Wie en wat is heilig?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Wie en wat is heilig?

Bericht door Special angel »

Naar aanleiding van vorige gesprekken op dit forum werd ik bepaald bij het onderwerp "wie en wat is heilig. "
Hoe zie jij dat ? Wat betekent heilig?
Ben jij heilig?
Wie is er helig?
Wat is er heilig?
Zou jij heilig willen zijn?
Zou jij" heilig verklaard" willen worden?

Een aantal teksten wil ik met je delen:

God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.

Kom niet dichterbij waarschuwde de heer en trek je sandalen uit want de grond waarop je staat is heilig

Een koninkrijk van priesters zul je zijn, een heilig volk

Het volk kan de sinai niet opgaan want god zegt dat de sinai heilig is en er is een grens omheen gemaakt.

Laat je broer aaron en zijn zonen deze kleren aantrekken en zalf hen , zo wijd je hen en heilig je hen om mij als priesters te dienen.

Besprenkel aaron en en zijn zonen en alle kleren met bloed van het altaar en met zalfolie. Dan zullen zij en hun kleren heilig zijn.

Het vlees en het brood van de verzoeningsriteb zijn heilig . En als er morgen iets van over is moet je het verbranden want niemand mag het opeten want het is heilig.

Het altaar is het allerheiligst alles wat er mee in aanraking komt is heilig.

Deze olie is heilig en mag door u niet ontheiligd worden

Dit reukwerk is heilig, het is alleen voor de here .

Neem de zalfolie en zalf de tabernakel en alles wat er in staat en dan is het heilig.

Alle mannelijke nakomelingen mogen van het gewijde eten eten en alles wat er mee in aanraking komt zal ook heilig worden. Alles waarmee het offervlees in aanraking komt wordt ook heilig.

Jullie moeten onderscheid kunnen maken tussen wat heilig en onheilig is wat rein is en onrein is.

Jullie moeten heilig zijn. Wees heilig want ik ben heilig. En verontreinig je keel niet met diere die opmde grond kruipen.

Houd je aan mijn geboden, En leef ze na, ik ben de heer en heilig jullie.

Wees heilig omwille van Mij want ik de heer ben heilig

Reapecteer zijn (priester) heilige status , want hij biedt jullie god eten aan . Hij moet als heilig beschouwd worden want ik de heer ben heilig En ik heilig jullie.

Want als je wat heilig is ontwijdt zal je sterven.

Elk 50e jaar zal een heilig jaar zijn een jubeljaar want dan zullen alle schulden kwijtgescholden worden.

Wanneer iemand een dier aan god belooft zal het heilig worden.

Hij vult een kom met heilig water en vermengt dat met stof van de grond van de tabernakel.

Als iemand de nazireeer gelofte heeft afgelegd mag hij zijn hoofdhaar nooit meer laten afscheren (of knippen )en hij zal heilig zijn. Enzal hij zijn hoofdhaar laten groeien.

Alle leden van de gemeenschap zijn heilig en god is in hun midden.

Morgen zal de heer bekendmaken wie hem toebehoort, wie heilig is en in zijn nabijheid mag komen, Wie Hij zal uitkiezen mag in Zijn nabijheid komen.

Beveel eleazar de zoon van aaron de vuurbakken uit de as te halen en de kolen ver weg te gooien want zij zijn heilig. De vuurbakken van de mannen die hun zonde met de dood hebben moeten bekopen zijn de heer aangeboden en zijn Daaromheilig.

Het eerstgeboren jong van een rund schaap of geit zijn heilig. Hun bloed moet je tegen het altaar gieten en hun vet moet je op het altaar verbranden.

De vrouw zei tegen haar man de godsman die telkens bij ons op bezoek komt is beslist heilig.

De tempel die je gebouwd hebt aanvaard ik en heilig ik. Niets van wat daar gebeurt zal mij ontgaan.

De vrouwen mochten niet in de burcht van david wonen want waar de ark had gestaan was heilig .

Heilig u zodat u de tempel kunt binnengaan en kunt reinigen van alles wat daar onrein is.

Heilig u en maak daarna het pesach offer klaar.

U bent heilig en deze voorwerpen van goud en zilver zijn aan de here gewijd en ook heilig.

De heer in zijn heilig paleis De heer op zijn troon in de hemel met aandacht beziet hij en fronsend Keurt hij de mensen op aarde.

God is de vader
Van wezen, en beschermer van weduwen, en in zijn heilig verblijf.

God dacht aan zijn heilig woord , gegeven aan abraham zijn dienaar.

Het heilig gesteente ligt op elke straathoek uitgegooid.

