Het lichaam geeft de geest

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Het lichaam geeft de geest

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 05 aug 2025, 20:19
Messenger schreef: 05 aug 2025, 19:36
Voor mij bestaat de dood niet en is het sterven een transformatie in een andere vorm.
Transformatie van wat? Materie?
Alle vorm is materie. Dat is de reïncarnatie gedachte: overgaan in een andere vorm.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Messenger

Bericht door Messenger »

Dat_beloof_ik schreef: 05 aug 2025, 21:28
Messenger schreef: 05 aug 2025, 20:35
Een andere vorm van leven. Een ander mens.
Dus het sterven van een vorm van leven. Dat is dus gewoon dood gaan.
Sterven is doodgaan inderdaad, maar ik geloof dat het verder gaat in een andere vorm.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 05 aug 2025, 09:44 Wie het boze dient zal daarbij angst ervaren. Angst voor ontdekking bijvoorbeeld.
Eerder schreef dat er altijd angst is en dat angst okay is.
Dus dan maakt het niet zoveel uit of je het boze dient. Je angst is er toch wel.
Tufkah schreef: 04 aug 2025, 21:13 Er is altijd angst voor verkeerde consequenties. Op onbewust niveau weet een mens dat God mee ziet, mee voelt, mee beleeft. Je kunt je niet verbergen voor God en daar wordt een mens zich bewuster van naarmate zijn geest stil is. Angst is dus helemaal okay. Het is het discursieve denken dat steeds maar die angst probeert weg te redeneren.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda

Bericht door peda »

Messenger schreef: 05 aug 2025, 23:41
Sterven is doodgaan inderdaad, maar ik geloof dat het verder gaat in een andere vorm.
Wanneer het leven voortgaat in een toekomstige andere persoonlijkheid, dan is "' mijn- ik "" wel van het toneel verdwenen en zet een "'ander-ik "'
de reis voort. In de abrahamitische visie blijft "' mijn -ik "' met zijn/ haar herinneringen "' bestaan "'. Dezelfde persoonlijkheid in een ander "' jasje "'.
Voor mij is het niet zo boeiend wanneer ik eertijds als een volledig andere persoonlijkheid, waaraan ik totaal geen herinnering heb, in de wereld ergens heb rondgelopen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 06 aug 2025, 06:01
Tufkah schreef: 05 aug 2025, 09:44 Wie het boze dient zal daarbij angst ervaren. Angst voor ontdekking bijvoorbeeld.
Dus dan maakt het niet zoveel uit of je het boze dient. Je angst is er toch wel.
Tufkah schreef: 04 aug 2025, 21:13 Er is altijd angst voor verkeerde consequenties. Op onbewust niveau weet een mens dat God mee ziet, mee voelt, mee beleeft. Je kunt je niet verbergen voor God en daar wordt een mens zich bewuster van naarmate zijn geest stil is. Angst is dus helemaal okay. Het is het discursieve denken dat steeds maar die angst probeert weg te redeneren.
Angst is ook okay, want dan spreekt je geweten.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 06 aug 2025, 09:21
Wanneer het leven voortgaat in een toekomstige andere persoonlijkheid, dan is "' mijn- ik "" wel van het toneel verdwenen en zet een "'ander-ik "'
de reis voort. In de abrahamitische visie blijft "' mijn -ik "' met zijn/ haar herinneringen "' bestaan "'. Dezelfde persoonlijkheid in een ander "' jasje "'.
Voor mij is het niet zo boeiend wanneer ik eertijds als een volledig andere persoonlijkheid, waaraan ik totaal geen herinnering heb, in de wereld ergens heb rondgelopen.
Dat is het manco van de reïncarnatie-theorie. Volgens de Boeddha had hij herinneringen aan talloze levens. Maar zelf ken ik niemand die een herinnering aan een vorig leven heeft. Daar zit ook een logica achter, degene die zich Peda noemt is opgedaan van 1960-2025, in de Tijd dus. (De ik-wereld verhouding) Peda zit in jouw geheugen. Het geheugen wat aantoonbaar in het brein zit wat sterft als jij ook sterft.

