De ijkstok

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Re: De ijkstok

Bericht door Messenger »

Leon schreef: 16 aug 2025, 20:10Misschien moeten we dan toch maar besluiten de verschillende overtuigingen niet te toetsen, maar te laten. Lekker makkelijk, dan hoef je zelf nooit eventuele foutieve overtuigingen bij te stellen. Gezichtsverlies is het allerergste blijkbaar.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het de bedoeling juist om onze overtuigingen te toetsen en te verrijken met andere inzichten.
Want we worden in onze wereld uitgedaagd door overtuigingen die al eeuwen bestaan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Leon

Bericht door Leon »

Messenger schreef: 16 aug 2025, 20:24
Leon schreef: 16 aug 2025, 20:10Misschien moeten we dan toch maar besluiten de verschillende overtuigingen niet te toetsen, maar te laten. Lekker makkelijk, dan hoef je zelf nooit eventuele foutieve overtuigingen bij te stellen. Gezichtsverlies is het allerergste blijkbaar.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het de bedoeling juist om onze overtuigingen te toetsen en te verrijken met andere inzichten.
Want we worden in onze wereld uitgedaagd door overtuigingen die al eeuwen bestaan.
Ah een revolutionair, pas maar op dat je geen terroristische motieven worden toegedicht.

Toetsen van overtuigingen met overtuigingen is niet een wetenschappelijke methode, maar misschien kan het niet anders.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Jon

Bericht door Jon »

Leon schreef: 16 aug 2025, 20:10 Op zich lijken de deelnemers nog wel op zoek naar DE waarheid, over reïncarnatie, over zelfovergave, over geestelijkheid zonder toekomst, over natuurlijk mens zijn met toekomst. Er lijkt echter geen ruimte om te verbinden qua ideeën. Misschien moeten we dan toch maar besluiten de verschillende overtuigingen niet te toetsen, maar te laten. Lekker makkelijk, dan hoef je zelf nooit eventuele foutieve overtuigingen bij te stellen. Gezichtsverlies is het allerergste blijkbaar.

“It’s not our job to convert people, save people, convict people or convince people.
It’s our job to tell people.
The convincing, convicting, converting & saving, is the work of the Holy Spirit”
~ Chuck Missler

;)
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 16 aug 2025, 18:49
Jon schreef: 16 aug 2025, 18:27

Die hebben meer pech in het reincarnatiegeloof dan in het Christelijk geloof. Wat hebben jouw kinderen aan jouw reincarnatieboodschap? In een volgend leven mogen ze het uitzoeken. De zelfovergave uitstellen naar de onvervulde toekomst.
Zelfovergave lukt gewoon soms niet in één leven. En al die vaak heel goed bedoelende zielen zijn binnen jouw christelijke geloof helaas dan toch voor altijd verloren.
Dat is pertinent onwaar. De kwestie ligt vrij eenvoudig. Geen enkele natuurlijke mens gaat naar een hiernamaals of whatever. Er gaat dus helemaal niemand verloren, iedereen sterft immers een natuurlijke dood. De natuurlijke dood is het loon van de zonde.

Een kleine categorie is uitgezonderd, zij die het Woord des Koninkrijk verstaan en opnieuw geboren worden uit Geest. Dat is een geheel nieuwe mens, anders zou Jezus niet over een geboorte spreken.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 16 aug 2025, 20:10 Op zich lijken de deelnemers nog wel op zoek naar DE waarheid, over reïncarnatie, over zelfovergave, over geestelijkheid zonder toekomst, over natuurlijk mens zijn met toekomst. Er lijkt echter geen ruimte om te verbinden qua ideeën. Misschien moeten we dan toch maar besluiten de verschillende overtuigingen niet te toetsen, maar te laten. Lekker makkelijk, dan hoef je zelf nooit eventuele foutieve overtuigingen bij te stellen. Gezichtsverlies is het allerergste blijkbaar.
Reïncarnatie of geloof in het hiernamaals is in die zin van belang dat dat geloof het ego/ik/zelf in stand houdt. Je herkent het ego dan ook aan dat geloof. Het is dit geloof zelf wat de geboorte uit Geest tegenhoudt.

