Kaïn en Abel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Kaïn en Abel

Bericht door Special angel »

in genesis 4 lezen we de geschiedenis van kain en abel. kain was de oudste zoon abel de jongste .( veel) later kwam er nog een broer nl set bij.

wat zijn de overeenkomsten en de verschillen tussen kain en abel?
hoe gingen adam en eva om met de jongens?
wat dede kain en abel overdag?
waarom offerden zij?
waarom keek God wel naar het offer van abel en niet naar het offer van Kain?
wat waren de gevolgen?
wat Zei God tegen Kain? en wat zei Kain tegen God? wat bedoelden ze daarmee?
hoe liep het af met dit gezin ?
wat waren de gevolgen ?
wat kunnen we leren van adam, eva, kain, abel?
wat heeft de heere Jezus met genesis 4 te maken?
en wij? wat voor les kun je hier uit halen voor jezelf?
ben jij meer een kain of meer een abel figuur?
welk bijbelverhaal lijkt op dit verhaal?
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Sanne »

Ik vind het wel een interessante vraag waarom Kaïn en Abel een offer gingen brengen. Er was namelijk geen specifieke opdracht om dit te doen. Kennelijk zocht Abel een manier om zijn geloof te uiten. En wat kon hij zijn Schepper nu geven? Waarschijnlijk begreep hij een belangrijke waarheid, namelijk dat God blij zou zijn als een mens Hem het allerbeste zou geven wat hij had. En dat als uiting van liefde en dankbaarheid natuurlijk.

Ook Kaïn wilde een offer brengen. Ook hij wilde kennelijk Gods zegen en goedkeuring. Nu werd Abels offer wel aanvaard en dat van Kaïn niet. Dat lag vast niet aan het offer op zich. Veel later werd in de Wet namelijk vastgelegd dat zowel dierenoffers als landbouwproducten geofferd konden worden. In 1 Johannes 3:12 staat wat wel het probleem was met Kaïn: "zijn werken waren goddeloos en die van zijn broeder rechtvaardig".
God maakte hem duidelijk dat Hij geen behagen heeft in een offer dat met de verkeerde motieven gegeven wordt. Een vraag die we onszelf dan ook kunnen stellen is: met welke motieven breng ik mijn offers voor God?

Behalve dat Kaïn jaloers was op zijn broer, was hij ook trots. Hij negeerde namelijk Gods raad en waarschuwing. Het kan zijn dat Adam en Eva hier door hun opvoeding medeschuldig aan waren. Toen Kaïn was geboren, zei Eva dat ze met Jehovah's hulp een man had voortgebracht. Ze dacht waarschijnlijk aan de belofte in Gen.3:15 en dacht dat Kaïn het beloofde zaad was. Misschien werd Kaïn nogal voorgetrokken.

Wat ik verder een mooie uitspraak vind over Abel, staat in Hebreeën 11:4. Hoewel er geen enkele uitspraak van Abel in de Bijbel staat, zegt Paulus hier dat Abel a.h.w. tot ons spreekt en wel door zijn geloof. Hoe kon hij een sterk geloof hebben, terwijl de mensen om hem heen dit niet hadden. Lijkt mij iets om over na te denken.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Adinomis »

Special angel schreef: wat dede kain en abel overdag?
waarom offerden zij?
waarom keek God wel naar het offer van abel en niet naar het offer van Kain?
wat waren de gevolgen?
De bijbel geeft daarover geen details. Maar als we in de lijn van de bijbel denken zou het mogelijk zijn dat Kaïn offerde om Gods goedkeuring en zegen te verdienen.
Abel bracht dan zijn offers vanuit een hart vol liefde en dankbaarheid.
wat heeft de heere Jezus met genesis 4 te maken?
en wij? wat voor les kun je hier uit halen voor jezelf?
ben jij meer een kain of meer een abel figuur?
welk bijbelverhaal lijkt op dit verhaal?
Ik denk dat ieder die de vraag voorgelegd krijgt of je een Kaïn-figuur of een Abel-figuur bent ervoor kiest om een Abel-figuur te zijn.
Of dat ook werkelijk zo is kan alleen God beoordelen.
In Gen. 4:10 wordt gesproken over het bloed van Abel: En Hij zei: Wat hebt u gedaan! Er is een stem van het bloed van uw broer, dat van de aardbodem tot Mij roept.
We vinden dat terug in Heb. 12:24 en tot de Middelaar van het nieuwe verbond, Jezus, en tot het bloed van de besprenging, dat van betere dingen spreekt dan dat van Abel.

