Nee ik verwacht wel een upgrade van het lichaam, zonder ziekten dus.Tufkah schreef: 30 apr 2025, 18:47Het gaat sowieso niet werken, wie wil er lichamelijk opgewekt worden als je bv aan kanker bent gestorven? Wordt er dan een uitgeteerd lichaam opgewekt? Wordt de kanker weggetoverd door God?Dat_beloof_ik schreef: 30 apr 2025, 18:27
Maar het werkt niet. Ik heb mijn opa alleen als kind gekend. Die gaat mij niet als volwassene herkennen en ik hem ook niet als 40 jarige.
CONCLAAF VATICAAN.
-
- Man/Vrouw: M
Re: CONCLAAF VATICAAN.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Wij begrijpen die taal misschien niet altijd, net zoals de apocalyptische taal van Openbaring, maar onze vroegste voorouders in het geloof begrepen haar wél. Zij kenden deze tekst, net als de andere Bijbelteksten, verschillende betekenislagen toe. Dit visoen werd daarin vrij algemeen begrepen als onder meer een heenwijzing naar de opstanding der doden, voornamelijk ook omdat Christus zelf deze opstanding onderwees.Inktvlam schreef: 30 apr 2025, 19:21 Jij leest die Bijbelteksten letterlijk. Maar als je 't letterlijk neemt, krijg je de grootst mogelijke onzin. Zo moet je die teksten dus niet lezen. Die profetische teksten zijn geschreven in een taal die wij niet meer begrijpen. Het is geschreven in de taal van beelden en overeenkomsten.
Door evengoed naar hen te luisteren in het begrijpen van de Schrift, kunnen we zo alsnog erachter komen wat zij geloofden, wat ons door de eeuwen heen is overgeleverd en wat wij dus ook mogen of moeten geloven. Het christendom is immers tweeduizend jaar geleden ontstaan en van daaruit verder uitgekristalliseerd, met haar wortels in een nog veel oudere godsdienst, niet vandaag de dag.
De betekenis die jij geeft is op zich best mooi, maar hoeft niet de traditionele uitleg in de weg te staan en kan daarop zelfs een waardevolle aanvulling zijn. Het is sowieso niet de enige echte betekenis, omdat er dus verschillende betekenislagen zijn en dezelfde tekst in verschillende tijden of culturen weer verschillende betekenissen kan hebben.
Vrede en alle goeds
-
Kortom, je mag een wensenlijstje inleveren bij God? Want je wilt natuurlijk niet als een 90 jarige terug in het vlees komen, dan maar een upgrade naar toen je 30 was. Ik vind het wel bijzonder. In deze wereld zijn alle vleselijke mensen d.m.v. seks veroorzaakt, maar nu blijkt God dat helemaal niet nodig te hebben.Messenger schreef: 30 apr 2025, 20:23Nee ik verwacht wel een upgrade van het lichaam, zonder ziekten dus.Tufkah schreef: 30 apr 2025, 18:47
Het gaat sowieso niet werken, wie wil er lichamelijk opgewekt worden als je bv aan kanker bent gestorven? Wordt er dan een uitgeteerd lichaam opgewekt? Wordt de kanker weggetoverd door God?
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
-
Zeker, maar jij schreef "je komt tot hen in een herkenbare vorm".Messenger schreef: 30 apr 2025, 20:21Dan kun je je aan elkaar voorstellen denk ik?Dat_beloof_ik schreef: 30 apr 2025, 18:27
Maar het werkt niet. Ik heb mijn opa alleen als kind gekend. Die gaat mij niet als volwassene herkennen en ik hem ook niet als 40 jarige.
-
SLOTJE!!!!!
Het gaat niet meer over waar het over moet gaan.
Het gaat niet meer over waar het over moet gaan.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Je mag met je vrije wil altijd alles kiezen, God manifesteert de uitkomst.Tufkah schreef: 30 apr 2025, 23:08Kortom, je mag een wensenlijstje inleveren bij God? Want je wilt natuurlijk niet als een 90 jarige terug in het vlees komen, dan maar een upgrade naar toen je 30 was. Ik vind het wel bijzonder. In deze wereld zijn alle vleselijke mensen d.m.v. seks veroorzaakt, maar nu blijkt God dat helemaal niet nodig te hebben.Messenger schreef: 30 apr 2025, 20:23
Nee ik verwacht wel een upgrade van het lichaam, zonder ziekten dus.
