Reizigers Tafelgesprekken

(Dit gedeelte is door iedere internetsurfer te zien.)
Moderator: Tin
Forumregels
Richtlijnen voor het subforum

Uit de richtlijnen:
Dit subforum is niet bedoeld voor discussies. Een enkele reactie bij een weblog/column/gedicht mag wel, maar geen hele discussies of gesprekken.
Uitzondering: Bij topics waar de titel door <> voorafgegaan wordt, zal meer gesprek worden toegelaten.
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Reizigers Tafelgesprekken

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 18 nov 2024, 10:59
Petra schreef: 18 nov 2024, 10:51

Voor ieder wat wils.

Jezus zei wel:
Johannes 6:44
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem opwekken op de laatste dag."
Laat ik nu de Alverzoenig theologisch hoog in het favorieten-vaandel hebben namelijk "' De Vader trekt uiteindelijk iedereen, dus alle "" hemmen en niet te vergeten ook alle haren "". Dat is andere theologische koek.
Het is alleen niet in overeenstemming met Jezus' leer.

Matteus 25:32-33 - Dan zullen alle volken voor Hem worden samengebracht en zal Hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; de schapen zal Hij rechts van zich plaatsen, de bokken links.
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Petra schreef: 18 nov 2024, 08:09
Reiziger schreef: 17 nov 2024, 17:57 Het doel van Reiziger is één te zijn met God (de Vader) gelijk Jezus Christus één is met de Vader.
NB: Ik vraag me wel af of de gemiddelde christen wel beseft hoe groot de taak is die op z’n schouders ligt.
Volgens mij is het geen grote taak, maar een kwestie van afwachten..of je bestemd bent en geroepen wordt.
Ieder mens is of wordt geroepen. Er staat geschreven:
  • Deut. 6:4-5 (HSV) Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één! Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht.
Het 'zullen' impliceert een wetmatigheid waar geen mens zich aan kan onttrekken. Maar impliceert tegelijkertijd óók een vrijwilligheid (in het 'doen') van de kant van de mens.

Zolang een mens leeft, krijgt deze de kans om vrijwillig gehoor te geven aan die roep.

Uiteindelijk zal echter iedereen - Deut. 6:4-5 wordt onder het Nieuwe Verbond door Jezus voor ieder mens geldig verklaard - op die roep z'n antwoord hebben gegeven.

Er staat óók geschreven:
  • Jesaja 45:23 (HSV) Ik heb gezworen bij Mijzelf – uit Mijn mond is in gerechtigheid een woord uitgegaan en het zal niet terugkeren – dat voor Mij elke knie zich zal buigen, elke tong bij Mij zal zweren.
en:
  • Romeinen 14:11 (HSV) Want er staat geschreven: Zo waar als Ik leef, zegt de Heere: Voor Mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God belijden.
maar ook:
  • Philippenzen 2:9-11 (HSV) Daarom heeft God Hem (NB: Jezus) ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam, opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn, en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 18 nov 2024, 11:25
Reiziger schreef: 18 nov 2024, 11:10

Alleen als ik onderweg ben, kan ik spreken van een doel. Als het doel is bereikt, is het onzinnig nog te spreken van 'het bereiken van het doel'. Ik ben echter nog onderweg (ik leef nog en ben nog niet dood!), dus heb ik mijn doel nog niet bereikt.

Ik weet van slechts één mens die het doel (de éénheid met God, de Vader) heeft bereikt: Jezus Christus, de enige Zoon van de Vader. Het feit dat Hij dat doel heeft bereikt, geeft mij hoop en vertrouwen, dat ook ìk dat doel zal bereiken. En daarom ben ik onderweg met een doel.

Onder het 'hiernamaals' versta ik de situatie dat ik niet meer onderweg - , maar thuisgekomen ben.

ieder mens is onderweg. Er zijn er (A) die geen doel hebben; zij dwalen dus maar wat rond. Er zijn er (B) die een ander doel hebben en zijn dus naar dát doel onderweg en er zijn er (C) die 'het onderweg zijn' zelf als doel hebben.

