JW Library

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
J-W
Man/Vrouw: M

Re: JW Library

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 24 jun 2025, 15:10
............. Uitgekleed tot op het bot ben ik.
Dat weet ik als je de waarheid spreekt maar ik vroeg je dus waarom je voor jouw vreemde religie gekozen hebt, je noemt zelf nog meer redenen jouw weg niet te bewandelen dan ik kon bedenken. Wat heeft dat uitkleden tot op het bot jouw gebracht wat een ander zou missen?
Laatst gewijzigd door J-W op 24 jun 2025, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 24 jun 2025, 17:37
Yours schreef: 24 jun 2025, 17:30

Ik ben, gezien je onderschrift, benieuwd wat de clou voor jou is na je dood.
Zonder een uitspraak te doen over na-de-dood weet ik dat het zintuigelijk onderscheidingsvermogen eindigt met de fysieke dood. Het is de natuurlijke mens die sterft en daardoor kan alleen het geestelijk onderscheidingsvermogen overblijven. De clou is dan dat de zelf-illusie ook is gestorven. En daarmee het hiernamaals ook......

De 'grap' is dan dat de mens zelf in de zelf-illusie heeft geloofd. Het zelf/ego is immers een op empirische basis in dit leven geschapen reflectie van de wereld. Door wie geschapen? Door de zelf-illusie.
Wellicht incarneer je gewoon als een ‘niets’ opnieuw in een nieuwe bevruchte eicel.
Zodat je op die manier opnieuw in een nieuw leven zintuiglijk kunt gaan onderscheiden.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 24 jun 2025, 18:59
Tufkah schreef: 24 jun 2025, 17:37

Zonder een uitspraak te doen over na-de-dood weet ik dat het zintuigelijk onderscheidingsvermogen eindigt met de fysieke dood. Het is de natuurlijke mens die sterft en daardoor kan alleen het geestelijk onderscheidingsvermogen overblijven. De clou is dan dat de zelf-illusie ook is gestorven. En daarmee het hiernamaals ook......

De 'grap' is dan dat de mens zelf in de zelf-illusie heeft geloofd. Het zelf/ego is immers een op empirische basis in dit leven geschapen reflectie van de wereld. Door wie geschapen? Door de zelf-illusie.
Wellicht incarneer je gewoon als een ‘niets’ opnieuw in een nieuwe bevruchte eicel.
Zodat je op die manier opnieuw in een nieuw leven zintuiglijk kunt gaan onderscheiden.
In het "eeuwig nu" is er niets vooruit. Het enige wat de mens dan nog kan zeggen is: "ik ben niet de gelijkvormige aan de wereld".
Van de grap des levens krijgt men postuum de clou...
Tufkah

Bericht door Tufkah »

J-W schreef: 24 jun 2025, 18:50
............. Uitgekleed tot op het bot ben ik.
Dat weet ik als je de waarheid spreekt maar ik vroeg je dus waarom je voor jouw vreemde religie gekozen hebt, je noemt zelf nog meer redenen jouw weg niet te bewandelen dan ik kon bedenken. Wat heeft dat uitkleden tot op het bot jouw gebracht wat een ander zou missen?
Ik heb geen religie gekozen. Alleen geïnstitutionaliseerde religie wordt gekozen. (Of het wordt voor je gekozen.) Ik heb gedaan wat Jezus vraagt, dat is eigenlijk alles.
Jon

Bericht door Jon »

J-W schreef: 24 jun 2025, 14:01

Wie zegt dat jij de mystieke dood bent gestorven?
En wat heb je er aan als een God na je lichamelijke dood nog aan je denkt (als dat zo is) maar je wel dood laat? Ik begrijp echt niet waarom jouw religie zo aantrekkelijk voor je is, Alpha heeft religieus gezien tenminste nog een doel om voor te leven. Jij moet het doen met wat uitspraken van Paulus, dat je niet meer bent en dat Christus nu in je is en zo.
Aan de liefde van de Vader heb je dan ook niks. Je kunt er nog geen brood voor kopen. En je wordt er zelf ook niet beter van, want de illusie van toekomstvervulling is ook verdwenen. (Dat is juist de essentie) De natuurlijke mens heeft soms nog hoop op een betere toekomst of een betere wereld (idealisme). En de hiernamaals-gelovige heeft nog de hoop op een mooie toekomst na de dood. Ik zit hier maar een beetje in dat aftakelende lichaam te wachten op niks.

