God laat alles medewerken ten goede

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

God laat alles medewerken ten goede

Bericht door Special angel »

God zegt in de bijbel
"Ik laat alles medewerken ten goede, "

Wat vind je van deze tekst?
Heb je wel eens iets meegemaakt waarvan je op dat moment, of achteraf, zei :

" god zal hier wel een bedoeling mee hebben, "
"of "dit gebeurt niet zomaar" "niet voor niets" "dit gebeurt met een reden"" dit kan geen toeval zijn"
"toeval bestaat niet"
" ik weet zeker dat god hier iets mee te maken heeft"
" god wil ons hiermee iets leren of duidelijk maken"
" dit heeft wel zin ook al zie ik dat nu nog niet"
" ik vertrouw erop dat het wel goedkomt"
" dit komt vast van boven"
" dit heeft een reden"
" hier kunnen we iets van leren"
" dit heb ik verdient"
" dit is m'n eigen schuld omdat..."
" hier heb ik achteraf toch van geleerd namelijk"

God laat dit ook meewerken ten goede. Romeinen 8:28.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door Adinomis »

Jazeker herken ik dat. Het is trouwens een deel van de tekst:

Rom. 8:28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.

Door moeilijkheden word je gevormd en leer je God beter kennen. Dat heb ik ook ervaren. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de geschiedenis van Jozef die door zijn broers verkocht werd en later hun tot zegen mocht zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door vrolijke »

Wat ik daarbij niet begrijp:
Waarom is de bijbel dan zo onduidelijk, dat er nouwelijks twee mensen een tekst eruit identisch lezen?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door callista »

vrolijke schreef:Wat ik daarbij niet begrijp:
Waarom is de bijbel dan zo onduidelijk, dat er nouwelijks twee mensen een tekst eruit identisch lezen?
o.a. omdat de Bijbel door mensen is geschreven, vele malen is vertaald en ook vele malen is geredigeerd.
en bepaald is door De Kerk wat er wel of niet in mocht komen.....dus zo'n ca. 70 evangeliën en brieven - die hiermee niet overeenkwamen[met de leer] - zijn merendeels vernietigd, onder het mom dat ze niet geïnspireerd zouden zijn. :o
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door Jerommel »

Is ook geen verklaring, want als het door mensen zou zijn verzonnen, ongetwijfeld met een bepaald doel voor ogen, gezien het gewicht dat er aan wordt gegeven, dan zou het een veel oppervlakkiger boek zijn en wellicht duidelijker wat nu onduidelijk wordt geacht.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Is ook geen verklaring, want als het door mensen zou zijn verzonnen, ongetwijfeld met een bepaald doel voor ogen, gezien het gewicht dat er aan wordt gegeven, dan zou het een veel oppervlakkiger boek zijn en wellicht duidelijker wat nu onduidelijk wordt geacht.

ik zeg niet dat alles verzonnen is....
kijk nu al eens b.v. naar de verschillende vertalingen - die komen ook niet overeen.
elke keer verandert er wel weer iets.
het kunnen summiere veranderingen zijn zo op het oog, maar de betekenis kan zo een geheel andere invulling krijgen of meerdere invullingen.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door HarryK »

vrolijke schreef:Wat ik daarbij niet begrijp:
Waarom is de bijbel dan zo onduidelijk, dat er nouwelijks twee mensen een tekst eruit identisch lezen?
Eeh,
Wat ik niet begrijp is waarom je deze vraag op deze plaats stelt.
Dit lijkt me een heel ander onderwerp.
Neem dan a.u.b. even de moeite om daar dan ook een ander topic voor te starten.
Psalm 1:1
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door HarryK »

callista schreef:
vrolijke schreef:Wat ik daarbij niet begrijp:
Waarom is de bijbel dan zo onduidelijk, dat er nouwelijks twee mensen een tekst eruit identisch lezen?
o.a. omdat de Bijbel door mensen is geschreven, vele malen is vertaald en ook vele malen is geredigeerd.
en bepaald is door De Kerk wat er wel of niet in mocht komen.....dus zo'n ca. 70 evangeliën en brieven - die hiermee niet overeenkwamen[met de leer] - zijn merendeels vernietigd, onder het mom dat ze niet geïnspireerd zouden zijn. :o
callista schreef:
Jerommel schreef:Is ook geen verklaring, want als het door mensen zou zijn verzonnen, ongetwijfeld met een bepaald doel voor ogen, gezien het gewicht dat er aan wordt gegeven, dan zou het een veel oppervlakkiger boek zijn en wellicht duidelijker wat nu onduidelijk wordt geacht.
ik zeg niet dat alles verzonnen is....
kijk nu al eens b.v. naar de verschillende vertalingen - die komen ook niet overeen.
elke keer verandert er wel weer iets.
het kunnen summiere veranderingen zijn zo op het oog, maar de betekenis kan zo een geheel andere invulling krijgen of meerdere invullingen.
Dat vertalingen van elkaar verschillen, en soms ook essentieel inhoudelijk van elkaar verschillen,
is op z'n minst heel vervelend.
Maar het origineel 'veroordelen' op basis van verschillen in vertalingen, is wel erg kort door de bocht.
Over de verschillen is best het nodige te zeggen, en over hoe je daar mee om moet/kunt gaan, en ook hoe je daar NIET mee om moet gaan,
maar dat is off-topic.

