Ezechiël 38

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Ezechiël 38

Bericht door Adinomis »

In dit hoofdstuk wordt gesproken over een inval op het land Israël dat in vrede leeft.

De vijand komt vanuit het Noorden en zijn naam is Gog (de leider van Rusland wordt hier vaak verondersteld) samen met bondgenoten die in de verzen 5 en 6, waarbij mogelijk Iran, Libië en Ethiopië enz. bedoeld worden. De volken worden hier met name genoemd.

Maar voor Gog kan ook een andere verklaring gelden: In Numeri 24:7 profeteert Bileam (tegen wil en dank) over Israël: zijn koning wordt boven Agag verheven en zijn koningschap verheft zich. Hiervoor vertaalt de Septuaginta (de Griekse vertaling van het Oude Testament) Gog! Het volk van de Amelekieten waren steeds de vijanden van Israël. Uit dat volk was ook de beruchte Haman die in Perzië aan het hof was toen Esther daar koningin was. Hij was uit op de vernietiging van het Joodse volk.

De genoemde Cusjieten worden ook genoemd 2 Kron. 14:8-15. Cusjieten zijn Ethiopieërs, afstamelingen van Kus een zoon van Cham die het gebied van Zuid-Eygpte, Abessinië, Nubië en Ethiopië bewoonden,
Puteërs: dit zijn de afstammelingen van Put, die wonen in delen van Egypte en Libië.
En staat er bij: nog vele volken met u. (vs. 6)

In Daniël 11:41 e.v. wordt ook over een dergelijke inval gesproken, maar daar wordt gesproken over koningen uit het Noorden en Zuiden. Daar worden ook de Cusjieten, Egypte en Libië genoemd.

Opvallend is dat God zelf deze inval programmeert. Hij zal ze halen en haken in hun kaken slaan. (vs. 4)

Als we vers 8 goed tot ons laten doordringen, beseffen we dat het heel goed mogelijk is dat dit in onze tijd gaat gebeuren: Aan het einde van de jaren zult u komen in een land dat hersteld is van het zwaard, bijeengebracht uit vele volken op de bergen van Israël, die tot een blijvende verwoesting waren geworden. Als zij uitgeleid zijn uit de volken, zullen zij allen onbezorgd wonen.

In dit hoofdstuk spreekt de Here steeds over “Mijn volk”(vs. 14 en 16), “Mijn bergen” (vs.21) en “Mijn land” (vs. 16). Het land Israël is van God en Israël mag het bezitten. Maar God is de eigenaar. Dat zegt God van geen enkel land, hoewel het natuurlijk wel zo is dat heel de aarde God toebehoort.

Dan gaat God zich keren tegen deze vijandelijke macht. Vs. 22 pest, bloed, stromende regen en hagelstenen, vuur en zwavel op de vele volken die met Gog zijn opgetrokken. (de VN?)
Maar ook een enorme aardbeving, bergen die neerstorten, bergwanden die vallen, elke muur zal ter aarde storten.

Het hoofdstuk eindigt met:
Zo zal Ik Mijn grootheid tonen en Mij heiligen en voor de ogen van vele heidenvolken bekend worden. Dan zullen zij weten dat Ik de HEERE ben.

En wat er daarna gebeurt…. De ontknoping in de geschiedenis. Onder andere in het volgende hoofdstuk 39 en Zacharia 14 lezen we meer.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 38

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef:
De vijand komt vanuit het Noorden en zijn naam is Gog (de leider van Rusland wordt hier vaak verondersteld) samen met bondgenoten die in de verzen 5 en 6, waarbij mogelijk Iran, Libië en Ethiopië enz. bedoeld worden. De volken worden hier met name genoemd.

Maar voor Gog kan ook een andere verklaring gelden: In Numeri 24:7 profeteert Bileam (tegen wil en dank) over Israël: zijn koning wordt boven Agag verheven en zijn koningschap verheft zich. Hiervoor vertaalt de Septuaginta (de Griekse vertaling van het Oude Testament) Gog! Het volk van de Amelekieten waren steeds de vijanden van Israël. Uit dat volk was ook de beruchte Haman die in Perzië aan het hof was toen Esther daar koningin was. Hij was uit op de vernietiging van het Joodse volk.
Als het om de identiteit van "Gog" gaat, zou er dan geen verband bestaan met Openbaring 20:7-10?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 38

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef: Als het om de identiteit van "Gog" gaat, zou er dan geen verband bestaan met Openbaring 20:7-10?
Mooi dat je dit aanhaalt.
In Openbaring gaat het echter om de eindstrijd, waarin satan overwonnen wordt. Dit zou dan aan het eind van het duizendjarig vrederijk plaatsvinden, nadat satan is losgelaten uit de gevangenis.
In Ezechiël 38:8 lijkt het om een eerder tijdstip te gaan. Het vindt dan plaats in een land dat zich van de oorlog heeft hersteld (een volk) dat uit het gebied van vele volken bijeengebracht is op de bergen Israëls die tot een blijvende wildernis waren geworden, maar het is uit de volken uitgeleid; allen wonen zij in gerustheid. Dat is nog vóór het Vrederijk aanbreekt.
Maar wat de identiteit van "Gog" betreft is er zeker overeenkomst. Gog en Magog staan in ieder geval model voor Godvijandige volken. Er zijn veel verklaringen die op Rusland wijzen. Rusland met zijn bondgenoten, samen met islamitische, Arabische landen.
Iemand liet me eens een antieke wereldkaart zien waar op het gebied van Rusland "Magog" stond vermeld. Toch wil ik voorzichtigheid betrachten met het aanwijzen van volken. Als het inderdaad zo is zullen we het herkennen.
Maar het is goed om er nu al over na te denken, zodat we het t.z.t. kunnen herkennen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 38

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis en Sanne,

Graag wil ik reageren op Ezechiël 38 dat volgens sommigen inderdaad in relatie staat met Openbaring 20.
maar, mijns inziens, stemmen de idee van een Rusland of een strijd die in Openbaring staat, in het licht
van Openbaringen overeen; Dat kan ook niet, want de vijandschap is een geestelijk vijandschap.
Moorden, doden of bestrijden in Gods ogen is een Geestelijke strijd.

Ook als we Efeze 6 diepgaand bestuderen, dan kan houdt jouw visie geen stand, naar mijn mening!
Want Jezus is de Deur en Hij zegt duidelijk, dat er geen aardse heiligdom meer is, maar dat Hij juist zegt 'geestelijk stand te houden'.
Hij zegt niet dat we mensen met geweld moeten bekeren, bestrijden of zelf de (menselijke-) wapens op moeten nemen.
De échte vervolging gebeurt door wetgeving (lees Daniël) en zal binnen een aantal jaren zichtbaar worden in een politieke- en religieuze (wereldomvattende)
wetgeving. Gods waarlijk volk is verbonden met het Hemels Jeruzalem en kan alleen daardoor gered worden. Wie verbonden is met een 'ander land' is verbonden met een andere 'wetgeving'.
Er is een grote strijd aan de gang, een onzichtbare strijd in de hemelse gewesten. Een strijd tussen Satan en God, een strijd tussen engelen en demonen, een strijd om de gelovigen, een strijd om de gemeente, een strijd tussen licht en duisternis. Het is een strijd om de glorie van God, om de vervulling van het heilsplan van God. God zet Zijn engelen in om Zijn glorie te bewerken. God wil ook ons gebruiken om Zijn glorie te weerspiegelen. Beseffen we dit wel? God wil ons gebruiken, wil de gemeente van … gebruiken om de boodschap van redding aan de wereld te verkondigen. Ook wij worden opgeroepen als gelovigen om te strijden, om te strijden voor de glorie van God (2 Tim. 2:3-4).
bron: http://jesusinsite.wordpress.com/bijbel ... g-efeze-6/
De strijd tegen de Allerhoogste god gebeurt door de invoering van wetten Om die wetten te reguleren en er een basis voor te maken, strijd Satan (de Overste van deze wereld) met menselijke (en geen geestelijke-) wapens om volkeren
er toe te dwingen, hem de eer te geven. Staten en wereldse instellingen werken daarom aan een 'vrede door wetgeving', afgedwongen en door éénzijdige verplichting opgelegd.
Die wetten worden dus niet vrijwillig aanvaard, maar door dwang en geweld. Gog en Magog kunnen derhalve dan ook geen zaken zijn van voor de wederkomst van Christus, maar daarna (na de 1000 jaren in de hemel)
Vandaar de oproep tot herbezinning om Gods wetten na te leren leven in Openbaring 14:6-12 voor de Dienstknechten van de Jezus!

Dat het niet om een 'aards' Israël kan gaan of een aardse strijd in de essentie van een menselijke strijd (van vlees en bloed) mag ook blijken uit het Bijbelse gegeven, dat het "Israël" dat bedoelt wordt in Ezechiël 37 en 38, een Israël (volk) is dat betrouwbaar en zonder zonde (dan al) is, want men woont in het Hemels Kanaän, waar het niet nodig is om deuren en grendels.
De (Geestelijke-) identiteit is al 'verzegeld' omdat zij op het fundament van en Hemelse grondwet ( de 10 geboden tafel) leven te midden van 'de Allerhoogste god'.
De tweede opstanding moet nog plaats hebben, zoals Openbaring 20 ons leert, na de 1000 jaren.
Het kan niet zo zijn dat Jezus met zijn trouwe Israël midden in een zondige wereld woont en dat er 'vuur uit de hemel' daalt terwijl zij 'te midden van het Geestelijke Egypte wonen",
bovendien kan dat ook helemaal niet, want de aarde is die 1000 jaren woest, ledig en verlaten, op de Overste der wereld na!

Fragment uit een studie aangaande Ezechiël 38 en 39
Ezechiël 38 en 39 spelen een belangrijke rol voor de visie van de evangelische christenen op de toekomst en de laatste gebeurtenissen. De profetie gaat over Gog in het land Magog. “Het woord des Heren kwam tot mij: Mensenkind, richt uw aangezicht tegen Gog in het land Magog, de grootvorst van Mesek en Tubal: profeteer tegen hem, en zeg:…” Ezechiël 38: 1, 2.
Omdat Magog ten noorden van Israël ligt gaat men ervan uit dat al deze namen betrekking hebben op Rusland.
Doordat ook Openbaring spreekt over Gog en Magog, in verband met de 1000 jaren, wordt dit alles verbonden met het duizendjarige vrederijk. Wat zegt de Schrift hierover?
In Ezechiël 38: 17 wordt ons een vraag gesteld: “Zo zegt de Here Here: Zijt gij het, van wie Ik in vroegere dagen gesproken heb door de dienst van mijn knechten, de profeten van Israël, welke in die dagen jarenlang geprofeteerd hebben, dat Ik u tegen hen zou doen optrekken.” bron: http://www.agp-internet.com/study/studi ... aring.html .......
.........Andere profeten hebben over dit onderwerp gesproken zonder Gog en Magog te noemen. Dat is wat de vraag en het antwoord ons zeggen: “Dit is de dag waarvan Ik gesproken heb door de dienst van mijn knechten, de profeten van Israël.” Het gaat dus om een algemeen bekend onderwerp, waarover gesproken werd door de profeten.
Wanneer zal het optrekken van Gog geschieden?
Daarover is Ezechiël heel duidelijk. Het vindt plaats,
a. “Na geruime tijd; in toekomende jaren” (38: 8)
b. “Als het land zich van de krijg hersteld heeft, nadat Israël uit het gebied der volkeren bijeengebracht is, op de bergen Israëls” (38: 8)
c. “Allen wonen zij in gerustheid” (38: 8)
d. “Een land van dorpen, en zij wonen in gerustheid zonder muur, grendels of poorten” (38: 11)
e. “Een natie die uit het gebied der volken bijeen gebracht is” (38: 12)
f. “Gog komt in het land van Israël” (38: 18)
g. “Op de bergen van Israël zult gij vallen” (39: 2, 4)
h. “Wanneer zij weer in hun land wonen” (39: 26)
i. “En hen uit de landen van hun vijanden verzamel” (39: 27)
j. “Wanneer Ik hen weer in hun eigen land verzamel zonder dat Ik iemand van hen daarginds achterlaat” (39: 28)
De profeet zegt dus dat het optrekken plaats zal vinden wanneer, Israël woont in “hun eigen land” Niemand die tot Israël behoort, is buiten Israël, met andere woorden, Israël is thuis Zij wonen in een land zonder grendels en deuren......
Het gaat hier om de erkenning van en Geestelijk Israël want de Allerhoogste god spreekt over "doen herleven" terug keren naar een Levende wet Een geestelijke wetmatigheid die tot 'eeuwig leven' kan leiden.
Niet tot een tijdelijke, aardse.
bron: http://www.agp-internet.com/study/studi ... aring.html
Interessant als aanvulling op jouw onderwerp!

