Ezechiël 39

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Ezechiël 39

Bericht door Adinomis »

In Genesis 39 lezen we hoe de volken Israël aanvallen. Maar ook hoe groot de nederlaag daarbij zal zijn. Er zullen zoveel oorlogsslachtoffers zijn dat het zeven maanden duurt voordat al de lijken zijn geborgen. De vogels zullen zich daaraan tegoed doen. De Israëlieten zullen wel zeven jaar kunnen stoken van het wapentuig.
In hoofdstuk 38:4 lazen we al dat de Here het zo bestuurt dat al die volken op Israël afkomen: 4 Ik zal u komen halen, haken slaan in uw kaken en u doen uittrekken met uw gehele leger.
Dit heeft ongetwijfeld ook te maken met wat er staat in Openb. 17:17 Want God heeft in hun hart gegeven zijn zin te volbrengen en dit eensgezind te doen en hun koningschap aan het beest te geven, totdat de woorden Gods zullen voleindigd zijn.
De vijandige landen zullen er geen idee van hebben dat God zelf hen naar de bergen van Israël drijft. Het zal voor hen uitlopen op een verschrikkelijk debacle. God zal zijn macht betonen en hen de wapens uit handen slaan. (vs,3)

Maar ook dit hoofdstuk eindigt weer met beloften voor Israël, maar ook met de belofte die zich in onze tijd aan het vervullen is: de terugkeer van de Israëlieten uit alle landen.
25 Daarom, zo zegt de Here HERE, nu zal Ik een keer brengen in het lot van Jakob en Mij ontfermen over het gehele huis Israëls, en ijveren voor mijn heilige naam. 26 Zij zullen de smaad en al de ontrouw, waarmee zij Mij ontrouw geweest zijn, vergeten, wanneer zij weer in hun land wonen, veilig, zonder dat iemand hen opschrikt. 27 Als Ik hen uit het gebied der volken terugbreng en hen uit de landen van hun vijanden verzamel, dan zal Ik Mij voor het oog der talrijke volken aan hen de Heilige betonen.
28 En zij zullen weten, dat Ik de HERE hun God ben, zowel wanneer Ik hen in ballingschap wegvoer onder de volken, als wanneer Ik hen weer in hun eigen land verzamel, zonder dat Ik iemand van hen daarginds achterlaat. 29 En Ik zal mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik mijn Geest over het huis Israëls heb uitgestort, luidt het woord van de Here HERE.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Ezechiël 39

Bericht door Special angel »

Ik vind t wel mooi als je doorgaat met het delen van bijbelteksten bijbelstudies etc. :D
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 39

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Het is inderdaad, wat Special Angel zegt; Bijbelteksten en vooral studie met elkaar te delen.
Maar Bijbelstudie houdt niet alleen in de Bijbel overschrijven en zelf zeggen wat daar mee bedoeld wordt, maar het is vooral Jezus die, geleid door de Heilige Geest, ons wil laten delen in die Heilige Geest,
opdat de profeten niet ter dood worden gebracht. Echter, ook hier zie ik precies dezelfde argumenten die je aanhaalt bij, gelijk welke Bijbelpassages als het gaat op OT profeten zoals Zacheria.
Ik zie geen verschil tussen de ene profeet en de andere, terwijl toch elke profeet naar gelang de tijdsspanne waarin deze leefde een speciale boodschap bracht, aan het volk maar ook aan hen die 'buiten deze kring' geloofden in een Allerhoogste god. Jezus heeft daarom ook duidelijk aangetoond dat Hij een einde gemaakt heeft aan de bijzondere voorrechten van het volk Israël.
Door hardnekkig verzet tegen de Geestelijke aspecten die de Thora in de harten van de Joden moest openbaren door het voorbeeld en Geestelijke uitleg van Jezus,
verloren de Joden, tot op de dag van vandaag, hun bijzondere positie. Hun natuurlijke geschiedenis (historische) feiten beleven echter overeind.
De reden er van is duidelijk; ze gelde niet meer voor de Joden (alleen). Omdat IEDEREEN die een besneden hart aanvaard in Christus is immers verbonden met dezelfde Thora als de Joden, het volk dat
de opdracht verwierp.