Ook in Lucas 11 wordt gerefereerd aan het bloed van Abel: 50 opdat van dit geslacht afgeëist wordt het bloed van alle profeten dat van de grondlegging van de wereld af vergoten is,
51 van het bloed van Abel tot het bloed van Zacharia, die omgebracht is tussen het altaar en het huis van God. Ja, Ik zeg u, het zal afgeëist worden van dit geslacht.


In Openbaring 6 roepen de zielen onder altaar om gerechtigheid: 9 En toen het Lam het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen van hen die geslacht waren omwille van het Woord van God, en omwille van het getuigenis dat zij hadden.
10 En zij riepen met luide stem: Tot hoelang, heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt U ons bloed niet aan hen die op de aarde wonen?


Dit laat zien dat de strijd tegen God al begon in het eerste gezin op aarde en dat het zijn hoogtepunt bereikte bij de kruisiging van Jezus. Maar vele anderen die het getuigenis van Jezus hadden zijn gedood. Hoeveel geloofsvervolging is er door de eeuwen heen niet geweest en in onze tijd zelfs heel hevig.
Het bloed in de aarde roept om gerechtigheid, ja zelfs om wraak. Maar God zegt dat Hem de wraak toekomt:

Rom. 12:19 Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
20 Als dan uw vijand honger heeft, geef hem te eten, als hij dorst heeft, geef hem te drinken, want door dat te doen, zult u vurige kolen op zijn hoofd hopen.
21 Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.


Uit bovenstaand gedeelte begrijp ik dat we alle gevoelens van wraak los moeten laten en in Gods hand moeten leggen.
Maar dan vraag ik me af waarom de zielen onder het altaar erom roepen? Of zou dat zijn omdat ze verlangen naar volmaakte gemeenschap als alle dingen hersteld zullen zijn?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Kaïn en Abel

Bericht door vrolijke »

Zijn er echt mensen, die denken, dat het Kain en Abel verhaal de werkelijkheid weergeeft?

Volgens mij, en ook veel christenen die ik ken, is het verhaal als metafoor gedacht.

De principes van een misdaad, in een verhaaltje gepakt.
Er zit bijna alles in. Nijd, leugen, moord, enz.

Ik denk niet, dat het erom gaat, te vertellen, hoe de mensen toen leefde.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Vertrokken user_2 »

Sanne schreef:... Een vraag die we onszelf dan ook kunnen stellen is: met welke motieven breng ik mijn offers voor God?...
Precies! Dat is één van de vragen... Bij elkaar moet je je afvragen:

1) Welke motieven, oftewel de spirituele gesteldheid waarmee je offert...
2) de manier van offeren, oftewel de juiste liturgische voorschriften volgen...
3) de kwaliteit van het offer, welk offer wordt er gevraagd voor welke situatie en welke liturgie hoort daarbij.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Vertrokken user_2 »

vrolijke schreef:Zijn er echt mensen, die denken, dat het Kain en Abel verhaal de werkelijkheid weergeeft?
Volgens mij, en ook veel christenen die ik ken, is het verhaal als metafoor gedacht.
Lijkt mij ook...
Ik denk niet, dat het erom gaat, te vertellen, hoe de mensen toen leefde.
Jawel hoor... dat ook, alhoewel dat wellicht niet direct de kern of intentie van het verhaal betreft.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Sanne »

vrolijke schreef:Zijn er echt mensen, die denken, dat het Kain en Abel verhaal de werkelijkheid weergeeft?
Ja!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Jerommel »

