Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Vertrokken user_2 »

De laatste twee bijdragen horen in het 'humor' topic thuis.... Nu heeft iedereen zo zijn eigen gevoel voor humor, maar, met alle respect voor ben, ik vind dit soort humor nogal flauw en kinderachtig. Bovendien grenst het aan spotten met God en de heilige Schrift... Maar goed, ieder zijn smaak. :roll:

Dit is bedoeld als serieus bijbelstudie topic dus dit soort 'humor' kun je beter achterwege laten....
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Jerommel »

Reageer dan inhoudelijk.
Ieder zijn stijl toch.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Adinomis »

De reactie van Ben is wat luchtig van opzet, maar met een heel serieuze ondertoon. Ik waardeer deze bijdragen.
Alleen heb ik enigszins moeite met de vergelijking van vlinders en rupsen. De laatste beestjes roepen bij mij wat afkeer op.
Ook doet het me denken aan een upperclass en een underclass.
Mogelijk gaat de vergelijking alleen om de vorm van "mobiliteit". Maar de bijbel geeft daar geen aanwijzingen voor.
Op de nieuwe aarde zal God alles zijn in allen.
In Ezechiël gaat het nog over de periode daarvoor: het vrederijk, waarbij de wet uitgaat uit Sion.
Het boek eindigt met de uitspraak over Jeruzalem: DE HEERE IS DAAR.

Daar gaat het in alles om: de aanwezigheid van God in Zijn majesteit en liefde.
En wij mogen ons daarin verheugen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Gaitema »

ben db bd schreef: Wat mij van de volken die zalig worden op de nieuwe aarde zo opvalt, dat is dat ze gewoon wandelen en hun heerlijkheid in de stad brengen. Die zullen dus m.i. zeker onderin blijven.
Dat viel mij al op bij het oordeel voor de grote witte troon; hst.20, zij werden teruggegeven uit het dodenrijk en geoordeeld naar hun werken (let op hoor; niet naar hun geloof, dat hadden ze niet) Dat zijn voor mij als het ware ‘rupsen’ welke wel mogen leven voor zover ze in het boek der levenden staan, maar nooit net als wij ‘vlinder’ worden. Mag ik dat beeld even gebruiken om het mij voor te stellen? U ook?
Ronduit prachtig is het beeld dat je schetst en hieruit blijkt ook dat jij je er goed in verdiept hebt, maar net dit stukje krijg ik jeuk van aan mijn tenen.
Sorry, ik zie het anders.

Wat is het beeld dat je schetst? Christenen die het geluk hebben het juiste geloof te ontvangen vanuit bijvoorbeeld de opvoeding of het geluk hebben de juiste evangelist te hebben getroffen of een persoonlijke openbaring van God hebben gehad worden puur en alleen geoordeeld naar hun geloof (half Rijssen bijvoorbeeld, hooguit 10 procent van Rotterdam en nog geen één procent van Saoedi Arabië?) en al de genen die dat geloof niet hebben gevonden kunnen "als het ware" nog als rupsen op grond van hun werken nog enigszins een minderwaardig bestaan vinden in het koninkrijk van God.

Dat beeld hadden de joden ook op grond van hun gehoorzaamheid aan de geboden van Mozus en geloof over zichzelf ten opzichte van de heidenen.
Het druist naar mijn inziens in tegen de kern van het evangelie en elke logica.

Math 7: 21-23

Niet iedereen die Here, Here roept zal het Koninkrijk van de hemel binnengaan. Alleen als je de wil van mijn Vader ook doet zal je binnengaan. Er zullen later veel mensen zijn die Mij Here, Here noemen. Ze zullen zeggen: Here, Here, hebben wij niet in Uw naam geprofeteerd en in Uw naam boze geesten uitgedreven en in Uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik openlijk tegen ze zeggen: Ik heb je nooit gekend; ga weg van Mij, alles wat jullie hebben gedaan is wetteloosheid.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Trajecto »

[modbreak Trajecto] hier 1 bericht geschrapt
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door callista »

ik doe hier niet mee, maar dit viel mij op----dus even tussendoor... ;)
Adinomis schreef:De reactie van Ben is wat luchtig van opzet, maar met een heel serieuze ondertoon. Ik waardeer deze bijdragen.
Alleen heb ik enigszins moeite met de vergelijking van vlinders en rupsen.
De laatste beestjes roepen bij mij wat afkeer op.
Ook doet het me denken aan een upperclass en een underclass.



zo lijkt het hier ook neergezet.
of hij dat ook echt zo bedoelt is mij niet helemaal duidelijk...
misschien kan Ben dat nader uitleggen...
Wat mij van de volken die zalig worden op de nieuwe aarde zo opvalt, dat is dat ze gewoon wandelen en hun heerlijkheid in de stad brengen.

Die zullen dus m.i. zeker onderin blijven.