Je begrijpt, dat ik mezelf niet tot de categorie (A), (B) of (C) reken.
Vetgedrukt door Yours

Zo kun je het hiernamaals ook definiëren.

Ik ben het daar niet mee eens. In het woord 'hierna' zit de betekenis dat het er nu nog niet is. Als de mens daadwerkelijk thuis komt kan dat nooit in een 'hierna' zijn. Thuis zijn kan immers alleen nu geschieden. Juist de gedachte/gerichtheid op een hiernamaals (een doel) zorgt ervoor dat de mens nooit in het nu (Thuis) aankomt.

Daarom zegt Jezus ook dat wat uit Geest is geboren niet weet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. In de gelijkvormigheid aan de wereld denkt de mens dat "een Weg" van hier naar daar loopt. Maar dat zegt Jezus niet, Jezus zegt tegen ons: "Hè mensen, IK ben de Weg.

Het doel is een niet-doel, de Weg is een niet-Weg en de Waarheid is onveranderlijk. Logisch, want in de zelfverloochening sterft degene die een doel heeft....
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 18 nov 2024, 12:22
peda schreef: 18 nov 2024, 10:59

Laat ik nu de Alverzoenig theologisch hoog in het favorieten-vaandel hebben namelijk "' De Vader trekt uiteindelijk iedereen, dus alle "" hemmen en niet te vergeten ook alle haren "". Dat is andere theologische koek.

Matteus 25:32-33 - Dan zullen alle volken voor Hem worden samengebracht en zal Hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; de schapen zal Hij rechts van zich plaatsen, de bokken links.
Het al of niet vaststellen of de eigen opvattingen in overeenstemming zijn met Jezus' leer bepaalt, Gode zij dank, nog altijd iedere deelnemer zelve. De lokroep van Alpha, de lokroep van Tufkah, de lokroep van wie dan ook op dit forum , in mijn optiek "vervluchtigen "" alle oproepen razendsnel. Daarom ook de noodzaak van overtuigings- herhaling om niet uit de arena te verdwijnen. :lol:
Overigens een m.i. mooie bijdrage van Reiziger wanneer er gekeken wordt naar zijn een paar minuten geleden gebrachte inbreng.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 18 nov 2024, 12:31
Tufkah schreef: 18 nov 2024, 12:22

Het al of niet vaststellen of de eigen opvattingen in overeenstemming zijn met Jezus' leer bepaalt, Gode zij dank, nog altijd iedere deelnemer zelve. De lokroep van Alpha, de lokroep van Tufkah, de lokroep van wie dan ook op dit forum , in mijn optiek "vervluchtigen "" alle oproepen. Daarom ook de noodzaak van overtuigings- herhaling om niet uit de arena te verdwijnen. :lol:
Overigens een m.i. mooie bijdrage van Reiziger wanneer er gekeken wordt naar zijn een paar minuten geleden gebrachte inbreng.
:thumb1:

Precies. En betreffende Jezus' leer word ik steeds meer een fundamentalist. De bokken zullen van de schapen gescheiden worden. De Alverzoeners zullen het daar niet mee eens zijn , die vinden weer een vers die de Alverzoening mogelijk maakt.
J-W

Bericht door J-W »

Reiziger schreef: 18 nov 2024, 11:10 .............ieder mens is onderweg. Er zijn er (A) die geen doel hebben; zij dwalen dus maar wat rond. Er zijn er (B) die een ander doel hebben en zijn dus naar dát doel onderweg en er zijn er (C) die 'het onderweg zijn' zelf als doel hebben.

Ik hoor graag wanneer je je doel hebt bereikt maar mocht dat uitblijven dan was je wellicht onbewust ook in categorie C bezig.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

J-W schreef: 18 nov 2024, 13:11
Reiziger schreef: 18 nov 2024, 11:10 .............ieder mens is onderweg. Er zijn er (A) die geen doel hebben; zij dwalen dus maar wat rond. Er zijn er (B) die een ander doel hebben en zijn dus naar dát doel onderweg en er zijn er (C) die 'het onderweg zijn' zelf als doel hebben.

