Hebreeën 7:3 e.a.

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Piebe

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Piebe »

HarryK schreef:
Piebe schreef:
HarryK schreef:dus als in Johannes 8:58 de opmerking van Jezus staat dat Hij er al is van voor de tijd van Abraham, iets wat ik overigens niet bestrijd,
dan betekent dat dat Melchisedek één en dezelfde is als Jezus.
Nou, ik ben vrij goed in logica, maar deze kan ik niet volgen.
Anders zouden er twee priester voor eeuwig zijn.
Hoe kom je daar nu weer bij?
Hoezo is Melchisedek "eeuwig" priester?
Oh, wacht even, tijd voor bijbelstudie.

Hebreeën 5:6 (en 10).
In de NBV: "Jij zult voor eeuwig priester zijn, zoals ook Melchisedek dat was."
In de SV: "Gij zijt Priester in der eeuwigheid, naar de ordening van Melchizédek."

Hebreeën 6:20.
In de NBV: "hij (Jezus) is hogepriester voor eeuwig, zoals ook Melchisedek dat was."
In de SV: "Jezus, naar de ordening van Melchizédek, een Hogepriester geworden zijnde in der eeuwigheid."

Hebreeën 7:11.
In de NBV: "dan zou het niet nodig zijn geweest dat er een andere priester werd aangesteld, die was zoals Melchisedek, en niet zoals Aäron."
In de SV: "dat een ander priester naar de ordening van Melchizédek zou opstaan".

Hebreeën 7:17 (en 21).
In de NBV: "Jij zult voor eeuwig priester zijn, zoals ook Melchisedek dat was."
In de SV: "Gij zijt Priester in der eeuwigheid naar de ordening van Melchizédek."

Welke vertaling klopt?
Want de vertaling van de SV heeft het niet over de eeuwige duur van het priesterschap van Melchisedek,
maar hooguit over het bijzondere van zijn priesterschap, de combinatie van Koningschap en Priesterschap in 1 persoon.

Nou: twee opmerkingen die duidelijk maken waarom ik denk dat de SV juist is, en dit weer 1 van de vele fouten in de NBV is:
1. De gebruikte term "taxis" (in de SV vertaald met "naar de orde van") heeft geen enkele betekenis in de richting van eeuwigdurend.
2. Bovendien is het vreemd dat hier in de NBV steeds staat dat Melchisedek eeuwig priester was.
Als Melchisedek "eeuwig" priester zou zijn, zou er staan: "zoals ook Melchisedek dat is".
Ja en dat zou dan betekenen dat Jezus en Melchizedek beide priester voor eeuwig zijn.
Piebe

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Piebe »

Loyola schreef:Jezus was geen heiden, Melchisedek wel...
Wie zegt dat Melchizedek een mens was? Als priester voor eeuwig zijnde lijkt het me duidelijk van niet.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door HarryK »

Piebe schreef:Ja en dat zou dan betekenen dat Jezus en Melchizedek beide priester voor eeuwig zijn.
Nee hoor, dat zou betekenen dat Jezus en Melchisedek beide "koning en priester" zijn.
De eeuwigheid heeft in Hebreeën alleen betrekking op Jezus.
Psalm 1:1
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Vertrokken user_2 »

Piebe schreef:
Loyola schreef:Jezus was geen heiden, Melchisedek wel...
Wie zegt dat Melchizedek een mens was? Als priester voor eeuwig zijnde lijkt het me duidelijk van niet.
Er is er maar Eén uit de hemel neergedaald en opgestegen: Jezus Christus (zie Joh. 3:13).
Er wordt dus duidelijk iets anders bedoeld en moet je het niet letterlijk interpreteren.
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door grondig christelijk »

[..... gedeelte verwijderd dat hier verder niet geciteerd is .....]
En wellicht dat Harry aan de voorkant toch nog even uitleg kan geven over zijn zienswijze op hebreeën 6 die aansluit op hebreeën 7.
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door HarryK »

Toch nog maar even een samenvatting van mijn visie op de persoon van Melchisedek.
(Bijbeltekst-citaten uit de NBG-vertaling 1951.)

Piebe zegt (in mijn woorden samengevat):
In de bijbel staan teksten over Melchisedek.
Melchisedek is daarbij één en dezelfde persoon als Jezus.
Dat moet ook wel, want er anders zouden er twee eeuwige priesters zijn.
En dus is Melchisedek dezelfde als Jezus, en daarom gaat wat staat in Hebreeën 7:3 over Jezus: dat dus Jezus geen vader en geen moeder enz. had.

