Sterkte!Messenger schreef: ↑10 mei 2019, 08:22Lek en gebrek heb ik ook. Onder meer een ongeneeslijke progressieve aandoening die recent is ontdekt.Tin schreef: ↑09 mei 2019, 23:18Natuurlijk is het goed te accepteren wie je bent, met lek en gebrek. Maar alles 'prima' vinden zou ook kunnen betekenen "ik wil dat alles blijft als het is". Terwijl leven ook lijden is, zoals de Boedhist ons voorhoud.l en we kunnen ervaren. Dat moeten we dan ook accepteren.
Dat heb ik snel geaccepteerd en de diagnose heeft me niet uit het veld geslagen. Ik weet hoe de ziekte zich kan ontwikkelen en ook weet ik waar ik de grens zal trekken om van vorm te veranderen. Een lijdensweg kan worden gestopt en is als ervaring niet nodig.
Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.
Moderator: - -
Richtlijnen subforum
Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.
Moderator: - -
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. 

- Piebe Paulusma
- Berichten: 17937
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Oké dat wist ik niet, wel laat me mijzelf dan snel rectificeren: Fries is een oude taal en Twents niet!Gaitema schreef: ↑11 mei 2019, 00:35Dat is achterhaald. Twents is door de Europese Unie als taal erkent. Het wordt immers in twee landen gesproken. Ook bekend als plat Duuts.

Wat de vos niet weet, weet de haas ook niet.
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Piebe Paulusma schreef: ↑11 mei 2019, 01:23Oké dat wist ik niet, wel laat me mijzelf dan snel rectificeren: Fries is een oude taal en Twents niet!Gaitema schreef: ↑11 mei 2019, 00:35Dat is achterhaald. Twents is door de Europese Unie als taal erkent. Het wordt immers in twee landen gesproken. Ook bekend als plat Duuts.Piebe Paulusma schreef: ↑10 mei 2019, 20:14Fries is een taal en Twents niet.![]()
![]()

Wat ik deel met passie, dring ik niet op. 

-
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
- Man/Vrouw: V
- Contacteer:
Re: Gaat iedereen direct naar de hemel?
Nou eerder aan jouzelf. Boos omdat je flink tegengas hebt gekregen, verdraai je nu weer eens wat is gezegd zodanig dat je nu doet alsof ik zelf wraak zou promoten, in plaats van een situatie te beschrijven. Het gespuis dat jou te pakken wilde nemen toen je uit je lichaam was, was niet "geheeld in de hemel". Zolang je je ervaringen niet tot kennis wilt integreren, blijf je met alle winden meewaaien, omdat je niet gekomen bent tot een consistente visie.Zolderworm schreef: ↑09 mei 2019, 14:14De boodschap van Jezus is volledig langs Anja heen gegaan. Zoeffff...Messenger schreef: ↑09 mei 2019, 14:09Dat is een zeer primitieve houding. Dat geeft alleen maar negatieve energie en die wraakgevoelens kunnen je verteren.
Ontwikkelde mensen kiezen liever voor vergeving, daar voelen ze zich nog verreweg het beste bij.
In een hemel waar alles genezen en geheeld wordt/is, zijn wraakgevoelens totaal niet aan de orde.
-
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
- Man/Vrouw: V
- Contacteer:
Re: Gaat iedereen direct naar de hemel?
Om hier nog even op terug te komen, ter illustratie: in 1997 geloofde 24 % van de Rooms-katholieken in reïncarnatie https://www.trouw.nl/home/zielsverhuizing~a555b708/Anja schreef: ↑09 mei 2019, 10:10Nogmaals, lees deze topic maar: viewtopic.php?f=25&t=2961
Wat betreft de RKK, er bevindt zich een grote diversiteit aan geloof binnen de RKK. Ook mensen die uitgaan van reïncarnatie. Maar een leerstuk van de RKK is het niet nee. Nou en? Jouw eigen kerk gelooft ook niet in seks voor het huwelijk, maar de meeste gelovigen geloven daar wel in. Ik bedoel maar, dit is thema's rond de bijbel, en daar is de Kerkleer niet bindend.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 14 mei 2019, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Dat verbaasd me wel.
Op zich prima, laat ieder geloven wat hij of zij waar denkt te kunnen zijn, maar ik vraag me dan wel altijd af of je iemand nog het etiket van katholiek of protestant moet opplakken.
Men geloofd dan gedeeltelijk wel wat de RK of protestantse kerk gelooft, en gedeeltelijk anders.
Want afgezien van een kleine gemeenschap zoals b.v. die Vrij Katholieke kerk (theosofische wortels) die ik laatst als enige kerk nog in onze wijk aanwezig noemde behoort het toch niet tot mainstream christendom.
Op zich prima, laat ieder geloven wat hij of zij waar denkt te kunnen zijn, maar ik vraag me dan wel altijd af of je iemand nog het etiket van katholiek of protestant moet opplakken.
Men geloofd dan gedeeltelijk wel wat de RK of protestantse kerk gelooft, en gedeeltelijk anders.