Een metafoor van wat dan? :|
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Kaïn en Abel

Bericht door vrolijke »

Jerommel schreef:Een metafoor van wat dan? :|
Een verhaal over bedrog, jaloersheid, moord en leugen; zonder dat die personen echt zouden bestaan hebben.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Special angel »

tja ik ging er van uit dat dit een gkv forum was (omdat dat eerst wel zo was, ) en ik ging er van uit dat hier mensen komen die de bijbel geloven van kaft tot kaft. dus ja ik neem de bijbel letterlijk dus kain en abel ook. als je adam en eva ook weg laat wat hou je dan over? niets! kain abel en set waren de 3 broers en de eerste drie kinderen van adam en eva. waarom zou je dat NIEt letterlijk nemen? het klopt toch gewoon dit verhaal? het is geen science fiction achtige geschiedenis hoor. het lijkt er op dat de geschiedenis zich herhaalt. ook nu zie je verschillen binnen gezinnen ook in omgang en opvoeding van het oudste kind en van het jongste kind.
het thema gezin, geloofsopvoeding, macht, kracht, omgang met God, respect, liefde , liefdeloosheid, jaloezie, begeerte, egoisme, haat en nijd, andere zonden, vergeving, genade, in gesprek gaan met God, je relatie met God en de mensen om je heen zijn themas die bij bijna alle bijbelverhalen weer een rol spelen en ook in ons leven een rol spelen. dus het verhaal van k & a is ook een verhaal over nu. en letterlijk en n metafoor kan ook!!
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Kaïn en Abel

Bericht door vrolijke »

Special angel schreef:tja ik ging er van uit dat dit een gkv forum was (omdat dat eerst wel zo was, ) en ik ging er van uit dat hier mensen komen die de bijbel geloven van kaft tot kaft. dus ja ik neem de bijbel letterlijk dus kain en abel ook. als je adam en eva ook weg laat wat hou je dan over? niets! kain abel en set waren de 3 broers en de eerste drie kinderen van adam en eva. waarom zou je dat NIEt letterlijk nemen? het klopt toch gewoon dit verhaal? het is geen science fiction achtige geschiedenis hoor. het lijkt er op dat de geschiedenis zich herhaalt. ook nu zie je verschillen binnen gezinnen ook in omgang en opvoeding van het oudste kind en van het jongste kind.
het thema gezin, geloofsopvoeding, macht, kracht, omgang met God, respect, liefde , liefdeloosheid, jaloezie, begeerte, egoisme, haat en nijd, andere zonden, vergeving, genade, in gesprek gaan met God, je relatie met God en de mensen om je heen zijn themas die bij bijna alle bijbelverhalen weer een rol spelen en ook in ons leven een rol spelen. dus het verhaal van k & a is ook een verhaal over nu. en letterlijk en n metafoor kan ook!!
Dat er onder theologen een meerderheid is, die de bijbel niet "letterlijk van kaft tot kaft" nemen, weet je toch ook wel.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Jerommel »

vrolijke schreef:
Jerommel schreef:Een metafoor van wat dan? :|
Een verhaal over bedrog, jaloersheid, moord en leugen; zonder dat die personen echt zouden bestaan hebben.
Je hoeft niet uit te leggen wat een metafoor is hoor. ;)
Maar wat is het dat de metafoor dan beschrijft?
Waar refereert het aan, waar slaat het op?
Ja, het is idd een verhaal over jaloezie, afgunst en gewroken wrok.
Broedermoord om preciezer te zijn.
Er is m.i. geen aanleiding (behalve scepsis / ongeloof) om het een metafoor te noemen.
Het heeft niet de kenmerken van een metafoor namelijk.