Openbaring 20

6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.

7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad. Maar vuur daalt neer uit de hemel en verteert hen. 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.

11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.
In Ezechiël 39: 8 staat het antwoord: “Zie, het komt, het zal geschieden, luidt het woord van de Here Here; dit is de dag, waarvan Ik gesproken heb.´
De hoofdstukken 38 en 39 bevatten dus informatie die God aan alle profeten van Israël gaf. Het is essentiële informatie en zij hebben daarover gesproken, jarenlang. Het thema van deze beide hoofdstukken is dus niet geïsoleerd van andere profetieën. Maar alleen Johannes in “De Openbaring” noemt de Gog en de Magog met name.
“En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee.” Openbaring 20: 7-8.

Als Israël dus als land, menselijke wapenen zou gebruiken vanuit jouw optiek, dan strijd het dus tegen de Allerhoogste god en zichzelf, want Jezus beklemtoont dat Hij het moet zijn die -voor ons- strijd (de geestelijke in ons).
In dat opzicht zou je, je dus af kunnen vragen of Satan de Staat Israël (voor eigen doel) beschermt of dat de Allerhoogste god hen beschermd. De Allerhoogste god kan immers niet zeggen dat Hij een Rijk opricht
naar Zijn Geest (Liefde) en tegelijkertijd strijden tegen mensen van vlees en bloed en 'Joden' aan zou zetten tot die daad; De Allerhoogste god zou Zichzelf tegenspreken en onbetrouwbaar zijn en Jezus zou tot 'Leugenaar'
betiteld kunnen worden.
Edoch de Staat Israël is deelgenoot van een strijd tegen mensen van vlees en bloed, dus is het en natuurlijk Israël (volk) zoals alle mensen natuurlijk zijn, die voor zichzelf strijden tot zelfzucht en afkeer van de Allerhoogste god (Efezeiërs 2:3 en Psalm 51:5)

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 38

Bericht door Jerommel »

Adinomis schreef:Er zijn veel verklaringen die op Rusland wijzen. Rusland met zijn bondgenoten, samen met islamitische, Arabische landen.
Dat bondgenootschap bestaat in feite al, en niemand heeft er van gehoord:
the Shanghai Coöperation Organisation (ze hebben ook een website).
Iemand liet me eens een antieke wereldkaart zien waar op het gebied van Rusland "Magog" stond vermeld. Toch wil ik voorzichtigheid betrachten met het aanwijzen van volken. Als het inderdaad zo is zullen we het herkennen.
Maar het is goed om er nu al over na te denken, zodat we het t.z.t. kunnen herkennen.
Maar speelt dat dan niet lang NA de Opname van de Gemeente?
Of heb ik de chronologie nou nog niet te pakken? :(
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 38

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef:Hallo Adinomis en Sanne,

Graag wil ik reageren op Ezechiël 38 dat volgens sommigen inderdaad in relatie staat met Openbaring 20.
maar, mijns inziens, stemmen de idee van een Rusland of een strijd die in Openbaring staat, in het licht
van Openbaringen overeen; Dat kan ook niet, want de vijandschap is een geestelijk vijandschap.
Moorden, doden of bestrijden in Gods ogen is een Geestelijke strijd.
Je hebt gelijk als je zegt dat het gaat om een geestelijke strijd. Maar in die geestelijke strijd bedient de duisternis zich van ongeestelijke wapens.
Die wapens bestaan niet alleen uit militair materieel, maar ook uit indoctrinatie, media propaganda enz.
In het komende Vrederijk zullen er geen wapens meer gebruikt worden. Jesaja zegt daarvan: Hij (De Here) zal oordelen tussen de heidenvolken en veel volken vonnissen. En zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegscharen en hun speren tot snoeimessen. Geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen. Oorlog voeren zullen zij niet meer leren.
Maar nu is het nog nodig een leger te hebben om je te verdedigen tegen aanvallen.

Je hebt het vaak over het heiligdom in de hemel. Ik geloof met jou dat dat heiligdom in de hemel is. Maar dat blijft niet zo.
In Openbaring wordt driemaal gemeld dat de hemel op aarde zal neerdalen en daar staat ook dat God bij de mensen zal wonen.
Hemel en aarde zullen worden verenigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 38

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef: Dat bondgenootschap bestaat in feite al, en niemand heeft er van gehoord:
the Shanghai Coöperation Organisation (ze hebben ook een website).
Van die Shanghai Coöperation Organisation was ik niet op de hoogte.
Maar speelt dat dan niet lang NA de Opname van de Gemeente?
Of heb ik de chronologie nou nog niet te pakken? :(
Inderdaad speelt dit vermoedelijk omstreeks de opname. Ik houd liefst altijd even een slag om de arm.
Je hebt de chronologie echt wel te pakken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 38

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Het kan niet zo zijn dat Gods volk, dat geestelijk hier op aarde, bijwonesr worden genoemd, een oorlogszuchtig volk is.
Zij hoeven hun bestaan niet te verdedigen, omdat hun Kanaän een Hemels Kanaän is.
Het volk van Jezus brengt, middels Gods geest 'vrede' in het hart van de mens. Ik ken persoonlijke verhalen van uitermate gewelddadige mensen, die
als militairen velen doden op hun geweten hebben. Ik heb ze, zonder het te weten, in huis gehad toen ik in Nederland woonde.
later kreeg ik van sommigen namelijk brieven, waarin ze hun verleden opsomde en zeiden dat ze een moordlustig verleden hadden.
Door de wijze waarop ik hen Bijbelstudie gaf (want ze zeiden dat ze tot de Zevende Dags Adventisten behoorde, terwijl dat niet het geval was)
konden ze niets tegen mij of mijn toenmalige familie doen.

Ook tijdens de burgeroorlog tussen Serven en Kroaten waren er mensen, die trouwe christenen vervloekten en velen hebben omgebracht.
Nu zoeken velen troost bij de Allerhoogste god en begrijpen, dat menselijke strijd tegen mensen van vlees en bloed, niet de strijd is die Jezus zegt
dat die is. Je leest weer over mijn Bijbelse aanwijzingen heen en gaat weer niet inhoudelijk in op die Bijbel passages, ik zal er nog één noemen
"Niet door kracht of door geweld,
maar door Mijn Geest, zegt de Heer der heerscharen" (Zach.4:6)
"Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon" (Op.3:21)
Als je met een natuurlijke en dus gewelddadige geest het Koninkrijk probeert binnen te komen, dan vergis je je Adinomis.
De instelling van de mens moet veranderen, anders kan Jezus niets voor hem doen! Je kunt geen mensen (geestelijk en fysiek) ombrengen en zeggen dat je een 'bijwoner' bent in het Grote Babylon, of een inwoner van het Hemels Kanaän.

Overdenk dit eens, interessant, hoef ik het niet nog eens opnieuw uit te leggen:

IS DE GEMEENTE HET KONINKRIJK GODS?
De Farizeeën dachten, dat het Israël van toen het Koninkrijk Gods was. Maar zij waren zo aardegericht, dat ze niets van het Koninkrijk der hemelen en de Koning moesten hebben. Nu hebben velen identieke gedachten als ze denken dat de gemeente het Koninkrijk van God is. Maar is dat zo?

Een gemeente, die in stand wordt gehouden door menselijke initiatieven en inspanningen, is religieus mensenwerk met het etiket gemeente van Christus. Zulk werk verrijst met kracht en geweld, om vroeg of laat weer in te storten (Gen.11:1-9). Want "als de Heer het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden daaraan" (Ps.127:1).
Ik hoop dat het duidelijk is, dat wat jij voorstelt, gewoonweg niet kan, helaas.
Gemeenten, waar God door Zijn Geest kan werken, zijn als een geestelijk gezin, of als een school. God gebruikt er apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars (Ef.4:11).
Door hen wordt men opgevoed, opgebouwd, toegerust (Ef.4:12). Maar het echte leven in geest en waarheid als mondig discipel van Jezus moet nog komen (Ef.4:13-15).

De smalle weg eindigt namelijk niet in een geestelijk gezin of school. Ze leidt verder, ten leven (Mat.7:14). Daarmee wordt het vernietigbare leven bedoeld, dat alles op aarde overstijgt (Heb.7:16). Op die smalle weg volgen schapen de goede Herder, omdat ze Zijn stem kennen (Joh.10:4). Hij maakt hen tot één kudde (Joh.10:16). En die éne kudde is de "grote schare, die niemand tellen kan, uit alle volken en stammen en natiën en talen vóór de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen" (Op.7:9).
Ik hoop van harte, dat je begrijpt wat Jezus hier bedoelt!

Het Koninkrijk der hemelen is namelijk als een sleepnet. Het wordt opgetrokken uit de "zee" (ons eigen religieuze leven, Mat.13:52). Het blijkt van alles en nog wat te bevatten (Mat.13:47). En om te weten wat er in zit, moet ieder gaan zitten om in alle rust onze godsdienstige kennis uit te sorteren (Mat.13:48). Want om tot koninklijk priesterschap te komen, moet er eerst onderscheid kunnen worden gemaakt tussen goed en niet goed (vgl. Ez.44:23). We moeten door Gods Geest leren wat goed is (Gr.: kalos=mooi, goed, gezond, bruikbaar) en wat slecht. En wat goed is, moeten we koesteren en bewaren als een schat in de hemel (Mat.6:19). En wat is het goede? Het is de heilige Geest (vgl. Mat.7:11 met Luc.11:13). Goed is, wat van de Geest is. En wat niet uit Gods Geest is, is ondeugdelijk voor koningschap Gods en zal, als we Zijn Koninkrijk willen zien komen, moeten worden weggedaan (Mat.13:48). aan zitten, maar.... bron van deze interessante studie: http://www.in-geest-en-waarheid.nl/k6nietdoorkracht.htm

Ik hoop echt Adinomis, dat je begrijpt wat de Schrift hier zegt! Nergens leert Jezus dat we in ons versleten en vuile kleed, zelf het Koninkrijk moeten oprichten.
Zeker niet door geweld. Wie het zwaard opneemt tegen een ander, zal er immers zelf door geveld worden. Of lees ik de Bijbel verkeert op dat punt?

Denk er nu eens over na, wat je ons voor houdt! Zaken die niet kunnen en die zeker (politiek- en economisch) geen gestalte kunnen krijgen in het Hemels Rijki, dat immers niet van deze wereld is of kan zijn.
Dien overeenkomstig zal er ook geen enkele zondige geest met een "besmet" verleden dat Koninkrijk binnen kunnen gaan. Lees het verhaal van de ongenode gasten, die de feestzaal proberen binnen te glippen.
Jezus gooit ze er Zelf uit!

