De ijkstok

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
J-W
Man/Vrouw: M

Re: De ijkstok

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 23 aug 2025, 19:45
......Maar op bv dit forum gelden andere wetten, dit forum valt binnen het veld van goed en kwaad. En zo zul je overal plaatsen aantreffen waar het veld van goed en kwaad actief is. (De bonte stoet). Toch is "het hart' de plaats waar het Woord des Koninkrijks gezaaid is. Alleen loert het Boze er op om het Woord weg te nemen. Standvastigheid is alles wat ik kan zeggen. Laat de opponenten maar kletsen, weten zij veel?......

De telkens terugkerende vraag is dan ook wat jij hier als volmaakt geestelijk mens op dit goddeloze forum zoekt en vindt, je zit hier bijna de hele dag. Voel je je misschien diep in je hart toch even slecht als alle anderen hier en helemaal niet zo geestelijk als jij je voordoet? Passend gezelschap dus voor jou in het veld van goed en kwaad?

ps. Er is hier niemand die er belang bij heeft ''het Woord'' weg te nemen hoor. Er zijn hier regelmatig gelovigen waar met respect mee wordt omgegaan. Het enige wat wij willen is dat niemand zich verheft boven de ander. Maar ik heb er wel begrip voor dat terecht commentaar jou niet lekker zit, dat dus wel.
Leon

Bericht door Leon »

De kwestie is hoe jouw geloof gestalte krijgt? Is het 'belief' (mentaal geloof c.q. overtuiging) of is het 'faith' (vertrouwen in de Godheid)? Mentale overtuigingen betreffend God zullen je uiteindelijk in de steek laten. Maar vertrouwen op God verdiept zich, dat is een zich verdiepend (persoonlijk) geloof.
Ja goede vraag. Ik probeer te luisteren. Maar als ik bijvoorbeeld mijn hart wil volgen met bijvoorbeeld roken, merk ik toch dat ik nog aan het tellen ben, en de controle probeer te hebben. Dat is een echte uitdaging. Soms heb ik wel de “flow”, dan gaat het gesmeerd.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 23 aug 2025, 20:53
De kwestie is hoe jouw geloof gestalte krijgt? Is het 'belief' (mentaal geloof c.q. overtuiging) of is het 'faith' (vertrouwen in de Godheid)? Mentale overtuigingen betreffend God zullen je uiteindelijk in de steek laten. Maar vertrouwen op God verdiept zich, dat is een zich verdiepend (persoonlijk) geloof.
Ja goede vraag. Ik probeer te luisteren. Maar als ik bijvoorbeeld mijn hart wil volgen met bijvoorbeeld roken, merk ik toch dat ik nog aan het tellen ben, en de controle probeer te hebben. Dat is een echte uitdaging. Soms heb ik wel de “flow”, dan gaat het gesmeerd.
De 'doener' wil controle hebben. De 'doener' is geconditioneerd.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 23 aug 2025, 23:09
Leon schreef: 23 aug 2025, 20:53

Dat herken ik niet.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 24 aug 2025, 10:03

Dat herken ik niet.
In tegenwoordigheid van geest is 'de doener' afwezig. Tegenwoordigheid van geest beziet de dingen welke voorvallen zonder dat 'de doener' zich er mee gaat bemoeien. Het is 'de doener' die controle wenst, de doener is een soort van zelf-conditionering. Een pavlov reactie. Een voorbeeld op dit forum is J-W , iedere dag weer een pavlov reactie. De arme man kan er niks aan doen, het is een mechanisme.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
peda

Bericht door peda »

Dat herken ik niet.
In de optiek van Tufkah beschikt de "' geestelijke "' mens over DE IJKSTOK.
Wie geen "' geestelijk "" mens is een natuurlijk mens en dus "" inferieur "" aan diegenen die over DE WAARHEID beschikken.
De doener is een natuurlijk mens die zich bezig houdt met natuurlijke zaken, zoals het hebben van overtuigingen, uitdagingen, plannen, wensen, bedoelingen, oordelen, controle hebben, etc, etc.
Alle natuurlijk ingestelden, zijn bezien vanuit de "' geestelijke "' wereld van Tufkah volledig geconditioneerd door de schaduwen van de schijn-ijkstok op de Plato-wand.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat is een slechte vertaling van wat Tufkah hier schrijft, Peda. De geestelijke mens heeft geen ijkstok. De geestelijke mens is daarmee superieur noch inferieur aan wie of wat dan ook. De geestelijke mens is zonder maat.

