Reizigers Tafelgesprekken

(Dit gedeelte is door iedere internetsurfer te zien.)
Moderator: Tin
Forumregels
Richtlijnen voor het subforum

Uit de richtlijnen:
Dit subforum is niet bedoeld voor discussies. Een enkele reactie bij een weblog/column/gedicht mag wel, maar geen hele discussies of gesprekken.
Uitzondering: Bij topics waar de titel door <> voorafgegaan wordt, zal meer gesprek worden toegelaten.
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Reizigers Tafelgesprekken

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 09 dec 2024, 14:57 Hallo Tufkah,

In mijn optiek zie jij bij elke mens de potentie om een Christus-Jezus te zijn.
Zo' n beetje vergelijkbaar met Messenger, waar ieder mens een God Zelve is.
Dat is zoals bekend totaal niet het christelijke axioma.
In dit topic kijk ik althans en reageer ik primair op het tuinontwerp van Reiziger en niet op het tuinontwerp van Tufkah, Messenger, Yours,
Robert Frans, of anderen. Dat iedereen bij voorkeur het eigen tuinontwerp overal in de schijnwerper plaatst, is mij duidelijk.
In ieder mens is de potentie om Christus te zijn (Niet Christus-Jezus). Maar Christus is niet God, zoals de kerkleer zegt. Slechts deelachtig zijn aan het eeuwige "Zijn" is mogelijk, waarmee de mens een gelijkenis is, maar niet God zelf.

Dat is niet het christelijke axioma, maar wel het paulinische axioma. Reiziger volgt een axioma welke mij onbekend is, maar welke volgens Reizigers zeggen uit het denken voortkomt. Alles wat uit het denken voortkomt is niet-Christus.
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Om nog even terug te komen op het metafysisch (geestelijk) domein. Waar Jezus zegt: Ik ben de waarheid kan Jezus alleen verwijzen naar het Zijn zelve. Als je de voorstelling maakt van een cirkel, dan is het Zijn niet in een centrum, maar het heeft in het geheel geen plaats. (Het centrum is een plaats) In het fysieke domein hebben de dingen plaats, in het metafysisch domein juist niet.

Wie geen kennis heeft van het metafysisch domein, die kan het in wezen in het geheel niet voorstellen , maar a la dat doet er nu even niet toe. Het Zijn zelve heeft geen plaats en bezit daarom juist iedere plaats. De Zoon vertegenwoordigd daarmee de alomtegenwoordigheid van God. Doch de natuurlijke mens heeft geen weet van het Zijn. Alleen als de mens deelachtig is aan Christus is de mens ook deelachtig aan het Zijn. Dit deelachtig zijn kan de mens "Ik ben" noemen. Zodoende beslaat middels het deelachtig zijn aan het Zijn toch weer overal (identieke) stipjes op de cirkel.

Maar nogmaals, de cirkel is beeldspraak. In het metafysisch domein zijn uiteraard geen stipjes, cirkels of plaatsen. Dat is alleen in het fysieke domein zo.

Waarmee ik tevens aantoon dat Zijn en "Ik ben" identiek zijn, maar toch ook weer niet. Dat is geen consistente logica, maar dat is het gevolg van daadwerkelijk deelachtig zijn aan hetzelfde. Daarom onderscheidt de geestelijke mens zich ook van niemand. Onderscheiden zijn is alleen mogelijk in de fysieke wereld.
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Reiziger schreef: 09 dec 2024, 13:09
Petra schreef: 09 dec 2024, 10:30

Je schrijft in de subforum waar niet iedereen in kan lezen en/of schrijven. En waar ook niet uit gekopieerd mag worden.
Dus nee, niet iedereen kan deelnemen.
Kun je in RKC ( = Reizigers' Kleine Catechismus) ook niet LEZEN?
Ik niet.
Ik schreef dan ook (niet zomaar) LEZEN EN/OF SCHRIJVEN.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 09 dec 2024, 18:11
Reiziger schreef: 09 dec 2024, 13:09
Kun je in RKC ( = Reizigers' Kleine Catechismus) ook niet LEZEN?
Ik niet.
Ik schreef dan ook (niet zomaar) LEZEN EN/OF SCHRIJVEN.
Wat merkwaardig? Je kunt deze link dus niet lezen: viewtopic.php?t=5353 ?