Mijn uitleg:

Melchisedek is een persoon die we tegenkomen in Genesis 14.
Daarin lezen we over een oorlog tussen diverse koningen van Kanaän, waaronder de koningen van Sodom en Gomorra.
Op een gegeven moment werd ook Lot gevangen genomen en weggevoerd.
Abraham achtervolgde die tegenstanders, en versloeg hen.
Hij heroverde alle buitgemaakte bezittingen en bevrijdde alle krijgsgevangenen.
Bij terugkomst volgt de ontmoeting met Melchisedek (Genesis 14 vanaf vers 18):
18 En Melchisedek, de koning van Salem, liet brood en wijn brengen. Hij was een priester van God, de Allerhoogste,
19 en sprak een zegen over Abram uit: "Gezegend zij Abram door God, de Allerhoogste, schepper van hemel en aarde.
20 Gezegend zij God, de Allerhoogste: uw vijanden leverde hij aan u uit."
In Psalm 110 staat een profetie over Jezus, en staat er in vers 4:
4 De HERE heeft gezworen en het berouwt Hem niet: Gij zijt priester voor eeuwig, naar de wijze van Melchisedek.
"Naar de wijze van Melchisedek", ook wel: "naar de ordening van Melchisedek".
Slaat "de wijze van Melchisedek" hier op "eeuwig"? Nee, het slaat op "priester".
Taalkundig staat hier simpelweg: zoals Melchisedek priester was, zo zult gij het zijn, en gij zult het eeuwig zijn.
"De manier waarop" iemand priester is, is niet hetzelfde als "hoe lang" iemand priester is.

Deze tekst uit Psalm 110 wordt geciteerd in Hebreeën 5:6, en wordt daarna verder uitgelegd.
6 zoals Hij ook op een andere plaats spreekt: Gij zijt priester in eeuwigheid naar de ordening van Melchisedek.
7 Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst,
8 en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden,
9 en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil geworden,
10 door God aangesproken als hogepriester naar de ordening van Melchisedek.
We zien ook hier dat "de ordening van Melchisedek" wordt gelinkt aan het hogepriesterschap, en niet aan "eeuwig".

Datzelfde geldt dan ook voor Hebreeën 6:20.
20 waarheen Jezus voor ons als voorloper is binnengegaan naar de ordening van Melchisedek hogepriester geworden in eeuwigheid.
Ook hier staat dat Jezus hogepriester is geworden naar de ordening van Melchisedek, en dat hij (Jezus) dat is geworden voor eeuwig.

In Hebreeën 7 lezen we dan nog:
1 Want deze Melchisedek, koning van Salem, priester van de allerhoogste God, die Abraham bij zijn terugkeer na het verslaan van de koningen tegemoet kwam en hem zegende,
2 aan wie ook Abraham een tiende van alles gegeven heeft, is vooreerst, volgens de uitlegging (van zijn naam): koning der gerechtigheid, vervolgens ook: koning van Salem, dat is: koning des vredes;
3 zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsregister, zonder begin van dagen of einde des levens, en, aan de Zoon van God gelijkgesteld, blijft hij priester voor altoos.
4 Merkt dan op, hoe groot deze is, aan wie de aartsvader Abraham een tiende gegeven heeft van het beste van de buit.
5 Nu hebben zij, die uit de zonen van Levi het priesterambt verkrijgen, volgens de wet wel de opdracht tienden te heffen van het volk, dat is, van hun broeders, hoewel dezen uit de lendenen van Abraham zijn voortgekomen;
6 maar hij, die zich niet tot hun geslacht kon rekenen, heeft van Abraham tienden genomen en een zegen gegeven aan de drager der beloften.
7 Nu is het onwedersprekelijk, dat het mindere door het meerdere wordt gezegend.
8 En hier ontvangen sterfelijke mensen tienden, doch dáár iemand, van wie wordt getuigd, dat hij leeft.
9 Ja, om zo te zeggen, is zelfs Levi, die tienden heft, door Abraham aan het tiendrecht (van een ander) onderworpen,
10 want hij was nog in de lendenen van zijn vader, toen Melchisedek deze tegemoet kwam.
11 Indien nu het Levitische priesterschap het volmaakte gebracht had, immers, daaronder heeft het volk de wet ontvangen – waarom was het dan nog nodig, dat een andere priester naar de ordening van Melchisedek opstond, van wie niet gezegd werd, dat hij naar de ordening van Aäron is?
12 Want uit een verandering van priesterschap volgt noodzakelijk ook een verandering van wet.
13 Want Hij, van wie aldus wordt gesproken, heeft behoord tot een andere stam, waaruit niemand met het altaar te doen had:
14 het is immers duidelijk, dat onze Here uit Juda is gesproten, ten aanzien van welke stam Mozes met geen woord van priesters gerept heeft.
15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester opstaat,
16 die dit niet geworden is krachtens een wet met een voorschrift betreffende vleselijke (afkomst), maar krachtens een onvernietigbaar leven.
17 Want van Hem wordt getuigd: Gij zijt priester in eeuwigheid naar de ordening van Melchisedek.
Enkele opmerkingen.
• In vers 3 gaat het over "lijken op", "gelijk gesteld zijn aan", "gelijk geworden aan".
En vers 15 zegt "evenbeeld".
Dat is wat anders dan "is gelijk aan", oftewel: dat is wat anders dan dat Melchisedek eigenlijk Jezus was.
• (Al eerder aangegeven:) In vers 3 wordt over Melchisedek gezegd: "Hij heeft geen vader of moeder, geen stamboom, ...".
De drie woorden die hier gebruikt worden, "vader", "moeder", "stamboom",
zijn drie woorden die alledrie ALLEEN in dit tekstvers terug te vinden zijn. Nergens anders in het NT.
De griekse woorden hebben als belangrijkste betekenis dat die vader, moeder en stamboom niet bekend zijn.
Wat dus niet hetzelfde is als dat hij geen vader of moeder zou hebben.
• Melchisedek is niet "eeuwig" priester. Er is geen sprake van 2 eeuwige priesters.
Niet omdat het over één en dezelfde persoon gaat, maar omdat Melchisedek niet "eeuwig" priester is.
• We lezen hier ook een achtergrond van "de wijze van Melchisedek".
Het gaat er hier o.a. om dat hij geen Aäronitische priester was, en dat geldt ook voor Jezus, uit de stam van David.
• De termen die Grondig christelijk op een later moment inbracht, kloppen dus.
Melchisedek was een voorafschaduwing, een voorafbeelding van Jezus.
• (al eerder aangegeven:) In vers 17 staat ook weer de uitdrukking "naar de ordening".
In de grondtekst staat het woord "taxis", dat op geen enkele manier iets te maken heeft met het woord "eeuwig".

