De Columbia University betaalt een boete van 200 miljoen dollar (circa 170 miljoen euro) aan de Amerikaanse overheid als onderdeel van een schikking met de regering van president Donald Trump, zo heeft het bestuur donderdag bekendgemaakt. Daarmee kan de universiteit weer aanspraak maken op 400 miljoen dollar (circa 368 miljoen euro) aan subsidies.
Het Witte Huis dreigt sinds maart met het stopzetten van federale subsidies aan Columbia omdat de universiteit niet genoeg zou doen om antisemitisme tegen te gaan op haar campus.
Woensdag schorste de universiteit tientallen studenten die deelnamen aan pro-Palestinaprotesten op de campus in mei. Die straffen omvatten schorsingen van één tot drie jaar, intrekking van diploma’s en verwijdering uit het onderwijs.
De lange arm van het Zionisme. Het Zionisme is zo oppermachtig dat protesten tegen de genocide in de kiem worden gesmoord.
Eigenlijk een korting op de subsidies dus van 50%. Maar “for anyone still in command (to be pro-Palestinian) of their possible futures to take care”.
Ik denk dat een PLO-sjaal in bezit hebben zelfs nog wel eens strafbaar zou kunnen worden. Ik wilde er een aanschaffen om dan in te lijsten en als ready-made modern kunstwerk te gelden, maar durf niet meer.
Ook in christelijke kringen moet je uitkijken met zo'n sjaaltje.
Neem het recente interview met Mirjam Bikker in EW Magazine. Bikker, leider van de ChristenUnie, sprak over de “bijzondere band” die christenen met Israël zouden hebben. Maar nergens vroeg de interviewer door: wat betekent het als deze band niet gaat over liefde voor het Joodse volk als doel op zich, maar over een eschatologisch schema waarin Joden slechts figuranten zijn in een apocalyptisch script?
Als we aan Zionisten denken dan denken we aan oorlogsmisdadigers als Netanyahu. Maar zie de christenzionisten niet over het hoofd......
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.
De Amerikaanse luitenant-kolonel Anthony Aguilar heeft dienst gedaan bij een voedseldistributiecentrum in Gaza en getuigt dat hij in geen enkel ander oorlogsgebied waar hij heeft gewerkt deze mate van nodeloos geweld heeft gezien als door de IDF.
Honger inzetten als oorlogswapen is niet uniek, en werd in de afgelopen jaren gebruikt door strijdende partijen in onder meer Sudan en Jemen. "Maar wat Gaza uniek maakt, is dat aan de andere kant van de grens hulpvoorraden klaarstaan en dat alle middelen en mechanismen er zijn waarmee honger zo te verhelpen is".
En weer kijkt de mensheid weg.
Honger inzetten als oorlogswapen is niet uniek, en werd in de afgelopen jaren gebruikt door strijdende partijen in onder meer Sudan en Jemen. "Maar wat Gaza uniek maakt, is dat aan de andere kant van de grens hulpvoorraden klaarstaan en dat alle middelen en mechanismen er zijn waarmee honger zo te verhelpen is".
Ook artsen en medewerkers van hulporganisaties zijn uitgehongerd en vallen flauw.
Ook artsen en medewerkers van hulporganisaties zijn uitgehongerd en vallen flauw.
Dit is al lang geen kwestie meer van "de zaak heeft twee kanten". Natuurlijk is Hamas niet okay, maar dat valt in het niet bij wat er nu gebeurd. Met medeweten en medewerking van het westen. En misschien is het daarom wel zo oorverdovend stil in het westen, het westen wat overal 'democratie' zou brengen.
Dit is al lang geen kwestie meer van "de zaak heeft twee kanten". Natuurlijk is Hamas niet okay, maar dat valt in het niet bij wat er nu gebeurd. Met medeweten en medewerking van het westen. En misschien is het daarom wel zo oorverdovend stil in het westen, het westen wat overal 'democratie' zou brengen.
Tja de zogenaamde lentes waar het Westen achter zat zijn uitgemond in hele koude winters.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Het Israel doel, "' weg met de Hamas-elite "', heiligt niet alle middelen, zo is steeds meer en meer te horen van de bondgenoten van Israel.
