruit ze weggetrokken waren, anders waren ze daarheen wel teruggekeerd. 16 Nee, ze keken reikhalzend uit naar een beter vaderland: het hemelse. Daarom schaamt God zich er niet voor hun God genoemd te worden en heeft hij voor hen een stad gereedgemaakt.
In de Hebreeënbrief kunnen we lezen; hoe je er ook over denkt! Het staat er toch, meen ik te moeten concluderen

Hebreeën 11 benadrukt toch dat Abraham zich nergens thuis voelde, dan in een "vreemd land" in tenten net als Isaak en Jakob, als op 'doorreis'.
Dat is ook de reden dat Jezus zegt, dat Hij op aarde zich nergens zal vertonen en er ook niet is, niet hier en niet daar!
Jakob, Isaak en Abraham (en hun volk in Yeshua) zijn de erfgename, van de belofte in Christus, een Rijk dat.......niet van deze wereld is.

Op het Kanaän wijs je?:
11 door te zeggen: Ik zal u het land Kanaän geven,
het gebied dat uw erfelijk bezit is.
“Want niet door de wet had Abraham of zijn nageslacht de belofte, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de gerechtigheid des geloofs.” Romeinen 4: 13.

Dat Rijk is niet van deze wereld en kan er dus ook geen deel van zijn:

In Romeinen 4 wordt dat nog eens bevestigd:
“Want niet door de wet had Abraham of zijn nageslacht de belofte, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door gerechtigheid des geloofs.”
Hier zien wij duidelijk dat de belofte aan Abraham eigenlijk dezelfde is als die aan ons.
Het gaat dus om een Geestelijke begrip van wat een 'land' of wat een (Geestelijk) Rijk van inwoners is.
De belofte gaat niet meer terug naar dat wat 'oud en versleten is'.
Met andere woorden:

Paulus zegt in de Hebreeënbrief als hij het heeft over de belofte van de erfenis, wij noemen dat het testament:
“Want waar een testament is, moet noodzakelijk van de dood van de erflater melding gemaakt worden; een testament toch wordt alleen van kracht, indien er iemand gestorven is, daar het nog geen gevolg heeft zolang de erflater leeft.” Hebreeën 9: 16, 17.
Als het testament dus vast is in de doden, is er geen onderpand meer nodig. En zo gebeurde het ook. Het Joodse volk verloor het onderpand nadat de Messias gestorven was.

En hoe zegt Ezechiël het dan?
De profeet Ezechiël zegt het als volgt: “Zo zegt de Here Here: zie, Ik open uw graven en zal u uit uw graven doen opkomen, o mijn volk, en u brengen naar het land Israëls. En gij zult weten, dat Ik de Here ben, wanneer Ik uw graven open en u uit uw graven doe opkomen, o mijn volk. Ik zal mijn Geest in u geven, zodat gij herleeft en Ik zal u doen wonen in uw land; en gij zult weten, dat Ik, de Here, het gesproken en gedaan heb, luidt het woord des Heren.” Ezechiël 37: 12-14. “Zij zullen de smaad en al de ontrouw, waarmee zij Mij ontrouw geweest zijn, vergeten, wanneer zij weer in hun land wonen, veilig, zonder dat iemand hen opschrikt. En zij zullen weten, dat Ik de Here hun God ben, zowel wanneer Ik hen in ballingschap wegvoer onder de volken, als wanneer Ik hen weer in hun eigen land verzamel, zonder dat Ik iemand van hen daarginds achterlaat.” Ezechiël 39: 26, 28.
Dus de nieuwe aarde met de nieuwe stad werd door Abram beschouwd als zijn eigen land, of als het land Israël.
Alles vervult zich alleen in Jezus en zal de belofte in zijn geheel vervuld worden en het Geestelijke Israël met de Israël Yeshua/Jezus gaan wonen op de Nieuwe aarde in de stad en in het land, dat belooft is aan Jakob, Isaak en Abraham en hun (Geestelijke-) nageslacht.

