Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door callista »

Mein Kampf - het verboden boek - is te koop in een Amsterdamse Kunstgalerie...
inmiddels zijn er al protesten - ook vanuit joodse hoek.
maar ook mensen die er anders over denken en vinden dat geen enkel boek verboden zou moeten zijn.
we leven in een vrij land.

wat denken jullie - moet dit boek verboden blijven of is het zinvol en leerzaam dat het boek toch te koop is en dat het verbod opgeheven wordt?
De verkoop van Mein Kampf is in Nederland sinds 1974 bij wet verboden vanwege het haatzaaiende karakter.
Bij de Totalitarian Art Gallery is het toch te verkrijgen.
“Ik weet dat het officieel niet mag, maar ik verkoop het niet vanuit een ideologie.
Het is historisch materiaal dat bij mijn collectie past”, aldus Van Eyck.
lees verder
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/26/hit ... stgalerie/
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door pyro »

Iedereen kan het gewoon op internet lezen. Gaat nergens (meer) over, dit verbod.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door callista »

pyro schreef:Iedereen kan het gewoon op internet lezen. Gaat nergens (meer) over, dit verbod.
ja, dat dacht ik ook al.
toch schijnen boekhandelaren, die het wel verkopen een straf of boete opgelegd te krijgen.
typisch.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door vrolijke »

callista schreef:
pyro schreef:Iedereen kan het gewoon op internet lezen. Gaat nergens (meer) over, dit verbod.
ja, dat dacht ik ook al.
toch schijnen boekhandelaren, die het wel verkopen een straf of boete opgelegd te krijgen.
typisch.
In Duitsland is hij ook verboden.
Je kunt hem natuurlijk kopen over het internet bij een uitgever uit het buitenland.

Een kollega heeft mij ooit eens een uitgeleend.
Ik heb er bijna een jaar over gedaan, om het uit te lezen.
Na het lezen van 2 of 3 bladzijden moest ik het boek steeds weer wegleggen.

Niet te begrijpen, dat mensen op zo´n rotzooi kunnen invallen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door callista »

vrolijke schreef: Een kollega heeft mij ooit eens een uitgeleend.
Ik heb er bijna een jaar over gedaan, om het uit te lezen.
Na het lezen van 2 of 3 bladzijden moest ik het boek steeds weer wegleggen.

Niet te begrijpen, dat mensen op zo´n rotzooi kunnen invallen.
ja, natuurlijk is het gruwelijk, maar het is wel geschiedenis.
zoiets mag nooit weer gebeuren. :twisted: :(
en om die reden alleen al zou het niet verboden moeten worden,....
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door vrolijke »

callista schreef:
vrolijke schreef: Een kollega heeft mij ooit eens een uitgeleend.
Ik heb er bijna een jaar over gedaan, om het uit te lezen.
Na het lezen van 2 of 3 bladzijden moest ik het boek steeds weer wegleggen.

Niet te begrijpen, dat mensen op zo´n rotzooi kunnen invallen.
ja, natuurlijk is het gruwelijk, maar het is wel geschiedenis.
zoiets mag nooit weer gebeuren. :twisted: :(
en om die reden alleen al zou het niet verboden moeten worden,....
Ik ben ook geen voorstander van verboden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Jerommel »

pyro schreef:Iedereen kan het gewoon op internet lezen. Gaat nergens (meer) over, dit verbod.
Google "mein kampf pdf" en je krijgt zo 3 links om te downloaden... :|
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Gaitema »

Ik ben wel voor het verbod. Het is om het signaal dat het afgeeft en om de Joden die nu in protest kwamen niet nog meer te steken met het gruwelijke verleden. Het is ook als signaal naar hen toe. Dat het verder op internet te krijgen is geeft dan niet.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Jerommel »

Ik weet het niet hoor.
Zo'n verbod voor de vorm is toch ook maar gebakken lucht, in feite..
Iedereen weet toch dat het een boek is van kwaadaardige ideeën.
En iedereen weet dat iedereen het kan lezen als ie zou willen.
Het is een kijkje in de werkelijkheid van de denkwereld van een boos mens.
Zouden er dan nog mensen zijn die het hanteren als hun bijbel ofzo?
Doen ze dat om de inhoud, of om de sentimenten die er omheen leven?
Dat het verboden is maakt het wel weer een soort 'martelaarsboek' als je dat zo kunt noemen.
De voorstanders zullen dan kunnen roepen dat de waarheid wordt gecensureerd.
Dus ik weet niet hoe (on)zinnig een verbod is.
Het is met het wwweb toch gemakkelijker bereikbaar dan ooit te voren...
Het is m.i. niet meer dan politiek correcte retoriek dus eigenlijk...
Maar wellicht zijn zulke signalen wel eens nodig voor deze of gene.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door pyro »