Want afgezien van een kleine gemeenschap zoals b.v. die Vrij Katholieke kerk (theosofische wortels) die ik laatst als enige kerk nog in onze wijk aanwezig noemde behoort het toch niet tot mainstream christendom.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
- Man/Vrouw: V
- Contacteer:
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Mij niet. En het gaat over Rooms-katholieken, dat heb ik nog even aangepast, niet over Vrij katholieken, Oud katholieken of Apostolisch katholieken. Als je die gaat meerekenen kom je op een veel hoger percentage katholieken uit. Een voorbeeldje van een documentje van de VKK https://vkk.nl/KG/denhaag/documenten/49 ... rnatie.pdf
Het christelijk geloof is Christocentrisch, niet hel-centrisch.Tin schreef:Op zich prima, laat ieder geloven wat hij of zij waar denkt te kunnen zijn, maar ik vraag me dan wel altijd af of je iemand nog het etiket van katholiek of protestant moet opplakken.
]Men geloofd dan gedeeltelijk wel wat de RK of protestantse kerk gelooft, en gedeeltelijk anders.
Want afgezien van een kleine gemeenschap zoals b.v. die Vrij Katholieke kerk (theosofische wortels) die ik laatst als enige kerk nog in onze wijk aanwezig noemde behoort het toch niet tot mainstream christendom.


-
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
- Man/Vrouw: V
- Contacteer:
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Een stukje van een kerk op antroposofische basis, ter overdenking. Dit lijkt me vrij dicht bij het gedachtengoed van Messenger te liggen.
Dit ter illustratie dat christendom en reïncarnatie elkaar niet hoeven te bijten.
Dit ter illustratie dat christendom en reïncarnatie elkaar niet hoeven te bijten.
3.3. Reïncarnatie en karma
Als de aarde het oefenterrein is om het vrije ik en de liefdekrachten te ontwikkelen, dan is het voorstelbaar dat dit niet in één leven voor elkaar te krijgen is; meerdere levens op aarde zijn nodig. De mens is voortdurend ‘op weg’ en in ontwikkeling.
Bij het overlijden legt de mens zijn fysieke lichaam af. Dit wordt opgenomen in de stoffelijke wereld. Gedurende een bepaalde periode na de dood worden het etherisch en astraal lichaam afgelegd. Wat de ziel tijdens het leven aan ervaringen heeft opgedaan wordt zodanig verwerkt, dat de geest van de mens dit kan meenemen. De geest stijgt omhoog en wordt opgenomen in de goddelijke wereld. Hij bereidt zich daar voor op een nieuw aardeleven met behulp van geestelijke wezens.
Het karmabegrip hierbij wordt anders opgevat dan in de oosterse denkwijze. Het heeft niets te maken met schuld en boete. Karma is een pakket van zaken uit het vorige leven dat ‘onaf’ is gebleven en waar je in een nieuwe incarnatie weer verder mee aan het werk gaat.
3.4. Aarde- en mensheidsontwikkeling
Het sleutelwoord in de antroposofie is: ontwikkeling. Ook de aarde heeft zich in grote cyclische fasen gedurende aeonen (=zeer lange tijd) ontwikkeld van een vloeibaar warmte organisme tot vaste substantie. In verre toekomstige tijden zullen er nog andere fasen volgen. De mensheid heeft zich mee ontwikkeld van een ‘in de schoot der goden’ levend, dromend wezen tot de zelfbewuste, individualistische mens van vandaag. In de verschillende stadia van de aardeontwikkeling zijn de bovengenoemde ‘delen’ van de mens gevormd met als laatste het ik. Deze ontwikkeling heeft zijn eindstadium nog niet bereikt. We zijn pas aan het begin; we kunnen wel denken dat we zelfbewust bezig zijn, maar worden we niet nog zeer bepaald in ons doen en laten door omstandigheden, door invloeden van buiten af?
In al deze ontwikkelingsprocessen is de goddelijke wereld werkzaam. Dit wordt uitgedrukt in het bijbelse scheppingsverhaal: God schiep hemel en aarde.... Hij is de oergrond van al het bestaan. Het paradijs is in dit proces zinnebeeldig gezien een voorstadium van de wereld van nu. Door van de boom van goed en kwaad te eten heeft de mens zich losgemaakt uit de goddelijke wereld. Deze afzondering, deze zondeval, was nodig om verdere ontwikkeling van de mens mogelijk te maken: om een zelfbewustzijn en innerlijke vrijheid te kunnen ontplooien: met andere woorden om een vrij ik te ontwikkelen. Als de mens in het paradijs gebleven was, ingebed in de goddelijke wereld, zou dat niet mogelijk geweest zijn. Maar na verloop van lange tijd raakte de mensheid steeds meer verstrikt in de vaste aardematerie; hij dreigde geestelijk vleugellam te worden. De mens was zover afgedwaald van zijn geestelijke oorsprong dat een goddelijk ingrijpen noodzakelijk was. Christus werd naar de aarde gezonden om dit proces te keren.