Voor nu afsluitend en concluderend:
Jezus is niet dezelfde als Mechisedek
Wat hier over het geen vader en geen moeder hebben (wat niet letterlijk betekent dat hij die niet had),
geldt niet van Jezus, maar van Melchisedek.
Psalm 1:1
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door nicodemus zda »

Hallo vrienden,

Harry/Piebe schreven:

Piebe geeft aan dat dat niet kan, omdat in Hebreeën 7:3 staat dat Jezus geen vader en geen moeder heeft.
Antwoord:Jezus heeft een vader en een moeder, maar werd in de buik van Mirjam, bekrachtigd met de Heilige Geest, zoals ook Johannes op Patmos in de buik, van zijn moeder, bekrachtigd werd door de heilige Geest.
Anders kon Jezus nooit 'aan ons gelijk' zijn geworden!


Ik reageerde daarop dat die tekst niet over Jezus, maar over Melchisedek gaat.
Volgens Piebe zijn Jezus en Melchisedek één en dezelfde.

Anrwoord: Dat laatste is, deels, juist als je er van uit gaat dat Jezus ook een Tempel van de Heilige Geest is. Want met Melchisedek wordt de Heilige Geest door Zijn voorbeeld bedoeld.
En de heilige Geest van de Vader is dus het fundament, waardoor Jezus (en wij) -Geestelijk- "levend" zijn.

Toelichting:

Wat wordt verstaan onder de kwalificaties van deze Hogepriester (Jezus Christus dus). Hij heeft de natuur aangenomen van de kinderen van Abraham. Net als alle mensen is Hij een afstammeling van Adam. (Anders kon Hij ook geen erfgenaam zijn van David)
Als Hij gehoorzaam is, is dat het gevolg van strijd en lijden. Gehoorzaamheid doet pijn “Hij werd door lijden heen volmaakt”. Hebreeën 2: 10.

Want in hetgeen Hijzelf, verzocht zijnde geleden heeft, kan Hij degenen die verzocht worden, te hulp komen.” Hebreeën 2: 18. Dan zegt de apostel: “Richt je oog op deze Hogepriester, want Hij is de Hogepriester van onze belijdenis. Hebreeën 3: 1.
Deze kwalificaties van de Hogepriester verwijzing naar Psalm 110. ( Zie Hebreeën 2: 17, 18).
Hij kan medelijden hebben omdat Hij met zwakheid omvangen was, als wij verzocht geweest. Hebreeën 4: 14 t/m 5: 7.
Hij heeft gehoorzaamheid geleerd door hetgeen Hij geleden heeft. Hij moest gered en verlost worden. Hebreeën 5: 6, 7.
Er wordt gesloten met een citaat uit Psalm 110. Hogepriester naar de ordening van Melchisedek”. (zie Hebreeën 5: 6, 10).
Paulus sluit zijn argument over de Hogepriester af in Hoofdstuk 7. De laatste kwalificatie is de afstamming. Paulus noemt dat “de ordening”, ordening is afstamming. Alle priesters waren priesters omdat zij afstammelingen van Aäron waren. Melchisedek was geen familie van Abraham, nog veel minder een nakomeling. Nee, een priester in Israël was priester “naar de ordening van Aäron.” Hebreeën 7: 11. Dus naar een natuurlijke staat van een Priester, geen Geestelijke in de zin, die bedoeld wordt met Jezus, als Hoge Priester. Jezus was geen nakomeling van Aäron, ook niet van Levi, maar van Juda.
Als Jezus priester is naar de ordening van Melchisedek dan moet Jezus een afstammeling zijn van Melchisedek. Let wel “ordening” is afstamming. Melchisedek heeft een aantal kwalificaties. De eerste is dat hij nog steeds priester is “hij blijft priester voor altoos”. Hebreeën 7: 3. M.a.w. Melchisedek is geen typische priester maar een echte, anti typische priester.
Hij is koning des vredes. D.w.z. de oorsprong van de vrede en koning der gerechtigheid d.w.z. de oorsprong der gerechtigheid. Melchisedek heeft geen vader, geen moeder, geen begin en geen einde, en ook geen etnische afstamming. Melchisedek is de Heilige Geest en de Heilige Geest is de Vader van de mens Jezus Christus. Lucas 1: 24, 25; Matteüs 1: 20-25. Dus Jezus was een afstammeling (Geestelijk als mens) van Melchisedek en fysiek als zoon van Jozef en Maria. Jozef was op de hoogte van dat feit.

