Nou, zijn dat genoeg onzekerheden op een rijtje? Kan iemand ook nog dom genoeg zijn om mij de schuld van de waarheid te geven? ... Ja.
stel hè, stel nou dat we hoofdstuk 21 van Openbaring niet voor zoete koek aannemen en dat we écht zouden mogen verwachten wat de Heer aan Zijn apostel Johannes liet zien van de hemel die als het Nieuwe Jeruzalem ooit op de nieuwe aarde zal nederdalen. Daar ga ik natuurlijk geen 10 jaar over zitten filosoferen, zoals meneer Carrier, die er zelf ook niet bij was, maar vergun mij daar nou eens beeldvormend naar het verslag van de apostel, mee om te mogen gaan, met terzijdeschuiving van waar de theologie dat toe heeft verkracht door er 2000 jaar contextueel - en dat zo breed als de aarde rond is - filo-theologisch 'vergeestelijkend' mee om te gaan. (en dat nog wetenschappelijk vindt ook

Dan gaan we ook weer richting het onderhavige topic, toch?
Hoeveel mensen gaan er naar de hemel? nou, laten we eens kijken hoeveel mensen er in zouden passen als de hemel voor ons beperkt zou zijn tot de afmetingen van het nieuwe Jeruzalem, de gouden stad. Die afmetingen worden ons gegeven en het wordt alles op menselijke schaal, lees ik. (vs.17)
Net als hemelingen, engelen en vernieuwde mensen, - zie daartoe de metamorfose bij de opname in 1Tess.4 - kunnen ook vogels en vlinders zich driedimensionaal verplaatsen. Zo mag de beeldvorming van een volière en een vlinderkas ons helpen omtrent het principe van mogelijke indeling.
(laat je dus nooit de vorm van een piramide voorstellen, want dat is tweedimensionaal gedacht)
Nu waren we vorige week met de kleinkinderen in de dierentuin, Blijdorp, waar het mij opviel dat vlinderkassen en volières max. zo'n 10-15 meter hoog zijn. Boven een glazen dak zou je dus weer een nieuwe invulling aan de ruimte kunnen geven, zolang je dat maar diffuus houdt, zoals het Nieuwe Jeruzalem ook is, t.b.v. doorstralende lichtval. (gouden straten als glas. vs.18).
Woningen en kantoren hebben bij ons doorgaans verdiepingshoogten tot zo'n 3 1/2 meter. Maar voor de mogelijke levels, plateaus in de hemel zou ik niet onder de 20 meter willen opteren. En dan nog zou ik niet meer dan 12% van de ruimte horizontaal willen gebruiken voor verblijfslevels, teneinde in het geheel een open ruimte sfeer te behouden.
Het kan allemaal anders hoor, maar mogelijk zou zo'n soort indeling moeten kunnen zijn, logisch menselijk gesproken. En dan wetende dat niemand de grote Schepper in creativiteit ook maar zou kunnen benaderen, weshalve het alleen maar nog mooier kan worden, toch?
Laten we nu eens zien hoeveel km2 verblijfslevel we zouden hebben als we stellen dat voor menselijke gezaligde hemelingen niet meer dan 15% van de totale ruimte in m2 beschikbaar komt, alles ruim afgerond.
De platte grond meet 2 220x2 220=4 928 400 afgerond 5miljoen km2. gemeten met een gouden, dus vrijwel uitzettingsvrije meetlat.
Over een hoogte van 2 220 000 m : 20 meter zouden 111 000 levels kunnen ontstaan. Dit x 12% van 5miljoen km2 = 66,6miljard km2.
Daarvan slechts 15% toewijzen voor menselijk verblijf, in de "vele woningen des Vaders" geeft nog een areaal van 10miljard km2, d.i. 20 keer zo veel als heel het oppervlak van de nieuwe aarde, bij gelijke grootte als nu.
Jullie mogen zeggen hoeveel mensen die nieuwe hemel dan ruim kan bergen, als de nieuwe aarde zonder zee, zonder ijspolen, zonder woestijnen, met een overal ongeveer gelijk subtropisch paradijselijk klimaat, al ruim 100miljard mensen kan bergen, in een dichtheid van nog niet de helft zoals die nu bij ons is.
Toch blijf ik vrezen dat alleen mensen welke hier tot reeds zo ongeveer het geestelijk niveau van Bruid opklimmen, dus geheiligd worden, door de Bruidegom met de opname zullen worden opgenomen en Thuis gebracht in de hemel, met dat benodigde nieuwe hemelse opstandingslichaam, waarvan ik verder nergens meer lees dat zielen dat zullen krijgen. Ook de schare van zielen die niemand tellen kan (Op.7) krijgt niet zo'n lichaam. Wel krijgen die mooie, schone, witte gewaden, en worden ze bij de eerste opstanding in Op.20 reeds weer levend en mogen op aarde met de Heere Jezus mee regeren in het Vrederijk.
De opname wordt partieel, zei iemand, en ik vrees dat hij het scherp ziet. En voor mij is de opname van de gemeente van Christus ook het einde van dit tijdperk van geloven, want de Bijbelse waarheid is dan zichtbaar geworden. Daarom zal ook de hoeveelheid martelaren daarna uit de grote verdrukking, niet te tellen zijn, omdat de meeste Christenen niet gereed zullen zijn voor de opname met metamorfose. In mijn orthodoxe gereformeerde kerk wordt dat slechts 'vergeestelijkt' of zoiets. En dan blijft er niks van over, zoals we weten. Daarom: Wake Up!