Als "mijn" religie aantrekkelijk zou zijn dan zou er sprake van een ego zijn. Het ego wil een religie die aantrekkelijk is, waarin hij of zij beloond gaat worden, ook al is het niet meer dan een gedachte. Ik leef in tegenwoordigheid van geest zonder verwachtingen zijnde. Zou ik verwachtingen hebben dan had ik geen tegenwoordigheid van geest.

Ik raad de smalle weg met de nauwe doorgang dan ook niet aan, je wint niks. Je krijgt letterlijk het 'niets'. Uitgekleed tot op het bot ben ik.

Thomas logos 21:

Maria (Magdalena) zei tot Jezus:
Waar lijken je leerlingen op?
Hij antwoordde haar:
Het zijn net kleine jongens, die zich ophouden op een stuk land, dat niet van hen is.
Als de eigenaars van het land komen, zullen ze zeggen: ‘Weg van ons land.’
Dan trekken de jongens hun kleren uit waar de eigenaars bij staan om maar zo gauw
mogelijk van het land af te kunnen en voor hen plaats te maken.
Daarom zeg ik dit:

Als de eigenaar van een huis weet dat een dief op komst is, dan zal hij wakker blijven en hij
zal niet toelaten, dat de dief de lemon muur van zijn huis op het kroondomein doorgraaft
om op die manier zijn bezittingen te stelen.

Daarom moeten jullie op je hoede zijn voor de wereld. Omgordt jullie lendenen met grote
kracht, dan hebben de rovers geen mogelijkheid om bij jullie binnen te dringen en de schat
(chrèma) die jullie bewaakt, te vinden.

Moge er onder jullie een man zijn, die zijn vak verstaat: als het grain gerijpt is, komt hij in
allerijl met zijn sikkel in zijn hand en oogst het.
Wie oren heeft om te horen, die hore.

Thomas logos 37:

Zijn leerlingen vroegen hem:
Wanneer zult U ons geopenbaard worden
En wanneer zullen wij U zien, zoals U werkelijk bent?
Hij sprak:
Als jullie je uitkleden en je niet schaamt
en jullie kleren pakt
en ze onder jullie voeten legt als kleine jongens
en ze vertrapt,
dan zullen jullie de Zoon van de Levende God aanschouwen en geen angst
kennen.

Het betekent dat de christen hier en nu de heerlijkheid van Christus kan schouwen als hij de begeerlijkheid heeft overwonnen door het sacrament van de heilige doop. En dan heb ik het niet over het doopwater van welke kerk dan ook. De Zoon doopt met vuur. (Geest). Dit heeft niets te maken met de rituelen van de kerk. En het vuur verteert de begeerten. De kleren zijn een metafoor voor de begeerten van het natuurlijke lichaam. De kleren verwijzen naar “de klederen van vellen” waarmee de Here volgens Genesis 3:21 Adam en Eva heeft bekleed na de zondeval.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 24 jun 2025, 15:16
Messenger schreef: 24 jun 2025, 14:45
De bijbelse God is voorwaardelijke liefde en roeit de mensheid soms uit en heeft een zoon die de mens moet verlossen van het gramschap van pa.
De mens moet gered worden maar dat is voorbehouden aan hen die in Jezus geloven.
De liefde van de Vader is inderdaad aan voorwaarden verbonden. Wie de wereld liefheeft die komt al niet in aanmerking voor de liefde van de Vader. En de mens dient ook de Zoon te aanvaarden en het boze niet toe te staan in zijn hart. Ook dient de mens zijn vijanden te vergeven en de mens mag niet oordelen. En zo kan ik een hele waslijst samenstellen welke de voorwaarden zijn voor de liefde des Vaders.
Dus geen vrije wil?
Messenger schreef:De God die ik ken is pure onvoorwaardelijke liefde. De mens heeft daardoor een onvoorwaardelijke vrije wil en God geneest en heelt alle ervaren verdriet, leed en pijn. Iedereen gaat naar de hemel.
Tufkah schreef: Daarom ben ik blij dat ik niet in een hiernamaals geloof. Iedereen gaat naar de hemel, zit je daar met Trump, Poetin, Netanyahu en meer van dat soort harteloze lieden.....
Je komt ze niet tegen als de mensen die zij waren, maar je herkent ze als zielen zoals jij die zich manifesteerden als mensen. En misschien heb je jezelf ook in mensrollen gemanifesteerd als in dat soort harteloze rollen...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 24 jun 2025, 19:14
J-W schreef: 24 jun 2025, 18:50