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 38

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef:Hallo Adinomis,

Het kan niet zo zijn dat Gods volk, dat geestelijk hier op aarde, bijwonesr worden genoemd, een oorlogszuchtig volk is.
Nee dat kan niet.
Zij hoeven hun bestaan niet te verdedigen, omdat hun Kanaän een Hemels Kanaän is.
Er is hier nog geen sprake van een Hemels Kanaän. Trouwens in de bijbel bestaat dat ook niet. Wel een hemels Koninkrijk.
Het volk van Jezus brengt, middels Gods geest 'vrede' in het hart van de mens. Ik ken persoonlijke verhalen van uitermate gewelddadige mensen, die
als militairen velen doden op hun geweten hebben. Ik heb ze, zonder het te weten, in huis gehad toen ik in Nederland woonde.
later kreeg ik van sommigen namelijk brieven, waarin ze hun verleden opsomde en zeiden dat ze een moordlustig verleden hadden.
Door de wijze waarop ik hen Bijbelstudie gaf (want ze zeiden dat ze tot de Zevende Dags Adventisten behoorde, terwijl dat niet het geval was)
konden ze niets tegen mij of mijn toenmalige familie doen.
Wat wil je hiermee zeggen? Bedoelde je dat jouw bijbelstudie zo doeltreffend was? Het is altijd God die harten bewerkt. Het is mooi als God ons daarvoor kan gebruiken.
Maar Hem de eer!
Ook tijdens de burgeroorlog tussen Serven en Kroaten waren er mensen, die trouwe christenen vervloekten en velen hebben omgebracht.
Nu zoeken velen troost bij de Allerhoogste god en begrijpen, dat menselijke strijd tegen mensen van vlees en bloed, niet de strijd is die Jezus zegt
dat die is.
De strijd tegen mensen van vlees en bloed moeten wij ook niet aangaan. Maar als mensen worden aangevallen mag er wel verdediging zijn.
We hoeven ons niet te laten afslachten. En als geliefden van ons worden aangevallen mogen we ook tegenweer geven. De geestelijke strijd tegen de machten in de lucht is inderdaad de strijd van de gemeente, en niet de strijd van overheden.
Je leest weer over mijn Bijbelse aanwijzingen heen en gaat weer niet inhoudelijk in op die Bijbel passages, ik zal er nog één noemen
Die teksten had je ook al bij Ez. 37 geplaatst. Ik heb ze wel gelezen. Die punten a tm j zijn verkorte weergaven van wat er in de bijbel staat. Niets op aan te merken.
"Niet door kracht of door geweld,
maar door Mijn Geest, zegt de Heer der heerscharen" (Zach.4:6)
"Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon" (Op.3:21)

Als je met een natuurlijke en dus gewelddadige geest het Koninkrijk probeert binnen te komen, dan vergis je je Adinomis.
De instelling van de mens moet veranderen, anders kan Jezus niets voor hem doen! Je kunt geen mensen (geestelijk en fysiek) ombrengen en zeggen dat je een 'bijwoner' bent in het Grote Babylon, of een inwoner van het Hemels Kanaän.
Beschuldig je mij er nu van dat ik met een natuurlijke en dus gewelddadige geest het Koninkrijk probeer binnen te komen?
Wie zegt dat ik een natuurlijke geest en een gewelddadige geest heb? Ik probeer het Koninkrijk van God niet binnen te komen, ik ben er al. Door Gods liefde.
Overdenk dit eens, interessant, hoef ik het niet nog eens opnieuw uit te leggen:

IS DE GEMEENTE HET KONINKRIJK GODS?
De Farizeeën dachten, dat het Israël van toen het Koninkrijk Gods was. Maar zij waren zo aardegericht, dat ze niets van het Koninkrijk der hemelen en de Koning moesten hebben. Nu hebben velen identieke gedachten als ze denken dat de gemeente het Koninkrijk van God is. Maar is dat zo?
Het Koninkrijk van God is daar waar men Christus als Koning erkent. Dat was de fout van de Farizeeën. Ze erkenden Jezus niet.
Een gemeente, die in stand wordt gehouden door menselijke initiatieven en inspanningen, is religieus mensenwerk met het etiket gemeente van Christus. Zulk werk verrijst met kracht en geweld, om vroeg of laat weer in te storten (Gen.11:1-9). Want "als de Heer het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden daaraan" (Ps.127:1).
Mee eens.
Ik hoop dat het duidelijk is, dat wat jij voorstelt, gewoonweg niet kan, helaas.
Dat waren niet mijn voorstellen. Dat was wat God in Zijn Woord zegt.
Gemeenten, waar God door Zijn Geest kan werken, zijn als een geestelijk gezin, of als een school. God gebruikt er apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars (Ef.4:11).
Door hen wordt men opgevoed, opgebouwd, toegerust (Ef.4:12). Maar het echte leven in geest en waarheid als mondig discipel van Jezus moet nog komen (Ef.4:13-15)
Mee eens. We moeten toegroeien naar ons Hoofd Jezus Christus.
De smalle weg eindigt namelijk niet in een geestelijk gezin of school. Ze leidt verder, ten leven (Mat.7:14). Daarmee wordt het vernietigbare leven bedoeld, dat alles op aarde overstijgt (Heb.7:16). Op die smalle weg volgen schapen de goede Herder, omdat ze Zijn stem kennen (Joh.10:4). Hij maakt hen tot één kudde (Joh.10:16). En die éne kudde is de "grote schare, die niemand tellen kan, uit alle volken en stammen en natiën en talen vóór de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen" (Op.7:9).
Je bedoelt waarschijnlijk het onvernietigbare leven. Prachtige Bijbelteksten. Helemaal waar.
Ik hoop van harte, dat je begrijpt wat Jezus hier bedoelt!

Het Koninkrijk der hemelen is namelijk als een sleepnet. Het wordt opgetrokken uit de "zee" (ons eigen religieuze leven, Mat.13:52). Het blijkt van alles en nog wat te bevatten (Mat.13:47). En om te weten wat er in zit, moet ieder gaan zitten om in alle rust onze godsdienstige kennis uit te sorteren (Mat.13:48). Want om tot koninklijk priesterschap te komen, moet er eerst onderscheid kunnen worden gemaakt tussen goed en niet goed (vgl. Ez.44:23). We moeten door Gods Geest leren wat goed is (Gr.: kalos=mooi, goed, gezond, bruikbaar) en wat slecht. En wat goed is, moeten we koesteren en bewaren als een schat in de hemel (Mat.6:19). En wat is het goede? Het is de heilige Geest (vgl. Mat.7:11 met Luc.11:13). Goed is, wat van de Geest is. En wat niet uit Gods Geest is, is ondeugdelijk voor koningschap Gods en zal, als we Zijn Koninkrijk willen zien komen, moeten worden weggedaan (Mat.13:48). aan zitten, maar.... bron van deze interessante studie: http://www.in-geest-en-waarheid.nl/k6nietdoorkracht.htm

Ik hoop echt Adinomis, dat je begrijpt wat de Schrift hier zegt! Nergens leert Jezus dat we in ons versleten en vuile kleed, zelf het Koninkrijk moeten oprichten.
Zeker niet door geweld. Wie het zwaard opneemt tegen een ander, zal er immers zelf door geveld worden. Of lees ik de Bijbel verkeert op dat punt?
Wie zegt dat dan? Als gelovige hebben toch onze klederen laten wassen in het bloed van Jezus? We richten het Koninkrijk niet zelf op. We schuwen geweld.
Jij begrijpt me echt verkeerd. Je hebt een bepaald beeld van me wat niet klopt en dat houd je vast.
Denk er nu eens over na, wat je ons voor houdt! Zaken die niet kunnen en die zeker (politiek- en economisch) geen gestalte kunnen krijgen in het Hemels Rijki, dat immers niet van deze wereld is of kan zijn.
Dien overeenkomstig zal er ook geen enkele zondige geest met een "besmet" verleden dat Koninkrijk binnen kunnen gaan. Lees het verhaal van de ongenode gasten, die de feestzaal proberen binnen te glippen.
Jezus gooit ze er Zelf uit!
De ongenode gasten zijn het onkruid dat in de gelijkenis van Math.13:24-30 wordt beschreven. Mensen met een "besmet" verleden zijn welkom in de feestzaal als ze nieuwe kleren hebben aangetrokken. Wie van ons kan zeggen dat hij geen besmet verleden heeft. Gelukkig is er de mogelijkheid tot bekering. Het koninkrijk der hemelen is de voorbereiding van het Koninkrijk van God op aarde. Het zal tenslotte zo worden dat de gehele godsdienstige, sociale- en politieke wereld onderworpen is aan de wil van God. God zal de aarde van satans macht bevrijden en weer terugbrengen in het Koninkrijk van God, dat dan de hemel, het heelal en de hele aarde met alles wat daarop leeft, zal omvatten. Dan is de toestand bereikt, die beschreven wordt in 1 Kor.15:28, waar staat:

Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen

Dan is er de vervulling van de bede "uw Koninkrijk kome, uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde". (Math.6:10)

Door op dit alles in te gaan zijn we weer off topic. Maar misschien is dat wel nodig voor het vervolg. Graag terug naar Ezechiël 38.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 38

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef:
Sanne schreef: Als het om de identiteit van "Gog" gaat, zou er dan geen verband bestaan met Openbaring 20:7-10?
Mooi dat je dit aanhaalt.
In Openbaring gaat het echter om de eindstrijd, waarin satan overwonnen wordt. Dit zou dan aan het eind van het duizendjarig vrederijk plaatsvinden, nadat satan is losgelaten uit de gevangenis.
In Ezechiël 38:8 lijkt het om een eerder tijdstip te gaan. Het vindt dan plaats in een land dat zich van de oorlog heeft hersteld (een volk) dat uit het gebied van vele volken bijeengebracht is op de bergen Israëls die tot een blijvende wildernis waren geworden, maar het is uit de volken uitgeleid; allen wonen zij in gerustheid. Dat is nog vóór het Vrederijk aanbreekt.
Maar wat de identiteit van "Gog" betreft is er zeker overeenkomst. Gog en Magog staan in ieder geval model voor Godvijandige volken. Er zijn veel verklaringen die op Rusland wijzen.
Ik geloof ook dat Ez.38 over een gebeurtenis in de eindtijd gaat en Opb.20 over de periode aan het einde van het duizendjarig rijk. Uit Opb.19:17-21 blijkt echter dat voordat het duizendjarig rijk begint, Jezus en zijn hemelse legers afrekenen met alle militaire en politieke machten. In Opb.20:8 kan "Gog" en "Magog" dus niet op Rusland met zijn militaire macht en bondgenoten slaan.
In Opb.12:17 lezen we dat het "de draak" of Satan is die a.h.w. de bevelhebber is van Godvijandige volken. De term "Gog" zou ook goed op hem kunnen slaan.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 38

Bericht door Adinomis »

Sanne schreef:
Ik geloof ook dat Ez.38 over een gebeurtenis in de eindtijd gaat en Opb.20 over de periode aan het einde van het duizendjarig rijk. Uit Opb.19:17-21 blijkt echter dat voordat het duizendjarig rijk begint, Jezus en zijn hemelse legers afrekenen met alle militaire en politieke machten. In Opb.20:8 kan "Gog" en "Magog" dus niet op Rusland met zijn militaire macht en bondgenoten slaan.
In Opb.12:17 lezen we dat het "de draak" of Satan is die a.h.w. de bevelhebber is van Godvijandige volken. De term "Gog" zou ook goed op hem kunnen slaan.
Dit lijkt me een heel goed mogelijke uitleg. Alleen in Ezechiël 38 wordt een aantal volken met name genoemd. Inderdaad staat Satan aan het hoofd van vele wereldmachten.
In Jozua 5 zien we de Zoon van God voor zijn menswording als de Vorst van de hemelse legermachten. Daarna werd Jericho op een bijzondere wijze wonderlijk ingenomen.
In die trant zal het ook gaan met wat er in Ez. 38 is geprofeteerd. In vers 20 lezen we ook over muren die zullen vallen.
En God zal zich groot en heilig betonen en zich doen kennen ten aanschouwen van vele volken; en zij zullen weten, dat Hij de HERE is.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ezechiël 38

Bericht door Gaitema »

Moeilijke hoofdstuk om me een voorstelling bij te maken.
Ik begrijp dat God en Magog Israël aanvalt, maar dat God zelf daar al het kwaad aanvalt met van alles en nog wat.
De handboek bij de bijbel heb ik er ook bij gepakt. Daarin staat dat Magog, Mesek(2), Tubal en Gomar (6) zoons waren van Jafet (de zoon van Noach). Zij gaven hun naam aan de Indo-Europese mensen die in het gebied van de Zwarte Zee/Kaukasus leefden, aan het noordeinde van de toen bekende wereld.
In alliantie met legers van ver en dichtbij (Perzië, Soedan en Noord-Afrika, 5) zal hij de oorlog verklaren aan het volk van God.
God zal in het zicht van iedereen demonstreren door alle legers van het kwaad geheel alleen aan te pakken en hen voor eens en altijd te vernietigen, staat er in dit boek.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 38

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Sanne meent dat de visionaire ervaringen in Openbaring tot gestalte komen, dus voor onze tijd. Daarbij moeten we echter Daniël niet vergeten, want hij wijst op Openbaringen vanuit het feit dat het theocratische Israël heeft afgedaan, en Jezus haar 'werken' heeft verzegeld. Edoch uit alle Verbonden zijn er Overblijfselen, dus ook uit het volk van het OT/2300 avonden en morgens.