Je kunt je volgens mij zelf upgraden in een lichaamsvorm die je nooit gehad hebt.
We hebben het toch over de hemel, het hiernamaals? Daar is ook geen lineaire tijd. Alles vindt sequentieel en simultaan tegelijk plaats.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Teksten als “opstanding van het vlees” en “in mijn vlees zal ik God zien” (Job 19:26, Daniël 12:2, Jesaja 26:19) zijn eveneens niet letterlijk bedoeld. Het stoffelijk overschot na de dood vergaat na verloop van tijd of ziet er niet meer uit of wordt verbrand. Hoe zou er dan nog een lichamelijke opstanding kunnen zijn? Paulus is daar duidelijk over: "Vlees en bloed kunnen het rijk Gods niet beërven, ook zal het vergankelijke het onvergankelijke niet beërven" (1 Kor.15:50). Onder de opstanding van het vlees moeten we de goede werken van de ware naastenliefde verstaan. Deze zijn als het ware het vlees van de ziel. De Bijbel zegt: “uw werken volgen u na” (Openbaring 14:13).Robert Frans schreef: 30 apr 2025, 22:21Wij begrijpen die taal misschien niet altijd, net zoals de apocalyptische taal van Openbaring, maar onze vroegste voorouders in het geloof begrepen haar wél. Zij kenden deze tekst, net als de andere Bijbelteksten, verschillende betekenislagen toe. Dit visoen werd daarin vrij algemeen begrepen als onder meer een heenwijzing naar de opstanding der doden, voornamelijk ook omdat Christus zelf deze opstanding onderwees.Inktvlam schreef: 30 apr 2025, 19:21 Jij leest die Bijbelteksten letterlijk. Maar als je 't letterlijk neemt, krijg je de grootst mogelijke onzin. Zo moet je die teksten dus niet lezen. Die profetische teksten zijn geschreven in een taal die wij niet meer begrijpen. Het is geschreven in de taal van beelden en overeenkomsten.
Door evengoed naar hen te luisteren in het begrijpen van de Schrift, kunnen we zo alsnog erachter komen wat zij geloofden, wat ons door de eeuwen heen is overgeleverd en wat wij dus ook mogen of moeten geloven. Het christendom is immers tweeduizend jaar geleden ontstaan en van daaruit verder uitgekristalliseerd, met haar wortels in een nog veel oudere godsdienst, niet vandaag de dag.
De betekenis die jij geeft is op zich best mooi, maar hoeft niet de traditionele uitleg in de weg te staan en kan daarop zelfs een waardevolle aanvulling zijn. Het is sowieso niet de enige echte betekenis, omdat er dus verschillende betekenislagen zijn en dezelfde tekst in verschillende tijden of culturen weer verschillende betekenissen kan hebben.
Lees Jezus in gesprek met Petrus en met anderen.
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/5/238/
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/10/9/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
-
Binnen tijdruimte is er lineaire tijd, daar vindt alles op volgorde plaats. Je kunt pas een nieuwe paus kiezen als de oude dood is of afgetreden , zo eenvoudig is het. Dat wat we eeuwigheid noemen is non-lineair, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat alles sequentieel en simultaan tegelijk plaats heeft.Messenger schreef: 01 mei 2025, 09:13
We hebben het toch over de hemel, het hiernamaals? Daar is ook geen lineaire tijd. Alles vindt sequentieel en simultaan tegelijk plaats.
En daar zit ook de crux in deze vreemde discussie, wie de eeuwigheid synoniem denkt aan het hiernamaals, die slaat alle planken mis die er zijn. Morgen 2 mei, dát is hiernamaals. Hiernamaals is een moment in de lineaire tijd. Ik zie hier een discussie van mensen die fantaseren over de toekomstige tijd, en dat terwijl de eeuwigheid er al lang al is.......