Wat zijn de gevolgen van het nieuwe priesterschap en de nieuwe Priester.
Even teruggaande naar de bedoeling van de brief. De apostel ziet zijn broeders in de gemeente in Jeruzalem, terwijl Cestus de stad omsingelt, en hij wil hen losscheuren van de tempel. Hij geeft hun een nieuwe priester, hoewel ze dat allang wisten. Maar het functioneerde niet in hun denken. Het was een “belijdenis”. Hebreeën 3: 1; 4: 14.
En het functioneerde ook niet in hun leven maar een nieuwe priester betekende een nieuwe ordening en die was aangekondigd in Psalm 110. De ordening van Melchisedek.
Opmerkelijk is nu dat toen Cerus de stad Jeruzalem innam, de teruggekeerde Joden (ongeveer 1 miljoen) omkwamen,; terwijl het 'ware Israël' (naar de Geest van Melchisedek = Jezus) ongeschonden bleven.

Dus in essentie was het de bedoeling dat 'het volk' de zedelijke aspecten van de Heilige Geest zouden "ontvangen" opdat zij dus een volk zouden (hebben) kunnen zijn, naar het 'Beeld' van Jezus Christus.
Maar omdat nu 'het volk' niet Geestelijk, maar natuurlijk de wetten en geboden toepasten, dachten zij dat Jezus gekomen was om David op te volgen, en in hun tijd en op dat punt van de chronologische lijn van de profetie, invulling zou geven, aan het Koningschap over "Israêl". Door die misvatting dachten de 'Joden' ook dat Israël een land -voor hen- was en dat zij over de wereld vanuit Jeruzalem zouden gaan regeren.

En die misvatting is blijven bestaan, tot aan de dag van vandaag!

Hartelijke groet.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Special angel »

Loyola zegt dat mel. Een heiden was. Hoezo ?
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Jerommel »

Melchizedek heette die persoon, niet "mel". ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Special angel »

Beste jrml, ik kort alles af. Dat wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor God of mensen.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Jerommel »

"jrml" :lol:

Maar kort God niet af, zou ik toch willen zeggen.

anders ga ik jou spangel noemen. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Adinomis »

Om over Heb. 7:3 te discussiëren, moeten we eerst teruggaan naar Genesis, waar we over Melchizedek lezen.

Genesis 14:18 En Melchisedek, de koning van Salem, liet brood en wijn brengen. Hij was een priester van God, de Allerhoogste, 19 en sprak een zegen over Abram uit:
‘Gezegend zij Abram door God, de Allerhoogste,
schepper van hemel en aarde.
20 Gezegend zij God, de Allerhoogste:
uw vijanden leverde hij aan u uit.’


Abraham had zojuist in Sodom een overwinning behaald op Kedarlaomer, een vorst uit Elam (het huidige Iran). Eigenlijk zie je in deze geschiedenis al elementen die in deze tijd herkend kunnen worden.
En dan komt de Koning van Salem (Salem is de oude naam voor Jeruzalem) om Abraham te zegenen.

In Psalm 110:4 lezen we: De HEERE heeft gezworen
en Hij zal er geen berouw van hebben:
U bent Priester voor eeuwig,
naar de ordening van Melchizedek.


Deze Melchizedek was Koning van Salem en Priester voor eeuwig! Koning - Priester. In Israël kon een priester geen koning zijn en andersom kon een koning geen priester zijn. Een combinatie die we ook bij Jezus zien.
Koning van Salem, Jezus de grote koning, waarvan Jeruzalem de stad is. Math.5:35.

Psalm 134:13 Want de HEERE heeft Sion verkozen,
Hij heeft het begeerd tot Zijn woongebied.
14 Dit is, zei Hij, Mijn rustplaats tot in eeuwigheid,
hier zal Ik wonen, want naar haar heb Ik verlangd.


Voordat de tijd aanbrak dat het volk Israël het beloofde land introk, was Jeruzalem al in the picture!

Melchizedek komt volgens Gen. 14:18 met brood en wijn. Dat is het teken van het Nieuwe Verbond in het bloed!
Jezus is in Heb, 9 de Middelaar van het Nieuwe Verbond.

Wie is die mysterieuze man? Er zijn veel verschillende uitleggingen. De tekenen wijzen verdacht veel op onze Here Jezus. Het zou kunnen. Maar de bijbel zegt niet dat hij de Here Jezus is.
Al zou de aanwijzing "zonder vader of moeder" in die richting kunnen wijzen. Het kan ook betekenen dat zijn ouders niet bekend waren of dat hij niet uit een priestergeslacht kwam.
Maar als hij volgens Heb, 7:3 "aan de zoon gelijk gemaakt is", dan is hij een ander dan Jezus. Ook deze woorden laten zien dat hij een ander is: Heb.9:15 En dit wordt nog veel duidelijker, als er naar het evenbeeld van Melchizedek een andere Priester opstaat,

We moeten het maar loslaten.

