Verbinding uitbreiden?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Jon
Man/Vrouw: M

Re: Verbinding uitbreiden?

Bericht door Jon »

peda schreef: Gisteren, 14:41 Mensen bevrijden van hun angst voor het God-Oordeel na hun persoonlijke dood, mag kennelijk en-privé wat kosten.
Pluk de dag, alles komt goed.

Heel lucratief. De zoveel new age goeroe die munt heeft weten te slaan uit mensen in geestelijke nood.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Jon

Bericht door Jon »

Messenger schreef: Gisteren, 14:56
Jon schreef: Gisteren, 14:26

Walsch heeft dringend een psychiater nodig. Als hij überhaupt te helpen is.

https://youtu.be/wiUgW7IINws?si=_ZDVZg2yQ3nCnbyw

https://youtu.be/AmhaifwrPCs?si=H2fKI43zvM_9CLW9 —> 2 minuut 30 “Why can’t I summon this”.

Walsch is niet gestorven. Integendeel. Hij is aan zijn vierde vrouw bezig en vraagt zich nog steeds af “why can’t I summon this”. Hij kletst maar wat en verdient er groot geld mee. Hij is verliefd op zichzelf.
Ik kan natuurlijk fel op de man gaan spelen zoals jij nu doet. En indirect wil je mij mogelijk ook raken.

Hij is van arm naar rijk gegaan toen zijn boeken een wereldwijd bestsellersucces bleken.
Toen hij zijn handen wanhopig in de lucht stak vanwege de vele bezoekingen die hij in het leven ondervond kwam hij in contact met God.
Ook ik verkeerde ooit in een crisis, die door religieuze cultuur werd aangericht. Ook ik kreeg contact met God.

Van de boeken van Walsch had ik nooit gehoord maar ik zag de wereld en God wel heel anders. Zijn boeken moesten destijds nog uitkomen.

Toen ik via een kennis in contact kwam met de boeken bleken ze de inzichten die ik gekregen had te bevestigen en kreeg ik nog meer inzichten bij het lezen ervan.

Jij bent niet in de positie om mensen naar de psychiater te sturen, en bij Walsch is dat helemaal onnodig.
Dat had beter kunnen gebeuren met David Koresh en andere figuren van de een of andere christelijke denominatie.

Walsch heeft een groot aantal projecten opgezet waaraan hij doneert. Ook zijn boeken van hem gratis te downloaden.

Ik vind jouw reactie wel zorgwekkend nu. Die had ik niet zien aankomen. Ik had jou veel nuchterder en intelligenter ingeschat dan Walsch. Dat de boeken van de man jou schijnbaar hebben geholpen om jezelf te accepteren, is prima. Daar hoef je echter niet in te blijven hangen. Maar daarom hoef je hem nog niet als een groupie te volgen en op een voetstuk te plaatsen. Je doet nu eigenlijk hetzelfde als wat sommige christelijke mensen doen die jij bekritiseert.
Laatst gewijzigd door Jon op 19 jul 2025, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Leon

Bericht door Leon »

Kan de Walsch hexe ergens anders?

Binnen dit topic zou je kunnen zeggen dat Walsch een oplossing biedt voor het “gemis”, de liefde voor jezelf als God. Ik ga uit van toch wel een soort verbinding echter, anders werkt het sowieso niet. Dus mogelijk is “inzicht in de Bron” al voldoende om je sterker te voelen, en niet meer zo alleen.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Leon schreef: Gisteren, 11:52
Messenger schreef: Gisteren, 11:25
In de visie van Walsch is het geen probleem maar een uitdaging. Hoe ga je ermee om?
De JG geloven in een nieuwe aarde, waar al dit soort “mensen” verdwijnen en alleen rechtvaardigen/zachtmoedigen overblijven.

Het geschiede naar het geloof, is een geloof dat hoop geeft, en niet gelooft in een eindeloze herhaling van wilsuitingen van dat soort “mensen”.
Probleem voor de JG (en iedereen die in een nieuwe aarde gelooft), is dat er op een bepaald moment geen leefbare aarde meer is, omdat de catastrofe-veroorzakers in combinatie met allerlei andere oorzaken (met milieu-verontreiniging en klimaatverandering als belangrijkste) ervoor zorgen dat er geen ‘nieuwe aarde’ meer mogelijk is.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Leon

Bericht door Leon »

Yours schreef: Gisteren, 16:20
Leon schreef: Gisteren, 11:52

De JG geloven in een nieuwe aarde, waar al dit soort “mensen” verdwijnen en alleen rechtvaardigen/zachtmoedigen overblijven.