3.4. Het ‘verhaal’ van Christus
De incarnatie van Christus uit de sfeer van God in de mens Jezus wordt door Rudolf Steiner een uniek en eenmalig gebeuren genoemd dat de aarde- en mensheidsontwikkeling blijvend beïnvloed heeft. Bij de Doop in de Jordaan (Mt.3: 13-17; Mc.1: 9-11; Lc.3: 21-22) wordt de Christuskracht in Jezus zichtbaar. Gedurende de drie daaropvolgende jaren, waarin hij rondtrekt, onderwijst en geneest, verbindt de Christuskracht zich steeds intenser met het aardse lichaam van Jezus en het aardse leven. Vlak voor het moment van het gebeuren op Golgotha is dit proces ten einde. De doodsstrijd zoals die in het Lucas evangelie (Lc. 22: 44) beschreven wordt, is een realiteit: de Christuskracht is geheel één geworden met de mens Jezus; Jezus Christus is waarlijk God en waarlijk mens.
Hij ondergaat de kruisdood en wordt begraven; het ongehoorde feit dat een goddelijk wezen door de menselijke dood heen gaat, vindt daadwerkelijk plaats.
Hij overwint de dood na drie dagen: zijn aardse lichaam wordt omgevormd in het opstandingslichaam 45, een vergeestelijkt lichaam dat echter zichtbaar is voor Maria Magdalena (Joh.20: 11-18). Eerst herkent zij hem niet. Pas als hij haar naam noemt, haar raakt in haar diepste wezen, herkent zij hem. Maar zij mag hem nog niet aanraken; het lichaam is in zijn nieuwe verschijningsvorm nog te teer. De Emmausgangers (Lc. 24: 13-35) herkennen hem eerst ook niet. Pas als ze het brood met hem breken, weten ze wie ze voor zich hebben. Hij is geen vluchtige geestverschijning. Hij is reëel aanwezig. Dit wordt uitgedrukt in het beeld dat hij eet en drinkt, ook als hij aan zijn leerlingen in Jeruzalem verschijnt (Lc. 24: 36-49). Maar of hij dit echt nodig heeft gehad om zichzelf fysiek in stand te houden is nog maar de vraag. De ongelovige Thomas (Joh.20: 24-29) wordt uitgenodigd hem aan te raken. Wat bij Maria Magdalena nog niet kon, is nu wel mogelijk. Hier spreekt hetzelfde beeld als bij het eten en drinken met de leerlingen. Door de aanraking moet Thomas Jezus’ werkelijke aanwezigheid erkennen.
Jezus Christus vaart ten hemel en wordt opgenomen in de wolkensferen, in ‘de levende mantel’ om de aarde: doordat hij zich tot in de dood verbonden heeft met de mensheid, zal hij altijd bij en om ons zijn tot aan het einde der tijden.
Hij zit aan de rechterhand van God (Mc.16: 19). Met andere woorden: hij is de uitvoerende macht van God. Want je bent, als rechtshandig persoon, rechts doorgaans het meest actief.
In hem heeft God zich geopenbaard; dit wil zeggen: God is de oergrond van al het bestaan, het Zijn; Jezus Christus is de Zoon van God, het Wordende; het Zijn is in een voortdurend proces geopenbaard in het Wordende.
Door hem kan de Heilige Geest werken. Met Pinksteren stort de Heilige Geest zich over de apostelen uit en opent hun ogen; zij begrijpen nu pas werkelijk de betekenis van al wat gebeurd is en kunnen het evangelie uitdragen tot aan de uithoeken van de aarde.
Christus’ geboorte op aarde heeft het de mensheid weer mogelijk gemaakt zijn ‘geestelijke vleugels’ uit te slaan en zijn ontwikkelingsweg te vervolgen naar het aardetijdperk van vrijheid en liefde in haar volle betekenis.
https://www.christengemeenschap.nl/wp-c ... -rev.2.pdf
- Piebe Paulusma
- Berichten: 17937
- Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
- Man/Vrouw: M
- Locatie: Nieuw Jeruzalem
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
De meeste katholieken weten van toeten noch blazen, want zodra men teveel voor zichzelf begint te denken is excommunicatie de volgende halte. Het is net het WTG.Tin schreef: ↑14 mei 2019, 11:53Dat verbaasd me wel.
Op zich prima, laat ieder geloven wat hij of zij waar denkt te kunnen zijn, maar ik vraag me dan wel altijd af of je iemand nog het etiket van katholiek of protestant moet opplakken.
Men geloofd dan gedeeltelijk wel wat de RK of protestantse kerk gelooft, en gedeeltelijk anders.
Want afgezien van een kleine gemeenschap zoals b.v. die Vrij Katholieke kerk (theosofische wortels) die ik laatst als enige kerk nog in onze wijk aanwezig noemde behoort het toch niet tot mainstream christendom.
Wat de vos niet weet, weet de haas ook niet.
-
- Moderator Levenbeschouwing
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
- Man/Vrouw: M
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Dank je. Op dit moment is er nog relatief weinig hinder.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Dat is goed om te lezen.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. 

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Ja, haha, de christengemeenschap heeft ook een aardig kerkje in Den Haag. Typisch antroposofisch gebouwtje.Anja schreef: ↑14 mei 2019, 14:32Een stukje van een kerk op antroposofische basis, ter overdenking. Dit lijkt me vrij dicht bij het gedachtengoed van Messenger te liggen.
Dit ter illustratie dat christendom en reïncarnatie elkaar niet hoeven te bijten.