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
-
- Moderator
Er zijn ooit 2 pausen geweest. Dus dat klopt niet helemaal.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
-
Middels een nieuw opstandingslichaam, dat zelfs nog vele malen werkelijker, echter is dan ons oude lichaam. Ook dat lees je terug in Korintiërs 15. Paulus verbindt de opstanding der doden heel direct met de opstanding van Christus. En Christus stond ook met zijn lichaam in verheerlijkte staat op. Mensen herkenden Hem, tenzij Hij hen bewust daarvoor tijdelijk verblindde. Hij was geen geest, maar kon aangeraakt worden, een vis eten, maar nu ook door gesloten deuren gaan. Christus is echt verrezen uit de dood.Inktvlam schreef: 01 mei 2025, 17:05 Teksten als “opstanding van het vlees” en “in mijn vlees zal ik God zien” (Job 19:26, Daniël 12:2, Jesaja 26:19) zijn eveneens niet letterlijk bedoeld. Het stoffelijk overschot na de dood vergaat na verloop van tijd of ziet er niet meer uit of wordt verbrand. Hoe zou er dan nog een lichamelijke opstanding kunnen zijn?
Paulus is daar duidelijk over: "Vlees en bloed kunnen het rijk Gods niet beërven, ook zal het vergankelijke het onvergankelijke niet beërven" (1 Kor.15:50). Onder de opstanding van het vlees moeten we de goede werken van de ware naastenliefde verstaan. Deze zijn als het ware het vlees van de ziel. De Bijbel zegt: “uw werken volgen u na” (Openbaring 14:13).
Paulus vergelijkt het met een zaad dat in de akker wordt begraven en uiteindelijk uitgroeit tot een gewas. De kiem van het gewas ligt dus al geheel in dat zaad, dat volgens Paulus moet sterven om als gewas uit te groeien. Het zaad wordt dus niet vervangen door het gewas, maar het gewas komt uit het zaad voort. En net zoals het gewas vele malen groter en sterker is dan het zaad, zo is het opstandingslichaam dat ook. En net zoals het gewas zowel herkenbaar als totaal nieuw is, zo is het opstandingslichaam dat ook.
Het christendom heeft daarom altijd de lichamelijke opstanding uit de dood beleden. Niet direct na je dood in de hemel, maar na de wederkomst van Christus, als hemel en aarde één en nieuw worden. Ook het jodendom zelf beleed ten tijde van Christus de opstanding uit de dood in een toekomstig rijk, waar Jezus in zijn spreken nog weleens aan refereert.
Dit is geen canoniek geschrift en sowieso is met Christus de openbaring al voltooid.Lees Jezus in gesprek met Petrus en met anderen.
Vrede en alle goeds
-
Eenmaal zelfs drie.
Dat kwam zo:
Er was een Paus en een tegen Paus.
Om dit op te lossen werden beide afgezet en benoemde men een derde.
Helaas de twee eerste Pausen namen daar geen genoegen mee en bleven Paus, toen waren er drie.

En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Snelheid heeft gelijk. Zullen we dit topic weer on topic laten gaan? Het is wel erg onbeleefd zoals het nu gaat. En het conclaaf moet nog komen dus lijkt het me wel leuk als dit topic open kan blijven, voor het onderwerp waarvoor het geopend is.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Johannes 3:3-4)
-
Dat was vervelend, vooral voor de gelovigen. Was je aan één paus gelieerd werd je door de andere geëxcommuniceerd. Aangezien onbepaald was wie de echte nu eigenlijk was, was je altijd de klos.
-
Dank @Jon,want het mooiste moet nog komen het Conclaaf nou en dan kunnen we mooie discussie krijgen.Jon schreef: 01 mei 2025, 18:36
Snelheid heeft gelijk. Zullen we dit topic weer on topic laten gaan? Het is wel erg onbeleefd zoals het nu gaat. En het conclaaf moet nog komen dus lijkt het me wel leuk als dit topic open kan blijven, voor het onderwerp waarvoor het geopend is.