Ergens anders in het forum las ik het woord "de voorafschaduwing van Jezus". Dat lijkt er zeker op. Het is niet "de Heilige Geest, want die manifesteert zich in de bijbel op een andere manier:

Joh.3:8 De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
In Ezechiël 7:9 blaast de wind van de Heilige Geest in de beenderen, zodat zij tot leven komen,


Daar stond de overwinnaar Abraham tegenover iemand die zijn meerdere was, door wie hij gezegend werd. Aan wie hij tienden gaf omdat hij zijn grootheid zag. (Heb.9:4)
Alles is zo vol van symboliek, alles is zo profetisch!

Deze Melchizedek is onmiskenbaar een heenwijzing naar de Here Jezus. In Hebreeën 9 wordt hij vermeld om de verandering van het priesterambt aan te geven.
In Israël moest een priester uit het geslacht van Levi komen. Maar de offerdienst die door de Levieten werd verricht werd door het offer van Jezus vervuld en opgeheven.
Jezus de Hogepriester van het Nieuwe Verbond was daarom niet uit het geslacht van Levi, maar uit de orde van Melchizedek.

Maar de woorden uit Heb,9:2 zijn ook op de Here Jezus van toepassing: koning van de gerechtigheid - koning van Salem, dat is koning van de vrede.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 30 aug 2013, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door HarryK »

nicodemus schreef:Paulus noemt dat “de ordening”, ordening is afstamming. Alle priesters waren priesters omdat zij afstammelingen van Aäron waren. Melchisedek was geen familie van Abraham, nog veel minder een nakomeling. Nee, een priester in Israël was priester “naar de ordening van Aäron.” Hebreeën 7: 11. Dus naar een natuurlijke staat van een Priester, geen Geestelijke in de zin, die bedoeld wordt met Jezus, als Hoge Priester. Jezus was geen nakomeling van Aäron, ook niet van Levi, maar van Juda.
Als Jezus priester is naar de ordening van Melchisedek dan moet Jezus een afstammeling zijn van Melchisedek. Let wel “ordening” is afstamming.
Nee hoor.
"Naar de ordening van Melchisedek".
Het woord "ordening" (in de grondtekst "taxis") heeft niks met eeuwigheid, en ook helemaal niks met "afstamming" te maken.
Het enige dat staat over die eeuwigheid van Melchisedek, is Hebreeën 7:3, dat Melchisedek voor altijd priester blijft.
Maar in vers 15 is sprake lezen we: "En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester opstaat."
Een andere priester.
Als de opmerking uit vers 3 letterlijk zo klopt (en ik zie zo snel niet dat het anders zou moeten worden/kunnen uitgelegd), dan zijn er dus inderdaad 2 'eeuwige' priesters.
Hmm, op dit punt moet ik mijzelf dus corrigeren: ik had eerder gezegd dat Melchisedek niet eeuwig priester is.


Je andere opmerkingen over "afstamming" van 'gewone priesters' kloppen wel.
Dat is het verschil tussen enerzijds 'gewone' priesters en anderszijds het 'duo' Melchisedek en Jezus.
De eersten moesten afstammelingen zijn van Aäron, maar Melchisedek en Jezus waren dat niet.
Maar dat Jezus van Melchisedek afstamt, klopt dus niet.
Nicodemus schreef:Melchisedek heeft een aantal kwalificaties. De eerste is dat hij nog steeds priester is “hij blijft priester voor altoos”. Hebreeën 7: 3. M.a.w. Melchisedek is geen typische priester maar een echte, anti typische priester.
Hij is koning des vredes. D.w.z. de oorsprong van de vrede en koning der gerechtigheid d.w.z. de oorsprong der gerechtigheid. Melchisedek heeft geen vader, geen moeder, geen begin en geen einde, en ook geen etnische afstamming. Melchisedek is de Heilige Geest en de Heilige Geest is de Vader van de mens Jezus Christus. Lucas 1: 24, 25; Matteüs 1: 20-25. Dus Jezus was een afstammeling (Geestelijk als mens) van Melchisedek en fysiek als zoon van Jozef en Maria. Jozef was op de hoogte van dat feit.
Gezien het voorgaande beschouw ik jouw opmerking "Melchisedek is de Heilige Geest" als een onbewezen idee.
Ook omdat ik veel woorden kan bedenken (uit de bijbel kan halen) om de Heilige Geest aan te duiden, maar "priester" zit daar volgens mij niet bij.
Psalm 1:1
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Vertrokken user_2 »

Special angel schreef:Loyola zegt dat mel. Een heiden was. Hoezo ?
Als docente theologie hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen dat de vierde zoon van Jakob (Israel), Juda is. En dat alle joden afstammen van de stam Juda. Melchisedek kan dus nooit een jood (of Israeliet) zijn geweest.