Kortom: “Want niet allen die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn.” Romeinen 9: 6.
Jezus Christus persoonlijk is het (enige) Geestelijke en Ware Zaad! (volgens mij dan)

Dat er geen sprake meer kan zijn van een heiligdom op aarde, of een aanbidding in het 'oude Jeruzalem' kun je ontdekken door een studie te maken van het heiligdom, het aardse- en het Hemelse:
http://www.dagelijksmanna.net/heiligdomstud.html
Bijzonder interessant voor hen, die zich waarlijk, voorbereiden willen op het Hemels Kanaän.

Hartelijke groet en Sjabbat Shalom!
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 36

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef:Hallo Adinomis,
Nu ten eerste ik niet "jarenlang iets anders gehoord", dat vind ik typisch zo'n uitspraak, die ik vanuit de mond van iemand die zegt een Christen te zijn,
niet verwacht! Ik heb helemaal niet "jarenlang iets anders" gehoord, want Geloof is individueel en Christus leert mij, dat ik dus nooit "iets anders gehoord" kan hebben, dan dat Hij
over een ander land spreekt, dan dat waar deze werreld zich in wil verenigen; het Grote Babylon.
Hier zeg je weer iets wat me doet besluiten niet meer in te gaan op wat je naar voren brengt. Net zoals je al eens eerder me toeschreef dat ik een "vermeende relatie met Christus" zou hebben, zeg je nu weer: "van iemand die zegt een christen te zijn", waarmee je insinueert dat ik dat niet ben. Ik zeg helemaal niets geks als ik het heb over "jarenlang niets anders gehoord". Want je bent al jarenlang bij ZDA en dat is hun leer, net zo als de vervangingstheorie jarenlang de leer van de kerken was en nog is.
Vandaag ben ik namelijk eens met iets anders bezit geweest, dat feitelijk betrekking heeft op jouw onderwerp en debat, en het onderwerp dat je aangehaald hebt,
waardoor duidelijk wordt dat de Staat Israêl als deel van de huidige wereld niet meer kan bestaan, noch dat zij, op die wijze, ooit nog eens zal regeren.
Namelijk de boodschap van de tweede engel uit Openbaring 14:8

8 Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken.

En daarmee is feitelijk alles gezegd!
Dat Babylon zal bestaan uit mensen uit Israël en uit de heidenen. Maar daarmee moet je niet specifiek Israël aanwijzen. Gods beloften voor het herstel van Israël worden vervuld. Als God zijn beloften voor Israël laat vallen kan Hij ze ook voor de gelovigen uit de heidenen laten vallen, want we zijn niets beter.
Romeinen 14:22 zegt namelijk dit:

22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging,
Want 'de gemeente' of 'de kerk' is geen geheel, maar wijst op het individuele hart van de mens. De wereld zal proberen de Staat met 'de kerk' te verbinden, maar dat kan helemaal niet.
Zo is het maar net. Als dat naar jouw idee je eerlijke overtuiging is zal dat geen verhindering zijn voor je behoud. Het gaat erom dat je op grond van het offer van Jezus omgang met God hebt, Hem liefhebt en van daaruit je leven inricht.
Maar dat geldt voor jou en voor mij. Maar veroordeel dan ook geen ander.
In dat opzicht heeft dus ook 'het volk Israël' van het OT haar recht verspeeld. Ook voor "Israêl' betekent dus aanbidding, de individuele mens in relatie tot Christus en verder tot niets anders.
De oudste zoon zag de jongste zoon thuiskomen en hij was niet blij.
Als Israël dus een Staats zou zijn, in de essentie van hetgeen ij er van maakt, of meent dat zij zal worden (nota bene op grond van 'verzegelde en dus afgesloten verbonden', dan zou dus ISraËl als land,
de Staat zijn waaraan alle anderen landen zich zouden moeten conformeren. Maar dat is onmogelijk, want Jezus/Yeshua is in het Hemels Heiligdom en niet op aarde.
Uit Sion zal de wet uitgaan. Als de Zoon van David, de hemelse Koning, plaats neemt op zijn troon, ja dan zullen alle landen zich moeten conformeren:

Zach.16:16 De overlevenden van de volken die Jeruzalem hebben belaagd, zullen dan jaarlijks naar de stad komen om de HEER van de hemelse machten als koning te vereren en het Loofhuttenfeest te vieren. 17 En is er op aarde een volk dat niet naar Jeruzalem komt om de HEER van de hemelse machten als koning te vereren, dan zal er in dat land geen regen vallen. 18 Ook Egypte zal, wanneer zijn volk niet naar Jeruzalem komt, stellig worden getroffen door deze plaag, waarmee de HEER de volken straft die het Loofhuttenfeest niet komen vieren. 19 Dat zal de straf zijn voor Egypte en de andere volken die niet deelnemen aan het Loofhuttenfeest.
En hoe zegt Ezechiël het dan?
De profeet Ezechiël zegt het als volgt: “Zo zegt de Here Here: zie, Ik open uw graven en zal u uit uw graven doen opkomen, o mijn volk, en u brengen naar het land Israëls. En gij zult weten, dat Ik de Here ben, wanneer Ik uw graven open en u uit uw graven doe opkomen, o mijn volk. Ik zal mijn Geest in u geven, zodat gij herleeft en Ik zal u doen wonen in uw land; en gij zult weten, dat Ik, de Here, het gesproken en gedaan heb, luidt het woord des Heren.” Ezechiël 37: 12-14. “Zij zullen de smaad en al de ontrouw, waarmee zij Mij ontrouw geweest zijn, vergeten, wanneer zij weer in hun land wonen, veilig, zonder dat iemand hen opschrikt. En zij zullen weten, dat Ik de Here hun God ben, zowel wanneer Ik hen in ballingschap wegvoer onder de volken, als wanneer Ik hen weer in hun eigen land verzamel, zonder dat Ik iemand van hen daarginds achterlaat.” Ezechiël 39: 26, 28.
Alleen de nieuwe aarde met de nieuwe stad werd door Abram beschouwd als zijn eigen land, of als het land Israël.
Op die nieuwe aarde is ook het grondgebied dat voor eeuwig aan Abraham werd beloofd. Hoofdstuk 37 spreekt heel duidelijk over het herstel van het land en het volk van Israël. Maar dat zou een topic apart zijn.

Je hebt je woorden van mijn "vermeende relatie met Christus" nooit teruggetrokken. Je insinueert met "die zegt een Christen te zijn", dat ik dat niet ben.
In je posting zeg je voor de zoveelste keer: Ga dan uit van het grote Babylon, Adinomis! Je oordeelt dus dat ik daarin zit. Ik kan je gerust stellen, ik behoor niet tot dat Babylon. Ik behoor Yeshua HaMasiach toe. Van Hem kan niets mij scheiden.

Op deze manier kan ik niet verder met je in debat gaan.

Afbeelding
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 36

Bericht door Jerommel »

En met mij?
Of schreef ik niet zo veel boeiends?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 36

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef:En met mij?
Of schreef ik niet zo veel boeiends?
Sorry Jerommel, ik zag bij de "nieuwe berichten" een reactie van zda staan. Daar klikte ik op en ik had jouw reactie niet gezien.
Ga er alsnog naar kijken!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 36

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef: Dus de discussie is dan eigenlijk hoeveel de staat Israël eigenlijk nog met het Israël van God heeft te maken.

(Maakt het verschil of we over de staat of het volk spreken?)]Hm..
De locatie op de wereldbol of hen wier Koning Jezus Christus is?
Dat is wel een duidelijk verschil.