Het geschiede naar het geloof, is een geloof dat hoop geeft, en niet gelooft in een eindeloze herhaling van wilsuitingen van dat soort “mensen”.
Probleem voor de JG (en iedereen die in een nieuwe aarde gelooft), is dat er op een bepaald moment geen leefbare aarde meer is, omdat de catastrofe-veroorzakers in combinatie met allerlei andere oorzaken (met milieu-verontreiniging en klimaatverandering als belangrijkste) ervoor zorgen dat er geen ‘nieuwe aarde’ meer mogelijk is.
Mijn geloof is dusdanig dat ik denk dat de catastrofe-veroorzakers een andere aarde beërven, en de zachtmoedigen/rechtvaardigen hun nieuwe aarde.
Dat is voor God heel goed mogelijk.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Jon schreef: Gisteren, 14:26
Yours schreef: Gisteren, 11:45
Nu kom je wat mij betreft echt op het punt dat Walsch een absurde ideeënleer heeft ontwikkeld.

Walsch heeft dringend een psychiater nodig. Als hij überhaupt te helpen is.

https://youtu.be/wiUgW7IINws?si=_ZDVZg2yQ3nCnbyw

https://youtu.be/AmhaifwrPCs?si=H2fKI43zvM_9CLW9 —> 2 minuut 30 “Why can’t I summon this”.

Walsch is niet gestorven. Integendeel. Hij is aan zijn vierde vrouw bezig en vraagt zich nog steeds af “why can’t I summon this”. Hij kletst maar wat en verdient er groot geld mee. Hij is verliefd op zichzelf.
[modbreak dingo] Dit bericht en het volgende bericht en aan Messenger zijn en offtopic en op de man gespeeld en aanmatigend en beledigend. Het soort berichten dat we hier op Geloofsgesprek niet willen hebben. Nog een keer zo'n bericht en er volgt een officiële waarschuwing.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Leon

Bericht door Leon »

Leon schreef: Gisteren, 16:23
Yours schreef: Gisteren, 16:20
Mijn geloof is dusdanig dat ik denk dat de catastrofe-veroorzakers een andere aarde beërven, en de zachtmoedigen/rechtvaardigen hun nieuwe aarde.
Dat is voor God heel goed mogelijk.
Ik denk trouwens dat de manier waarop je de “leegte” vult, een zeker pad uitstippelt voor toekomstige levens, of voltooiing in dit leven, en dat je daarmee als het ware al “kiest” voor de passende aarde. Er is niet maar 1 planeet, we leven in een multiversum. Helaas bevind ik me nu niet in de meest gunstige uitgangspositie, niemand voor wie Jezus gestorven is. Anderen voor wie Jezus nog leeft zijn verder.
Messenger

Bericht door Messenger »

Messenger schreef: Gisteren, 11:42
Yours schreef: Gisteren, 11:40

Wat nou uitdaging? In de visie van Walsch is het een uitdaging om er mee om te gaan dat de wereld (ook) door die president naar een catastrofe geleid wordt?
Zelfs als die ramp werkelijkheid wordt, zal God alles helen en genezen (herstellen).
Ik plaats een stukje uit Gesprekken met God van Neale Donald Walsch dat beter uitlegt dan ik;
God is de waarnemer, niet de schepper. En God staat klaar om je te helpen je leven
te leiden, maar niet op de manier waarop je dat zou verwachten.

Het is niet Gods opdracht de omstandigheden of voorwaarden van jouw leven te
scheppen of te vernietigen. God schiep jou naar het beeld en de gelijkenis van God.
Jij hebt de rest geschapen door de macht die God jou heeft gegeven. God schiep
het levensproces en het leven zelf zoals jij dat kent. Niettemin heeft God jou de vrije
keuze gegeven met je leven te doen wat jij wilt. .
In die zin is jouw wil voor jou Gods wil voor jou.

Jij leeft jouw leven op de manier zoals jij wilt en Ik heb daar geen voorkeur bij.
Dit is de grote illusie waarmee jij je bezighoudt: dat God op de een of andere wijze
erom geeft wat jij doet.
Ik geef er niet om wat je doet, misschien valt je dat zwaar om te horen. Maar geef
jij erom wat je kinderen doen wanneer je ze buiten laat spelen? Doet het voor jou
ertoe of ze tikkertje spelen, verstoppertje of doen alsof? Nee, dat maakt je niet uit,
omdat je weet dat ze volkomen veilig zijn. Jij hebt ze in een omgeving geplaatst die
je vriendelijk en volkomen oké acht.

Natuurlijk hoop je altijd dat ze zich geen pijn zullen doen. En als dat toch gebeurt,
sta je klaar om ze te helpen, om ze te verplegen, om ze te helpen zich weer veilig en
gelukkig te voelen, zodat ze weer naar buiten kunnen gaan om te spelen. Maar of ze
nu ervoor kiezen verstoppertje of tikkertje te spelen, dat doet voor jou een volgende
keer evenmin terzake.