Gaitema schreef:Ik ben wel voor het verbod. Het is om het signaal dat het afgeeft en om de Joden die nu in protest kwamen niet nog meer te steken met het gruwelijke verleden. Het is ook als signaal naar hen toe. Dat het verder op internet te krijgen is geeft dan niet.
Een symbolisch verbod dus. Zou kunnen. Zelf ben ik meer voorstander van primair bronnen onderzoek. Als ik wil weten hoe een boek is lees ik het zelf en vorm mijn eigen oordeel. Is dat boek soms zo 'gevaarlijk' dat ik bevoogd moet worden, bah, wat een kinderachtige flauwekul. De autoriteiten zijn ergens heel bang voor, kennelijk. Waarvoor? Dat maakt me dan juist nieuwsgierig.
Dus ben ik indertijd, voor de internet revolutie, naar Antwerpen gegaan om mijn eigen exemplaar te kopen. Het is een lelijk boek. De diepe haat die eruit spreekt maakt het lelijk. Het hangt van scheldpartijen aan elkaar zeg maar.
Maar verbieden? Dat trekt alleen maar onnodig de aandacht volgens mij. Te gruwelijk? Wat is er dan zo gruwelijk aan? enz. etc...
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Special angel »

er zijn nog steeds aanhangers van hitler hoor! zowel mensen die de oorlog hebben meegemaakt alsmede de neo nazis!

ik denk dat het beter is alle slechte boeken te verbranden!

God Zegt: bedenkt al wat waar is ,wat welluidend is, wat eer en lof verdient , bedenkt dat.

oftewel laten we onZe tijd goed besteden!
goede zinvolle opbouwende boeken lezen met waarheid!
laten we onZe denkwereld niet beinvloeden door leugens bedrog vuile tAal zonden roddels haat bitterheid onvrede etc!

m.i.: positieve informatie maakt positieve gedachten maakt positieve mensen maakt positieve daden op aarde.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door pyro »

Special angel schreef: ik denk dat het beter is alle slechte boeken te verbranden!
De Duitse schrijver Heinrich Heine merkte op: 'waar men boeken verbrandt, verbrandt men uiteindelijk ook mensen.'
De lessen van de geschiedenis leer je beter door primaire bronnen te onderzoeken dan ze te vernietigen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Jerommel »

Special angel schreef:m.i.: positieve informatie maakt positieve gedachten maakt positieve mensen maakt positieve daden op aarde.
Dat staat er dan weer in vol contrast tegenover, en is bovendien een typisch new age riedeltje.
Niet positieve informatie en gedachten, maar de WAARHEID zal u vrij maken.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Adinomis »

Je moet ook uitkijken niet steeds met negatieve gedachten bezig te zijn. Ook niet teveel aandacht voor de serpent. Dat is teveel eer voor hem. Geef God de eer! De WAARHEID is positief!
Jezus is de weg, de waarheid en het leven! Dat is de meest positieve boodschap die de wereld is ingegaan!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Jerommel »

Jacobus 4
8 Nader tot God, dan zal hij tot u naderen. Reinig uw handen, zondaars; zuiver uw hart, weifelaars. 9 Weeklaag, wees treurig en laat uw tranen vloeien. Laat uw lachen veranderen in droefheid en uw vreugde in somberheid. 10 Verneder u voor de Heer, dan zal hij u verheffen.

De Waarheid is de Waarheid.
Gedachten zijn gedachten.
Welke is nu de ondergeschikte?
Dus waar laat dat het positief (naar eigen maatstaf) neuro linguistisch programmeren?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door pyro »

goed, het ging dus over de vraag of Mein Kampf te koop zou moeten zijn... :roll:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Jerommel »

pyro schreef:Iedereen kan het gewoon op internet lezen. Gaat nergens (meer) over, dit verbod.
Daar waren we eigenlijk wel uit, dacht ik.. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door pyro »

Jerommel schreef:
pyro schreef:Iedereen kan het gewoon op internet lezen. Gaat nergens (meer) over, dit verbod.
Daar waren we eigenlijk wel uit, dacht ik.. ;)
Mooi dat we het met elkaar eens zijn, maar om dan meteen maar volledig af te dwalen naar je 'new age' allergie?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door vrolijke »

pyro schreef:goed, het ging dus over de vraag of Mein Kampf te koop zou moeten zijn... :roll:
Ik vind het ook belangreik, dat er niemand geld verdient met die Rotzooi.