Ik hoor graag wanneer je je doel hebt bereikt maar mocht dat uitblijven dan was je wellicht onbewust ook in categorie C bezig.
Nee, ook onbewust reken ik me niet tot - en ben beslist niet bezig in - categorie (C).

Als ik 'mijn' doel heb bereikt, dat weet heel de schepping dat. Het doel is namelijk collectief en door God zelf bepaald en geldt voor de hele schepping. Zij (de schepping) ziet er zelfs reikhalzend naar uit:
  • Romeinen 8:19-21 (HSV): Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God. Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft, in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God.
Michelangelo2

Bericht door Michelangelo2 »

Reiziger schreef: 18 nov 2024, 11:10
J-W schreef: 17 nov 2024, 21:14
Ken jij mensen die jouw doel bereikt hebben of is het meer iets voor in het hiernamaals?
Alleen als ik onderweg ben, kan ik spreken van een doel. Als het doel is bereikt, is het onzinnig nog te spreken van 'het bereiken van het doel'. Ik ben echter nog onderweg (ik leef nog en ben nog niet dood!), dus heb ik mijn doel nog niet bereikt.

Ik weet van slechts één mens die het doel (de éénheid met God, de Vader) heeft bereikt: Jezus Christus, de enige Zoon van de Vader. Het feit dat Hij dat doel heeft bereikt, geeft mij hoop en vertrouwen, dat ook ìk dat doel zal bereiken. En daarom ben ik onderweg met een doel.

Onder het 'hiernamaals' versta ik de situatie dat ik niet meer onderweg - , maar thuisgekomen ben.

ieder mens is onderweg. Er zijn er (A) die geen doel hebben; zij dwalen dus maar wat rond. Er zijn er (B) die een ander doel hebben en zijn dus naar dát doel onderweg en er zijn er (C) die 'het onderweg zijn' zelf als doel hebben.

Dag Reiziger,

Wat is jouw visie op het "hoe" van de weg begaan?

Ik stel het even heel basaal en zo jip en janneke mogelijk:
Moet men de hele dag zitten nadenken in de hoop Jezus te begrijpen?
Moet ik de hele dag bijbellezen?
Moet ik mijn leven in dienst van anderen stellen?
Moet ik de hele dag thuis ofzo knielen en bidden?
Moet ik mezelf volledig afscheiden van de wereld en een kloosterleven gaan leiden?
Zal ik al mijn bezittingen verkopen en de opbrengst weggeven?

Je begrijpt dat dit geen vragen zijn die een antwoord behoeven. Ik hoop dat jij en andere lezers proberen een antwoord te geven wat voor iedereen bruikbaar is. Ik weet dat een gedeelte van de weg zeer persoonlijk is en niet universeel toepasbaar maar ik weiger te geloven dat dit voor de gehele invulling geldt.
Er moet een routeplanner voor iedereen zijn. Een soort tomtom. We leven uiteindelijk allemaal op dezelfde aardbol.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Reiziger schreef: 18 nov 2024, 12:27
Petra schreef: 18 nov 2024, 08:09
Volgens mij is het geen grote taak, maar een kwestie van afwachten..of je bestemd bent en geroepen wordt.
Ieder mens is of wordt geroepen. Er staat geschreven:...
Ja. En ook:

Timotheüs 2:3-4
"Want dit is goed en aangenaam in de ogen van God, onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen behouden worden en tot kennis van de waarheid komen."

Dus imo is die taak zo zwaar niet. Je wordt bestemd en geroepen.
Als God wil dat alle mensen behouden worden, hoef jij als christen er toch alleen maar op te vertrouwen dat het God heus wel zal lukken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Petra schreef: 18 nov 2024, 18:10
Reiziger schreef: 18 nov 2024, 12:27
Ieder mens is of wordt geroepen. Er staat geschreven:...
Als God wil dat alle mensen behouden worden, hoef jij als christen er toch alleen maar op te vertrouwen dat het God heus wel zal lukken.
Wat me er op wees, dat ik zelf eigenlijk nog geen antwoord had gegeven op de vraag: "Ik vraag me wel af of de gemiddelde christen wel beseft hoe groot (niet zwaar!) de taak is die op z’n schouders ligt?".

