Canonieke en deuterocanonieke boeken

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Canonieke en deuterocanonieke boeken

Bericht door Special angel »

De protestantse bijbel bv nbg 51 verschilt met de katholieke bijbel.
Dwz er staan in de kb meer boeken en is iets uitgebreider.

Voorbeelden :

Tobit
Judit
Ester
1 makkabeeen
2 makkabeeen

Wijsheid
Sirach
Baruch
Brief van jeremia
Toevoegingen aan daniel
Manasse

Deze boeken hebben ook iets te zeggen over God.
Er staat ook in de bijbel dat er nog veel meer geschreven is en gebeurd is.
en aan de andere kant zegt paulus ook : een ieder die hier iets aan toevoegt of afhaalt zij vervloekt.
En er mag gen tittel of jota gewijzigd worden.
Ik geloof dat veel meer mensen vol zijn van de Heilige Geest. Zij schrijven ook boeken.
Daar kunnen we soms veel van leren.
Maar niets mag een andere leer brengen dan dat we al ontvangen hebben van Jezus zelf.
Het mag nooit tegen de bijbel ingaan.
Het is zaak dat we zeer kritisch zijn als iemand iets schrijft of verkondigd.
In de eindtijd zullen er nog vele valse christussen opstaan, valse leiders komen, valse evangelien worden verkondigd.
Alleen door een gebrek aan kennis (en hg) gaat een mens de verkeerde kant uit.
Al miljoenen mensen op deze aarde zijn nu al verleid door de grote verleider( de boze) om een verkeerde valse leer aan te hangen, valse profeten te volgen of te geloven. Het gaat soms ook super subtiel dat bijna niet van echt te onderscheiden is. Denk eens aan schilderijen ,bijvoorbeeld bij kunst en kitsch ,of bij programmas over auction hunters en pawn shop etc. Er moet "een kenner", soms zelfs een laboratorium, aan te pas komen om te onderzoeken wie de echte schilder is geweest. Waarheid en leugen worden in deze wereld zo door elkaar heen gemixt dat je nauwelijks
ziet wat het is.
Je denkt ach dit klopt vast wel.

Maar zelfs dominees of leiders kunnen scheef groeien, in grote zonde vallen, of valse leer brengen.
Ik heb zeer grote betrouwbare christenleiders gekend die echt helemaal verkeerd gingen in leer en wandel.
Veel mensen volgen dan blindelings, zonder zelf God te vragen of dit klopt.
En ze vielen met de leider mee.

Alles wat afwijkt van de grootste Liefde en de pure onverdiende Genade in en door Jezus christus onze heere en wat niet gebeurt uit en in liefde is niet goed. Liefde en genade zijn namelijk de hoekstenen van ons geloof en ons behoud in jezus. "Er is ons geen andere naam onder de hemelen gegeven waardoor wij behouden kunnen worden dan de naam van Jezus. " dat houden we vast. Welke brief of boekrol of boek of leer er ooit maar zal komen op deze wereld.

De schapen kennen stem van de Herder en de Herder kent zijn schapen. Bij Zijn kudde wil ik horen.
En ik geloof dat God mij vasthoudt door stormen en verleidingen heen.
Dat heeft Hij tot nu toe ook gedaan en daar ben ik Hem zeer zeer dankbaar voor.

De bovenstaande boeken zal ik nog eens gaan lezen, dat is wel 25 jaar geleden dat ik die gelezen heb.
Daarnaast heb ik ook valse boeken gelezen zoals de koran en de boeken van de mormonen. Knap hoe sommige mensen een eigengemaakte "kopie "kunnen bedenken van de bijbel, of iets wat er op lijkt. Maar tegelijkertijd valse leer. ( misschien geinspireerd door de boze of door demonen ? Die weten namelijk de waarheid en de leugen )
Dat moeten we niet onderschatten.
Paulus zegt ook "al komt er een engel uit de hemel" geloof het niet.
Houdt vast aan de waarheid in jc lieve mensen. Niets meer en niets minder hebben we nodig tot in eeuwigheid.

Mvg sa.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Canonieke en deuterocanonieke boeken

Bericht door Vertrokken user_2 »

Special angel schreef:De protestantse bijbel bv nbg 51 verschilt met de katholieke bijbel.
Dwz er staan in de kb meer boeken en is iets uitgebreider...
Eerst even een vraagje:

De deuterocanonieke boeken staan ook in de protestantse statenvertaling.
Waarom neem je hier de nbg '51 als uitgangspunt?
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Canonieke en deuterocanonieke boeken

Bericht door Special angel »

Sorry dat wist ik niet. Het was maar als een voorbeeldje bedoeld. Ik ben heel blij dat je mij hier op attent maakt !
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Canonieke en deuterocanonieke boeken

Bericht door Jerommel »

Het is Gods Woord.
God bepaalde de canon.
Je denkt toch niet dat God zijn Woord verslonst?
Dat doen mensen al. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W