De Bijbel over gebed

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Dirk
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel over gebed

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:Het verraadt de welvaartsreligie.

Dwalingen kenmerken zich door eigenbelang (of het belang van je groep).
Wat heeft Derek Prince te maken met, zoals jij het noemt welvaartsreligie ? In in welk opzicht beticht je Prince van eigen belang, of het belang van je groep ?

En, wees realistisch, Jerommel! Wil jij Verlossing ontvangen? Wil je vergeving ontvangen? Is het niet een stuk eigenbelang om Jezus aan te nemen als persoonlijke Verlosser? En hoop je niet dat velen dit ook doen? Dat is het belang van de groep, toch?

Ik heb geen inhoudelijke, en zeker geen Bijbelse, onderbouwing gezien van hetgeen je beweert.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik beticht niemand, ik geef alleen aan waar me de schoen wringt.

Het klopt dat ik Christus verlossing niet op eis.
Ik vraag Hem of Hij mij wil redden.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Dirk

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:Ik vraag Hem of Hij mij wil redden.
Dat doe ik ook... Heb je enig idee wat Zijn antwoord is, Jerommel? Of is het afwachten?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Het is in zekere mate afwachten inderdaad.
Maar mijn vertrouwen in Gods rechtvaardigheid groeit, dus hoe zijn Wil is zal het geschieden, en dat is goed.
Maar ik geloof wel dat ik gered ben, omdat ik in Hem geloof die aan het kruis ging voor de schuld van de wereld.
En ik geloof ook dat God zich met mijn leven bemoeit, opdat ik kan groeien in het geloof.
Van mijn enorme ego is inmiddels nog maar de helft over, dus dat gaat goed zo. :)
Dirk

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:Het is in zekere mate afwachten inderdaad.
Nee!
Jerommel schreef:Maar mijn vertrouwen in Gods rechtvaardigheid groeit, dus hoe zijn Wil is zal het geschieden, en dat is goed. Maar ik geloof wel dat ik gered ben, omdat ik in Hem geloof die aan het kruis ging voor de schuld van de wereld.
Ik weet dat ik gered ben. Ook jij kan dat weten. Je hoeft in geen enkele onzekerheid te leven, Jerommel!
Jerommel schreef:En ik geloof ook dat God zich met mijn leven bemoeit, opdat ik kan groeien in het geloof. Van mijn enorme ego is inmiddels nog maar de helft over, dus dat gaat goed zo. :)
Uit je laatste zin mag je dus zonder enige twijfel concluderen dat je ook mag weten dat God Zich actief met jouw leven bemoeit!
Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

ericjan schreef:En ja, dan moet je steeds weer op zoek naar een goed kerkgenootschap die G'd Zijn Woord recht snijdt. En ja, dan ontdek je hoe weinig kerkgenootschappen dat (nog) doen.
En ja, dan maak ik dat ik weg kom, als men niet bereid is om het Woord van G'd recht te snijden
Wat wordt nou toch bedoeld met: het woord van God recht snijden?
Het is een typische uitdrukking die her en der af en toe gebezigd wordt, maar ik heb het nooit begrepen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Dirk schreef:Je hoeft in geen enkele onzekerheid te leven, Jerommel!
Hou eens op met preken.
Niemand weet toch 100% zeker dat ie is gered.
En van hen die dat wel roepen, betwijfel ik het eerder dan van hen die hopen en geloven.
Het is dan meestal neuro-linguistisch zelf-programmeren ipv. vertrouwen in Gods rechtvaardigheid.
Haantje de voorste gedrag, om te mogen 'ontvangen'.
callista

Bericht door callista »

Jerommel schreef:
Dirk schreef:Je hoeft in geen enkele onzekerheid te leven, Jerommel!
Hou eens op met preken.
Niemand weet toch 100% zeker dat ie is gered.
En van hen die dat wel roepen, betwijfel ik het eerder dan van hen die hopen en geloven.
Het is dan meestal neuro-linguistisch zelf-programmeren ipv. vertrouwen in Gods rechtvaardigheid.
Haantje de voorste gedrag, om te mogen 'ontvangen'.
Dit keer --voor de verandering.. ;) eens met Jerommel .....
Alhoewel NLP je wel kan helpen, maar dat is wat anders...... :smile:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Nou, weet je wat het is, ik geef een tegenovergesteld standpunt weer van hoe Dirk het i.m.o. benadert,hoe dat op mij over komt.
Beetje irritatie aan de preek-stijl er nog bovenop, en zo vormde zich mijn reaktie.

De vraag spitst zich toe op iets als: Kan of mag je je gered weten?
Volgens mij toch wel, maar dat kan ik over een aantal jaren beter beantwoorden, want Jerommel de Christen is nog 'under construction', en "Jerommel de zelf-God" is ook nog niet volledig afgebroken.

Het in Christus zijn en blijven is wat de bedoeling is, maar dat is niet altijd het geval....
Martine

Bericht door Martine »

Jerommel schreef:Nou, weet je wat het is, ik geef een tegenovergesteld standpunt weer van hoe Dirk het i.m.o. benadert,hoe dat op mij over komt.
Beetje irritatie aan de preek-stijl er nog bovenop, en zo vormde zich mijn reaktie.

De vraag spitst zich toe op iets als: Kan of mag je je gered weten?
Volgens mij toch wel, maar dat kan ik over een aantal jaren beter beantwoorden, want Jerommel de Christen is nog 'under construction', en "Jerommel de zelf-God" is ook nog niet volledig afgebroken.

Het in Christus zijn en blijven is wat de bedoeling is, maar dat is niet altijd het geval....
Ervaringsdeskundige? :w ;)
Martine

Bericht door Martine »

Jerommel, ik las in een te snelle reactie dat het Callista was - dus was het eigenlijk voor haar bedoeld. Maar dat kon ik niet meer weghalen. Sorry... :oops:
callista

Bericht door callista »

Martine schreef:Jerommel, ik las in een te snelle reactie dat het Callista was - dus was het eigenlijk voor haar bedoeld. Maar dat kon ik niet meer weghalen. Sorry... :oops:
Doel je op NLP?
Zo ja, dat heeft mij ooit weleens geholpen en soms nog....ik heb het boek neurolinguïstisch programmeren....nu al jaren niet meer ingekeken trouwens
Martine

Bericht door Martine »

Nee, op de laatste zin die mij verraste... ;)
[quote]Het in Christus zijn en blijven is wat de bedoeling is, maar dat is niet altijd het geval....[/quote]
callista

Bericht door callista »

Martine schreef:Nee, op de laatste zin die mij verraste... ;)
[quote]Het in Christus zijn en blijven is wat de bedoeling is, maar dat is niet altijd het geval....
[/quote]

Dat heb ik toch niet gezegd? :roll:
Nu snap ik er niks meer van.... :mrgreen:
Dirk

Bericht door Dirk »

Jerommel schreef:Niemand weet toch 100% zeker dat ie is gered.
Ik weet 100% zeker dat ik gered ben! Dat is geen arrogantie, maar een feit! Waarom? Niet omdat ik ook maar iets verdien, maar omdat HIJ mijn straf gedragen heeft! HIJ heeft voor mij geleden, is gestorven en is opgestaan uit de dood. God is 100% betrouwbaar, dus als HIJ verkondigt dat een ieder die het offer aanneemt gered is, dan is dat een feit. Dus heb ik daar zelfs recht op! Ik verdien niks, maar heb wel het recht ontvangen. Ik ben een erfgenaam en zal, nee sterker nog ik heb het eeuwige leven al ontvangen! En helemaal niks of niemand kan mij dat afnemen!
Jerommel schreef:Het is dan meestal neuro-linguistisch zelf-programmeren ipv. vertrouwen in Gods rechtvaardigheid. Haantje de voorste gedrag, om te mogen 'ontvangen'.
Complete onzin!Ik ben een zondaar, maar dankzij HEM worden mijn zonden totaal niet meer aangerekend. Ik doe mijn best niet te zondigen, maar mijn natuurlijke mens faalt regelmatig. Dankzij Jezus Christus kom ik niet onder het oordeel, gelukkig niet. Ik zou totaal kansloos zijn. Jezus is mijn plaatsvervanger, en daarom weet ik 100% zeker dat ik gered ben. Ik benadruk het nogmaals: 100% zeker!
callista

Bericht door callista »

Dirk schreef:
Jerommel schreef:Niemand weet toch 100% zeker dat ie is gered.
Ik weet 100% zeker dat ik gered ben! Dat is geen arrogantie, maar een feit! Waarom? Niet omdat ik ook maar iets verdien, maar omdat HIJ mijn straf gedragen heeft! HIJ heeft voor mij geleden, is gestorven en is opgestaan uit de dood. God is 100% betrouwbaar, dus als HIJ verkondigt dat een ieder die het offer aanneemt gered is, dan is dat een feit. Dus heb ik daar zelfs recht op! Ik verdien niks, maar heb wel het recht ontvangen. Ik ben een erfgenaam en zal, nee sterker nog ik heb het eeuwige leven al ontvangen! En helemaal niks of niemand kan mij dat afnemen!
Jerommel schreef:Het is dan meestal neuro-linguistisch zelf-programmeren ipv. vertrouwen in Gods rechtvaardigheid. Haantje de voorste gedrag, om te mogen 'ontvangen'.
Complete onzin!Ik ben een zondaar, maar dankzij HEM worden mijn zonden totaal niet meer aangerekend. Ik doe mijn best niet te zondigen, maar mijn natuurlijke mens faalt regelmatig. Dankzij Jezus Christus kom ik niet onder het oordeel, gelukkig niet. Ik zou totaal kansloos zijn. Jezus is mijn plaatsvervanger, en daarom weet ik 100% zeker dat ik gered ben. Ik benadruk het nogmaals: 100% zeker!
Als ik jou was zou ik toch maar wat voorzichtiger zijn met je beweringen en die als een feit neerzetten...... :roll:
Hoe hoger men van de toren blaast, des te dieper kan men vallen....
Martine

Bericht door Martine »

callista schreef:
Martine schreef:Nee, op de laatste zin die mij verraste... ;)
[quote]Het in Christus zijn en blijven is wat de bedoeling is, maar dat is niet altijd het geval....
Dat heb ik toch niet gezegd? :roll:
Nu snap ik er niks meer van.... :mrgreen:[/quote]
Nee, dat is het hem juist.
Jerommel schrijft iets en ik reageer erop, maar heb in gedachten, dat het van jou kwam, wat natuurlijk niet zo is.
Snappie het nu?
callista

Bericht door callista »

Uhhh...ja!! :D
Eindelijk he? :mrgreen:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Martine schreef:Jerommel, ik las in een te snelle reactie dat het Callista was - dus was het eigenlijk voor haar bedoeld. Maar dat kon ik niet meer weghalen. Sorry... :oops:
No problem. :flower1:
Martine

Bericht door Martine »

Dirk schreef:Ik weet 100% zeker dat ik gered ben! Dat is geen arrogantie, maar een feit! Waarom? Niet omdat ik ook maar iets verdien, maar omdat HIJ mijn straf gedragen heeft! HIJ heeft voor mij geleden, is gestorven en is opgestaan uit de dood. God is 100% betrouwbaar, dus als HIJ verkondigt dat een ieder die het offer aanneemt gered is, dan is dat een feit. Dus heb ik daar zelfs recht op! Ik verdien niks, maar heb wel het recht ontvangen. Ik ben een erfgenaam en zal, nee sterker nog ik heb het eeuwige leven al ontvangen! En helemaal niks of niemand kan mij dat afnemen!

Jerommel schreef:
Het is dan meestal neuro-linguistisch zelf-programmeren ipv. vertrouwen in Gods rechtvaardigheid. Haantje de voorste gedrag, om te mogen 'ontvangen'.

Dan begrijp ik van geen kant dat je maar blijft schrijven dat als je dit of dat wel of niet doet, je verloren bent.
Je boodschap is vaak zo negatief en veroordelend dat het lijnrecht staat tegenover wat je hier nu zegt.
Dirk

Bericht door Dirk »

Martine schreef:Dan begrijp ik van geen kant dat je maar blijft schrijven dat als je dit of dat wel of niet doet, je verloren bent.
Waar schrijf ik dat, Martine? Geef je mij alsjeblieft drie voorbeelden waar ik dit schrijf? Ik heb ze nl. nergens gevonden!

Sterker nog, iemand die in een dwaalleer gelooft, maar wel Jezus oprecht als persoonlijke Verlosser aanneemt, gaat niet verloren. Of je nu wel of niet in de Gaven van de Geest gelooft, doet niet terzake voor je behoud. Of je wel of niet in de restitutieleer gelooft, doet niet ter zake voor je behoud, mits je Jezus aanneemt als persoonlijke Verlosser! Al denk je dat je iedere morgen op je kop moet gaan staan, maar Jezus wel aanneemt als persoonlijke Verlosser, ga je niet verloren! Ik denk zelfs dat de doop niet eens noodzakelijk is. Een Christen wil niet zondigen. De wetten zijn in onze harten geschreven.

Ik weet 100% zeker dat ik gered ben. En, als jij Jezus aangenomen hebt als persoonlijke Verlosser, ben jij ook 100% zeker gered, Martine! Daar veranderen evt. verschillen in opvattingen helemaal niks aan! Deze verschillen zijn wel de moeite waard om te bespreken, maar dit is van een totaal andere orde dan de redding door het Verlossende Werk van Jezus Christus!

Laat jij nog even weten waar ik blijf om jouw woorden even te herhalen: schrijven dat als je dit of dat wel of niet doet, je verloren bent.

En natuurlijk is het zo dat als jij ziet dat een Christen iedere dag zichzelf verwondt omdat hij of zij dat moet doen (is slechts een voorbeeld), zou je hopelijk met die persoon in gesprek gaan, toch?
callista

Bericht door callista »

@Dirk

Waarom loop jij dan overal te verkondigen dat mensen met een andere visie dan jij een dwaalleer [een woord wat hier niet meer gebezigd mag worden :naughty: ] aanhangen en blijft deze maar achtervolgen, beleren en kruisverhoren afnemen?
Dan doet dat er dan toch ook niet toe?

Je spreekt met twee tongen...
Martine

Bericht door Martine »

Dirk schreef:Waar schrijf ik dat, Martine? Geef je mij alsjeblieft drie voorbeelden waar ik dit schrijf? Ik heb ze nl. nergens gevonden!

Sterker nog, iemand die in een dwaalleer gelooft, maar wel Jezus oprecht als persoonlijke Verlosser aanneemt, gaat niet verloren. Of je nu wel of niet in de Gaven van de Geest gelooft, doet niet terzake voor je behoud. Of je wel of niet in de restitutieleer gelooft, doet niet ter zake voor je behoud, mits je Jezus aanneemt als persoonlijke Verlosser! Al denk je dat je iedere morgen op je kop moet gaan staan, maar Jezus wel aanneemt als persoonlijke Verlosser, ga je niet verloren! Ik denk zelfs dat de doop niet eens noodzakelijk is. Een Christen wil niet zondigen. De wetten zijn in onze harten geschreven.
Teruglezend - en dat was heel wat - heb je dat niet letterlijk gezegd.
Het is over het algemeen het gevoel van veroordeling. Ook al zeg je in het geciteerde stukje dat het niet uitmaakt dat... als je Christus maar als Verlosser aanneemt.
Callista voelt hetzelfde gezien deze opmerking:
Callista schreef:Waarom loop jij dan overal te verkondigen dat mensen met een andere visie dan jij een dwaalleer [een woord wat hier niet meer gebezigd mag worden :naughty: ] aanhangen en blijft deze maar achtervolgen?
Ik proef steeds die veroordeling omdat ik op mijn vingers kan natellen dat je dat 'dwaalleren' ook op mij van toepassing zijn.
Het zal wel te maken hebben met de hele orthodoxe stroming die het uitademt en dan moet ik enige allergie bekennen.
Dirk

Bericht door Dirk »

callista schreef:Waarom loop jij dan overal te verkondigen dat mensen met een andere visie dan jij een dwaalleer [een woord wat hier niet meer gebezigd mag worden :naughty: ] aanhangen
Kan je drie voorbeelden callista? Drie verschillende voorbeelden?

En, natuurlijk bestaan er dwaalleren, die staan overigens los van mijn visie.
callista schreef:en blijft deze maar achtervolgen, beleren en kruisverhoren afnemen? Dan doet dat er dan toch ook niet toe?
Je ziet dat als het erop aankomt (de Verlossing!) ik een 100% zekerheid uitspreek. En, ik weet tevens zeker dat er meer forumleden zijn die deze 100% zekerheid hebben en zich daar bewust van zijn. Misschien komen die leden wel uit een verrassende hoek! Dat betekent niet dat niemand een dwaalleer kan aanhangen of verkondigen. Zelfs een Christen kan een dwaalleer aanhangen of verkondigen! Jij ook. Ik ook. Overigens achtervolg ik niemand. Beleren? Soms. Kruisverhoren... tja, als iemand zich schuldig voelt....

En, veroordelen doe ik niemand, callista! Het oordeel is aan HEM! Ik zal nooit verkondigen dat iemand "dit moet doen", "dat moet doen", om gered te zijn. Slechts Jezus aannemen als Verlosser is voldoende! Tja, geloven heeft dan wel gevolgen. Maar, als het goed is wil je die gevolgen ook aannemen, uitvoeren, erkennen, enz.

Is de kous af als we Jezus aannemen als Verlosser? Wat de redding betreft wel. Wat het wandelen met God betreft niet, dan begint het feest pas, want een feest is het om een geweldige God te mogen dienen die ons zo lief heeft dat HIJ Zijn Zoon gegeven heeft, zodat wij mogen leven! Niet misschien mogen leven, maar met de volle 100% mogen leven, nu en in alle eeuwigheid!

En, het is waar dat ik geloof in de Gaven van de Geest. Ik geloof in de Autoriteit die wij door HEM hebben over de kwade machten! Ik geloof in wonderbaarlijke genezingen, ik heb ze zelf meegemaakt en gezien. Ik heb nooit beweerd dat iemand die niet geneest, zondig is. Ik heb wel beweerd dat ongeloof een oorzaak kan zijn, maar dus lang niet altijd! Ik geloof ook in profetieen en visioenen die bijvoorbeeld moslims ontvangen, moslims die Jezus in een droom ontmoeten. Ik geloof in een Levende God die ook nu nog volop aanwezig is. Ik geloof in Zijn Koninkrijk met als Koning Jezus Christus!
Dirk

Bericht door Dirk »

Martine schreef:Teruglezend - en dat was heel wat - heb je dat niet letterlijk gezegd.
Fijn Martine, want ik zou dat nooit willen doen! En, als je wel iets gevonden had, zou ik dat graag willen recht zetten!
Martine schreef:Het is over het algemeen het gevoel van veroordeling. Ook al zeg je in het geciteerde stukje dat het niet uitmaakt dat... als je Christus maar als Verlosser aanneemt.
Je erkent dus dat het een gevoel is, een gevoel van veroordeling. Ik veroordeel niemand! Het oordeel is aan HEM. Maar, wanneer iemand een leugen verkondigt of een vergissing maakt, bijvoorbeeld dat Madrid de hoofdstad is van Duitsland, mag diegene daar toch op gewezen worden? Het heeft niks te maken met de Verlossing door Jezus. Het staat mogelijk wel iets in de weg. Praktisch voorbeeld: Iemand is alcoholist, maar neemt Jezus wel aan als Verlosser. Die persoon is gered, daarvan ben ik overtuigd. Echter, hij of zij maakt het zichzelf en de omgeving wel lastig door alcoholist te zijn. Mag je die persoon daar op wijzen? Veroordeel je die persoon dan? Ik ben van mening dat het liefdeloos is die persoon er niet op te wijzen! Kenmerk is dat de alcoholist gaat ontkennen, tenminste vaak wel. Feit blijft dat hij of zij alcoholist is.

Ander voorbeeld: De moordenaar die samen met Jezus gekruisigd is, is gered. Toch was het een moordenaar. Gevolg is een vreselijke dood (maar wel het eeuwige leven).

De zonde staat het eeuwige leven niet in de weg, mits we Jezus aannemen als Verlosser. Wanneer de zonde toeneemt, neemt de genade des te meer toe! Dat leert de Bijbel ons! Echter, een zonde heeft wel gevolgen. Een moordenaar ontvangt op aarde een straf, maar kan wel gered zijn. Veroordelen we deze moordenaar door hem of haar te straffen?
Martine schreef:Ik proef steeds die veroordeling omdat ik op mijn vingers kan natellen dat je dat 'dwaalleren' ook op mij van toepassing zijn.
Het zal wel te maken hebben met de hele orthodoxe stroming die het uitademt en dan moet ik enige allergie bekennen.
Heb je een concreet voorbeeld Martine? Je proeft die veroordeling. Waar heb je die veroordeling concreet geproefd?