Je pakt dit helaas persoonlijk op. Dat was beslist niet mijn bedoeling!Mullog schreef: Gisteren, 16:05Waarom dan weer zo'n negatief klinkende vergelijking?Yours schreef: Gisteren, 12:53
Dat is maar goed ook.![]()
De analogie (dus vergelijking!) die hiervoor gebruikt kan worden is dat de pestkop ook geen idee heeft wat voor schade hij/zij bij zijn/haar slachtoffer aanricht.
Dit alles neemt niet weg dat het goed is om kritisch naar religie en alles wat daarmee samenhangt te kijken en zo nodig te onderzoeken of hij/zij/het een en ander deugt: Onderzoek alles en behoud het goede.

Het ging mij er om dat pestkoppen bij hun slachtoffers soms ‘tot het gaatje’ gaan en vaak absoluut niet beseffen dat de aangerichte schade zelfs tot zelfmoord kan leiden.
Je wéét in dit geval dat er nood is en probeert er op deze prima manier wat aan te doen.Ik heb wel iets beters. Ik leef in een welvarend land en vindt dat hier weinig armoede is. Ik heb gewerkt in West Afrika en weet dat daar armoede is. Hoewel ik dat weet kan ik die armoede zelf niet ervaren (als ik bijvoorbeeld zeg dat ik een weeklang daar op 1 euro per dag ga leven dan is dat een farce wetende dat mijn spaarrekening ettelijke duizenden euro's bevat en ik maandelijks een redelijk pensioen met een mooi AOW bedrag krijg). Ik probeer daar een toekomst te creëren door voor een tweetal kinderen het schoolgeld te betalen (kunnen ze later lekker zelf proberen hun land verder op te bouwen). Niet de negativiteit van een pestkop die niet weet wat hij aanricht maar de positiviteit van iemand die iets ziet wat hij niet kan doorgronden maar probeert iets aan te doen.

Tsja, ik begrijp wat je bedoelt. Maar ‘het gewauwel’ houdt niet op: het glijdt van diegene af als water op een eend.Door kritisch te vragen probeer ik mensen uit het esoterische, spirituele gewauwel te halen en ze meer met beide benen op de grond te krijgen. Ik weet dat ik daar af en toe vrij hard en niet zo aardig in ben (maar ervaar de manier waarop gelovigen andersdenkende benaderen af en toe als precies hetzelfde, behalve dan dat die gelovigen dat niet in de gaten lijken te hebben). Maar volgens mij had je dat al een beetje in de gaten.
P.S. bovenstaande wil niet zeggen dat ik spiritualiteit afwijs of onzin vindt. Alleen het gewauwel, als je begrijpt wat ik bedoel.
Voor de rest is het gewoon goed om een gezond kritisch tegenwicht te bieden. Maar ga er niet te ver in, zou ik dan weer willen zeggen. Soms moeten mensen gewoon een weg bewandelen die je (nog) niet kunt doorgronden. Dus probeer afbraak dan weer te vermijden.