Hi Jon,
Vind je deze vraag moeilijk te beantwoorden of lastig te verwoorden, of had je het over het hoofd gezien?
Hi Jon,
In het veld van goed en kwaad mag alles lieve kind.Petra schreef: 17 apr 2025, 05:41Hi Jon,Petra schreef: 16 apr 2025, 07:06
Ja dat is ook een welbekende.
Maakt het jou wat uit als andere mensen andere namen gebruiken? Er zijn er immers nogal wat.![]()
Vind je deze vraag moeilijk te beantwoorden of lastig te verwoorden, of had je het over het hoofd gezien?
Dat wel.
Samenvattend komt het er volgens o.a. Jon dus op neer dat Jezus nadat hij volgens de christelijke leer was gestorven voor de zonden van de mensen ‘als beloning’ in de laatste uren voor zijn gruwelijke dood door God de Vader verlaten werd/was.Yours schreef: 25 jun 2025, 21:06Wat is jouw verklaring dan voor het feit waarom God Jezus verlaten heeft toen hij destijds aan het kruis hing? Als iemand als persoon daadwerkelijk aan het sterven is voor de zonden van een ander/anderen, wat in mijn visie dus niet kan, dan kwam/komt dit er ook nog eens bovenop:Jon schreef: 25 jun 2025, 15:04
Onlangs schreef je dat JG het kind met het badwater weggegooid hebben. Dat geldt in mijn optiek voor de visie van Yours die beweert dat Jezus “zijn karma heeft ingelost” eveneens. Zij maakt dezelfde vergissing als de Joden deden in Jesaja 53:4-6 (NBG51).
“Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte. Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden. Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen.”
Mattheüs 2745. En vanaf het zesde uur kwam er duisternis over heel de aarde, tot het negende uur toe.
46. Ongeveer op het negende uur riep Jezus met een luide stem: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat betekent: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?
Sommigen leggen het uit als een roep om de profeet Elia.Yours schreef: Gisteren, 09:39 Dit bericht stond in het topic over Israël en was daar off-topic.
Vandaar dat ik het naar hier verplaats.
Samenvattend komt het er volgens o.a. Jon dus op neer dat Jezus nadat hij volgens de christelijke leer was gestorven voor de zonden van de mensen ‘als beloning’ in de laatste uren voor zijn gruwelijke dood door God de Vader verlaten werd/was.Yours schreef: 25 jun 2025, 21:06
Wat is jouw verklaring dan voor het feit waarom God Jezus verlaten heeft toen hij destijds aan het kruis hing? Als iemand als persoon daadwerkelijk aan het sterven is voor de zonden van een ander/anderen, wat in mijn visie dus niet kan, dan kwam/komt dit er ook nog eens bovenop:
Mattheüs 27
Ik moet je corrigeren op dit punt: Jesaja 42:8 zegt het duidelijk: "Ik ben de HEERE – dat is Mijn Naam" (HSV). Dat is een vertaling van JHWH. In het Hebreeuws, de grondtekst, staan er klinkers bij: JuHWaaH, waar Jahwe van gemaakt wordt. Op ander plaatsen staan andere klinkers waar Jehovah van gemaakt wordt. Juwaah is het dus. Met een ù.Jon schreef: 15 apr 2025, 19:04Petra schreef: 15 apr 2025, 06:42
Oke.
Opmerkelijk genoeg: De wereld onvoorwaardelijk liefhebben komt wel overeen met het godsbeeld van Messenger. Met dien verstande dat hij dat consistent/consequent doorvoert en dat er bij anderen vaak wel voorwaarden aan te pas komen.
En vertel eens, wat is volgens jou de naam van God?
De naam van mijn God is Ik Ben.
Yours schreef: Gisteren, 09:39 Dit bericht stond in het topic over Israël en was daar off-topic.
Vandaar dat ik het naar hier verplaats.
Samenvattend komt het er volgens o.a. Jon dus op neer dat Jezus nadat hij volgens de christelijke leer was gestorven voor de zonden van de mensen ‘als beloning’ in de laatste uren voor zijn gruwelijke dood door God de Vader verlaten werd/was.Yours schreef: 25 jun 2025, 21:06
Wat is jouw verklaring dan voor het feit waarom God Jezus verlaten heeft toen hij destijds aan het kruis hing? Als iemand als persoon daadwerkelijk aan het sterven is voor de zonden van een ander/anderen, wat in mijn visie dus niet kan, dan kwam/komt dit er ook nog eens bovenop:
Mattheüs 27
Dat is ook mijn ervaring. Maar ik probeer dat Bijbels te plaatsen. God in Hemel, Zoon in de Hel, HG in het Purgatorium, maar dat staat nergens onderbouwd en is gevaarlijk (geestelijk) om zo te onderscheiden. Beter hou je misschien toch een eenheid aan.Jon schreef: Gisteren, 11:50Yours schreef: Gisteren, 09:39 Dit bericht stond in het topic over Israël en was daar off-topic.