Ik heb ook een schrijfbeperking aldaar, maar kan er wel lezen.

P.S. Ik ben even uitgelogd geweest, maar dan kan ik daar ook lezen.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 09 dec 2024, 18:18
Bij mij komt het niet bij mijn te lezen onderwerpen. Of actieve onderwerpen.
Op eigen verzoek. Kan ik me niet vergissen. Waar ik niet kan reageren wil ik ook niks lezen. Voor eenrichtingverkeer lees ik de krant. Op een forum is het vervelend als je iets leest en bv uitleg wilt vragen en dat kan niet.
Of ik de enige ben met lees- en schrijfbeperking weet ik niet. Kan me zo indenken dat forummers sowieso niet zitten te wachten op monologen, daar kom je niet voor op een forum lijkt me.

P.S. kom jij nog op Credible?
Ik krijg steeds veiligheidsmeldingen dus kom er maar niet meer. Wel jammer.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Reiziger schreef: 09 dec 2024, 10:05 De Wikipedia zegt: “Een catechismus (van het Griekse: Κατήχησις, katechesis = onderricht) is een opsomming van de leer van een bepaald kerkgenootschap waarin al zijn dogma's systematisch en voor leken begrijpelijk worden gegeven en uitgelegd. Omdat ze een middel zijn bij de catechese, worden ze vaak in vraag- en antwoordvorm uitgegeven.

Reiziger’s Kleine Catechismus (zie hier) is echter: “een beperkte opsomming van de visie van Reiziger waarin een deel van zijn kijk op de Bijbel en haar Boodschap systematisch aan geïnteresseerden en/of andersdenkenden wordt toegelicht; zo mogelijk in vraag- en antwoordvorm”.

Gesprekken over wat ik schrijf in de “Kleine Catechismus” kunnen vanzelfsprekend hier of elders plaatsvinden en iedereen kan, wat mij betreft :) , daaraan deelnemen.
Je hebt je topic in het besloten orthodoxe deel van het forum geplaatst daar kan een aantal mensen niet posten en sommige ook niet lezen. Ik kan het uiteraard verplaatsen naar het Christen open deel als je dat wilt.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 09 dec 2024, 18:55
Tufkah schreef: 09 dec 2024, 18:18
Bij mij komt het niet bij mijn te lezen onderwerpen. Of actieve onderwerpen.
Op eigen verzoek. Kan ik me niet vergissen. Waar ik niet kan reageren wil ik ook niks lezen. Voor eenrichtingverkeer lees ik de krant. Op een forum is het vervelend als je iets leest en bv uitleg wilt vragen en dat kan niet.
Of ik de enige ben met lees- en schrijfbeperking weet ik niet. Kan me zo indenken dat forummers sowieso niet zitten te wachten op monologen, daar kom je niet voor op een forum lijkt me.
Op die manier. Ik heb geen leesbeperking, maar wel een schrijfbeperking voor dat gedeelte. Maar dat is omdat ik de de Apostolische Geloofsbelijdenis niet accepteer, zodoende neem ik de mededelingen van Reiziger aldaar ook niet tot me. Een forum is om te forummen, dat ben ik met je eens. Anderzijds schrijf ik ook wel eens 'monoloog', maar iedereen is dan vrij om al dan niet te reageren.
P.S. kom jij nog op Credible?
Ik krijg steeds veiligheidsmeldingen dus kom er maar niet meer. Wel jammer.
Mijn indruk is dat Credible is overleden, ik krijg de melding dat het certificaat is verlopen en dat kan diverse oorzaken hebben zoals de overname door een aanvaller.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Tufkah schreef: 09 dec 2024, 20:15 Mijn indruk is dat Credible is overleden, ik krijg de melding dat het certificaat is verlopen en dat kan diverse oorzaken hebben zoals de overname door een aanvaller.
De automatische update van het certificaat werkt niet meer dus na Tue, 12 Nov 2024 22:53:07 GMT is het certificaat niet meer geldig. De site is overigens vergeven met Russische spam dus beheerd wordt er ook niet meer zo te zien.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Tufkah

