Hoe wil God de mens?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef:
callista schreef:zo staat er ook in Exodus 20:4-5 dat God een jaloerse God is en daarmee wordt duidelijk dat er ook andere Goden zijn.
Fout.
Het gaat om die hoofdletter.
Engelen zijn goden, de mens is voor de Wet een god.
Beetje interesse had je dit doen weten.
bovendien is jaloezie een menselijke eigenschap en niet een eigenschap die bij een God hoort.
En dat bepaal jij, die niet in God gelooft?? ..? :lol:
Jaloezie is een gevoel of een gemoedstoestand. Het woord wordt vaak in negatieve zin gebruikt als mensen iets begeren wat van een ander is.
Maar jaloezie kan een heel terecht gevoel zijn. Als jij Callista zou zien dat je man een andere vrouw het hof maakt, zul jij ook gevoelens van jaloezie krijgen.
Of als andere mensen jouw kinderen proberen in te palmen en ze daardoor van jou los te weken. Dan komt er ook een terecht gevoel van jaloezie.
Dit laatste is nu het geval bij God. De Satan (waarin jij geloof ik niet gelooft maar hij bestaat terdege) probeert mensen af te trekken van God.
En mensen laten zich aftrekken van God, door afgoderij te bedrijven of anderszins. God heeft de mens geschapen om gemeenschap met Hem te hebben.
Als God ziet dat zijn schepselen gemeenschap zoeken met afgoden is Hij terecht jaloers.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Tin »

Adinomis schreef: Jaloezie is een gevoel of een gemoedstoestand. Het woord wordt vaak in negatieve zin gebruikt als mensen iets begeren wat van een ander is.
Maar jaloezie kan een heel terecht gevoel zijn. Als jij Callista zou zien dat je man een andere vrouw het hof maakt, zul jij ook gevoelens van jaloezie krijgen.
Of als andere mensen jouw kinderen proberen in te palmen en ze daardoor van jou los te weken. Dan komt er ook een terecht gevoel van jaloezie.
Dit laatste is nu het geval bij God. De Satan (waarin jij geloof ik niet gelooft maar hij bestaat terdege) probeert mensen af te trekken van God.
En mensen laten zich aftrekken van God, door afgoderij te bedrijven of anderszins. God heeft de mens geschapen om gemeenschap met Hem te hebben.
Als God ziet dat zijn schepselen gemeenschap zoeken met afgoden is Hij terecht jaloers.
Ik wil niet onvriendelijk zijn, om een andere gemoedstoestand te nemen, maar ik begrijp echt helemaal niet waarom God nu ineens op één lijn gesteld wordt met de mens met alle menselijke trekjes van dien.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Jerommel »

Het gaat om concepten als erkenning en ontkenning.
Dat is van toepassing op individuen.

Overigens is dit dus Bijbelstudie, waar er van wordt uit gegaan dat de Bijbel het woord (Woord) van God is.
Dus tja..
Daar staat o.a. in te lezen dat God een jaloers en naijverig God is.
Nogmaals, er moet maar eens een topic komen over waarom de Bijbel Gods Woord wordt geacht.

Dat dat niet de voorstelling is die de meeste mensen heden ten dage hebben van God, doet daar niet aan af.
Beter vergewis je je er van waar je eigen ideeën vandaan komen.
Dat is namelijk gemakkelijk terug e voeren op het New Age offensief dat medio 19e eeuw in gang werd gezet, omdat hen het nu maar eens tijd vonden dat Lucifer erkend moest worden als de Ware God, en niet die (morele) dwarsligger met z'n zoon enzo.
En met volle support van de indoctrinatiekanalen (media en onderwijs) leven we nu en masse die leugen..

Het is maar hoe je het bekijkt he...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Geertjan
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 mar 2013, 12:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Geertjan »

Jerommel schreef:Natuurlijk ziet Hij zoals het is, beter zelfs dan wij zelf van onszelf kunnen zien.
Maar WIL God de mens zoals ie is?
M.i. wil God de mens nederig en 'recht' zien, 'meek and humble'.
Bekeerd van wat ie zelf is (was): vlees.
God wil een bekeerde mens, een nieuwe mens in Christus.
Als iemand die zich zelf en de ander neemt zoals hij is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Gaitema »

Jammer dat het nog geen Bijbelstudie is nu.
Ik zou graag Gods Woord met elkaar delen, want dit betreft toch het kloppende hart van de bijbel:
dat Gods wil werkelijkheid wordt.