Melchisedek was een heiden en dat is voor ons als christenen uiterst belangrijk, omdat hij al een universeel hogepriester was vóór het Sinaïtisch verbond werd gesloten. Hij is daarmee ook de voorafschaduwing van het Nieuwe Verbond priesterschap onder de heidenen.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Special angel »

Jerommel schreef:"jrml" :lol:

Maar kort God niet af, zou ik toch willen zeggen.

anders ga ik jou spangel noemen. ;)
Sa mag ook. :D
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Harry,

Je schreef in een reactie aan mij:
Nee hoor.
"Naar de ordening van Melchisedek".
Het woord "ordening" (in de grondtekst "taxis") heeft niks met eeuwigheid, en ook helemaal niks met "afstamming" te maken.
Het enige dat staat over die eeuwigheid van Melchisedek, is Hebreeën 7:3, dat Melchisedek voor altijd priester blijft.
Maar in vers 15 is sprake lezen we: "En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester opstaat."
Een andere priester.
Als de opmerking uit vers 3 letterlijk zo klopt (en ik zie zo snel niet dat het anders zou moeten worden/kunnen uitgelegd), dan zijn er dus inderdaad 2 'eeuwige' priesters.
Hmm, op dit punt moet ik mijzelf dus corrigeren: ik had eerder gezegd dat Melchisedek niet eeuwig priester is.



Je andere opmerkingen over "afstamming" van 'gewone priesters' kloppen wel.
Dat is het verschil tussen enerzijds 'gewone' priesters en anderszijds het 'duo' Melchisedek en Jezus.
De eersten moesten afstammelingen zijn van Aäron, maar Melchisedek en Jezus waren dat niet.
Maar dat Jezus van Melchisedek afstamt, klopt dus niet.

Nicodemus schreef:Melchisedek heeft een aantal kwalificaties. De eerste is dat hij nog steeds priester is “hij blijft priester voor altoos”. Hebreeën 7: 3. M.a.w. Melchisedek is geen typische priester maar een echte, anti typische priester.
Hij is koning des vredes. D.w.z. de oorsprong van de vrede en koning der gerechtigheid d.w.z. de oorsprong der gerechtigheid. Melchisedek heeft geen vader, geen moeder, geen begin en geen einde, en ook geen etnische afstamming. Melchisedek is de Heilige Geest en de Heilige Geest is de Vader van de mens Jezus Christus. Lucas 1: 24, 25; Matteüs 1: 20-25. Dus Jezus was een afstammeling (Geestelijk als mens) van Melchisedek en fysiek als zoon van Jozef en Maria. Jozef was op de hoogte van dat feit.

Gezien het voorgaande beschouw ik jouw opmerking "Melchisedek is de Heilige Geest" als een onbewezen idee.
Ook omdat ik veel woorden kan bedenken (uit de bijbel kan halen) om de Heilige Geest aan te duiden, maar "priester" zit daar volgens mij niet bij
Toch ben ik van mening, dat mijn idee, dat Melchisedek de Heilige Geest is, in dit verband, wel zeker juist is.
En als Mekchisedek de Heilige Geest van de Hemelse (Vader) uit gaat, dan is Jezus dus daar (Geestelijk) een afstammeling van.
Als wij wedergeboren worden, dan zijn wij wel is waar afstammelingen in het vlees, maar Geestelijk (wedergeboren) en dus afstammelingen van (een ander) Geest.
Als mens was Jezus dus -al- een directe afstammeling van de Heilige Geest, want de Allerhoogste god had kracht gegeven aan (de mens) Jezus, toen hij dus verwekt werd door Jozef en Maria.
En inderdaad Melchisedek heeft geen -natuurlijke- en fysieke afstammeling, maar een Hemelse- en (Geestelijke) in de Allerhoogste god zelf.

Aangezien de Heilige Geest een Trooster en Leraar is (een eeuwige) dan is dus ook Jezus de Eeuwige Priester.
Geen wonder dus dat zij die het Hemels Jeruzalem zullen beerven, met Hem als (onder-) koningen en priesters zullen 'regeren'.
Dienen door Melchisedek is dus een "belijdenis" (Hebreeën 3:1-14)
Naar de orde van Melchisedek, worden we dus een nieuw Mens en vervalt de wet van Mozes.
We handelen naar de werking van de Heilige Geest, zoals ook Jezus er naar handelt.

De Heilige Geest is er altijd geweest, dus ook Jezus is er altijd geweest.
Het priesterschap naar Aäron werd ook door de Heilige Geest geleid, maar beperkt tot de maatstaf van
de wet van Mozes. Daarom ging het mis. Men moest feitelijk begrepen hebben dat de wet naar Melchisedek altijd
er was, maar dat men naar die Geest niet horen wilde.
Vandaar dat de wet van Mozes door de nieuwe priester opzij gezet. De wet van het Altaar werd en de nieuwe Priester (Jezus)
maakte dat het Verbond (Mozes) ook veranderde.

Als nu het eerste Verbond was aangenomen, dan was een nieuw Verbond niet nodig geweest. (Hebreeën 8)
Christus dus is een "zo veel beter Verbond". (Hebreeên 7) Dus daarmee werd en is het aardse heiligdom opgeheven en door de nieuwe Priester
Jezus tot een Hemels Heiligdom geworden (na Zijn hemelvaart).

Ik kom er zeker nog op terug.

Hartelijke groet
Piebe

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Piebe »

Special angel schreef:Beste jrml, ik kort alles af. Dat wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor God of mensen.
En dan wel zeuren over internettaal? Tsssss. :lol:
Piebe

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Piebe »

Special angel schreef:Loyola zegt dat mel. Een heiden was. Hoezo ?
Loyola schreef:Als docente theologie hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen dat de vierde zoon van Jakob (Israel), Juda is. En dat alle joden afstammen van de stam Juda. Melchisedek kan dus nooit een jood (of Israeliet) zijn geweest.