of misschien is onze realiteit wel de metafoor van de hogere Werkelijkheid
(Bij een Schepper ga je er immers van uit dat ie boven onze realiteit staat, aangezien de Schepper het voort bracht.)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Gaitema »

vrolijke schreef:
Special angel schreef:tja ik ging er van uit dat dit een gkv forum was (omdat dat eerst wel zo was, ) en ik ging er van uit dat hier mensen komen die de bijbel geloven van kaft tot kaft. dus ja ik neem de bijbel letterlijk dus kain en abel ook. als je adam en eva ook weg laat wat hou je dan over? niets! kain abel en set waren de 3 broers en de eerste drie kinderen van adam en eva. waarom zou je dat NIEt letterlijk nemen? het klopt toch gewoon dit verhaal? het is geen science fiction achtige geschiedenis hoor. het lijkt er op dat de geschiedenis zich herhaalt. ook nu zie je verschillen binnen gezinnen ook in omgang en opvoeding van het oudste kind en van het jongste kind.
het thema gezin, geloofsopvoeding, macht, kracht, omgang met God, respect, liefde , liefdeloosheid, jaloezie, begeerte, egoisme, haat en nijd, andere zonden, vergeving, genade, in gesprek gaan met God, je relatie met God en de mensen om je heen zijn themas die bij bijna alle bijbelverhalen weer een rol spelen en ook in ons leven een rol spelen. dus het verhaal van k & a is ook een verhaal over nu. en letterlijk en n metafoor kan ook!!
Dat er onder theologen een meerderheid is, die de bijbel niet "letterlijk van kaft tot kaft" nemen, weet je toch ook wel.
De naam theoloog zegt het al: Theo loog :D
en een dominee domineert.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Jerommel »

Special angel schreef: en letterlijk en n metafoor kan ook!!
Inderdaad!
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Kaïn en Abel

Bericht door vrolijke »

Jerommel schreef:
vrolijke schreef:
Jerommel schreef:Een metafoor van wat dan? :|
Een verhaal over bedrog, jaloersheid, moord en leugen; zonder dat die personen echt zouden bestaan hebben.
Je hoeft niet uit te leggen wat een metafoor is hoor. ;)
Maar wat is het dat de metafoor dan beschrijft?
Waar refereert het aan, waar slaat het op?
Ja, het is idd een verhaal over jaloezie, afgunst en gewroken wrok.
Broedermoord om preciezer te zijn.
Er is m.i. geen aanleiding (behalve scepsis / ongeloof) om het een metafoor te noemen.
Het heeft niet de kenmerken van een metafoor namelijk.

of misschien is onze realiteit wel de metafoor van de hogere Werkelijkheid
(Bij een Schepper ga je er immers van uit dat ie boven onze realiteit staat, aangezien de Schepper het voort bracht.)
:oops: Misschien heb ik het woord "metafoor" een beetje verkeerd gebruikt.
Ik bedoelde een geschiedenis, zoals ze echt zou kunnen gebeurt zijn, maar niet echt gebeurt is.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Vertrokken user_2 »

Gaitema schreef:...De naam theoloog zegt het al: Theo loog :D
en een dominee domineert.

En protestanten doen niks anders dan protesteren.... ;)
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Vertrokken user_2 »

Jerommel schreef:Een metafoor van wat dan? :|
Een verhaal over o.a. de eerste sedentaire bewoners van het Nabije Oosten. Waar de van oorsprong nomadische veehouders in conflict kwamen met de eerste sedentaire landbouwers. Even verderop lees je ook dat de eerste stad wordt gesticht.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Jerommel »

vrolijke schreef:
Jerommel schreef:
vrolijke schreef:
Jerommel schreef:Een metafoor van wat dan? :|
Een verhaal over bedrog, jaloersheid, moord en leugen; zonder dat die personen echt zouden bestaan hebben.
Je hoeft niet uit te leggen wat een metafoor is hoor. ;)
Maar wat is het dat de metafoor dan beschrijft?
Waar refereert het aan, waar slaat het op?
Ja, het is idd een verhaal over jaloezie, afgunst en gewroken wrok.
Broedermoord om preciezer te zijn.
Er is m.i. geen aanleiding (behalve scepsis / ongeloof) om het een metafoor te noemen.
Het heeft niet de kenmerken van een metafoor namelijk.