Ik heb geen religie gekozen. Alleen geïnstitutionaliseerde religie wordt gekozen. (Of het wordt voor je gekozen.) Ik heb gedaan wat Jezus vraagt, dat is eigenlijk alles.
Je omzeilt weer waar het om gaat. Of jij je juiste weg hebt bewandeld in navolging van Jezus, dat denken de meesten gelovigen van zichzelf. Ik vroeg wat het verschil is tussen jou en andere gelovigen omdat jij wel heel extreem met het geloof bezig bent zonder ergens naar uit te kijken wat Paulus met zijn geloof wel deed.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Leon schreef: 24 jun 2025, 16:53
Dat_beloof_ik schreef: 24 jun 2025, 16:47

Dat is ook waarom ik schreef
De JG die ik sprak waren vriendelijk over mijn SV. Ze gaven zelfs toe dat de vertaling van een bepaalde passage duidelijker was. Ik denk dat het hen dus vooral om duidelijkheid gaat in hun Bijbel. Binnen hun hechte gemeenschap. Dat een gemeenschap hecht is, kan je, volgens mij, niet tegen hen houden. Dat dit soms enge vormen aanneemt zou best kunnen. Je hebt nog altijd te maken met mensen.

Maar goed objectie bezwaar tegen de NWV en de app, te exclusief, te veel voor een hechte gemeenschap?
Je schrijft nu alsof je zelf geen JG bent. Maar uit eerdere berichten blijkt duidelijk dat je het wel bent. Je realiseert je toch wel dat in de tien geboden iets staat over liegen/ een valse getuigenis afleggen?
Leon

Bericht door Leon »

Dat_beloof_ik schreef: 25 jun 2025, 07:01
Leon schreef: 24 jun 2025, 16:53

De JG die ik sprak waren vriendelijk over mijn SV. Ze gaven zelfs toe dat de vertaling van een bepaalde passage duidelijker was. Ik denk dat het hen dus vooral om duidelijkheid gaat in hun Bijbel. Binnen hun hechte gemeenschap. Dat een gemeenschap hecht is, kan je, volgens mij, niet tegen hen houden. Dat dit soms enge vormen aanneemt zou best kunnen. Je hebt nog altijd te maken met mensen.

Maar goed objectie bezwaar tegen de NWV en de app, te exclusief, te veel voor een hechte gemeenschap?
Je schrijft nu alsof je zelf geen JG bent. Maar uit eerdere berichten blijkt duidelijk dat je het wel bent. Je realiseert je toch wel dat in de tien geboden iets staat over liegen/ een valse getuigenis afleggen?
oh joh, hoe zou dat dan blijken uit eerdere berichten?
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Mullog

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 25 jun 2025, 07:09
Ik vind dit wel een soort van vermakelijk gesprek. Ik heb jou, Leon, nooit als JG gezien. Ik was/ben ook wat verbaasd dat je daar bijbel lessen volgt maar onmogelijk is dat niet. Mijn buurman heeft ook jaren contact gehad met (dezelfde) JG terwijl hij atheïst is. Maar het waren gewoon aardige lui.