Melchisedek was een heiden en dat is voor ons als christenen uiterst belangrijk, omdat hij al een universeel hogepriester was vóór het Sinaïtisch verbond werd gesloten. Hij is daarmee ook de voorafschaduwing van het Nieuwe Verbond priesterschap onder de heidenen.
Docenten zijn niet alwetend en bovendien kan volgens jouw vreemde logica Jakob ook geen echte Israëliet zijn want zijn vader was een Hebreeër van geboorte.
Piebe

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Piebe »

nicodemus zda schreef:Hallo Harry,

Je schreef in een reactie aan mij:
Nee hoor.
"Naar de ordening van Melchisedek".
Het woord "ordening" (in de grondtekst "taxis") heeft niks met eeuwigheid, en ook helemaal niks met "afstamming" te maken.
Het enige dat staat over die eeuwigheid van Melchisedek, is Hebreeën 7:3, dat Melchisedek voor altijd priester blijft.
Maar in vers 15 is sprake lezen we: "En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester opstaat."
Een andere priester.
Als de opmerking uit vers 3 letterlijk zo klopt (en ik zie zo snel niet dat het anders zou moeten worden/kunnen uitgelegd), dan zijn er dus inderdaad 2 'eeuwige' priesters.
Hmm, op dit punt moet ik mijzelf dus corrigeren: ik had eerder gezegd dat Melchisedek niet eeuwig priester is.



Je andere opmerkingen over "afstamming" van 'gewone priesters' kloppen wel.
Dat is het verschil tussen enerzijds 'gewone' priesters en anderszijds het 'duo' Melchisedek en Jezus.
De eersten moesten afstammelingen zijn van Aäron, maar Melchisedek en Jezus waren dat niet.
Maar dat Jezus van Melchisedek afstamt, klopt dus niet.

Nicodemus schreef:Melchisedek heeft een aantal kwalificaties. De eerste is dat hij nog steeds priester is “hij blijft priester voor altoos”. Hebreeën 7: 3. M.a.w. Melchisedek is geen typische priester maar een echte, anti typische priester.
Hij is koning des vredes. D.w.z. de oorsprong van de vrede en koning der gerechtigheid d.w.z. de oorsprong der gerechtigheid. Melchisedek heeft geen vader, geen moeder, geen begin en geen einde, en ook geen etnische afstamming. Melchisedek is de Heilige Geest en de Heilige Geest is de Vader van de mens Jezus Christus. Lucas 1: 24, 25; Matteüs 1: 20-25. Dus Jezus was een afstammeling (Geestelijk als mens) van Melchisedek en fysiek als zoon van Jozef en Maria. Jozef was op de hoogte van dat feit.

Gezien het voorgaande beschouw ik jouw opmerking "Melchisedek is de Heilige Geest" als een onbewezen idee.
Ook omdat ik veel woorden kan bedenken (uit de bijbel kan halen) om de Heilige Geest aan te duiden, maar "priester" zit daar volgens mij niet bij
Toch ben ik van mening, dat mijn idee, dat Melchisedek de Heilige Geest is, in dit verband, wel zeker juist is.
En als Mekchisedek de Heilige Geest van de Hemelse (Vader) uit gaat, dan is Jezus dus daar (Geestelijk) een afstammeling van.
Als wij wedergeboren worden, dan zijn wij wel is waar afstammelingen in het vlees, maar Geestelijk (wedergeboren) en dus afstammelingen van (een ander) Geest.
Als mens was Jezus dus -al- een directe afstammeling van de Heilige Geest, want de Allerhoogste god had kracht gegeven aan (de mens) Jezus, toen hij dus verwekt werd door Jozef en Maria.
En inderdaad Melchisedek heeft geen -natuurlijke- en fysieke afstammeling, maar een Hemelse- en (Geestelijke) in de Allerhoogste god zelf.

Aangezien de Heilige Geest een Trooster en Leraar is (een eeuwige) dan is dus ook Jezus de Eeuwige Priester.
Geen wonder dus dat zij die het Hemels Jeruzalem zullen beerven, met Hem als (onder-) koningen en priesters zullen 'regeren'.
Dienen door Melchisedek is dus een "belijdenis" (Hebreeën 3:1-14)
Naar de orde van Melchisedek, worden we dus een nieuw Mens en vervalt de wet van Mozes.
We handelen naar de werking van de Heilige Geest, zoals ook Jezus er naar handelt.

De Heilige Geest is er altijd geweest, dus ook Jezus is er altijd geweest.
Het priesterschap naar Aäron werd ook door de Heilige Geest geleid, maar beperkt tot de maatstaf van
de wet van Mozes. Daarom ging het mis. Men moest feitelijk begrepen hebben dat de wet naar Melchisedek altijd
er was, maar dat men naar die Geest niet horen wilde.
Vandaar dat de wet van Mozes door de nieuwe priester opzij gezet. De wet van het Altaar werd en de nieuwe Priester (Jezus)
maakte dat het Verbond (Mozes) ook veranderde.