Wat uit de Geest is geboren weet NIET waar hij naar toe gaat. (Joh 3:8) Iemand die opnieuw geboren is, zal dus nooit in reïncarnatie of het hiernamaals geloven.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 16 aug 2025, 20:41
Zelfovergave lukt gewoon soms niet in één leven. En al die vaak heel goed bedoelende zielen zijn binnen jouw christelijke geloof helaas dan toch voor altijd verloren.
Dat is pertinent onwaar. De kwestie ligt vrij eenvoudig. Geen enkele natuurlijke mens gaat naar een hiernamaals of whatever. Er gaat dus helemaal niemand verloren, iedereen sterft immers een natuurlijke dood. De natuurlijke dood is het loon van de zonde.

Een kleine categorie is uitgezonderd, zij die het Woord des Koninkrijk verstaan en opnieuw geboren worden uit Geest. Dat is een geheel nieuwe mens, anders zou Jezus niet over een geboorte spreken.
Maar dan is het, behalve dan voor die kleine categorie, toch voor al die vele anderen totaal ‘Over en Uit’ met die natuurlijke dood? En is er absoluut voor hen geen zicht meer op redding?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 16 aug 2025, 20:47
Tufkah schreef: 16 aug 2025, 20:41

Maar dan is het, behalve dan voor die kleine categorie, toch voor al die vele anderen totaal ‘Over en Uit’ met die natuurlijke dood? En is er absoluut voor hen geen zicht meer op redding?
De Bijbel leert duidelijk dat het vergankelijke (de vleselijke mens) het onvergankelijke niet zal beërven. Vandaar ook het "opnieuw geboren worden", maar dan uit Geest. De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakende Geest.

Het staat er in zoveel variaties , alleen de Geest maakt levend. Er is zelfs een nadrukkelijke reden waarom de natuurlijke mens niet kan voortbestaan na de dood. (De zelf-illusie c.q. Maya) Dat de natuurlijke mens graag wat anders gelooft dat weet ik ook wel. Het probleem is dan ook het geloof in het toekomstige.

Jezus liegt geen woord: iedereen die uit Geest is geboren weet niet waar hij naar toe gaat. Alleen natuurlijke mensen weten waar ze naar toe gaan, ze hebben zichzelf een overtuiging over het hiernamaals aangedaan. Maar dat doen ze zelf.

Zelf heb ik het vermoeden dat veel mentaal-gelovigen alleen geloven als een soort verzekeringspolis. Ik heb het iemand wel eens horen zeggen: geloof in het hiernamaals kost je niks. Nee heb je, ja kun je krijgen. Een hiernamaals vol met opportunisten? De goddelijke werkelijkheid zit geheel anders in elkaar. Iemand die in het hiernamaals gelooft, die loopt tegen zijn karma aan.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 16 aug 2025, 20:45
Reïncarnatie of geloof in het hiernamaals is in die zin van belang dat dat geloof het ego/ik/zelf in stand houdt. Je herkent het ego dan ook aan dat geloof. Het is dit geloof zelf wat de geboorte uit Geest tegenhoudt.

Wat uit de Geest is geboren weet NIET waar hij naar toe gaat. (Joh 3:8) Iemand die opnieuw geboren is, zal dus nooit in reïncarnatie of het hiernamaals geloven.
Er is een soort model waarin ruimte is voor reincarnatie en nieuwe aarde, dat verder ook bevestigt wat jij zegt. Maar dat is dan geen algemeen overdraagbaar model en moet van de HG komen, niet van mij.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 16 aug 2025, 20:59
Yours schreef: 16 aug 2025, 20:47

De Bijbel leert duidelijk dat het vergankelijke (de vleselijke mens) het onvergankelijke niet zal beërven. Vandaar ook het "opnieuw geboren worden", maar dan uit Geest. De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakende Geest.