Kunnen we dan gaan zoeken naar teksten en wat dit betekend voor ons in het dagelijks leven?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Sanne »

In 1 Timotheüs 2:3,4 kun je o.a lezen wat God graag zou willen, namelijk: "Dit is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder, die wil dat alle mensen gered worden en tot de kennis van de waarheid komen". - Zie ook Johannes 17:3.
God zou dus willen dat alle mensen hem beter zouden leren kennen. Want dan leer je dat God een God is met eigenschappen en gevoelens. We zijn immers naar Gods beeld gemaakt wat dat betreft. Dan leer je ook dat de jaloezie waarover hierboven al uitleg is gegeven, niet hetzelfde is als afgunst. We krijgen dan antwoorden op onze levensvragen, waarom wij sterven bijvoorbeeld en wat er dan gebeurt, en waarom hij lijden toelaat en wat zijn voornemen is met de hemel en de aarde. En we leren dan ook hoe we nu, ondanks moeilijkheden, toch een zo gelukkig mogelijk leven kunnen leiden.
En wat belangrijk is, we leren dan ook wat hij van ons vraagt om voor eeuwig leven in aanmerking te komen. Dat vraagt om inspanning; om de kennis tot ons te nemen, maar ook om dat wat we leren in de praktijk te brengen.

We worden er niet toe gedwongen; het is een uitnodiging. Hij zou graag zien dat we uit waardering voor de gave van het leven, hem zoeken en gehoorzamen.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Wim Nusselder »

Gaitema schreef:Een studie naar hoe God de mens wil voor zich zien.
Bij mij komt dan in de eerste plaats Micha 6:8 bovendrijven; simpel en voldoende, geen woorden, maar daden:
Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
je weet wat de HEER van je wil:
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God.
Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1496
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Robert Frans »

God wil de mens gelukkig.
Vrede en alle goeds
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Gaitema »

Robert Frans schreef:God wil de mens gelukkig.
Gelukkig :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Gaitema »

Wim Nusselder schreef:
Gaitema schreef:Een studie naar hoe God de mens wil voor zich zien.
Bij mij komt dan in de eerste plaats Micha 6:8 bovendrijven; simpel en voldoende, geen woorden, maar daden:
Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
je weet wat de HEER van je wil:
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God.
Met v&Vriendengroet,

Wim
Sanne schreef:In 1 Timotheüs 2:3,4 kun je o.a lezen wat God graag zou willen, namelijk: "Dit is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder, die wil dat alle mensen gered worden en tot de kennis van de waarheid komen". - Zie ook Johannes 17:3.
God zou dus willen dat alle mensen hem beter zouden leren kennen. Want dan leer je dat God een God is met eigenschappen en gevoelens. We zijn immers naar Gods beeld gemaakt wat dat betreft. Dan leer je ook dat de jaloezie waarover hierboven al uitleg is gegeven, niet hetzelfde is als afgunst. We krijgen dan antwoorden op onze levensvragen, waarom wij sterven bijvoorbeeld en wat er dan gebeurt, en waarom hij lijden toelaat en wat zijn voornemen is met de hemel en de aarde. En we leren dan ook hoe we nu, ondanks moeilijkheden, toch een zo gelukkig mogelijk leven kunnen leiden.
En wat belangrijk is, we leren dan ook wat hij van ons vraagt om voor eeuwig leven in aanmerking te komen. Dat vraagt om inspanning; om de kennis tot ons te nemen, maar ook om dat wat we leren in de praktijk te brengen.

We worden er niet toe gedwongen; het is een uitnodiging. Hij zou graag zien dat we uit waardering voor de gave van het leven, hem zoeken en gehoorzamen.

Dit te samen lijkt me mooi om twee dingen verder uit te diepen. Het geestelijk leven uitdiepen in relatie tot God en de naaste en concreet zoals Jezus onderwees in de Bergrede. Zullen we daarin kunnen kijken? Jullie geven het heel mooi kernachtig weer.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Gaitema »

Matteüs 25:14-46






14 Of het zal zijn als met een man die op reis ging, zijn dienaren bij zich riep en het geld dat hij bezat aan hen in beheer gaf. 15 Aan de een gaf hij vijf talent, aan een ander twee, en aan nog een ander één, ieder naar wat hij aankon. Toen vertrok hij. Meteen 16 ging de man die vijf talent ontvangen had op weg om er handel mee te drijven, en zo verdiende hij er vijf talent bij. 17 Op dezelfde wijze verdiende de man die er twee had gekregen er twee bij. 18 Degene die één talent ontvangen had, besloot het geld van zijn heer te verstoppen: hij begroef het.