In plaats van in Hem (Yeshua) de genadige te zien, die juist de overtredingen uit hun harten wilde verwijderen door hen een andere geest te geven Zagen de meeste van de Joden Hem als een (de) Beëzebul, de overste der duivelen (Mattheus 12:24) En zo kon Jezus dus niet ( en de Heilige Geest zeker niet) hen de ongerechtigheid in hem verzoenen. Zoals Mattheus 12 ons leert zagen de Joden (niet allemaal: het Overblijfsel) in Hem alleen maar de Koning die ze wilden verwerpen en zich noch liever onderwerpen aan de Romeinen. En nu je dan toch (met respect en oprecht) steeds datzelfde elan aan mij toont aangaande Israël van vandaag, doe je in feite het zelfde!
De Joden (eigenlijk hun leiders Ananas en Kajafas) wilden Hem -laten- Kruisigen, zodat ze -nog liever- een Romein tot Koning konden kiezen. [Modbreak Peter79: kwetsende opmerking verwijderd]

Nu, ik zeg deze zaken natuurlijk niet zo maar. Ik ga niet letterlijk de Bijbel overpennen en zeggen wat IK er van denk! Immers Gods boodschappen worden niet door mensen openbaart, maar door de Heilige Geest die op vele manier tot de mensen komt. Vandaar dat Jezus dan ook letterlijk en barmhartig zegt over dat Israël, wat velen menen te moeten aanbidden:
"Jeruzalem, Jeruzalem gij die de profeten doodt en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uwe kinderen willen bijeen vergaderen, gelijkerwijs een hoen dat haar kuikens bijeen vergadert, onder de vleugels, en gijllieden hebt (het) niet gewild.

Noot: je kunt je afvragen, welke 'koning' heerst er nu over Israël, als we naar het aardse Jeruzalem kijken, want daar spreekt Jezus over!
Wat zegt Jezus nog meer Adinomis, als we naar het huidige Kanaän kijken en de -oude- stad Jeruzalem:
Hij zegt: Ziet uw huis wordt woest gelaten" en dan vervolgens: " Daarom zeg ik u, dat het Koninkrijk (der hemelen van de Allerhoogste god en hemelse Vader)van U zal worden WEGGENOMEN, en een volk gegeven (worden) dat er de vruchten van VOORTBRENGT. (Mattheus 23:37,38 en 21:43)

Zien wij Adinomis dat de Joden in zijn algemeenheid de VRUCHTEN voortbrengen van datgene wat Jezus aanduidt als het hemels Koninkrijk?
Neen! Israël (dat overigens een totaal verkeerde benaming is) brengt vruchten voort van een andere Koning en geeft eer aan de wereld [Modbreak Peter79: kwetsende opmerking verwijderd]
Het eert wel een Vader, maar geen hemels. Ook hier weer: niet alle Joden doen dat: Het Overblijfsel, ook voor onze tijd.

Als Jezus dus nu als Hoogste Priester YOMKIPUR houdt, op welk volk gaat het dan? En waar doet Jezus dat dan? NIET op aarde, noch in de Staat Israël.

Het volk waaraan het Koninkrijk Gods werd geschonken na de verwerping der Joden, waren dus de heidenen. Maar ook deze, verwerpen de Joodse Thora, door zich te verbinden met een aardse Vader die hen tijden en wetten doet
opleggen die het tegenovergestelde zijn van wat Jezus aan hen voorhoudt. Ook hier dus weer; voor de bekeerde heiden gelden dezelfde voorwaarden als voor de Joden, het Hemels Jeruzalem is de plaats van aanbidding,
Daar is het Heiligdom, daar is onze Hoogste Priester en daar moeten wij vergeving en hernieuwing van ons (dagelijks) hart vragen! Het werk dat de Joden hadden moeten vervullen tijdens de voor hen afgesneden 490 jaren, is het zelfde werk dat de Christenen moeten doen (en geschonken is) in de resterende 1810 jaren, welke hen zijn toegemeten. Daarna einde van de Genadetijd!
AL deze zalen kunnen zowel bekeerde Joden (Messiaanse) en Christenen vervullen in de 'verborgenheid' Gods! Dat is geen geheimenis, maar ligt verborgen in de relatie die er is tussen hemel en aarde, Volgeling en Christus, die de wereld niet kan verstaan. Immers voor hen is -een- het dwaasheid.

