Martine schreef:Alpha schreef:Napraten doe je kennelijk wel.
Vrouwen uitsluiten van een geestelijk ambt b.v.
Het is volgens de Bijbel niet toegestaan dat een vrouw gedoopte gemeenteleden onderwijst.
Het is gebaseerd op het gezagsbeginsel.
Vandaar dat Jezus zich geheel onderwerpt aan zijn vader.
Ik praat niks en niemand na. En vrouwen mogen gelukkig in een aantal kerken gewoon het ambt van predikant vervullen.
Wat de verhouding van Jezus tot Zijn Vader ermee te maken heeft ontgaat mij ten enen male.
Kerken kittelen nu eenmaal graag de oren van gemeenteleden, anders lopen er nog meer mensen weg.
Men handhaaft in het algemeen de Bijbelse normen en waarden niet.
Dat je het gezagsbeginsel niet begrijpt is duidelijk. De kerken negeren dat dus ook.
Het gezagsbeginsel is dit:
1Kor 11: 3 Ik wil echter dat GIJ weet dat het hoofd van iedere man de Christus is; de man is op zijn beurt het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus.
In de context worden de nuances onthuld.
Martine schreef:Alpha schreef:Je zat op 12 uur te wachten, waar veel mensen demonen gaan verjagen.
Pecunia jagen is vaak het gevolg van het verwerven van macht.
Ik zat er niet op te wachten, integendeel. Van mij mag die hele flauwe kul afgeschaft worden.
En ik
noemde alleen maar het feit dat er tig mensen zijn die op de 30 miljoen of de 49,5 miljoen zaten te wachten.
Je schreef dat je wachtte op 12 uur, waar de rest van de wereld vuurwerk afsteekt. Ik ben het met je eens , dat het afgeschaft mag worden. Velen zijn invalide geworden.
Martine schreef:Alpha schreef:Kennelijk heb je niet door dat in de Bijbel dingen vaak herhaald worden voor nadruk.
Heb je soms last van een minderwaardigheid complex?
Je durft..!

.
Ach, vele vrouwen voelen zich nu eenmaal onderdrukt of achtergesteld. Vandaar de vele vrouwenbewegingen die gelijke rechten eisen.
Het is echter een feit dat er verschillen zijn tussen man en vrouw.
De Bijbel kent echter iedereen een specifieke plaats toe, zoals in het gezagsbeginsel.
De Bijbelse plaats van een vrouw is niet minderwaardig. De bijbel roemt de vrouw wegens haar vaardigheden.
Spr 31:
10 Een bekwame vrouw, wie kan [haar] vinden? Haar waarde gaat die van koralen ver te boven.
11 In haar heeft het hart van haar eigenaar vertrouwen gesteld, en winst ontbreekt er niet.
12 Zij heeft hem beloond met het goede, en niet met het kwade, al de dagen van haar leven.
13 Zij heeft wol en linnen gezocht, en zij werkt aan al wat de lust van haar handen is.
14 Zij is als de schepen van een koopman gebleken. Van verre brengt zij haar voedsel aan.
15 Ook staat zij op terwijl het nog nacht is, en geeft haar huisgezin voedsel en haar jonge vrouwen het [hun] voorgeschreven deel.
16 Zij heeft haar zinnen gezet op een veld en het vervolgens verworven; van de vrucht van haar handen heeft zij een wijngaard geplant.
17 Zij heeft haar heupen met sterkte omgord, en zij geeft haar armen kracht.
18 Zij heeft bemerkt dat haar koophandel goed is; haar lamp gaat ’s nachts niet uit.
19 Haar handen heeft zij uitgestoken naar het spinrokken, en haar eigen handen grijpen de spil vast.
20 Haar handpalm heeft zij naar de ellendige uitgestrekt, en haar handen heeft zij naar de arme uitgestoken.
21 Zij vreest niet voor haar huisgezin vanwege de sneeuw, want heel haar huisgezin is met dubbele kleren gekleed.
22 Spreien heeft zij zich gemaakt. Haar kleding is van linnen en roodpurpergeverfde wol.
23 Haar eigenaar is iemand die bekend is in de poorten, wanneer hij neerzit met de oudere mannen van het land.
24 Zij heeft zelfs onderklederen gemaakt en [ze] vervolgens verkocht, en gordels heeft zij geleverd aan de handelaars.
25 Sterkte en pracht zijn haar kleding, en zij lacht een toekomstige dag toe.
26 Haar mond heeft zij geopend in wijsheid, en de wet der liefderijke goedheid is op haar tong.
27 Zij waakt over de gang van zaken in haar huisgezin, en het brood der luiheid eet zij niet.
28 Haar zonen zijn opgestaan en hebben haar vervolgens gelukkig geprezen; haar eigenaar [staat op], en hij roemt haar.
29 Er zijn vele dochters die zich bekwaam hebben betoond, maar gij — gij zijt boven hen allen uitgestegen.
Martine schreef:Alpha schreef:Ik haalde gewoon aan dat men vaak geen onderscheid kan maken tussen zaken die symbolisch dienen en zaken die letterlijk bedoeld worden.
Zo denkt men dat de illustratieve natte vinger van Lazarus kan verkoelen.
Of dat de 144.000 symbolisch bedoelt zijn, omdat iedereen denkt naar de hemel te gaan.
Ik weet behoorlijk goed wat als metafoor gezien moet worden en wat niet.
Ik geloof niet in de 144.000 in de betekenis die JG's eraan geven en een natte vinger voor Lazarus heb ik nog nooit gelezen of in mij opgekomen.
Ik geloof de Bijbel en die toont dat de 144.000 letterlijk is en dat mensen gemaakt zijn om voor eeuwig op aarde te leven.
Psalm 37:
11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.
Wat de natte vinger van Lazarus betreft:
In Lukas staan vele illustraties opgetekend , die geen van alle werkelijk zijn gebeurd.
Dat van Lazarus kan je vinden in Luk 16: 19 – 31.
Vers 30 en 31 geven de essentie weer.
Maar ja, kerken willen dat als letterlijk zien, het past zo goed in de kerkleer.
Martine schreef:Alpha schreef:De slavenhandel bekijk je met “westerse” ogen.
De Joodse wet beschermde echter de “slaven”, waardoor er een hele andere situatie ontstond.
Filemon was een slavenhouder en een Christen. Dat houdt per definitie in dat hij de Bijbelse normen en waarden hanteerde. Een verhouding m.i. te omschrijven als werkgever en werknemer.
Je hebt niet goed gelezen. Ik heb gezegd dat Paulus de metafoor "vrijgekocht" gebruikte vanuit de slavenhandel.
En ik noemde nog de verhouding werkgever werknemer, die net zo goed 'slavenhandel' kan zijn. Als je Filémon goed gelezen hebt dan vraagt Paulus hem de weggelopen slaaf niet te behandelen zoals men vaak deed bij weggelopen slaven. En ook binnen het Jodendom waren goede en slechte meesters, niet alles ging volgens Bijbelse richtlijnen. Ze waren gewoon mensen weet je, die wijken soms af van de goede paden.
Misschien lees ik wat beter met inzicht?
Noemde Paulus zich niet een slaaf van Jezus?
Ga 6:17 Laat voortaan niemand mij meer lastig vallen, want ik draag op mijn lichaam de brandmerken van een slaaf van Jezus
En inderdaad is er niets nieuws onder de zon.
Ook in Jezus tijd week man af van de Bijbelse richtlijnen.