Het staat er in zoveel variaties , alleen de Geest maakt levend. Er is zelfs een nadrukkelijke reden waarom de natuurlijke mens niet kan voortbestaan na de dood. (De zelf-illusie c.q. Maya) Dat de natuurlijke mens graag wat anders gelooft dat weet ik ook wel. Het probleem is dan ook het geloof in het toekomstige.

Jezus liegt geen woord: iedereen die uit Geest is geboren weet niet waar hij naar toe gaat. Alleen natuurlijke mensen weten waar ze naar toe gaan, ze hebben zichzelf een overtuiging over het hiernamaals aangedaan. Maar dat doen ze zelf.

Zelf heb ik het vermoeden dat veel mentaal-gelovigen alleen geloven als een soort verzekeringspolis. Ik heb het iemand wel eens horen zeggen: geloof in het hiernamaals kost je niks. Nee heb je, ja kun je krijgen. Een hiernamaals vol met opportunisten? De goddelijke werkelijkheid zit geheel anders in elkaar. Iemand die in het hiernamaals gelooft, die loopt tegen zijn karma aan.
Maar als dat hiernamaals volgens jou niet bestaat, hoe moet die mens dat karma dan inlossen? Dat kan dan volgens jou niet en dus is degene dan voor eeuwig verloren. En dus is het maar te hopen dat dat niet het lot is van je overleden dierbaren.
J-W

Bericht door J-W »

Leon schreef: 16 aug 2025, 20:20
J-W schreef: 16 aug 2025, 18:15

Jij beweert hier altijd dat je mijn reacties niet leest omdat je mij bestempelt als een forumtrol.
Blijkbaar ben ik een uitzondering op degenen die jij beweert uitnemender dan jezelf te zien.
Wanneer jij dus selectief te werk gaat hanteer je duidelijk een ijkstok.
Ik wil nog wel aannemen dat ik het ergste geval op jouw ijkstok ben maar als er 1 is zullen er ongetwijfeld
meer zijn die jij niet uitnemender acht dan jezelf.
Holle woorden dus weer van je Tufkah, en dat noemt zich wedergeboren.
Geef mijn portie maar aan Fikkie.
zoals ik het begrijp zullen natuurlijke mensen moeten oefenen in naastenliefde en de ander uitnemender vinden, de geestelijke mens heeft dit niet meer nodig
Dan moet ook Tufkah nog heel veel oefenen als ook een forumtrol, gesteld dat dat oordeel correct is, uitnemender gezien moet worden dan hij.
Laatst gewijzigd door J-W op 16 aug 2025, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Jon

Bericht door Jon »

Jon schreef: 16 aug 2025, 18:27

Die hebben meer pech in het reincarnatiegeloof dan in het Christelijk geloof. Wat hebben jouw kinderen aan jouw reincarnatieboodschap? In een volgend leven mogen ze het uitzoeken. De zelfovergave uitstellen naar de onvervulde toekomst.

Dit soort reserveringen worden door het reincarnatiedogma in stand gebouden. De zelfovergave aan God, is dat men al zijn reserves, al zijn bedenkingen volledig loslaat. Alle gehechtheden van het ego, het ik, opgeeft. Je geeft jezelf dan over aan de Vader, ongeacht de uitkomst. Je betaalt dan met jezelf (het ego en al zijn gehechtheden). Waarmee je echter niet het heil koopt. Dat is niet te koop, het wordt je geschonken door geloof, wat ontvangen kan worden in de zelfovergave.

Doch niemand kan een ander hiertoe dwingen. De mens dient zelf de Weg te gaan.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Jon

Bericht door Jon »

Yours schreef: 16 aug 2025, 21:13
hoe moet die mens dat karma dan inlossen?