Al dat werk wat de bekeerde mens met een besneden hart dus zou moeten vervullen en doen ligt in de doelstelling van de Here vast: om de overtreding te sluiten en om de zonden te verzegelen
Immers onze werken volgen ons na! Vandaar Adinomis, dat dus OT profetieën geen plaats meer kunnen hebben. Jezus heeft 'de werken' en de 'zonden' van het OT verzegeld.
Een koning die iets verzegeld, is afgesloten. Dat kan niemand zonder hogere autoriteit nog iets aan veranderen dan degene die door die Koning geautoriseerd is.
in dat geval is dat de Hemelse Vader! De zonden Israëls van het OT zijn verzegeld, zoals ze van elke Verbond zijn en waar een Overblijfsel is overgebleven die wel de vervulling er van hebben volbracht (overwonnen).

lees in dat verband ook eens 2 Thessalonicenzen 1:7-10)

De Hemels Vader heeft alle Verbonden verzegeld en afgesloten, omdat Hij het leven en de gehoorzaamheid van de mensen (uit die verschillende tijdsspannen) niet tot een opeenhoping van ellende juist voor die mensen nog groter en hun zonden nog ter vermeerdering wilden laten komen. En zo zal het ook met onze werken gaan. En zo zal ook deze periode op dezelfde wijze worden afgesloten maar dan in een mate, die geen mens meer kan afmeten omdat ze de laatste oproep tot bekering inhoudt (Openbaring 14) en de afsluiting is van deze aarde!

Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 39

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Special Angel,

Je schreef:
Ik vind t wel mooi als je doorgaat met het delen van bijbelteksten bijbelstudies etc.
Ik vraag me af, hoe trekken wij, als gelovigen of als vermeende gelovigen ons het gevaar aan?
Jezus zegt vermijdt het gevaar: Gaat er van uit, opdat Gij er geen deel aan hebt.

En zo is het met Israël ook, het Israël van vandaag. Luister eens naar wat de reporter te zeggen heeft over de geografische ligging van de Staat Israël (dat geen Staat is, maar een volk behoort te zijn)
Zou je kunnen begrijpen waarom Jezus juist uitlegt waarom dan de besneden van hart hun heil niet op aarde, maar in het Hemels Kanaän moeten zoeken.

http://www.youtube.com/watch?v=ntWFqW1lW94

Johannes 18,36

Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd.
Maar mijn koninkrijk is niet van hier.

Ook een goede les voor Adinomis, (Met alle respect overigens)

Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 39

Bericht door nicodemus zda »

Beste Adinomis,

Vandaag, Sabbat 28 december 2013, schoot me ineens wat te binnen.
Jezus waarschuwt om ons niet te verbinden met het grote Babylon, waar de het Geestelijke Egypte heerst.
Hij zegt eerder, dat we de relatie (op het Geestelijk vlak) ervan moeten vermijden. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat we ons niet met deze wereld moeten bemoeien.
We kunnen in deze wereld 'overwinnen', in ELK opzicht, door de Heilige Geest over ons te laten regeren. Dat wil zeggen dat we niet slaafs ons door de Heilige Geest laten leiden, want dat kan en doet de Heilige Geest ook niet, maar dat we door de Thora Geestelijke invulling te geven, zoals Jezus dat doet, ons te laten leiden door de Heilige Geest, eerder dan door onze natuurlijke en beperkte denken naar de maatstaf van mensen.

Het is dus, ik herhaal, dus ook niet logisch, dat er een Staat Israël op deze aarde is, maar wel een natuurlijk Kanaän. Paulus kan dat alleen maar zeggen, als er ook een natuurlijk Kanaän is.
Paulus maakt dus onderscheidt tussen het Hemels en aardse Kanaän (het beloofde). Wat zegt Jezus nu tegen zowel de Christen als de Jood, als dus involge van Ezechiël 5, de muur geslecht is en de Thora in Geestelijke
navolging, voor zowel de Jood en Griek geldt.

Bij toeval vond ik een interessante Bijbelstudie, waaruit ik enkele passages citeer:
"Hierna zag ik een andere engel, die grote macht had, nederdalen uit de hemel, en de aarde werd door zijn lichtglans verlicht. En hij riep met sterke stem, zeggende: Gevallen, gevallen is de grote (stad) Babylon" (Openbaring 18:1,2). "En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen. Want haar zonden hebben zich opgehoopt tot aan de hemel en God heeft aan haar ongerechtigheid gedacht" (Openbaring 18:4,5).