Wat zegt Openbaringen en Paulus, aangaande het feit dat de Joden (maar meer hun leiders) de mensen van het (aardse-) Kanaän hebben weggehouden en zij dus dat 'land' nooit hebben bereikt.
Was het wel een 'aards' land, dat zij moesten bereiken. Hun opdracht was om over de aarde te trekken en het Evangelie aan de volkeren der aarde te brengen. Maar nee, de Joden en hun leiders wilde zélf een Rijk oprichten met een even aardse koning als de 'volkeren om hen heen'. Dus we zien dat Israël in de eerste plaats een 'volk' is. Israël begint 'in het hart'. Jacob werd 'Israël' als persoon.De Allerhoogste god heeft nooit over een land Israël gesproken, maar over Zijn volk Israël. Dus 'het volk' van God heeft in zijn natuurlijke staat zélf er voor gekozen deel te zijn van deze wereld.

Geen wonder dus dat Paulus en Christus over een hemels Jeruzalem en een Hemels Kanaän spreken, het is feitelijk nooit anders geweest.
In de Openbaring zegt Johannes dat de opstanding van de rechtvaardigen plaats zal vinden vóór de duizend jaren. “… en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God… en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding.” Openbaring 20: 4-6
Israël komt “thuis” door de opstanding uit de doden. Het vaderland van Israël is volgens Paulus het hemelse Kanaän. “In dat geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid.” Hebreeën 11: 13-16.
Let er op dat het 'opstaan uit de doden' hier vooral gaat om 'de levende-doden', dus zij die 'geestelijk dood' zijn!

Natuurlijk denkende mensen zijn dus 'dood voor het Geestelijke aspect van geloof ( Psalm 51:5 en Ef 2:3)
Romeinen 8:3,4 wijst ons er op dat we in Christus' Geest levend geworden zijn. Geloven wat we niet zien, en nalaten wat ons tot inwoners van het Grote Babylon maakt!!

Je ziet Adinomis dat Paulus spreekt over 'een volk Israël' uit ALLE taal stam, natie en volk! Paulus spreekt nergens van een Staatkundig Israël, wel over Kanaän, dat door hen nooit begrepen en aanvaard is.
Eigenlijk had dus het "Israël" van vandaag als Staat, "Kanaän" moeten genoemd worden waarin het 'volk Israël' woont. Daarmee laat de Overste der wereld zien, dat de meeste gelovigen 'slapen' zogezegd, want ze hebben niet door dat ze, zelf in dat opzicht bedrogen worden. Ik heb al eens gezegd, de Staat Israël heeft alleen een economisch doel en een middel om de mensen te misleiden tot de aanbidding in een aards Heiligdom in een oud en versleten Jeruzalem en vooral 'de kleine hoorn' die in Daniël wordt voorgesteld en opkomt in onze tijd.. Je kunt ook zeggen, toen de Palestijnse bevolking in 1947/48 de bergen ingejaagd werden en hun eigendommen werden overgenomen door de wereldse gemeenschap en erkenning van de 'Joodse Staat', er juist een vijandschap werd gecreëerd russen twee volkeren tussen mensen onderling. Niet naar Gods Geest en zeker ook niet naar de Geest van Christus.(Mattheus 5:44 en Lucas6:27-36)

Je reactie hier, in dat verband:
We hoeven ons niet te laten afslachten. En als geliefden van ons worden aangevallen mogen we ook tegenweer geven. De geestelijke strijd tegen de machten in de lucht is inderdaad de strijd van de gemeente, en niet de strijd van overheden.
(Doe dus met die -wereldse- Overheden niet mee)
Zorg er dus voor dat je uit de beurt blijft en er 'geen deel aan neemt of hebt' zoals Openbaring ons uitlegt:
Hiermee zijn dus de 'Joden' omwille van wereldse macht in..maar ook van de wereld. En zo presenteer jij ook je evangelie. Niets geen geestelijks aan, naar mijn mening.
Er wordt gegoocheld met Rusland en andere Staten die Israël zouden kunnen aanvallen, geen wonder, vechten tegen mensen van vlees en bloed moet kunnen.
Dat is tegenstrijdig met Gods Woord, als het om een Geestelijk volk gaat.
Vermaningen
Efeze 5

1 Weest dan navolgers Gods, als geliefde kinderen,
2 en wandelt in de liefde, zoals ook Christus u heeft liefgehad en Zich voor ons heeft overgegeven als offergave en slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk.
3 Maar van hoererij en allerlei onreinheid of hebzucht mag onder u zelfs geen sprake zijn, zoals het heiligen betaamt,
4 en evenmin van onwelvoegelijkheid en zotte of losse taal, die geen pas geven, doch veeleer van dankzegging.
5 Want hiervan moet gij doordrongen zijn, dat in geen geval een hoereerder, onreine of geldgierige, dat is een afgodendienaar, erfdeel heeft in het Koninkrijk van Christus en God.
6 Laat niemand u misleiden met drogredenen, want door zulke dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid. 7 Doet dan niet met hen mede. 8 Want gij waart vroeger duisternis, maar thans zijt gij licht in de Here; wandelt als kinderen des lichts, 9 – want de vrucht des lichts bestaat in louter goedheid en gerechtigheid en waarheid –,
10 en toetst wat de Here welbehagelijk is.
11 En neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis, maar ontmaskert ze veeleer,
12 want het is zelfs schandelijk om te noemen, wat heimelijk door hen wordt verricht;
13 maar als dat alles door het licht ontmaskerd wordt, komt het aan de dag; want al wat aan de dag komt is licht.
14 Daarom heet het: Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.
Dat kan alleen volgens de richtlijnen van Christus:

Openbaring 14:6,7 essentie:

Het verkondigen van het evangelie aan 'alle taal, natie en volk betekent dat we ook dienen te evangeliseren, waarom?
Wanneer wij gaan uit maken, welk volk of welke mensen meer recht hebben op (de) verlossing, dan gaan wij op de plaats van Christus staan. Gods kinderen bevinden zich
overal, binnen elke gemeenschap van gelovigen. Israël als volk van vandaag maakt daarop geen uitzondering. Ongeacht ons geloof of geloof zijn ALLE mensen gelijk voor de God en Jezus.
We zijn niet geroepen om bepaalde volkeren of mensen 'op te hemelen,', dat is niet de werkwijze van Christus, wel van Farizeeën.

Waar is in dat licht nu het Nieuwe Jeruzalem:
Het hemelse Jeruzalem is dan de stad van Israël. “Door het geloof heeft hij vertoefd in het land der belofte, als in een vreemd land, waar hij in tenten woonde met Isaak en Jakob, die mede-erfgenamen waren van dezelfde belofte; want hij verwachtte de stad met fundamenten, waarvan God de ontwerper en bouwmeester is.” Hebreeën 11: 9, 10. “Maar het hemelse Jeruzalem is vrij, en dat is onze moeder.” Galaten 4: 26.
De oorlog van Gog en Magog zal plaatsvinden ná de duizend jaren. “En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee.” Openbaring 20: 7, 8.
En wat doen zij dan? “En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen.” Vers 9.
“En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood.” Vers 14.
Beide profeten stemmen overeen dat de strijd van Gog en Magog plaats vindt na de opstanding van de rechtvaardigen. Ezechiël zegt dat zij in hun land wonen. Johannes zegt dat de heiligen opstaan vóór de duizend jaar.
Na dit alles Adinomis, dit dan nog zoals je zegt:
Wie zegt dat dan? Als gelovige hebben toch onze klederen laten wassen in het bloed van Jezus? We richten het Koninkrijk niet zelf op. We schuwen geweld.
Jij begrijpt me echt verkeerd. Je hebt een bepaald beeld van me wat niet klopt en dat houd je vast.
Toch 'evangeliseer' je in diezelfde toon! Je spreekt over een 'strijd' tussen volkeren onderling, terwijl Jezus heeft heeft over een Geestelijke strijd.
Ook meen je, dat profetische aspecten van onze tijd zoals Gog en Magog tijdens de menselijke historie plaats vinden, terwijl de Bijbel er juist op wijst, dat die strijd na de 1000 jaren (in het Hemels Jeruzalem) pas kunnen plaats hebben. Je meent zelfs dat deze wereld zich 'vermengt' met de Nieuwe dat is niet wat Jezus zegt en uitlegt. Er is GEEN HERSTEL van het HEDENDAAGSE aardse Israël.
Als je Geestelijk ingesteld bent, dan kun je, volgens mij, niet met zo een optie komen, want dan verbindt je, je evangelie niet met het Hemels Heiligdom laat staan, een Hemels Jeruzalem..

Tot zover voorlopig!

Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 38

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Nog eens een reactie, want dat je dus met de 'natuurlijke' aspecten bezig bent, en dus naar 'de rede van de natuurlijke mens redeneert, mag blijken uit de volgende
'studie' die je aanduidt in je laatste bijdrage:
In dit hoofdstuk wordt gesproken over een inval op het land Israël dat in vrede leeft.

De vijand komt vanuit het Noorden en zijn naam is Gog (de leider van Rusland wordt hier vaak verondersteld) samen met bondgenoten die in de verzen 5 en 6, waarbij mogelijk Iran, Libië en Ethiopië enz. bedoeld worden. De volken worden hier met name genoemd.

Maar voor Gog kan ook een andere verklaring gelden: In Numeri 24:7 profeteert Bileam (tegen wil en dank) over Israël: zijn koning wordt boven Agag verheven en zijn koningschap verheft zich. Hiervoor vertaalt de Septuaginta (de Griekse vertaling van het Oude Testament) Gog! Het volk van de Amelekieten waren steeds de vijanden van Israël. Uit dat volk was ook de beruchte Haman die in Perzië aan het hof was toen Esther daar koningin was. Hij was uit op de vernietiging van het Joodse volk.

De genoemde Cusjieten worden ook genoemd 2 Kron. 14:8-15. Cusjieten zijn Ethiopieërs, afstamelingen van Kus een zoon van Cham die het gebied van Zuid-Eygpte, Abessinië, Nubië en Ethiopië bewoonden,
Puteërs: dit zijn de afstammelingen van Put, die wonen in delen van Egypte en Libië.
En staat er bij: nog vele volken met u. (vs. 6)

In Daniël 11:41 e.v. wordt ook over een dergelijke inval gesproken, maar daar wordt gesproken over koningen uit het Noorden en Zuiden. Daar worden ook de Cusjieten, Egypte en Libië genoemd.