Nou ja, het volk vormt een staat op een gedeelte van de locatie die door God is beloofd.
Jezus Christus is op dit moment geen Koning van dat volk.
Jawel, maar ik heb gerede twijfel.
Want de dorre takken worden gesnoeid, en er worden loten geënt op de stam Israël.
Maar die dorre takken kunnen opnieuw geënt worden aan de olijfboom:
Rom. 11: Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God: 21 als hij de oorspronkelijke takken al niet heeft gespaard, zou hij u dan wel sparen? 22 Houd daarom voor ogen dat God niet alleen goed is, maar ook streng. Hij is streng voor wie gevallen zijn, maar goed voor u – als u tenminste trouw blijft aan zijn goedheid, want anders wordt ook u afgekapt. 23 En als de Israëlieten niet volharden in hun ongeloof, zullen ook zij worden geënt, want God is bij machte hen opnieuw te enten. 24 Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geënt!
En wat zijn hun stinkgoden?
Joden hebben 1 God, die van de Bijbel toch.
Goed, de Tenach is maar een fractie van hun heilige boeken, zoals Midrasj en Kabballa..
Maar de heidenen hebben wel stinkgoden, denk ik dan..
Ik weet niet wat er met "stinkgoden" bedoeld wordt. Ik heb even gegoogled en kon dit vinden:
Het Hebreeuwse woord voor “afgod” is gillul, dat slechts een kleine variatie is van galal
(uitwerpselen). Ezechiël vertelt ons eigenlijk dat afgoden menselijke uitwerpselen
zijn. Uitwerpselen waren het populaire eufemisme voor afgoden.
Hoe het ook zij, het zijn in ieder geval afgoden, waarvoor wierook of ander materiaal gebrand wordt en dat zal wel stinken.
Nou.. politiek vind ik niet zo belangrijk.
Maar ik weet inderdaad niet goed wat ik met de staat Israël en 'de Joden' (wat een rekbaar begrip is dat uiteenlopende benaderingen kent...) aan moet...
De tweede wereld oorlog en de Jodenvervolging kan ik ook niet in perspectief krijgen..
Want daar is het huidige Israël, de staat, het land, toch uit voort gekomen.
Oei, dat is een onderwerp apart. Past denk ik niet in dit topic. In ieder geval is satan er steeds op uit geweest om het volk van God uit te roeien.
Dat gebeurde al in Egypte, waar de jongetjes moesten worden verdronken. Dat gebeurde toen het volk in Perzië was, door de list van Haman.
De kindermoord in Bethlehem was bedoeld om Jezus, "de nieuwe koning" te elimineren. Er zijn nog veel meer pogingen geweest om Israël van de kaart te vegen.
Ook in dit hoofdstuk van Ezechiël is er sprake van het afpakken van het land. Psalm 83:5 Kom, zeiden zij, laten wij hen uitroeien, zodat zij geen volk meer zijn
en aan de naam van Israël niet meer gedacht wordt.
Dit klinkt nog steeds in de omringende landen.
In feite is al het verzet niet tegen Israël gericht, maar tegen de God van Israël. Al zijn de vijanden zich daarvan niet bewust en worden ze gebruikt door "de machten in de lucht" oftewel "de hemelse gewesten". (Ef.6:12)
Ik vind het een bizar spel van de machten, mensen met macht (geld).
Zou dat dan het mechanisme zijn dat God heeft toegepast, om de Joden uit alle windstreken terug te brengen?
Het is inderdaad een bizar spel van machten, de wapenindustrie, de grote graaiers.
Of dat het mechanisme is om de Joden terug te brengen......
Satan speelt zijn dodelijke spel en maakt gebruik van aardse invloedrijke machten. Maar God gebruikt deze strategieën zo, dat ze zich uiteindelijk tegen satans bedoelingen gaan keren.
Daarvoor is het gebed van gelovigen ook heel belangrijk. Net zo als Mozes de strijd tegen Amelek won door de staf omhoog te houden wordt ook ons gebed ingezet in de strijd.
God stelt zich daarvan afhankelijk.
(Adinomis: Mij maakt het niet uit.) Mij eigenlijk wel.. Maar ik wil het misschien niet weten..
Zijn de Joden in Israël werkelijk van de 12 stammen? Zou het dan echt om de genen gaan?
De Joden hebben in de "verstrooiing" vaak in getto's en speciale stadswijken bij elkaar gewoond. Ze hebben hun cultuur in stand gehouden. Er zijn ook veel seculiere Joden en degenen die geassimileerd zijn.
Hoe God dat bekijkt weet ik niet. Maar Hij is rechtvaardig. Trouwens ook in de bijbel zijn er Joden met niet-Joden getrouwd: Ruth, Rachab, Tamar enz. Zij werden ook tot Israël gerekend.
Gaitema had het er wel eens over dat wij heidenen zouden worden ingelijfd in de 10 stammen in de verstrooiing. Die uitleg heb ik ook wel eens gehoord. Ik ga er niet van uit, maar het zou wel mogelijk zijn.
Heb ik doorgelezen.
Daar staat m.i. dat de Joden uit alle windstreken in Israël worden vergaard en dat ze worden rechtgemaakt, en met recht Gods Volk zal worden genoemd.
Hun Koning is Knecht David. Maar dat is Christus.
Ja er staat in dit hoofdstuk van Ezechiël een duidelijke belofte van terugkeer van het Joodse volk naar hun land. En dat heeft in onze tijd plaatsgevonden en nog steeds keren er Joden naar hun land terug.
Jezus en David worden wel eens door elkaar gebruikt. Misschien is het zo dat David koning in Jeruzalem wordt, onder Koning Jezus over de hele aarde.
Het is vanzelfsprekend dat er verschillende opties en meningen worden gepresenteerd m.b.t. de toekomst. Daar hoeven we ons ook niet over op te winden.
Zolang dat gebeurt vanuit een hart dat naar God uitgaat mogen er wel eens misrekeningen zijn. Maar de geopenbaarde feiten staan vast, Alle beloften van God gaan in vervulling.
En ik zie die merkava vlag nog niet zo gauw gestreken worden..
Maar wie ben ik.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Ik wist helemaal niet wat een "merkava vlag" is. Heb ook maar weer gegoogled en het bleek een tank te zijn :o
Je doelt misschien op het gebruik van wapens. Zolang Jezus niet is teruggekeerd zal het "wapengekletter" als verdediging nodig zijn.
Maar dit is de toekomst van het Vrederijk:

Jesaja 2:3 Want uit Sion zal de wet uitgaan en des HEREN woord uit Jeruzalem. 4 En Hij zal richten tussen volk en volk en rechtspreken over machtige natiën. Dan zullen zij hun zwaarden tot ploegscharen omsmeden en hun speren tot snoeimessen; geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen, en zij zullen de oorlog niet meer leren.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 36

Bericht door Jerommel »

Haha, nee geen Israélische tank.
Maar wel een markante naamkeus.
Want Google maar eens op "MERKABA".
Dan is het wel duidelijk:

Afbeelding

Een oud Babylonisch / kabbalistisch / gnostisch / ? symbool.

O, en kijk, ze hebben ook nog het oog van Horus subtiel er in verwerkt..

Ik reageer later nog verder.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 36

Bericht door Adinomis »

Hè Jerommel, wat een akelig plaatje staat er nu in het bijbelstudieforum. Wat wil je hiermee eigenlijk zeggen m.b.t. ons onderwerp?
Je had in je posting het woord "merkava" met een "v" geschreven en bij het googelen daarop kwam ik bij een tank uit.
Ik las ook nog dat "merkava" het Hebreeuwse woord voor "strijdwagen" is. :D
Maar goed, je bedoelde "merkaba". Ik hoop dat het plaatje nu weggehaald kan worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 36

Bericht door Jerommel »

Aha, "strijdwagen".
"Men" associeert het ook wel met UFO-vlucht e.d

De spelling kan variëren van merkaba tot merkawah
letter b, v en w zijn min of meer uitwisselbaar.

Maak je nou een grapje over het weghalen van dat plaatje? :?:

Maar dit snap ik ook nooit:

[modbreak Trajecto] Hier stond een plaatje dat niet werkte.