Uit Wikipedia, Een beetje informatie over de Auteursrechten:
Na de oorlog eiste de deelstaat Beieren het auteursrecht van Mein Kampf op. Omdat Hitler zijn laatste officiële woonplaats in München had zegt de deelstaat de erfgenaam te zijn (ondanks het bestaan van familieleden). De Beierse regering, om precies te zijn het ministerie van financiën, verzet zich tegen illegale drukken (ook in andere landen, maar met minder succes). Het boek zelf is dus niet verboden en oude exemplaren kunnen tweedehands worden verhandeld. Het is in bezit van veel bibliotheken; al wordt de toegang meestal beperkt.
In 2015, zeventig jaar na de dood van de auteur, zal Mein Kampf niet meer onder auteursrecht vallen. De Beierse regering besloot daarom in april 2012[10] om voor die tijd een wetenschappelijk-kritische uitgave te laten uitbrengen om rechtsradicalen voor te zijn. Immers bestaat er al lang een documentatie van Hitlers redevoeringen en artikelen (Hitler. Reden, Schriften, Anordnungen). Er zullen een schooluitgave (selectie met wetenschappelijke commentaren) en een populaire uitgave (eveneens voorzien van kanttekeningen) verschijnen.
In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn geen beperkingen op de verkoop en handel van dit boek, omdat de auteursrechten vóór 1939 aan uitgevers in die landen verkocht werden (in het geval van de Verenigde Staten aan uitgeverij Houghton Mifflin, in het geval van het Verenigd Koninkrijk aan uitgeverij Random House) en dus niet in het bezit van de Duitse deelstaat Beieren zijn. In 1999 meldde het Simon Wiesenthal Centrum dat belangrijke internet-boekhandelaren, zoals Amazon.com en Barnes & Noble, Mein Kampf verkopen aan klanten in Duitsland. Na een openbaar protest gingen beide bedrijven akkoord om die verkoop te stoppen. Inmiddels is het boek op internet te vinden in zowel de originele Duitse versie als in een Engelse vertaling, in PDF- en EPUB-formaat, gratis te downloaden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Special angel »

waarom gaat iemand geld uitgeven terwijl het ook gratis verkrijgaar is?
oftewel waarom het boek kopen terwijl je het zo op internet kunt vinden?
zonde vant geld toch...
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door vrolijke »

Special angel schreef:waarom gaat iemand geld uitgeven terwijl het ook gratis verkrijgaar is?
oftewel waarom het boek kopen terwijl je het zo op internet kunt vinden?
zonde vant geld toch...
Sommige mensen lezen niet zo graag via een scherm.
Ik hoor daar ook bij.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Jerommel »

pyro schreef:
Jerommel schreef:
pyro schreef:Iedereen kan het gewoon op internet lezen. Gaat nergens (meer) over, dit verbod.
Daar waren we eigenlijk wel uit, dacht ik.. ;)
Mooi dat we het met elkaar eens zijn, maar om dan meteen maar volledig af te dwalen naar je 'new age' allergie?
O, daar ging het je om... ;)
Maar dat was een reaktie op iemand anders 'dwaling'.
Zodoende.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Gaitema »

Mein Kampf is duidelijk iets waarvan de joden willen dat het verboden is, omdat zij erin compleet worden afgebrand.
Dat lijkt me heel logisch en daarom ben ik voor het verbod. Ik ben ook voor het verbod op boeken waarin mensen worden opgeroepen alle christenen af te maken. Het is niet nietszeggend om voor de symbool iets te verbieden. Het is een maatschappelijke boodschap en dat is wel iets nuttigs, vind ik.
Waarom zou je de Joden nog eens onnodig willen kwetsen door het verbod op een boek waarin opgeroepen wordt tot haat naar de joden toe (en trouwens volgens mij ook naar de christenen toe) op te zeggen? wat wil je daarmee bereiken? Het is net zo iets als de pastoor die door Rome ooit was afgezet omdat die bij een bepaalde groep hoorde die de kerk van Rome niet erkende, weer opnieuw toe te laten tot de Katholieke Kerk door de groep weer te erkennen, terwijl deze pastoor de genocide om de Joden in de tweede wereldoorlog ontkent. Dat gaf een hoop gedoe, ook onder de Joden. Hoewel het in de praktijk niet zoveel zoden aan de dijk zet, geeft het een duidelijk signaal af wat kwetsend is naar de Joden toe. Dat moeten we niet willen, denk ik dan.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door pyro »

@vrolijke en gaitema:

jullie geven sterke argumenten tegen vrije verkoop van Mein Kampf, dat geef ik toe.
Als ik verplicht zou zijn een extreem rechtse organisatie te sponsoren om dat boek te krijgen, bijv. omdat zij de copyrights zouden hebben, zou ik het boek niet hebben gekocht :roll:
Gelukkig is zoiets niet het geval.

En inderdaad wil je geen moorddadig, racistisch gedachtengoed verspreiden, ook niet via een historisch boek.
Echter ik wil wel graag zelf vaststellen of dat gedachtengoed inderdaad is wat anderen ervan zeggen. En dan vind ik primair bronnenonderzoek toch altijd beter dan dingen op gezag van anderen aannemen.
Vandaag ondervond ik trouwens nog flinke overlast van Hitlers 'kampf'. Vanwege de WO II bom die ze hadden ontdekt kon ik bijna niet met de trein weg uit Leiden en had dubbele reistijd. :roll:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hitlers ‘Mein Kampf’ te koop

Bericht door Gaitema »

Het lijkt me dat er dan gewoon niets veranderd hoeft te worden. Wie het wil lezen, kan het lezen en toch is het bij wet wel verboden.
Dan zet dat allemaal geen zoden aan de dijk en kunnen Jood en historicus gewoon in vrede met elkaar door één deur.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.