Kaïn en Abel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Jerommel »

"Ik ben het licht der wereld."
"Ik ben het licht, het leven en de waarheid."
Dat zei Jezus.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Gaitema »

En jij bent het zout der aarde. Een lamp dient niet onder een korenmaat geplaatst te worden, zei Jezus :D
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Jerommel »

Ik reageerde dus hier op:
Gaitema schreef: Het grappige alleen is dat Jezus het zelf ook niet kon produceren.
Maar Hij zei dus:
"Ik ben het licht der wereld."
"Ik ben het licht, het leven en de waarheid."
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Katti
Berichten: 67
Lid geworden op: 13 dec 2014, 20:48
Man/Vrouw: M

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Katti »

Ik wil wel proberen een aantal vragen van u te beantwoorden. Hierbij laat ik de, in mijn ogen, wat minder relevantere vragen achterwege.
Special angel schreef:in genesis 4 lezen we de geschiedenis van kain en abel. kain was de oudste zoon abel de jongste .( veel) later kwam er nog een broer nl set bij.


waarom offerden zij?
Dat Adam en Eva uit het paradijs gestuurd waren ten gevolge van de zonde wil niet zeggen dat zij geheel goddeloos verder leefde. Ze kwamen immers uit het paradijs waar ze één op één contact hadden met God. God bleef echter dat contact buiten het paradijs ook onderhouden, want we lezen in vers 6 dat Hij vragen stelt aan Kain. Adam en Eva hebben ongetwijfeld met hun zonen gesproken over de machtige Schepper en van daaruit mogen we dus aannemen dat ze uit dankbaarheid voor hun oogsten offerden.
waarom keek God wel naar het offer van abel en niet naar het offer van Kain?
Ik denk dat we ook deze vraag kunnen beantwoorden vanuit de tekst. Er staat in vers 3: "op een keer bracht Kain de HEER een offer van wat hij had geoogst". Dit is ten opzichte van het vervolg van Abel een sobere toelichting. Kijk maar eens wat de schrijver zegt over het offer van Abel in vers 4!

Ook Abel bracht een offer; van de eerstgeboren dieren van zijn kudde koos hij de mooiste uit. Deze zin heeft veel inhoud dunkt me. Er wordt expliciet genoemd dat Abel het beste van zijn kudde pakt. Bestemd voor niemand anders dan HEER....Dankbaarheid ten top!

God merkt Abel zijn "welgemeende" offer op omdat hij God dankbaar is en Abel gelooft in God. Kain daarentegen weet heus wel dat God er is maar laat niet merken in zijn dankoffer dat God op de eerste plaats komt. Dan had God zijn offer zeker opgemerkt.
wat waren de gevolgen?
De gevolgen waren dat Kain jaloers wordt op Abel. Abel die met God leeft en Kain die God wel kent, maar niet koste wat het kost voor Hem wil leven, en dat terwijl God hem nog waarschuwt ook! (vers 6 en 7). Zijn jaloezie brengt hem tot een misdaad. Hij vermoord zijn broer en God vraagt hem gelijk wat hij gedaan heeft. Hij roept hem gelijk ter verantwoording
wat Zei God tegen Kain? en wat zei Kain tegen God? wat bedoelden ze daarmee? hoe liep het af met dit gezin ?
wat waren de gevolgen ?
God stuurt Kain weg nadat Hij hem meerdere malen ter verantwoording roept (tot driemaal toe) Maar geen spijt in zijn antwoord: Nee, Kain liegt tegen de allerhoogste wanneer Hij vraagt: Waar is je broer? Zijn antwoord: Dat weet ik niet. Moet ik soms waken over mijn broer? Kain schoffeert hiermee God en God straft hem door middel van een vloek. Maar God laat hem verrassenderwijs niet los! Kain krijgt zelfs een teken mee van God. Alle volkeren die hij later tegenkomt (en dan hebben we het over heel veel jaren) weten dat God hem een teken heeft gegeven. Een teken dat ze hem met rust moeten laten als ze geen problemen willen. Maar Kain loopt de rest van zijn leven met dat teken, maar verzuimd terug te gaan naar God. We lezen niet van berouw of van spijt. Hij bouwt een stad welke hij naar zijn zoon vernoemt (weer geen eer voor God!) en dan als klap op de vuurpijl wordt zijn nageslacht zo brutaal en godlasterend. zijn Achter-achter kleinzoon Lamech laat zien hoe het niet moet: Hij nam twee vrouwen die hij eventjes vertelde dat hij macht had in plaats van God. Hij zou het leven wel even afnemen van mensen die hem een schrammetje toebrachten om daarna spottend de belofte van God aan Kain op de korrel te nemen: Kain wordt zeven maal gewroken, Lamech zevenenzeventigmaal! Oftewel Lamech afstammeling van Kain voelde zich god op aarde, keiharde realiteit van het volk van Kain, zo spraken ze dus over God.

Genesis 4 eindigd dus met een anticlimax? Nee zeker niet. God laat duidelijk zien wie de touwtjes in handen heeft. Vanuit de brute wereldsteden van Kain en zijn nageslacht gaat God verder met ZIJN nageslacht. Kain was immers vervloekt, Abel gestorven. Toch laat God zien dat Hij door wil en schenkt Adam en Eva een zoon Set. En nadat Enos geboren wordt laat God helemaal zien hoe het moet! Geen schreeuwerige materialisten, maar iemand die voorop gaat om de naam van de HEER aan te roepen. Prachtig einde van een heftig hoofdstuk!
wat kunnen we leren van adam, eva, kain, abel?
Dat we God moeten liefhebben en dankbaar moeten zijn voor wat hij ons geeft! Geef het beste terug aan God (LIEFDE) en scheep Hem niet af met een fooi zoals Kain dat deed. God laat duidelijk zien dat leven voor en door Hem opgemerkt wordt!
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Special angel »

Beste Katti,
Hartelijk dank voor uw mooie en leerzame toevoeging en uitleg! ;)
We zijn gewend om elkaar te tutoyeren op dit forum dus u mag mij met je en jij aanspreken. :D
Mvg,
Special angel. ( sa)
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Katti
Berichten: 67
Lid geworden op: 13 dec 2014, 20:48
Man/Vrouw: M

Re: Kaïn en Abel

Bericht door Katti »

Special angel schreef:Beste Katti,
Hartelijk dank voor uw mooie en leerzame toevoeging en uitleg! ;)
We zijn gewend om elkaar te tutoyeren op dit forum dus u mag mij met je en jij aanspreken. :D
Mvg,
Special angel. ( sa)
Graag gedaan ;)

En ik zal het proberen om te tutoyeren, al is de gewenning bij mij dat ik veelal "u" zal zeggen.