Steden, dorpen en platteland

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Steden, dorpen en platteland

Bericht door Gaitema »

Vandaag sprak ik er nog over. Wat kenmerkt de samenleving van steden, dorpen en platteland?
Zijn er verschillen en is het ene beter dan de ander? Wat zijn de voor en nadelen?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Special angel »

ik woon gelukkig na 25 jaar stad leeuwarden weer in mn ouderlijk huis, een boerderij, in een piep klein dorpje, ergens in friesland. en dat bevalt mij veel beter. rust, ruimte ,vrede, vogeltjes, natuur ,uitzicht, veilig, sociaal, je eigen ding kunnen doen, hulp van buren, sociale controle, ruimte voor parkeren en verzamelingen en logees, fijne kleine kerk ipv 900 leden in leeuwarden, relaxte sfeer, geen overlast, geen mensen aan de deur, alles buiten kunnen laten staan, nix op slot moeten doen, burenhulp, meelevende buren, ruimte voor alles wat je maar wilt. ideaal op t plattelaan. nooit meer naar de stad als het aan mij ligt.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door vrolijke »

Geboren in een typische arbeiderbuurt. (Kolenmijnbuurt in Belgie)
na 15 jaar "vagabonderen" in diverse steden en dorpen in Belgie en Duitsland, (gasombouw van stadtgas op aardgas) heb ik mij bewust in een stad neergelaten (Stuttgart)
Veel kultuur, nette mensen, en die "buurhulp" kan bij ons in huis (8 partijen) niet beter zijn. (Moet je ook zelf aan meewerken).
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Okidoki

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Okidoki »

Geboren in groot dorp Dr88.
Daanra Tolbert en Leek, Eemnes (Hilversum) en later Harderwijk
Weer later Zeewolde: een pioniersdorp met 200 vrijgemaakten.
Ik vertrok toen er 1200 waren: ik voelde me niet meer thuis in het dorp Zeewolde.
En nu weer Dr88: geen stad. Beslist niet.
Zal het niet worden ook trouwens.

De kleine dorpen in de regio ken ik zeer goed en ik heb niets met de sociale controle daar. Reden om in een wat groter dorp te gaan wonen.
(Los van het feit datin oa Frieschepalen en Ureterp allemaal familie zit)
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Adinomis »

Geboren en getogen in Amersfoort als oudste van een gezin met negen kinderen. We woonden in een winkelpand boven de winkel.
Toen ik verkering kreeg ben ik wat dichter bij mijn verloofde gaan wonen en werken en heb ik enkele jaren in Eibergen gewoond.
We kochten samen een textielwinkel in Ten Post (ligt halverwege een denkbeeldige lijn tussen Groningen en Delfzijl), waaraan het postkantoor werd toegevoegd.
Daar kregen we vijf kinderen die allemaal zijn uitgevlogen.
Inmiddels zijn er 12 "bloedeigen" kleinkinderen en 5 "koekkoeks"-kleinkinderen, dus 17 totaal.
Mijn man is twee jaar geleden overleden en nu woon ik alleen in een groot huis in het dorpje Ten Post.
Ik geloof dat ik me overal thuis kan voelen. De stad heeft veel voordelen omdat alle voorzieningen binnen handbereik zijn.
De rust van een dorp, meer ruimte om je heen is ook weldadig.
Een kleine kerkgemeenschap vind ik prettiger dan de grote gemeentes die ik indertijd in Amersfoort kende.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Peter68
Berichten: 155
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:14
Man/Vrouw: M
Locatie: Groningen

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Peter68 »