Dat viel mij al op bij het oordeel voor de grote witte troon; hst.20, zij werden teruggegeven uit het dodenrijk en geoordeeld naar hun werken (let op hoor; niet naar hun geloof, dat hadden ze niet) Dat zijn voor mij als het ware ‘rupsen’ welke wel mogen leven voor zover ze in het boek der levenden staan, maar nooit net als wij ‘vlinder’ worden.
Mogelijk gaat de vergelijking alleen om de vorm van "mobiliteit". Maar de bijbel geeft daar geen aanwijzingen voor.
Op de nieuwe aarde zal God alles zijn in allen.
.
juist...
en zonder rupsen geen vlinders.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Gaitema »

Het deed mij denken aan wat Jezus zei tegen de Samaritaanse vrouw. Een uitspraak overigens waar Farizeeërs altijd mee kwamen.
Heidenen waren in hun ogen de hondjes. Niet honden overigens, maar de hondjes die bij de mensen thuis liepen. Het was niet als scheldwoord gebruikt.
Het is niet goed zei Jezus om het brood voor het volk aan de hondjes te geven. De vrouw zei tegen Hem: maar de kruimels die van de tafel vallen, daar kunnen de hondjes van eten. Daarom prees Jezus haar grote geloof en gaf haar waar zij om vroeg.

Jezus kwam er niet alleen voor de joden, maar ook voor de heidenen. Wij dus. Een onderscheid tussen rupsen en vlinders ken ik niet vanuit de bijbel. Wel dat de ene meer talenten krijgt dan de andere. Allen naar draaglast. Maar één talent is al een enorm bedrag. Ik zie nergens staan dat God mensen verschillend beoordeeld. Allen worden even rechtvaardig beoordeeld. Niemand gaat zomaar met een leus vrijuit.

Overigens zie ik in Ezechiël de zaken wel heel letterlijk omschreven allemaal. Best boeiend, al heb ik er geen verstand van.
Wat afmetingen van het Nieuw Jeruzalem betreft, lijkt me handig wat bronmateriaal mee te geven. Dan kunnen we het mee lezen.
Dat lijkt me heel leerzaam.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door nicodemus zda »

llo Adinomis,

Je antwoordde:
Ezechiel 47:1 Daarna bracht Hij mij terug naar de ingang van het huis. En zie, er stroomde water uit, van onder de drempel van het huis naar het oosten, want de voorkant van het huis lag naar het oosten. Het water stroomde naar beneden van onder de rechterzijde van het huis, ten zuiden van het altaar.
2 Vervolgens bracht Hij mij naar buiten via de noorderpoort en leidde mij buitenom rond naar de buitenpoort, in de richting die naar het oosten gekeerd is. En zie, uit de rechterzijde borrelde water. 9 Het zal gebeuren dat alle levende wezens die er wemelen, overal waar een van beide beken naartoe komt, zullen leven. Daar zal zeer veel vis zijn, omdat dit water daarheen komt, en alles waarheen deze beek komt, zal gezond worden en leven.
....
10 Verder zal het gebeuren dat er vissers langs zullen staan vanaf Engedi tot En-Eglaïm. Er zullen droogplaatsen voor sleepnetten zijn. Hun vis zal van elke soort zijn, zeer talrijk, zoals de vis in de Grote Zee.
Inderdaad Adinomis, het gaat hier dus om de inzameling van de mensen; vissers van mensen!

Weet je nog Ezechiël handelt over een visioen van het hemels Jeruzalem, waarin zich het resultaat bevindt dat (uit de 'zee' = mensenmassa van alle tijden door het "water" (de Heilige Geest) het Hemels Jeruzalem is binnen -kunnen- gaan.
Het water dat genoemd wordt in die 'hemelse tempel' is dus de hemelse Vader Zelf vanwaar uit (ook voor Christus) de Heilige Geest als 'levend-houdend' water stroomt.
Je wet toch ook dat de late regen, als symboliek van de Heilige Geest, ALLE wezens op aarde nog éénmaal zal bedauwen, om die (late-) oogst nog dat ene geestelijke zetje te geven om te volgroeien.
De vissers zijn dus de mensen die 'meer licht' in deze wereld moeten brengen, om de mensen tot Christus te brengen. Vissers van mensen.......!

Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Zoals ik in mijn voorgaande bijdrage wilde aantonen, kunnen we weten dat de visionaire ervaringen van Ezechiël verwijzen naar onze tijd m.b.t. het uiteindelijke di!dienstwerk van Christus in het Hemels Jeruzalem,
in een Heiligdom niet van mensenhanden gemaakt. Daar woont ook onze moeder, het heldere nooit ophoudende stroom 'water'= de Heilige Geest.
tenslotte worden we ook geboren vanuit het vruchtwater van onze moeder, en dat is nu precies dat wat onze moeder in de Hemel als Heilige Geest ook is.
vandaar dat die heilige Geest ook "als stromend water" in het hemels Jeruzalem is.
NIET letterlijk dus, maar symbolisch als= de Heilige Geest.

Hoe kunnen we dat weten?