Yours schreef: 16 aug 2025, 21:13 is het maar te hopen dat dat niet het lot is van je overleden dierbaren.
Dit zijn allemaal reserves en bedenkingen die iemand die het Koninkrijk binnen wil gaan zal moeten loslaten. God laat Zich niet chanteren noch manipuleren. Iemand die een kind van God wil worden zal bereid moeten zijn alle gehechtheden van het ego, het ik, op te geven. Ja, het snijdt dwars door de ziel, dat zal ik niet ontkennen. Het kost je jezelf. En je kunt niemand meenemen.
Yours

Bericht door Yours »

Jon schreef: 16 aug 2025, 21:23

Dit soort reserveringen worden door het reincarnatiedogma in stand gebouden. De zelfovergave aan God, is dat men al zijn reserves, al zijn bedenkingen volledig loslaat. Alle gehechtheden van het ego, het ik, opgeeft. Je geeft jezelf dan over aan de Vader, ongeacht de uitkomst. Je betaalt dan met jezelf (het ego en al zijn gehechtheden). Waarmee je echter niet het heil koopt. Dat is niet te koop, het wordt je geschonken door geloof, wat ontvangen kan worden in de zelfovergave.

Doch niemand kan een ander hiertoe dwingen. De mens dient zelf de Weg te gaan.
Jon schreef: 16 aug 2025, 21:29
Yours schreef:
hoe moet die mens dat karma dan inlossen?

Yours schreef: is het maar te hopen dat dat niet het lot is van je overleden dierbaren.
Dit zijn allemaal reserves en bedenkingen die iemand die het Koninkrijk binnen wil gaan zal moeten loslaten. God laat Zich niet chanteren noch manipuleren. Iemand die een kind van God wil worden zal bereid moeten zijn alle gehechtheden van het ego, het ik, op te geven. Ja, het snijdt dwars door de ziel, dat zal ik niet ontkennen. Het kost je jezelf. En je kunt niemand meenemen.
Ik weet van dit alles.

Waar het mij om gaat is dat de meeste mensen die op de drempel van de dood staan en wie dit niet gelukt is, in jullie visie gewoon de natuurlijke dood sterven en het totaal “Over en Uit” is voor hen.
Het is dieptriest als dit goedwillenden (ook jullie overleden dierbaren) overkomt: dat hun kansen op het Koninkrijk dan voor eeuwig verloren zijn.
Jon

Bericht door Jon »

Yours schreef: 16 aug 2025, 21:51
Ik weet van dit alles.
Jij zegt het.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 16 aug 2025, 21:09
Tufkah schreef: 16 aug 2025, 20:45

Er is een soort model waarin ruimte is voor reincarnatie en nieuwe aarde, dat verder ook bevestigt wat jij zegt. Maar dat is dan geen algemeen overdraagbaar model en moet van de HG komen, niet van mij.
Zonder de Geest wordt het sowieso niks, ook al ben je nog zoekende. De mens kan zich altijd afvragen, wat gaat van mij uit? En wat gaat van de Geest uit? Ergens moet toch een begin zijn waar de stilte invalt?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 16 aug 2025, 21:51
Ik weet van dit alles.

Waar het mij om gaat is dat de meeste mensen die op de drempel van de dood staan en wie dit niet gelukt is, in jullie visie gewoon de natuurlijke dood sterven en het totaal “Over en Uit” is voor hen.
Het is dieptriest als dit goedwillenden (ook jullie overleden dierbaren) overkomt: dat hun kansen op het Koninkrijk dan voor eeuwig verloren zijn.
De kennis die je kennelijk niet bezit is de kennis dat de natuurlijke mens achter de sluiers van illusie leeft. Dat is de natuurlijke mens niet aan te rekenen, maar de natuurlijke mens kan wel zichzelf opgeven. Zonder voorwaarden , zoals Jon schrijft.

Uiteraard ken ik de ambivalentie welke ik ook heb ten opzichte van mijn eigen overleden dierbaren. Mijn wensnatuur (ego) wenst al mijn geliefden het allerbeste, ook als ze overleden zijn. Maar als mijn 'gewens' haalt niks uit als het oordeel bij de Zoon ligt. Om gerechtvaardigde redenen.