Babylon (of Babel) was het centrum van een wereldrijk in de oudheid. De naam betekent 'verwarring' en vindt zijn oorsprong bij de verwarring van de talen bij het bouwen van de toren van Babel.
Noot: De gebouwen van de EU in Brussel zijn, bewust, gebouwd naar het schilderij van Breughel de Oude, Babel en lag besloten in de opdracht bij de bouw er van. https://www.google.be/search?tbm=isch&s ... 0de%20Oude hier vindt je de meeste afbeeldingen er van terug, maar ook anderen.

Op een andere site vond ik de interessante omschrijving van die EU gebouwen als volgt:
Het Europese Parlement bezit sinds 1999 een gebouw in Straatsburg (zie afbeelding). De ontwerpers van dit gebouw hebben zich laten inspireren door het beroemde schilderij de "Toren van Babel" van de Vlaamse schilder Pieter Bruegel. Dat roept de vraag op of Europa bezig is met dát te herstellen wat de Bijbelse God heeft vernietigd, namelijk het oude Babel van Nimrod uit het Bijbelboek Genesis. Een journalist uit Straatsburg vroeg aan een EU volksvertegenwoordiger: "Waarom is het gebouw van het Europese Parlement een replica van de Toren van Babel?" Zijn reactie: "Waar zij 3000 jaar geleden faalden, dat wil Europa nu afmaken." Bron: http://rokendevlaswiek.com/index.html?t ... BABEL.html
Als we nu naar de symboliek van Babel en Babylon kijken, dan zien we de volgende feiten:

Symbolisch stelt Babylon de verwarring van de afgoderij en de valse godsdienst voor (Jesaja 21:9; Jeremia 50:2; Openbaring 17:5). In alle tijden heeft de satan -- die oude slang, tegenstander van God en mens -- de wereld in een warboel van valse godsdiensten voorzien.
Israël werd in Babylonische ballingschap weggevoerd als straf voor haar afvalligheid en afgoderij. Gods tempel werd vernietigd. In Babylon konden de Israëlieten God niet dienen volgens Zijn woord (Psalm 137:1-4).
De huidige Staat Israël bevindt zich dus te midden van due gemeenschap, waar de Allerhoogste god altijd van heeft gezegd, dat zij zich er Geestelijk van moesten verwijderen, afstand nemen.
In Johannes 3 legt Jezus dat notabene uit aan Nicodemus de afgevaardigde van het Sanhedrin.


Vlucht uit Babel!


Daarna werd Gods volk bevolen uit Babel te vluchten en terug naar Sion te gaan. Dit had een letterlijke en een profetische betekenis. Na 70 jaar ballingschap mochten de Israëlieten in letterlijke zin terug naar Jeruzalem keren. Dit was op voorwaarde dat zij zich van hun afgoderij bekeerden om te Jeruzalem de ware godsdienst te herstellen. Nadien is er zo goed als geen afgoderij onder de Joden meer!
Dit alles had een geestelijke betekenis voor de gemeente. Deze profetische inhoud komt duidelijk naar voren in de teksten waarin Israël bevolen werd uit Babel te vluchten.
"Trekt uit Babel, ontvlucht de Chaldeeën. Verkondigt het met jubelgeklank, doet dit horen, verbreidt het tot aan het einde der aarde; zegt: De HERE heeft zijn knecht Jakob verlost" (Jesaja 48:20). Lees de verzen 12 t/m 22.
"Vertrekt, vertrekt, gaat uit vandaar; raakt het onreine niet aan, gaat weg uit haar midden, reinigt u, gij die de vaten des HEREN draagt" (Jesaja 52:11). Lees de verzen 7 t/m 12.
"Al wenend zullen zij voortgaan en de HERE, hun God, zoeken; naar Sion zullen zij vragen, op de weg hierheen zal hun aangezicht (gericht) zijn; zij komen en zoeken gemeenschap met de HERE in een eeuwig verbond, dat niet zal vergeten worden" (Jeremia 50:4,5). "Vlucht uit Babel weg en trekt uit het land der Chaldeeën" (Jeremia 50:8). "Vlucht uit Babel, laat ieder zijn leven redden; komt niet om in zijn ongerechtigheid, want dit is de tijd der wrake voor de HERE, het verdiende loon betaalt Hij hem" (Jeremia 51:6). "Wij hebben Babel trachten te genezen, maar het is niet te genezen; verlaat het en laten wij gaan, een ieder naar zijn land; want tot de hemel reikt zijn oordeel en het verheft zich tot de wolken. De HERE heeft ons recht aan het licht gebracht; komt en laten wij in Sion het werk van de HERE, onze God, verhalen" (Jeremia 51:9,10). "Trekt eruit weg, mijn volk, en laat ieder zijn leven redden voor de brandende toorn des HEREN" (Jeremia 51:45). Lees de hoofdstukken 50 en 51.
"Op, redt u naar Sion, gij die woont bij de dochter van Babel" (Zacharia 2:7).
Bron van deze informatie: http://www.oldpaths.com/archive/davison ... atuit.html