Zelfs als het niet zo zou zijn, wat moet een pasgeboren baby met jouw geheugen? Iedere baby doet weer een nieuwe ik-wereldverhouding op. Je zou in het jaar 2050 ook niets hebben aan het Peda-geheugen.

Het is het 'zelf' (ego) wat in het brein bivakkeert. Daarom zien we ook bij dementerende mensen zelf-verlies. Maar reïncarnatie is een hardnekkig geloof. Van wie? Van degene die zichzelf herinnert.

De Bijbel is helder: het vergankelijke (het ego) zal het onvergankelijke niet beërven.
Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef: 06 aug 2025, 09:21
De 'mijn-ik' blijft bestaan in elke gewenste vorm. En wisselt van vorm naar believen. Zonder vertraging, in plaats van lineair is de gewenste uitkomst instantaan gemanifesteerd.

Zoals in de openingspost schreef ik eerder:
Messenger schreef:
In dit hemelse Thuis bestaat geen lineaire tijd. Alles wat gewenst wordt, manifesteert onmiddellijk. Ontevredenheid leidt niet tot lijden, maar tot hernieuwde keuze. Je fysieke verschijning is vervormbaar: je kunt jezelf manifesteren zoals je was, zoals je had willen zijn, op je mooist in gezondheid, kracht en verzorging.
Al je dierbaren komen tot je met de snelheid van gedachte.

Hier is geen noodzaak, geen tekort, geen afhankelijkheid. Als Goddelijk wezen ben je pure liefde — almachtig, alomtegenwoordig, alwetend, onkwetsbaar, perfect en zonder behoefte. Want waarom zou je iets wensen, als alles al binnen handbereik ligt?

Zo eindigt niet het leven, maar het vergeten van wie jij werkelijk bent. Want sterven is niet het verliezen van het lichaam — het is het terugvinden van je oorsprong.
Jouw persoonlijkheid blijft dus bestaan. De ziel kan een nieuw leven met nieuwe agenda/bucketlist beginnen. De geest van het bijbehorende lichaam wordt een nieuwe persoonlijkheid.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 09:54 Het is het 'zelf' (ego) wat in het brein bivakkeert. Daarom zien we ook bij dementerende mensen zelf-verlies. Maar reïncarnatie is een hardnekkig geloof. Van wie? Van degene die zichzelf herinnert.

De Bijbel is helder: het vergankelijke (het ego) zal het onvergankelijke niet beërven.
Ik vertrouw liever op degene die zichzelf herinnert dan de bijbel hierin. Het is ook meer vanzelfsprekend dat alle ego's (persoonlijkheden) blijven bestaan.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 06 aug 2025, 10:09
Tufkah schreef: 06 aug 2025, 09:54 Het is het 'zelf' (ego) wat in het brein bivakkeert. Daarom zien we ook bij dementerende mensen zelf-verlies. Maar reïncarnatie is een hardnekkig geloof. Van wie? Van degene die zichzelf herinnert.

Ik vertrouw liever op degene die zichzelf herinnert dan de bijbel hierin. Het is ook meer vanzelfsprekend dat alle ego's (persoonlijkheden) blijven bestaan.
Het meest hardnekkige geloof is dan ook het geloof in het ego, het ego dat is het gedachte/bedachte zelf dat ook gedragen wordt door het denken. Het ego is ontstaan bij jouw geboorte en kent geen enkele voorwereldse herinnering. Dat heb jij handig opgelost door te denken dat je dat vergeten bent.