Het gaat hier dus over de 'stroom uit het Hemels Heiligdom, dat we inderdaad terug vinden in de visionaire beleving van Ezechiël, kijk maar:
"Ja, het zal geschieden, dat alle levende ziel die er wemelt, over­ al waarhenen een der beken zal komen, leven zal, en er zal zeer veel vis zijn, omdat deze wate­ren daarhenen zullen gekomen zijn, en zij zullen gezond wor­den…..
Aan de beek nu, aan haren oever, zal aan deze en aan gene zijde opgaan allerlei spijsgeboomte, welks blad niet zal afvallen, noch de vrucht daarvan vergaan; in zijn maanden zal het nieuwe vruchten voortbrengen; want zijne wateren vlieten uit het heiligdom; en zijne vrucht zal zijn tot spijze, en zijn blad tot heling." (Ezechiël 47:9, 12 St.Vert.)
Echter:
13 Want Mijn volk heeft twee boosheden gedaan; Mij, den Springader des levenden waters, hebben zij verlaten, om zichzelven bakken uit te houwen, gebroken bakken, die geen water houden Jeremia 2:13
Zie je nu Adinomis, dat het helemaal niet gaat om de Dode Zee of de Middellandse zee, of een gezellig kabbelend beekje en vissen die we nog eens zullen vangen en eten( dat helemaal niet meer kan, op de nieuwe aarde), maar om de Bron die -ook- Jezus gebruikt tot eeuwig Leven. Bovendien leert Ezechiël 47 ons ook dat we dus geen dierlijk vlees meer kunnen eten, omdat we eten van de boom des levens. Eten van voedsel is geen prioriteit meer, de Hemels Vader zorgt immers voor voldoende Manna! Nog eens; de Genade waardoor we nu leven is dus tijdelijk en kopmt dus ook vanuit de Hemels bron, de Heilige Geest! Voor velen zal dat hun moeder worden of zijn,
voor velen zal zij een vreemde vrouw blijken en zoeken wij de 'moeder' op aarde, een 'moeder' die geen Hemels bron heeft, maar zich als bron voor doet vanuit een aardse plaats.
Ik heb van dat laatste feit een heel mooi voorbeeld gevonden in een klein kapelletje in mijn woonplaats. Die 'moeder' bleek de Alpha en de Omega te zijn in de Plaatsvervangende essentie van Jezus.
De macht die zich Plaatsvervangend noemt, beweerde door die afbeelding dus ook de Alpha en de Omega te zijn, namens Jezus. Tja, het kan verkeren......iedereen volgt deze macht na, tevergeefs!

Zonder dat 'water' de Heilige Geest, geen leven! En zeker geen eeuwig leven. Daarom Adinomis leven door de Genade van onze Hemels moeder en bron; het Hemels Jeruzalem.
En nu moet het dus ook inmiddels toch wel duidelijk zijn, dat er van een aardse Tempel of een aards heiligdom in het huidige of 'oude' Jeruzalem nooit en te nimmer meer sprake kan zijn!
Vorige week was er nog eens een reportage over (Joodse) idealisten die terugkeerden naar Israël vanuit Amerika, Canada en andere Staten. Ook velen verlieten juist het land, omwille van de economische malaise en militaire druk. Toen de reporter van Brandpunt enige aandacht vroeg voor de Palestijnen, vluchtte de "enthousiaste" landvertegenwoordiger snel naar een andere afdeling.
Geen werk van de Heilige Geest vanuit een Hemels Heiligdom, zo blijkt dan maar weer! Met respect, maar helaas..

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Adinomis »

nicodemus zda schreef:llo Adinomis,

Je antwoordde:
Ezechiel 47:1 Daarna bracht Hij mij terug naar de ingang van het huis. En zie, er stroomde water uit, van onder de drempel van het huis naar het oosten, want de voorkant van het huis lag naar het oosten. Het water stroomde naar beneden van onder de rechterzijde van het huis, ten zuiden van het altaar.
2 Vervolgens bracht Hij mij naar buiten via de noorderpoort en leidde mij buitenom rond naar de buitenpoort, in de richting die naar het oosten gekeerd is. En zie, uit de rechterzijde borrelde water. 9 Het zal gebeuren dat alle levende wezens die er wemelen, overal waar een van beide beken naartoe komt, zullen leven. Daar zal zeer veel vis zijn, omdat dit water daarheen komt, en alles waarheen deze beek komt, zal gezond worden en leven.
....
10 Verder zal het gebeuren dat er vissers langs zullen staan vanaf Engedi tot En-Eglaïm. Er zullen droogplaatsen voor sleepnetten zijn. Hun vis zal van elke soort zijn, zeer talrijk, zoals de vis in de Grote Zee.
Inderdaad Adinomis, het gaat hier dus om de inzameling van de mensen; vissers van mensen!
En die vissers staan vanaf Engedi (ligt aan de westelijke oever van de Dode Zee) tot En-Eglaïm mensen te vangen? Moeten die mensen gedroogd worden en hebben ze sleepnetten nodig om ze te vangen?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door ben db bd »

oei, ik had hier heel blz.2 nog niet gelezen en het is nu al best laat, maar een paar woorden nog:

Eerst de afmetingen van het Nieuwe Jeruzalem, die staan in Openb.21:16: 12000 stadiën.
De HSV zegt daar onderaan de blz.: een stadie bedraagt ongeveer 185 meter.
De NBV noemt dat bij de woordenuitleglijst zelfs ca. 192 meter.

Ja van die rupsen en vlinders dat is beeldspraak, die heb ik niet verzonnen, maar vind ik wel heel mooi. Wij vinden vlinders immers veel mooier dan rupsen? En rupsen zijn toch bedoeld om ooit vlinders te worden? Vlinders kunnen omhoog vliegen. Engelen zijn ook niet aan plaats en tijd gebonden en wij zullen nog heerlijker worden als de engelen, zegt de Bijbel.
Wie weet precies waar dat staat? De engelen zullen jaloers zijn op ons, las ik onlangs nog. En de Here Jezus toonde in Zijn opstandingslichaam immers als Eersteling Die verrezen is, dat Hij dwars door muren heen plotseling aanwezig was, net als engelen kunnen. (eigenlijk andersom natuurlijk; de engelen net als Hij, en wij straks ook; bij de opname, de wegrukking reeds.) Ja, daar hoor je eigenlijk nooit over, wegens de fantasierijke ‘vergeestelijkingen’.
(Hoe lang zou een ‘geestelijke stadie’ zijn??)