Ik lees in de krant dat de Hamas-elite zich in de onderhandelingen egoïstisch opstelt en daar begrijp ik onder dat
de Hamas-elite helemaal niet bereid is om in exil te gaan, wat de eigen onderdanen ook door Israel in Gaza wordt aangedaan.
Nu worden kennelijk in Israel de bakens verzet en worden andere maatregelen voorbereid om de Hamas-elite tot opgeven te brengen.
Diegenen die de positie innemen dat Israel gewoon verder moet leven met een functionerende Hamas-elite in Gaza, hebben een heel
ander kaartspel in de hand.
Hamas-elite definitief uitgeschakeld in Gaza, of Hamas-elite blijft aan de macht in Gaza, een compromis zit er m.i. niet meer in.
Afwachten op de volgende zetten op het trieste schaakbord van onoverkomelijke meningsverschillen.
peda schreef: 28 jul 2025, 09:58
Het Israel doel, "' weg met de Hamas-elite "', heiligt niet alle middelen, zo is steeds meer en meer te horen van de bondgenoten van Israel.
Ik lees in de krant dat de Hamas-elite zich in de onderhandelingen egoïstisch opstelt en daar begrijp ik onder dat
de Hamas-elite helemaal niet bereid is om in exil te gaan, wat de eigen onderdanen ook door Israel in Gaza wordt aangedaan.
Nu worden kennelijk in Israel de bakens verzet en worden andere maatregelen voorbereid om de Hamas-elite tot opgeven te brengen.
Diegenen die de positie innemen dat Israel gewoon verder moet leven met een functionerende Hamas-elite in Gaza, hebben een heel
Hamas-elite definitief uitgeschakeld in Gaza, of Hamas-elite blijft aan de macht in Gaza, een compromis zit er m.i. niet meer in.
Afwachten op de volgende zetten op het trieste schaakbord van onoverkomelijke meningsverschillen.
Ik betwijfel sterk of Hama als organisatie nog wel bestaat in Gaza.
De Zionisten doen waarschijnlijk alsof ze nog bestaat om zo hun daden te rechtvaardigen.
Tja de zogenaamde lentes waar het Westen achter zat zijn uitgemond in hele koude winters.
Het westen stond er al nooit goed op bij de rest van de wereld en nu de wereld ziet dat onder het toeziend oog van het westen mensen worden uitgehongerd, dan is iedere morele autoriteit van het westen verdwenen. Daarbij wordt buiten het westen die morele autoriteit als 'christelijk' gezien. Het is eigenlijk ook het christendom wat hiermee failliet gaat.....
peda schreef: 28 jul 2025, 09:58
De Zionisten doen waarschijnlijk alsof ze nog bestaat om zo hun daden te rechtvaardigen.
Zo her en der zal nog wel een Hamas lid rondlopen. Maar als organisatie bestaan ze nauwelijks nog. Maar de Zionisten hebben Hamas nodig om hun slachtpartijen te rechtvaardigen.
Tiberius Claudius schreef: 28 jul 2025, 10:02
Zo her en der zal nog wel een Hamas lid rondlopen. Maar als organisatie bestaan ze nauwelijks nog. Maar de Zionisten hebben Hamas nodig om hun slachtpartijen te rechtvaardigen.
Ik lees wel dat verschillende partijen gezamenlijk met Hamas onderhandelen en dat Hamas een egoïstische positie inneemt.
Een partij die er helemaal niet meer toedoet, zie ik niet aan een onderhandelingstafel zitten.
Dan neem je het kleine "' stukje "" Gaza militair over, installeer een ( blijvende ) bezettingsmacht en laat de buitenwereld, zoals tot dusverre altijd heeft plaatsgevonden, protesteren.
Ik lees wel dat verschillende partijen gezamenlijk met Hamas onderhandelen en dat Hamas een egoïstische positie inneemt.
Een partij die er helemaal niet meer toedoet, zie ik niet aan een onderhandelingstafel zitten.