Het geloof in een hiernamaals of reïncarnatie houdt het ego dan ook alleen maar in stand. Dan wil het zelf-bedachte ego over de grens van de dood bestaan. Tja...je kunt zoveel willen als je nog leeft. En als Messenger sterft, dan komt hij niet na een paar maanden terug om hier op het forum te verkondigen dat reïncarnatie en/of het hiernamaals echt bestaat. Na jouw dood zwijgt Messenger.....
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 09:46
Petra schreef: 06 aug 2025, 06:01

ik noem het toch liever bezorgdheid, omdat angst voor bijvoorbeeld spinnen niet veel met geweten te maken heeft.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
peda

Bericht door peda »

Messenger schreef: 06 aug 2025, 10:03
Jouw persoonlijkheid blijft dus bestaan. De ziel kan een nieuw leven met nieuwe agenda/bucketlist beginnen. De geest van het bijbehorende lichaam wordt een nieuwe persoonlijkheid.

Hallo Messenger,

Voor mij is mijn persoonlijkheid dominant.
Wat heb ik er nu aan wanneer ik in mijn eerdere leven een Napoleon zou zijn geweest en mij daarvan totaal niets meer herinner.

In de abrahamitische godsdiensten, is de ziel "'verbonden"' met slechts één persoonlijkheid en die "'verbondenheid"' tussen ziel en persoonlijkheid gaat over naar het ""hiernamaals""', hoe dat ook gestalte moge krijgen. Maar dat "' hiernamaals "" wordt niet opnieuw beleefd onder de huidige wereldse omstandigheden.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Tufkah schreef: 05 aug 2025, 14:27 Ik weet nog wel dat toen ik nog een ego had, hoe teleurgesteld ik in mensen kon zijn.
:) Hoe kan iemand die in twee jaar tijd 6.000 berichten op dit forum pleurt, beweren dat ie geen ego meer heeft? Er is nou juist sprake van een gigantisch ego. Je hebt het ego niet overboord gegooid, maar wel alle zelfkritiek onderdrukt evenals de kritiek van anderen.

Tufkah schreef:Er is nergens een straffende God te bekennen.
Het OT staat er vol mee, o.a. de Babylonische ballingschap.
En later Ark des verbonds weg, de tempel verwoest, Jeruzalem kwijt, het land verloren.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 06 aug 2025, 10:19
Tufkah schreef: 06 aug 2025, 09:46

ik noem het toch liever bezorgdheid, omdat angst voor bijvoorbeeld spinnen niet veel met geweten te maken heeft.
Dat is een fobie en dat heeft idd niks met het geweten te maken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: 06 aug 2025, 10:46
Tufkah schreef: 05 aug 2025, 14:27 Ik weet nog wel dat toen ik nog een ego had, hoe teleurgesteld ik in mensen kon zijn.
:) Hoe kan iemand die in twee jaar tijd 6.000 berichten op dit forum pleurt, beweren dat ie geen ego meer heeft? Er is nou juist sprake van een gigantisch ego. Je hebt het ego niet overboord gegooid, maar wel alle zelfkritiek onderdrukt evenals de kritiek van anderen.
Om berichten op een forum te schrijven is geen ego noodzakelijk. Ergo: een ego is helemaal nergens goed voor. Je hebt er alleen maar (bal)last van.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tufkah schreef:Er is nergens een straffende God te bekennen.
Het OT staat er vol mee, o.a. de Babylonische ballingschap.
En later Ark des verbonds weg, de tempel verwoest, Jeruzalem kwijt, het land verloren.
Je bent een letterlijk lezende. Mensen straffen zichzelf. Mensen straffen zichzelf door zichzelf een ego aan te doen. En als het dan fout gaat gaan ze ook nog God de schuld geven!