3.3. Reïncarnatie en karma
Als de aarde het oefenterrein is om het vrije ik en de liefdekrachten te ontwikkelen, dan is het voorstelbaar dat dit niet in één leven voor elkaar te krijgen is; meerdere levens op aarde zijn nodig. De mens is voortdurend ‘op weg’ en in ontwikkeling.
Bij het overlijden legt de mens zijn fysieke lichaam af. Dit wordt opgenomen in de stoffelijke wereld. Gedurende een bepaalde periode na de dood worden het etherisch en astraal lichaam afgelegd. Wat de ziel tijdens het leven aan ervaringen heeft opgedaan wordt zodanig verwerkt, dat de geest van de mens dit kan meenemen. De geest stijgt omhoog en wordt opgenomen in de goddelijke wereld. Hij bereidt zich daar voor op een nieuw aardeleven met behulp van geestelijke wezens.
Het karmabegrip hierbij wordt anders opgevat dan in de oosterse denkwijze. Het heeft niets te maken met schuld en boete. Karma is een pakket van zaken uit het vorige leven dat ‘onaf’ is gebleven en waar je in een nieuwe incarnatie weer verder mee aan het werk gaat.
3.4. Aarde- en mensheidsontwikkeling
Het sleutelwoord in de antroposofie is: ontwikkeling. Ook de aarde heeft zich in grote cyclische fasen gedurende aeonen (=zeer lange tijd) ontwikkeld van een vloeibaar warmte organisme tot vaste substantie. In verre toekomstige tijden zullen er nog andere fasen volgen. De mensheid heeft zich mee ontwikkeld van een ‘in de schoot der goden’ levend, dromend wezen tot de zelfbewuste, individualistische mens van vandaag. In de verschillende stadia van de aardeontwikkeling zijn de bovengenoemde ‘delen’ van de mens gevormd met als laatste het ik. Deze ontwikkeling heeft zijn eindstadium nog niet bereikt. We zijn pas aan het begin; we kunnen wel denken dat we zelfbewust bezig zijn, maar worden we niet nog zeer bepaald in ons doen en laten door omstandigheden, door invloeden van buiten af?
In al deze ontwikkelingsprocessen is de goddelijke wereld werkzaam. Dit wordt uitgedrukt in het bijbelse scheppingsverhaal: God schiep hemel en aarde.... Hij is de oergrond van al het bestaan. Het paradijs is in dit proces zinnebeeldig gezien een voorstadium van de wereld van nu. Door van de boom van goed en kwaad te eten heeft de mens zich losgemaakt uit de goddelijke wereld. Deze afzondering, deze zondeval, was nodig om verdere ontwikkeling van de mens mogelijk te maken: om een zelfbewustzijn en innerlijke vrijheid te kunnen ontplooien: met andere woorden om een vrij ik te ontwikkelen. Als de mens in het paradijs gebleven was, ingebed in de goddelijke wereld, zou dat niet mogelijk geweest zijn. Maar na verloop van lange tijd raakte de mensheid steeds meer verstrikt in de vaste aardematerie; hij dreigde geestelijk vleugellam te worden. De mens was zover afgedwaald van zijn geestelijke oorsprong dat een goddelijk ingrijpen noodzakelijk was. Christus werd naar de aarde gezonden om dit proces te keren.
3.4. Het ‘verhaal’ van Christus
De incarnatie van Christus uit de sfeer van God in de mens Jezus wordt door Rudolf Steiner een uniek en eenmalig gebeuren genoemd dat de aarde- en mensheidsontwikkeling blijvend beïnvloed heeft. Bij de Doop in de Jordaan (Mt.3: 13-17; Mc.1: 9-11; Lc.3: 21-22) wordt de Christuskracht in Jezus zichtbaar. Gedurende de drie daaropvolgende jaren, waarin hij rondtrekt, onderwijst en geneest, verbindt de Christuskracht zich steeds intenser met het aardse lichaam van Jezus en het aardse leven. Vlak voor het moment van het gebeuren op Golgotha is dit proces ten einde. De doodsstrijd zoals die in het Lucas evangelie (Lc. 22: 44) beschreven wordt, is een realiteit: de Christuskracht is geheel één geworden met de mens Jezus; Jezus Christus is waarlijk God en waarlijk mens.
Hij ondergaat de kruisdood en wordt begraven; het ongehoorde feit dat een goddelijk wezen door de menselijke dood heen gaat, vindt daadwerkelijk plaats.
Hij overwint de dood na drie dagen: zijn aardse lichaam wordt omgevormd in het opstandingslichaam 45, een vergeestelijkt lichaam dat echter zichtbaar is voor Maria Magdalena (Joh.20: 11-18). Eerst herkent zij hem niet. Pas als hij haar naam noemt, haar raakt in haar diepste wezen, herkent zij hem. Maar zij mag hem nog niet aanraken; het lichaam is in zijn nieuwe verschijningsvorm nog te teer. De Emmausgangers (Lc. 24: 13-35) herkennen hem eerst ook niet. Pas als ze het brood met hem breken, weten ze wie ze voor zich hebben. Hij is geen vluchtige geestverschijning. Hij is reëel aanwezig. Dit wordt uitgedrukt in het beeld dat hij eet en drinkt, ook als hij aan zijn leerlingen in Jeruzalem verschijnt (Lc. 24: 36-49). Maar of hij dit echt nodig heeft gehad om zichzelf fysiek in stand te houden is nog maar de vraag. De ongelovige Thomas (Joh.20: 24-29) wordt uitgenodigd hem aan te raken. Wat bij Maria Magdalena nog niet kon, is nu wel mogelijk. Hier spreekt hetzelfde beeld als bij het eten en drinken met de leerlingen. Door de aanraking moet Thomas Jezus’ werkelijke aanwezigheid erkennen.