Bericht door Tufkah »

dingo schreef: 09 dec 2024, 21:38
Tufkah schreef: 09 dec 2024, 20:15 Mijn indruk is dat Credible is overleden, ik krijg de melding dat het certificaat is verlopen en dat kan diverse oorzaken hebben zoals de overname door een aanvaller.
De automatische update van het certificaat werkt niet meer dus na Tue, 12 Nov 2024 22:53:07 GMT is het certificaat niet meer geldig. De site is overigens vergeven met Russische spam dus beheerd wordt er ook niet meer zo te zien.
Russische spam was al lang een probleem daar. Wat Credible ontbrak was mensen met bevoegdheden. Iemand zoals jij die er verstand van heeft had misschien wat kunnen betekenen. Maar de eigenaar was al jaren zoek, hoewel hij soms wel inlogde. Het Credible-mysterie, wat waarschijnlijk nooit opgelost gaat worden.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

dingo schreef: 09 dec 2024, 19:44 Je hebt je topic in het besloten orthodoxe deel van het forum geplaatst daar kan een aantal mensen niet posten en sommige ook niet lezen. Ik kan het uiteraard verplaatsen naar het Christen open deel als je dat wilt.
Misschien is dat het beste, Dingo.

Reiziger's Kleine Catechismus kan dan, wat mij betreft, in hetzelfde gedeelte worden geplaatst als "Reizigers' Tafelgesprekken".

Wil je dan ook zo vriendelijk zijn en de benaming "Reizigers' Tafelgesprekken" veranderen in "Reiziger's Tafelgesprekken" (de apostrof één plaats naar links verplaatsen)?

Hartelijk dank, Dingo.
Michelangelo2

Bericht door Michelangelo2 »

Reiziger schreef: 10 dec 2024, 09:48
dingo schreef: 09 dec 2024, 19:44 Je hebt je topic in het besloten orthodoxe deel van het forum geplaatst daar kan een aantal mensen niet posten en sommige ook niet lezen. Ik kan het uiteraard verplaatsen naar het Christen open deel als je dat wilt.
Wil je dan ook zo vriendelijk zijn en de benaming "Reizigers' Tafelgesprekken" veranderen in "Reiziger's Tafelgesprekken" (de apostrof één plaats naar links verplaatsen)?
Volgens mij geen apostrof nodig.
Gewoon zo: Reizigers Tafelgesprekken
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Volgens mij staat de apostrof momenteel in dit topic precies goed. De apostrof staat hier voor 'zijn': Reizigers zijn tafelgesprekken. Tafelgesprekken welke zijn geïnitieerd door Reiziger. Schrijf je "Reizigers Tafelgesprekken" dan verdwijnt de betekenis van de eigennaam van @Reiziger. Dan worden het gesprekken van diverse Reizigers. Dan worden de overige deelnemers aan de gesprekken ook een Reiziger.
Michelangelo2