of misschien is onze realiteit wel de metafoor van de hogere Werkelijkheid
(Bij een Schepper ga je er immers van uit dat ie boven onze realiteit staat, aangezien de Schepper het voort bracht.)
:oops: Misschien heb ik het woord "metafoor" een beetje verkeerd gebruikt.
Ik bedoelde een geschiedenis, zoals ze echt zou kunnen gebeurt zijn, maar niet echt gebeurt is.
Dat lijkt me een prima definitie.
"Beeldspraak" kan je ook zeggen.
Een symbolisch verhaal.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Gaitema »

Special angel schreef:in genesis 4 lezen we de geschiedenis van kain en abel. kain was de oudste zoon abel de jongste .( veel) later kwam er nog een broer nl set bij.

wat zijn de overeenkomsten en de verschillen tussen kain en abel?
Kaïn liet zich verleiden door de zonden kennelijk, omdat hij niet goed handelde. Dat maak ik ten minste op uit de reactie van God.
Abel echter handelde goed.
hoe gingen adam en eva om met de jongens?
Geen idee.
wat dede kain en abel overdag?
Kaïn bewerkte het land en Abel hoede de schapen.
waarom offerden zij?
Staat er niet bij.
waarom keek God wel naar het offer van abel en niet naar het offer van Kain?
Uit de reactie van God maak ik op dat Kaïn niet goed handelde en de deur voor de zonde en haar begeertes open gezet had.
wat waren de gevolgen?
De aarde was niet meer vruchtbaar voor hem. Hij moest op de vlucht in zijn leven en zwerven.
Wel trouwde hij, viel me op. Ik vraag me dan af wiens dochter die vrouw zou zijn en wie de volken zijn waar Kaïn en God het over hebben.
wat Zei God tegen Kain? en wat zei Kain tegen God? wat bedoelden ze daarmee?
"Waarom zijt gij toornig en waarom is uw gelaat betrokken? Moogt gij het niet opheffen, indien gij goed handelt? Maar indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen."

Kaïn even later na de moord op Abel en Gods reactie erop door hem te verbannen: "mijn misdaad is te groot om de straf te dragen. Zie, Gij verdrijft mij heden uit het land en ik zal voor uw aangezicht verborgen zijn, een zwerver en een vluchteling ben ik op de aarde; ieder, die mij treft, zal mij doden."
God zegt vervolgens dat dit niet zal gebeuren. Hij zal niet gedood worden.

Wat ze bedoelen is me hierin wel helder. God had moeite met de manier waarop Kaïn handelde. Er staat niet beschreven wat hij dan deed, maar volgens God lag de zonde op de loer. Dat Kaïn vervolgens in staat was Abel te doden geeft wel aan dat Kaïn zich gekrenkt voelde in zijn eer en jaloers was op Abel. Het was niet nodig, maar hierin wordt wel duidelijk "hoe" Kaïn handelde. Tot eigen eer en vanuit afgunst. Wat mij opvalt is dat God daar met zorg mee omgaat. Iets waar wij anno 2014 jaloers en afgunstig op kunnen zijn: God sprak Kaïn direct van Man tot man aan. Behalve dat God hem een straf oplegde, beschermde God hem ook. Het gevolg is trouwens ook iets goeds: Kaïn heeft spijt.
hoe liep het af met dit gezin ?
Adam en Eva kregen weer een zoon. Kaïn ging wonen in het land Nod, ten oosten van Eden.
wat waren de gevolgen ?
Dat het gezin niet meer bij elkaar is. Uiteindelijk ontstaan zo nieuwe volken.
wat kunnen we leren van adam, eva, kain, abel?
In dit verhaal zie ik eigenlijk weinig van Adam en Eva. Eva getuigd wel van haar geloof dat ze een zoon kreeg met behulp van God.
Duidelijk hier dat ze terug gekomen is op haar afhankelijkheid van God en zich niet liet overtuigen door de slang dat ze God niet nodig heeft.
Van Kaïn en Abel leren wij dat we juist moeten handelen om niet door de zonde belaagd te worden.
wat heeft de heere Jezus met genesis 4 te maken?
Hier begint het offeren en bij Jezus eindigde het offeren.
En wij? wat voor les kun je hier uit halen voor jezelf?
Doe niet de dingen tot eigen eer.
ben jij meer een kain of meer een abel figuur?
Bij tijden ben ik wel een Kaïn geweest. Eigen eer ligt wel vaker op de loer. Afgunst en jaloerzie betrap ik mezelf ook wel eens op. Ik heb me ook wel een terecht verdreven door God gevoeld, net als Kaïn. Een Abel zijn is veel een onbereikbare jaloersmakende positie geweest. O wat ben ik jaloers geweest op de profeten, omdat ze zeker konden weten dat God bij hen was.
welk bijbelverhaal lijkt op dit verhaal?
Het verhaal van Ezau en Jakob
Laatst gewijzigd door Gaitema op 07 nov 2013, 10:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Jerommel »

Loyola schreef:
Jerommel schreef:Een metafoor van wat dan? :|
Een verhaal over o.a. de eerste sedentaire bewoners van het Nabije Oosten. Waar de van oorsprong nomadische veehouders in conflict kwamen met de eerste sedentaire landbouwers. Even verderop lees je ook dat de eerste stad wordt gesticht.
Ja,okee, maar dan staan Kain en Abel symbool voor hun groep, en Adam voor de eerste groep, enz..
Lijkt plausibeler inderdaad, maar je komt er mee in de knoop.
Laat ik zeggen dat ik er mee in de knoop kwam, en wie ik raadpleegde kwamen er ook niet (bevredigend) uit.
Zodoende zet ik de plausibel geachte versymboliseringen aan de kant als potentiële dwaling en ga ik meer voor wat er letterlijk staat.
Maarja, dan krijgen we de zondvloed, en wie gelooft daar nu nog in?
De "wetenschap" is er bij het volk in geslaagd om alle geloofwaardigheid van het zondvloed verhaal weg te nemen.
Met name natuurlijk in de (voorheen) meer protestante gebieden...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Gaitema »

Loyola schreef:
Gaitema schreef:...De naam theoloog zegt het al: Theo loog :D
en een dominee domineert.

En protestanten doen niks anders dan protesteren.... ;)
Ja, nu sta ik met de mond vol tanden :oops:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Gaitema »

Loyola schreef:
Jerommel schreef:Een metafoor van wat dan? :|
Een verhaal over o.a. de eerste sedentaire bewoners van het Nabije Oosten. Waar de van oorsprong nomadische veehouders in conflict kwamen met de eerste sedentaire landbouwers. Even verderop lees je ook dat de eerste stad wordt gesticht.
Ik las het verhaal de laatste tijd zo, dat er wel meerdere steden konden zijn, aangezien Kaïn spreekt over meerdere volken.
Alleen Henoch stichtte een stad in het land Nod. Ook vraag ik me dan af wie er dan in die stad gingen wonen. Alleen zijn familie of waren er meer?
Geen idee. Verder viel het me op dat er een geslachtsregister opgesteld is, waardoor ik aanneem dat Kaïn echt bestaan heeft.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Loyola schreef:
Jerommel schreef:Een metafoor van wat dan? :|
Een verhaal over o.a. de eerste sedentaire bewoners van het Nabije Oosten. Waar de van oorsprong nomadische veehouders in conflict kwamen met de eerste sedentaire landbouwers. Even verderop lees je ook dat de eerste stad wordt gesticht.
Ja,okee, maar dan staan Kain en Abel symbool voor hun groep, en Adam voor de eerste groep, enz..
Lijkt plausibeler inderdaad, maar je komt er mee in de knoop.
Laat ik zeggen dat ik er mee in de knoop kwam, en wie ik raadpleegde kwamen er ook niet (bevredigend) uit.
Zodoende zet ik de plausibel geachte versymboliseringen aan de kant als potentiële dwaling en ga ik meer voor wat er letterlijk staat.
Maarja, dan krijgen we de zondvloed, en wie gelooft daar nu nog in?
De "wetenschap" is er bij het volk in geslaagd om alle geloofwaardigheid van het zondvloed verhaal weg te nemen.
Met name natuurlijk in de (voorheen) meer protestante gebieden...
Laten we vooral eerst zeggen dat het met Erasmus en Maarten Luther begonnen is. Een Katholiek en een protestant in wording. :D
Maar de letterlijke lezing levert mij toch een hele belangrijke vraag op, wie waren de volken waar Kaïn voor op de vlucht sloeg en wiens dochter is de vrouw van Kaïn? Waar komen zij vandaan en wie is hun stamvader of zijn hun stamvaders?
Dan wat betreft Eden waarbij het land Nod ligt, stonden daar de engelen nog aan de poort bij het hof van Eden of is het een andere Eden?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Jerommel »