Jezus Christus vaart ten hemel en wordt opgenomen in de wolkensferen, in ‘de levende mantel’ om de aarde: doordat hij zich tot in de dood verbonden heeft met de mensheid, zal hij altijd bij en om ons zijn tot aan het einde der tijden.
Hij zit aan de rechterhand van God (Mc.16: 19). Met andere woorden: hij is de uitvoerende macht van God. Want je bent, als rechtshandig persoon, rechts doorgaans het meest actief.
In hem heeft God zich geopenbaard; dit wil zeggen: God is de oergrond van al het bestaan, het Zijn; Jezus Christus is de Zoon van God, het Wordende; het Zijn is in een voortdurend proces geopenbaard in het Wordende.
Door hem kan de Heilige Geest werken. Met Pinksteren stort de Heilige Geest zich over de apostelen uit en opent hun ogen; zij begrijpen nu pas werkelijk de betekenis van al wat gebeurd is en kunnen het evangelie uitdragen tot aan de uithoeken van de aarde.
Christus’ geboorte op aarde heeft het de mensheid weer mogelijk gemaakt zijn ‘geestelijke vleugels’ uit te slaan en zijn ontwikkelingsweg te vervolgen naar het aardetijdperk van vrijheid en liefde in haar volle betekenis.
https://www.christengemeenschap.nl/wp-c ... -rev.2.pdf
Het is natuurlijk wel een heel erg van het mainstream christendon afwijkend gedachtengoed. Met de twee Jezuskinderen enzo. En ook die reïncarnatie dus.
Beetje zelfde koker als die vrij katholieke kerk.
Mooi erover verhalen kon Steiner sowieso.
Nou is dat natuurlijk voor mijn tijd, maar W.F. Veltman kon dat ook, die sprak hier vroeger wel in Den Haag.
Zie net dat de goede man inmiddels ook overleden is vorig jaar. Vijfennegentig geworden. Tja, zo gaat dat.

Wat men er van vindt bepale een ieder maar voor zichzelf.
Heeft inderdaad wel iets weg van Messenger.
Maar ook wel anders denk ik.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Klinkt nogal omgekeerd als wat Anja schreef.Piebe Paulusma schreef: ↑14 mei 2019, 15:08De meeste katholieken weten van toeten noch blazen, want zodra men teveel voor zichzelf begint te denken is excommunicatie de volgende halte. Het is net het WTG.Tin schreef: ↑14 mei 2019, 11:53Dat verbaasd me wel.
Op zich prima, laat ieder geloven wat hij of zij waar denkt te kunnen zijn, maar ik vraag me dan wel altijd af of je iemand nog het etiket van katholiek of protestant moet opplakken.
Men geloofd dan gedeeltelijk wel wat de RK of protestantse kerk gelooft, en gedeeltelijk anders.
Want afgezien van een kleine gemeenschap zoals b.v. die Vrij Katholieke kerk (theosofische wortels) die ik laatst als enige kerk nog in onze wijk aanwezig noemde behoort het toch niet tot mainstream christendom.
Katholiek zijn kom je trouwens niet zo makkelijk vanaf dacht ik.
Maar gelukkig wel véêl makkelijker dan moslim zijn

Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Ik blijf het volhouden dat de hel an sich een woord uit de Romeinse mythologie is, maar dat de termen Gehenna en poel van vuur ook veel zegt over het sterven zonder God en de tweede dood na het oordeel op basis van diens werken.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. 

-
- Moderator Levenbeschouwing
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
- Man/Vrouw: M
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Ik zie de fysieke wereld als een speelveld waar wij onszelf telkens opnieuw her-creëren in de volgende meest grandioze versie van de geweldigste visie die we ooit hadden over Wie we zijn.3.3. Reïncarnatie en karma
Als de aarde het oefenterrein is om het vrije ik en de liefdekrachten te ontwikkelen, dan is het voorstelbaar dat dit niet in één leven voor elkaar te krijgen is; meerdere levens op aarde zijn nodig. De mens is voortdurend ‘op weg’ en in ontwikkeling.
Ik denk dat ik andere invulling heb van de begrippen geest en ziel. De geest heeft tijdens het leven ervaringen opgedaan en de ziel heeft daarmee de totale ervaring verrijkt van God. Het nieuwe fysieke leven (hoeft niet per se op Aarde te zijn) zal een evolutionele her-creatie worden zoals ik hierboven beschrijf.Bij het overlijden legt de mens zijn fysieke lichaam af. Dit wordt opgenomen in de stoffelijke wereld. Gedurende een bepaalde periode na de dood worden het etherisch en astraal lichaam afgelegd. Wat de ziel tijdens het leven aan ervaringen heeft opgedaan wordt zodanig verwerkt, dat de geest van de mens dit kan meenemen. De geest stijgt omhoog en wordt opgenomen in de goddelijke wereld. Hij bereidt zich daar voor op een nieuw aardeleven met behulp van geestelijke wezens.