Volgens mij ben je nogal gecharmeerd van (de filosofie van) Kant. Ik heb de indruk dat binnen de JG filosofie niet gewaardeerd wordt. JG gaan volledig uit van de bijbel, Kant van de rede. Dat moet ergens botsen.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Dit bericht van jou zegt me genoeg.
Je ontkent niet wat ik zeg (wat logisch zou zijn als je geen JG was).
Maar je bent benieuwd het uit je berichten blijkt.

Dat is tekenend voor de naïviteit van JG.
Welnu, je gebruikt voortdurend argumenten en teksten die alleen door de JG worden gebruikt.
Je citeert hun site en noemt dat duidelijk.
Je geeft aan de cursus te volgen.
Mijn conclusie is dan dat je JG bent.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 25 jun 2025, 00:43
Tufkah schreef: 24 jun 2025, 15:16

De liefde van de Vader is inderdaad aan voorwaarden verbonden. Wie de wereld liefheeft die komt al niet in aanmerking voor de liefde van de Vader. En de mens dient ook de Zoon te aanvaarden en het boze niet toe te staan in zijn hart. Ook dient de mens zijn vijanden te vergeven en de mens mag niet oordelen. En zo kan ik een hele waslijst samenstellen welke de voorwaarden zijn voor de liefde des Vaders.
Dus geen vrije wil?

Er is wel een vrije wil, anders was het kwaad niet in de wereld. Maar de Vader wil dat je Zijn wil doet. En dat is niet omdat de Vader een dictator is, maar omdat de Vader vol van liefde is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

J-W schreef: 25 jun 2025, 06:49
Tufkah schreef: 24 jun 2025, 19:14

Je omzeilt weer waar het om gaat. Of jij je juiste weg hebt bewandeld in navolging van Jezus, dat denken de meesten gelovigen van zichzelf. Ik vroeg wat het verschil is tussen jou en andere gelovigen omdat jij wel heel extreem met het geloof bezig bent zonder ergens naar uit te kijken wat Paulus met zijn geloof wel deed.
Ik heb mijn eigen wil opgegeven en alles in de handen van de Vader gelegd. Dat is toch niet zo ingewikkeld? Om ergens naar uit te kijken is een eigen wil noodzakelijk. Dat is niet extreem, voor extremisme is ook een eigen wil noodzakelijk.
Leon

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 25 jun 2025, 08:01

Ik vind dit wel een soort van vermakelijk gesprek. Ik heb jou, Leon, nooit als JG gezien. Ik was/ben ook wat verbaasd dat je daar bijbel lessen volgt maar onmogelijk is dat niet. Mijn buurman heeft ook jaren contact gehad met (dezelfde) JG terwijl hij atheïst is. Maar het waren gewoon aardige lui.

Volgens mij ben je nogal gecharmeerd van (de filosofie van) Kant. Ik heb de indruk dat binnen de JG filosofie niet gewaardeerd wordt. JG gaan volledig uit van de bijbel, Kant van de rede. Dat moet ergens botsen.
Nou ik ben dus vrij wanhopig in mijn geloof omdat ik geestelijke uitdagingen heb. Dus opzoek naar oplossingen. Die Bijbelcursus kwam voorbij.

Ja Kant wil ik met alle liefde loslaten, maar of dat lukt is de vraag, ik hoef niet perse JG te worden. Maar het uitbreiden van mijn contacten vind ik wel belangrijk. Ik heb een heel klein netwerk.
Leon

Bericht door Leon »

Dat_beloof_ik schreef: 25 jun 2025, 09:28

Dit bericht van jou zegt me genoeg.
Je ontkent niet wat ik zeg (wat logisch zou zijn als je geen JG was).
Maar je bent benieuwd het uit je berichten blijkt.