Nog nooit heb ik ook uit horen leggen hoe het kan dat het Nieuwe Jeruzalem >2200 km. hoog kan zijn, als de bewoners geen hemelse gedaante krijgen en dus omlaag zouden kunnen vallen.

Waar wij, gelovigen een hele bijzondere groep zijn, (bijzondere bedeling als het lichaam van Christus) kan dat van ongelovigen m.i. niet worden gezegd. Bij het laatste oordeel, Openb.20, lees ik wel dat ze weer levend worden, (of nog niet eens?, als ze niet in het boek der levenden staan en zalig worden en dan op de nieuwe aarde mogen leven) maar niet dat ze een verheerlijkt opstandingslichaam krijgen, hoger als de engelen. Wie niet in het boek der levenden staat, wordt dan zelfs in het vuur geworpen, zo lezen we.

Zelf meen ik zo een redelijk beeld van de Bijbelse toekomst te hebben hoor. Maar laten we de vergeestelijkers maar een eigen leven laten lijden in hun (on)geloof, zo stel ik voor. Dat elkeen voor zichzelf oordele. Want natuurlijk hebben de meeste dingen in de Bijbel wel ook een geestelijke dimensie, of een geestelijke heenwijzing, maar om daarmee de werkelijkheid te willen verkrachten, daar wil ik niet op in gaan hoor.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door ben db bd »

@ Gaitema: ja daar denk ik zeker aan; aan christenen die het geluk hebben het juiste geloof te ontvangen vanuit bijvoorbeeld de opvoeding of het geluk hebben .........enz., enz., enz.

Mijzelf reken ik daar ook onder; geboren uit een vrome moeder, gepokt en gemazeld binnen een stevige orthodoxe kerk, christelijke school enz.
Puur geluk; uitverkiezing misschien wel?
(wel de belijdenis voor eigen rekening nemen, want God heeft geen kleinkinderen!)

Om het beeld van de 'rupsen en vlinders' nog even te mogen gebruiken; wat is eigenlijk de reden dat verreweg de meeste rupsen nooit vlinder worden? M.i. ook puur geluk, waar ze zelf maar net ingerold zijn. (bij geval geen meesje langs gekomen, geen Round-up bespuiting er over, enz.)

Maar ja, m.i. is het christendom ook wel iets zo heel bijzonders!, daar raak jij en ik je volgens mij nooit over uitverwonderd. Gratis vrijkaartjes (wel onvoorstelbaar duur betaald, maar niet door ons) voor een eeuwigheid zo mooi, dat ‘wat geen oog heeft gezien, geen oor heeft gehoord, wat God bereid heeft degenen …….’ (schreef Paulus m.i. eens) Zeer sprookjesachtig!!! (nog veel meer dan dat!)

Dan reken ik mij bij de mensen (o.i. Bijbelgetrouwen) welke lezen ( begin ook eens gewoon de laatste 4 hoofdstukken van de Bijbel te lezen voor wat er gewoon chronologisch staat ten aanzien van de toekomst en laat dat eens gewoon wáár mogen zijn!!) dat de opname van de gemeente, het lichaam van Christus, > (meer dan) 1000 jaar voor het grote eindoordeel plaats zal vinden.
Dat ontlenen wij reeds o.a. aan het feit dat we wellicht ook uitgenodigd zijn voor de bruiloft van het Lam.(Openb.19)

Worden wij dan niet beoordeeld naar onze werken? Ja natuurlijk wel! Maar dat heeft te maken met loon of geen loon. (schade zelfs) Niet met veroordeling over onze zonden welke Christus reeds op het kruishout voor ons heeft afbetaald. Daarom is het geloof ook zo belangrijk en genadig!

Maar waar ik een kruistocht tegen houd, dat is de gereformeerde leer (mijn eigen leer dus) die wil beweren dat wie niet in Jezus Christus gelooft, vanuit het laatste oordeel voor Gods witte troon (Openb.20) zo in het vuur geworpen wordt en voor eeuwig verloren is.
En dan kom ik met wellicht u en m’n Bijbeltje tot de erkenning dat dit veel te boud gesteld is. (zou o.i. onrechtvaardig zijn)

Maar acht een bestaan op de nieuwe aarde waar gerechtigheid zal heersen, de satan niet meer actief is, (de zee niet meer is, dat is ook 3x zoveel paradijs dus) en al die mooie dingen welke ook al in het Vrederijk zullen zijn, acht dat alsjeblieft niet een minderwaardig bestaan hoor!
(De JG verwachten voor zichzelf niet meer)

Tot slot verwacht God uiteraard van gelovigen dat zij zich uit dankbaarheid en door de Heilige Geest bestuurd, naar Zijn Woord zullen gedragen, althans meer en meer daarheen groeien. Nou dat voel je dan zelf wel aan je ziel, je geweten, als je daar een zootje van maakt hoor, toch?

‘Wandel maar stillekens achter Hem aan’ (= liedje)
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Itamar »

Beste ben db bd,
Maar waar ik een kruistocht tegen houd, dat is de gereformeerde leer (mijn eigen leer dus) die wil beweren dat wie niet in Jezus Christus gelooft, vanuit het laatste oordeel voor Gods witte troon (Openb.20) zo in het vuur geworpen wordt en voor eeuwig verloren is.
En dan kom ik met wellicht u en m’n Bijbeltje tot de erkenning dat dit veel te boud gesteld is. (zou o.i. onrechtvaardig zijn)
Het staat toch duidelijk in Openbaring 20:15,
11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is: en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.