De agenda van elke ziel is uniek en zal uiteindelijk vervuld zijn.Het karmabegrip hierbij wordt anders opgevat dan in de oosterse denkwijze. Het heeft niets te maken met schuld en boete. Karma is een pakket van zaken uit het vorige leven dat ‘onaf’ is gebleven en waar je in een nieuwe incarnatie weer verder mee aan het werk gaat.
We staan op de eerste trede onderaan de spirituele ladder. De mensheid is nog niet ontwaakt.3.4. Aarde- en mensheidsontwikkeling
Het sleutelwoord in de antroposofie is: ontwikkeling. Ook de aarde heeft zich in grote cyclische fasen gedurende aeonen (=zeer lange tijd) ontwikkeld van een vloeibaar warmte organisme tot vaste substantie. In verre toekomstige tijden zullen er nog andere fasen volgen. De mensheid heeft zich mee ontwikkeld van een ‘in de schoot der goden’ levend, dromend wezen tot de zelfbewuste, individualistische mens van vandaag. In de verschillende stadia van de aardeontwikkeling zijn de bovengenoemde ‘delen’ van de mens gevormd met als laatste het ik. Deze ontwikkeling heeft zijn eindstadium nog niet bereikt. We zijn pas aan het begin; we kunnen wel denken dat we zelfbewust bezig zijn, maar worden we niet nog zeer bepaald in ons doen en laten door omstandigheden, door invloeden van buiten af?
Ik heb niet veel met de bijbel en ik geloof eerder in de erfzegen dan in een erfzonde. De erfzonde ontstond na het gebruik maken van de vrije wil.In al deze ontwikkelingsprocessen is de goddelijke wereld werkzaam. Dit wordt uitgedrukt in het bijbelse scheppingsverhaal: God schiep hemel en aarde.... Hij is de oergrond van al het bestaan. Het paradijs is in dit proces zinnebeeldig gezien een voorstadium van de wereld van nu. Door van de boom van goed en kwaad te eten heeft de mens zich losgemaakt uit de goddelijke wereld. Deze afzondering, deze zondeval, was nodig om verdere ontwikkeling van de mens mogelijk te maken: om een zelfbewustzijn en innerlijke vrijheid te kunnen ontplooien: met andere woorden om een vrij ik te ontwikkelen. Als de mens in het paradijs gebleven was, ingebed in de goddelijke wereld, zou dat niet mogelijk geweest zijn. Maar na verloop van lange tijd raakte de mensheid steeds meer verstrikt in de vaste aardematerie; hij dreigde geestelijk vleugellam te worden. De mens was zover afgedwaald van zijn geestelijke oorsprong dat een goddelijk ingrijpen noodzakelijk was. Christus werd naar de aarde gezonden om dit proces te keren.
Verder zie ik mezelf nog steeds in een goddelijke wereld en in een paradijs (hangt af waarop je je focust door je eigen perceptie).
Ik heb Christus niet gekend, ken wel andere meesters zoals Mahatma Gandhi. Ik heb daarom niets met Christus.3.4. Het ‘verhaal’ van Christus
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Inderdaad, de hel komt in de Bijbel niet voor.
Ik verbaas me er steeds weer over hoe weinig bijbelinzicht bestaat.
Lees eens deze teksten:
Psalm 146:4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.
Prediker 9:5, 10 De levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets. Doe wat je hand te doen vindt met heel je kracht, want er is geen werk, geen plan, geen kennis en geen wijsheid in het Graf, waar je naartoe gaat.
Johannes 11:11, 13, 14 Jezus zei: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’ Ze dachten dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven. Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven.’
Gehenna is de tweede dood, daar is geen opstandig uit mogelijk.
Gehenna wordt door Jezus als symbool gebruikt voor vernietiging.
Het dal van Hinnom werd door koning Josia "omgebouwd" tot vuilnisbelt, waar afval, dode dieren en gedode misdadigers werden verbrand. Het vuur werd dag en nacht aan het branden gehouden met pek en zwavel.
Zoek eens op wiki naar Gehenna.
-
- Moderator Levenbeschouwing
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
- Man/Vrouw: M
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Als deel van de alomtegenwoordige God kun je, behalve in stoffelijke zin, niet vernietigd worden.
Als deel van de onkwetsbare en almachtige God kun je weer een nieuw stoffelijk lichaam ontwerpen.
Veel gelovigen die geloven in de bijbelse Opwekking, kiezen meestal voor een begrafenis in plaats van een crematie. Omdat ze denken dat er dan nog een stoffelijk overschot opnieuw kan worden gebruikt, zelfs als het vlees van de botten is verdwenen. Bij een crematie is er slechts as.
Voor een almachtige en volmaakte God is het oude stoffelijk overschot, indien sprake zou zijn van een Opwekking, uiteraard geen enkel probleem. Het lichaam is een vervangbaar en eventueel te kopiëren instrument/voertuig voor de Goddelijke expressie die jij bent. Het oude stoffelijk overschot is daarbij niet van belang.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Ja ik ken het beeld. Dank je wel voor het delenAlpha schreef: ↑11 jun 2019, 12:59Inderdaad, de hel komt in de Bijbel niet voor.