Du verzoeke dit onderwerp te laten waar voor het bedoeld is.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Er valt momenteel ook weinig te melden over het conclaaf, dat moet allemaal nog komen. Bovendien is er nauwelijks een topic, want Snelheid riep:Jon schreef: 01 mei 2025, 18:36
Men was reeds snel uitgeroepen over de kanshebbers. Dus verbeiden we wat de tijd met "na de dood voorstellingen". Een geliefde bezigheid van de vleselijke mens. Immers een ieder die uit de Geest is die weet niet waar hij naar toe gaat.Snelheid schreef: 27 apr 2025, 10:00 Wie wordt de volgende Paus.................
ROEPT U MAAR.............. wie van de Kardinalen.
-
Maar heb het dan over kardinalen,is genoeg over te vertellen.Tufkah schreef: 01 mei 2025, 19:55Er valt momenteel ook weinig te melden over het conclaaf, dat moet allemaal nog komen. Bovendien is er nauwelijks een topic, want Snelheid riep:Jon schreef: 01 mei 2025, 18:36
Men was reeds snel uitgeroepen over de kanshebbers. Dus verbeiden we wat de tijd met "na de dood voorstellingen". Een geliefde bezigheid van de vleselijke mens. Immers een ieder die uit de Geest is die weet niet waar hij naar toe gaat.Snelheid schreef: 27 apr 2025, 10:00 Wie wordt de volgende Paus.................
ROEPT U MAAR.............. wie van de Kardinalen.
Maar met het Conclaaf kan men hier weer los,daar is deze draad voor.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Men kan de lichamelijke opstanding wel beleden hebben, maar als je een beetje doordenkt moet je tot de conclusie komen dat het in de letterlijk betekenis helemaal niet mogelijk is. Omdat er meestal van het materiële lichaam helemaal niets meer over is.Robert Frans schreef: 01 mei 2025, 18:21 Het christendom heeft daarom altijd de lichamelijke opstanding uit de dood beleden. Niet direct na je dood in de hemel, maar na de wederkomst van Christus, als hemel en aarde één en nieuw worden. Ook het jodendom zelf beleed ten tijde van Christus de opstanding uit de dood in een toekomstig rijk, waar Jezus in zijn spreken nog weleens aan refereert.
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/6/54/
Als bijvoorbeeld een menselijk lichaam door een zeedier is opgegeten, en dat zeedier is weer door een ander dier opgegeten. Wat is er dan nog over van het oorspronkelijke menselijke lichaam?
Sommige gelovigen schijnen te denken dat de overledenen in een soort superlange winterslaap belanden, geduldig snurkend tot de jongste of de dag des oordeels. Welk nut dient dat? Zo'n winterslaap is natuurlijk volslagen nutteloos en onzinnig. De jongste dag is de dag dat je sterft. Het is de eerste dag in het hiernamaals. In het Bijbelse verhaal van de arme Lazarus en de rijke man (Luc.16:19-31) is geen sprake van een winterslaap. En bij sommige bijna-doodervaringen vertellen de betrokkenen over ontmoeting en communicatie met overledenen. Uit deze zaken blijkt dus niets van een winterslaap na de lichamelijke dood.
Ik bepaal zelf wel wat wat canoniek is. Daar heb ik geen priester of kerk bij nodig. Ieder mens moet zelf denken, zelf zoeken en zelf vinden. Met de Bijbel ligt het evangelie weliswaar vast, maar veel wordt er niet begrepen en ook blijven er altijd vragen open. Nieuwe openbaringen zijn voorzegd in de Bijbel.Robert Frans schreef:Dit is geen canoniek geschrift en sowieso is met Christus de openbaring al voltooid.Lees Jezus in gesprek met Petrus en met anderen.
– “Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.” (Joh.14:26)
– “Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat.” (Joh.16:12-13)
– “Ik heb jullie dit alles in beelden verteld, maar er komt een tijd dat ik niet meer in beelden spreek, maar jullie zonder omwegen over de Vader vertel.” (Joh.16:25)
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
-
-
Meer on-topic dan:
Ik kwam laatst deze scène uit de serie The Young Pope tegen. Hierin betreedt de nieuwe paus een Sixtijnse kapel vol kardinalen op een, wel, wat meer traditionelere wijze. Staande op het platform van de sedia gestatoria, een soort troon, wordt hij plechtig naar binnen gedragen, met de tiara op en geflankeerd met twee flabella, de grote veren 'waaiers.'