Een hartelijke groet.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Adinomis,

Helaas is mijn laatste bijdrage nog niet gepubliceerd, maar ik denk dat bddb zeker een punt heeft.
Er is nog iets anders, waardoor en waarom het Vredesrijk nooit en te nimmer op aarde is of kan zijn, voordat de 1000 jaar in de hemel, voorbij zijn.
Als het duizend jarig Rijk begint, dan is dat het begin van de 'utopia' voor de kinderen ( de zonen en dochters) dat wil zeggen zij die een Tempel van de Heilige Geest zijn, door Christus.
Het is dus van zeer groot belang voor de gelovige mens dat hij of zij Openbaring 1:1-5 begrijpt want daar staat duidelijk dat de 'Dienstknechten' alles moeten weten, voor hun werk op deze aarde,
om te begrijpen (vanuit profetisch perspectief) wat de 3 engelenboodschap inhoud en daar deel aan hebben, juist door hun werk. Natuurlijk ligt daar dan ook ten grondslag aan dat zij weten wat het
1000 jarig Vredesrijk inhoudt en waar het wordt doorgebracht. Let wel, als de verlosten de Here tegemoet gaan in de lucht en met Hem naar het Hemels Jeruzalem vertrekken, dan is het Vredesrijk
waar jij naar verwijst al begonnen. Want Jezus zegt duidelijk dat de verlosten ( de symbolische 144.000) eeuwig met hem zullen zijn. Dus dat geeft al aan dat de 1000 jaren nooit en te nimmer op aarde
plaats kunnen hebben en zeker niet in het oude Jeruzalem.

Openbaring 20 benoemt het 1000 jarig rijk zes maal in de verzen 2-7. We moeten hete begrip en de plaats van dat millennium dus in een breed scala aan gebeurtenissen plaatsen die vooraf aan dat 1000
jarig rijk vooraf gaan. Het betekent dus in essentie dat het door jou genoemde Vrederijk, niet een Hemels, maar een menselijk Vrederijk moet voorstellen.
Nu dat zal geheel mislukken, maar dan is het al voor de mensheid te laat.
De 'verzegeling' van de Verlosten heeft dan al plaats gevonden, zoals dus evenzo de ongelovigen "verzegeld zijn" in hun geloof aan de de Draak het Beest en de Valse profeet. Deze laatste drie genoemde (aardse-) en geestelijke machten wier vader de Duivel is, zullen de "naties bijeen brengen' om, door wetten geboden, de mensen te verenigen tegen de kinderen van Christus.
Bij de aanblik van Christus zullen eerst het Beest en de valse profeet de eeuwige dood vinden, zij kunnen niet- meer- bestaan door de aanblik van Christus, omdat zij niet verenigd zijn in de wet (wil) des Heren.
Het valt dus op dat Satan, de Overste van de wereld blijft voortbestaan. Jezus ontneemt dus Satan( de Overste) van deze wereld eerst "zijn kerk" en ook nog eens zijn 'vertegenwoordiger' zogezegd de Plaatsvervanger van Christus, in de macht die het uitvoerde. De Valse profeet zijn die geloofsgemeenschappen die het Beest (inclusief zijn burgerwetgeving= USA) navolgen en dus wetten en geboden van het Beest hebben overgenomen.
Weel Protestantse kerken nemen beetje bij beetje de gewoonten van heidense gemeenschappen over en rekenen die '(door de eenheid' =Oecumene) tot een gezamenlijk fundament voor deze wereld.

Er zullen dus twee groepen mensen ontstaan, twee typen Israël a.h.w. Dat noemen we de Nieuwe Wereld Orde. Die heeft een geestelijk fundament nodig, dat we alleen in deze wereld vinden.
Belangrijk is dat de gehele wereld het eens wordt, door verbanden samen te doen smelten en afzonderlijke gemeenschappen zo min mogelijk in de gelegenheid te brengen of te stellen om buiten de éénheid der wereld los te blijven.
Wie niet mee doet, landen of individuele mensen, wordt gesanctioneerd of betiteld als 'terrorist'.

Als dus de 'slapenden' door Christus opgewekt worden, dat onder zeer zware natuur verschijnselen plaats zal vinden die door 'ongelovigen' als een ramp worden er varen, dan zullen dezen + de nog levende 'kinderen' Gods "in de wolk gaan" en met Jezus naar het Hemels Jeruzalem opstijgen, een reis van 7 dagen, van Sabbat tot Sabbat. Het zal mij persoonlijk niet verbazen dat die opstanding plaats zal vinden, vlak na een wekelijkse Sabbat en de zon op dat uur in volle glorie zal opkomen en die reis met Jezus zal duren tot aan het begin van de wekelijkse Sabbat er op volgend. Gedurende die periode hebben de verlosten in Jezus nog steeds de mogelijkheid om terug te keren naar aarde!!!
Denk daarbij eens aan het volk Israël dat vluchtte voor Farao en waarbij pas het water van de Rode Zee zich splitste toen de eersten hun tenen in het water van de Rode Zee plaatsten, en zo zal het ook met de Hemelvaart gaan.
Pas wanneer de verlosten de poorten van het Hemels Jeruzalem passeren zijn ze veilig binnen het Nieuwe Jeruzalem. Een bewijs hoeveel onze Hemels Vader van ons houdt en onze besluiten respecteert.