De Bijbel letterlijk lezen, dat doe je ook jezelf aan. Jij gelooft dat Adam en Eva echt bestaan hebben, zo verdwaal je in je eigen hersenspinsels.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 11:04
Om berichten op een forum te schrijven is geen ego noodzakelijk. Ergo: een ego is helemaal nergens goed voor. Je hebt er alleen maar (bal)last van.
Om "' zinvolle "" berichten te schrijven is wel degelijk een "' gevorderd "" ego nodig.
Een hond geef ik persoonlijk ook een "' ego "' zij het van lagere kwaliteit als het menselijke ego.
Een 100 % ego-loos mens bestaat er in mijn optiek niet, behalve wellicht onder coma-omstandigheden.
Een ego dient mijns inziens o.m. om goed klaar te kunnen komen met inderdaad de "" ballast "" van het bestaan.
Dat de "' richting "' van een ieders ego onderling totaal anders is, dat behoeft bij mij geen betoog.
Maar een ego-loze "' richting "', dat zie ik nog niet concreet ingevuld, maar "invulling "' is ook weer ego, dat wel.
Lastig wordt het wanneer onderling onder "' ego "' wat anders wordt verstaan.
Zo ziet beschouwer A ego en persoonlijkheid sterk in elkaar overlopen, terwijl beschouwer B nu juist ego en
persoonlijkheid volledig van elkaar ontkoppelt. De bekende Gordiaanse Knoop, waarbij hetzelfde woord in het onderlinge gebruik niet dezelfde betekenis heeft.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 06 aug 2025, 11:31

Om "' zinvolle "" berichten te schrijven is wel degelijk een "' gevorderd "" ego nodig.
Een hond geef ik persoonlijk ook een "' ego "' zij het van lagere kwaliteit als het menselijke ego.
Een 100 % ego-loos mens bestaat er in mijn optiek niet, behalve wellicht onder coma-omstandigheden.
Een ego dient mijns inziens o.m. om goed klaar te kunnen komen met inderdaad de "" ballast "" van het bestaan.
Dat de "' richting "' van een ieders ego onderling totaal anders is, dat behoeft bij mij geen betoog.
Maar een ego-loze "' richting "', dat zie ik nog niet concreet ingevuld, maar "invulling "' is ook weer ego, dat wel.
De geestelijke mens is zonder ego, de geestelijke mens spreekt het 'ik' identiek uit. (Het universele zelf) Daarom onderscheiden zij zich niet van elkaar. De natuurlijke mens is nog met een ego aangedaan en onderscheidt zich met dat ego van de andere ego's.

Geloof in hiernamaals of reïncarnatie is ook een wijze van onderscheiden. De gelovigen hierin wensen als te onderscheiden entiteit na de fysieke dood ergens te bestaan.
Lastig wordt het wanneer onderling onder "' ego "' wat anders wordt verstaan.
Zo ziet beschouwer A ego en persoonlijkheid sterk in elkaar overlopen, terwijl beschouwer B nu juist ego en
persoonlijkheid volledig van elkaar ontkoppelt. De bekende Gordiaanse Knoop, waarbij hetzelfde woord niet dezelfde betekenis heeft.
Dat klopt. Ego is een ander woord voor 'ik'. Zolang de mens nog is aangedaan met een ego dan is er ook verschil van mening over dat ego. Het ego is gevormd in deze wereld waarin je bent opgegroeid. Het ego heeft zich vereenzelvigt met de vorm welke hij is. Wie zich vereenzelvigt met man of vrouw die bewoont nog ego-land. Wie zich vereenzelvigt met zijn geaardheid -homo of hetero- die bewoont nog ego-land. (Enz)

Jezus zegt dat de mens opnieuw geboren moet worden, maar dan uit water en Geest: de geestelijke mens. Dat zegt Jezus niet voor niets, het vergankelijke vergaat. (Daarom heet het ook zo)

Maar ook de uitspraak "Vlees en bloed zullen het Koninkrijk niet beërven" ,( Korintiërs 15:50) betekent dat het menselijke, vergankelijke lichaam niet in staat is het eeuwige Koninkrijk van God te betreden. Het verwijst naar de noodzaak van wedergeboorte en een geestelijke wezenheid om deel te kunnen hebben aan het Koninkrijk van God.