19 Na lange tijd keerde de heer van die dienaren terug en vroeg hun rekenschap. 20 Degene die vijf talent ontvangen had, kwam naar hem toe en overhandigde hem nog vijf talent erbij met de woorden: “Heer, u hebt mij vijf talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er vijf talent bij verdiend.” 21 Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar bent gebleken in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.” 22 Ook degene die twee talent ontvangen had, kwam naar hem toe en zei: “Heer, u hebt mij twee talent in beheer gegeven, alstublieft, ik heb er twee talent bij verdiend.” 23 Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar was in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.” 24 Nu kwam ook degene die één talent ontvangen had naar hem toe, hij zei: “Heer, ik wist van u dat u streng bent, dat u maait waar u niet hebt gezaaid en oogst waar u niet hebt geplant, 25 en uit angst besloot ik uw talent te begraven; alstublieft, hier hebt u het terug.” 26 Zijn heer antwoordde hem: “Je bent een slechte, laffe dienaar. Je wist dus dat ik maai waar ik niet heb gezaaid en oogst waar ik niet heb geplant? 27 Had mijn geld dan bij de bank in bewaring gegeven, dan zou ik bij terugkomst mijn kapitaal met rente hebben terugontvangen. 28 Pak hem dat talent maar af en geef het aan degene die er tien heeft. 29 Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen. 30 En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.”




31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” 37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? 39 Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” 40 En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.” 41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.” 46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’



Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
De talenten zouden we gemakkelijk voor omgaan met geld kunnen aanzien, maar waar doelt dit bijbel gedeelte op?
Hierover vond ik op internet het volgende:
De meeste verhalen over geld komen we trouwens bij Matteüs tegen.

Dat is te verwachten omdat hij als tollenaar (zie Bijbelse tolhuizen) vroeger veel met geld te maken heeft had. Elke inwoner van Israël moest twee drachmen of een stater betalen voor het onderhoud van de tempel. Wat was nu de meest waardevolle munt?

Dat was de talent. Het was het gewicht aan edelmetaal dat een volwassene kon dragen. Heel zwaar dus In de Oudheid had een talent de grootste geldwaarde. Een talent was 6000 zilveren drachmen waard. Dat was een enorm groot bedrag. Die ene man aan wie één talent was toevertrouwd, stopte dat talent in de grond. Hij deed er niets mee. (Matt. 25:14-46)
bron: http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen ... unten/562/

Het is zoals je ziet een ongelofelijk groot bedrag. Het beeld hier een ongelofelijke bezit van God uit dat God deze ene man had toe vertrouwd. Niet slechts één munt, maar een gigantische diamant aan waarde in feite. Hoe ongelofelijk veel hadden die anderen wel niet ontvangen? God geeft ons onvoorstelbaar veel en daar hebben wij het beheer over. Als we dat beheer er over nalaten door het allemaal in de grond te stoppen en er niets mee te doen, behalve wachten tot de dag dat God komt, dan zijn we hopeloos.

Wat mij opvalt is dat Jezus direct na dit verhaal komt met het vertellen over zijn komst en waar het op die dag om zal gaan, met de bij genoemde gevolgen. Hij confronteert ons dus met de wereld waarover Hij ons het beheer heeft gegeven in bewoordingen als: "Doet u er iets mee? Helpt u de mensen die in nood verkeren? Stopt u uw door Mij verkregen bevoegdheden in de grond en blijft u bang en angstig niets doen, dan zult u ook niets ontvangen op de grote dag. Echter wanneer u dus hongerigen te eten geeft etc.. dan doet u het voor Mij en zal u zeker loon naar werk ontvangen." Sterker nog: Hij geeft nog veel meer in het beheer, die eigenlijk de anderen die niets deden toe vertrouwd waren. Waarom? Omdat we betrouwbare liefdevolle knechten zijn, die zich het lot van de broeders en zusters in ieder geval enigszins aantrekken en dan ook (het zij met moeite) in beweging voor ze komen.