Wel, nu de essentie van de eerste opstanding en de 1000 jaar in het licht van de gebeurtenissen vooraf in 1 Tess 4/ 2 Tess 1)
De aarde wordt dan geheel verlate achter gelaten, zij verkeerd weer in de toestand als zijnde ; woest en ledig. Aangezien er geen enkele leven meer is, en bovendien de Kerk als maatstaf van de aanbidding van Satan er ook niet meer is,
kan er tijdens de 1000 jaar geen Vrederijk op aarde zijn. Er is daarvoor nog een andere reden. Stel dat Jezus één aspect van het Hemels Koninkrijk, een Tempel of een natie of een stad achter had gelaten, dan zou Satan weer in de gelegenheid worden gesteld, de aarde te verlaten, end at gaat niet, want de aarde wordt geheel gereinigd door vuur en bovendien moeten zij die nog in hun graf liggen (ook die dus gestorven zijn tijdens de eerste komst) nog opstaan (tijdens de twee opstanding) om geoordeeld te worden door de Koningen en Priesters in Christus. Het beraad daarover vindt plaats op de zelfde grond vanuit hetzelfde rijk, als waar Jezus het onderzoekend oordeel hield.
Het zou toch vreemd zijn als Jezus onder de ogen van Satan 'recht zou spreken' immers Jezus heeft al wat OT was verzegeld en kan dus niet nog eens hier plaats vinden.

De gebondenheid van Satan, de Overste van deze wereld bestaat dus hier uit, dat hij niemand meer kan verleiden en dat hij ook geen Tempel of Plaatsvervanger heeft die zich als Christus voor kan doen. Hij is in alle opzichten
geboden in de put des afgronds, die deze aarde dan is. Er is geen leven meer mogelijk omdat de Genadetijd voor deze aarde afgesloten is.

Hartelijk groet
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Jerommel »

Vuur verteert.
Dus eeuwig in het vuur lijkt me onmogelijk, aangeziende 2e dood de terminale dood is.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Itamar,

Helemaal juist wat je hier aanhaalt; wie niet in het boek des levens is geschreven, komt het Hemels Koninkrijk niet binnen.
Leven staat hier voor; Geestelijk voorbereid en Geestelijk gevondenin de GERECHTIGHEID van Christus.

Alles wat wij doen, zeggen beweren en navolgen staat geschreven in Hemels boeken. Onze goede werken en onze kwade werken.
Let er eens op dat ook in onze wereld er een soort van 'databank' ontstaan van alles war wij doen en laten.
Een hele hype momenteel.
Doel is om straks te bepalen, in hoeverre wij 'geschikt' zijn om deel te hebben aan de Nieuwe Wereld Orde.
Denk daarbij eens aan Datan de getrouwe van Farao, die bij een Livietische vrouw ingetrokken was.
Ondanks dat hij zij een Egyptenaar te zijn, rekende de soldaten van farao hem niet -meer- tot het Egyptische volk.
En zo zal het ook in deze wereld gaan! Wees dus waakzaam en voorbereid.

Er kan dus geen sprake meer zijn van een verbondenheid met of in deze wereld, vanaf heden......

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Adinomis »

Itamar schreef:Beste ben db bd,
Maar waar ik een kruistocht tegen houd, dat is de gereformeerde leer (mijn eigen leer dus) die wil beweren dat wie niet in Jezus Christus gelooft, vanuit het laatste oordeel voor Gods witte troon (Openb.20) zo in het vuur geworpen wordt en voor eeuwig verloren is.
En dan kom ik met wellicht u en m’n Bijbeltje tot de erkenning dat dit veel te boud gesteld is. (zou o.i. onrechtvaardig zijn)
Het staat toch duidelijk in Openbaring 20:15,
11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is: en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.


Een hartelijke groet.
En weet je wie dat zijn, die niet in het boek des Levens zijn geschreven? Lees maar eens hier.
Het zijn degenen die door toedoen van de boze op aarde zijn gezet: Verzamel eerst het onkruid en bind het in bossen om het te verbranden, maar breng de tarwe bijeen in mijn schuur.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door ben db bd »

reactie op Itamar: ja, ik vind het ook heel duidelijk staan in Openb.20.
Maar de gereformeerde leer gaat er van uit dat wie niet in Christus gelooft, in de hel terecht komt, dat is dan uiteindelijk het gehenna; de poel van vuur, die van zwavel brandt.
Ook evangelische leer die van de gereformeerde leer afgeleid is stelt dat zo.

In destijds het boek van ds. Arie Kleijne ‘Jezus Komt’ stond een tekening van het laatste oordeel voor de grote witte troon, met alle mensen welke uit de dood terug waren gekomen. Daar werd de vraag gesteld: ‘staat hun naam in het boek des levens?’ Het antwoord vanaf de troon was dat hun naam daar niet in stond.
Bij Het Zoeklicht mag je dezelfde benadering verwachten: ‘wie niet gelooft, komt in de hel’.

De enige plaats welke ik kan vinden in de Bijbel welke die stelling verdedigt, dat is Openb.21:8 in de SV. Maar die verdenk ik naar de theologie toe vertaald te zijn. (mensen lezen wat ze willen lezen) In de NBV vind ik steun voor mijn verdenking, want daar staat voor ‘ongelovigen’ namelijk ‘hen die laf en trouweloos zijn geweest’. Verbind ik dat aan gelovig zijn, ja dan krijg je m.i. de grootste fout welke mensen kunnen maken: ‘de weg geweten en niet bewandeld hebben’.

