Bonjour schreef: 25 jun 2025, 07:59
Jon schreef: 24 jun 2025, 18:38
Je hebt niets van Jezus begrepen Yours. Doch suit yourself, ik doe geen moeite meer.
[modbreak bonjour] Het christelijk geloof lijkt één geloof met Jezus centraal. maar de interpretaties lopen zo enorm uiteen dat je het ook honderden verschillende geloven kan noemen. Het is niet netjes om de ene interpretatie boven de andere te stellen. Op Geloofsgesprek zijn we allemaal gelijk
Dat moge zo zijn, maar beweren dat Jezus “zijn” “karma” zou hebben “ingelost” en “zijn” “ beker” heeft gedronken is in Christelijk opzicht pure blasfemie en onbijbels.
En dat we “allemaal gelijk” zijn, zegt niets over de vraag of iemand iets van Jezus heeft begrepen.
Ik doe geen moeite meer om het te proberen uit te leggen . En dat is mijn goed recht. Yours nagelt met haar opmerkingen Jezus namelijk
opnieuw aan het kruis en dat doet letterlijk pijn aan mijn lichaam met grotere gevolgen vandien. En daar pas ik voor. (Matteüs 25:1-13)
Yours gebruikt christelijke termen die een onbijbelse inhoud blijken te hebben. En dat mag maar dat betekent niet dat ik er op in hoef te gaan. Om te voorkomen dat daaruit de verkeerde conclusie getrokken zou kunnen worden dat ik zou instemmen met haar filosofie, heb ik met de zin volstaan dat ze van Jezus niets begrepen heeft maar dat ik geen moeite meer doe. Ze is
voor mij nu ver een grens overgegaan met haar onbijbelse oordelen over Jezus. En dat geef ik aan, zodat uit mijn verdere zwijgen op dergelijke opmerkingen niet kan worden geconcludeerd dat ik misschien met haar visie instem (onder het motto “wie zwijgt stemt toe”).
Elders merkte ze op dat Tufkah nog een paar keer zou moeten reïncarneren. Zulke opmerkingen
lijken onschuldig maar vormen het equivalent van een orthodoxe christen die iemand vervloekt (bestemming hel toewijst) omdat hij andermans dogma (in dit geval reincarnatiedogma) niet onderschrijft.
Yours maakt verder regelmatig gebruik van christelijke termen bijvoorbeeld dat ze “wedergeboren” zou zijn, maar heeft nog nooit antwoord gegeven op de vraag wat die wedergeboorte bij haar inhoudt. Daar hoeft ze ook geen antwoord op te geven (bij mij is de interesss verdwenen na dergelijke opmerkingen over Jezus), maar het is duidelijk dat dit niet de wedergeboorte kan zijn uit water en geest waar Jezus over spreekt in de bijbel. Het water symboliseert de
reiniging van zonden en de vernieuwing van het leven door de reinigende kracht van de Heilige Geest en het Woord van God, dat mensen reinigt van zonden in het hier en nu.
De doop, waarbij iemand ondergedompeld wordt in water, is een
symbool (niets meer dan dat maar wel een symbolische voorstelling van de Kern van het Evangelie) van deze vernieuwing en het afsterven van het oude leven om met Christus op te staan in een nieuw leven Hier en Nu. De Heilige Geest leidt bovendien in de volle waarheid van het Evangelie en bevestigt alles wat Jezus heeft gezegd en opgetekend staat in de bijbel.
Het geloof van Yours past natuurlijk prima in de bonte stoet van peda, net als dat van Messenger, Alpha, Robert enzovoort. Alleen is het tuintje van Yours nog niet gedefinieerd. Het tuintje van Jon is in elk geval niet het tuintje van Yours. Zoveel is zeker.
De bloemen van Yours zijn een eigen tuintje waard. Ze zou een spreekuur kunnen beginnen.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)