Waarom zou het per definite een niet-goddelijke kwaliteitsstatus hebben?
Immers. God zei: ‘Laten Wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op Ons lijken;
De geschapen theologische ziel van de mens is in de abrahamitische godsdiensten in mijn optiek niet God-gelijk zoals in de esoterie.Petra schreef: 24 nov 2024, 10:26Waarom zou het per definite een niet-goddelijke kwaliteitsstatus hebben?peda schreef: 24 nov 2024, 10:20
Zou de fundamentele Bedoeling van God zijn om te kunnen heersen over een wereld van per definitie niet-goddelijke kwaliteitsstatus ?
Immers. God zei: ‘Laten Wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op Ons lijken;
Vers 22 verdiend wel wat aandacht: de Zoon kan niets uit zichzelf doen, Hij kan alleen doen wat Hij de Vader ziet doen; en wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier. De Zoon is dus een niet-doener, zo staat het in Johannes 5:19-43. Maar hoe kan het oordeel dan aan de Zoon gegeven zijn?! (Vers 22) Dat impliceert dat de Zoon tóch wat zou doen, namelijk oordelen.peda schreef: 24 nov 2024, 09:48 In Johannes 5 verzen 22 en 27, wordt de Zoon wel weer het Oordeel gegeven.
Dat is het lastige wanneer de verzen letterlijk en los van elkaar worden begrepen.
Ook in het boek "" Openbaring "" komt Christus als ""Rechter"" in beeld.
Het punt is wel dat iedereen die een bepaalde theologie inbrengt onmiddellijk met een andere theologie
naar de"' geloofs-exit "' kan worden begeleid.
Zelf zoek ik in Reizigers' Tafelgesprekken naar zijn antwoord op de theologische vraag "" waarom heeft God de mens geschapen "".
Wanneer die fundamentele startvraag niet beantwoord is, kom je m.i. nooit tot een goed beargumenteerde gedachten-uitwisseling.
Om met de mens een Relatie te hebben, roept weer de vraag op "' waarom Wil God Die niets nodig heeft, een Relatie met een niet- goddelijk wezen"".
In de esoterie is de ziel ook niet God-gelijk. Als ik Meister Eckhart voor het gemak maar even onder esoterie schaar, dan kan er een Godsgeboorte plaats hebben in de ziel. Geboorte betekent dat God eerst nog niet in de ziel is, maar dat de ziel de mogelijkheid heeft om God te ontvangen c.q. geboren te laten worden. Volgens Eckhart (En ik ben dat met hem eens) is de oergrond van de ziel ongeschapen en heeft de mens alleen daar de mogelijkheid om de ook ongeschapen God te ontvangen.peda schreef: 24 nov 2024, 10:32De geschapen theologische ziel van de mens is in de abrahamitische godsdiensten in mijn optiek niet God-gelijk zoals in de esoterie.Petra schreef: 24 nov 2024, 10:26
Dat is bijvoorbeeld het fundamentele verschil in opvatting met de esoterische Walsch.
Lijken op = niet gelijk aan Zijn als God Zelve.
Waarom heeft God de mens geschapen?
God is liefde. Hij wil die liefde delen en daarom heeft Hij de mens geschapen.Zelf zoek ik in Reizigers' Tafelgesprekken naar zijn antwoord op de theologische vraag "" waarom heeft God de mens geschapen "".
Wanneer die fundamentele startvraag niet beantwoord is, kom je m.i. nooit tot een goed beargumenteerde gedachten-uitwisseling.
God heeft inderdaad niets nodig.Om met de mens een Relatie te hebben, roept weer de vraag op "' waarom Wil God Die niets nodig heeft, een Relatie met een niet- goddelijk wezen"".
Toen de mens besloot te eten van de boom van de kennis van goed en kwaad kwam hij metterdaad onder het oordeel terecht; de mens ging stervende sterven. Dat gold voor elk mens vanaf dat hij begon te eten van de boom tot het moment dat Christus verscheen en geldt voor ieder mens zolang hij nog van de boom eet. Christus was, en is nog de Enige, mens die volkomen voldeed aan de wens van God (zie Genesis 1:26). Hij zondigde niet!In Johannes 5 verzen 22 en 27, wordt de Zoon wel weer het Oordeel gegeven.