Dat is tekenend voor de naïviteit van JG.
Welnu, je gebruikt voortdurend argumenten en teksten die alleen door de JG worden gebruikt.
Je citeert hun site en noemt dat duidelijk.
Je geeft aan de cursus te volgen.
Mijn conclusie is dan dat je JG bent.
Het klopt dat als je rookt je roker bent, maar als je met JG praat ben je nog niet gelijk JG.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 25 jun 2025, 10:34

Nou ik ben dus vrij wanhopig in mijn geloof omdat ik geestelijke uitdagingen heb. Dus opzoek naar oplossingen. Die Bijbelcursus kwam voorbij.

Ja Kant wil ik met alle liefde loslaten, maar of dat lukt is de vraag, ik hoef niet perse JG te worden. Maar het uitbreiden van mijn contacten vind ik wel belangrijk. Ik heb een heel klein netwerk.
Heb je wel eens de Rozenkruisers overwogen, Leon? Niet dat ik hun opvattingen deel, bij lange na niet. Maar ze zijn niet dogmatisch. En liefde c.q. naastenliefde hebben ze hoog in het vaandel staan. Wat ik bedoel is dat je vrijblijvend goede gesprekken met ze kunt voeren. En geld vragen doen ze ook niet of nauwelijks, ze werken een beetje kostendekkend. De kosten voor koffie en verwarming. Je moet natuurlijk wel een beetje in de buurt van een centrum zitten, meestal de wat grotere steden.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 25 jun 2025, 12:32

Heb je wel eens de Rozenkruisers overwogen, Leon? Niet dat ik hun opvattingen deel, bij lange na niet. Maar ze zijn niet dogmatisch. En liefde c.q. naastenliefde hebben ze hoog in het vaandel staan. Wat ik bedoel is dat je vrijblijvend goede gesprekken met ze kunt voeren. En geld vragen doen ze ook niet of nauwelijks, ze werken een beetje kostendekkend. De kosten voor koffie en verwarming. Je moet natuurlijk wel een beetje in de buurt van een centrum zitten, meestal de wat grotere steden.
Ken ik eigenlijk niet zo goed. Bedankt voor de tip.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 25 jun 2025, 12:48
Tufkah schreef: 25 jun 2025, 12:32

Zoals ik het ervaren heb in mijn leven kun je je optrekken aan mensen die in liefde leven. De liefde van de Vader leeft daadwerkelijk in sommige mensen, ook al heb je nog geen weet van de liefde van de Vader. En welke denominatie of wat anders zo iemand aanhangt interesseert mij dan niet. God heeft zijn grondpersoneel overal zitten.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 25 jun 2025, 13:00
Leon schreef: 25 jun 2025, 12:48

Zoals ik het ervaren heb in mijn leven kun je je optrekken aan mensen die in liefde leven. De liefde van de Vader leeft daadwerkelijk in sommige mensen, ook al heb je nog geen weet van de liefde van de Vader. En welke denominatie of wat anders zo iemand aanhangt interesseert mij dan niet. God heeft zijn grondpersoneel overal zitten.
Ja precies, eerlijk gezegd fascineert mij een bepaalde morele macht bij de JG. Maar mogelijk moet ik mij niet door macht laten leiden.
peda

Bericht door peda »

Macht wordt uitgeoefend door de apen-rots zitters.
Of de morele inhoud van de macht-bezitters ook persoonlijk aanspreekt, is aan de individuele beschouwer.
Zo zie ik persoonlijk een aantal sterke machtigen in de wereld, maar 100 % volgen van datgene dat de machtigen zouden willen dat ik doe, is voor mij wel discutabel.
Dat geldt ook voor het B L van de Jehova Getuigen.
Zelf wijs ik bepaalde B L voorschriften regelrecht af, ook al zouden deze voorschriften volgens het B L direct door Jehova gegeven zijn.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 25 jun 2025, 13:04
Tufkah schreef: 25 jun 2025, 13:00

