Allie schreef:Peter79 schreef:Allie schreef:Ik zeg dat het juist niet is waargenomen, maar dat jij het wel als een zeker iets beschouwd. Dat mag natuurlijk, maar dat is net zo religieus als geloof in God. Alleen voor God zijn betere argumenten.
Geloof jij ook dat het morgen vrijdag is?
Ik geloof van wel als er niks tussen komt

Het zou net zo goed maandag kunnen worden, maar het lijkt wel zondag...

Sommige mensen definiëren geloof als een aspect van religie - godsdienst.
Ik denk dat geloof breder is - dat het gaat over alles waar geen reproduceerbaar bewijs voor is.
Ik geloof dat Willem van Oranje bestaan heeft en dat de geschiedenis op dit punt niet gemanipuleerd is.
Ik geloof dat ik niet ga scheiden, ook al is er op basis van de statistiek een behoorlijke kans.
Ik geloof dat als ik straks in mijn auto stap, dat ik geen ongeluk zal krijgen. Als ik wacht tot ik zekerheid heb, dan kom ik niet verder.
De beurs gaat omhoog als mensen het vertrouwen hebben, dat hun aandelen hun geld opleveren. De beurs gaat omlaag als mensen dat geloof kwijt zijn.
Kinderen, maar net zo goed volwassenen, hebben aanmoediging nodig: "je kan het". Maar een kind doet geregeld dingen die hij nog nooit heeft gedaan en in het begin gaat het met vallen en opstaan. Daar waar je geen zekerheid hebt, heb je geloof nodig.