Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:Maar net zoals Gehenna, wat een vuilverbranding was, vergaat het 'vuil' in het vuur.
Dat kan ook loutering betekenen, zoals goud (symbool voor geloof) door vuur wordt gelouterd.
Tja, of, als er geen goud te bekennen is, complete annihilatie, zoals de duivel aan zijn einde zal komen.
Maar wat is het vuur?
God is een louterend vuur!
God is HET louterende Vuur.
En velen zullen 'door het vuur moeten'.
Dat zijn wellicht de mensen die niet tot de Gemeente horen, maar die in het volgende traject van Richting terecht komen, zoals bijvoorbeeld in de tijd van het Nieuwe Jerusalem onder Christus.
Wat ELKE knie zal buigen, en in 1 mens is de wereld met God verzoend, zoals ze in 1 mens uit de Gratie Gods viel.

Ja, de 2e dood is de terminale dood, de laatste finale dood.

En ik ben een jij hoor! ;)
Mee eens, maar dan nog kan iemand niet gered worden, als hij niet door Jezus gered wil worden.
Het zal met een bekering pas kunnen. Iedereen moet wedergeboren worden.

Het is duidelijk dit:
Afbeelding
Afbeelding
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Gaitema »

ben db bd schreef:Ja, ik vind het eng hoor. Je kunt stellen dat als dat vuur eeuwig brandt, jij dat nog niet hoeft te doen. Dan eindigt met de verbranding ook het afschrikwekkende voorbeeld, vind ik. Dan brandt dat vuur na verloop van tijd voor niks, toch?
Mooi en herkenbaar om je verwoording van je geloof te lezen en ik geloof ook dat het vuur niet voor niets brand.
Het heeft een doel. Er moet een gevolg uit komen om het niet zonloos te laten zijn.
Daarbij leerde ik in mijn opvoeding al thuis dat God rekening houdt met de mensen die niet kunnen geloven, omdat ze het niet juist hebben meegekregen. God neemt mensen niet iets kwalijk, wat hen niet kwalijk te nemen is. Zoals Jerommel elders ook beschreef. Er zijn mensen die in een bijna dood ervaring de hulp van Jezus konden oproepen, terwijl ze in het duister daar zaten. Zelf las ik ook hoe niet-christenen zelfs Jezus gewoon ontmoet hadden en Hem in zo'n ervaring leren kennen. De bijbel doorlezende kom je veel teksten tegen waarin het allemaal niet zo zwart wit op het geloof gericht is alleen. Het moet allemaal vallen binnen "geloof, hoop en Liefde." In de Liefde vindt de relatie met God plaats en hij gaat ook met zoekenden mee.

Mij blijft bijhangen de ervaring van een collega van me, voor een paar jaar terug bij een oude werkgever van me. Hij is een moslim en verdronk een keer bijna tijdens het surfen. Hij begon te stikken, maar ervoer dat niet zo. Hij zag juist en voelde het ook; een schitterend Licht dat op hem afkwam, dwars door het water heen. Daarna werd hij overigens door een hand uit het water gegrepen.
1 Timoteüs 4,10

Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen, bovenal van de gelovigen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:

Waar staat hier beschreven onder welke voorwaarde iemand in het boek des Levens staat geschreven?
Ik meen het antwoord op die vraag te lezen in het verhaal van het onkruid tussen de tarwe.
God heeft goed zaad gezaaid. Hij schiep de mensen goed en naar Zijn beeld. Daarom zijn dat de mensen die staan in het Boek des Levens.
Maar zijn vijand zaaide onkruid tussen het gewas dat God had gezaaid. Het moet samen opgroeien en dan wordt het onkruid er tussen weggehaald en verbrand.
Dan wordt het onkruid gevormd door mensenlevens die door toedoen van satan zijn ontstaan.
Maar wat God vanaf het begin van plan is komt tot vervulling: het boek des levens dat er was vanaf de grondlegging der wereld. (Op.17:8)

Zou het boek des levens iets te maken hebben met de boom des levens in het Paradijs?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Jerommel »

Wie er in staat mag /zal van de boom des levens eten.
(dacht ik)
Stond zoiets niet ergens in Openbaring?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Gaitema »

In het topic over Openbaring las ik er over het volgende inderdaad:
Openbaring 21



Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde
21
1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’

(...)
24 De volken zullen in haar licht leven en de koningen op aarde betuigen daar hun lof. 25 De poorten zullen overdag nooit gesloten worden, en nacht zal het er niet meer zijn. 26 De volken zullen in haar hun lof en eer komen betuigen. 27 Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad niet binnen, alleen zij die in het boek van het leven staan, het boek van het lam.


Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Het onkruid waar Adinomis over heeft kunnen wij niet voortijdig proberen er uit te trekken, aangezien we dan (door de ogenschijnlijke overeenkomsten) het goede ermee uittrekken. God heeft het overzicht bij zich en wij hebben daar nog geen kijk in. Wel noemt Hij hier Zijn richtlijnen. Hij ziet bepaalde mensen als verwerpelijk en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat noteert Hij even min in het boek van de Levenden. Hij kiest dus heel bewust mensen aan wie Hij Zijn Licht openbaart.

Die keuze van God zie je ook direct in het begin van de bijbel:
Genesis

De schepping van hemel en aarde
1
1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.

3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.
Wat opvalt is dat Mozus hier niet schrijft: Het werd morgen en het werd avond, maar precies anders om.
Immers als het avond is geweest en vervolgens morgen, dan is er een nacht achter de rug en toch zegt Mozus: de eerste dag. :|

Waaruit bestaat de hemel in vers één die God voor de scheppingsdagen al had geschapen (!!!)?
Dat zijn natuurlijk de hemelbewoners die heilig zijn en bij Hem zijn. De engelen, zijn Zoon. De Heilige Geest vult heel de hemel.
Wat is de aarde die Hij schiep? Nou het vleselijke bestaan van haar bewoners. De zielen die daar leven. Dat noemde Hij woest en doods. De wateren is alles wat dit voor brengt. Gods Geest zweeft er wel over, maar Hij heeft geen hechting aan haar diepe duisternis. Zo kunnen mensenharten zijn en zijn ze ook zonder God. Woest en doods en de wateren (gedachten, werken etc) wat het voort brengt is van geen waarde. God heeft zich daarmee niet verbonden. Zijn Geest is daarin niet aan het werk. Maar God overziet dat en roept: "Er moet Licht komen!" God zag dat dit Licht goed was en Hij scheidde het Licht van de duisternis. Dat is ook Gods werk. Dat is precies het zelfde als wat de Heilige Geest doet volgens het nieuwe testament: Hij overtuigd ons van zonden. Het Licht van God in ons overtuigd ons van de verdere duisternis in ons. Zo is het dag in ons, waarin God al in ons werkt en het duister in ons, wat God ons aan de kaak stelt. Dan noemt Mozus het gevolg ervan. Het bewustzijn dat het door dat Licht het schemer in ons is geworden. Een baby weet en ziet nog niets. In totale duisternis is het. Door de menselijke ontwikkeling is het in het schemer gekomen als kind en rijp om iets van God te leren. Het geweten waarin God opereert (er zij Licht!) begint ons te vormen (er is ook nog duisternis). Zoals het met de avond gaat (eerste schemer), wordt het bij de mensen echter steeds duisterder. Hoe volwassener ze worden, hoe verder ze van God vandaan raken. Dat is fase 2.
De eerste fase is duisternis en het tweede de avond. Dan komt met Pinksteren de morgen. Dan breekt Gods Licht in ons door. Ook dan is het nog schemer (ochtendrood), maar wordt het door de relatie met Jezus steeds lichter en lichter, totdat je later in het Nieuw Jeruzalem je bestemming bereikt hebt. Als deze derde fase (de morgen) aanbreekt, begint het dag te worden in de levens van de mensen. Dan "worden zij" Gods kinderen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef: (...)
Genesis

De schepping van hemel en aarde
1
1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.