Zie je Adinomis, dat je niet én Babel kunt dienen en in het (Hemelse-) Sion kunt wonen!
En daarom zul je dus steeds, ondanks goede bedoelingen, je stoten aan de Steen die vele vele malen tot Zijn volk heeft gezegd, UIT te gaan van het reeds Gevallen Babylon!
Vraag je steeds af, of je de juiste informatie geeft over het Israêl wat Jezus bedoelt, niet van wat de mensen er van maken.
Ik ben het wel met je eens dat de Kerk Israël nodig heeft en andersom! De vraag is dan; natuurlijk of geestelijk!

Hartelijke groet
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 39

Bericht door Wilsophie »

Dank voor je uitleg Adino, bracht mij op de vraag welke beloften zie je vandaag in vervulling gaan aan Israël in ogenschouw genomen dat Israël in de Bijbel bestaat uit 12 stammen en dat er een heel klein deel slechts in dit land Israël woont en niet per definitie geloven in de Messias als Degene die voor de 2e keer terug zal komen.
Want Ez. 39 spreekt over volkeren als Gog en Magog en eindigt met de belofte dat Hij Zijn aangezicht NIET meer zal verbergen, dat wil zeggen dat Hij dat nu wel doet.
Er is geen Geest over hen uitgestort.
Het is de Gemeente waar God nu een volk mee verzamelt uit Jood en heiden, dus elke Jood of Israëliet mochten zij zich onder de 10 stammen in de verstrooiing bevinden die nu tot geloof komt heeft per definitie niets te zoeken in dit Palestina in de huidige staat, want deze persoon krijgt dezelfde positie als de gelovigen van na de opstanding n.l. een hemelburger en geplaatst in Christus bij God volgens Kol 3 vers 3.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 39

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Dank voor je uitleg Adino, bracht mij op de vraag welke beloften zie je vandaag in vervulling gaan aan Israël in ogenschouw genomen dat Israël in de Bijbel bestaat uit 12 stammen en dat er een heel klein deel slechts in dit land Israël woont en niet per definitie geloven in de Messias als Degene die voor de 2e keer terug zal komen.
Want Ez. 39 spreekt over volkeren als Gog en Magog en eindigt met de belofte dat Hij Zijn aangezicht NIET meer zal verbergen, dat wil zeggen dat Hij dat nu wel doet.
Er is geen Geest over hen uitgestort.
Het is de Gemeente waar God nu een volk mee verzamelt uit Jood en heiden, dus elke Jood of Israëliet mochten zij zich onder de 10 stammen in de verstrooiing bevinden die nu tot geloof komt heeft per definitie niets te zoeken in dit Palestina in de huidige staat, want deze persoon krijgt dezelfde positie als de gelovigen van na de opstanding n.l. een hemelburger en geplaatst in Christus bij God volgens Kol 3 vers 3.
Laat ik voorop stellen dat ik met de nodige voorzichtigheid naar de toekomst kijk. Veel weten we niet. Maar we weten wel wat God ons geopenbaard heeft.
Maar hier ik geef ik enkele van de vele voorbeelden van beloftes die ik in vervulling zie gaan:

‘Zie, Ik verzamel hen uit al de landen……
… en Ik zal hen voorgoed in dit land planten
met heel mijn hart en met heel mijn ziel.’
Jeremia 32:37 en 41

“ Ik leid jullie weg bij die volken, Ik breng jullie bijeen uit die landen en laat je naar je eigen land terugkeren" Ezechiël 36:24.