Je vertelt hun natuurlijk welke spelletjes gevaarlijk zijn om te spelen. Maar je kunt
je kinderen er niet van weerhouden gevaarlijke dingen te doen. Niet altijd. Niet tot
het eind der tijden. Niet voor elk moment vanaf nu tot aan de dood. Een wijze ouder
weet dat. Maar die ouder blijft wel altijd betrokken bij de uitkomst. Deze
dichotomie -niet al te veel geven om het proces, maar wel een uitgesproken
betrokkenheid bij het resultaat -beschrijft het best de dichotomie van God.

Nochtans geeft God in zekere zin zelfs niet om de uitkomst. Niet om de uiteindelijke
uitkomst. Dit omdat de uiteindelijke uitkomst vaststaat.
En dit is de tweede grote illusie van de mens: dat de uitkomst van het leven onzeker
is.
De twijfel over de uiteindelijke uitkomst heeft je grootste vijand geschapen: angst.
Want als je de uitkomst betwijfelt, dan betwijfel je ook de Schepper, dan betwijfel je
God. En als je God betwijfelt, moet je je hele leven in angst en schuld doorbrengen.
Hoe kun je je ooit ontspannen als je Gods bedoelingen betwijfelt, net als Gods
vermogen om de uiteindelijke uitkomst te realiseren? Hoe kun je dan ooit werkelijk
vrede vinden?

Niettemin beschikt God over het volle vermogen om bedoelingen in resultaten om
te zetten. Je kunt en wilt dit niet geloven (ook al beweer je dat God almachtig is) en
daarom moet je in je verbeelding een macht scheppen die gelijkwaardig is aan
God, opdat je een manier vindt waarop Gods wil kan worden gedwarsboomd. En
daarom heb je in je mythologie een wezen geschapen dat je de 'duivel' noemt. Je
hebt zelfs een voorstelling gemaakt van een God die in strijd is met dit wezen
(denkend dat God problemen op dezelfde manier oplost als jij). Ten slotte heb je
zelfs bedacht dat God deze strijd wel eens zou kunnen verliezen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Yours

Bericht door Yours »

Messenger schreef: Gisteren, 17:11
Messenger schreef: Gisteren, 11:42
Zelfs als die ramp werkelijkheid wordt, zal God alles helen en genezen (herstellen).
Ik plaats een stukje uit Gesprekken met God van Neale Donald Walsch dat beter uitlegt dan ik;
God is de waarnemer, niet de schepper. En God staat klaar om je te helpen je leven
te leiden, maar niet op de manier waarop je dat zou verwachten.

Het is niet Gods opdracht de omstandigheden of voorwaarden van jouw leven te
scheppen of te vernietigen. God schiep jou naar het beeld en de gelijkenis van God.
Jij hebt de rest geschapen door de macht die God jou heeft gegeven. God schiep
het levensproces en het leven zelf zoals jij dat kent. Niettemin heeft God jou de vrije
keuze gegeven met je leven te doen wat jij wilt. .
In die zin is jouw wil voor jou Gods wil voor jou.

Jij leeft jouw leven op de manier zoals jij wilt en Ik heb daar geen voorkeur bij.
Dit is de grote illusie waarmee jij je bezighoudt: dat God op de een of andere wijze
erom geeft wat jij doet.
Ik geef er niet om wat je doet, misschien valt je dat zwaar om te horen. Maar geef
jij erom wat je kinderen doen wanneer je ze buiten laat spelen? Doet het voor jou
ertoe of ze tikkertje spelen, verstoppertje of doen alsof? Nee, dat maakt je niet uit,
omdat je weet dat ze volkomen veilig zijn. Jij hebt ze in een omgeving geplaatst die
je vriendelijk en volkomen oké acht.

Natuurlijk hoop je altijd dat ze zich geen pijn zullen doen. En als dat toch gebeurt,
sta je klaar om ze te helpen, om ze te verplegen, om ze te helpen zich weer veilig en
gelukkig te voelen, zodat ze weer naar buiten kunnen gaan om te spelen. Maar of ze
nu ervoor kiezen verstoppertje of tikkertje te spelen, dat doet voor jou een volgende
keer evenmin terzake.

Je vertelt hun natuurlijk welke spelletjes gevaarlijk zijn om te spelen. Maar je kunt
je kinderen er niet van weerhouden gevaarlijke dingen te doen. Niet altijd. Niet tot
het eind der tijden. Niet voor elk moment vanaf nu tot aan de dood. Een wijze ouder
weet dat. Maar die ouder blijft wel altijd betrokken bij de uitkomst. Deze
dichotomie -niet al te veel geven om het proces, maar wel een uitgesproken
betrokkenheid bij het resultaat -beschrijft het best de dichotomie van God.