De serie zelf heb ik niet gevolgd en interesseert mij ook niet bijzonder, maar eigenlijk zou ik best wel wat meer van de schoonheid en grandeur van de katholieke liturgie terug willen zien komen. Een pauselijke kroning is nog steeds mogelijk als de nieuwe paus dat wil en hoewel de kans heel klein is dat dat ooit nog gebeurt, zou ik dat stiekem toch wel heel episch vinden. Maar ook buiten de pauselijke plechtigheden zou de liturgie best wel weer iets uitgebreider en 'tridentijnser' mogen zijn. De nieuwe liturgie is zeker mooi, met meer betrokkenheid van het volk, maar ook wel vrij basic vergeleken met de klassieke liturgieën van weleer.
Ik vind de bijna wereldwijde trend om alle tradities, culturele uitingen en plechtigheden te versoberen en te 'verzakelijken' eigenlijk best wel jammer. Architectuur, kunst, ceremoniëel, kleding, omgangsvormen, het wordt allemaal informeler, uniformer en efficiënter. En vaak ook gewoon ronduit lelijker. Waren pakhuizen vroeger fraaie panden in de stad, nu zijn het lelijke blokken in weilanden. Terwijl de samenleving er niet per se liefdevoller en, wel, mooier op wordt. En zo gek is dat niet. Als je alle verbeelding, schoonheid en mysterie wegbezuinigd, waar kan de menselijke geest zich dan nog aan optrekken? Wat kan ons dan nog verheffen?
Juist de kerk mag daar best wel wat meer tegenin gaan, zonder de waarden waar onder meer paus Franciscus voor stond te verzaken. Integendeel: schoonheid en zorgzaamheid zijn altijd hand in hand gegaan. De blik op de hemel kan juist aanmoedigen om daar steeds meer naar te groeien. In de liturgie kan ook de paus voornamelijk de schoonheid en majesteit van Christus tonen, daarbuiten zijn nabijheid en eenvoud. Misschien dat de nieuwe paus straks daar wat meer een keer in wil brengen?
Ik kwam laatst deze scène uit de serie The Young Pope tegen. Hierin betreedt de nieuwe paus een Sixtijnse kapel vol kardinalen op een, wel, wat meer traditionelere wijze. Staande op het platform van de sedia gestatoria, een soort troon, wordt hij plechtig naar binnen gedragen, met de tiara op en geflankeerd met twee flabella, de grote veren 'waaiers.'
De serie zelf heb ik niet gevolgd en interesseert mij ook niet bijzonder, maar eigenlijk zou ik best wel wat meer van de schoonheid en grandeur van de katholieke liturgie terug willen zien komen. Een pauselijke kroning is nog steeds mogelijk als de nieuwe paus dat wil en hoewel de kans heel klein is dat dat ooit nog gebeurt, zou ik dat stiekem toch wel heel episch vinden. Maar ook buiten de pauselijke plechtigheden zou de liturgie best wel weer iets uitgebreider en 'tridentijnser' mogen zijn. De nieuwe liturgie is zeker mooi, met meer betrokkenheid van het volk, maar ook wel vrij basic vergeleken met de klassieke liturgieën van weleer.
Ik vind de bijna wereldwijde trend om alle tradities, culturele uitingen en plechtigheden te versoberen en te 'verzakelijken' eigenlijk best wel jammer. Architectuur, kunst, ceremoniëel, kleding, omgangsvormen, het wordt allemaal informeler, uniformer en efficiënter. En vaak ook gewoon ronduit lelijker. Waren pakhuizen vroeger fraaie panden in de stad, nu zijn het lelijke blokken in weilanden. Terwijl de samenleving er niet per se liefdevoller en, wel, mooier op wordt. En zo gek is dat niet. Als je alle verbeelding, schoonheid en mysterie wegbezuinigd, waar kan de menselijke geest zich dan nog aan optrekken? Wat kan ons dan nog verheffen?