Dat Israël weer zijn eigen land heeft is een vervulling van Gods beloften. Het visioen van Ezechiël over het dal met de "dorre beenderen" laat ook zien dat er eerst een natuurlijk herstel komt en daarna een geestelijk herstel.
Ik heb daarover ook iets gepost in dit forum.

Ik heb deze week nog een Joodse predikant - Antony Simon- uit Jeruzalem gehoord en ook nog even met gepraat. Geboren in Engeland en in een Israëlische kibbutz tot geloof in Jezus gekomen, verkondigt nu het evangelie in Israël. Hetzelfde geldt voor Jacob Damkani. Ze evangeliseren onder met motto "eerst de Jood, dan de Griek". Zijn boek "waarom ik?" is een aanrader! (Staat in het Engels op internet) Ook Joden mogen deel uitmaken van de gemeente van Christus. Ik zeg "ook", maar dat is niet juist, want de gelovigen uit de heidenen zijn mede-erfgenamen. Hand. 13:23 noemt Jezus de redder voor Israël. Dus ze hebben er zeker wat te zoeken. Het aantal messiasbelijdende Joden is nog steeds een kleine minderheid, maar groeit harder dan ooit tevoren. Deze ontwikkeling zie je ook onder de Joden in Amerika.

Wij weten niet in hoeverre God zijn aangezicht nog verborgen houdt. Sinds lange tijd is er weer van alles gaande rondom het Joodse volk. We dachten dat ze eerst nog door "de grote verdrukking" moesten. Maar hebben ze die eigenlijk al niet gehad? Het land was een wildernis, een woestijn. Maar nu bloeit het, het is gecultiveerd en het brengt vruchten voort in overvloed.

Jesaja 35:1 De woestijn en de dorre plaatsen zullen vrolijk zijn, de wildernis zal zich verheugen en in bloei staan als een roos. 2 Zij zal welig in bloei staan en zich verheugen, ja, zij zal zich verheugen en juichen.

Wat betreft de 10 en de 2 stammen die uit elkaar gegaan zijn als een oordeel over hun ongehoorzaamheid, ook voor hen staat in Ezechiël 37een profetie. Net na het visioen met de beenderen. De scheiding tussen de twaalf stammen wordt daar uitgebeeld door twee stukken hout. In vers 17 lees je dat de beide delen één worden. Ze zullen niet meer verdeeld zijn (vs.22). In hetzelfde hoofdstuk lees je dat God de Israëlieten uit al de volken over de wereld verspreid zal halen en terugbrengen naar het land. Dat zijn de beloften die we op dit moment in vervulling zien gaan. We leven in een bijzondere tijd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 39

Bericht door Wilsophie »

Wat doe je dan met de stad Jeruzalem die nog verwoest zal worden?
Dat Jeruzalem vertreden zal worden en dat er een afgodsbeeld opgericht zal worden.
Moet ik meewerken om de Joden terug te brengen naar dit land die in ongehoorzaamheid leeft aan de Messias en die straks in dat land juist het zwaarst getroffen zullen worden?
Er is absoluut geen sprake van een vervulling van de profetieën want God verzamelt nu op dit moment de Gemeente uit Jood en heiden en heeft Zijn aangezicht letterlijk verborgen voor de wereld of voor Israël zo je wilt voor allebei.
Messias belijdende Joden zijn gewoon Christenen. Net als jij en ik. Zij blijven Joods vanwege hun afkomst zoals ik een Nederlandse ben en blij, maar door het geloof in Jezus Christus behoren zij tot Zijn Lichaam en zij zijn onderdeel van de Gemeente, die net als ik belijden dat Jezus de HEER is. NIets meer en niets minder, omdat apart te groeperen is mij best, maar de Bijbel kent de term niet.