Het zaad in die stronk is heilig.
De dienstkleren zijn heilig.
Het stuk land van 20000 bij 25000 el zal heilig zijn.
Helig is de berg van het heilig sieraad.

Nt

Herodes had ontzag voor johannes. Want hij wist dat hij een rechtvaardig en heilig man was.
Het kind wat geboren wordtnsal heilig zijn en zoon van god heten.
De wet en de geboden zijn heilig.

God wil dat u een heilig leven leidt.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door Jerommel »

God is heilig.
God kan heiligen.
In het vlees was er 1 mens heilig, de Zoon.
En Hij zei: NIEMAND is goed, behalve de Vader.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door Wim Nusselder »

Ons hele leven is heilig als we goddelijke leiding herkennen en volgen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Okidoki

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door Okidoki »

Heilig betekent niet meer of minder dan "apart gezet".
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door Trajecto »

Okidoki schreef:Heilig betekent niet meer of minder dan "apart gezet".
Dat is dan vooral iets wat in de etymologie van het Hebreeuwse woord zit, begrijp ik.
In de etymologie van het Nederlandse "heilig" zit dat dan weer niet.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door grondig christelijk »

Trajecto schreef:
Okidoki schreef:Heilig betekent niet meer of minder dan "apart gezet".
Dat is dan vooral iets wat in de etymologie van het Hebreeuwse woord zit, begrijp ik.
In de etymologie van het Nederlandse "heilig" zit dat dan weer niet.
http://www.hetlichtdeslevens.nl/artikel ... gzijn.html
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Okidoki

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door Okidoki »

grondig christelijk schreef:
Trajecto schreef:
Okidoki schreef:Heilig betekent niet meer of minder dan "apart gezet".
Dat is dan vooral iets wat in de etymologie van het Hebreeuwse woord zit, begrijp ik.
In de etymologie van het Nederlandse "heilig" zit dat dan weer niet.
http://www.hetlichtdeslevens.nl/artikel ... gzijn.html
Heldere uitleg GC!
uit het artikel een kleine aanhaling :
Het woord heilig is in het Hebreeuws kadosh. Het betekent heilig in de zin van apart gesteld, afgezonderd van het een en toegewijd aan het ander en daardoor op een bijzonder niveau: het niveau van heilig.
Dan zeg ik: Gamma!
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door grondig christelijk »

Okidoki schreef:
grondig christelijk schreef:
Trajecto schreef:
Okidoki schreef:Heilig betekent niet meer of minder dan "apart gezet".
Dan zeg ik: Gamma!
mag het ook Praxis zijn?
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Okidoki

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door Okidoki »

grondig christelijk schreef:
Okidoki schreef:
grondig christelijk schreef:
Trajecto schreef:
Okidoki schreef:Heilig betekent niet meer of minder dan "apart gezet".
Dan zeg ik: Gamma!
mag het ook Praxis zijn?
Of Welkoop (Jesaja 55:1!)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door pyro »

Special angel schreef:Naar aanleiding van vorige gesprekken op dit forum werd ik bepaald bij het onderwerp "wie en wat is heilig. "
Hoe zie jij dat ? Wat betekent heilig?
Zoals in de discussie al naar voren kwam (GC bedankt voor de uiterst informatieve link). Heilig betekent in de bijbel apart gezet, toegewijd aan God. Alle voorbeelden die in de openingspost werden genoemd, kunnen in deze betekenis worden gelezen.
Ben jij heilig?
God heeft me daartoe geroepen. Een roeping die ik uit mijzelf niet waardig ben, maar die ik in vertrouwen op God volg. God roept me niet tot dingen die ik, met hulp van de kracht van Zijn Geest, niet zou kunnen volbrengen in geloof. Ik ken overigens mensen wiens leven veel meer een toonbeeld van toewijding is dan het mijne.
Wie is er heilig?
'Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God de Vader is dit: omzien naar wezen en weduwen in hun verdrukking, en zichzelf onbesmet bewaren tegenover de wereld' (Jakobus 1:27).
Dus degene die heilig is, geeft gehoor aan zijn roeping van zuivere en onbevlekte godsdienst voor God de Vader.
Wat is er heilig?
Alles wat voor God apart gezet is.
Zou jij heilig willen zijn?
Met het oog op bovenstaande mag het antwoord duidelijk zijn.
Zou jij" heilig verklaard" willen worden?
Als God van mij zou vragen: streef ernaar heilig verklaard te worden, dan wel. Tot dusver heb ik van God verstaan dat Hij wil dat ik Christus navolg. Streven naar erkenning van mensen brengt je eerder op een dwaalspoor.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door Sanne »

