Hallo Piet,Piet schreef: 25 jul 2025, 04:11Hoezo probleem dat God een persoon is?peda schreef: 16 jul 2025, 12:35 Het probleem met deze voorstelling is wel dat Geest en satan als verschillende "' persoonsachtigen "" worden voorgesteld, die in de hersenen van de individuele mens of middels de ziel van de individuele mens er om strijden naar wie er geluisterd wordt.
Een verbinding met de Geest ( een persoonsachtige ) of een verbinding met satan ( een persoonsachtige ) of een verbinding met een ( eventueel ) onpersoonlijke metafysische "' Werking/ Kracht "", of slechts een verbinding met/tussen mensen onderling.
God is een persoon.
De zonde maakt dat de mens naar de satan luistert en minder naar God. Zonde betekent "je doel missen". Het doel was de relatie met God en de zaligheid. De slang bracht Eva van het doel af door haar te verleiden naar hem te luisteren. Nu is de zonde de wereld ingekomen en wordt er veel naar de satan geluisterd. Ook een persoon. Door de zonde is de dood in de wereld gekomen en mensen sterven. Maar dat had niet gehoeven. Ook is daar een oplossing voor. Jezus Christus, het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt. Dat deed hij door alle zonde op zich te nemen en daarom werd hij gedood als een schuldige zondaar. Wie nu in hem gelooft worden zijn zonden vergeven en hij zal tzt opgewekt worden uit de dood en hij zal herstelt worden in een eeuwig leven en de zaligheid die oorspronkelijk in het paradijs in de tuin van Eden was. Deze zal eeuwig duren en ook God zal daar zijn. Probleem was het gescheiden raken van God (de persoon) en van de levensgeest die in de mens is, oplossing is het sterven van Jezus aan het kruis tot vergeving van zonden.
Met God als een Persoonsachtige heb ik in mijn denken minder problemen, als met de tegenstrever satan als een persoonsachtige en de tegenstelling tussen beiden loopt dan door als Oorzaak voor de verbroken Verbinding tussen God en mens.
Jij als orthodox christen hebt met satan geen problemen, maar ik wel en dus heb ik voorkeur voor andere gedachten die gaan over de Verbroken Verbinding. Er zijn in mijn optiek meerdere tuintjes die een antwoord proberen te geven voor het vraagstuk.
"'Waarom is de Verbinding tussen God en mens verbroken en wat is de oplossing om deze Verbreking weer ongedaan te maken "', kortom in een notendop het thema "" Metafysica "'. Overigens is er tussen vele mensen onderling ook nauwelijks sprake van verbinding, de zakelijke verbindingen, vanzelfsprekend uitgesloten.