Opvallend is dat God zelf deze inval programmeert. Hij zal ze halen en haken in hun kaken slaan. (vs. 4)

Als we vers 8 goed tot ons laten doordringen, beseffen we dat het heel goed mogelijk is dat dit in onze tijd gaat gebeuren: Aan het einde van de jaren zult u komen in een land dat hersteld is van het zwaard, bijeengebracht uit vele volken op de bergen van Israël, die tot een blijvende verwoesting waren geworden. Als zij uitgeleid zijn uit de volken, zullen zij allen onbezorgd wonen.
Hoe zie je Daniël in het licht van Openbaringen en onze tijd Adinomis, want Daniël spreekt met geen enkel woord over deze zaken.
Als ik Daniël en Openbaringen naast elkaar houdt en 'het Beeld van Nebukadnessar" er naast houdt dan veel eerder zie ik de werkelijkheid van vandaag gestalte krijgen.
De Vereniging van Europa speelt daar een zeer belangrijke rol in en niet te vergeten het 2e Beest de USA. Je rept ook met geen woord over de Moederkerk, die door Daniël als 'de kleine hoorn' wordt genoemd
http://www.agp-internet.com/study/studi ... hoorn.html

Je gaat er volkomen aan voorbij dat de 2300 avonden en morgens verzegeld zijn en dat Jezus NU dienst doet voor ALLE mensen van ALLE tijden als Hoge Priester in het Hemels Heiligdom in het Heilige der Heiligen.
Als 'Geestelijke Joden' als Geestelijke Christen, zou ik menen dat je (pook vanuit Ezechiël en bijv. Zacheria) zou wijzen op datgene wat ven aan veel groter belang is voor de hedendaagse gelovige of Dienstknecht van Christus. In Openbaringen schetst Jezus een heel ander verhaal over Israël en de toestand in de wereld, dan dat jij (oprecht zeker) tracht te schetsen.
Nergens heeft Hij het over een land Israël dat ons heden ten dage zo bezig houdt. Hij heeft het over het Geestelijke Israël van ALLE tijden.

Openbaring 14 is duidelijk, de oproep eveneens:
6 Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 7 Luid riep hij: ‘Heb ontzag voor God en geef hem eer, want nu is de tijd gekomen dat hij zijn oordeel zal vellen. Aanbid hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen geschapen heeft.’ 8 Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken.’ 9 Zij werden gevolgd door een derde engel, die met luide stem riep: ‘Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand krijgt, 10 zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. 11 De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en ’s nachts niet.’

12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus. 13 Ik hoorde een stem uit de hemel zeggen: ‘Schrijf op: “Gelukkig zijn zij die vanaf nu in verbondenheid met de Heer sterven.”’ En de Geest beaamt: ‘Zij mogen uitrusten van hun inspanningen, want hun daden vergezellen hen.’
14 Toen zag ik dit: een witte wolk, en daarop zat iemand die eruitzag als een mens. Hij had een gouden krans op zijn hoofd en een scherpe sikkel in zijn hand.
15 Uit de tempel kwam een andere engel, die hem die op de wolk zat met luide stem toeriep: ‘Laat uw sikkel komen om te oogsten. Want de tijd om te oogsten is gekomen; de aarde is meer dan rijp voor de oogst.’
16 Toen wierp degene die op de wolk zat zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd geoogst.
17 Er kwam een andere engel uit de hemelse tempel, die ook zo’n scherpe sikkel had.
18 Bij het altaar vandaan kwam weer een andere engel, degene die zeggenschap heeft over het vuur. Hij riep de engel met de scherpe sikkel luid toe: ‘Laat je scherpe sikkel komen om de druiven te oogsten in de wijngaard op de aarde, want de druiven zijn rijp.’
19 Toen wierp de engel zijn sikkel op de aarde, en hij oogstte de druiven in de wijngaard op de aarde en gooide ze in de grote perskuip van Gods woede. 20 De wijnpers werd buiten de stad getreden. Er kwam een grote stroom bloed uit, zestienhonderd stadie lang en zo hoog als het bit bij een paard.


Weet je Adinomis, wat is nu belangrijker, dat we allerlei vermoedens en menselijke naïviteiten onderzoeken of misschien dit of dat in "Israël" zal gebeuren.
Of dat we ons Geestelijk voorbereiden en op die basis waken over hetgeen ons zal oberkomen, namelijk een algemene wereldwijde wetgeving die ons verbindt met de Overste van deze wereld.
Ik heb al eens vaker uitgelegd, dat je dat beeld van Nebukadnessar eens moet bekijken. Wat zeggen de voeten van leem en ijzer over deze wereld. Wat zegt het over de Staat Israël: NIETS
Waarom zoeken landen der wereld vrede in economisch en vooral burgerlijk opzicht elkaars gelijken in wet en gebod.
Waarom wordt er sinds 2007 in Israël naar gestreefd naar de invoering van de zondag als (familie-) rustdag. Waarom wil men de Staatswet van de Sabbat afschaffen omwille van economische belangen in handel en toerisme. Misschien de eenwording van de wereld? Niet ondenkbaar als d 'koopzondagen' een doorn in het oog zijn van de Moederkerk, dan zal de wereld eerst die zondag moeten onderhouden.
Zo ervaren we dat dus Israël geen Geestelijk Staat maar een natuurlijke Staat is zoals elk land in het Grote Babylon en dat de Geest van Egypte er nog zo heerst als ten tijde van het OT.

Dus wees niet bevreesd ook Israël (als volk) zal de zondag erkennen als een familie dag, een gezellig dagje ontspannen. Maar dan is de 'wettische) Sabbat van Israël om zeep.
Geen wonder dus Adinomis, dat we van een herstel van Israël naar hemelse maatstaven, niet meer kunnen en mogen verwachten.
Want als wij Geestelijk verzegeld zijn en inderdaad ook in dat opzicht 'witte klederen' hebben ontvangen, dan kan geen enkele vijand ons nog Geestelijk nog doden, alleen heel misschien fysiek,
maar dat weet ik zo zeker nog niet.

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 38

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:Moeilijke hoofdstuk om me een voorstelling bij te maken.
Ik begrijp dat God en Magog Israël aanvalt, maar dat God zelf daar al het kwaad aanvalt met van alles en nog wat.
De handboek bij de bijbel heb ik er ook bij gepakt. Daarin staat dat Magog, Mesek(2), Tubal en Gomar (6) zoons waren van Jafet (de zoon van Noach). Zij gaven hun naam aan de Indo-Europese mensen die in het gebied van de Zwarte Zee/Kaukasus leefden, aan het noordeinde van de toen bekende wereld.
In alliantie met legers van ver en dichtbij (Perzië, Soedan en Noord-Afrika, 5) zal hij de oorlog verklaren aan het volk van God.
God zal in het zicht van iedereen demonstreren door alle legers van het kwaad geheel alleen aan te pakken en hen voor eens en altijd te vernietigen, staat er in dit boek.
Mooie aanvulling. In Genresis 14 lezen we al over Kedarlaomer, een Perzische koning (het huidige Iran) die oorlog voerde in het gebied waar Lot woonde en die door Abraham werd verslagen.
Zo'n land kan ook tot de godvijandelijke landen worden gerekend. Telkens weer komt dat naar voren. Het mooie is dat God toch beloften van herstel ook voor die landen heeft.
Dat zal dan wel tijdens het Vrederijk tot stand komen.\
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 38

Bericht door Jerommel »

God beloofde Ismaël ook niet te vergeten.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: Ezechiël 38

Bericht door grondig christelijk »

Jerommel schreef:God beloofde Ismaël ook niet te vergeten.
dat klopt en daarom denk ik dat God voor de volken uit hem voortgekomen ook nog een belofte heft, maar wel een andere dan die aan Izaak gegeven
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 38

Bericht door nicodemus zda »

Goedenmorgen,

Jerommel schreef:
God beloofde Ismaël ook niet te vergeten
Grondig Christelijk antwoordde:
dat klopt en daarom denk ik dat God voor de volken uit hem voortgekomen ook nog een belofte heft, maar wel een andere dan die aan Izaak gegeven
Heel juist die laatste opmerking, maar wat had dat tot resultaat, dat uiteindelijk met Gods "redding" van Ismaêl niets meer te maken had:
"Abraham had het resultaat gemerkt van de huwelijken van dezen, die God vreesden en dezen, die hem niet vreesden, van de dagen van Kain tot op zijn eigen tijd.

Namelijk dat wat Genesis 21:21 zegt:

1.De gevolgen van zijn eigen huwelijk met Hagar
2.De gevolgen van de huwelijksrelaties met Ismael en Lot

Wat was daarvan het gevolg:

Het gebrek aan geloof van de kant van Abraham en Sara, had gevolgen in de geboorte van Ismael, het mengen van het rechtvaardige zaad met het ongodvruchtige

En dat is nu precies wat ik hier op sommige punten tegen kom, in deze discussie.
Men beweert of zegt een Geestelijke "Jood" te zijn een Christen naar "de we des Heren", maar tegelijkertijd probeert men OT visionaire ervaringen toe te passen op het hedendaagse gebeuren in de wereld.
Dit, terwijl Jezus zulke ideeën afwijst en tegenspreekt!

De invloed die Abraham had op Ismaël werd tegengewerkt door de verwanten van de heidense moeder Lot., waardoor Ismaël verbonden was met (een) heidens= afvallige vrouw.
En zo is het hedendaags in de wereld ook. De Onreine vrouw ( die door de kleine hoorn wordt voorgesteld als een priesterschap van en in mensen) vermengt zich met het Rechtvaardige volk, waardoor dat laatste volk grote gevaar loopt.
Nu dan eens dus een uitleg op grond van de geschiedenis van Abraham, Ismaël en Isaak, dat werkelijkheid openbaart voor de gelovige van vandaag.
Geen wonder dus dat Jezus zegt (en terecht "Niet iedereen die zegt uit Abraham te zijn, is uit Abraham". (Genesis 17:1-27)
En zo is dus ook zo dat niet iedereen die Here, Here roept het Koninkrijk binnen kunnen gaan.

Je fantasie los laten op beweerde vaststellingen aangaande OT profetieën en vooral visionaire ervaringen voor onze tijd, zonder rekening te houden met de profetieën en de zaken die er toe doen, binnen de andere (betere-) Verbonden na de OT periode, is dus nodeloos Dienstwerk aan ons zelf, en leidt tot het uiteindelijk navolgen van datgene wat "zichtbaar is" in plaats dat wat niet zichtbaar is, maar door de Heilige Geest.
Want niet alles, dat wij moeten weten als Dienstknechten, staat in de Bijbel. En de Allerhoogste god heeft dat zo gewild, om ons te toetsen en wij Hem.
Derhalve hebben wij dus voortdurend 'onze moeder' vanuit het Hemels Jeruzalem nodig, om de profetie (Christus) te kunnen begrijpen (Jesaja 8:20)

Hier dus de essentie van de twee kandelaars en de twee vijgenbomen.

Abrahams eerste onderwijzing was niet zonder invloed op Ismael, maar de invloed van zijn vrouwen kwam ertoe afgoderij in zijn huis te vestigen"
Inderdaad en zo schetst Jezus deze wereld ook. Vandaar dar Hij duidelijk zegt en aantoont in Ezechiël dat Zijn Rijk niet van deze wereld is, want anders konden zij de profetie van Ezechiël niet verbinden met bijvoorbeeld Johannes op Patmos en (zeker ook) Mw. E.G. White, die visionair wees op het Heiligdom in de Hemel en het onweerlegbare bewijs van het feit dat de wet van Christus als Geestelijk bewijs van de aanbidding daar is, en niet meer op aarde te vinden is, in een Heiligdom in het oude Jeruzalem. De wet (van Mozes) staat niet meer op papier of perkament op aarde (van Zijn hand), maar is in de Hemel in het Hemelse heiligdom. Dus we dienen de wetgeving Geestelijk te ervaren, waardoor wij inwoners geworden zijn van dat Hemels Rijk, en bijwoners hier.