Ik verbaas me er steeds weer over hoe weinig bijbelinzicht bestaat.
Lees eens deze teksten:
Psalm 146:4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.
Prediker 9:5, 10 De levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets. Doe wat je hand te doen vindt met heel je kracht, want er is geen werk, geen plan, geen kennis en geen wijsheid in het Graf, waar je naartoe gaat.
Johannes 11:11, 13, 14 Jezus zei: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’ Ze dachten dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven. Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven.’
Gehenna is de tweede dood, daar is geen opstandig uit mogelijk.
Gehenna wordt door Jezus als symbool gebruikt voor vernietiging.
Het dal van Hinnom werd door koning Josia "omgebouwd" tot vuilnisbelt, waar afval, dode dieren en gedode misdadigers werden verbrand. Het vuur werd dag en nacht aan het branden gehouden met pek en zwavel.
Zoek eens op wiki naar Gehenna.

Wat ik deel met passie, dring ik niet op. 

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
De bijbel leert wat anders. Jouw mening is m.i. daaruit niet afkomstig.Messenger schreef: ↑11 jun 2019, 13:19Als deel van de alomtegenwoordige God kun je, behalve in stoffelijke zin, niet vernietigd worden.
Als deel van de onkwetsbare en almachtige God kun je weer een nieuw stoffelijk lichaam ontwerpen.
Veel gelovigen die geloven in de bijbelse Opwekking, kiezen meestal voor een begrafenis in plaats van een crematie. Omdat ze denken dat er dan nog een stoffelijk overschot opnieuw kan worden gebruikt, zelfs als het vlees van de botten is verdwenen. Bij een crematie is er slechts as.
Voor een almachtige en volmaakte God is het oude stoffelijk overschot, indien sprake zou zijn van een Opwekking, uiteraard geen enkel probleem. Het lichaam is een vervangbaar en eventueel te kopiëren instrument/voertuig voor de Goddelijke expressie die jij bent. Het oude stoffelijk overschot is daarbij niet van belang.
De NWV vertaalt mnemeion met herinneringsgraf.
Mnemeion, afgeleid van het werkwoord ‘zich herinneren’, brengt de gedachte over dat de overleden persoon in de herinnering voortleeft (Jo 5:28, 29).
JHWH heeft geen graf of stoffelijke resten nodig om zich te herinneren hoe iemand was.
Een zeemansgraf is dan ook geen letterlijk graf met blijvende stoffelijke resten.
Jezus benadrukte dan ook dat een gestorven persoon in Gods ogen "slaapt".
Vandaar ook dat Jezus zei: Lazarus sta op.
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Bedankt voor je positieve reactie.Gaitema schreef: ↑11 jun 2019, 17:25Ja ik ken het beeld. Dank je wel voor het delenAlpha schreef: ↑11 jun 2019, 12:59Inderdaad, de hel komt in de Bijbel niet voor.
Ik verbaas me er steeds weer over hoe weinig bijbelinzicht bestaat.
Lees eens deze teksten:
Psalm 146:4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.
Prediker 9:5, 10 De levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets. Doe wat je hand te doen vindt met heel je kracht, want er is geen werk, geen plan, geen kennis en geen wijsheid in het Graf, waar je naartoe gaat.
Johannes 11:11, 13, 14 Jezus zei: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’ Ze dachten dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven. Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven.’
Gehenna is de tweede dood, daar is geen opstandig uit mogelijk.
Gehenna wordt door Jezus als symbool gebruikt voor vernietiging.
Het dal van Hinnom werd door koning Josia "omgebouwd" tot vuilnisbelt, waar afval, dode dieren en gedode misdadigers werden verbrand. Het vuur werd dag en nacht aan het branden gehouden met pek en zwavel.
Zoek eens op wiki naar Gehenna.
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Welk etiketje plakte Jezus mensen op?Tin schreef: ↑14 mei 2019, 11:53Dat verbaasd me wel.
Op zich prima, laat ieder geloven wat hij of zij waar denkt te kunnen zijn, maar ik vraag me dan wel altijd af of je iemand nog het etiket van katholiek of protestant moet opplakken.
Men geloofd dan gedeeltelijk wel wat de RK of protestantse kerk gelooft, en gedeeltelijk anders.
Want afgezien van een kleine gemeenschap zoals b.v. die Vrij Katholieke kerk (theosofische wortels) die ik laatst als enige kerk nog in onze wijk aanwezig noemde behoort het toch niet tot mainstream christendom.
1 KOR 1:
12 Ik bedoel dit, dat een ieder van U zegt: „Ik behoor bij Paulus”, „Maar ik bij Apollos”, „Maar ik bij Cefas”, „Maar ik bij Christus.”
13 De Christus bestaat verdeeld. Paulus werd toch niet voor U aan een paal gehangen? Of werdt GIJ in de naam van Paulus gedoopt?
14 Ik ben dankbaar dat ik niemand van U heb gedoopt behalve Crispus en Gajus,
15 zodat niemand kan zeggen dat GIJ in mijn naam werdt gedoopt. NWV.