Die ambivalentie bestaat uit de éne kant uit mijn liefde voor de dierbare overleden. De andere kant van het verhaal is dat er in de Eeuwigheid geen plaats is voor een onderscheiden existentie zoals we die wel kennen in het lichamelijk leven. Linksom of rechtsom, ergens zal de mens zijn identificatie met de natuurlijke mens moeten opgeven. Doet de mens dit niet voordat hij dood gaat, dan doet de dood dit zelf.....

Geen enkele natuurlijk mens komt aan in het huis van de Vader, maar iedere gelovige mag natuurlijk wat anders geloven. En ja, een oprecht gelovige kan in zijn of haar stervensuur alsnog genade worden geschonken. Wie ben ik om te oordelen? Ik ga daar niet over. Maar laat een ieder zichzelf er wel van vergewissen dat het hebben van overtuigingen niet gratis is. U geschiede naar uw geloof.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 16 aug 2025, 21:13
Tufkah schreef: 16 aug 2025, 20:59

Maar als dat hiernamaals volgens jou niet bestaat, hoe moet die mens dat karma dan inlossen? Dat kan dan volgens jou niet en dus is degene dan voor eeuwig verloren. En dus is het maar te hopen dat dat niet het lot is van je overleden dierbaren.
Het inlossen van karma na dit leven is een theorie van de Boeddha. De Boeddha beweert dat er niet zoiets als een vaststaand 'zelf' bestaat en dat het het karma is wat reïncarneert. Ik vind dat gek, want dan schept dat karma toch een zelf? In ieder geval is ook bij de Boeddha reïncarnatie niet gunstig. In boeddhistische zin is reïncarnatie gewoon een ander woord voor de hel.

Maar waarom zou een mens in de hel geloven als hij in dit leven reeds in de liefde van de Vader kan leven? Wat moet ik dan nog met geloof in reïncarnatie , de hel, demonen enz enz. Wat is er dan mis met leven in de liefde van de Vader?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

P.S. De reden dat ik de Boeddha niet geloof inzake de anatta leer is gelegen in de mystieke dood. Als er niet zoiets als een zelf zou bestaan, dan bestaat de mystieke dood ook niet. Er bestaat wel degelijk een zelf/ego/ik. Maar deze is gebonden aan de zintuigelijke waarneming. Het is bewustzijn waar de oplossing van het mysterie in ligt. Bewustzijn is de oorzaak van de zelf-illusie, alleen de (geestelijke) staat van niet-zelf is werkelijk. Vandaar ook dat de ego-dood een noodzakelijkheid is.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 16 aug 2025, 23:23
De kennis die je kennelijk niet bezit is ....................
Er is in de bonte stoet op de late zaterdagavond weer vrolijk op los geoordeeld door de geestelijke mensen alhier. Heeft wel heel weinig met geloof-gesprek te maken, meer met het eigen ego. "ik weet het wel en jij weet het niet" en daarbij zichzelf ook nog eens wijsmaken geen deel van de bonte stoet uit te maken maar moederziel alleen te lopen............... :w :w :w
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 16 aug 2025, 23:10
Leon schreef: 16 aug 2025, 21:09

Zonder de Geest wordt het sowieso niks, ook al ben je nog zoekende. De mens kan zich altijd afvragen, wat gaat van mij uit? En wat gaat van de Geest uit? Ergens moet toch een begin zijn waar de stilte invalt?
Dat “dwalen”(zoekende) lijkt op dromen. Persoonlijk hou ik heel erg van dromen, maar “dwalen” heeft een slechte naam. Wat me opviel is dat er een gerichtheid kan zijn op “het echte”, om van het dwalen af te komen. Zowel binnen de droomwereld als daarbuiten. Zo obsessief, alsof je van “het echte” iets goeds kunt verwachten.
peda

Bericht door peda »

Zelf denk ik dat overtuigingen nog worden bijgesteld in de fasen dat de geestelijke volwassenheid individueel nog niet is bereikt en sommigen worden nooit geestelijk volwassen.
Bij de geestelijk volwassenen zijn de overtuigingen in mijn optiek quasi vastgevroren en veranderen onder normale omstandigheden niet meer noemenswaardig.
Een mooi voorbeeld is het omgaan met velerlei overtuigingen op dit forum, waarbij de eigen overtuiging quasi tot het DE WAARHEID-kwaliteit wordt opgewaardeerd en de "' foute "" overtuiging van de ander in de kliko wordt gedeponeerd. Wat er ook door de ander wordt ingebracht, het leidt nooit tot een wezenlijke bijstelling van de eigen uiterst goede overtuiging. Zelfs het leunen op een tuinhekje om eens te kijken wat er zo al in een ander tuintje te kijken valt, wordt m.i. niet groot geschreven. Men ziet zich niet eens als behorend tot de bonte stoet, een grotere afstand tot de ander innemen, zie ik als nauwelijks mogelijk.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 17 aug 2025, 09:20
Zelf denk ik dat overtuigingen nog worden bijgesteld in de fasen dat de geestelijke volwassenheid individueel nog niet is bereikt en sommigen worden nooit geestelijk volwassen.
Bij de geestelijk volwassenen zijn de overtuigingen in mijn optiek quasi vastgevroren en veranderen onder normale omstandigheden niet meer noemenswaardig.
Een mooi voorbeeld is het omgaan met velerlei overtuigingen op dit forum, waarbij de eigen overtuiging quasi tot het DE WAARHEID-kwaliteit wordt opgewaardeerd en de "' foute "" overtuiging van de ander in de kliko wordt gedeponeerd. Wat er ook door de ander wordt ingebracht, het leidt nooit tot een wezenlijke bijstelling van de eigen uiterst goede overtuiging. Zelfs het leunen op een tuinhekje om eens te kijken wat er zo al in een ander tuintje te kijken valt, wordt m.i. niet groot geschreven. Men ziet zich niet eens als behorend tot de bonte stoet, een grotere afstand tot de ander innemen, zie ik als nauwelijks mogelijk.
Juist dat al bij voorbaat uitgaat van verschillende onverenigbare opvattingen, is een weigeren te toetsen. Mogelijk kunnen we alleen toetsen met andere opvattingen en niet met een (wetenschappelijk) model, maar dan nog wel toetsen willen.
peda

Bericht door peda »

Leon schreef: 17 aug 2025, 09:25
peda schreef: 17 aug 2025, 09:20

Juist dat al bij voorbaat uitgaat van verschillende onverenigbare opvattingen, is een weigeren te toetsen. Mogelijk kunnen we alleen toetsen met andere opvattingen en niet met een (wetenschappelijk) model, maar dan nog wel toetsen willen.
Toetsen wordt gedaan middels een ijkstok.
Wanneer de ijkstok individueel vaststaat ( geestelijke volwassenheid ) dan verandert er bij het z.g. toetsen nooit wat en dat is nu precies zichtbaar bij de inbreng alhier, althans zo is mijn visie. Daarom voor mij de bonte stoet van niet-met-de-bonte-stoet-meelopende-zeker-weters.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 17 aug 2025, 09:34
Leon schreef: 17 aug 2025, 09:25

Toetsen wordt gedaan middels een ijkstok.
Wanneer de ijkstok individueel vaststaat ( geestelijke volwassenheid ) dan verandert er bij het z.g. toetsen nooit wat en dat is nu precies zichtbaar bij de inbreng alhier, althans zo is mijn visie. Daarom voor mij de bonte stoet van niet-met-de-bonte-stoet-meelopende-zeker-weters.
Dat er bij het toetsen nooit wat gebeurt in niet waar. Jij gaat daar van uit om niet te *hoeven* toetsen, dat is wat anders, dat is gewoon onwil.

Onwil is geen geestelijke volwassenheid.
Laatst gewijzigd door Leon op 17 aug 2025, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 16 aug 2025, 17:19 Waarheid gaat dan ook niet over religie.
Religie gaat feitelijk nergens over en is menselijk gedachtenpatroon en fantasie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.