De taak van de Christen is het om een getuige van Christus te zijn. In feite is dat een dagtaak 24/7, die pas eindigt als je dood bent. Zelfs de Getuigen Jehovah kunnen hier niet aan tippen (grapje ;) , ik hoop maar dat niemand zich beledigd voelt.

Enfin, dat bedoelde ik met 'grote taak'.

Als iedere christen zich druk zou maken over het behoud van een ander, zou Jezus wel hebben gesteld, dat iedereen een 24/7-Evangelist moet worden. Maar dan krijg je weer het probleem, bij welke Bijbelschool die weer opgeleid moet worden. Zucht.

Overigens maken vele christenen zich niet druk over het behoud van een ander, maar wel of iemand wel bij 'hun' kerk hoort of niet.
Petra

Bericht door Petra »

Reiziger schreef: 18 nov 2024, 19:57
Wat me er op wees, dat ik zelf eigenlijk nog geen antwoord had gegeven op de vraag: "Ik vraag me wel af of de gemiddelde christen wel beseft hoe groot (niet zwaar!) de taak is die op z’n schouders ligt?".

De taak van de Christen is het om een getuige van Christus te zijn. In feite is dat een dagtaak 24/7, die pas eindigt als je dood bent. Zelfs de Getuigen Jehovah kunnen hier niet aan tippen (grapje ;) , ik hoop maar dat niemand zich beledigd voelt.

Als iedere christen zich druk zou maken over het behoud van een ander, zou Jezus wel hebben gesteld, dat iedereen een 24/7-Evangelist moet worden. Maar dan krijg je weer het probleem, bij welke Bijbelschool die weer opgeleid moet worden. Zucht.

Overigens maken vele christenen zich niet druk over het behoud van een ander, maar wel of iemand wel bij 'hun' kerk hoort of niet.
Oké. Het kwam over alsof het een heel ding was wat zwaar aanvoelt voor jou. Vandaar.

Voelt het als een taak ? Mij lijkt het dat het je gewoon een goed gevoel geeft of gewoon prettig is, als je christen bent en je het daarover kunt hebben. Zoals dat je verliefd bent en de hele dag met een big smile loopt en het maar wat graag over je lief hebt.

N.B. Ik hoop dat je Michelangelo wat verder op weg kan helpen met al die vragen.. die geen antwoord behoefden. Maar toch.. richt je daar maar op. ik wil je niet teveel afleiden van die taak. ;)
Michelangelo2

Reiziger schreef: 18 nov 2024, 19:57

Evangeliseren vind ik geen fijn woord. Roept veel negatiefs op. Onder andere de tenenkrommende manier van langs de deuren gaan en ook van christenen die in Jeruzalem joden aanspreken. Maar afgezien daarvan is het wel een taak van christenen om Jezus uit te dragen. In de eerste plaats door hun gedrag. Daarnaast ook door het woord.
J-W

Bericht door J-W »

Michelangelo2 schreef: 18 nov 2024, 21:22
.............Maar afgezien daarvan is het wel een taak van christenen om Jezus uit te dragen. In de eerste plaats door hun gedrag. Daarnaast ook door het woord.
Ik heb het al eens eerder gezegd maar wil het tijdens een stilte aan deze tafel, ik zit hier nu eenmaal, nog eens herhalen zonder de lopende gesprekken te willen verstoren. Als ik als Gods Zoon op deze aarde zou zijn gekomen en ik zou willen dat iedereen van het doel van mijn komst (vergeving van zonden door geloof) of zo men wil mijn boodschap (naastenliefde) op de hoogte zou blijven zou ik dat ook na het volbrengen van mijn offer waarschijnlijk zelf wel kunnen regelen en had ik daar geen volgelingen voor nodig zodat die gewoon hun eigen leven zouden kunnen leiden zonder ze op te zadelen met taken en opdrachten. Dit gezegd hebbende, prettige conversatie verder.
Michelangelo2