Tufkah schreef: 10 dec 2024, 10:31 Volgens mij staat de apostrof momenteel in dit topic precies goed. De apostrof staat hier voor 'zijn': Reizigers zijn tafelgesprekken. Tafelgesprekken welke zijn geïnitieerd door Reiziger. Schrijf je "Reizigers Tafelgesprekken" dan verdwijnt de betekenis van de eigennaam van @Reiziger. Dan worden het gesprekken van diverse Reizigers. Dan worden de overige deelnemers aan de gesprekken ook een Reiziger.
Een bezits-s mag er gewoon aan vast. Apostrof bij een klinker.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Michelangelo2 schreef: 10 dec 2024, 10:45
Tufkah schreef: 10 dec 2024, 10:31 Volgens mij staat de apostrof momenteel in dit topic precies goed. De apostrof staat hier voor 'zijn': Reizigers zijn tafelgesprekken. Tafelgesprekken welke zijn geïnitieerd door Reiziger. Schrijf je "Reizigers Tafelgesprekken" dan verdwijnt de betekenis van de eigennaam van @Reiziger. Dan worden het gesprekken van diverse Reizigers. Dan worden de overige deelnemers aan de gesprekken ook een Reiziger.
Neem bv de uitdrukking "Jezus' laatste avondmaal". Dat betekent dat het het laatste avondmaal is wat Jezus genoot zoals ik het hier met apostrof schrijf.

Zou ik "Jezus laatste avondmaal" schrijven dan verliezen de 3 woorden hun betekenis. dan hebben 'Jezus' en 'laatste avondmaal' geen verband meer met elkaar.
Michelangelo2

Tufkah schreef: 10 dec 2024, 10:51
Michelangelo2 schreef: 10 dec 2024, 10:45
Neem bv de uitdrukking "Jezus' laatste avondmaal". Dat betekent dat het het laatste avondmaal is wat Jezus genoot zoals ik het hier met apostrof schrijf.

Zou ik "Jezus laatste avondmaal" schrijven dan verliezen de 3 woorden hun betekenis. dan hebben 'Jezus' en 'laatste avondmaal' geen verband meer met elkaar.
Jezus is vanwege de s een uitzondering op de algemene regel.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Reiziger

Bericht door Reiziger »

peda schreef: 09 dec 2024, 13:58
Peda (in mijn eigen woorden 'vertaald') schreef: Als groot volger van de negatieve theologie, (over de transcendentie is niets te weten), poogt Barth het kennen van de NIET te kennen transcendentie van de Vader/Godheid, middels de ultieme centralisering van Jezus Christus/Christus Jezus, immanent handen en voeten te geven.
Zo maar een eerste aanzet, ik ben benieuwd naar het antwoord van Reiziger op deze interessante vraagstelling over m.i. Vader ( Transcendent ) en Zoon, Jezus Christus ( Immanent ).
Eerst nog wat opmerkingen over de theologie van Karl Barth

Uniek voor Karl Barth was dat hij het begrip: "Der ganz Andere" in de theologische wereld introduceerde. Zie o.a. dit artikel. Binnen de theologische wereld kan men over God enkel maar spreken over wie of wat Hij NIET is. Dat geldt ook voor alle begrippen die direct uit het bestaan van God worden herleid en die we met Hem in verband willen brengen in ons denken en spreken, dus in onze communicatie.

De mens kan enkel maar in beelden communiceren. In onze spreken gebruiken we altijd beelden. Beelden die worden opgeroepen in het denken van degene met wie we spreken. Zonder beelden valt er niet te communiceren. Als we doos over God, die we echter in geen enkel beeld in ons spreken kunnen uitdrukken, heeft de mens echt een probleem. Er rest ons dus niets anders dan God uit te drukken in wat of wie (zelfs dat weten we niet!) we wel kunnen uitdrukken en dat is wie of wat Hij niet is. En dat doet Karl Barth door God uit te drukken in wie of wat Hij wél is: de volkomen of volmaakt Andere.

Nu kunnen we over God of Zijn eigenschappen (positief) spreken, door ze ‘volkomen’ of ‘volmaakt’ anders te (be)noemen.

Als we spreken over het beeld dat we van God maken, weten we per definitie dat we het niet hebben over God zelf, maar over het beeld dat iedere mens voor zichzelf heeft gemaakt. Dus kunnen we, volgens Karl Barth, beter spreken over de ‘volmaakt’ of ‘volkomen’ Andere. En dat geldt ook voor elke kwaliteit die we (God) = De volkomen Andere, toedichten. We willen iets overbrengen over de Liefde van (God), maar de spreken over: de volkomen Liefde. Analoog hieraan: De rechtvaardigheid van (God) wordt dan: de volkomen Rechtvaardigheid. De wil van (God) wordt dan: de volkomen Wil. Enzovoort, enzovoort. Maar ook kunnen we nu spreken over de werkelijkheid, de tijd, de plaats, de verschijning van (God); we spreken dan over de volmaakte/werkelijkheid, de volkomen tijd, de volmaakte plaats, of de volkomen verschijning van de Andere.

