Biker schreef:Peter79 schreef: De liefde en genade van God zijn veel ruimer en omvattender dan de goedkeuring van mensen kan wegdragen. Daarom vind ik het een versmalling van de doop om die slechts te zien als een geloofsbelijdenis in plaats van een afbeelding van hoe God reddend werkt in deze wereld.
Kun je 1 voorbeeld uit het nieuwe verbond noemen, waaruit blijkt dat deze theologische benadering gerechtvaardigd zou zijn?
Alleen Geloof redt. Die paar druppels water doen op zich niets.
[-ongeoorloofde vergelijking]
Net zoals heel Israel besneden was.
Nadat iemand tot geloof komt, wordt deze persoon verzegeld met de Heilige geest, en niet door een beetje water spoedig na de geboorte.(of door een stukje voorhuid eraf)
Ef 1:10.
De druppels water doen op zich niets, daarover zijn we het eens. Op welke leeftijd dan ook, het maakt niets uit.
Zomaar een greep uit het NT wat betreft deze benadering:
Lukas 4.
Jezus leest het gedeelte uit Jesaja 61:
De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn, om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken (
vertaling HSV). Dan zegt Jezus: Heden is het voor uw oren in vervulling gegaan. Met Jezus is het jubeljaar aangebroken. Mensen ervaren de redding aan den lijve. Maar in zijn vaderstad geloven ze niet in Hem. Jezus haalt dan met instemming de wonderen uit het OT aan van de weduwe te Zarfath en Naäman de Assyrier. Jezus redt. Dat is niet alleen maar een abstracte toekomstverwachting, maar redding vindt plaats overal waar Jezus komt. Maar de mensen verdragen het niet (zie ook Lukas 7: 18-23).
Lukas 5.
Jezus roept de tollenaar Levi (was deze op dat moment gelovig of ongelovig?). Levi bereidt een maaltijd met tollenaars en andere mensen. De schriftgeleerden morren: waarom eet Jezus met tollenaars en zondaars? Jezus ontkent niet dat het zondaars zijn, nee sterker nog, hij is voor de zondaars gekomen. Blijkbaar is de onreinheid die de omgang met zondaars met zich meebrengt geen reden om ze te mijden. Tot bekering roepen is belangrijk genoeg om dergelijke bezwaren terzijde te schuiven. In het voetspoor van Jezus hebben anderen met gevaar voor eigen leven het evangelie gebracht, zoals bijvoorbeeld
Pater Damiaan onder melaatsen.
Jezus krijgt commentaar dat zijn discipelen niet vasten. Maar hoe zou je vasten als de bruidegom, Jezus, aanwezig is? Als je ziet wat de (geestelijke) realiteit is, dan zou je niet op het idee komen om te gaan vasten. Is het voor jou, mij en andere christenen voldoende realiteit dat Jezus zegt: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde? Wat betekent het dat Hij zegt: Maakt alle volken tot mijn discipelen?
Lukas 6.
Jezus kiest uit de discipelen twaalf die Hij apostelen noemt. Ook Judas hoort onder die twaalf. Foutje van Jezus? Of is het streven naar zuiverheid op deze wereld een illusie? Maar het gebod is helder:
Maar heb uw vijanden lief en doe goed, en leen zonder te hopen iets terug te krijgen. Dan zal uw loon groot zijn en zult u kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goedertieren over de ondankbaren en slechten. Wees dan barmhartig, zoals ook uw Vader barmhartig is (vertaling HSV). In de statistiek kun je twee soorten fouten maken: type-1- en type-2-fouten. Met het oog op de doop toegepast, is een type-1-fout dat we ten onrechte iemand uitsluiten door niet te dopen en een type-2-fout is dat we ten onrechte iemand dopen. Welke fout is erger?
Lukas 7.
Nog een keer over een heiden:
Toen Jezus dit hoorde, verwonderde Hij Zich over hem, en Hij keerde Zich om en zei tegen de menigte die Hem volgde: Ik zeg u: Ik heb zelfs in Israël zo'n groot geloof niet gevonden (vertaling HSV). In dit geval een vreemdeling die bij de Israëlieten woont, deelt in de zegen van Israël.
Over de moeder van de dode in Naïn:
En toen de Heere haar zag, was Hij innerlijk met ontferming bewogen over haar, en zei Hij tegen haar: Huil niet (
vertaling HSV). Worden jij, ik, anderen nog geraakt door wat we tegenkomen? Deze hele wereld heeft redding nodig.
De Farizeeën verwierpen de doop van Johannes omdat ze het profetisch woord van Johannes verwierpen. Maar wie zich wel lieten dopen, wat weet je daarover? Was er sprake van een bewuste keuze of van een bevlieging, meelopen, etc? Net zo min als je dat nu weet bij de mensen die zich als volwassene laten (her)dopen (kans op type-2-fouten).
Lukas 8.
De gelijkenis van de zaaier maakt nog meer duidelijk dat verspilling niet erg is. Het zaad valt op verschillende plekken, maar pas later blijkt, welk zaad in goede grond is gekiemd. Waarom zou jij, ik dan bang zijn om doopwater te verspillen?