Dat is het lastige wanneer de verzen letterlijk en los van elkaar worden begrepen.
Ook in het boek "" Openbaring "" komt Christus als ""Rechter"" in beeld.
Je conclusie is helemaal terecht.Tufkah schreef: 24 nov 2024, 12:30 Reiziger is ook niet van "de weg naar binnen" schat ik in. Vandaar dat Reiziger en ik het nooit eens zullen worden.
De gelijkvormigheid aan Christus is dan ook alleen binnen te vinden, maar daar gaan we het ook niet over eens worden. Ik heb daarbij wel Paulus aan mijn zijde die in Galaten 4:19 letterlijk schrijft in het 2e gedeelte van de vers: totdat Christus een gestalte in u krijge Het is het ego wat in de weg staat om die innerlijke Christus gestalte te laten krijgen.Reiziger schreef: 24 nov 2024, 14:54Je conclusie is helemaal terecht.Tufkah schreef: 24 nov 2024, 12:30 Reiziger is ook niet van "de weg naar binnen" schat ik in. Vandaar dat Reiziger en ik het nooit eens zullen worden.
In jouw omschrijving geef je een doel aan: "binnen". Dat is absoluut niet het doel van Reiziger, want die heeft ingezien dat de weg naar "binnen" een doodlopende weg is.
Hij heeft definitief gekozen voor de weg die leidt naar het, enige exclusieve en geheel andere, doel dat er nog toe doet en dus NIET naar 'binnen': "de gelijkvormigheid aan Christus".
Jezus zegt ook: wie zijn leven wil behouden zal het verliezen. Je kunt altijd bijbelteksten voor je kar blijven spannen.Tufkah schreef: 24 nov 2024, 16:07De gelijkvormigheid aan Christus is dan ook alleen binnen te vinden, maar daar gaan we het ook niet over eens worden. Ik heb daarbij wel Paulus aan mijn zijde die in Galaten 4:19 letterlijk schrijft in het 2e gedeelte van de vers: totdat Christus een gestalte in u krijge Het is het ego wat in de weg staat om die innerlijke Christus gestalte te laten krijgen.Reiziger schreef: 24 nov 2024, 14:54
Je conclusie is helemaal terecht.
In jouw omschrijving geef je een doel aan: "binnen". Dat is absoluut niet het doel van Reiziger, want die heeft ingezien dat de weg naar "binnen" een doodlopende weg is.
Hij heeft definitief gekozen voor de weg die leidt naar het, enige exclusieve en geheel andere, doel dat er nog toe doet en dus NIET naar 'binnen': "de gelijkvormigheid aan Christus".
Dat de meeste christenen exoterisch zijn (Ik schat minimaal 90%) is geen nieuws. Geheel conform aan wat Jezus zelf zegt: Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.
Deze waarheid kan zo op een tegeltje!peda schreef: 24 nov 2024, 09:48
Ook op dat vlak ben ik het eens met Jezus: wie zijn leven wil behouden middels een hiernamaals die zal het verliezen. Jezus vraagt juist om je leven te verliezen.Michelangelo2 schreef: 24 nov 2024, 16:20
Jezus zegt ook: wie zijn leven wil behouden zal het verliezen.
Zo zie je maar hoe ontzettend eens we het zijn. Je moet de hele Bijbel in context begrijpen, met losse verzen schiet niemand op.Michelangelo2 schreef: 24 nov 2024, 16:53Deze waarheid kan zo op een tegeltje!peda schreef: 24 nov 2024, 09:48
Jezus zal daar heel blij mee zijn, jij wordt vast één van de 144.000 gezalfdenTufkah schreef: 24 nov 2024, 16:57Ook op dat vlak ben ik het eens met Jezus..............Michelangelo2 schreef: 24 nov 2024, 16:20
Jezus zegt ook: wie zijn leven wil behouden zal het verliezen.
Voor de duidelijkheid: jij en ik zijn het nergens met elkaar eens. Aangezien jij voortdurend het bestaan van God blijft ontkennen en daarin blijft volharden ben je gewoon een atheïst.Tufkah schreef: 24 nov 2024, 16:59Zo zie je maar hoe ontzettend eens we het zijn. Je moet de hele Bijbel in context begrijpen, met losse verzen schiet niemand op.