Op deze manier wordt ons spreken over God onderdeel van de positief uitgedrukte, maar negatieve theologie.

Ik ben van mening dat we nu positief over de trancedente = onkenbare (God) kunnen spreken, zonder ons een beeld te vormen. Immers elk beeld schiet te kort om een God te omschrijven die volkomen of volmaakt is.

Van transcendent naar immanent

De „volkomen Andere“ is en blijft transcendent. Wat we in elk geval wel kunnen zeggen is dat God een geest is. We kunnen de Geest van God dan het beste omschrijven als: de geest van de „volkomen Andere“. Of, samengesteld, als: „Dé Geest“ oftewel de Heilige (heilig = afgezonderd) Geest.

Maar hoe zit het dan met Jezus (de) Christus? Jezus was, uitgezonderd zijn verwekking, een gewoon mens!

Het verschil tussen Jezus en de andere mensen is dat Hij niet zondigde.

Jezus voldeed aan de scheppingsopdracht (Genesis 2:16-17 (NBG1951): "En de HERE God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.") en was vanaf Zijn geboorte gehoorzaam aan God; Hij at NIET van de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad. Dat maakt Jezus uniek en daarom heeft God Hem verhoogd boven alle andere mensen en Hem als hun leidsman aangewezen en Hem als Koning van God’s Koninkrijk aangesteld.

De mens Jezus is, getuige Zijn opstanding uit de dood (of ’vanuit de doden’, ‘tussen de doden uit’) opgenomen binnen de transcendentie van God. De mens Jezus is daardoor „de volkomen Andere mens“ of „Goddelijke Mens“ geworden. Nog steeds is Jezus geheel mens, maar Goddelijk (gemaakt of verklaard). Hij voldoet dus als Enige volkomen aan het beeld van God, zoals aangekondigd in Genesis 1:26. Hij is de Eerstgeborene van een geheel nieuw geslacht, de Goddelijke mensheid. Daarom wordt Hij de nieuwe of ware Adam genoemd en is die Goddelijke mensheid, de nieuwe of ware Eva.

<BREAK>

Hallo Peda,

Vanwege persoonlijke omstandigheden, moet ik op dit punt (plotseling, ik weet ’t) het schrijven van uitgebreide berichten op het forum even afbreken. Het schrijven van korte reacties lukt nog wel, maar lang achter de Mac zitten is voor mij nu even ‘out-of-bount’.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Beste Dingo,

Maak er dan maar gewoon "Reizigers" van in beide draadjes, dus zonder '.

PS: Ik zou wel willen dat iedereen mijn andere berichten ook net zo goed zou lezen als mijn opmerking over die 'apostrophe'.Wat een 'pijpzijkerij', neem me niet kwalijk, aub.
Michelangelo2

Reiziger schreef: 10 dec 2024, 11:58
Beste Dingo,

PS: Ik zou wel willen dat iedereen mijn andere berichten ook net zo goed zou lezen als mijn opmerking over die 'apostrophe'.Wat een 'pijpzijkerij', neem me niet kwalijk, aub.
Dit in reactie op veel inhoudsloze berichten van meerdere forummers. Neem mij ook aub niet kwalijk.
De apostrof was nog het meest interessant.

https://youtu.be/uLlv_aZjHXc?si=mMAY_R-pckfbnxbb

Monty Python.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Reiziger schreef: 10 dec 2024, 11:58
Beste Dingo,

Moet het geen 'pijpz ei kerij' zijn? (Grapje).
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Reiziger schreef: 10 dec 2024, 11:49 Binnen de theologische wereld kan men over God enkel maar spreken over wie of wat Hij NIET is. Dat geldt ook voor alle begrippen die direct uit het bestaan van God worden herleid en die we met Hem in verband willen brengen in ons denken en spreken, dus in onze communicatie.
Ben je opeens overgestapt op de negatieve theologie?