J-W schreef: 19 nov 2024, 07:36
Michelangelo2 schreef: 18 nov 2024, 21:22
.............Maar afgezien daarvan is het wel een taak van christenen om Jezus uit te dragen. In de eerste plaats door hun gedrag. Daarnaast ook door het woord.
Ik heb het al eens eerder gezegd maar wil het tijdens een stilte aan deze tafel, ik zit hier nu eenmaal, nog eens herhalen zonder de lopende gesprekken te willen verstoren. Als ik als Gods Zoon op deze aarde zou zijn gekomen en ik zou willen dat iedereen van het doel van mijn komst (vergeving van zonden door geloof) of zo men wil mijn boodschap (naastenliefde) op de hoogte zou blijven zou ik dat ook na het volbrengen van mijn offer waarschijnlijk zelf wel kunnen regelen en had ik daar geen volgelingen voor nodig zodat die gewoon hun eigen leven zouden kunnen leiden zonder ze op te zadelen met taken en opdrachten. Dit gezegd hebbende, prettige conversatie verder.
Vergeving van zonden door geloof was niet het doel van Jezus' komst. Vergeving van zonden verkrijg je door gebed, berouw, genade. Dat was al 2000 jaren zo. Jezus kwam voor 'the lost sheep of Israel'. Die hadden zich afgescheiden en waren daarmee 'gentile believers' geworden. Maar ze waren nog steeds deel van God's verbondsvolk en moesten teruggebracht worden. Land en volk moet één blijven. (Nu nog steeds).
De boodschap was naastenliefde schrijf je. Okee, maar dat is te weinig. Op de eerste plaats komt God, de Vader. Het tweede deel is naastenliefde uitdragen en leven. Naastenliefde is geen boodschap maar een leefwijze. Om God's schepping te eren. Op dezelfde manier zegt de bijbel ook: for not the hearers of the law are just in the sight of God, but the doers of the law will be justified. Romeinen 2:13.
Het dopen en verspreiden van het goede nieuws wordt effectiever als je die taken verdelen kunt. Dan bereik je meer mensen.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Michelangelo2 schreef: 19 nov 2024, 09:58 Vergeving van zonden door geloof was niet het doel van Jezus' komst….Het dopen en verspreiden van het goede nieuws wordt effectiever als je die taken verdelen kunt. Dan bereik je meer mensen.
Je begint het te zien, Michelangelo2. Zie in dit verband ook: Mat. 22:1-14.
Michelangelo2

Reiziger schreef: 19 nov 2024, 10:21
Michelangelo2 schreef: 19 nov 2024, 09:58 Vergeving van zonden door geloof was niet het doel van Jezus' komst….Het dopen en verspreiden van het goede nieuws wordt effectiever als je die taken verdelen kunt. Dan bereik je meer mensen.
Is er dan toch nog hoop voor mij denk je? ;)
peda

Bericht door peda »

Ik ben verheugd dat er tenminste 2 deelnemers het met elkaar eens kunnen zijn.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Michelangelo2 schreef: 19 nov 2024, 10:30
Reiziger schreef: 19 nov 2024, 10:21
Is er dan toch nog hoop voor mij denk je? ;)
Absoluut!!!
Reiziger

Bericht door Reiziger »

De ‘wil’ machine

Om het zwijgmoment aan de tafel enigszins te overbruggen is het nu tijd voor wat afleiding. Ditmaal een gelijkenis die Reiziger vanochtend uit z'n mouw schudde. De gelijkenis bestaat uit een Opgave en een Vraagstelling. Veel 'denk' plezier.

De opgave:

Stel je voor dat je je in een ruimte bevindt waar een machine staat. Die ruimte is verlicht, maar het enige dat binnen de ruimte te zien is, is de machine zelf. Die machine heeft één input waar een kaartje in kan worden geschoven. Elk kaartje heeft een kleur en bevat een label. De kleuren zijn die van het spectrum. Geen kleur bevindt zich buiten het sprectrum en alle kleuren samen zijn (puur) wit. Het label is: „Dit wil, gevolgd door een willekeurige 'naam' van een mens)". Op de achterkant van elk kaartje is een denkbare wens of doel geschreven. Er zijn dus oneindig veel gekleurde kaartjes, die elk een uniek label bevatten. Alle kaartjes liggen in een mand vóór de input van de machine.