Special angel schreef:
God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.
Heeft iemand er een gedachte over waarom deze zevende dag werd apart gezet en gezegend (behalve dan dat God rust van het scheppen)? Na elke dag zegt God dat het goed was, maar van deze dag wordt dat echter niet gezegd.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:
Special angel schreef:
God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.
Heeft iemand er een gedachte over waarom deze zevende dag werd apart gezet en gezegend (behalve dan dat God rust van het scheppen)? Na elke dag zegt God dat het goed was, maar van deze dag wordt dat echter niet gezegd.
God zegt van het geschapene dat het goed was. Op de zevende dag was God niet aan het scheppen, dus kon Hij ook niet zeggen dat het goed was.
Aan de andere kan komt het getal zeven heel veel voor in de bijbel en betekent dan de voltooiing, het compleet maken en de volmaaktheid van God. Als "zeven" staat voor "volmaakt" betekent het niet alleen dat die dag goed was, maar dat die volmaakt is. De sabbat is bedoeld als een dag van vreugde.Jes.58:13,14.
De sabbat loopt ook uit op de "eeuwige sabbat" waarin alles voltooid en volmaakt zal zijn:

Jesaja 66:22 Want zoals de nieuwe hemel
en de nieuwe aarde die Ik ga maken,
voor Mijn aangezicht zullen blijven staan, spreekt de HEERE,
zo zullen ook uw nageslacht en uw naam blijven staan.
23 En het zal geschieden dat van nieuwemaan tot nieuwemaan
en van sabbat tot sabbat
alle vlees zal komen
om zich neer te buigen voor Mijn aangezicht, zegt de HEERE.

Dit wordt bevestigd in Hebreeën 4, waar gesproken wordt dat we de eeuwige rust, de voltooiing, de volmaaktheid zullen ingaan: de eeuwige sabbat.
En dat alles is mogelijk gemaakt door de hemelse Hogepriester: Jezus Christus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef: Dit wordt bevestigd in Hebreeën 4, waar gesproken wordt dat we de eeuwige rust, de voltooiing, de volmaaktheid zullen ingaan: de eeuwige sabbat.
En dat alles is mogelijk gemaakt door de hemelse Hogepriester: Jezus Christus.
Interessant dat je hierbij Hebr.4 aanhaalt. Ik geloof dat hier staat dat Gods rustdag of zevende dag nog steeds voortduurt. Na elke scheppingsdag wordt immers ook gezegd: "En het werd avond en het werd morgen: een (bijv. zesde) dag". Van de zevende dag wordt dit niet gezegd. Volgens Paulus kunnen we a.h.w. de rust van deze dag ingaan door geloof en gehoorzaamheid. En voor degenen die dat doen, zullen ervaren dat Gods belofte, namelijk dat de hele aarde gevuld zal zijn met volmaakte mensen die in vrede met elkaar leven, werkelijkheid geworden is of tot "voltooiing" gekomen is. Dan zal God alsnog zeggen: "en het is zeer goed".
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door Vertrokken user_2 »

Sanne schreef:
Special angel schreef:
God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.
Heeft iemand er een gedachte over waarom deze zevende dag werd apart gezet en gezegend (behalve dan dat God rust van het scheppen)? Na elke dag zegt God dat het goed was, maar van deze dag wordt dat echter niet gezegd.
Ja hoor... diverse gedachten:

Tussen Genesis 1:3 en 1:31 staat 7 maal de zinsnede waarin God 'zag dat het goed was'... (Gen 1: 4, 10, 12, 18, 21, 25, 31). In vers 31 staat dat het 'zéér goed' was. Zeven is het getal dat perfectie symboliseert en dan met name spirituele perfectie. In katholiek verstaan is 7 het getal van de Heilige Geest. De Schepping is bereikt dus de perfectie op de 7e dag en daarmee is de Schepping compleet.

Kijk nu eens naar Gen 1:1 en vervolgens naar Gen. 2:4. Wat hier opvalt is de verschuiving van perspectief....het verschuift namelijk van Gods schepping van 'hemel en aarde' ...naar de dag dat God de 'aarde en hemel' maakte...

