De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen dat de Vader kent: het is de mysticus die het daar (binnen de negatieve theologie) over heeft. Maar allen zullen in Adam sterven:Tufkah schreef: 27 nov 2024, 12:39 Het ontkennende spreken over God heeft zo zijn redenen. De God van de beelden is altijd een bedachte God. Een God welke het denken voortbrengt. Een bedachte God kun je alles laten zeggen wat je maar wilt. Zo'n bedachte God is je particuliere eigendom.
Hierbij dienen we te bedenken dat een bedachte God een dode God is, waar Jezus het heeft over een levende Vader. (Johannes 6:57) Een vers die ook nog wat meer zegt; zo zal wie Mij eet, leven door Mij.
Huh? Mij eten?
Over het begrip éénwording met God is zeker het nodige op te merken. Ik lees nu bij Yours dat die éénwording pas in het hiernamaals plaats heeft. Dat is een toekomstige gebeurtenis. In de mystiek is dat zeker niet het geval.
https://www.sporenvangod.nl/Mystiek/Art ... t-de-Bron/
Zo staat het ook in Joh 14 geschreven:In de mystieke ervaring ervaren we God zelf en niet een beeld van Hem, daar zijn de mystici het over eens. God valt te kennen. Maar dan wel op een heel aparte manier. God is altijd groter dan ik kan voorstellen of bedenken. God kennen is dus niet hetzelfde als: God begrijpen.
6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
7 Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien.
De éénwording met God is de weg naar binnen, maar dat is een doodlopende weg volgens sommigen. God leeft in de mens? Jazeker, maar omdat jij de andere kant op kijkt (de wereld in) ben je 'daarbinnen' niet thuis.
1 Korinthe 15, vers 22: Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
De laatste Adam wordt door de geestelijke wedergeboorte die het vernieuwde denken brengt tot een levendmakende geest in Christus: dat is de weg (via de positieve theologie) welke uiteindelijk tot de definitieve Éénwording met God in het Hiernamaals leidt:
1 Korinthe 15, vers 45: Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levendmakende Geest.