Vandaar dat ik het naar hier verplaats.
Samenvattend komt het er volgens o.a. Jon dus op neer dat Jezus nadat hij volgens de christelijke leer was gestorven voor de zonden van de mensen ‘als beloning’ in de laatste uren voor zijn gruwelijke dood door God de Vader verlaten werd/was.
Wonderlijk hoe iemand in een en hetzelfde bericht zelf het antwoord geeft op haar eigen vraag maar zelf niet ziet dat ze dat doet.
Jezus moest afdalen ter helle , Yours, om ook daar het evangelie te verkondigen en om enkele zielen daar te verlossen en met Zich mee te nemen
De hel bestaat wel degelijk. En die bevindt zich bij leven reeds in de mens.
Super, Piet. Bedankt.Piet schreef: Gisteren, 10:56Ik moet je corrigeren op dit punt: Jesaja 42:8 zegt het duidelijk: "Ik ben de HEERE – dat is Mijn Naam" (HSV). Dat is een vertaling van JHWH. In het Hebreeuws, de grondtekst, staan er klinkers bij: JuHWaaH, waar Jahwe van gemaakt wordt. Op ander plaatsen staan andere klinkers waar Jehovah van gemaakt wordt. Juwaah is het dus. Met een ù.
In het verhaal van Mozes vraagt Mozes aan God wat hij tegen de Israëlieten moet zeggen, wie hem gezonden heeft. Dan maakt God zich bekend als "Ik ben die Ik ben". Maar hij zegt niet dat dit zijn naam is. Exodus 3:14.
Waarna de tekst in de tweede helft van vers 14 verder gaat: "en zeg tegen de zonen van Israel: Ik ben heeft mij naar jullie gestuurd."Piet schreef: Gisteren, 10:56Ik moet je corrigeren op dit punt: Jesaja 42:8 zegt het duidelijk: "Ik ben de HEERE – dat is Mijn Naam" (HSV). Dat is een vertaling van JHWH. In het Hebreeuws, de grondtekst, staan er klinkers bij: JuHWaaH, waar Jahwe van gemaakt wordt. Op ander plaatsen staan andere klinkers waar Jehovah van gemaakt wordt. Juwaah is het dus. Met een ù.
In het verhaal van Mozes vraagt Mozes aan God wat hij tegen de Israëlieten moet zeggen, wie hem gezonden heeft. Dan maakt God zich bekend als "Ik ben die Ik ben". Maar hij zegt niet dat dit zijn naam is. Exodus 3:14.
Door dit alles begrijp ik dan weer goed dat nogal wat mensen in Jezus helemaal geen verlosser zien, maar niet meer dan een profeet.Leon schreef: Gisteren, 11:55Dat is ook mijn ervaring. Maar ik probeer dat Bijbels te plaatsen. God in Hemel, Zoon in de Hel, HG in het Purgatorium, maar dat staat nergens onderbouwd en is gevaarlijk (geestelijk) om zo te onderscheiden. Beter hou je misschien toch een eenheid aan.Jon schreef: Gisteren, 11:50
Wonderlijk hoe iemand in een en hetzelfde bericht zelf het antwoord geeft op haar eigen vraag maar zelf niet ziet dat ze dat doet.
Jezus moest afdalen ter helle , Yours, om ook daar het evangelie te verkondigen en om enkele zielen daar te verlossen en met Zich mee te nemen
De hel bestaat wel degelijk. En die bevindt zich bij leven reeds in de mens.
Geconfronteerd worden met het “helse deel” van het leven is geen pretje, maar ik accepteer het “zoonschap” als verdiend. Alleen de balans met “vaderschap” en “geestschap” lijkt zoek, misschien kan je dan beter de brede weg nemen.Yours schreef: Gisteren, 13:12Door dit alles begrijp ik dan weer goed dat nogal wat mensen in Jezus helemaal geen verlosser zien, maar niet meer dan een profeet.Leon schreef: Gisteren, 11:55
Dat is ook mijn ervaring. Maar ik probeer dat Bijbels te plaatsen. God in Hemel, Zoon in de Hel, HG in het Purgatorium, maar dat staat nergens onderbouwd en is gevaarlijk (geestelijk) om zo te onderscheiden. Beter hou je misschien toch een eenheid aan.