Ja precies, eerlijk gezegd fascineert mij een bepaalde morele macht bij de JG. Maar mogelijk moet ik mij niet door macht laten leiden.
Ik raad het je niet aan, macht en liefde gaan nooit samen. Het is de liefde zelf welke moraliteit met zich meebrengt. Macht brengt corruptie met zich mee. Zalig zijn de zachtmoedigen....
Mullog

Bericht door Mullog »

Heb je weleens overwogen lid te worden van een vereniging, schaken, voetballen, fotograferen, leesclub, weet ik veel. Maar mensen om je heen, contacten, vrienden maken....
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 25 jun 2025, 10:04
J-W schreef: 25 jun 2025, 06:49

Ik heb mijn eigen wil opgegeven en alles in de handen van de Vader gelegd. Dat is toch niet zo ingewikkeld? Om ergens naar uit te kijken is een eigen wil noodzakelijk. Dat is niet extreem, voor extremisme is ook een eigen wil noodzakelijk.
Niemand zegt dat dat ingewikkeld is, zijn jouw woorden. Van stervende gelovigen hoor je meer dat ze hun lot, alles zoals jij zegt, in de handen van de Vader leggen of wanneer ze zoveel tegenslag hebben dat ze het zelf niet meer zien zitten. Maar wanneer dat allemaal niet speelt kan ik me er helemaal niets bij voorstellen. Jij doet dat niet zomaar voor de leukigheid neem ik aan dus mijn vraag blijft waarom? Is het niet napraten van Jezus?
Aan een eigen wil lijkt mij niets verkeerds, die heeft iedereen, jij ook al kun je hier wel beweren die niet meer te hebben. Jouw wil is om nergens naar uit te kijken. Lijkt mij oer saai, vooral omdat het in jouw manier van denken ligt dat jij wil dat daar niets tegenover staat, jouw wil.
Je moet toch ergens voldoening in hebben lijkt mij? Ik heb daar bij jou nog nooit iets van gemerkt, enkel citaten van anderen.
Laatst gewijzigd door J-W op 25 jun 2025, 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Mullog

Bericht door Mullog »

J-W schreef: 25 jun 2025, 13:22
Tufkah schreef: 25 jun 2025, 10:04

Niemand zegt dat dat ingewikkeld is, zijn jouw woorden. Van stervende gelovigen hoor je meer dat ze hun lot, alles zeg jij, in de handen van de Vader leggen of wanneer ze zoveel tegenslag hebben dat ze het zelf niet meer zien zitten. Maar wanneer dat allemaal niet speelt kan ik me er helemaal niets bij voorstellen. Jij doet dat niet zomaar voor de leukigheid neem ik aan dus mijn vraag blijft waarom? Is het niet napraten van Jezus?
Aan een eigen wil lijkt mij niets verkeerds, die heeft iedereen, jij ook al kun je hier wel beweren die niet meer te hebben. Jouw wil is om nergens naar uit te kijken. Lijkt mij oer saai, vooral omdat het in jouw manier van denken ligt dat jij wil dat daar niets tegenover staat.
Je moet toch ergens voldoening in hebben? Ik heb daar bij jou nog nooit iets van gemerkt, enkel citaten van anderen.
Aandacht. Vandaar de eindeloze reeks berichten.
Messenger

Bericht door Messenger »

Leon schreef: 25 jun 2025, 10:34 Nou ik ben dus vrij wanhopig in mijn geloof omdat ik geestelijke uitdagingen heb. Dus opzoek naar oplossingen. Die Bijbelcursus kwam voorbij.
Leon, heb je de spiritualiteit van Neale Donald Walsch wel eens onderzocht? Je krijgt misschien een indruk als je zijn YouTube video's bekijkt.
Ik denk dat je wanhoop dan plaatsmaakt voor vertrouwen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.