Als we spreken over het beeld dat we van God maken, weten we per definitie dat we het niet hebben over God zelf, maar over het beeld dat iedere mens voor zichzelf heeft gemaakt.
Precies het punt wat ik hier altijd al maak. Wie God 'denkt' bedenkt een zelfgeschapen God.
Dus kunnen we, volgens Karl Barth, beter spreken over de ‘volmaakt’ of ‘volkomen’ Andere. En dat geldt ook voor elke kwaliteit die we (God) = De volkomen Andere, toedichten. We willen iets overbrengen over de Liefde van (God), maar de spreken over: de volkomen Liefde. Analoog hieraan: De rechtvaardigheid van (God) wordt dan: de volkomen Rechtvaardigheid. De wil van (God) wordt dan: de volkomen Wil. Enzovoort, enzovoort. Maar ook kunnen we nu spreken over de werkelijkheid, de tijd, de plaats, de verschijning van (God); we spreken dan over de volmaakte/werkelijkheid, de volkomen tijd, de volmaakte plaats, of de volkomen verschijning van de Andere.
Als je geen betekenis kunt geven (negatieve theologie) , dan kun je ook geen betekenis geven aan het woord 'volkomen'. Tenzij je natuurlijk buiten het denken om weet hebt van het begrip volkomen. Daarom volg ik Karl Barth ook niet, want volkomen plaats of tijd bestaan niet, dat komt uit het denken voort. Volkomen verschijning ook niet trouwens.
Op deze manier wordt ons spreken over God onderdeel van de positief uitgedrukte, maar negatieve theologie.
Ik begrijp nu wat het probleem is, je probeert de negatieve theologie positief uit te drukken.
peda

Bericht door peda »

Reiziger schreef: 10 dec 2024, 11:49

Uniek voor Karl Barth was dat hij het begrip: "Der ganz Andere" in de theologische wereld introduceerde. Zie o.a. dit artikel. Binnen de theologische wereld kan men over God enkel maar spreken over wie of wat Hij NIET is. Dat geldt ook voor alle begrippen die direct uit het bestaan van God worden herleid en die we met Hem in verband willen brengen in ons denken en spreken, dus in onze communicatie.
Hallo Peda,

Vanwege persoonlijke omstandigheden, moet ik op dit punt (plotseling, ik weet ’t) het schrijven van uitgebreide berichten op het forum even afbreken. Het schrijven van korte reacties lukt nog wel, maar lang achter de Mac zitten is voor mij nu even ‘out-of-bount’.
Hallo Reiziger,

Neem rustig de tijd.
Kant met zijn "" Ding an Sich "' en Barth met zijn "' Der ganz Andere "' zijn mij prima bekend evenals de voor mij
favoriete negatieve theologie.
De overgang van negatieve theologie naar positieve theologie middels Openbaring, dat is voor mij het "' boeiende "" van het
domein metafysica.
Ik wacht rustig op jouw vervolg en kijk dan of jij voor mij "' pareltjes "' in de rugzak hebt. :thumb1:
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Tufkah schreef: 10 dec 2024, 12:27 Ik begrijp nu wat het probleem is, je probeert de negatieve theologie positief uit te drukken.
Ik heb al eerder geopperd, dat "theologie" niet 'positief' noch 'negatief' is; het is het 'denken' dat een richting heeft. Het denken dat 'Christus' als enige, richting heeft is Positief; al het overige 'denken' is, per definitie, Negatief.