Goed punt.J-W schreef: 23 nov 2024, 17:53Hoho, of een Schepper dat laatste gaat vragen is niet te bewijzen, dat valt onder het "geloof"Reiziger schreef: 23 nov 2024, 17:36
..................Er bestaat maar één uitvoering van positieve theologie en dat is de theologie die alleen Christus Jezus als absoluut middelpunt heeft; er zijn ontelbare uitvoeringen binnen de negatieve theologie; die hebben Christus Jezus niet als middelpunt, maar hebben zichzelf (de mens!) als absoluut middelpunt. Dat laatste geldt dus voor elke atheïst, maar ook voor elke agnost. Of ze het nu wel of niet erkenen en nog geen keuze hebben gemaakt. En zolang ze nog tijd hebben en God ze nog de gelegenheid geeft 'onderweg' te zijn. Maar, let op, het leven dat ze (ongelovigen) leiden is geleend kapitaal en op een bepaald moment vraagt de Schepper wat ze er mee gedaan hebben.
Ook de stelling dat een ongelovige zichzelf als middelpunt zou hebben is niet hard te maken, er bestaat ook nog zoiets als er willen zijn voor je naasten. En wie weet stelt een Schepper dat wel meer op prijs dan dat Hij door gelovigen uit eigen belang hun leven lang achterna gelopen wordt. De eis van de Schepper Hem lief te hebben doet sowieso vreemd aan, liefde kun je niet opeisen maar moet je verdienen. Ik kan me ook niet voorstellen dat een God liefde van nietige schepsels te krijgen dat belangrijk vindt, daar zou HIj boven moeten staan en zoals gezegd meer naar het menselijk gedrag kijken, gelovig of ongelovig.
Paulus had daar een andere opvatting over in zijn brief aan de Filippenzen 2:3-4.Reiziger schreef: 24 nov 2024, 17:31
Alles dat de mens uiteindelijk bezielt, is eigenbelang. Daardoor is het 'liefhebben van de naaste' van nature begrenst. Daarom: "liefhebben ALS jezelf". En niet: "liefhebben MEER DAN of BOVEN jezelf".
Daar zijn we het hartgrondig over eens.God 'kijkt' niet naar het gedrag van de mens, maar naar het hart.
God kijkt zeker (ook) naar het gedrag. Thuis blijven zitten navelstaren met een goed hart levert niks op.Reiziger schreef: 24 nov 2024, 17:31God 'kijkt' niet naar het gedrag van de mens, maar naar het hart.J-W schreef: 23 nov 2024, 17:53
Hoho, of een Schepper dat laatste gaat vragen is niet te bewijzen, dat valt onder het "geloof"
Ook de stelling dat een ongelovige zichzelf als middelpunt zou hebben is niet hard te maken, er bestaat ook nog zoiets als er willen zijn voor je naasten. En wie weet stelt een Schepper dat wel meer op prijs dan dat Hij door gelovigen uit eigen belang hun leven lang achterna gelopen wordt. De eis van de Schepper Hem lief te hebben doet sowieso vreemd aan, liefde kun je niet opeisen maar moet je verdienen. Ik kan me ook niet voorstellen dat een God liefde van nietige schepsels te krijgen dat belangrijk vindt, daar zou HIj boven moeten staan en zoals gezegd meer naar het menselijk gedrag kijken, gelovig of ongelovig.
Michelangelo2 schreef: 18 nov 2024, 14:58 Dag Reiziger,
Wat is jouw visie op het "hoe" van de weg begaan?
Nee. De ‘hoop Jezus te begrijpen’ is een hartgesteldheid of een motivatie. Die heb je of je hebt die niet.Moet men de hele dag zitten nadenken in de hoop Jezus te begrijpen?
Nee. Maar de Bijbel is wel de eerste en óók de beste, die van Jezus getuigt. Het ligt dus voor de hand dat de Geest met de Bijbel samenwerkt. De Geest is levend en getuigt dus in het heden van jouw bestaan. De Bijbel zonder de medewerking en ondersteuning van de Geest is ’slechts’ een dode letter.Moet ik de hele dag bijbellezen?
Nee. De ander liefhebben is niet je leven in dienst van anderen stellen.Moet ik mijn leven in dienst van anderen stellen?