Iemand met kennis van de grondtekst (dat hebben bouwvakkers meestal niet) zal m.i. mijn gelijk of ongelijk in dezen aan moeten kunnen tonen.
Vooralsnog houd ik het er ook op dat mensen op grond van onwetend ongeloof niet veroordeeld kunnen worden, dus worden zij gewoon op hun werken geoordeeld, zoals in de boeken aangetekend staat.
Nergens staat in de Bijbel dat er alleen gelovigen in het boek des levens staan!!
Wel kwam de arme Lazarus ook in de hemel, zoals de Here Jezus vertelde, omdat hij het op aarde zo slecht had gehad. Daar zijn er nog miljoenen van aan te wijzen!

@ Jerommel: nou weet ik niet wat terminaal dood is, (aan het eind dood, dat zegt me niet veel) maar op het Refoweb loopt er een discussie inzake ‘alverzoening’. Die ligt deels boven mijn niveau, want taalkundig, maar de aanhangers van de alverzoening stellen dat ons ‘eeuwig’ niet ‘eindeloos’ is, doch een door God bepaald aantal eeuwen, zodat na al die eeuwen toch iedereen behouden kan worden, waar de hel als voldoening aan een strafeis geldt. (ik zeg het maar in m’n eigen woorden)

Nou stelt de Bijbel dat de dood en het dodenrijk, hades, in het vuur, gehenna, gegooid zullen worden. Die bestaan er dan dus niet meer, denk ik.
Als het vuur verteert, zoals u stelt, blijft er dus niks over van wat er in wordt gegooid en ligt dat er dus niet eeuwig in.
Echter, Judas, vers 7 hebt u dan m.i. daarin tegen, waar staat dat Sodom en Gomorra ontucht pleegden en als afschrikwekkend voorbeeld nu in een nooit dovend vuur liggen. (NBV)
Dat is echter nog wel het eindige hades, het dodenrijk, overweeg ik.
Ook de Here Jezus Zelf zegt in Matth.25:41 tegen de groep aan de linker zijde: ‘verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.’ Dat is dan wel het gehenna.
Zo ook in Matth.18:8, waar de Heer spreekt over ‘in een eeuwigbrandend vuur geworpen worden.’

Ja, ik vind het eng hoor. Je kunt stellen dat als dat vuur eeuwig brandt, jij dat nog niet hoeft te doen. Dan eindigt met de verbranding ook het afschrikwekkende voorbeeld, vind ik. Dan brandt dat vuur na verloop van tijd voor niks, toch?
Ook heb ik geleerd dat de factor tijd in de eeuwigheid überhaupt niet meer bestaat. (net als nu voor God Zelf ook niet). Daar zijn wij nu wel aan onderworpen (als een factor van snelheid) maar als we ‘uit de tijd zijn’ dus niet meer. Daarom vergt reizen straks ook geen tijd meer in de eeuwigheid. Tijdloos teletransport, dwars door alle materie heen, zoals de engelen, wat hier dan door iemand als een sprookje wordt gezien.
Ach ja …
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Jerommel »

Maar net zoals Gehenna, wat een vuilverbranding was, vergaat het 'vuil' in het vuur.
Dat kan ook loutering betekenen, zoals goud (symbool voor geloof) door vuur wordt gelouterd.
Tja, of, als er geen goud te bekennen is, complete annihilatie, zoals de duivel aan zijn einde zal komen.
Maar wat is het vuur?
God is een louterend vuur!
God is HET louterende Vuur.
En velen zullen 'door het vuur moeten'.
Dat zijn wellicht de mensen die niet tot de Gemeente horen, maar die in het volgende traject van Richting terecht komen, zoals bijvoorbeeld in de tijd van het Nieuwe Jerusalem onder Christus.
Wat ELKE knie zal buigen, en in 1 mens is de wereld met God verzoend, zoals ze in 1 mens uit de Gratie Gods viel.

Ja, de 2e dood is de terminale dood, de laatste finale dood.

En ik ben een jij hoor! ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Adinomis »

Over het oordeel voor de "Witte troon" hebben we het ook gehad in het topic van Openbaring. Zie hier wat ik erover schreef.

@Jerommel. Je zei eerder "vuur verteert". Het vuur verbrandt niet altijd alles. Zie hier:

Ex.2: 2 Daar verscheen de engel van de HEER aan hem in een vuur dat uit een doornstruik opvlamde. Mozes zag dat de struik in brand stond en toch niet door het vuur werd verteerd. 3 Hoe kan het dat die struik niet verbrandt? dacht hij. Ik ga dat wonderlijke verschijnsel eens van dichtbij bekijken.

en in 1 Kor. 3:10-15

Dit laatste bedoelde je al met het vuur als loutering. Zo langzamerhand raken we off topic. Dit past beter in het topic Openbaring.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Itamar »

Beste Ben db bd,
De enige plaats welke ik kan vinden in de Bijbel welke die stelling verdedigt, dat is Openb.21:8 in de SV. Maar die verdenk ik naar de theologie toe vertaald te zijn. (mensen lezen wat ze willen lezen) In de NBV vind ik steun voor mijn verdenking, want daar staat voor ‘ongelovigen’ namelijk ‘hen die laf en trouweloos zijn geweest’. Verbind ik dat aan gelovig zijn, ja dan krijg je m.i. de grootste fout welke mensen kunnen maken: ‘de weg geweten en niet bewandeld hebben’
‘De weg geweten en niet bewandeld hebben’?
Wat Schrijft de Apostel Johannes hier over.
In Openb. 20 : 6,
Schrijft Johannes het volgende: Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
Duidelijk toch!
In Openb.21: 8,
Schrijft Johannes dan het volgende.
8 Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood. ( Dit is de Hel.)
Duidelijk toch!
Allen die niet gewandeld hebben, beschreven in Openb. 20 : 6., kunnen geen priesters van God en Christus worden.