Daarom druk ik me met 'positieve' gerichte uitdrukkingen in 'negatieve' bewoordingen uit.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Reiziger schreef: 10 dec 2024, 14:23
Tufkah schreef: 10 dec 2024, 12:27 Ik begrijp nu wat het probleem is, je probeert de negatieve theologie positief uit te drukken.
Ik heb al eerder geopperd, dat "theologie" niet 'positief' noch 'negatief' is; het is het 'denken' dat een richting heeft. Het denken dat 'Christus' als enige, richting heeft is Positief; al het overige 'denken' is, per definitie, Negatief.

Daarom druk ik me met 'positieve' gerichte uitdrukkingen in 'negatieve' bewoordingen uit.
Laat ik het zo zeggen: God begint waar het denken eindigt. Negatieve theologie beoogt dan ook een wisseling van perspectief: de innerlijke realisatie dat met iedere eigenschap welke we God toekennen we ons zelf verwijderen van God. Zelfs als ik zeg; "God is goed" (Wat Jezus ook zegt in het Evangelie) dan dicht ik God een eigenschap toe binnen mijn eigen denken.

Ik ben het oneens dat 'denken' een richting heeft. Wat het 'denken' wel doet is de tegengestelden tegen over elkaar zetten. Voorbeeld: sommige christenen hebben het over de christelijke God. Als de term christelijke God binnen het denken post vat, dan komt de christelijke God tegenover bijvoorbeeld Allah te staan. Dan is het alsof de christelijke God één van de vele Goden is. (Binnen het denken dan). **)

Dit gezegd hebbende druk ik mijzelf op dit forum uit in woorden welke mijn denken voortbrengen. Waar ik over God, de Bijbel en aanverwante zaken schrijf, daar lieg ik per definitie. Ik ben mij daarvan bewust, dus vind ik opmerkingen als 'gewauwel' geen enkel probleem. Er zijn geen woorden (Ook niet die in de Bijbel) die het onzegbare kunnen uitdrukken.

Dit wederom gezegd hebbende lees ik dan tóch in de Bijbel over zaken welke niet gezegd kunnen worden. De auteurs van de Bijbel zijn er dan toch in geslaagd om het onzegbare te zeggen. Dat is de gelaagdheid van de Bijbel: de mens kan zich buiten het denken wagen (Buiten het veld der overtuigingen zoals ik dat dan noem) en daarmee ook buiten het creatuurlijke (het geschapene). Bijvoorbeeld het "onbedekt aangezicht" waar Paulus het over heeft, dat kan het denken niet bedenken. Het denken kan niet (be)vatten de betekenis daar van.

**) Dit verwijst ook naar de onkenbaarheid van God. Het menselijk denken denkt aan de hand van de tegendelen. Doch God is Een en kent derhalve geen tegendeel. God is in Zichzelf Een. Vanuit die negatie krijgen de Vader en de Zoon ook een andere betekenis. Immers: waar een Vader is, is ook een Zoon. En vice versa. Vaders zonder zonen bestaan niet. Enfin, ook daar is een wisseling van perspectief.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Nog even over het denken dat Christus als richting heeft.

In de negatieve theologie maakt men ook geen beeld van Christus, maar wordt de Bijbel gevolgd. Mijn denken kan nooit richting Christus uit gaan. Daar zit een logica achter. Jezus zegt: "Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben." Dit Christuslicht schijnt in de duisternis. Iets wat schijnt heeft richting.

Wie Christus volgt (in negatie) denkt dit Christuslicht niet, maar laat het licht schijnen in de duisternis. Als je dus met Jezus in het licht wandelt, dan blijf je zelf in de duisternis staan. Dit klinkt tegenstrijdig, maar het Christuslicht schijnt op jou. Je bent zelf de duisternis. Dan krijgt niet het denken richting, maar het Christuslicht krijgt richting: je wordt verlicht door het Christuslicht terwijl je geen kennis hebt van dat licht.

Dan 'heb' je het licht des levens misschien op den duur. Want het dient uiteraard wel een levenswijze te zijn. Je kunt niet zo af en toe met Jezus in het licht wandelen en als het je beter uit komt even wat anders doen.
Laatst gewijzigd door Tufkah op 10 dec 2024, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.