Dat is het antwoord dat Mozes moest geven, hoeft niet persé een naam te zijn.Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 12:57Waarna de tekst in de tweede helft van vers 14 verder gaat: "en zeg tegen de zonen van Israel: Ik ben heeft mij naar jullie gestuurd."Piet schreef: Gisteren, 10:56
Ik moet je corrigeren op dit punt: Jesaja 42:8 zegt het duidelijk: "Ik ben de HEERE – dat is Mijn Naam" (HSV). Dat is een vertaling van JHWH. In het Hebreeuws, de grondtekst, staan er klinkers bij: JuHWaaH, waar Jahwe van gemaakt wordt. Op ander plaatsen staan andere klinkers waar Jehovah van gemaakt wordt. Juwaah is het dus. Met een ù.
In het verhaal van Mozes vraagt Mozes aan God wat hij tegen de Israëlieten moet zeggen, wie hem gezonden heeft. Dan maakt God zich bekend als "Ik ben die Ik ben". Maar hij zegt niet dat dit zijn naam is. Exodus 3:14.
Dan is toch 'Ik ben' zij naam?
Zo niet, waarom, dan deze zin ?
Omdat God een drie-eenheid is. De Zoon en de Vader zijn twee personen (individuen). De Vader verliet de Zoon, de eenheid werd verbroken.Tufkah schreef: Gisteren, 12:47 Als Jezus zegt: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?" dan doelt Jezus op de afgrondelijkheid Gods. We moeten niet vergeten dat Jezus Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. Omdat Jezus aan de mensen gelijk geworden is, moest Hij noodzakelijkerwijs opnieuw de Godsverlatenheid door. Hij leefde ons voor.
De enige weg naar God gaat middels Godsverlatenheid, dit is noodzakelijk omdat de mens om daadwerkelijk tot God te komen zichzelf moet ontdoen van ieder (denk)beeld van en over God.
P.S. Ook deze uitspraak bewijst weer dat Jezus niet God was, hoe kan God Zichzelf verlaten?
Hoi Piet, leuk weer iets van je te lezen.Piet schreef: Gisteren, 10:56 Ik moet je corrigeren op dit punt: Jesaja 42:8 zegt het duidelijk: "Ik ben de HEERE – dat is Mijn Naam" (HSV). Dat is een vertaling van JHWH. In het Hebreeuws, de grondtekst, staan er klinkers bij: JuHWaaH, waar Jahwe van gemaakt wordt. Op ander plaatsen staan andere klinkers waar Jehovah van gemaakt wordt. Juwaah is het dus. Met een ù.
Ik hang de filosofie van twee (of drie) personen niet aan.Piet schreef: Gisteren, 16:54Omdat God een drie-eenheid is. De Zoon en de Vader zijn twee personen (individuen). De Vader verliet de Zoon, de eenheid werd verbroken.Tufkah schreef: Gisteren, 12:47 Als Jezus zegt: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?" dan doelt Jezus op de afgrondelijkheid Gods. We moeten niet vergeten dat Jezus Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. Omdat Jezus aan de mensen gelijk geworden is, moest Hij noodzakelijkerwijs opnieuw de Godsverlatenheid door. Hij leefde ons voor.
De enige weg naar God gaat middels Godsverlatenheid, dit is noodzakelijk omdat de mens om daadwerkelijk tot God te komen zichzelf moet ontdoen van ieder (denk)beeld van en over God.
P.S. Ook deze uitspraak bewijst weer dat Jezus niet God was, hoe kan God Zichzelf verlaten?
Jezus spreekt vaak over de Vader als zijn God. Zelf is hij ook God. Maar wanneer Jezus het over zijn God (of mijn God) heeft spreekt hij over het individu de Vader.
El de stormgod was een andere als Jaweh (die verwant is met de woestijngod Seth) het waren oorspronkelijk twee verschillende Goden.Tufkah schreef: Gisteren, 17:18 De Joden mochten de naam van God, JHWH (Jahweh), niet uitspreken vanwege de heiligheid ervan. De naam werd te heilig geacht om zomaar uitgesproken te worden en werd daarom vervangen door andere benamingen zoals Adonai (Mijn Heer) of Elohim (God).
Voor mijzelf sprekend trek ik me daar niets van aan, er is geen enkel woord wat God kan bevatten/omvatten. Wie God benoemt, benoemt God op zeker niet. Eckhart gaf de mooiste naam aan de onvatbaarheid van God: Godheid. Maar Ene kan ook. Dat wat Een is, heeft geen "tegenover zich".
Dan wordt een verklaring moeilijk. Het feit dat de drie-eenheid een logische verklaring levert ondersteunt de juistheid van het idee.Tufkah schreef: Gisteren, 17:13Ik hang de filosofie van twee (of drie) personen niet aan.Piet schreef: Gisteren, 16:54
Omdat God een drie-eenheid is. De Zoon en de Vader zijn twee personen (individuen). De Vader verliet de Zoon, de eenheid werd verbroken.
Jezus spreekt vaak over de Vader als zijn God. Zelf is hij ook God. Maar wanneer Jezus het over zijn God (of mijn God) heeft spreekt hij over het individu de Vader.