In de bijbel staat ook elders dat wie een kind die bij God hoort een glas water geeft, daar ook een loon voor zal ontvangen. Niets zal God ontgaan. Wie het kleine eert, is het grote weerd. :D
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Jerommel »

Een talent is een goudstuk, dacht ik, een munt.
Goud staat symbool voor heiligheid en geloof
Dus wie geloof heeft wordt verwacht er iets mee te doen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door callista »

Gaitema schreef: In de bijbel staat ook elders dat wie een kind die bij God hoort een glas water geeft, daar ook een loon voor zal ontvangen.
Niets zal God ontgaan. Wie het kleine eert, is het grote weerd. :D
en diegene die een kind, dat niet bij God hoort een glas water geeft, krijgt diegene geen loon? :o
of hoort elk kind automatisch bij God? :smile:

waar staat dat trouwens?
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Special angel »

HarryK schreef:
callista schreef:zo staat er ook in Exodus 20:4-5 dat God een jaloerse God is en daarmee wordt duidelijk dat er ook andere Goden zijn.
bovendien is jaloezie een menselijke eigenschap en niet een eigenschap die bij een God hoort.

God IS [IK ben]...en hoeft ook niet te eisen aanbeden te worden....alleen maar te ZIJN.
anders komt het nogal narcistisch over.....of dictatoriaal. [ook menselijke eigenschappen]

dus dat kan alleen maar door mensen bedacht zijn.
Er wordt een woord voor "jaloezie" gebruikt dat alleen bij en voor God wordt gebruikt,
en niet wanneer sprake is van "jaloezie" bij mensen.
Het woord hoort dus juist wel en heel speciaal bij God.
Het duidt erop dat er geen rivaal wordt geduld.
(Daarom wordt het in modernere vertalingen ook vertaald met dat God geen andere goden naast Zich duldt.)
Er zijn namelijk plenty ander 'goden' (met een kleine letter), menselijke verzinsels en/of maaksels,
net als het gouden kalf,
maar nog geen één heeft zich ook maar in de verste verte kunnen meten met de enige levende God.

Het willen dat hier gebruikt is bij "God wil aanbeden worden",
is niet een eisen in de zin van "en je zult mij aanbidden, want anders ...",
maar een eisen in de zin van "als je Mij wilt aanbidden, doe het dan zo".

Jouw hier geschetste Godsbeeld van iemand die alleen maar hoeft te zijn,
en alles wat Hij meer doet of zegt, is een teken van narcisme en dictatuur:
- Je Zoon offeren om de relatie met mensen weer te herstellen (liefde voor de mens), is niet bepaald een kenmerk van een narcist.
- De mensen de vrijheid geven om voor Hem te kiezen, of niet, is niet bepaald een kenmerk van een dictator.

God wil je hemelse Vader zijn en wil heel graag dat jij Zijn Kind wil worden. Uit eigen wil voor Hem kiest . Uit Liefde voor Hem.

Jaloezie :

Je hebt maar 1 biologische vader en moeder. Niemand anders in de hemel of op aarde kan zeggen : ik ben jouw biologische vader of moeder. Daar heb je er maar 1 van. Die plaats is eenmalig. Die plaats is bezet. Je kunt een stiefvader hebben ,een pleegvader ,een adoptie vader , een goede vriend , een lieve opa, maar nooit meer kan iemand zeggen ik ben jouw biologische vader tenzij het de echte en die ene is. De band die je met je biologische ouders hebt is ook uniek. Eenmalig.

Jouw biologische vader en moeder zijn hopelijk trots op die unieke plaats in jouw leven. Trots dat jij in hun leven bent gekomen en hun dochter bent. Die plaatst geven ze niet aan een ander. En dat kan ook niet.

Zo wil onze God ook tegen jou zeggen Ik ben de enige echte God, de enige schepper van hemel en aarde, er is niemand voor mij, of na mij, zoals Ik. Ik ben de enige en de Eeuwige. Ik ben de koning van alles wat leeft. ik wil de
koning van jouw hart worden. Jouw hemelse Papa. ik de Heere wil graag op de troon van jouw hart zitten.
wie wil je op de troon van je hart hebben ? Wie of wat regeert in jouw leven ? Wie dien je in je leven ?
Mag Ik jouw Papa zijn ? Wil je Mij erkennen en dienen? En ben je bereid dat te doen zoals Ik gediend wil worden ?
Nee Ik wil geen dictator zijn en nee Ik ben geen narcist, Ik ben de God die jou geschapen heeft, jou in de schoot van je moeder geweven heeft, jou geformeerd heeft, je haren geteld heeft. Je verleden heden en toekomst kent. Je diepste gedachten en verlangens kent. ik wil graag contact met jou omdat Ik van je hou, omdat Ik je gewild heb.