9 lampen menora??

M.i. hier toch relevant als het zich toespitst op de vraag: Is Israël Israël wel?
In een wereld waar iedereen het beest zal volgen en de valse profeet zal geloven moet je je m.i. toch goed afvragen of de menselijke claims in die richting wel kloppen.
Persoonlijk reken ik op een mogelijke valse profeet die vóór de "echte" valse profeet komt, waardoor het lijkt dat de "echte" valse profeet Christus is.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 36

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Hartelijk dank voor je reactie. maar weer mis ik het antwoord van een Christen!

Je schreef:
Hier zeg je weer iets wat me doet besluiten niet meer in te gaan op wat je naar voren brengt. Net zoals je al eens eerder me toeschreef dat ik een "vermeende relatie met Christus" zou hebben, zeg je nu weer: "van iemand die zegt een christen te zijn", waarmee je insinueert dat ik dat niet ben. Ik zeg helemaal niets geks als ik het heb over "jarenlang niets anders gehoord". Want je bent al jarenlang bij ZDA en dat is hun leer, net zo als de vervangingstheorie jarenlang de leer van de kerken was en nog is
De leer van de ZDA is ook niet "hun leer" want zelfs onze liefde voor onze Heiland is niet van ons, dus hoe kun je zoiets van een andere denominatie zeggen, in dit verband.
Vervangingstheorie? Jezus heeft nu zelf aangeduid dat Hij een ander volk heeft aangewezen, dat het Evangelie over de wereld zal brengen. In Daniël staat dat dat de 'zonen' zullen zijn (zij die het getuigenis van Jezus hebben en de gave der profetie) en in Openbaring 1 en 14 wijst Jezus op de Dienstknechten, en dat zijn Zijn volk uit alle taal, stam en natie. Dus Jezus spreekt over -de- vervanging, maar noemt dat volk gewoon het Ware Israël
(Die er de vruchten er van draagt dus)
Nu, ik vrees dat je mijn opmerking verkeerd begrijpt! Ik zeg nergens dat je "geen Christen" bent, ik zeg alleen dat ik het antwoord dat je gaf, niet in relatie kan brengen met een christen in de ware zin des Woord.
Dat is mijn ervaring en het gevoel. Het gaat dus nergens anders om. Als "leraar" Israëls moet je daar over heen kunnen stappen!

Ik denk Adinomis dat je eens zou de leer "van het Hemels Heiligdom" zou moeten bestuderen.
Dan zou je kunnen weten dat Jezus Zijn Huwelijk (de Bruiloft) met Zijn Bruid in het Hemels Heiligdom en dus het Hemels Jeruzalem sluit.
Elke christen zou eens een studie moeten maken over dat Hemels Heiligdom.

Laat ik beginnen met het volgende: Openbaring 19:
7 Laat ons blijde zijn, en vreugde bedrijven, en Hem de heerlijkheid geven; want de bruiloft des Lams is gekomen, en Zijn vrouw heeft zichzelve bereid.
8 En haar is gegeven, dat zij bekleed worde met rein en blinkend fijn lijnwaad; want dit fijn lijnwaad zijn de rechtvaardigmakingen der heiligen.
9 En hij zeide tot mij: Schrijf, zalig zijn zij, die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft des Lams. En hij zeide tot mij: Deze zijn de waarachtige woorden Gods.
10 En ik viel neder voor zijn voeten, om hem te aanbidden, en hij zeide tot mij: Zie, dat gij dat niet doet; ik ben uw rededienstknecht, en uwer broederen, die de getuigenis van Jezus hebben; aanbid God. Want de getuigenis van Jezus is de geest der profetie.
Wat we hier kunnen lezen is de tijd waarin wij leven. Toen in 1843 de 2300 avonden en morgens eindigden, begon de aanvang van de Huwelijksvoorbereiding tussen Jezus en Zijn reine Vrouw.
Nu we weten dat Jezus in het Hemels Jeruzalem in het Heilige der Heiligen dat Huwelijk aan het sluiten is. Immers daar wordt de (eeuwige) verbondenheid tussen Jezus en Zijn volk (het Geestelijke Israël)
vastgelegd, en bepaald in het onderzoekend oordeel wie deel kunnen hebben aan de Bruiloft en deel hebben aan het Huwelijk.