Samenwonen of samenleven met ongelovigen, tegenstanders van Christus kan dus een hinderpaal worden of zijn voor hen, die zeggen Christus' navolgers te zijn!

Desondanks bleef Abraham pogingen ondernemen om de kloof te overbruggen.
De gevolgen voor Ismaël waren desastreus! Verdreven van huis Genesis 16 omschrijft zijn handelen. Alhoewel hij zich min of meer 'bekeerde' van zijn slechte wandel en God aannam en tot Abraham wederkeerde,
bleef de stempel van zijn 'heidendom' karakteristiek voor zijn nakomelingen.
Het geweldige volk dat uit Ismaël is voorgekomen werd, was en is (nog steeds) een onrustig, gewelddadig en heidens volk.
Zij zullen, tot aan de afsluiting van de Genadetijd een droefenis blijven voor het volk van nakomelingen van Isaak en uiteindelijk de initiateifnemers blijken te zijn tot de oprichting van de Nieuwe Wereld Orde,
als antwoord op he Hemels Koninkrijk, dat hier op aarde geen grond kan vinden.

Iedereen moet maar uitmaken waar dat volk van Ismaël in terug te vinden is, voor de tijd van vandaag, de profetie die we vanuit Daniël en Openbaring gestalte
zien krijgen in de wens tot één wereldgelijke wetgeving tot het beëindigen van geweld en de vestiging van een gebodenstelsel, dat niet van God is, maar van mensen!

Hartelijke groet

.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ezechiël 38

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Gaitema schreef:Moeilijke hoofdstuk om me een voorstelling bij te maken.
Ik begrijp dat God en Magog Israël aanvalt, maar dat God zelf daar al het kwaad aanvalt met van alles en nog wat.
De handboek bij de bijbel heb ik er ook bij gepakt. Daarin staat dat Magog, Mesek(2), Tubal en Gomar (6) zoons waren van Jafet (de zoon van Noach). Zij gaven hun naam aan de Indo-Europese mensen die in het gebied van de Zwarte Zee/Kaukasus leefden, aan het noordeinde van de toen bekende wereld.
In alliantie met legers van ver en dichtbij (Perzië, Soedan en Noord-Afrika, 5) zal hij de oorlog verklaren aan het volk van God.
God zal in het zicht van iedereen demonstreren door alle legers van het kwaad geheel alleen aan te pakken en hen voor eens en altijd te vernietigen, staat er in dit boek.
Mooie aanvulling. In Genresis 14 lezen we al over Kedarlaomer, een Perzische koning (het huidige Iran) die oorlog voerde in het gebied waar Lot woonde en die door Abraham werd verslagen.
Zo'n land kan ook tot de godvijandelijke landen worden gerekend. Telkens weer komt dat naar voren. Het mooie is dat God toch beloften van herstel ook voor die landen heeft.
Dat zal dan wel tijdens het Vrederijk tot stand komen.\
Ik had er met mijn vriendin over, die had over het "waarom is er zoveel ellende in de wereld."
Ze vond het interessant dat ik toen begon over dat God Adam het beheer over de aarde had gegeven, maar dat door de sluwe truck van de slang het in beheer van satan kwam, die nu de god van deze wereld is geworden. Tegenover Jezus zei hij immers:
De verzoeking in de woestijn
4
1 Jezus nu, vol van de heilige Geest, keerde terug van de Jordaan en werd door de Geest geleid in de woestijn, 2 waar Hij veertig dagen verzocht werd door de duivel.
En Hij at niets in die dagen en toen zij voorbij waren, kreeg Hij honger. 3 En de duivel zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan tot deze steen, dat hij brood worde. 4 En Jezus antwoordde hem: Er staat geschreven: Niet alleen van brood zal de mens leven.
5 En hij voerde Hem op een hoogte en toonde Hem al de koninkrijken der wereld in een ogenblik tijds. 6 En de duivel zeide tot Hem: U zal ik al deze macht geven en hun heerlijkheid, want zij is mij overgegeven, en ik geef haar wie ik wil. 7 Indien Gij mij dan aanbidt, zal zij geheel van U zijn. 8 En Jezus antwoordde en zeide tot hem: Er staat geschreven: Gij zult de Here, uw God, aanbidden en Hem alleen dienen.

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap
Het behoorde Adam en Eva toe onder leiding van God. Nu is dat door de keuze van hen overgedragen aan satan, die ze daarmee de eer gaven.
Je ziet dat ze uit het hof van Eden zijn gezet en de schepping erdoor veranderde. Dat verklaart de wereld om ons heen. In het jodendom wordt geloofd dat engelen een taak hebben in de schepping en zo hebben de demonen en satan ook een taak in de schepping, want het zijn gevallen engelen. Door de keuzes van de mensen is de schepping niet meer zoals God het in het begin voor de zondeval had geschapen. Onder invloed van de slang.

Dit verklaart ook de geestelijke strijd tussen God die een tweede Adam naar de aarde stuurde om de wereld in de oorspronkelijke luister te herstellen en te "herscheppen" en de slang die de schepping van de eerste adam overgedragen heeft gekregen. Wat bepaald wie de overste is? De keuzes van de mens. Adam en Eva waren het, maar kozen ervoor de slang als leiding te hebben, al was het onder leugenachtige praatjes van de slang. Het was een sluwe truck van satan om het beheer zo in eigen handen over gedragen te krijgen, want dat bepaalde immers de mensen. Als de mensen echter voor de tweede Adam gaan kiezen, dan verliest satan het beheer en dat is er nu gaande.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 38

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Gait,

Je schreef:
Als de mensen echter voor de tweede Adam gaan kiezen, dan verliest satan het beheer en dat is er nu gaande.
Inderdaad maar de vraag is niet; we doen het hier zelf wel ven op aarde, want dat staat NERGENS in de Bijbel, lees mijn bijdrage eens, aan Jerommel, aangaande Ismaël.

En nog iets anders!
We gaan gewoon weer dezelfde kant op! De wereld zal zich verenigen onder de Overste der wereld.
Vandaar dat Jezus (steeds weer) wijst naar het Geestelijke aspect in relatie tot het Hemels Heiligdom.
Gelovigen of mensen die zich niet bewust er van (willen) zijn dat ze de verlossing bij 'onze moeder' in de Hemel moeten zoeken, waar NU het Heiligdom is en dus de
Hoge Priester (Jezus) daar Zijn laatste Dienstwerk ( -en het onderzoekend oordeel, afsluit) of niet -willen- aannemen, blijven dus verbonden met de Overste der wereld en redeneren naar zijn maatstaf van aanbidding.

Hoe kunnen we dat weten, ook in of juist vanuit het 'licht' dat Ezechiël 38,39 er voor onze tijd (Daniël en Openbaring) op werpt.
Zolang je OT profetieën letterlijk op het huidige Israël gaat toepassen, dan ben je gewoonweg verkeert bezig, men gaat dan voorbij aan de NT belofte (een nieuw Verbond dus).
Israël is namelijk geen Staat, wél Kanaän. Nu, Paulus wijst op een Hemels Kanaän. En als wij de Staat waar Joden wonen, zouden (h-)erkennen dan zouden wij eerder die Staat het Nieuwe (of aardse) Kanaän moeten benoemen.
Immers dat was in het OT de belofte (nou men begreep in feite niet dat het dus gewoon om het Hemels Kanaän ging) zo gezegd.

Dan klopte de zaak beter: het volk Israël in haar staat Kanaän. Begrijp je?

Maar dat zal niet gebeuren, ook al, ontwijk je dat besef of kan er door -weinigen- een eerlijk en onderbouwend antwoord op te vinden zijn.

Laat ik een poging wagen;

Zegt de Bijbel ergens dat wij 'onberispelijk, heilig en onschuldig' voor de Allerhoogste god kunnen staan? (Col 1:22)
Neen, maar Jezus wel, dus het is van belang dat we ons geloof, in alle opzichten op hem stellen,; niet op aardse zaken (meer) maar die van boven.
Immers Jezus is in het heilig der Heilige in het Hemels Jeruzalem, niet in het aardse.
Maar ook leert de Bijbel ons dat de gemeente, momenteel in slechte papieren verkeerd, zij is nu het Laocidea.
De tijd der verkoeling, het zal door velen vanaf de kansel worden gezegd; Zijn wij een verkoelde gemeente. Maar het betekent ook nog iets anders:
Oordeel. Inde wereld leiden politieke- militaire en economische machten naar éénheid op grond van wetten en geboden van mensen.
Barack Obama sprak recent over het 'houden aan' Internationale wetgeving.
Hiermee raakte hij de basis van het Grote Babylon, de Nieuwe Wereld Orde.
Via de weg van geweld, zal er een eveneens 'Internationale wet' komen die de moraliteitsbepalend van de mensen. Hiervoor zal, zoals de Bijbel zegt 'de Kleine hoorn' op moeten komen.
Tegelijkertijd vindt ook op deze aarde een 'oordeel' plaats. getuige de steeds vaker en meer zichtbaarheid van de 'controle' over ons doen en laten!
We worden geconfronteerd met ons eigen gedrag! Letterlijk! Precies zoals ook de 'Hemel' ons oordeelt!
Recent werd ik opgebeld door een bedrijf dat Computer data ter beschikking stelde via internet. Ik had de site slechts beken, toch werd ik opgebeld en gevraagd, een 'papieren' lie te worden.
van wie hadden zij mijn telefoonnummer gekregen? Niet van mij dus! Ik hoop dat je snapt wat er aan de hand is, in deze wereld.

Wat zag en ervoer Jezus t.a.v. Zijn volk, zoals ook Ezechiël de toekomst van Zijn volk zag 'over de tijden heen' tot aan Daniël:
•Jezus was zichtbaar onthutst, toen hij het tempelplein binnenkwam... en het rumoer zag. Overal zag Hij schappen met offerdieren en hoorde hij zakenlieden handelen met bezoekende pelgrims voor de hoogste prijs. De duiven, schapen en de stieren liepen door elkaar met de geuren van een stal om in lawaai een concert van chaos te laten weergeven.
•Deze wirwar van klanken was nooit Gods bedoeling. Toen Salomo de eerste tempel bouwde in Jeruzalem was er nog respect voor Gods huis. Toen kon je zelfs geen hamer horen, toen het gebouwd werd. Alle stenen en wanden werden elders van te voren gefabriceerd en later naar de bouwplaats van de tempel gebracht en met stilte tot een geheel samengevoegd. (1 Koningen 6:7).
•Jezus vond een aantal touwen die gebruikt werden om schapen tot bedaren te brengen en vormde ze om tot een zweep. Toen ging de Zoon van God uitschreeuwen met geluid als een trompetgeschal. "Neem deze spullen en verlaat, maak mijn Vaders huis niet tot een huis voor handel. Mijn huis zal genoemd worden een huis van gebed, maar jullie hebben het een tot een rovershol gemaakt. Mat. 21:13. Van een standplaats naar een ander, liet hij de dieren vrij en gooide de tafels van de geldhandelaren om.
•Omdat men het gevoel had dat men was in de aanwezigheid van de Almachtige, de bange handelaren verlieten voorplaats van de tempel zonder zelfs maar eens terug te kijken. Jezus wilde niet s meer dan dat de mensen een duidelijk begrip handen wat de liefde is van de Hemelse Vader voor reinheid en gerechtigheid. Het brak zijn hard toen de heilige tempel werd omgeturnd in een vlooienmarkt.
•Vele jaren eerde, maakt de profeet Daniel dat er een tijd zal komen dat de Heilige Tempel verontreinigd zou worden. Gods waarheid zou vertroebeld worden en Zijn mensen onderdrukt. En nog een keer, zou de Heer komen om zijn tempel te reinigen. bron: http://www.agp-internet.com/react/study21.htm
( de essentie van verwarring, door ongehoorzaamheid aan de wet des Heren! en de verkeerde plaats van aanbidding in relatie tot Hemels zaken)