God is een jaloers God. Er is niemand zoals Hij. Alles in je leven wat volgens jou belangrijker is dan Abba God je Hemelse Vader, is jouw zelfgemaakte god, of je afgod. Wat is er Belangrijk in jouw leven ? je Zelf , je studie, je muziek, je muziekinstrument, je werk, je kind, je huis, je geld, je spullen, je vakanties, je religie, je auto, je hobbies, je tv , je pc, je vriend , je vriendin, je ex, je vader en moeder, je kerk, en ... Vul maar in ? Wat is echt belangrijk voor jou ? Wat is onmisbaar ? Waar leef en sterf je voor ? Misschien is dat zo belangrijk voor je dat dat op de troon van je hart zit. Dan is dat jouw God geworden en tevens je afgod. Want Jezus zei : volg Mij en meteen lieten ze alles achter en volgden Jezus. Dat vraagt God ook aan jou en mij. volg Mij. En nee er zijn geen andere goden die gelijk zijn aan Hem. Hij heeft immers zelf alles geschapen ? Maar het gaat Hem alleen om jouw hart. Hij is jaloers als jij je hart vol maakt met iets of iemand anders dan Hemzelf. Hij wil de Enige voor jou zijn. Jouw Geliefde Jouw Bruidegom. jij mag Zijn Bruid worden. Zoveel waarde plaatst Hij op jouw en mijn leven. Zo waardevol ben je in Zijn ogen. En tevens ben je uniek. Zijn we allemaal uniek. Er is geen tweede zoals jij of ik. God wil met jou een soort huwelijk aangaan, dat heet het verbond. Maar dat huwelijk dat verbond is er alleen tussen jou en Hem. Daar duldt hij geen anderen bij. Die relatie wil Hij uniek houden zonder andere goden of afgoden. Die persoonlijke relatie wil God met zijn mens (en) aangaan. Een heilige band , puur en rein, onbesmet, zonder vlek of rimpel, witter dan sneeuw, en dat kan alleen door het offer en het bloed van Zijn Zoon Jezus Christus. Het bloed wast jou witter dan de witste sneeuw ongeacht wie je was en bent en wat je gedaan hebt. God maakt het in Christus weer in orde met ons. Hersteld ons weer. Wast ons weer schoon. Maar alle andere ( af -) goden bevuilen je leven, bevuilen je hart, maken je onrein, onheilig, verloren in schuld , ook al zien wij dat vaak zelf niet. Gelukkig komt God naar iedereen toe om je weer te bereiken met Zijn goddelijke oneindige Liefde, en biedt hij je weer het offer en bloed van Jezus aan , om weer wit te worden. Vrij van schuld en zonde. Vrij van je Zelf. God is jaloers verdrietig als die band die relatie tussen jou en Hem kapot is of verstoord wordt, of als je een tijdje niets meer van je laat horen aan Hem. God heeft jou voor Zichzelf gemaakt. Uit liefde want God is Liefde . Een en al Liefde. En zijn jaloezie betekent dat Hij bij jou wil zijn uit liefde maar dat er iets tussen is gekomen en dat kan door Jezus weer opgelost worden. God begeert er naar om jouw Papa te worden maar hij is geen inbreker Hij breekt niet in in je hart. Jezus klopt aan de deur van je hart en vraagt of je open wilt doen en dan zal hij maaltijd met je houden. Jou vervullen met zijn liefde. Een liefde die alle verstand te boven gaat. Niemand kan twee heren dienen. God wil de enige zijn . Hij laat ons die keus. Kies dan heden wie gij dienen zult.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door callista »

@Special angel

dank voor de moeite van deze evangelisatie poging, maar dat is voor mij verspilde moeite en niet aan mij besteed.
dat is mijn visie en beleving niet.

zoals jij het hier neerzet is mij totaal vreemd...en roept alleen maar aversie op.

sorry, je zult het goed bedoelen--maar ik vind dit vreselijk...
-misschien hebben anderen er wat aan.

