Leon schreef: 05 aug 2025, 11:38
Tufkah schreef: 05 aug 2025, 09:44
Die bezorgdheid is terecht. Het eigen handelen heeft gevolgen en die gevolgen onderga je zelf. Is jouw handelen gebaseerd op zelfzucht of op liefde, dat maakt nogal uit. Dat vergt eerlijkheid naar jezelf toe, handel je uit zelfzucht dan ben je jezelf ten kwader trouw. Handel je uit liefde, mededogen, dan ben je jezelf ten goeder trouw.
Daarmee heeft de mens altijd twee keuzes: de (naasten)liefde dienen of het boze dienen. Wie het boze dient zal daarbij angst ervaren. Angst voor ontdekking bijvoorbeeld. Die angst kan weer verdoofd worden op allerlei manieren, of de mens leeft met een trauma voort.
Streven naar volmaakt zijn , zou ik niet doen. De natuurlijke mens is nooit volmaakt in zijn iets-zijn, ook met de meest liefdevolle intenties maakt de natuurlijke mens fouten. Doch de mens die de ander kan vergeven, zal zelf ook vergeven worden.
Ik “geloof” dat bezorgdheid een vorm is van naastenliefde. Maar heb natuurlijk ook geen keuze welke stofjes vrijkomen in mijn hersenen.
Bezorgdheid is ook een vorm van naastenliefde. Voorts zijn de belangrijkste stresshormonen cortisol, adrenaline en noradrenaline. Deze hormonen worden allemaal in de bijnieren aangemaakt. Deze hormonen zorgen dat de natuurlijke mens in de strijdmodus staat. Naastenliefde haalt de mens uit die strijdmodus. In de liefde van de Vader leven is dan ook een ontspannen wijze van leven. Wat niet wil zeggen dat er incidenteel wel eens een bedreiging kan zijn en er toch stresshormonen vrijkomen.
Bij langdurige stress door continu in de strijdmodus te staan, kan dat leiden tot verhoogde cortisolniveaus, wat negatieve effecten op de gezondheid kan hebben. Identificatie (vereenzelviging) met het lichaam heeft een hoge prijs.
Maar naastenliefde beoefenen om uit die strijdmodus vandaan te geraken werkt niet. Want dan is het geen naastenliefde meer, maar de behoefte om er zelf beter van te worden. Het enige wat werkt is mij gebleken , is tegenwoordigheid van geest. Dat wat daadwerkelijk
geest is, is niet het denkvermogen. Het is het denkvermogen wat kan denken over verleden en toekomst. Maar je kunt nooit in het verleden of de toekomst
zijn. Geestelijk-zijn is alleen mogelijk in het 'nu'.
Gesprekken over wat er met de geest gebeurd in de toekomst zijn dus niet zinvol. Het is het discursieve denken wat die gesprekken initieert.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.