peda schreef: 24 aug 2025, 13:02
Tufkah schreef: 24 aug 2025, 12:47
Ik zit me nu te bedenken dat Peda de natuurlijke mens en de geestelijke mens aan elkaar afmeet. En omdat hij van de geestelijke mens niks weet denkt hij dat de geestelijke mens superieur is aan de natuurlijke mens.
De geestelijke mens is gestopt met anderen de maat te nemen, zo eenvoudig is dat. Subjectiviteit ontbreekt. De geestelijke mens is een 'niets'.
Het probleem in mijn optiek is wel dat ik de "' geestelijke "" mens Tufkah ( de "" niets "") , wel voortdurend qua inbreng zie opereren als een natuurlijk mens, de "" iets "". In de discussie spreekt Tufkah overtuigingen uit, zoals een natuurlijk mens het ook doet, levert commentaar op gebeurtenissen , zoals een natuurlijk mens ook doet, derhalve meet ik de inbreng van Tufkah af aan de inbreng van de natuurlijke mensen en beoordeel de inbreng van Tufkah zoals ik elk ander mens op gelijke wijze argumenteel beoordeel. Wanneer Tufkah de indruk wekt dat de "' geestelijke "" mens beschikt over DE WAARHEID en de natuurlijke mens van de waarheid geen weet heeft dan classificeer ik die Tufkah uitspraak als "' superioriteit "". Dat doe ik overigens bij een ieders uitspraak met de conclusie "' mijn overtuiging "" is de betere.
De geestelijke mens is
innerlijk, Paulus noemt dat het ongedekte gelaat. Het ongedekte gelaat is een "niets" waarmee ik bedoel te zeggen dat het niet tot de geschapen dingen behoort.
De natuurlijke mens is het gedekte gelaat: degene die je ziet. De natuurlijke mens is een "iets" (man, vrouw, blank, zwart enz).
De geestelijke mens echter is geen overtuiging , maar een existentie. Zoals Paulus schrijft: het vergankelijke moet het onvergankelijke hebben aangedaan (1 Kor 15 50-58)
50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.
51 Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;
52 In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.
53 Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
54 En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.
55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?
56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.
Hier schrijft Paulus dat. De sterfelijke Tufkah heeft de onsterfelijkheid aangedaan. Maar dat is geen overtuiging, want de overtuigingen behoren tot het sterfelijke. De geestelijke mens is dus niet beter/slechter dan de natuurlijke mens, de geestelijke mens heeft afscheid genomen van beter/slechter.
Onderwijl schrijft de natuurlijke/sterfelijke Tufkah op dit forum. De natuurlijke mens Tufkah wacht geduldig tot hij sterft en dat is het einde van Tufkah. Er is geen hiernamaals voor Tufkah, want het hiernamaals bestaat niet.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.