Nochtans geeft God in zekere zin zelfs niet om de uitkomst. Niet om de uiteindelijke
uitkomst. Dit omdat de uiteindelijke uitkomst vaststaat.
En dit is de tweede grote illusie van de mens: dat de uitkomst van het leven onzeker
is.
De twijfel over de uiteindelijke uitkomst heeft je grootste vijand geschapen: angst.
Want als je de uitkomst betwijfelt, dan betwijfel je ook de Schepper, dan betwijfel je
God. En als je God betwijfelt, moet je je hele leven in angst en schuld doorbrengen.
Hoe kun je je ooit ontspannen als je Gods bedoelingen betwijfelt, net als Gods
vermogen om de uiteindelijke uitkomst te realiseren? Hoe kun je dan ooit werkelijk
vrede vinden?

Niettemin beschikt God over het volle vermogen om bedoelingen in resultaten om
te zetten. Je kunt en wilt dit niet geloven (ook al beweer je dat God almachtig is) en
daarom moet je in je verbeelding een macht scheppen die gelijkwaardig is aan
God, opdat je een manier vindt waarop Gods wil kan worden gedwarsboomd. En
daarom heb je in je mythologie een wezen geschapen dat je de 'duivel' noemt. Je
hebt zelfs een voorstelling gemaakt van een God die in strijd is met dit wezen
(denkend dat God problemen op dezelfde manier oplost als jij). Ten slotte heb je
zelfs bedacht dat God deze strijd wel eens zou kunnen verliezen.
Sorry Messenger, maar deze taal verschaft mij geen helderheid over het feit dat elk mens ongebreideld kwaad kàn en màg doen zonder dat het ook maar één consequentie heeft.
Messenger

Bericht door Messenger »

Yours schreef: Gisteren, 17:44
Messenger schreef: Gisteren, 17:11
Sorry Messenger, maar deze taal verschaft mij geen helderheid over het feit dat elk mens ongebreideld kwaad kàn en màg doen zonder dat het ook maar één consequentie heeft.
Jij ziet liever een wereld waar je in alles geleid wordt, geoordeeld en waarin dat nodig wordt geacht ingegrepen wordt door God?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Leon

Bericht door Leon »

Messenger schreef: Gisteren, 17:53

Jij ziet liever een wereld waar je in alles geleid wordt, geoordeeld en waarin dat nodig wordt geacht ingegrepen wordt door God?
Dat moet je om verantwoordelijk gedrag te vertonen zelf doen.
Messenger

Bericht door Messenger »

Leon schreef: Gisteren, 17:56
Precies de vrije wil maakt de mens zelf verantwoordelijk.
Yours

Bericht door Yours »

Ik zie een wereld waarin mensen kwade dingen doen zoals de catastrofe-makers, voor wie dat volgens Walsch en jou voor hen geen enkele consequentie heeft. Waar dat in mijn visie wel degelijk het geval is, want we zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van al onze eigen daden.
Leon

Bericht door Leon »

Messenger schreef: Gisteren, 17:58
Leon schreef: Gisteren, 17:56

En daar past een Godsbeeld bij van een God die de ambitie beloont (niet perse verkeerde ambities bestraft).
Jon

Bericht door Jon »

Leon schreef: Gisteren, 18:06
Messenger schreef: Gisteren, 17:58
En daar past een Godsbeeld bij van een God die de ambitie beloont (niet perse verkeerde ambities bestraft).
Hebreeën 12:5-17

5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij door Hem bestraft wordt;
6 Want wie de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt iedere zoon, die Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, die de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
9 Voorts, wij hebben de vaders van ons vlees wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veelmeer de Vader der geesten onderworpen zijn, en leven?
10 Want genen hebben ons wel voor een korte tijd, naar dat het hun goed dacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijn heiligheid zouden deelachtig worden.
11 En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid aan hen, die daardoor geoefend zijn.
12 Daarom richt weer op de trage handen, en de slappe knieën;
13 En maakt rechte paden voor uw voeten, opdat hetgeen kreupel is, niet verdraaid worde, maar dat het veelmeer genezen worde.
Leon

Bericht door Leon »

Jon schreef: Gisteren, 18:21
Leon schreef: Gisteren, 18:06

Hebreeën 12:5-17

5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij door Hem bestraft wordt;
6 Want wie de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt iedere zoon, die Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, die de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
9 Voorts, wij hebben de vaders van ons vlees wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veelmeer de Vader der geesten onderworpen zijn, en leven?
10 Want genen hebben ons wel voor een korte tijd, naar dat het hun goed dacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijn heiligheid zouden deelachtig worden.
11 En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid aan hen, die daardoor geoefend zijn.
12 Daarom richt weer op de trage handen, en de slappe knieën;
13 En maakt rechte paden voor uw voeten, opdat hetgeen kreupel is, niet verdraaid worde, maar dat het veelmeer genezen worde.
Amen.