Aan de wand van de ruimte zijn een aantal regels genoteerd:
1. De machine bestuurt het licht van de ruimte en geeft de ruimte hetzelfde kleur licht als dat van het kaartje;
2. Wie deze ruimte binnentreedt, is verplicht een kaartje in de machine te doen;
3. Wanneer iemand dat doet is niet relevant;
4. Als eenmaal een kaartje is ingevoerd, zal de machine om input blijven vragen, totdat de ruimte optimaal is verlicht;
5. Als iemand géén kaartje invoert, zal de verlichting niet meer veranderen van kleur, maar uiteindelijk uitdoven;
6. Als iemand steeds opnieuw hetzelfde kaartje invoert, zal de verlichting óók niet meer veranderen van kleur, maar sneller uitdoven;
7. Als iemand alle kaartjes tegelijk invoert, zal de verlichting óók niet meer veranderen van kleur, maar nóg sneller uitdoven;
8. Alleen als iemand het juiste kaartje invoert, zal de verlichting optimaal branden en zal de machine niet meer om input vragen.

Vraagstelling:
  • „Wat is het label van het enige en juiste kaartje en wat staat er op de achterkant van dit kaartje geschreven?
NB: Je krijgt zoveel tijd als nodig is om deze opgave op te lossen. Let alleen op de verlichting; zodra die uitgaat is geen input meer mogelijk. Versnaperingen worden door de Rastplatz verzorgd (hopelijk ;) ).
peda

Bericht door peda »

Reiziger schreef: 19 nov 2024, 14:47 De ‘wil’ machine

8. Alleen als iemand het juiste kaartje invoert, zal de verlichting optimaal branden en zal de machine niet meer om input vragen.

Vraagstelling:
  • „Wat is het label van het enige en juiste kaartje en wat staat er op de achterkant van dit kaartje geschreven?
Dit schiet m.i. ook niet op.
De selectie-machine is door een mens geprogrammeerd en een mens kan m.i. niet voor andere mensen met andere overtuigingen bepalen wat het "" juiste overtuigings-kaartje "" is.
Zelfs wanneer in plaats van een machine een veronderstelde God-Zelve de selectie zou doorvoeren, dan gaat het nog mis.
Immers de invulling van een God-Zelve is in mijn optiek altijd een persoonlijk godsbeeld te midden van vele andere godsbeelden en een willekeurig eigen persoonlijk godsbeeld kan nooit de Absolute Arbiter zijn.
God Zelve, indien Hij bestaat, treedt in de praktijk des levens niet in selectie-aktie, maar laat het over aan de menselijke basis.
Kortom de vraagstelling levert uitsluitend het bejubelen van een eigen "' bias "" op.
Wie weet het beter ???
Michelangelo2

Om het zwijgmoment aan de tafel enigszins te overbruggen is het nu tijd voor wat afleiding. Ditmaal een gelijkenis die Reiziger vanochtend uit z'n mouw schudde. De gelijkenis bestaat uit een Opgave en een Vraagstelling. Veel 'denk' plezier.

De opgave:

Stel je voor dat je je in een ruimte bevindt waar een machine staat. Die ruimte is verlicht, maar het enige dat binnen de ruimte te zien is, is de machine zelf. Die machine heeft één input waar een kaartje in kan worden geschoven. Elk kaartje heeft een kleur en bevat een label. De kleuren zijn die van het spectrum. Geen kleur bevindt zich buiten het sprectrum en alle kleuren samen zijn (puur) wit. Het label is: „Dit wil, gevolgd door een willekeurige 'naam' van een mens)". Op de achterkant van elk kaartje is een denkbare wens of doel geschreven. Er zijn dus oneindig veel gekleurde kaartjes, die elk een uniek label bevatten. Alle kaartjes liggen in een mand vóór de input van de machine.