en by the way: ik dien en volg niemand en ben dat ook niet van plan te gaan doen.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Trajecto »

[Modbreak Trajecto]
Drie berichten (verdeeld over enkele dagen) die als humor bedoeld waren maar wel twijfelachtig te noemen zijn en die door een forummer als kwetsend werden gekenschetst, zijn verwijderd.
Nulla aetas ad discendum sera
Okidoki

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Okidoki »

callista schreef:@Special angel

dank voor de moeite van deze evangelisatie poging, maar dat is voor mij verspilde moeite en niet aan mij besteed.
dat is mijn visie en beleving niet.
Mogelijk moet je dan niet in Bijbelstudie reageren?
en by the way: ik dien en volg niemand en ben dat ook niet van plan te gaan doen.
Geloof ik dus niet, je dient in ieder geval je man lijkt mij :)
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Itamar »

Gaitema schreef:Een studie naar hoe God de mens wil voor zich zien.
Beste Gaitema,
Hoe wil God de mens?
Even een klein overzicht, die ik nodig heb om de draad vast te houden.
Mijn weten/kennen, hoe ik als mens moet zijn om:

Gesprek met Nicodémus
Johannes 3 (Uit de SV vert.)

Wie was Nicodemus,
1 En er was een mens uit de farizeeën, wiens naam was Nicodémus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Nicodemus stelt een vraagt aan Jezus,
4 Nicodémus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

Antwoord van Nicodemus,
9 Nicodémus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?

Antwoord van Jezus,
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?
11 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Wij spreken, wat Wij weten, en getuigen, wat Wij gezien hebben; en gijlieden neemt Onze getuigenis niet aan.
12 Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb, en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen?
13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.

Ondersteuning van het antwoord van Jezus,
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.

Beste Gaitema,
Ik denk dus, dat ik, mij elke dag, bekeren moet van mijn boze werken.
En dat ik elke dag, dankbaar mag zijn, dat Jezus Christus voor al mijn zonden gestorven is.
Dat ik elke dag, zal proberen het goede te doen en de boze het zondige niet te doen.
Ik kan dat zelf niet, maar de Heilige Geest zal mij daarbij helpen en daar bidden wij om.
Het is Genade.

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door callista »

Okidoki schreef:
callista schreef:@Special angel

dank voor de moeite van deze evangelisatie poging, maar dat is voor mij verspilde moeite en niet aan mij besteed.
dat is mijn visie en beleving niet.
Mogelijk moet je dan niet in Bijbelstudie reageren?
:smile:
het is meer de hoogdravende trant van spreken en sommige bewoordingen die in deze reactie van Sa. mij de kriebels gaven......[vandaar mijn ietwat geïrriteerde reactie daarop]
maar ja, zo ervaart zij dat...... :|

en by the way: ik dien en volg niemand en ben dat ook niet van plan te gaan doen.
Geloof ik dus niet, je dient in ieder geval je man lijkt mij :)
ja, dat natuurlijk wel.... :mrgreen:
en mijn katten dan, want die hebben hun personeel [mij dus]
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Special angel »

callista schreef:
Okidoki schreef:
callista schreef:@Special angel

dank voor de moeite van deze evangelisatie poging, maar dat is voor mij verspilde moeite en niet aan mij besteed.
dat is mijn visie en beleving niet.
:smile:
het is meer de hoogdravende trant van spreken en sommige bewoordingen die in deze reactie van Sa. mij de kriebels gaven......[vandaar mijn ietwat geïrriteerde reactie daarop]
maar ja, zo ervaart zij dat...... :|
Sa: wat bedoel je??
Voorbeeld?
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Gaitema »

Zowel Callista en SA zijn off-topic, want dit is "Bijbelstudie".
Als we echt Bijbelstudie houden, dan hebben we dit geneuzel ook niet.
Daar moet je echter wel moeite voor doen. De bijbel pakken en onderzoek doen.
Ik denk, ik herhaal het maar even.
Itamar geeft het goede voorbeeld.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Special angel »

Gait mijn post van 24 sept. 17.19 uur is wel degelijk op de bijbel gebaseerd. Je beledigt mij :x als je denkt dat ik "niet de bijbel pak en onderzoek doe". Als cal daarop reageert dat zij een andere " visie en beleving " heeft dan mag en kan dat. :!:
Daarnaast reageerde ik ook op alle andere post die hieronder staat.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Gaitema »

