Dat_beloof_ik schreef: 16 aug 2025, 17:52
Inktvlam schreef: 16 aug 2025, 15:42
Terwijl BDE's massaal voorkomen en het fenomeen ook uitgebreid is onderzocht en erkend, blijf jij maar volhouden dat BDE's niet bewezen zijn.
Zoals ik al uitlegde. Jij denkt dat omdat je een ander idee van 'feiten' hebt dan te doen gebruikelijk. Dat veel mensen ervaren iets in hun dromen te hebben meegemaakt, betekent nog niet dat het echt is. Dat zul je dan toch moeten bewijzen. En dat is met BDE niet het geval.
Nu is een BDE ineens weer een droom. Terwijl de betrokkenen verklaard hebben dat het “echter dan echt is”. Die mensen hebben beweerd een BDE meegemaakt te hebben. Maar dan zeg jij: “nee hoor, dat hebben jullie helemaal niet meegemaakt”. Dat is toch gekkigheid. Maar als al die ontkenningen je gelukkig maken, moet je ze maar blijven koesteren.
Inktvlam schreef: 16 aug 2025, 15:42
Wat jij beweert over het Lazarus-syndroom (ook wel Lazarus-effect genoemd), moet jij weten. Maar het begrip wordt ook wel degelijk gebruikt bij orgaandonatie als de orgaandonor hersendood is verklaard en toch heftige reacties vertoont.
Ik beweer niets, ik citeer alleen de betekenis van Lazarus syndroom. Jij bent degene die er wat anders over beweert, nl heftige reactie bij orgaandonoren. En dat heeft daar niets mee te maken (als het al waar is, dat is ook nog maar de vraag, want je hebt het alleen over 'een krantenkop' zinder verdere bronvermelding).
Nou ga je weer net doen of ik het begrip Lazarus-syndroom en bijbehorende verschijnselen zelf bedacht heb. Ik heb niets zelf bedacht. Je probeert voortdurend dingen onder het tapijt te vegen, ook door een opmerking als “alleen een krantenkop”, terwijl ik de belangrijkste beweringen uit die kranten geciteerd heb (punt 2).
viewtopic.php?p=190029#p190029
Verder had ik laten weten dat Pim van Lommel in zijn boek “Eindeloos bewustzijn” schrijft over het Lazarus-syndroom. Pagina 334 van z'n boek. Maar dat was voor jou weer reden om Van Lommel te verketteren, want wat hij schrijft past niet bij jouw starre denkwereldje.
Het staat ook gewoon beschreven op wikipedia. Daar wordt het Lazarus-reflex genoemd.
Belangrijker nog is dat bepaalde reflexen bij hersendood verklaarde personen nog wél functioneren, waarvan de belangrijkste de Lazarus-reflex wordt genoemd: "In ongeveer 75% van de gevallen maakt de hersendood verklaarde persoon bij de start van de operatie afwerende gebaren en komt zelfs een stukje overeind.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hersendood
Inktvlam schreef: 08 aug 2025, 11:56
[Het Lazarus-syndroom bij orgaandonatie. Voordat organen worden weggenomen kunnen heftige reacties zich voordoen bij orgaandonoren als ze onder het mes liggen. Terwijl ze hersendood zijn verklaard ! Een krantenkop luidde: “Hersendode patiënt voelt pijn”. Hieruit kun je opmaken dat de ziel nog aanwezig is in het lichaam bij hersendood.
Laten we eens hypothetisch er van uitgaan dat verschijnsel wel heeft opgetreden. (Let wel: ik denk dat niet echt, want je moet jij heel erg voorzichtig zijn met wat je zegt).
Dan bewijst dat op geen enkele manier dat er een ziel is, laat staan dat die nog aanwezig is.
Dat is een aanname en die zul je dan moeten bewijzen.
Zoals je zelf zei:We moeten natuurlijk wel de feiten goed op orde hebben. Welnu, deze zielsconclusie van jou laat zien dat je daar zelf helemaal niet van uitgaat. Doe dan niet alsof dat wel het geval is.
Al laten zien dat het Lazarus-syndroom niet hypothetisch is, maar een vastgesteld feit. Het is door artsen vastgesteld.
Dat de mens een ziel heeft staat voor mij vast, maar blijkbaar voor jou niet.
“Hersendood is echt dood”, werd altijd beweerd, maar dat blijkt dus helemaal niet het geval. Dat maakt duidelijk dat geestelijke zaken als bewustzijn, denkkracht en wil, niet of niet alleen maar in de hersenen schuilt. En dat de mens (en ook dier) meer is dan alleen maar materie, maar ook een geestelijke component bezit, de ziel. Nog duidelijker wordt dat bij uittredingen waar de ziel uit het lichaam treedt en zich naar plaatsen kan begeven waar het maar wil. En daar waarnemingen kan doen. Zolderworm heeft dat bevestigd. En over de verifieerbaarheid van gedane waarnemingen hebben we het al eerder gehad.
Zie punt 2 van Michael Egnor.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.