Dan neem je het kleine "' stukje "" Gaza militair over, installeer een ( blijvende ) bezettingsmacht en laat de buitenwereld, zoals tot dusverre altijd heeft plaatsgevonden, protesteren.
Israël gaat er prat op dat zij alle kopstukken van Hamas zou hebben uitgeroeid. Israël liegt dus in elk geval. Ofwel heeft zij Hamas helemaal niet uitgeroeid. Ofwel Hamas vormt allang geen enkel gevaar meer. Het kan niet beide waar zijn.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Israël gaat er prat op dat zij alle kopstukken van Hamas zou hebben uitgeroeid. Israël liegt dus in elk geval. Ofwel heeft zij Hamas helemaal niet uitgeroeid. Ofwel Hamas vormt allang geen enkel gevaar meer. Het kan niet beide waar zijn.
De in Gaza verblijvende kopstukken zijn inderdaad nagenoeg allen geëlimineerd, maar buiten Gaza leven in exil nog de zeer belangrijke elite-leden ( inner-circle ).
Die zitten namelijk aan de onderhandelingstafel. Bovendien is de situatie zo dat binnen Gaza de Israëlische militairen ook niet overal de dienst uitmaken ( zie de positie van de gijzelaars ).
Kennelijk zijn er nog voldoende ondergeschikten die lokaal zo'n militaire overname kunnen verhinderen.
Hoe de in exil levende elite kan communiceren met de lokaal opererende commandanten en een deel van de macht-regie kunnen vasthouden, dat weet ik ook niet.
Er zullen nog wel wat Hamas mensen buiten Gaza zijn, dit zijn waarschijnlijk mensen van het derde echelon.
De zionisten doen echter of die nog iets te betekenen hebben, dat is zeker niet waar dan waren ze wel door hun moord organisatie de Mossad omgebracht.
Die onderhandelingstafel die staat in Qatar, in het bericht waar je op reageert doelde ik op de situatie in Gaza (Daar had ik vollediger in moeten zijn ).
Of er in Gaza nog Hamas van belang is, dat is twijfelachtig. Het probleem waar we tegen aan lopen zijn de leugenachtige Zionisten, die benoemen vreedzame burgers tot Hamas en vermoorden hen en/of hongeren hen uit. Vermoedelijk met de bedoeling dat alle 2 miljoen Palestijnen uit Gaza vertrekken of dood zijn. Ik gebruik het woord 'vermoedelijk' omdat je bij een genocide pas van een concrete situatie kunt spreken als ze alle 2 miljoen weg zijn. De genocide op 6 miljoen Joden in WO2 hebben we ook pas achteraf vastgesteld. Niet in 1942, 1943 of 1944.
Zelf denk ik dat de Hamas-elite in exil, die ook in Gaza nog steeds lokaal bepaalt wat er moet gebeuren, niets voelt voor verdwijnen.
De Hamas-elite vertolkt naar eigen invulling de Palestijnse Identiteit en deze Identiteit opgeven, is zoals ik het zie voor hen ONMOGELIJK.
Israel ziet niets in een zelfstandige Palestijnse Identiteit ( 2 Staten ) en Hamas ziet ALLES in behoud van de Palestijnse Identiteit.
De hele strijd gaat m.i. over welke Identiteit heerst er in in de directe omgeving van Israel.
Wanneer de Hamas-elite in exil in Zuid-Afrika gaat zitten en het aldaar heeft over Palestijnse Identiteit, zal de ellende in mijn optiek snel voorbij zijn; de Palestijnse Identiteit promoten direct voor de grenzen van Israel, wordt bestreden.
Welke Identiteit is er in de toekomst heersend in de een ruime aktie-radius rond Israel.
De ultra Zionist heeft hier een andere opvatting als de ultra Palestijn. De moderaten in beide geledingen doen momenteel
helemaal niet meer mee. De botsing van uitersten op de liniaal, zo mijn indruk.
peda schreef: 28 jul 2025, 13:16
Zelf denk ik dat de Hamas-elite in exil, die ook in Gaza nog steeds lokaal bepaalt wat er moet gebeuren, niets voelt voor verdwijnen.