Zij zijn ooit op eigen kracht een staat gaan oprichten en Ezechiël profeteert geheel anders. Dit is een staat in ongeloof en wellicht met voorkennis van de Heer, maar niet onder Zijn leiding.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 39

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Wat doe je dan met de stad Jeruzalem die nog verwoest zal worden?
Dat Jeruzalem vertreden zal worden en dat er een afgodsbeeld opgericht zal worden.
Moet ik meewerken om de Joden terug te brengen naar dit land die in ongehoorzaamheid leeft aan de Messias en die straks in dat land juist het zwaarst getroffen zullen worden?
Er is absoluut geen sprake van een vervulling van de profetieën want God verzamelt nu op dit moment de Gemeente uit Jood en heiden en heeft Zijn aangezicht letterlijk verborgen voor de wereld of voor Israël zo je wilt voor allebei.
Messias belijdende Joden zijn gewoon Christenen. Net als jij en ik. Zij blijven Joods vanwege hun afkomst zoals ik een Nederlandse ben en blij, maar door het geloof in Jezus Christus behoren zij tot Zijn Lichaam en zij zijn onderdeel van de Gemeente, die net als ik belijden dat Jezus de HEER is. NIets meer en niets minder, omdat apart te groeperen is mij best, maar de Bijbel kent de term niet.

Zij zijn ooit op eigen kracht een staat gaan oprichten en Ezechiël profeteert geheel anders. Dit is een staat in ongeloof en wellicht met voorkennis van de Heer, maar niet onder Zijn leiding.
Hoe anders profeteert Ezechiël?
Wat doe jij met wat ik hierboven uit Gods Woord heb geciteerd?
Ben het eens met wat je zegt dat Messias belijdende Joden net als wij tot de gemeente behoren. Met dit verschil dat wij op de "edele olijf" (Israël) zijn geënt.

En ja, ik weet dat er afgoderij in een tempel zal gaan plaatsvinden. Dat lezen we in 2 Thess. en in Daniël. Dat is de tijd dat de Antichrist zich zal openbaren.
Trouwens de geest van de antichrist openbaart zich ook in sommige kerken.

Maar niettemin staat de belofte voor Israël vast. God komt tot zijn doel met Israël, ook al lijkt het tegendeel te gebeuren.
Niet omdat ze willen of lopen, maar om God die verkiest.
In Rom. 9 gaat het over het volk Israël, en dan zegt God in Zijn Woord:

16 Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens. 17 Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: ‘Ik heb u alleen maar aangesteld om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben.’ 18 Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.

Uiteindelijk gebeurt dit met Israël:

Zach.12:10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene.

Daarop volgt in hoofdstuk 13:1: ‘Te dien dage zal er een bron ontsloten zijn voor het huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem, ter ontzondiging en reiniging. En Ik zal te dien dage, luidt het Woord van de HERE der heerscharen, de namen van de afgoden uit het land uitroeien…’

De Here zelf zal Zijn volk redden, zalig maken. Hij zal zich zelf bekend maken aan Zijn broeders, zoals Jozef zich bekend maakte aan zijn broers.
En zullen zij allen gered worden? Hebben we daar iets op tegen? Nee, toch?

Rom.11:25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.


Laten we, als gelovigen uit de heidenen, ons niet verheffen boven Israël het volk dat God zich heeft verkozen. We zijn niets beter.

Psalm 33:10 De HEERE vernietigt de raad van de heidenvolken,
Hij verbreekt de gedachten van de volken.
11 Maar de raad van de HEERE bestaat voor eeuwig,
de gedachten van Zijn hart bestaan van generatie op generatie.
12 Welzalig het volk dat de HEERE tot zijn God heeft,
het volk dat Hij Zich als eigendom verkozen heeft.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 39

Bericht door Wilsophie »

Het spijt me echt heel erg, maar de edele olijf en het enten is helemaal niet aan de orde, wij zijn nu ingeënt in Christus en daar zit niets tussen.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 39

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Het spijt me echt heel erg, maar de edele olijf en het enten is helemaal niet aan de orde, wij zijn nu ingeënt in Christus en daar zit niets tussen.
Is Romeinen 11:23-32 dan ook niet meer aan de orde?
In Psalm 87 wordt gezegd: 6 De HEERE telt hen erbij (bij Sion), wanneer Hij de volken opschrijft,
Toen wij vrouwen met onze man trouwden zat daar niets tussen, maar we kregen wel zijn familie erbij. ;)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 39

Bericht door Wilsophie »

Jazeker, maar ik heb nog nooit zoveel misverstanden gelezen dan over Romeinen 9,10 en 11. Zeker binnen de verbondstheologie of vervangingstheologie, ( ik haal ze altijd door elkaar). :oops: