Bedankt voor je uitgebreide antwoord.Tufkah schreef: 07 aug 2025, 17:47Dat vind ik nou eens een goede vraag, dankjewel.Yours schreef: 07 aug 2025, 15:41
Even een vraag aan Tufkah. Geloof jij in het kruisoffer van de Jezus van 20 eeuwen geleden? In die zin dat die mens destijds voor onze zonden gestorven is?
Het antwoord is tweeledig:
Ja, Jezus is 20 eeuwen geleden gestorven voor de zonden van de mens. Zijn liefde voor de mens was dusdanig dat Jezus wilde sterven voor de mens in het algemeen. Het was niet zijn wil (Niet mijn wil geschiede) , maar hij gehoorzaamde aan de Vader.
Nee, Jezus is niet voor mij als natuurlijke mens gestorven. In de navolging kan de mens alleen de mystieke dood voor een ander sterven.
Ook in de kruisdood kan de mens Jezus volgen. Hetgeen ook de essentie is van Lukas 9:23. Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op, en volge Mij.
Het kruis dragen en de zelfverloochening vallen samen in één. Zoals Jezus zichzelf verloochende aan het kruis, kunnen wij dat in de navolging ook doen. Sterven voor een ander is alleen mogelijk als het oordeel (over de ander) er niet meer is en de ander als uitnemender wordt geacht dan "ik zelf". Sterven is levenskunst.
Ik heb nog een vraag voor je. Of eigenlijk twee. Nee, drie!
Zie het door mij vetgedrukte.
Denk jij dat de 20 eeuwen geleden gestorven Jezus nog terugkeert naar de aarde?
Hierbij in gedachten houdend dat Hij destijds nadat hij de geest gaf en zijn lichaam stierf en daarna veelvuldig verschenen is (In welke gedaante trouwens?) totdat Hij naar de Hemel voer en dat hij vanaf dat moment aan de rechterhand van de Vader zit.
En zo ja, in welke gedaante keert hij dan volgens jou terug?