Nee, dat bepaal jij ook, ik geef alleen maar aan hoe ik er over denk. Zoals jij dat ook deed toen je schreef:Leon schreef: Gisteren, 09:55Blijkbaar bepaal jij wat er toe doet. Doei!Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 06:47
Dat doet er niet toe, ook niet 'in de geest van de tekst'. Wat er toe doet is dat jij denkt dat God mensen niet beproeft, maar dat uit Genesis 22 blijkt dat hij dat wel doet. Of je het nu wel of niet in de geest van de tekst leest.
Daarmee gaf je aan dat God volgens jou niet beproeft, terwijl ik liet zien dat dit wel zo is, of je nu wel of geen context bij Genesis 22 zoekt.Leon schreef: 01 jul 2025, 15:14(NWV 1 Korinthiers 10)13 De beproevingen die jullie moeten doorstaan, maken andere mensen ook mee. Maar God is trouw, en hij zal niet toelaten dat je wordt beproefd boven wat je aankunt, maar met de beproeving zal hij ook voor de uitweg zorgen, zodat je het kunt doorstaan.
Ik haal daar zelf uit dat beproevingen van de wereld zijn, en God zorgt dat je het aankan of dat er een uitweg is. Bij Job is het infeite de Duivel die de beproeving geeft.
Hier blijkt ook maar weer eens uit dat het argument 'lees het binnen de context' vaak als reactie wordt gebruikt zonder dat degene die dit gebruikt zelf weet wat die context dan is. En als daar dan op wordt door gegaan, zoals ik nu deed, helemaal klem komen te zitten.
Een reactie als deze (Blijkbaar bepaal jij wat er toe doet. Doei!) is dan kennelijk nog het enige dat er rest.
Dat is jammer. Je kunt tot zoveel betere discussie komen als je bereid bent om op grond van goede argumenten je standpunt te herzien.