Een Hartelijke groet.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door ben db bd »

@ Itamar ; ik denk dat we langs elkaar heen praten.
Overigens het kan ook zijn dat we overgeheveld moeten worden naar een ander topic hoor. Nou dat zie ik dan hopelijk wel.

‘Zij die ‘de weg geweten en niet bewandeld’ hebben, zullen met dubbele slagen geslagen worden’, zo herinner ik mij dat de Here Jezus ergens zegt aangaande moedwillig ongelovige mensen, welke niet naar Hem wilden luisteren.
(ik weet van veel teksten nooit waar die staan hoor en kan met de Bijbel op de computer niet omgaan)
Ik kan mij dus voorstellen dat moedwillig ongelovigen in de hel, het vuur (gehenna) komen, zoals in Openb.21:8 staat. (maar zo staat het er niet)

Wat jij nou aanhaalt uit 20:6, dat gaat over de gelovigen zoals in vs.4 genoemd. (dat geeft voor mij verwarring, dus dat moet je hier even niet doen)
De groep waar ik het over heb, zitten in vers 5; de overige doden die niet tot leven kwamen voordat de 1000 jaar voorbij waren. En dan dus in het grote oordeel komen; vers 11 e.v.

Doorgaande naar 21:8, komen we een groep tegen welke in het vuur gegooid wordt, en waar ook over ‘ongelovigen’ wordt gesproken in de SV.
vraag: Dat is zoals daar gezegd (vertaald is) toch het onrechtvaardigste wat mensen welke nog nooit van Christus gehoord kunnen hebben zou kunnen overkomen? Of niet soms? Daar walst de gereformeerde theologie lomp overheen. Daar vraag ik aandacht voor.
Voor mij is het onbestaanbaar dat iemand op z’n onwetend ongeloof in het vuur gegooid kan worden. Dat staat verder ook nergens in de Bijbel hoor! (voor de grote witte troon komt trouwens heel het geloof niet meer ter sprake, alleen de werken)

Dat allen die niet in Christus gewandeld hebben geen priesters van God en Christus worden is uiteraard logisch, maar daar heb ik het niet over.
Waar het mij om gaat is dat die mensen die dat in onwetendheid gedaan hebben, recht hebben op een rechtvaardig oordeel voor Gods troon op grond van hun werken, zoals in de boeken geschreven, en niet om hun eerlijke ongeloof zomaar in het eeuwige vuur geworpen kunnen worden door een rechtvaardig God. Daarom vertaalt de NBV Openb.21:8 mijns inziens wel tamelijk zinnig!
En er komen ook nog eens hele volkeren, naties op de nieuwe aarde, na dat oordeel! Daar hoor ik ook nooit over preken, omdat de theologie daar blijkbaar geen raad mee weet.

Lees mijn vorige posting zó nu nog eens en geef daar uw mening over?
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door nicodemus zda »

Beste forumledeen,

In het licht van jullie studie aangaande 'Istraël', hier een aantal links naar enkele presentaties
van de Joods-christelijke predikant Steve Wohlberg.
Daarmee is het inhoudelijke er van een interessante aanvulling van Ezechiël voor de tijd waarin wij nu leven.

Veel kijkplezier

http://adventmedia.nl/video/play/505-he ... e-isra-ls/
http://adventmedia.nl/video/play/94-mis ... er-isra-l/
http://adventmedia.nl/video/play/96-isr ... -christus/
http://adventmedia.nl/video/play/92-mis ... rdrukking/
http://adventmedia.nl/video/play/98-gro ... de-tempel/

Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door nicodemus zda »

Hallo forumleden;

Jezus heeft het allerlaatste woord; Hij ziet en hoort, welke mensen het hemels Koninkrijk binnen kunnen gaan. Het oordeel is niet aan ons, hoe dan ook.
Persoonlijk dienen wij als christenen, meer licht te geven aan hen die nog zoekende zijn.
Want wat voor de 'witte troon' gebeurt is dit: “Wacht! Wacht! Wacht! Wacht! totdat de dienstknechten van God verzegeld zijn aan hun voorhoofden.”
Daarna is de Genade (tijd) afgesloten!

Hartelijke groet
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Gaitema »

Itamar schreef:Beste ben db bd,
Maar waar ik een kruistocht tegen houd, dat is de gereformeerde leer (mijn eigen leer dus) die wil beweren dat wie niet in Jezus Christus gelooft, vanuit het laatste oordeel voor Gods witte troon (Openb.20) zo in het vuur geworpen wordt en voor eeuwig verloren is.
En dan kom ik met wellicht u en m’n Bijbeltje tot de erkenning dat dit veel te boud gesteld is. (zou o.i. onrechtvaardig zijn)
Het staat toch duidelijk in Openbaring 20:15,
11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is: en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.


Een hartelijke groet.
Waar staat hier beschreven onder welke voorwaarde iemand in het boek des Levens staat geschreven?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.