Over de geestelijke mens an sich valt dan ook weinig boeiends te vertellen. Leeg van zelf is erg saai. De wereld van de vormen en de beelden is veel...eh...beeldender! Dat is ook precies waarom de mens verslaafd is aan de beelden. De natuurlijke mens kent zichzelf ook alleen als beeld. De natuurlijke mens kent zichzelf als het beeld van een man of een vrouw, als het beeld van een blanke of een zwarte. En omdat de natuurlijke mens zichzelf het belangrijkste vindt, vind hij zijn zelf-beeld ook het belangrijkste.peda schreef: Vandaag, 10:00 Bijna ieder mens denkt in vormen en wisselt met elkaar de "' kijk "' op vormen uit, waarbij voor mij beeld en vorm vrijwel synonieme uitdrukkingswijzen zijn.
Een "' beeld/vorm loos "" gesprek is m.i. snel ten einde.
Niet voor niets is de positieve theologie een "' vormen/beelden "'-theologie , waarmede hele bibliotheken gevuld worden.
Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar de negatieve theologie, doe ik wel volop mee met de positieve "" beelden "' theologie waarmede bijna alle tuintjes gevuld zijn. Duidelijk, immers elk tuintje levert naar hartelust beelden en vormen in allerlei pracht, waarover onderling met positieve of negatieve waardering gesproken kan worden.
Een vormeloos, leeg tuintje is eigenlijk het bespreken nauwelijks "' waard "'. Leeg is leeg en blijft leeg, wat er over leeg ook verteld wordt, het krijgt nooit vulling.
De geestelijke mens is ontsnapt aan de vrije wil die de wensnatuur van het ego veroorzaakt . Het leven is lichter als je je geen zorgen meer hoeft te maken om het lichaam. Beelden brengen namelijk zorgen en pijn met zich mee.