Adinomis schreef:Geboren en getogen in Amersfoort als oudste van een gezin met negen kinderen. We woonden in een winkelpand boven de winkel.
Toen ik verkering kreeg ben ik wat dichter bij mijn verloofde gaan wonen en werken en heb ik enkele jaren in Eibergen gewoond.
We kochten samen een textielwinkel in Ten Post (ligt halverwege een denkbeeldige lijn tussen Groningen en Delfzijl), waaraan het postkantoor werd toegevoegd.
Daar kregen we vijf kinderen die allemaal zijn uitgevlogen.
Inmiddels zijn er 12 "bloedeigen" kleinkinderen en 5 "koekkoeks"-kleinkinderen, dus 17 totaal.
Mijn man is twee jaar geleden overleden en nu woon ik alleen in een groot huis in het dorpje Ten Post.
Ik geloof dat ik me overal thuis kan voelen. De stad heeft veel voordelen omdat alle voorzieningen binnen handbereik zijn.
De rust van een dorp, meer ruimte om je heen is ook weldadig.
Een kleine kerkgemeenschap vind ik prettiger dan de grote gemeentes die ik indertijd in Amersfoort kende.
Het mooie Ten Post :smile: , rij er vaak door heen op weg van de stad (Groningen) naar Delfzijl. Ik woon al ruim 35 jaar in de stad Groningen en dat bevalt me eigenlijk zeer goed. Hoewel een kleine gemeenschap zeker zijn voordelen kent, ben ik meer op mijn plek in een grote stadsgemeente.
Neem het leven niet te serieus, je brengt het er toch niet levend vanaf!
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Adinomis »

Peter68 schreef:
Het mooie Ten Post :smile: , rij er vaak door heen op weg van de stad (Groningen) naar Delfzijl. Ik woon al ruim 35 jaar in de stad Groningen en dat bevalt me eigenlijk zeer goed. Hoewel een kleine gemeenschap zeker zijn voordelen kent, ben ik meer op mijn plek in een grote stadsgemeente.
Je zet een smile achter het "mooie" Ten Post. Een echt mooi dorp vind ik het niet. Hoewel de etalage van onze voormalige winkel op de lijst van monumentendag stond, i.v.m. met de historische foto's die daar hangen.
Je rijdt dan waarschijnlijk achter Ten Post langs (langs de molen), de N360. Maar als je afbuigt en door het dorp rijdt dan zie je links de brievenbus (overblijfsel van het postkantoor) voor mijn huis staan. Je bent welkom voor een "bakkie".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Peter68
Berichten: 155
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:14
Man/Vrouw: M
Locatie: Groningen

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Peter68 »

Adinomis schreef:
Peter68 schreef:
Het mooie Ten Post :smile: , rij er vaak door heen op weg van de stad (Groningen) naar Delfzijl. Ik woon al ruim 35 jaar in de stad Groningen en dat bevalt me eigenlijk zeer goed. Hoewel een kleine gemeenschap zeker zijn voordelen kent, ben ik meer op mijn plek in een grote stadsgemeente.
Je zet een smile achter het "mooie" Ten Post. Een echt mooi dorp vind ik het niet. Hoewel de etalage van onze voormalige winkel op de lijst van monumentendag stond, i.v.m. met de historische foto's die daar hangen.
Je rijdt dan waarschijnlijk achter Ten Post langs (langs de molen), de N360. Maar als je afbuigt en door het dorp rijdt dan zie je links de brievenbus (overblijfsel van het postkantoor) voor mijn huis staan. Je bent welkom voor een "bakkie".
Er langs rijdend vindt ik het mooi om te zien, komt wellicht ook door de molen. Als de mogelijkheid zich voor doet moet ik toch maar eens afslaan en het dorp eens beter te bekijken...
Neem het leven niet te serieus, je brengt het er toch niet levend vanaf!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Jerommel »

M.i. is Nederland eigenlijk te klein en te druk om er echt los te komen van de 'westerse gekte'.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Special angel »

" Loskomen van westerse gekte" ??? Wat bedoel je ???
dan moet je hier Es' komen !
Ik woon ik een heel klein super stil dorpje met 800 inwoners in Friesland. Hier veranderd zelden wat. In 30 jaar tijd zijn er wel een paar huizen bijgebouwd,( een stuk of 50 ? ), aan nieuwe kleine straatjes, wat ik enerzijds begrijp , en anderszijds jammer vind van het coulissen landschap en het uitzicht. Vroeger zaten er nog een paar winkeltjes in het dorp, nu geen een meer. Voorheen een oude openbare lagere school met 50 leerlingen, die is nu gesloten en verkocht. De christelijke school had vroeger meer dan 100 leerlingen, in mijn tijd( jaren 80 ) qa 50 leerlingen en nu nog maar 20 à 26 , verdeeld over 8 groepen !! dus die gaat misschien ook dicht. Zo blijft alles hier zeer kleinschalig. En stil. En westerse gekte hebben we niet in het noorden .
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Jerommel »