Over het oordeel, aangaande hetgeen Jezus hierboven duidt:
http://www.agp-internet.com/react/profe ... rijd28.htm
LAODICEA = ("Laos" = volk, "dikee" = oordeel.) Een geoordeeld, een gerechtvaardigd volk, - Gods volk in de tijd des oordeels. XIXe. en XXe. eeuw.
De ontknoping van de heils- en wereldgeschiedenis is op handen.
De gemeente met de ontzaglijke voorrechten betreedt het toneel, Laodicea die naar het licht dat zij ontving, zal gewogen worden in de weegschalen van het heiligdom.
Het is de laatste der zeven perioden, deze waarin de Hogepriester de eindfase van zijn dienst volbrengt, terwijl het eeuwig evangelie in het kader van de ure des oordeels, zich een weg baant naar alle volkeren (36), vóór dat Jezus wederkomt om de oogst der aarde te doen. (3 7)
Is Laodicea voorbereid op dat ontzaglijk gebeuren ? - vertrekkend gereed ? - vol heilig vuur voor haar reis naar de eeuwige woningen ?
Met ontzetting ziet Johannes, nu de allerlaatste dingen zich naar hun einde spoeden, dat de bruid niet gereed is, dat zij de ondoorgrondelijke majesteit van het goddelijke niet innerlijk beleeft.
Het tafereel dat naar voren wordt gebracht, zou totaal hopeloos zijn,ware het niet dat het goddelijke liefde is, die deze brief heeft geïnspireerd. En liefde baart liefde en redt, zelfs in een waanzinnige wereld. Maar dit schrijven houdt ook een streng ultimatum in, een boodschap van leven en dood in verband met de valse opinie die Laodicea koestert aangaande haar eigen toestand.
Dat zegt toch veel over de steden en landern der wereld hé Gait! De toestand van deze wereld en haar gemeente is hemeltergend. En dat is ze! Elke dag wordt zij meer 'wetteloos' God Geest zalz ich uiteindelijk van haar terugtrekken!.
Het is beter met je geloofsleven naar die plek te gaan, waar Jezus echt is, hier boeven! Derhalve:

Op een gepaste wijze richt Jezus zich tot zijn laatste gemeente als - de Amen,'
- de getrouwe en waarachtige getuige, - het begin der schepping Gods.
Het is de énige plaats in de Schrift waar "Amen", dat letterlijk betekent : "het zij zo ! - het kan niet meer veranderd worden ! " als persoonsnaam gebruikt wordt. Wij spreken dat woordje uit aan het einde van een prediking of van een gebed. Christus is hier de verpersoonlijkte "Amen", de goddelijke waarborg dat Gods boodschap volledig is, dat wij het einde van het heilsplan bereikt hebben, dat er niets meer moet worden aan toegevoegd. De brief aan Laodicea is Jezus' laatste oproep vóór dat de genadetijd wordt afgesloten, geen andere boodschap zal volgen. De goddelijke zekerheid der boodschap is verzegeld met de onveranderlijke autoriteit van de "Amen". De "getrouwe en waarachtige getuige" overdrijft nooit, wat Hij getuigt is absolute waarheid die staande blijft al storten hemel en aarde in elkaar. Van onze houding tegenover zijn getuigenis, hangt onze eeuwige toekomst af. bron voor verdere studie http://www.agp-internet.com/react/profetie/index.htm

Inderdaad dat er 'niets meer aan toegevoegd wordt' dat lezen we ook in Openbaring 22. Wie er iets aan toevoegt of afneemt, die zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen.
Nu, ik geloof dat we dat ook zeker niet kunnen doen inzake de OT profetieën vanuit dat kader. Immers die periode is 'verzegeld' of 'afgesloten' Er is een nieuw en ander Verbond ontstaan, toen Jezus het middelpunt werd voor ALLE mensen.

Dus het is beter dat we onze fantasie over een 'Israël' in deze wereld, zoals van oorsprong bedoelt zou zijn ( je bevestigt het nota bene zelf aangaande Adam en Eva) inzake het natuurlijke Israël aan de Middellandse zee maar laten varen,
denk ik.

Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 38

Bericht door nicodemus zda »

Hallo,
Graag wil ik nog het volgende toevoegen aan het gesprek over Ezechiël 38 (aangevuld door 39)

In Ezechiël 39: 8 staat het antwoord: “Zie, het komt, het zal geschieden, luidt het woord van de Here Here; dit is de dag, waarvan Ik gesproken heb.´
De hoofdstukken 38 en 39 bevatten dus informatie die God aan alle profeten van Israël gaf.

1.De gave der profetie behoort alleen het Volk van de Allerhoogste toe!

Waarom: Om in de gelegenheid te zijn het Evangelie te verkondigen involg het onderhouden van het Verbond, net zoals Jezus (ook) doet.
Onder 'Israël' wordt een theocratisch volk verstaan, dat Geestelijk invulling geeft aan de belofte, de wet, niet ceremonieel. Ook Jezus onderhield
een Geestelijke wet, niet de letterlijke. Het geschil over het aren plukken op de wekelijkse Sabbat, is daar een voorbeeld van. Jezus onderhield de Dag des Heren (dat de Sabbat van het 4e gebod is) naar het Geestelijke aspect.
De Joden werden onderwezen dat 'werken' op de Sabbat 'verboden' was. Mensen geestelijk bijstaan aangaande Geestelijke zaken op de Sabbat, is geen overtreding, maar een teken van Verbondenheid met het verbond.
Toen de Joden weer stenen opraapten omdat ze hem wilden stenigen, [32] zei Jezus: ‘Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan; waarom wilt u me stenigen?’ [33] ‘Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,’ antwoordden ze, ‘maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!’ [34] Jezus zei: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘U bent goden’”? [35] De Schrift blijft altijd van kracht; als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden, [36] hoe kunt u mij, door de Vader geheiligd en naar de wereld gezonden, dan beschuldigen van godslastering wanneer ik zeg dat ik Gods Zoon ben? [37] Als wat ik doe niet van mijn Vader komt, geloof me dan niet, [38] maar als dat wel het geval is en u gelooft me toch niet, geloof dan tenminste wat ik doe.
Dan zult u begrijpen dat de Vader in mij is en dat ik in de Vader ben.’ [39] En weer wilden ze hem grijpen, maar hij ontsnapte.
[40] Hij ging terug naar de overkant van de Jordaan, naar de plaats waar Johannes eerder gedoopt had. Daar bleef hij. [41] Veel mensen kwamen naar hem toe; ze zeiden: ‘Johannes heeft weliswaar geen wonderteken gedaan, maar alles wat hij over deze man gezegd heeft is waar.’ [42] En velen kwamen daar tot geloof in hem. bron tot studie: http://www.willibrordbijbel.nl/?joh%2010,10
Toelichting: Jezus toont hier Zijn verbondenheid met Zijn (Geestelijk-) moeder het Hemels Jeruzalem, de Heilige Geest, waardoor Hij "in de Vader" was. Jezus was dus in de baarmoeder van Maria 'in de Vader' -Geestelijk, maar fysiek gewoon een mens. Precies zoals (ook) de -ongelovige mensen Hem zagen. Zij begrepen Zijn manier van denken niet,omdat zij met een 'natuurlijke geest' rederneerden en dus ook niet verlost konden zijn, Ongeschikt voor het Dienstwerk als arbeiders in de wijngaard.

Dus:

Het thema van deze beide hoofdstukken is dus niet geïsoleerd van andere profetieën. Alleen Johannes in “De Openbaring” noemt de Gog en de Magog met name.
“En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee.” Openbaring 20: 7-8.
Andere profeten hebben over dit onderwerp gesproken zonder Gog en Magog te noemen. Dat is wat de vraag en het antwoord ons zeggen: “Dit is de dag waarvan Ik gesproken heb door de dienst van mijn knechten, de profeten van Israël.” Het gaat dus om een algemeen bekend onderwerp, waarover gesproken werd door de profeten.
Wanneer zal het optrekken van Gog geschieden?
Daarover is Ezechiël heel duidelijk. Het vindt plaats,
a. “Na geruime tijd; in toekomende jaren” (38: 8)
b. “Als het land zich van de krijg hersteld heeft, nadat Israël uit het gebied der volkeren bijeengebracht is, op de bergen Israëls” (38: 8)
c. “Allen wonen zij in gerustheid” (38: 8)
d. “Een land van dorpen, en zij wonen in gerustheid zonder muur, grendels of poorten” (38: 11)
e. “Een natie die uit het gebied der volken bijeen gebracht is” (38: 12)
f. “Gog komt in het land van Israël” (38: 18)
g. “Op de bergen van Israël zult gij vallen” (39: 2, 4)
h. “Wanneer zij weer in hun land wonen” (39: 26)
i. “En hen uit de landen van hun vijanden verzamel” (39: 27)
j. “Wanneer Ik hen weer in hun eigen land verzamel zonder dat Ik iemand van hen daarginds achterlaat” (39: 28)
De profeet zegt dus dat het optrekken plaats zal vinden wanneer, Israël woont in “hun eigen land” Niemand die tot Israël behoort, is buiten Israël, met andere woorden, Israël is thuis Zij wonen in een land zonder grendels en deuren.
Wanneer woont Israël in “hun eigen land”? Israël is dus een volk: uit alle Overblijfselen der Verbonden dat in het Hemels Kanaän woont in de stad Jeruzalem. En wellicht moeten we beseffen dat dat Hemels Kanaän de gehele kosmos is en alle andere 'bewoners' van dat Heelal te bereiken zijn, andere 'werelden', want er staat immers "zonder deuren of grendels" zonder beperkingen!
Verder:

De profeet Ezechiël geeft daarop het volgende antwoord: “Daarom profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Here Here: Zie, Ik open uw graven en zal u uit uw graven doen opkomen, o mijn volk, en u brengen naar het land Israëls (De plaats waar het getrouwe volk in Geest kunnen vertoeven). En gij zult weten, dat Ik de Here ben, wanneer Ik uw graven open en u uit uw graven doe opkomen, o mijn volk. Ik zal mijn Geest in u geven,
Uit ons graf komen wil ook zeggen: Van Geestelijke ingesteldheid veranderen; van een 'dode-levende' een 'levende mens' worden omdat ons denken en handelen niet meer op onszelf gericht is maar op de medemens 'in Christus'.
Dus is onze moeder en ons Gezag Hemels, niet letterlijk, maar omdat we het -juist- niet zien. We geloven het en leven er naar!

Verder:

zodat gij herleeft en Ik zal u doen wonen in uw land: en gij zult weten, dat Ik, de Here, het gesproken en gedaan heb, luidt het woord des Heren.” Ezechiël 37: 12-14.
In de Openbaring zegt Johannes dat de opstanding van de rechtvaardigen plaats zal vinden vóór de duizend jaren. “… en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God… en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang.

Natuurlijk, wie zich bekeert en zich laat verbinden met een Rijk dat niet van deze aarde is, heeft eeuwig leven ontvangen, alhoewel hij of zij het ook weer kan verliezen (de Bijbel is ook daarin duidelijk )
De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding.” Openbaring 20: 4-6

Alle mensen die zich niet willen laten bekren, zullen dus sterven. Als Jezus verschijnt, zullen alleen de Geestelijke Joden en zij die in hun letterlijke graf 'slapen' Hem tegemoet gaan in de mucht, de eerste opstanding.
ALLE verlosten zin dus "in de lucht met Heme" en gaan naar de plaats waar Hij woningen voor hen heeft gebouwd.


Dus:
Israël komt “thuis” door de opstanding uit de doden. Het vaderland van Israël is volgens Paulus het hemelse Kanaän. “In dat geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid.” Hebreeën 11: 13-16.