-
- Moderator Levenbeschouwing
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
- Man/Vrouw: M
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Mijn geloof is inderdaad niet afkomstig uit de bijbel.Alpha schreef: ↑13 jun 2019, 16:22De bijbel leert wat anders. Jouw mening is m.i. daaruit niet afkomstig.Messenger schreef: ↑11 jun 2019, 13:19Als deel van de alomtegenwoordige God kun je, behalve in stoffelijke zin, niet vernietigd worden.
Als deel van de onkwetsbare en almachtige God kun je weer een nieuw stoffelijk lichaam ontwerpen.
Veel gelovigen die geloven in de bijbelse Opwekking, kiezen meestal voor een begrafenis in plaats van een crematie. Omdat ze denken dat er dan nog een stoffelijk overschot opnieuw kan worden gebruikt, zelfs als het vlees van de botten is verdwenen. Bij een crematie is er slechts as.
Voor een almachtige en volmaakte God is het oude stoffelijk overschot, indien sprake zou zijn van een Opwekking, uiteraard geen enkel probleem. Het lichaam is een vervangbaar en eventueel te kopiëren instrument/voertuig voor de Goddelijke expressie die jij bent. Het oude stoffelijk overschot is daarbij niet van belang.
Alle herinneringen, alle ervaringen van alle overledenen maken deel uit van de totale ervaring van God.Alpha schreef: De NWV vertaalt mnemeion met herinneringsgraf.
Mnemeion, afgeleid van het werkwoord ‘zich herinneren’, brengt de gedachte over dat de overleden persoon in de herinnering voortleeft (Jo 5:28, 29).
Precies dat zeg ik ook met andere woorden. Zo zie je maar weer.Alpha schreef: JHWH heeft geen graf of stoffelijke resten nodig om zich te herinneren hoe iemand was.
Een zeemansgraf is dan ook geen letterlijk graf met blijvende stoffelijke resten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Je mening is dus inderdaad niet uit de Bijbel afkomstig, maar uit de Griekse filosofie. Die hadden vele Goden.Messenger schreef: ↑13 jun 2019, 17:14Mijn geloof is inderdaad niet afkomstig uit de bijbel.Alpha schreef: ↑13 jun 2019, 16:22De bijbel leert wat anders. Jouw mening is m.i. daaruit niet afkomstig.Messenger schreef: ↑11 jun 2019, 13:19Als deel van de alomtegenwoordige God kun je, behalve in stoffelijke zin, niet vernietigd worden.
Als deel van de onkwetsbare en almachtige God kun je weer een nieuw stoffelijk lichaam ontwerpen.
Veel gelovigen die geloven in de bijbelse Opwekking, kiezen meestal voor een begrafenis in plaats van een crematie. Omdat ze denken dat er dan nog een stoffelijk overschot opnieuw kan worden gebruikt, zelfs als het vlees van de botten is verdwenen. Bij een crematie is er slechts as.
Voor een almachtige en volmaakte God is het oude stoffelijk overschot, indien sprake zou zijn van een Opwekking, uiteraard geen enkel probleem. Het lichaam is een vervangbaar en eventueel te kopiëren instrument/voertuig voor de Goddelijke expressie die jij bent. Het oude stoffelijk overschot is daarbij niet van belang.Alle herinneringen, alle ervaringen van alle overledenen maken deel uit van de totale ervaring van God.Alpha schreef: De NWV vertaalt mnemeion met herinneringsgraf.
Mnemeion, afgeleid van het werkwoord ‘zich herinneren’, brengt de gedachte over dat de overleden persoon in de herinnering voortleeft (Jo 5:28, 29).Precies dat zeg ik ook met andere woorden. Zo zie je maar weer.Alpha schreef: JHWH heeft geen graf of stoffelijke resten nodig om zich te herinneren hoe iemand was.
Een zeemansgraf is dan ook geen letterlijk graf met blijvende stoffelijke resten.
Paulus zei daarover:
Hand 17:
22 Paulus ging midden op de Areo̱pagus staan en zei:
‘Mannen van Athene, ik zie aan alles dat jullie blijkbaar meer ontzag voor de goden hebben dan anderen.
23 Toen ik bijvoorbeeld rondliep en jullie heiligdommen bekeek, zag ik zelfs een altaar met het opschrift: “Aan een onbekende God”. Wat jullie aanbidden zonder het te kennen, dat maak ik jullie bekend. NWV.
Wanneer mensen een opstanding krijgen, kent God hun eigenschappen, hun samenstelling.
Jezus toonde dat doden letterlijk een opstanding konden krijgen.
-
- Moderator Levenbeschouwing
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
- Man/Vrouw: M
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Nee hoor, met de Griekse filosofie ben ik niet bekend.
Jouw mening is verankerd in de bijbel. En verder heb je oogkleppen op en oordopjes in.
Maakt niks uit, ook met jouw mening kom je uit bij God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?
Dat meen je.
Helaas is die denkwijze en ook de meeste geloofsuitingen daarvan afkomstig.
Helaas voor jou heb ik mij diepgaand en uitgebreid georiënteerd en heb geen vooringenomen mening, die op populaire menselijke visies zijn gebaseerd.
Modbreak Piebe: het is niet wenselijk andersdenkenden neer te zetten als volgzame schapen. Dus stop daarmee. Je kan je punt ook maken met respect voor de ander.