peda schreef: 16 sep 2020, 17:19
hallo Bonjour,
Ik denk veel na over de problematiek hoe het mogelijk is dat met behulp van de pre-frontale cortex, bij "'normaal'' functionerende mensen het instinct gedreven en aangestuurd gedrag volledig gecorrigeerd kan worden. Hogere bewustzijnsfuncties ontspruiten uit de pre frontale cortex en het lijkt er sterk op dat daar een vorm van controle en regelkamer gesitueerd is, zij het vermoedelijk werkend volgens het netwerk principe. Hoe het onbewuste, het onderbewuste en het bewuste onderling samenspelen, is helaas niet in alle duidelijkheid bekend. Het lijkt er inderdaad op dat het onderbewuste ( onbewuste ) panklare oplossingen aan het bewuste presenteert, maar of het bewuste vervolgens de panklare aangeleverde oplossing automatisch volledig in alle gevallen volgt en uitvoert? Quasi besturing volgens de automatische piloot ? Ik denk dat het nog te vroeg is om dit vraagstuk als opgelost ter zijde te schuiven. Ik doe het dan ook persoonlijk niet. De automatische piloot doet zeker mee, maar of dat voor 100% van de menselijke handelingen geldt; dat is nu juist the question. Een misdadiger zou dan helaas beschikken over een verkeerd functionerende automatische piloot. Dat zou de juristerij danig op de kop zetten. Interessant thema.
Naar mijn idee.
Van het meest simpele, misschien te simplistisch, naar het heel ingewikkelde, maar misschien ook weer niet als het logisch te volgen is.
Uiteindelijk doorheen alle onderdelen van de hersenen, met miljarden signalen, synapsen en vaste lijnen en patronen, via de specifieke functies van de diverse hersendelen.
De mens leert constant bij.
De gegevens vanwaar uit we handelen zijn niet een constante, maar slechts een uitgangspunt, wat constant aangevuld wordt
Handelen is het gevolg van a en b, want a en b hebben we ingeboren gekregen en/of al in het verleden geleerd.
Nu a en b in een nieuw situatie met extra nieuwe gegevens c en d samenvallen, zal er een andere uitkomst komen.
Zo kan het, dat gegeven c ervoor gezorgd heeft dat a overruled wordt.
Nu is er nog b, c en d actief en in de opnieuw nieuwe situatie zal ook een nieuwe component meedoen in de uiteindelijke uitkomst en andere al bestaande gegevens zullen meedoen of naar de achtergrond geschoven.
Zo kun je je natuurlijk voorstellen, dat gedurende het leven ontelbaren gegevens leren samen een nieuwe patronen te vormen in een nieuwe situatie.
Waarbij alle gegevens, als het goed is, aanwezig blijven in het onbewuste, maar door het leerproces het lijkt alsof er steeds unieke uitkomsten zijn.
Uiteraard voor ons onverwacht, maar logisch gezien dit voorgaande, kan een lang gedacht vergeten of verdwenen patroon weer op de voorgrond gaan treden.
Zo kan het dan ook zijn dat in nieuwe situaties oude clusters en patronen bovenkomen drijven, die dan een connectie en uitkomst zoeken en verkrijgen, die maar op één manier mogelijk is.
Een patroon is als een groef door een leerproces geslepen en door herhaling.
De mogelijkheid om uit zo'n groef stappen of er niet meer in verzeild te raken is verschillend per persoon, volgens de eigenschappen en mogelijkheden van de totale mens.
Uiteindelijk is dat voor iedere mens zo uniek, dat je kunt spreken van een unieke persoonlijkheid en identiteit.
En er valt steeds bij te leren, ook al zullen bij het ouder worden meer de al langer bestaande patronen boven gaan drijven.
Ik denk dan ook, dat je gerust kunt zijn en iedere persoon op zijn eigen merites zult kunnen blijven beoordelen.
Of die nu bewust of onbewust zo is gegroeid.
Maar dat is dan een ethische kwesties hoever je daar in kunt of wil gaan.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.