Dat de Joden de naam niet uitspraken heeft misschien te maken met het gebod om zijn naam niet te misbruiken.Tufkah schreef: Gisteren, 17:18 De Joden mochten de naam van God, JHWH (Jahweh), niet uitspreken vanwege de heiligheid ervan. De naam werd te heilig geacht om zomaar uitgesproken te worden en werd daarom vervangen door andere benamingen zoals Adonai (Mijn Heer) of Elohim (God).
Voor mijzelf sprekend trek ik me daar niets van aan, er is geen enkel woord wat God kan bevatten/omvatten. Wie God benoemt, benoemt God op zeker niet. Eckhart gaf de mooiste naam aan de onvatbaarheid van God: Godheid. Maar Ene kan ook. Dat wat Een is, heeft geen "tegenover zich".
Zoiets bedoel je?Piet schreef: Gisteren, 20:15Dat de Joden de naam niet uitspraken heeft misschien te maken met het gebod om zijn naam niet te misbruiken.Tufkah schreef: Gisteren, 17:18 De Joden mochten de naam van God, JHWH (Jahweh), niet uitspreken vanwege de heiligheid ervan. De naam werd te heilig geacht om zomaar uitgesproken te worden en werd daarom vervangen door andere benamingen zoals Adonai (Mijn Heer) of Elohim (God).
Voor mijzelf sprekend trek ik me daar niets van aan, er is geen enkel woord wat God kan bevatten/omvatten. Wie God benoemt, benoemt God op zeker niet. Eckhart gaf de mooiste naam aan de onvatbaarheid van God: Godheid. Maar Ene kan ook. Dat wat Een is, heeft geen "tegenover zich".
Wat betreft dat iets dat één is geen tegenover kan hebben daar kan ik het niet mee eens zijn. Men kan één kunstwerk maken waarbij twee mensen tegenover elkaar zitten oid.
God is niet te vergelijken met iets wat wij kennen. In onze wereld staat het ene tegenover het andere. De dag staat tegenover de nacht, het dal staat tegenover de berg. De dag kan niet zonder nacht bestaan, de berg kan niet zonder het dal bestaan. In het geschapene zijn tegenstellingen, God is ongeschapen. (Uiteraard)Piet schreef: Gisteren, 20:15Dat de Joden de naam niet uitspraken heeft misschien te maken met het gebod om zijn naam niet te misbruiken.Tufkah schreef: Gisteren, 17:18 De Joden mochten de naam van God, JHWH (Jahweh), niet uitspreken vanwege de heiligheid ervan. De naam werd te heilig geacht om zomaar uitgesproken te worden en werd daarom vervangen door andere benamingen zoals Adonai (Mijn Heer) of Elohim (God).
Voor mijzelf sprekend trek ik me daar niets van aan, er is geen enkel woord wat God kan bevatten/omvatten. Wie God benoemt, benoemt God op zeker niet. Eckhart gaf de mooiste naam aan de onvatbaarheid van God: Godheid. Maar Ene kan ook. Dat wat Een is, heeft geen "tegenover zich".
Wat betreft dat iets dat één is geen tegenover kan hebben daar kan ik het niet mee eens zijn. Men kan één kunstwerk maken waarbij twee mensen tegenover elkaar zitten oid.
Er staan in de bijbel heel veel eigenschappen genoemd waar we hem aan kunnen herkennen hoor. De ogenschijnlijke tegenstellingen van de wereld zijn juist zijn bevestiging. Het is zijn harmonie, die wij hebben te (h)erkennen, en door onze lessen te hebben verheffen tot de hoogste hoogten, zoals jezus ons voorgedaan heeft.Tufkah schreef: Gisteren, 20:48God is niet te vergelijken met iets wat wij kennen. In onze wereld staat het ene tegenover het andere. De dag staat tegenover de nacht, het dal staat tegenover de berg. De dag kan niet zonder nacht bestaan, de berg kan niet zonder het dal bestaan. In het geschapene zijn tegenstellingen, God is ongeschapen. (Uiteraard)Piet schreef: Gisteren, 20:15
Dat de Joden de naam niet uitspraken heeft misschien te maken met het gebod om zijn naam niet te misbruiken.
Wat betreft dat iets dat één is geen tegenover kan hebben daar kan ik het niet mee eens zijn. Men kan één kunstwerk maken waarbij twee mensen tegenover elkaar zitten oid.
Maar God is Een , zelfs Satan is geen tegenovergestelde van God. Wie zoiets zou beweren zou suggereren dat God in een strijd is verwikkeld met Satan, dat is niet het geval. Met geen enkele intellectuele bepaling is God vast te stellen. En ook zintuigelijk is God niet vast te stellen. (Niemand heeft God ooit gezien, de Zoon heeft Hem ons verklaard.)