En zie je nu ook dat Paulus het Hemels Vaderland wel degelijk het Hemels Kanaän noemt? Ook dat staat gewoon in de Bijbel!

Geen terugkeer van het heiligdom naar aarde, en geen manifest door de echte Jezus, in een oud Jeruzalem!
Bron van aanhalingen Ezechiël 38,39: http://www.agp-internet.com/study/studi ... aring.html

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 38

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef:

Dus:
Israël komt “thuis” door de opstanding uit de doden. Het vaderland van Israël is volgens Paulus het hemelse Kanaän. “In dat geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid.” Hebreeën 11: 13-16.

En zie je nu ook dat Paulus het Hemels Vaderland wel degelijk het Hemels Kanaän noemt? Ook dat staat gewoon in de Bijbel!
Paulus noemt wel een hemels vaderland, maar dat heeft niet de naam Kanaän. Dat noemt Paulus ook niet zo. Dit was het thuisland van de Kanaänieten en die hadden niet zo'n goede naam in de ogen van de Here.
Later wordt het land gewoon Israël genoemd: Math.2:20 Sta op, neem het kind en zijn moeder en reis naar het land Israël. In Hebreeën 11 gaat het over stad die hen bereid is: het hemels Jeruzalem.
Er wordt in Openbaring driemaal gezegd dat de hemel op aarde zal neerdalen, dat het hemels Jeruzalem op aarde zal neerdalen. Als dat zover is zal het leven op deze aarde de kenmerken vertonen van het Hemelse Koninkrijk.
De aardse maatstaven hebben afgedaan.

Onze uiteindelijke toekomst is niet de hemel. Dat is een tijdelijke "bewaarplaats". We zijn geschapen voor de aarde. Maar wel een aarde waar God alles in allen zal zijn. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde verenigd in Christus.

Jes.11: 9 Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, want de aarde zal vol zijn van kennis des HEREN, zoals de wateren de bodem der zee bedekken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 38

Bericht door Jerommel »

Euh?
Dit klopt helemaal niet met mijn voorstelling van zaken (of vice versa).
Want dat betekent dat de Gemeenteleden niet een geestelijk lichaam krijgen, vergelijkbaar met de engelen, ..of dat ze dat weer verruilen voor een aards lichaam..?
En dat Hemelse Rijk op aarde duurde toch maar 1000 jaren?

Sorry als het off-topic is..

...maar blijkbaar zit dat eindtijds-idee diep in Jerommel ingebakken...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 38

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef:Euh?
Dit klopt helemaal niet met mijn voorstelling van zaken (of vice versa).
Want dat betekent dat de Gemeenteleden niet een geestelijk lichaam krijgen, vergelijkbaar met de engelen, ..of dat ze dat weer verruilen voor een aards lichaam..?
En dat Hemelse Rijk op aarde duurde toch maar 1000 jaren?

Sorry als het off-topic is..

...maar blijkbaar zit dat eindtijds-idee diep in Jerommel ingebakken...
In het duizendjarig Vrederijk hebben degenen die dan leven nog geen geestelijk lichaam.
Er gaan nog mensen dood en er worden nog straffen uitgevaardigd.
Jes. 65:20 Daar zal niet meer zijn een zuigeling die maar enkele dagen leeft
of een oude man die zijn dagen niet zal volmaken,
want een jonge man zal sterven als een honderdjarige,
maar een zondaar, al is hij honderd jaar, zal vervloekt worden.

Zach.14:16 Het zal geschieden dat al de overgeblevenen van alle heidenvolken die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, van jaar tot jaar zullen opgaan om zich neer te buigen voor de Koning, de HEERE van de legermachten, en om het Loofhuttenfeest te vieren.
17 Het zal geschieden dat er geen regen zal vallen op hem die uit de geslachten van de aarde niet zal opgaan naar Jeruzalem om zich voor de Koning, de HEERE van de legermachten, neer te buigen.
18 Als het geslacht van de Egyptenaren, waarop geen regen is gevallen, niet zal opgaan en komen, dan zal de plaag komen waarmee de HEERE de heidenvolken zal treffen die niet zullen optrekken om het Loofhuttenfeest te vieren.
19 Dit zal de straf zijn voor de zonde van Egypte en de straf voor de zonde van alle heidenvolken die niet zullen opgaan om het Loofhuttenfeest te vieren.
Maar als het de tijd is van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zal de sterfelijkheid onsterfelijkheid hebben aangedaan. Dan zal vervuld worden wat Paulus zegt:
Fil.3:20 Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus,
21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het gelijkvormig wordt aan Zijn verheerlijkt lichaam, overeenkomstig de werking waardoor Hij ook alle dingen aan Zichzelf kan onderwerpen.
Paulus wil hierbij zeggen dat we nu al vanuit een hemels burgerschap mogen leven. Dat is onze positie in Christus. Hij is ons Hoofd en dat is al in de hemel.
Maar ons lichaam zal op de nieuwe aarde, waarop de hemel is neergedaald gelijk zijn aan het verheerlijkte lichaam van Christus.
Onze Here Jezus Christus heeft zich na zijn opstanding al op aarde geopenbaard in dat verheerlijkte lichaam. De nieuwe aarde zal hemels zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 38

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Je schreef:
Er wordt in Openbaring driemaal gezegd dat de hemel op aarde zal neerdalen
Naar mijn mening, staat er dat het Hemels Jeruzalem op aarde nederdaalt. Dat is "de stad"= het volk Israël.
Dat wil zeggen allen die vanuit de Verbonden, als Overblijfselen ('Resten') uit hun "(Geestelijke-) slaap zijn opgestaan.
Iedereen die in het boek des levens staat opgeschreven, is gered. Dat is het (Geestelijke-) volk Israël.
Niet alleen de oude aarde is verdwenen ook is er een nieuwe Hemel. Dat wil zeggen als de aarde in zijn volmaakte vorm is teruggebracht,
dan zijn we ook niet meer gescheiden van andere werelden. Dat is de Nieuwe hemel. We zijn dan kosmisch niet meer begrenst en beperkt tot
het 'Melkwegstelsel' waartoe wij behoren.

Aangaande de naam 'Israël' komt deze ongeveer 70x voor in het NT.
Echter aangaande het Israël wat de Allerhoogste god bedoelt, gaat het om een Geestelijk Israël, dat door het onderhouden van de voorwaarden, om deelgenoot te zijn aan het Hemels
Koninkrijk, het Verbond is, dat reeds voor de Schepping van de aarde, in het Hemelse bestond. Immers Jezus onderhield de wet al voor de Schepping van de aarde.
Daarvoor was de aarde "woest en ledig".

Als Paulus dus over het Hemels Kanaän spreekt, dan bedoelt hij het Geestelijke aspect van geloof.

Wat betekent dat:

Voor de Heilshistorie van (het volk) Israël is de Kerk geen “geestelijk Israël” of “nieuw Israël”, wordt zij ook niet zo geduid (De Reine vrouw)
. De term “Israël” heeft betrekking op de natie en de bevolking als geheel, of
op het gelovige overblijfsel dat vanuit: alle taal, stam, natie en volk zal of is opgekomen. En dat is geen menselijk prestatie, maar een Geestelijke, want alleen de Heilige Geest kan de individu overtuigen van zonde
Johannes 16:7-13 en lees ook eens Johannes 3:3-8).
Israël als term kan dus feitelijk nooit gebruikt worden als naam voor heidegelovigen of de kerk.
Het Geestelijk Israël is "onder ons", omdat Israël in het persoonlijke hart van elke mens begint.
je kunt het dus niet aan een nationale Staat, in onze tijd, toeschrijven.

Wat bedoelt Mattheus hier te zeggen in 2:20-23:

Naar Nazareth
19 Toen Herodes gestorven was, zie, een engel van de Heere verschijnt Jozef in een droom, in Egypte,
20 en zegt: Sta op, neem het Kind en Zijn moeder met u mee, en ga naar het land Israël, want zij die het Kind naar het leven stonden, zijn gestorven.
21 Hij stond dan op, nam het Kind en Zijn moeder met zich mee, en kwam in het land Israël.
22 Toen hij echter hoorde dat Archelaüs in Judea koning was in de plaats van zijn vader Herodes, was hij bevreesd daarheen te gaan. Maar nadat zij door een aanwijzing van God in een droom gewaarschuwd waren, vertrok hij naar het gebied van Galilea.
23 En toen hij daar gekomen was, ging hij wonen in een stad die Nazareth heette, zodat vervuld werd wat door de profeten gezegd is: dat Hij Nazarener genoemd zal worden.
Nu, Adinomis, "Israël" als volk werd nog steeds beschouwd als een (overspelig-) theocratisch volk. Ze kregen nog steeds, keer op keer, de gelegenheid om te getuigen van hun Hemels
JHWH, Jezus kwam en toonde dus de essentie aan van 'de Vader die in het midden van Zijn volk" wilde wonen, letterlijk maar dus dan ook Geestelijk.
Maar wat weten wij? Men offerde Jezus op omwille van een natuurlijk Israël in verbondenheid met de 'landen' om hun heen.
De engel had een voorspelling gedaan, die men nog steeds niet begreep, omdat het hen aan het zedelijke aspect van de wet ontbrak.

Dus, er is wat betreft Mattheus en de geboorte van Jezus, niets aan de hand.
Je moet steeds het letterlijke van het Geestelijke scheiden, omdat het Evangelie een persoonlijke kwestie is, tenminste daar wijst de Allerhoogste god en Jezus, vanuit datzelfde kader op.

Kortom:

“Toen zeide de Here tot Mozes: Zie, Ik zal voor u brood uit de hemel laten regenen… ...
als Hij hen uit Egypte leidde, was het Zijn doel hen in het land van Kanaän te vestigen als een rein, gelukkig en gezond volk!
Als wat? Natuurlijk als een voorbeeldvolk voor de gehele (toenmalige), maar dat Kanaän was dan wel een equivalent van het Hemels Kanaän, het Geestelijke.
Dus feitelijk sprak de Allerhoogste god over een Hemels aspect van Kanaän vanuit het persoonlijke (bekeerde) hart en niet van een aards Kanaän in de eerste
plaats. ik ben er van overtuigd dat, als het volk Mozes had begrepen tot de invulling van een Geestelijke naleving van de wet (en geen nationaal) dat het Kanaän
(op aarde waarvan jij hebt gesproken juist dan bevestigd was geworden.
We zouden dan een volk van waarlijke Priesters en Koningen hebben gehad die vanuit dat 'land' de wereld overgetrokken waren.
Maar de Allerhoogste god kan niet wonen op een plaats (aarde) waar reeds een andere god woont en aanbeden wordt.
Daarom is het 'land' velegd naar de Hemel, waar dus dan ook het Heiligdom is en de 10 regels in de Ark wachten op dat ene getuigenis, te
laten zien aan de verlosten, als zij daar zullen zijn, met hun heiland en de gezamelijk, hemelse vader.

Ter aanvulling:
Het evangelie werd waarschijnlijk geschreven voor een gemeenschap bestaande uit zowel heidechristenen (niet-Joodse bekeerlingen) als tot het christendom bekeerde Joden. Afgaande op de tekst is het aannemelijk dat het ging om een relatief welvarende christengemeenschap in een stedelijke omgeving in de buurt van Palestina. Veel onderzoekers gaan er dan ook van uit dat het evangelie ontstaan is in Antiochië (in Syrië). De gemeenschap had waarschijnlijk te maken met sociale en religieuze weerstand, van de kant van zowel Joden als heidenen. Matteüs spreekt over haat, vervolging, geseling in synagogen, rechtszaken, over christenpredikers die verjaagd worden uit steden en over christenen die gedood worden. Het is aannemelijk dat de aandacht die de auteur hieraan besteedt vooral te maken heeft met de moeilijkheden die hij en zijn lezers ondervonden. Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_ ... tte%C3%BCs
Hartelijke groet