Zolang je de Bijbelteksten die je daarvoor gebruikt hier niet plaatst, dan valt er voor ons niet te toetsen. Hoe kunnen we nu staven zo of het klopt wat je beweerd? De bedoeling van het subforum "Bijbelstudie" is dat je Bijbelteksten met mede-forummers deelt en op die teksten ingaat met de studie. Zoals we dat bijvoorbeeld deden in het topic over Openbaring.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Okidoki

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Okidoki »

Gaitema schreef:Zolang je de Bijbelteksten die je daarvoor gebruikt hier niet plaatst, dan valt er voor ons niet te toetsen. Hoe kunnen we nu staven zo of het klopt wat je beweerd? De bedoeling van het subforum "Bijbelstudie" is dat je Bijbelteksten met mede-forummers deelt en op die teksten ingaat met de studie. Zoals we dat bijvoorbeeld deden in het topic over Openbaring.
Ik deel dat, het roepen van "het staat in de Bijbel" zonder onderbouwing heeft geen enkele zin lijkt mij.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Gaitema »

Dat is precies wat ik bedoel. De bijbel is ook nog eens een dik boek. Je moet maar net weten waar je het zou moeten zoeken. Juist dan is een Bijbelstudie waarin de teksten waarop men zich baseert heel prettig een leerzaam. Mijn verlangen bij het openen van deze draad is ook om die plaatsen uit de bijbel er uit te lichten, waarin God spreekt over hoe Hij graag zijn kinderen ziet. Wat er anders zou moeten en wat Hij aanprees.
Een mooi voorbeeld uit Genesis 18:
23 Abraham ging dichter naar hem toe en vroeg: ‘Wilt u dan behalve de schuldigen ook de onschuldigen het leven benemen? 24 Misschien dat er in die stad vijftig onschuldigen zijn. Zou u die dan ook uit het leven wegrukken en niet de hele stad vergeving schenken omwille van die vijftig onschuldige inwoners? 25 Zoiets kunt u toch niet doen, hen samen met de schuldigen laten omkomen! Dan zouden schuldigen en onschuldigen over één kam worden geschoren. Dat kunt u toch niet doen! Hij die rechter is over de hele aarde moet toch rechtvaardig handelen?’ 26 De HEER antwoordde: ‘Als ik in Sodom vijftig onschuldigen aantref, zal ik omwille van hen de hele stad vergeving schenken.’ 27 Hierop zei Abraham: ‘Nu ik eenmaal zo vrij ben geweest de Heer aan te spreken, hoewel ik niets dan stof ben: 28 stel dat er aan die vijftig onschuldigen vijf ontbreken, zou u dan toch vanwege die vijf de hele stad verwoesten?’ ‘Nee,’ antwoordde hij, ‘ik zal haar niet verwoesten als ik er vijfenveertig aantref.’ 29 Opnieuw sprak Abraham hem aan: ‘Stel dat het er maar veertig zijn.’ ‘Dan zal ik het niet doen omwille van die veertig.’ 30 Toen zei hij: ‘Ik hoop dat u niet kwaad wordt, Heer, wanneer ik het waag door te gaan: stel dat het er maar dertig zijn.’ ‘Ik zal het niet doen als ik er dertig aantref.’ 31 Hierop zei hij: ‘Ik ben zo vrij de Heer opnieuw aan te spreken: stel dat het er maar twintig zijn.’ ‘Dan zal ik de stad niet verwoesten omwille van die twintig.’ 32 Abraham zei: ‘Ik hoop dat u niet kwaad wordt, Heer, wanneer ik het nog één keer waag iets te zeggen: stel dat het er maar tien zijn.’ ‘Dan zal ik haar niet verwoesten omwille van die tien.’

33 Zodra de HEER zijn gesprek met Abraham had beëindigd, ging hij weg. En Abraham keerde terug naar de plaats waar hij woonde.
Hierin zie je een man die pleit voor Sodom en Gemorra. Iemand die zich in beroering laat dat het onheil mensen treft. Iemand die verlangt dat Sodom en Gemorra gered kan worden. Dat medelijden en een diep verlangen van redding van dat wat verloren lijkt te gaan is wat God graag ziet in de mens.
Geen mensen die roepen: "eigen schuld, dikke bult. Geen Farizeeër gebeden van: dank U God dat ik beter ben dan hem."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.