En Jezus bevestigt die visie ook, want het komt regelrecht uit het heilige der Heilige voort, kijk maar wat Onze Heiland zelf zegt:

En Jezus, antwoordende, sprak tot hen wederom door gelijkenissen, zeggende:
2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk een zeker koning, die zijn zoon een bruiloft bereid had;
3 En zond zijn dienstknechten uit, om de genodigden ter bruiloft te roepen; en zij wilden niet komen.
4 Wederom zond hij andere dienstknechten uit, zeggende: Zegt den genodigden: Ziet, ik heb mijn middagmaal bereid; mijn ossen, en de gemeste beesten zijn geslacht, en alle dingen zijn gereed; komt tot de bruiloft.
Zie je nu zelf Adinomis wat Jezus hier zegt:

vers 3-Mijn volk van het OT deden niet wat ik hen vroeg en heeft van hen de Heilige Geest weggenomen.
vers 4- Jezus heeft dus aan een ander volk (de Jood en de Griek) = aan alle mensen di!e het willen aannemen, de mogelijkheid gegeven van Hem te Getuigen en hen daardoor, de gave der Profetie te schenken, zoals dat ook aan Hem geschonken is.
Ik snap dus Adinomis, met alle respect, dat je reageert zoals je reageert. Voor mij is dat een ervaring die al sinds de val in het Paradijs van Adam en Eva, doordringt in de gehele Bijbel.

Ook tijdens de 2300 avonden en morgens, waarvan zelfs 490 jaren waren afgesneden voor het volk Israëls, maakten de Joden (nog steeds) geen gebruik van de aan hen toevertrouwde (Genade-) tijd.
Na 1843 is dus de laatste fase ingegaan,e n wordt gewezen op de (aansluitende-) oproep die Jezus (nota bene) Zelf doet in Openbaring 14, om de boodschap van de 3 engelen te verkondigen en de mensheid (De dienstknechten)
te wijzen op de laatste kans te horen wat Jezus hen nog moet zeggen, om én henzelf én de mensheid te verkondigen dat de Here der Heerscharen onderweg is.

Voor de goede orde, ik spreek hier overeen persoonlijke ervaring inzake de profetie, zoals deze voortgekomen is uit de Chronologie van de Profetie over alle tijden heen!
Jezus maant ons, de Dienstknechten, om dat te doen, waarvoor we geroepen zijn, zoals Hij dat in Matt 28 heeft gezegd. Nergens staat daar dat het aleen om 'de Joden' gaat of een nationale plaats, want wie Evangeliseert gaat de wereld in, en blijft niet op één plaats zitten. Dat heb ik trouwens in mijn vorige bijdrage aangetoond, inzake Abraham, Isaak en Jakob.

Je schreef ook nog:

Uit Sion zal de wet uitgaan. Als de Zoon van David, de hemelse Koning, plaats neemt op zijn troon, ja dan zullen alle landen zich moeten conformeren:

Hoe kunnen nu "alle landen" zich conformeren, als Jezus alleen maar spreekt over 'een land'.
Nergens leert Jezus of de Bijbel mij, dat we gedwongen worden, om de Allerhoogste god, te aanvaarden.
Sorry Adinomis, maar nu ben ik even van slag! Waarom zegt Jezus dat we individueel: Tempels van de Heillige Geest zijn,
dat we leven onder één Geest! Nee, Adinomis verwijst, zonder het te beseffen, naar de idee van een Groot Babylon, maar dan "in Christus".
Nee Adinomis, even een pas op de plaats. Gods volk komt uit alle volk, taal, stam en natie!
Als de tweede opstanding heeft plaats gevonden, dan is er maar één Geestelijk volk op deze aarde, het Geestelijke Israël en dan is de Stad, het Hemels Jeruzalem gewoon
de gehele vernieuwde aarde, het Paradijs. Er is dus een Geestelijke- en Zedelijke volmaaktheid naar de 10 leefregels, inclusief de wekelijkse Sabbat van het 4e gebod.