3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.
Wat opvalt is dat Mozes hier niet schrijft: Het werd morgen en het werd avond, maar precies anders om.
Immers als het avond is geweest en vervolgens morgen, dan is er een nacht achter de rug en toch zegt Mozus: de eerste dag. :|
Zo wordt in Israël ook iedere dag berekend. De sabbat begint ook 's avonds. Iedere dag begint 's avonds, net zoals bij de schepping.
(We raken intussen aardig off-topic)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Gaitema »

Dat doen zij vanwege de uitspraak van Mozus, denk ik. Echter bedoelde volgens mij Mozus het geestelijk, waarbij hij het beeldspraakgebruik uit Egypte gebruikte, omdat er in Egypte veel scheppingsverhalen bestonden. Zo is ook Openbaring zo'n soort beeld. Het gebruikt bekende beelden uit het heidendom om de geestelijke ontwikkeling aan te geven. Wij zijn inderdaad al een hele tijd off-topic.
Dat komt omdat er hier gestreden wordt met de vraag wie behouden zal zijn en wie niet. Niet een onbelangrijke vraag en het is ook moeilijk om daar over te hebben. Ik heb daar ook veel mee gezeten en ben een tijd niet gelukkig geweest met mijn geloof. Ik heb zelfs gedacht dat ik misschien ook wel eens naar de hel zou kunnen gaan, omdat het me maar niet lukte om als christen te leven.
Maar goed, wat zou je graag willen bespreken op dit moment in verband met dit topic?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door nicodemus zda »

Ach Ja....

We zijn in de ogen van de Allerhoogste god slechts stoute kinderen.
In het oordeel van Christus gaan alleen zij verloren die daarvoor hebben gekozen.
Maar wat is 'verloren' gaan?
Men brak met de ijdele wereldse praktijken. De christenen volgden Petrus' vermaning op: „Uw sieraad zij niet uitwendig, het vlechten van haar, het omhangen van goud of het dragen van gewaden, maar de verborgen mens uws harten, met de onvergankelijke (tooi) van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God" (1 Petrus 3:3,4).
En zo is dus het Sieraad, waar vanaf het begin hier over gesproken wordt, in dit forum niet het huidige Israël vanuit Ezechiël, een natuurlijk Israël, maar een Geestelijk Israël.
En zo begint dus het Sierraadland, het Hemels Koninkrijk bij onszelf, in het hart; niet alleen zeggen, maar ook doen!

Hartelijke groet
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door Gaitema »

Wat de bewuste keuze betreft: lijkt me eerder een indirecte keuze. Zij die door te kiezen voor verkeerde wegen indirect kiezen voor de gevolgen van het bewandelen van die wegen: het geen waar de wegen naar leiden. Echter ben ik nieuwsgierig naar wat Adinomis betreft dit topic nu op het hart ligt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Ezechiël 40-43 de nieuwe tempel

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Gait,

Je schreef:
Hij kiest dus heel bewust mensen aan wie Hij Zijn Licht openbaart.

Die keuze van God zie je ook direct in het begin van de bijbel:

Genesis

De schepping van hemel en aarde
1
1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.

3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen


Als we het over het 'onkuid' hebben, over wie laat de Allerhoogste god dan het 'licht' gaan. Alleen over de 'Zijne'? Of alleen over die Hij kiest!
Hoe is het dan met onze wil gesteld? Hij zegt toch ook: Kies heden wie gij wilt volgen?
Met andere woorden, we zijn vrij op te kiezen! Inderdaad het Koninkrijk begint (geestelijk= nadenken en begrijpen) in osn eigen hart.
We worden toch niet gedwongen om het Koninkrijk der Hemelen binnen te gaan?

Maar trouwens, wat bedoelt de Here God nu met "Licht'. Laat Hij het Licht over ons allen schijnen. Of is de Genade tijd er alleen voor de vrome mensen.
Het kan niet zo zijn dat Jezus is gekomen om alleen de waardige en trouwe volgelingen te bedienen. Die hebben immers Jezus 'niet nodig'.

Wat is 'vuur' in bijbels symbolische zin: Vuur= Heilige geest, Lucas 3:16.
Wat is 'licht' dan?

God laat de Heilige Geest toch over 'alles wat leeft' komen, in de tijd van het einde! Dus waar staat Licht voor?
Hartelijke groet