Hoe wil God de mens?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Jerommel »

Itamar had een goede bijdrage.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Gaitema »

Mee eens.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe wil God de mens?

Bericht door Gaitema »

Itamar schreef:
Gaitema schreef:Een studie naar hoe God de mens wil voor zich zien.
Beste Gaitema,
Hoe wil God de mens?
Even een klein overzicht, die ik nodig heb om de draad vast te houden.
Mijn weten/kennen, hoe ik als mens moet zijn om:

Gesprek met Nicodémus
Johannes 3 (Uit de SV vert.)

Wie was Nicodemus,
1 En er was een mens uit de farizeeën, wiens naam was Nicodémus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Nicodemus stelt een vraagt aan Jezus,
4 Nicodémus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

Antwoord van Nicodemus,
9 Nicodémus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?

Antwoord van Jezus,
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?
11 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Wij spreken, wat Wij weten, en getuigen, wat Wij gezien hebben; en gijlieden neemt Onze getuigenis niet aan.
12 Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb, en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen?
13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.

Ondersteuning van het antwoord van Jezus,
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.

Beste Gaitema,
Ik denk dus, dat ik, mij elke dag, bekeren moet van mijn boze werken.
En dat ik elke dag, dankbaar mag zijn, dat Jezus Christus voor al mijn zonden gestorven is.
Dat ik elke dag, zal proberen het goede te doen en de boze het zondige niet te doen.
Ik kan dat zelf niet, maar de Heilige Geest zal mij daarbij helpen en daar bidden wij om.
Het is Genade.

Een hartelijke groet.
Het leven vanuit wedergeboorte wordt hier behandeld. Zo wil God de mens is de basis hebben, levend aan de Bron om het goede te kunnen doen.
Uit genade. Er valt heel veel te leren over wat daarvan de vruchten zijn. Hier zag ik al een aantal genoemd als de zwakkeren en de hulpbehoeftigen te hulp schieten en ik vond zelf eens in een uitleg over het verhaal van Sodom en Gemorra zoals ik citeerde een houding naar het verlorene. Kunnen wij in vele zondaars onze broeders en zusters zien die in nood verkeren, zoals in de gelijkenis van de verloren zoon het geval is? Je ziet Abraham pleiten voor het behoeden van Sodom en Gemorra. Jezus hoor ik met een gevoel van medelijden over het lot van de Farizeeërs zeggen:
'Wat ziet het er voor u slecht uit, Farizeeërs! U vindt het heerlijk in de synagogen op de voornaamste plaatsen te zitten. U voelt zich gestreeld als de mensen op straat u eerbiedig groeten.' (Lukas 11:43)
Ook aan het kruis over alle mensen die dolen in de duisternis:
Lucas 23:33-34

33 Aangekomen bij de plek die de Schedelplaats heet, werd hij gekruisigd, samen met de twee misdadigers, de een rechts van hem, de ander links. 34 Jezus zei: ‘Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen.’
De volgende Psalm spreekt me ook zeer aan:
Psalmen 82



God in de vergadering der goden
82
1 Een psalm van Asaf.

God staat in de vergadering der goden,
Hij houdt gericht te midden der goden.
2 Hoelang zult gij onrechtvaardig richten,
en de goddelozen gunst bewijzen? sela
3 Richt de geringe en de wees,
doet recht de ellendige en de behoeftige,

4 bevrijdt de geringe en de arme,
redt hem uit der goddelozen hand
.
5 Zij weten niets en begrijpen niets,
in duisternis wandelen zij rond;
alle grondvesten der aarde wankelen.
6 Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden,
ja, allen zonen des Allerhoogsten;
7 nochtans zult gij sterven als mensen,
als een der vorsten zult gij vallen.
8 Sta op, o God, richt de aarde,
want Gij bezit alle volken.



Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap
Nu gaat het mij onder het onderstreepte. Het recht doen aan de mensen. De genen die hulp nodig hebben, die hulp aan gaan bieden.
Niet meegaan in wat breed over de wereld gebeurd: door geld ontvangen en bij gebrek eraan het onderspit delven.
Wie geld heeft het vooral zichzelf toe te eigenen en zich steeds minder of niet verantwoordelijk te voelen voor mensen die leven met tekorten of in eenzaamheid. De liefde dat er ontbreekt, wat de reden is van zoveel "wankelen van de aarde."

Wie de goden zijn heb ik ook uit nieuwsgierigheid opgezocht in mijn handboek. Dat geeft er geen concreet antwoord op, maar twee theorieën.
God spreekt de goden van de andere volken aan op het onrecht en de onderdrukking dat door hen bestaat (het oude testament ontkent het bestaan van andere bovennatuurlijke wezens niet, maar wel hun macht: vers 6). De tweede theorie is dat het gaat over de corruptie en het onrecht in de gerechtshoven: God roept de rechters ter verantwoording.
Zelf zat ik thuis me af te vragen of God hier de gevallen engelen (de demonen) aanspreekt, die als dienaren met satan (de god van deze wereld) de aarde tot een op hun grondvesten wankelend geheel maken. Hoe dan ook: ieder die dit onrecht op zijn geweten heeft, wordt door God er direct of indirect er op aangesproken:
5 Zij weten niets en begrijpen niets,
in duisternis wandelen zij rond;
alle grondvesten der aarde wankelen.
Lucas 23: 34
Jezus zei: ‘Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen.’
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.