Het is juist de bedoeling van het grote Babylon, om de landen der wereld te verenigen we noemen dat de Nieuwe Wereld Orde.
Vanuit de EU werkt men in Brussel aan die eenheid, door eerst een eigen eenheid te vormen..
Een van de redenen is, dat de Staatskerk in Europa haar "stad" heeft.
Wat je dus hier zegt:

Uit Sion zal de wet uitgaan. Als de Zoon van David, de hemelse Koning, plaats neemt op zijn troon, ja dan zullen alle landen zich moeten conformeren:

...lijkt dus op de vorming, die de Koningen der aarde, willen vormen gelijk ook Nimrod de Geweldenaar het voor ogen had.

Je wees nog op dit:

Hoofdstuk 37 spreekt heel duidelijk over het herstel van het land en het volk van Israël. Maar dat zou een topic apart zijn.
Ezechiël 37: 12-14. “Zij zullen de smaad en al de ontrouw, waarmee zij Mij ontrouw geweest zijn, vergeten, wanneer zij weer in hun land wonen, veilig, zonder dat iemand hen opschrikt. En zij zullen weten, dat Ik de Here hun God ben, zowel wanneer Ik hen in ballingschap wegvoer onder de volken, als wanneer Ik hen weer in hun eigen land verzamel, zonder dat Ik iemand van hen daarginds achterlaat.” Ezechiël 39: 26, 28.
Alleen de nieuwe aarde is het echte beloofde land voor Abram en zijn ware kinderen. Alleen de nieuwe aarde met de nieuwe stad werd door Abram beschouwd als zijn eigen land, of als het land Israël.
Verder zeg je nog:
Je hebt je woorden van mijn "vermeende relatie met Christus" nooit teruggetrokken. Je insinueert met "die zegt een Christen te zijn", dat ik dat niet ben.
In je posting zeg je voor de zoveelste keer: Ga dan uit van het grote Babylon, Adinomis! Je oordeelt dus dat ik daarin zit. Ik kan je gerust stellen, ik behoor niet tot dat Babylon.
Ik behoor Yeshua Hamaslach toe. Van Hem kan niets mij scheiden.
Dat laatste is mooi, maar wees voorzichtig, want ons loon moet nog komen (denk aan de haan die drie keer kraaien kan)
Zeg dus nooit, nooit, want we wonen nog steeds in het grote Babylon, waar ook Israël als natuurlijke Staat, deel van is.

En inderdaad, als je Ezechiël aanhaalt, met name 37 en verder, dan moet je tot de conclusie komen, dat het huwelijk tussen de Bruidegom en de Bruid,, alleen in het Hemels
Jeruzalem gesloten kan worden, vanuit een Hemels Heiligdom, waar alles (eerst) gereinigd moet worden.

Interessante studies over het heiligdom in de Hemel en Jezus:

http://www.agp-internet.com/react/profetie/1002.htm
http://agp-internet.com/react/2007/sermonnl/0401.htm
http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie17.html (Welke drie zaken onderwees Paulus t.a.v. Jezus)

Lees maar eens goed Adinomis, dat laatste!



Hartelijke groet
Laatst gewijzigd door nicodemus zda op 24 aug 2013, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 36

Bericht door Jerommel »

Persoonlijk geloof ik dat elke gelovige in Christus zo zijn of haar dwaling of blinde vlek heeft.
Maar samen zouden we er toch verder mee moeten kunnen komen?
Het is m.i. toch wel een erg belangrijk vraagstuk, waar het hier nu op neer komt.
Fopt de wereld ons weer eens, met een soort immitatie Israël?
De belangen zijn er groot genoeg voor.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W