De Hamas-elite vertolkt naar eigen invulling de Palestijnse Identiteit en deze Identiteit opgeven, is zoals ik het zie voor hen ONMOGELIJK.
Israel ziet niets in een zelfstandige Palestijnse Identiteit ( 2 Staten ) en Hamas ziet ALLES in behoud van de Palestijnse Identiteit.
De hele strijd gaat m.i. over welke Identiteit heerst er in in de directe omgeving van Israel.
Wanneer de Hamas-elite in exil in Zuid-Afrika gaat zitten en het aldaar heeft over Palestijnse Identiteit, zal de ellende in mijn optiek snel voorbij zijn; de Palestijnse Identiteit promoten direct voor de grenzen van Israel, wordt bestreden.
Welke Identiteit is er in de toekomst heersend in de een ruime aktie-radius rond Israel.
De ultra Zionist heeft hier een andere opvatting als de ultra Palestijn. De moderaten in beide geledingen doen momenteel
De elite van Hamas is niet meer, die zijn door de Mossad omgebracht.
peda schreef: 28 jul 2025, 13:16
Met wie wordt er dan onderhandeld, overigens zonder zichtbaar resultaat.
Gaza in handen van lokaal-opererende- war-lords, dus complete chaos daar waar de Israelische troepen niet de dienst uitmaken, dat bespeur ik persoonlijk niet bij de berichtgeving.
Bij een machts-vacuum nemen lokale war-lords het in de dan bestaande chaos , gebiedsbegrensd razendsnel over.
Tiberius Claudius schreef: 28 jul 2025, 13:48
Gaza in handen van lokaal-opererende- war-lords, dus complete chaos daar waar de Israelische troepen niet de dienst uitmaken, dat bespeur ik persoonlijk niet bij de berichtgeving.
Bij een machts-vacuum nemen lokale war-lords het in de dan bestaande chaos , gebiedsbegrensd razendsnel over.
Waarschijnlijk met een par onbeduidende marionetten.
Maakt niet veel uit, Zionisten houden zich toch nooit aan de afspraken die ze maken.
Waarschijnlijk met een par onbeduidende marionetten.
Maakt niet veel uit, Zionisten houden zich toch nooit aan de afspraken die ze maken.
Zionisten hebben m.i. een zeer duidelijke Identiteit, die geen compromissen aangaat cq kan aangaan met andere Identiteiten.
Eigen Identiteit is superieur boven elke andere identiteit, het is een bekend fenomeen in Identiteits-land.
In mijn optiek is de Identiteit van de Palestijnen ook niet van kleine ouders.
Derhalve de Grote-Titanenstrijd, welke Identiteit moet het opgeven cq wordt naar de onbetekenende rand van de arena gedreven.
De uiteindelijke uitslag rond de overlevende Identiteit vult iedere beschouwer afhankelijk van de eigen "' bias " in.
Twee Israëlische mensenrechtenorganisaties zeggen dat Israël een genocide pleegt in Gaza. De Palestijnse maatschappij wordt "systematisch en opzettelijk vernietigd", schrijven de twee organisaties in een verklaring. Eerder bestempelden ook internationale hulporganisaties en VN-mensenrechtenexperts Israëls handelen in de Palestijnse enclave als volkerenmoord en etnische zuivering.
De organisaties B'Tselem en Physicians for Human Rights Israël stellen dat het een bewuste strategie is om Gaza onleefbaar te maken. Ze wijzen op de systematische aanvallen op ziekenhuizen en woningen, het tegenhouden van noodhulp en voedsel en de dagelijkse luchtaanvallen in dichtbevolkt gebied. Wat hen betreft moet de internationale gemeenschap in actie komen. Volgens het Genocideverdrag van 1948 zijn landen verplicht om in te grijpen als er volkerenmoord wordt gepleegd.
