Reiziger schreef: 08 dec 2024, 11:34
peda schreef: 08 dec 2024, 11:08
Peda heeft interesse voor de theologie ( nadruk: verstandelijk filosofisch denken ) en verliest daarbij de wetenschap niet uit het oog.
De wetenschap is niet de grensbepaler, maar staat zeker bij het domein na de komma, niet buiten spel.
Interessante theologische "'spel-varianten "', zijn dan mogelijk.
Reiziger heeft interesse in al het 'denken' dat hem, als mens, ter beschikking staat: Wetenschappelijk/technisch; theologisch; filosofisch; enz. De grens wordt slechts en alleen bepaald door z'n mens-zijn.
Daarboven! 'zweeft' echter een 'denken' dat zich intern aan hem (Reiziger) presenteert.Dat 'denken' vult het natuur-eigen denken van Reiziger aan en maakt hem in wezen compleet. Dat dit alles een kwestie van geloof en derhalve een individuele beleving is, staat buiten kijf (discussie).
Die combinatie van menselijk en boven-menselijk denken breidt het aantal spelvarianten naar verwachting uiteindelijk optimaal (lees: oneindig) uit.
Dat denken dat zich intern aan Reiziger presenteert, daar ben ik ook niet van bevrijd. Ware het anders dan zou ook het wetenschappelijk domein voor mij grensbepalend zijn.
Als agnost overschrijd ik wel het wetenschappelijke punt-domein en treed daarmede bij de ( dan ) komma, het metafysische domein binnen.
Maar ik blijf in dat domein wel op mijn gewone wijze denken en ga niet de richting uit die bijvoorbeeld Tufkah groot schrijft.
Van bijvoorbeeld in het metafysische domein plaats vindende bewustzijnsveranderingen, bespeur ik bijvoorbeeld niets, ik word ook niet "' geraakt "' door welke BRON dan ook.
De duizendpoot Jezus ( Christus ) is voor mij een uiterst interessante overdenkpositie, maar niet Diegene die ik zie als Fundamentele Essentie.
Ik kijk wel wat de "" geraakten "" opmerken rond hun "' geraakt "" zijn en kijk of daar voor mijn tuintje bruikbare "' pareltjes "" tussen zitten.
Kortom ik accepteer dat geloofsspelregels niet de wetenschappelijke spelregels zijn en ik accepteer dat onder de geloofsspelregels voor mij "" pareltjes "" kunnen zitten. Maar de consistentie bij de "' pareltjes "" verlies ik niet uit het oog. Daar wandel ik anders als bijvoorbeeld Tufkah.
Kortom de bonte stoet aan overtuigingen, niets mis mee zo mijn visie. Maar de bonte stoet vindt op dit forum van de kant der deelnemers weinig geuite bijval. Vermoedelijk lopen de kleinste-gemene-veelvouden liever alleen op hun wandelweg.
Ook niets mis mee, bij mijn "" parel-zoekerij "".
Ik zie het bij anderen zoeken naar mogelijke "' pareltjes "" niet groot in aanzien op dit forum, mij boeit dat niet, ik ben gewoon een zelf-zoeker.