Alleen de natuurlijke mens, aangedaan met een ego, gelooft in het hiernamaals en/of reïncarnatie. Wat uit de Geest is geboren taalt niet naar reïncarnatie, de geestelijke mens nou juist aan het vlees ontsnapt. Al degenen die uit Geest zijn geboren weten niet waar ze vandaan komen noch waar ze naar toe gaan. (Naar de woorden van Jezus zelve) Als gelovige kan ik toch niet gaan geloven dat Jezus gelogen heeft in de Bijbel?! De natuurlijke mensen kibbelen maar voort.
peda

Bericht door peda »

Hallo Tufkah,

Voor mij is "" ego "" gelijk aan de gerichtheid van de persoonlijkheid.
Jij hebt een andere invulling voor "' ego "".
Het door elkaar heen haspelen van meerdere begrippen voor het zelfde woord "' ego "" maakt het niet helderder.
Jij volgt mijn definitie niet en ik volg jouw definitie niet. Hetzelfde geldt bij Messenger aangaande de begrippen ziel en geest.
Het maakt m.i. de gesprekken nodeloos ingewikkeld, maar waarom makkelijk ( Jip en Janneke ) als het ook moeilijk ( voor anderen niet te begrijpen ) kan.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 06 aug 2025, 12:41 Hallo Tufkah,

Voor mij is "" ego "" gelijk aan de gerichtheid van de persoonlijkheid.
Jij hebt een andere invulling voor "' ego "".
Het door elkaar heen haspelen van meerdere begrippen voor het zelfde woord "' ego "" maakt het niet helderder.
Jij volgt mijn definitie niet en ik volg jouw definitie niet. Hetzelfde geldt bij Messenger aangaande de begrippen ziel en geest.
Het maakt m.i. de gesprekken nodeloos ingewikkeld, maar waarom makkelijk ( Jip en Janneke ) als het ook moeilijk ( voor anderen niet te begrijpen ) kan.
Kennis van het geestelijk domein doet inzien dat het bewustzijn is wat het "veel" laat ontstaan. En daarmee ook de zelf-illusie (ego) laat ontstaan. Het onwerkelijke beeld is het resultaat van waarneming middels de zintuigen, wat de natuurlijke mens doet. Daar is helemaal geen Jip en Janneke bij, het is de mens zelf die ja/nee met de begoocheling van het ego mee gaat. En gezien dat alle natuurlijke mensen zintuigelijk waarnemen (bewustzijn) is deze begoocheling meer standaard als dat men er van verlost is.

De zonde (hebzucht, heerszucht, de wensnatuur) doet de zelf-illusie alleen maar versterken.

Waar bij de natuurlijke mens het bewustzijn veruitwendigd is middels de zintuigen, is bij de geestelijke mens het bewustzijn inwendig. We spreken niet over twee vormen van bewustzijn of van 'hoger' bewustzijn, het is hetzelfde bewustzijn. De geestelijke mens is dan ook niet-zelf en dan trekt de geestelijke mens de conclusie dat de natuurlijke mens geen realiteit bij God heeft. Precies zoals de Bijbel schrijft.......

In dat niet-zelf (Oftewel het universele zelf) zijn alle mensen gelijk voor God. Alle natuurlijke mensen hebben pech, die gaan gewoon dood als het hun tijd is. Want zij zijn niet werkelijk, ze zijn een (zelfbedachte) illusie. Alleen wat uit de Geest is maakt levend.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 12:28
...........De geestelijke mens is zonder ego, de geestelijke mens spreekt het 'ik' identiek uit. (Het universele zelf) Daarom onderscheiden zij zich niet van elkaar. De natuurlijke mens is nog met een ego aangedaan en onderscheidt zich met dat ego van de andere ego's.............
Ongeacht het onderwerp heb jij het altijd over de de geestelijke en de natuurlijke mens. De geestelijke mens is goed(gestorven en één met Christus) en de natuurlijke is fout(gelijkvormig aan de wereld). Jij presenteert je altijd als een geestelijk mens dus heb je het eigenlijk altijd over je zelf als je hier de eigenschappen van een geestelijk mens beschrijft. Dat jij als enkeling de juiste keuze hebt gemaakt en als enige de bijbel op de juiste wijze interpreteert.
Hoe kan dat als je geen ego meer hebt? Ik begrijp dat niet.
Laatst gewijzigd door J-W op 06 aug 2025, 13:15, 3 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Hallo Tufkah,

