Yolanda_dB schreef:Alpha schreef:Zonde belemmerd of verhinderd zelfs toetreding tot Gods koninkrijk.
Zoals weergegeven 1 Kor. 6:9-10.
Mt 18:15 geeft aan dat wanneer een gelovige iets fout ziet doen, je hem daar op moet aanspreken.
Wanneer hij wil luisteren heb je mogelijk voorkomen dat hij niet in Gods koninkrijk komt.
Wanneer bijvoorbeeld iemand iets steelt, wat doe je dan?
Andere kant op kijken?
Allemaal ware uitspraken.
Maar ik lees ook teksten als Matt. 21:31,32 "Voorwaar, Ik zeg u, dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk Gods".
En Paulus zou naar Bijbelse maatstaven kunnen worden aangemerkt als "moordenaar". In ieder geval was hij een vervolger van Jezus.
Wanneer wij een mede-gelovige aanspreken die iets 'fout doet' (of beter: die "in onze ogen" iets 'fout doet'), doe het dan met de intentie om iemand die gestruikeld is, weer overeind te helpen.
Niet om die ander een trap na te geven.
Oftewel:
De 'overtreder' niet (ver)oordelen op zijn/haar overtreding, maar praten over het "waarom" en over de relatie tussen "geloven" en "werken".
1 Korinthiërs 9 gaat verder.
In vers 11 lees ik dat sommigen van de mensen die worden aangeschreven, worden aangeduid als dergelijke "zondaars".
"toch zijn sommigen van u dit geweest." (en "dit" gaat dan over hoereerders, afgodendienaars, e.d. uit de verzen 9 en 10).
Maar:"gij (en dit is inclusief die "sommigen") zijt geheiligd, gij zijt gerechtvaardigd in de Naam van de Here Jezus..."
Dieven, hoereerders enz. kunnen dus gerechtvaardigd worden/zijn.
Mijn mening:
Als je iemand bijvoorbeeld ziet stelen, ben je VERKEERD bezig door hem dan aan te spreken met:
"Hé, jij steelt. Dat mag niet van de Bijbel. Pas maar op, anders kom je niet in Gods Koninkrijk."
Hoe waar die uitspraak misschien ook is (want dit staat inderdaad feitelijk in bijv. 1 Kor. 9)
je bent dan niet bezig met iemand weer "overeind helpen".
In dergelijke opmerkingen is geen greintje "liefde tot de naaste" te bespeuren.
En daarmee wordt een dergelijke uitspraak zelfs "even erg verkeerd" als de overtreding die je bij de ander bespeurde.
En dan heb je hier een voorbeeld dat letterlijk in de Bijbel staat.
Kun je nagaan als je zulke uitspraken doet over iets wat NIET direct letterlijk in de Bijbel staat.
Bijvoorbeeld over "christelijk Kerstmis".
Je hebt inderdaad wat verder gelezen, wat ook mijn intentie was.
Je bent hier de eerste die dat deed en daar op terug kwam.
Waarvoor mijn dank.
Dat is wel zo prettig, om zo tot een dialoog te komen.
Je gaat vervolgens, helaas, mijn intenties interpreteren vanuit JOUW gezichtspunt.
Bij schriftelijke communicatie mis je immers alle non-verbale communicatie en dat zal ca. 90 % bedragen!
Het grote verschil met Paulus en “de hoeren en tollenaars” is, dat zij zich
lieten corrigeren.
Paulus was er van overtuigd dat hij Gods wil deed, toch liet hij zich, na Jezus interventie, corrigeren.
Vele collega farizeeërs deden dat niet en keerden zich tegen de waarheid en hielden zich vast aan hun eigen overleveringen en tradities.
In dat geval maakte Jezus duidelijk dat die weg heilloos was en tot vernietiging leidde.
Mogelijk zijn daardoor sommige farizeeërs toch bekeerd, hebben zij hun gedrag veranderd in overeenstemming met de Bijbelse leer.
Zij lieten zich dus "overeind" helpen, de meesten zetten hun hakken echter in het zand en gingen gewoon door.
Dat werd hen in het jaar 70 fataal.
Door mijn Bijbelstudie kom ik ook in aanraking met religieuze gebruiken en andere religies.
Daarvan wordt de oorsprong onderzocht.
Daardoor beschik ik over veel achtergrond informatie.
Daarmee kan ik mensen helpen om zaken, die God afkeurt, ook als die niet letterlijk in de Bijbel staan, te vermijden.
Maar alleen als zij bereid zijn om te luisteren, zonder vooroordeel.
Zoals in Jezus geval:: ‘Kan uit Nazareth iets goeds komen?’ (Joh. 1:46)
Daar komt dan vervolgens een bepaalde mentaliteit om de hoek kijken.
Sommigen willen meer weten, het hoe en waarom, zodat ik dat kan tonen.
Anderen zetten hun hakken in het zand en voelen zich aangesproken,
alsof ik hen daarvan zou beschuldigen en veroordelen.
Vervolgens laat men zien, dat ze nauwelijks begrip hebben van de Bijbelse omgangsvormen.
Men uit dan allerlei denigrerende opmerkingen.
Men projecteer soms zaken op mij, die men in eigen kringen gewend is.
Ik bedreig echter niemand met de hel of vagevuur!
Ik laat zien, wat de Bijbel leert.
Toch houdt men zich vast aan dat soort begrippen, al eeuwenlang.
Ik vermeld gewoon het gevolg van een bepaalde handelwijze, zoals ik wel illustreerde met het bordje “gevaarlijk ijs”.
Waarom worden mensen dan boos?
Men kan dan toch vragen, hoe ik dat bedoelde?
Het is toch niet in mijn belang, dat ik voor dingen waarschuw?
Blauw is gereserveerd voor moderaat, net als rood. Niet gebruiken dus - mod pyro