Als nu het eerste Verbond was aangenomen, dan was een nieuw Verbond niet nodig geweest. (Hebreeën 8)
Christus dus is een "zo veel beter Verbond". (Hebreeên 7) Dus daarmee werd en is het aardse heiligdom opgeheven en door de nieuwe Priester
Jezus tot een Hemels Heiligdom geworden (na Zijn hemelvaart).

Ik kom er zeker nog op terug.

Hartelijke groet
Dat is juist, maar wil je Maria geen Mirjam meer noemen voortaan s.v.p?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Adinomis »

Piebe schreef:

Dat is juist, maar wil je Maria geen Mirjam meer noemen voortaan s.v.p?
Wat is daar op tegen? De naam Maria is de Europese versie van die naam. In Israël werd ze Maryam of Miryam genoemd.
Wij hebben haar naam vervormd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Vertrokken user_2 »

Piebe schreef:
Special angel schreef:Loyola zegt dat mel. Een heiden was. Hoezo ?
Loyola schreef:Als docente theologie hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen dat de vierde zoon van Jakob (Israel), Juda is. En dat alle joden afstammen van de stam Juda. Melchisedek kan dus nooit een jood (of Israeliet) zijn geweest.

Melchisedek was een heiden en dat is voor ons als christenen uiterst belangrijk, omdat hij al een universeel hogepriester was vóór het Sinaïtisch verbond werd gesloten. Hij is daarmee ook de voorafschaduwing van het Nieuwe Verbond priesterschap onder de heidenen.
Docenten zijn niet alwetend ...
Tsja, als je al alwetend moet zijn om de meest basale zaken op je eigen vakgebied te kennen.... :roll:
...en bovendien kan volgens jouw vreemde logica Jakob ook geen echte Israëliet zijn want zijn vader was een Hebreeër van geboorte.
Vertel? ...Wat is er vreemd aan bovenstaande logica?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Jerommel »

Wat 'vreemd' is, is dat ALS Melchizedek een heiden zou zijn geweest, dat zijn prietserschap dan van een heidense orde is, namelijk zijn eigen orde.
En dan zou Christus dus óók priester zijn van een heidense orde.

Maar wat maakt iemand in het OT een heiden?
Dat is toch de bloedlijn, genetisch dus.
Maar Melchizedek had vader noch moeder, begin noch einde.
Maar hij had 'in zijn eentje' wel een priesterlijke orde.

Vraag: Wie zou het dan anders kunnen zijn dan de Vader?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Piebe

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Piebe »

Loyola schreef:
Piebe schreef:
Special angel schreef:Loyola zegt dat mel. Een heiden was. Hoezo ?
Loyola schreef:Als docente theologie hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen dat de vierde zoon van Jakob (Israel), Juda is. En dat alle joden afstammen van de stam Juda. Melchisedek kan dus nooit een jood (of Israeliet) zijn geweest.

Melchisedek was een heiden en dat is voor ons als christenen uiterst belangrijk, omdat hij al een universeel hogepriester was vóór het Sinaïtisch verbond werd gesloten. Hij is daarmee ook de voorafschaduwing van het Nieuwe Verbond priesterschap onder de heidenen.
Docenten zijn niet alwetend ...
Tsja, als je al alwetend moet zijn om de meest basale zaken op je eigen vakgebied te kennen.... :roll:
...en bovendien kan volgens jouw vreemde logica Jakob ook geen echte Israëliet zijn want zijn vader was een Hebreeër van geboorte.
Vertel? ...Wat is er vreemd aan bovenstaande logica?
De eerste Israëliet was een Hebreeër en hoe werd hij Israëliet, door zijn afstamming?
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door HarryK »

Jerommel schreef:Wat 'vreemd' is, is dat ALS Melchizedek een heiden zou zijn geweest, dat zijn prietserschap dan van een heidense orde is, namelijk zijn eigen orde.
En dan zou Christus dus óók priester zijn van een heidense orde.
Maar wat maakt iemand in het OT een heiden?
Dat is toch de bloedlijn, genetisch dus.
Je kan het ook heel simpel zien.
"Heiden" is een term in de bijbel voor iedereen die niet tot het nageslacht van Abraham hoort.
Dan was Melchisedek dus een "heiden".
Jerommel schreef:Maar Melchizedek had vader noch moeder, begin noch einde.
Letterlijk staat er dat zijn vader en moeder onbekend zijn.
Psalm 1:1
Piebe

Re: Hebreeën 7:3 e.a.

Bericht door Piebe »

Jerommel schreef:Wat 'vreemd' is, is dat ALS Melchizedek een heiden zou zijn geweest, dat zijn prietserschap dan van een heidense orde is, namelijk zijn eigen orde.
En dan zou Christus dus óók priester zijn van een heidense orde.

Maar wat maakt iemand in het OT een heiden?
Dat is toch de bloedlijn, genetisch dus.
Maar Melchizedek had vader noch moeder, begin noch einde.
Maar hij had 'in zijn eentje' wel een priesterlijke orde.

Vraag: Wie zou het dan anders kunnen zijn dan de Vader?
Precies!

'Want een Kind is ons geboren,
een Zoon is ons gegeven,
en de heerschappij rust
op Zijn schouder.
En men noemt Zijn Naam
Wonderlijk, Raadsman,
Sterke God,
Eeuwige Vader,
Vredevorst.' (Jes 9,5)