Jouw ego oordeelt er vrolijk op los, zo de visie van meerderen op dit forum.
De ego-loze Tufkah staat onder de top tien van diegenen die anderen beoordelen.
Niets op tegen overigens, maar het Tufkah-oordeel is gewoon onderdeel van de veelkleurige bonte stoet beoordelingen.
Alpha oordeelt, Tufkah oordeelt, in wezen oordeelt een ieder op G G op eigen wijze.
De bekende bonte stoet, waar niemand deel van wil uitmaken, maar desondanks wel aan deel neemt.
Mijn positie is bekend : hulde aan de bonte stoet, waar schijnbaar niemand deel van uitmaakt.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 10:17
Messenger schreef: 06 aug 2025, 10:09
Het meest hardnekkige geloof is dan ook het geloof in het ego, het ego dat is het gedachte/bedachte zelf dat ook gedragen wordt door het denken. Het ego is ontstaan bij jouw geboorte en kent geen enkele voorwereldse herinnering. Dat heb jij handig opgelost door te denken dat je dat vergeten bent.

Het geloof in een hiernamaals of reïncarnatie houdt het ego dan ook alleen maar in stand. Dan wil het zelf-bedachte ego over de grens van de dood bestaan. Tja...je kunt zoveel willen als je nog leeft. En als Messenger sterft, dan komt hij niet na een paar maanden terug om hier op het forum te verkondigen dat reïncarnatie en/of het hiernamaals echt bestaat. Na jouw dood zwijgt Messenger.....
Op Aarde heb ik als Messenger niks te zoeken na het sterven. In het hiernamaals kan ik doen en laten wat ik wil met direct resultaat. Daar kun je 'toveren'.
Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef: 06 aug 2025, 10:21
Messenger schreef: 06 aug 2025, 10:03

Hallo Messenger,

Voor mij is mijn persoonlijkheid dominant.
Wat heb ik er nu aan wanneer ik in mijn eerdere leven een Napoleon zou zijn geweest en mij daarvan totaal niets meer herinner.

In de abrahamitische godsdiensten, is de ziel "'verbonden"' met slechts één persoonlijkheid en die "'verbondenheid"' tussen ziel en persoonlijkheid gaat over naar het ""hiernamaals""', hoe dat ook gestalte moge krijgen. Maar dat "' hiernamaals "" wordt niet opnieuw beleefd onder de huidige wereldse omstandigheden.
Alle geesten die jouw ziel heeft geleefd zul je leren kennen. Een bonte parade van historische figuren die jouw unieke ziel is geweest.
Messenger

Bericht door Messenger »

Ik snap niet wat je hier dan doet als je last hebt van je ego. Je overheerst het forum enorm, dat is wat een groot ego doet.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 06 aug 2025, 13:01 ............... Alle natuurlijke mensen hebben pech, die gaan gewoon dood als het hun tijd is. Want zij zijn niet werkelijk, ze zijn een (zelfbedachte) illusie. Alleen wat uit de Geest is maakt levend.
Wat een gewauwel, jij gaat straks toch ook gewoon dood? Of word jij door de Geest opgewekt ten uiterste dagen, levend gemaakt?
Dat is niet wat jij hier altijd beweert, geen hiernamaals meen jij met zekerheid te weten.
Deze "illusie" gaat nu weer lekker naar buiten, genieten van wat deze wereld biedt.
Laatst gewijzigd door J-W op 06 aug 2025, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.