Vind jij het normaal hier dan? :D
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Special angel »

Overal waar je los van wilt komen kun je los van komen door het bloed van Jezus en de kracht van de heilige geest!! Door Jezus mag je helemaal vrij zijn !! Hij is onze bevrijder !! :D
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Jerommel »

Ja joh, ik ben al bekeerd hoor.
Daarom voel ik me misschien niet thuis in de wereld. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Special angel »

Overal waar God is en aanbeden wordt, gediend wordt, voel ik me thuis.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Jerommel »

Mar jij stelt het gevoel van welbevinden als voorwaarde of als teken van je band met God.
Maar zo gaat de Geest der Waarheid niet te werk.
Hij is ook de Trooster.
Waarom troost nodig dan?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Piebe

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Piebe »

Amen!
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Rechtuit »

Er zijn gebouwen complexen ook in een Wereldstad als je daar naar binnen gaat doet de stilte pijn aan je oren.
Alles heeft zijn voor en nadelen.Het overgrote deel van de wereldbevolking leeft in steden en dat is niet voor niets.

Als je in een Wereldstad woont heb je heel de wereld en alles is 24 uur gaat alles door,de mooist wijze van leven.Ook kerken een aantal zijn dan s,nachts open voor bezinning en gebed.

Leve de Wereldstad :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Alloniempje
Berichten: 512
Lid geworden op: 31 mei 2015, 13:36
Man/Vrouw: V

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Alloniempje »

Heerlijk in een klein dorpje, niks stad.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door ericjan »

Jerommel schreef:M.i. is Nederland eigenlijk te klein en te druk om er echt los te komen van de 'westerse gekte'.
Helemaal eens !
NL is een benauwd bekrompen landje, daarom ben ik al jong eruit weg gevlucht om in het buitenland te gaan werken.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door vrolijke »

ericjan schreef:
Jerommel schreef:M.i. is Nederland eigenlijk te klein en te druk om er echt los te komen van de 'westerse gekte'.
Helemaal eens !
NL is een benauwd bekrompen landje, daarom ben ik al jong eruit weg gevlucht om in het buitenland te gaan werken.
In Belgie net eender. Daarom heb ik dat ook gedaan.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Rechtuit »

In het grootste land ter wereld waar wij verblijven met regelmaat kan men dagen rondzwerven zonder mensen te zien of tegen komen;heerlijk!!!!!
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Zolderworm »

Rechtuit schreef:In het grootste land ter wereld waar wij verblijven met regelmaat kan men dagen rondzwerven zonder mensen te zien of tegen komen;heerlijk!!!!!
Ja, daar kun je zelfs in de spiegel kijken en niets zien.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door vrolijke »

Rechtuit schreef:In het grootste land ter wereld waar wij verblijven met regelmaat kan men dagen rondzwerven zonder mensen te zien of tegen komen;heerlijk!!!!!
Wat precies is daaraan zo "heerlijk!!!!!"? :roll:
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door Rechtuit »

vrolijke schreef:
Rechtuit schreef:In het grootste land ter wereld waar wij verblijven met regelmaat kan men dagen rondzwerven zonder mensen te zien of tegen komen;heerlijk!!!!!
Wat precies is daaraan zo "heerlijk!!!!!"? :roll:
Om jou bijvoorbeeld niet tegen te komen :arrow: :w
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Steden, dorpen en platteland

Bericht door ericjan »

vrolijke schreef:
Rechtuit schreef:In het grootste land ter wereld waar wij verblijven met regelmaat kan men dagen rondzwerven zonder mensen te zien of tegen komen;heerlijk!!!!!
Wat precies is daaraan zo "heerlijk!!!!!"? :roll:
Ik kan Rechtuit hierin volledig gelijkgeven, het is super een een paar dagen tot weken geen mens tegen te komen !
Bij ons in Finland bijvoorbeeld op de meren is dat ook nog heel goed mogelijk, heerlijk en werkelijke rust.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.