Genesis 1 en 2 zijn een doorlopend verhaal, alleen het perspectief verschuift. Als je het vervolgens zou lezen als twee aparte scheppingsverhalen dan mis je het essentiële punt van de heiligheid van de 7e dag. De link met de Schepping is dat de mens ook wordt uitgenodigd om Gods rust binnen te treden. Dit is een thema dat niet alleen in het OT regelmatig terugkomt, maar ook in het NT. Je ziet dat Gods rust op de 7e dag een voorafschaduwing is van Israels binnentreden van Gods rust onderdeel van het Sinaïtisch verbond. De rust binnen 'tijd en ruimte' van Israëls vijanden door het binnentreden van het beloofde land Kanaän. Ook bijv. het binnentreden van Gods eeuwige rust aan het einde van je aardse leven...
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door Vertrokken user_2 »

In het OT wordt het thema ‘rust’ verplicht gesteld aan de kinderen van Israel, als Gods verbondsvolk. ” Denk aan de sabbat; die moet voor u heilig zijn. Zes dagen kunt u werken en alle arbeid verrichten. Maar de zevende dag is de sabbat voor de HEER uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten: uzelf niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw dieren niet, evenmin als de vreemdeling die bij u woont. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel, de aarde en de zee en al wat ze bevatten gemaakt. Maar de zevende dag heeft Hij gerust en zo de sabbat gezegend en tot een heilige dag gemaakt.” (Ex. 20:8-11)

Het gebod vormt precies de transitie van perspectief tussen de geboden die gaan over de relatie tussen mens en God en de geboden die gaan over de relaties tussen mensen onderling.

Gods rust binnengaan wordt ook present gesteld in de belofte van de redding in tijd en ruimte door middel van het Beloofde Land, waar Israel werd beloofd om rust te krijgen van haar vijanden (o.a. Lev 26:3-13). Denk daarbij vooral aan de woorden van Mozes aan de kinderen van Israel: (Joz 1:11,13,15). Dee eerste generatie Israelieten van na de Exodus moesten 40 jaar rondbanjeren voor ongehoorzaamheid aan de verbondsbeloften (Num 32-35). Pas de volgende generatie mocht God’s rust binnentreden. (Ps. 95:10-11)

In het NT waarin het Nieuwe Verbond in Christus wordt aangekondigd, zijn de zegeningen voor trouw aan het verbond niet langer binnen tijd en ruimte, maar voor de eeuwigheid. Binnengaan in God’s rust betekent hier een eeuwige hemelse zegen. The hierboven genoemde verzen uit Psalm 95 worden daarom ook herhaald in Hebr 3:11 en Hebr 4:1-5. De rust waarover in Hebreeën 4 wordt gesproken wordt dus voorafschaduwd door de rust uit het Scheppingsverhaal en wordt 12 x herhaald: Hebr 3:11, 18; 4:1,3 (2x), 4, 5, 8, 9, 10 (2x) en 11.

Als je nu alles met elkaar verbindt, het binnengaan in God’s rust op de Eerste sabbath van de Schepping, Israels belofte om God’s plaats van rust binnen te treden in het Beloofde Land en de belofte om de gehoorzame gelovigen de eeuwige rust te laten binnentreden, dan worden christenen door de Hebreeën brief aangespoord om trouw te blijven aan de verbondsbeloften van het Nieuwe Verbond.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Wie en wat is heilig?

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Loyola,

Inderdaad, dus wie zijn dan heilig? Zij die in verbondenheid met Christus in het Hemels Heiligdom, zijn verbonden!
En leven middels de Geestelijke aspecten van de wet, van het Hemels Koninkrijk!
"De Here Jezus nam, in de nacht waarin Hij werd overgeleverd, een brood, sprak de dankzegging uit, brak het en zeide: Dit is Mijn lichaam voor u, doet dit tot Mijn gedachtenis. Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot Mijn gedachtenis. Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt." (Cor.11:23-26)

Christus stond op het tijdstip van overgang tussen twee bedelingen en de twee grote feesten, daaraan verbonden. Hij, het vlekkeloze Lam Gods, stond op het punt Zichzelf als een zondoffer te geven, en Hij zou op deze wijze een einde maken aan het stelsel van zinnebeelden en vormendienst dat vierduizend jaar lang op Zijn dood had gewezen. Terwijl Hij met Zijn discipelen het Pascha at, stelde Hij hiervoor in de plaats een dienst die een gedachtenis zou zijn aan Zijn grote offerande. Het nationale feest van de Joden zou voorgoed voorbij zijn. De dienst die Christus instelde, zou door Zijn volgelingen in alle landen en door alle eeuwen heen worden gehouden
.

Dus heeft in dat kader aardse aanbidding en het zoeken naar een heiligdom op aarde, vanuit die situatie geen enkele functie en/of nut meer:

"Tevergeefs eren ze Mij omdat ze geboden en wetten van mensen onderhouden"

En dan is mijn vraag, waarom verbindt je dan de eucharistie in dat verband wel, want ik herinner mij, dat je het Heiligavondmaal wel in de ceremoniële wetten van het OT benadrukt!

Hartelijke groet

Hartelijke groet