Juist de kerk mag daar best wel wat meer tegenin gaan, zonder de waarden waar onder meer paus Franciscus voor stond te verzaken. Integendeel: schoonheid en zorgzaamheid zijn altijd hand in hand gegaan. De blik op de hemel kan juist aanmoedigen om daar steeds meer naar te groeien. In de liturgie kan ook de paus voornamelijk de schoonheid en majesteit van Christus tonen, daarbuiten zijn nabijheid en eenvoud. Misschien dat de nieuwe paus straks daar wat meer een keer in wil brengen?
Vrede en alle goeds
-
Ik denk dat wat jij "de kerk" noemt wel wat anders heeft te doen dan haar tradities koesteren. Ruim eerst de bende aan ellende maar eens op. Maak je als kerk nederig en erken dat er, in naam van de kerk, vele slachtoffers zijn gemaakt. Wil je de schoonheid van Christus tonen als kerk dan maak je je klein en was je de voeten van de ander. Het wassen van andermans oren laat je dan dus achterwege en je kijkt naar de ellende die je als kerk hebt toegestaan.Robert Frans schreef: 02 mei 2025, 23:28 Meer on-topic dan:
Overigens is volgens mij de kerk Corpus Christi Cora in terra en niet gebonden aan welke denominatie dan ook.
-
Ik betoog juist dat die tegenstelling er helemaal niet hoeft te zijn. En we juist ook die schoonheid nodig hebben om meer liefdevol en ook nederig te worden. Net zoals we traditie nodig hebben om het heilig erfgoed dat we van onze voorouders hebben gekregen voort te zetten. Je kunt dus én de bende opruimen én het leven blijven vieren. Net zoals Israël een prachtige tabernakel en later tempel had, maar ook voor die tijd hele zorgzame wetten. Als je alleen maar mooie dingen mag maken en doen als je geen zonde meer begaat, dan zouden we op aarde dus nooit meer mooie dingen mogen maken en doen. We hebben echter beide elementen nodig om ten volle tot ons recht te komen. Laat één van deze elementen weg en dan krijg je inderdaad een bende. Zonder verbeelding geen compassie en zonder compassie geen verbeelding.Freerk schreef: 02 mei 2025, 23:38 Ik denk dat wat jij "de kerk" noemt wel wat anders heeft te doen dan haar tradities koesteren. Ruim eerst de bende aan ellende maar eens op. Maak je als kerk nederig en erken dat er, in naam van de kerk, vele slachtoffers zijn gemaakt.
Vrede en alle goeds
-
Geheel mee eens @RF.Robert Frans schreef: 02 mei 2025, 23:49Ik betoog juist dat die tegenstelling er helemaal niet hoeft te zijn. En we juist ook die schoonheid nodig hebben om meer liefdevol en ook nederig te worden. Net zoals we traditie nodig hebben om het heilig erfgoed dat we van onze voorouders hebben gekregen voort te zetten. Je kunt dus én de bende opruimen én het leven blijven vieren. Net zoals Israël een prachtige tabernakel en later tempel had, maar ook voor die tijd hele zorgzame wetten. Als je alleen maar mooie dingen mag maken en doen als je geen zonde meer begaat, dan zouden we op aarde dus nooit meer mooie dingen mogen maken en doen. We hebben echter beide elementen nodig om ten volle tot ons recht te komen. Laat één van deze elementen weg en dan krijg je inderdaad een bende. Zonder verbeelding geen compassie en zonder compassie geen verbeelding.Freerk schreef: 02 mei 2025, 23:38 Ik denk dat wat jij "de kerk" noemt wel wat anders heeft te doen dan haar tradities koesteren. Ruim eerst de bende aan ellende maar eens op. Maak je als kerk nederig en erken dat er, in naam van de kerk, vele slachtoffers zijn gemaakt.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