Ook niet. Thuis de hele dag ofzo knielen en bidden valt onder het werken (wetmatigheid) en daar heeft Christus je nu juist van vrijgemaakt. De vrijheid van de Christen is:Moet ik de hele dag thuis ofzo knielen en bidden?
Als je daar behoefte aan hebt, heb je de vrijheid. Je ‘moet’ echter niets.Moet ik mezelf volledig afscheiden van de wereld en een kloosterleven gaan leiden?
Dat mag natuurlijk. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Wel geldt, dat belofte schuld maakt. Dus als je aan Christus belooft al jouw bezittingen te verkopen en de opbrengst weg te geven, dat kun je dat beter óók doen. De boze staat namelijk klaar om je op de belofte af te rekenen. Zie Handelingen 5:1-11.Zal ik al mijn bezittingen verkopen en de opbrengst weggeven?
Die TomTom ben je uiteindelijk zelf. De Bijbel bestaat uit enkel richting-aanwijzers. Wat die richtingaanwijzers jou vertellen, kan alleen de Geest jou duidelijk maken.Er moet een routeplanner voor iedereen zijn. Een soort tomtom. We leven uiteindelijk allemaal op dezelfde aardbol.
Hoezo niet? Het keerpunt in mijn leven werd door mij nu juist bereikt door o.a. mijn leven in dienst te stellen van anderen en hen op die manier lief te hebben.Reiziger schreef: 25 nov 2024, 16:46Nee. De ander liefhebben is niet je leven in dienst van anderen stellen.
Misschien drukte ik me wat kort door de bocht uit: Als je je leven in dienst stelt van anderen, wil dit niet per definitie zeggen dat je die anderen ook lief hebt. Het één (liefhebben) is niet hetzelfde als het andere (je ten dienste stellen). Het één sluit het andere niet uit, dat ben ik met je eens, maar het andere (je ten dienste stellen) bevestigt ook per definitie het één (liefhebben) niet.Yours schreef: 25 nov 2024, 17:31Hoezo niet? Het keerpunt in mijn leven werd door mij nu juist bereikt door o.a. mijn leven in dienst te stellen van anderen en hen op die manier lief te hebben.Reiziger schreef: 25 nov 2024, 16:46 Nee. De ander liefhebben is niet je leven in dienst van anderen stellen.
Zoals Reiziger stelt, is dit niet altijd hetzelfde.Yours schreef: 25 nov 2024, 17:31Hoezo niet? Het keerpunt in mijn leven werd door mij nu juist bereikt door o.a. mijn leven in dienst te stellen van anderen en hen op die manier lief te hebben.Reiziger schreef: 25 nov 2024, 16:46
Nee. De ander liefhebben is niet je leven in dienst van anderen stellen.
Dag Reiziger,Reiziger schreef: 25 nov 2024, 21:25Misschien drukte ik me wat kort door de bocht uit: Als je je leven in dienst stelt van anderen, wil dit niet per definitie zeggen dat je die anderen ook lief hebt. Het één (liefhebben) is niet hetzelfde als het andere (je ten dienste stellen). Het één sluit het andere niet uit, dat ben ik met je eens, maar het andere (je ten dienste stellen) bevestigt ook per definitie het één (liefhebben) niet.Yours schreef: 25 nov 2024, 17:31
Hoezo niet? Het keerpunt in mijn leven werd door mij nu juist bereikt door o.a. mijn leven in dienst te stellen van anderen en hen op die manier lief te hebben.
Je zegt ook “o.a.”. Ik ben wel benieuwd wat dat “o.a.” is.
Dag DBI,Dat_beloof_ik schreef: 26 nov 2024, 05:56Zoals Reiziger stelt, is dit niet altijd hetzelfde.Yours schreef: 25 nov 2024, 17:31
Hoezo niet? Het keerpunt in mijn leven werd door mij nu juist bereikt door o.a. mijn leven in dienst te stellen van anderen en hen op die manier lief te hebben.
Ik hoop ook voor jou dat je voor jezelf grenzen stelt.
Regelmatig blijkt een situatie waarbij mensen denken in dienst te leven vóór anderen,
te zijn veranderd in een situatie waarbij ze worden misbruikt dóór anderen.
Als jij bv je geld, huis, vrienden en familie kwijt bent, dan is de kans behoorlijk groot dat er sprake is van het laatste.