Ook wat je zegt over de rol van de kerk, is ook wel erg kort door de bocht.
En teksten als "iets doen onder het mom van" komt een beetje over als een verwijt van manipulatie en geschiedvervalsing.
Ook daarover is genoeg te zeggen, maar ook dat is off-topic.

Ik zou je toch nog maar eens willen vragen om wat minder off-topic te reageren.
Open dan een apart topic erover, maar ga niet steeds maar te pas en te onpas de betrouwbaarheid van de bijbel, de kerk of het geloof aan de orde te stellen.
Psalm 1:1
Okidoki

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door Okidoki »

callista schreef: ik zeg niet dat alles verzonnen is....
Ik stel voor dat je dan maar gaat aangeven welke delen op basis van jouw kennis niet en welke delen op grond van jouw kennis wel verzonnen zijn.
Aannemende dat je enige scholing hebt op dat gebied wacht ik af.
Ofwel: kennelijk heb je kennis en verstand van zaken op dat gebied, deel dat gerust met de rest.

[mod aanvulling HarryK] En dan wel graag in een apart topic !! [/]

Inderdaad graag in een apart topic en als het kan binnen CL oid ;)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door callista »

Okidoki schreef:
callista schreef: ik zeg niet dat alles verzonnen is....
Ik stel voor dat je dan maar gaat aangeven welke delen op basis van jouw kennis niet en welke delen op grond van jouw kennis wel verzonnen zijn.
Aannemende dat je enige scholing hebt op dat gebied wacht ik af.
Ofwel: kennelijk heb je kennis en verstand van zaken op dat gebied, deel dat gerust met de rest.

[mod aanvulling HarryK] En dan wel graag in een apart topic !! [/]

Inderdaad graag in een apart topic en als het kan binnen CL oid ;)
weinig behoefte aan....paarlen voor de zwijnen..... :geek: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door Jerommel »

Of wellicht zwijnerij voor hen die al paarlen hebben. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Of wellicht zwijnerij voor hen die al paarlen hebben. ;)
bijdehante.... :x .. :mrgreen:

niet elke parel is trouwens een echte parel - de meesten zijn onecht en worden toch als echt aan de man gebracht, verkocht en aangeprezen.
zodat de bezitters denken dat ze echte paarlen in handen hebben :D
maar in wezen is het plastic.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door HarryK »

callista schreef:
Okidoki schreef:
callista schreef: ik zeg niet dat alles verzonnen is....
Ik stel voor dat je dan maar gaat aangeven welke delen op basis van jouw kennis niet en welke delen op grond van jouw kennis wel verzonnen zijn.
Aannemende dat je enige scholing hebt op dat gebied wacht ik af.
Ofwel: kennelijk heb je kennis en verstand van zaken op dat gebied, deel dat gerust met de rest.

[mod aanvulling HarryK] En dan wel graag in een apart topic !! [/]

Inderdaad graag in een apart topic en als het kan binnen CL oid ;)
weinig behoefte aan....paarlen voor de zwijnen..... :geek: :mrgreen:
Sprekend als moderator:
Wij willen hier een discussie-/gespreksforum zijn, niet een plaats om alleen maar meningen te uiten en verder niks.
Als jij ongenuanceerde kritiek of kritiek zonder onderbouwing schrijft over (in dit geval) de bijbel,
en je geeft aan dat je daar niet op aanspreekbaar bent,
dan zal ik voortaan elke bijdrage van jou in die richting zonder pardon verwijderen.
Ongeacht of het on-topic is of niet.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi "special angel",

Die uitdrukking "God laat alles medewerken ten goede" kende ik niet, maar goddelijke leiding zoeken en (achteraf) veronderstellen in mijn leven en het idee dat God ten goede kan keren waarvan ik de bedoeling in eerste instantie niet zie is een van de uitgangspunten van mijn geloofsleven.
Het soort uitdrukkingen dat je (tussen aanhalingstakens) als voorbeeld geeft gebruik ik dan ook heel regelmatig.
Met uitzondering van de één- en twee-na-laatste, die 'verdiend' en 'schuld' bevatten; dat spreekt me niet aan.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: God laat alles medewerken ten goede

Bericht door Special angel »

callista schreef:
Okidoki schreef:
callista schreef: ik zeg niet dat alles verzonnen is....
Ik stel voor dat je dan maar gaat aangeven welke delen op basis van jouw kennis niet en welke delen op grond van jouw kennis wel verzonnen zijn.
Aannemende dat je enige scholing hebt op dat gebied wacht ik af.
Ofwel: kennelijk heb je kennis en verstand van zaken op dat gebied, deel dat gerust met de rest.

[mod aanvulling HarryK] En dan wel graag in een apart topic !! [/]

Inderdaad graag in een apart topic en als het kan binnen CL oid ;)
weinig behoefte aan....paarlen voor de zwijnen..... :geek: :mrgreen:
Beste cal , ik heb behoefte aan jouw uitleg dus mag ik je uitdagen om toch, in het nieuwe topic" paarlen voor de
zwijnen", te reageren op mijn verzoek? Ik heb er geen moeite mee als jij bepaalde dingen totaal anders ziet hoor. Ben gewoon echt geïnteresseerd in jou. Wat zie jij als paarlen voor de zwijnen? En ook heb ik een topic geopend over de bijbel wel of niet geïnspireerd door de geest . Dus ik hoop dat je daar ook iets wilt zeggen , met vriendelijke groet, special angel.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!