De traditie van misbruik, mishandeling, doding van kinderen, onteigenen van kinderen en dat soort dingen is een feit in de katholieke kerk. Die ellende zal de kerk eerst moeten opruimen (doorleven?) om werkelijk kerk van Christus te kunnen zijn (dat geld overigens ook voor andere stromingen die met de bijbel in de hand mensen hebben misbruikt of onderdrukt). Wil je het leven écht kunnen vieren dan moet je erkennen dat er slachtoffers zijn ten gevolge van jou manier van leven toch?Robert Frans schreef: 02 mei 2025, 23:49Ik betoog juist dat die tegenstelling er helemaal niet hoeft te zijn. En we juist ook die schoonheid nodig hebben om meer liefdevol en ook nederig te worden. Net zoals we traditie nodig hebben om het heilig erfgoed dat we van onze voorouders hebben gekregen voort te zetten. Je kunt dus én de bende opruimen én het leven blijven vieren. Net zoals Israël een prachtige tabernakel en later tempel had, maar ook voor die tijd hele zorgzame wetten. Als je alleen maar mooie dingen mag maken en doen als je geen zonde meer begaat, dan zouden we op aarde dus nooit meer mooie dingen mogen maken en doen. We hebben echter beide elementen nodig om ten volle tot ons recht te komen. Laat één van deze elementen weg en dan krijg je inderdaad een bende. Zonder verbeelding geen compassie en zonder compassie geen verbeelding.Freerk schreef: 02 mei 2025, 23:38 Ik denk dat wat jij "de kerk" noemt wel wat anders heeft te doen dan haar tradities koesteren. Ruim eerst de bende aan ellende maar eens op. Maak je als kerk nederig en erken dat er, in naam van de kerk, vele slachtoffers zijn gemaakt.
-
- Man/Vrouw: V
Wat ik schrijf wordt me misschien niet in dank afgenomen.Robert Frans schreef: 02 mei 2025, 23:28 Meer on-topic dan:
Het versoberen van de kerk en de rijke oude liturgie heeft duidelijke motivaties.
Jammer voor velen, die er nog door geraakt werden.
Wat een eventuele kroning van een nieuwe paus betreft.
Dat was vroeger ook meer een vertoon van rijkdom.
Wij zullen het moeten doen met een kroning van het staatshoofd af en toe.
En tja....ook voor theater worden nog flinke sommen neergeteld.
Je zou het Rijke Roomse Leven graag terugzien?
Maar bedenk, dat alle schoonheid en ook dus schone schijn op meerdere manieren zijn prijs heeft.

Laatst gewijzigd door Maria K op 03 mei 2025, 00:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
-
je bent een echte protestant jij zal het wel even vertellen hoe het zit.Freerk schreef: 02 mei 2025, 23:56De traditie van misbruik, mishandeling, doding van kinderen, onteigenen van kinderen en dat soort dingen is een feit in de katholieke kerk. Die ellende zal de kerk eerst moeten opruimen (doorleven?) om werkelijk kerk van Christus te kunnen zijn (dat geld overigens ook voor andere stromingen die met de bijbel in de hand mensen hebben misbruikt of onderdrukt). Wil je het leven écht kunnen vieren dan moet je erkennen dat er slachtoffers zijn ten gevolge van jou manier van leven toch?Robert Frans schreef: 02 mei 2025, 23:49
Ik betoog juist dat die tegenstelling er helemaal niet hoeft te zijn. En we juist ook die schoonheid nodig hebben om meer liefdevol en ook nederig te worden. Net zoals we traditie nodig hebben om het heilig erfgoed dat we van onze voorouders hebben gekregen voort te zetten. Je kunt dus én de bende opruimen én het leven blijven vieren. Net zoals Israël een prachtige tabernakel en later tempel had, maar ook voor die tijd hele zorgzame wetten. Als je alleen maar mooie dingen mag maken en doen als je geen zonde meer begaat, dan zouden we op aarde dus nooit meer mooie dingen mogen maken en doen. We hebben echter beide elementen nodig om ten volle tot ons recht te komen. Laat één van deze elementen weg en dan krijg je inderdaad een bende. Zonder verbeelding geen compassie en zonder compassie geen verbeelding.
En manier van leven...... tja geen mensen beschuldigen die nergens part nog deel een hebben die hard werken voor het naakte bestaan.
VERITAS VOS LIBERABIT.