Ja, dat zijn inderdaad ook van die dingen die letterlijk genomen moeilijkheden op kunnen leveren...
Incest en inteelt moet dan de oplossing zijn...
Maarja, dat kan sowieso niet anders als je met 2 mensen begint..
Desalniettemin zal het voorvalletje met zijn broer hem niet populair hebben gemaakt, me dunkt..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Gaitema »

Dan vraag ik me weer af, waarom je daar dan niets over leest?
Verder: kan het zo zijn dat er al hele volken door Adam en Eva verwekt waren naast Kaïn en Abel, terwijl daar geen melding van gemaakt wordt?
Immers sloeg Kaïn voor volken op de vlucht en trouwde Kaïn dan met zijn zus? Het staat er niet. Verder is het land waar hij zich vestigde dan een land van broers en zussen van hem, waar ook niets van vermeld staat. Heeft hij het met hen verzoend terwijl andere broers en zussenvolken dan boos op hen waren (zijn vijanden) vanwege de moord op Abel of zo? Hadden ze al eerder mot met elkaar misschien? Heeft het met de hoge leeftijden te maken in die tijd en is het dan nog realistisch?
Verder: zijn er ook dochters geboren?

Nog een vraag: waarom worden volken in het oude testament wel eens bomen uit het hof van Eden genoemd?
Zie Ezechiël 31:

1 Op de eerste dag van de derde maand in het elfde jaar richtte de HEER zich tot mij: 2 ‘Mensenkind, zeg tegen de farao, de koning van Egypte, en tegen zijn volk: “Wie is er zo groot als jij?
3 Ooit was er een cipres, een ceder van de Libanon,
met mooie takken, als een woud dat schaduw geeft,
duizelingwekkend hoog, zijn kruin raakte de wolken.
4 Water deed hem groeien, de oervloed maakte hem groot:
rivieren stroomden waar de ceder was geplant,
vanuit de oervloed vloeide het water naar alle bomen van de aarde.
5 Zo werd hij de hoogste van alle bomen,
zo kreeg hij brede takken en lange twijgen,
door al het water uit de diepte.
6 In zijn takken nestelden de vogels van de hemel,
onder zijn twijgen wierpen de wilde dieren hun jongen,
en in zijn schaduw woonden vele volken.
7 Groot was hij en mooi, met zijn lange takken,
want hij had zijn wortels in veel water.
8 Zelfs in de tuin van God was er geen ceder als hij,
geen cipres met zulke takken,
geen plataan met zulke twijgen,
in de tuin van God was er geen boom zo mooi als hij.
9 Ik had hem zo mooi gemaakt met zijn brede takken,
en alle bomen van Eden benijdden hem,
alle bomen in de tuin van God.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.