Ook binnen Israel begint men in te zien dat er een genocide gaande is. Er zijn dus ook nog goede Israëliërs. Laten we dat niet uit het oog verliezen.
n Israël zijn vier militairen opgepakt die hadden geweigerd te dienen in Gaza. Drie van hen zijn veroordeeld tot celstraffen van tussen de zeven en twaalf dagen. De vierde militair moet nog voorkomen, zo heeft het leger bevestigd na berichtgeving in Israëlische media.
Het viertal had bij hun commandant aangegeven dat de oorlog hen mentaal te zwaar was geworden. Ze hadden veel vrienden verloren en traumatische ervaringen gehad, zegt een moeder tegen journalisten.
Ik kan me voorstellen dat sommigen het niet meer aan kunnen. Je kunt beter maar dienstweigeren dan een moordenaar van jezelf maken.
Twee Israëlische mensenrechtenorganisaties zeggen dat Israël een genocide pleegt in Gaza. De Palestijnse maatschappij wordt "systematisch en opzettelijk vernietigd", schrijven de twee organisaties in een verklaring. Eerder bestempelden ook internationale hulporganisaties en VN-mensenrechtenexperts Israëls handelen in de Palestijnse enclave als volkerenmoord en etnische zuivering.
De organisaties B'Tselem en Physicians for Human Rights Israël stellen dat het een bewuste strategie is om Gaza onleefbaar te maken. Ze wijzen op de systematische aanvallen op ziekenhuizen en woningen, het tegenhouden van noodhulp en voedsel en de dagelijkse luchtaanvallen in dichtbevolkt gebied. Wat hen betreft moet de internationale gemeenschap in actie komen. Volgens het Genocideverdrag van 1948 zijn landen verplicht om in te grijpen als er volkerenmoord wordt gepleegd.
Ook binnen Israel begint men in te zien dat er een genocide gaande is. Er zijn dus ook nog goede Israëliërs. Laten we dat niet uit het oog verliezen.
n Israël zijn vier militairen opgepakt die hadden geweigerd te dienen in Gaza. Drie van hen zijn veroordeeld tot celstraffen van tussen de zeven en twaalf dagen. De vierde militair moet nog voorkomen, zo heeft het leger bevestigd na berichtgeving in Israëlische media.
Het viertal had bij hun commandant aangegeven dat de oorlog hen mentaal te zwaar was geworden. Ze hadden veel vrienden verloren en traumatische ervaringen gehad, zegt een moeder tegen journalisten.
Ik kan me voorstellen dat sommigen het niet meer aan kunnen. Je kunt beter maar dienstweigeren dan een moordenaar van jezelf maken.
De Nederlanders die destijds weigerde dienst te doen in de koloniale oorlog onder Drees (meestal communisten) werden breed verketterd.
De Nederlanders die destijds weigerde dienst te doen in de koloniale oorlog onder Drees (meestal communisten) werden breed verketterd.
Klopt. De Nederlanders van vlak na de oorlog waren dan ook geen haar beter dan de Israëliërs. Alle volkeren dekken hun misdaden graag toe. Je had in de jaren 70-80 ook zo'n vereniging van oudgedienden (naam kwijt) van wie je niet mocht praten over de zogenaamde politionele acties. Pas sinds de eeuwwisseling komt er wat meer bekendheid van de door Nederland gepleegde misdaden in Indonesië. Die waren niet mis.
Maar het is beter om een jaartje de bajes in te gaan dan om elders misdaden te plegen. Die IDF'ers die nu zo heldhaftig onschuldigen vermoorden komen daar niet ongestraft mee weg. Een oorlogstrauma kan een levenslange straf zijn.
In het najaar 2026 vinden in Israel weer verkiezingen plaats.
Het is dan aan de kiezers om te bepalen welke politieke richting er in de navolgende jaren zal worden gevolgd.
Tot dat moment zit de huidige regering in het zadel.
De positie van de huidige regering rond het voortbestaan in de toekomst van de Palestijnse Identiteit in de geografische omgeving is alom bekend.
Dat er altijd individuelen zijn die het niet eens zijn met het beleid van de regering, is niet alleen in Israel zichtbaar.
Maar een individueel niet eens zijn, resulteert in de regel niet in een wijziging van regerings-beleid.