Aan de wand van de ruimte zijn een aantal regels genoteerd:
1. De machine bestuurt het licht van de ruimte en geeft de ruimte hetzelfde kleur licht als dat van het kaartje;
2. Wie deze ruimte binnentreedt, is verplicht een kaartje in de machine te doen;
3. Wanneer iemand dat doet is niet relevant;
4. Als eenmaal een kaartje is ingevoerd, zal de machine om input blijven vragen, totdat de ruimte optimaal is verlicht;
5. Als iemand géén kaartje invoert, zal de verlichting niet meer veranderen van kleur, maar uiteindelijk uitdoven;
6. Als iemand steeds opnieuw hetzelfde kaartje invoert, zal de verlichting óók niet meer veranderen van kleur, maar sneller uitdoven;
7. Als iemand alle kaartjes tegelijk invoert, zal de verlichting óók niet meer veranderen van kleur, maar nóg sneller uitdoven;

Vraagstelling:
NB: Je krijgt zoveel tijd als nodig is om deze opgave op te lossen. Let alleen op de verlichting; zodra die uitgaat is geen input meer mogelijk. Versnaperingen worden door de Rastplatz verzorgd (hopelijk ;) ).
Ik denk dat het eerste en het laatste kaartje door Jezus ingevoerd worden. Het eerste bij zijn komst. Het tweede bij zijn wederkomst. In de tussentijd is ieder ander verplicht een kaartje in te voeren. Erop staat: Niet mijn wil maar Uw wil.

Toevoeging:
De tweede oplossing die ik in gedachten had was dat Adam het eerste kaartje invoert en Jezus het laatste. Adam kiest dan voor de wil om terug te keren naar God.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 19 nov 2024, 15:16
Kortom de vraagstelling levert uitsluitend het bejubelen van een eigen "' bias "" op.
Wie weet het beter ???
Het niet-weten.
Petra

Bericht door Petra »

De opgave:

juiste kaartje invoert, zal de verlichting optimaal branden en zal de machine niet meer om input vragen.

Als het echte werkelijk (ooit) bestaande mensen moeten zijn, kom je namen te kort om een oneindig aantal kaartjes te vullen.

Reiziger schreef: 19 nov 2024, 14:47 Vraagstelling:
Laten we er (gezien wat ik hiervoor schreef) vanuit gaan dat het alle werkelijke mensen betreft en dat er voor elk mens kaartjes met alle mogelijke wensen en doelen zijn.
Dan... is het enige juiste kaartje..het kaartje met de naam van degene die het in de machine stopt met als label diens wens of doel.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

peda schreef: 19 nov 2024, 15:16
Vraagstelling:
De selectie-machine is door een mens geprogrammeerd en een mens kan m.i. niet voor andere mensen met andere overtuigingen bepalen wat het "" juiste overtuigings-kaartje "" is.
Waaruit concludeer je dat de 'machine' door een mens is geprogrammeerd?

Waarom denk je dat de machine bedoeld is, om voor een ander te bepalen is wat het "juiste overtuigings-kaartje " is?

Mijn inziens: "Je interpreteert IN de opgave, wat door mij NIET wordt bedoeld".

De machine staat in een ruimte die enkel kan worden betreden door hem of haar voor wie de machine (exclusief) is gemaakt. Je zou die ruimte "Mijn IK" kunnen noemen. Ergo, die ruimte ben jezelf en kan dus alleen maar door jou worden betreden, En dus kan de machine enkel maar door 'jouw zelf' worden bediend.

Maar let op, als je éénmaal begonnen bent met het invoeren van kaartjes, kun je er niet meer mee stoppen, totdat je het juiste kaartje hebt ingevoerd.

En probeer nu eens opnieuw mijn Opgave op te lossen. Je hebt (nog) alle tijd ;) .

PS: Waarom haal je God/god er weer bij? De vraagstelling is volkomen neutraal bedoeld en mag door ieder - geïnteresseerde - mens worden beantwoord: gelovig, ongelovig, atheïst, boeddhist, moslim, animist, optimist, pessimist, christen, jood, enz. enz. Kortom, echt iedereen!
peda

Bericht door peda »

Ik wacht tot iemand een beter antwoord heeft gegeven als dat van Petra.
Zowel het antwoord van Tufkah, als het antwoord van Michelangelo passen m.i. binnen het antwoord van Petra.