Het is de natuurlijke mens die opdeelt zijn inferieur en superieur. Want de natuurlijke mens meet met een maat: die mens is inferieur en die mens is superieur.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Ik zit me nu te bedenken dat Peda de natuurlijke mens en de geestelijke mens aan elkaar afmeet. En omdat hij van de geestelijke mens niks weet denkt hij dat de geestelijke mens superieur is aan de natuurlijke mens.

De geestelijke mens is gestopt met anderen de maat te nemen, zo eenvoudig is dat. Subjectiviteit ontbreekt. De geestelijke mens is een 'niets'.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 24 aug 2025, 12:34

Dat herken ik niet.
In tegenwoordigheid van geest is 'de doener' afwezig. Tegenwoordigheid van geest beziet de dingen welke voorvallen zonder dat 'de doener' zich er mee gaat bemoeien. Het is 'de doener' die controle wenst, de doener is een soort van zelf-conditionering. Een pavlov reactie. Een voorbeeld op dit forum is J-W , iedere dag weer een pavlov reactie. De arme man kan er niks aan doen, het is een mechanisme.
Oh op die fiets. Ik dacht dat je refereerde aan denker-doener-dromer, mij leek eerder de denker te gaan voor controle, de doener voor ervaring, en de dromer voor een toekomst.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 24 aug 2025, 12:34

Dat herken ik niet.
Wie geen "' geestelijk "" mens is een natuurlijk mens en dus "" inferieur "" aan diegenen die over DE WAARHEID beschikken.
De doener is een natuurlijk mens die zich bezig houdt met natuurlijke zaken, zoals het hebben van overtuigingen, uitdagingen, plannen, wensen, bedoelingen, oordelen, controle hebben, etc, etc.
Alle natuurlijk ingestelden, zijn bezien vanuit de "' geestelijke "' wereld van Tufkah volledig geconditioneerd door de schaduwen van de schijn-ijkstok op de Plato-wand.
Het denken over inferieur en superieur verbind ik met nazisme. Daar kan ik niet zoveel mee. Hoogstens kan je zeggen dat een streven naar DE ijkstok daar soms uitkomt. Wat verbindend kan zijn is een afkeer van al te strikte en dwingende ijkstokken, maar dat is op zich een strikte en dwingende ijkstok. Je laat dan geen ruimte voor progressie in ijkstok-denken.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 24 aug 2025, 12:47 Ik zit me nu te bedenken dat Peda de natuurlijke mens en de geestelijke mens aan elkaar afmeet. En omdat hij van de geestelijke mens niks weet denkt hij dat de geestelijke mens superieur is aan de natuurlijke mens.

De geestelijke mens is gestopt met anderen de maat te nemen, zo eenvoudig is dat. Subjectiviteit ontbreekt. De geestelijke mens is een 'niets'.
Het probleem in mijn optiek is wel dat ik de "' geestelijke "" mens Tufkah ( de "" niets "") , wel voortdurend qua inbreng zie opereren als een natuurlijk mens, de "" iets "". In de discussie spreekt Tufkah overtuigingen uit, zoals een natuurlijk mens het ook doet, levert commentaar op gebeurtenissen , zoals een natuurlijk mens ook doet, derhalve meet ik de inbreng van Tufkah af aan de inbreng van de natuurlijke mensen en beoordeel de inbreng van Tufkah zoals ik elk ander mens op gelijke wijze argumenteel beoordeel. Wanneer Tufkah de indruk wekt dat de "' geestelijke "" mens beschikt over DE WAARHEID en de natuurlijke mens van de waarheid geen weet heeft dan classificeer ik die Tufkah uitspraak als "' superioriteit "". Dat doe ik overigens bij een ieders uitspraak met de conclusie "' mijn overtuiging "" is de betere.
peda

Bericht door peda »

Leon schreef: 24 aug 2025, 12:56

Het denken over inferieur en superieur verbind ik met nazisme. Daar kan ik niet zoveel mee. Hoogstens kan je zeggen dat een streven naar DE ijkstok daar soms uitkomt. Wat verbindend kan zijn is een afkeer van al te strikte en dwingende ijkstokken, maar dat is op zich een strikte en dwingende ijkstok. Je laat dan geen ruimte voor progressie in ijkstok-denken.
Het nazisme plaatste het denken in "'superioriteit"' wel op de uiterste trede van de ladder. Ik doe niet mee met het denken in uitersten ( fundamentalisme ).
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 24 aug 2025, 12:44 Dat is een slechte vertaling van wat Tufkah hier schrijft, Peda. De geestelijke mens heeft geen ijkstok. De geestelijke mens is daarmee superieur noch inferieur aan wie of wat dan ook. De geestelijke mens is zonder maat.
Je geeft een correcte beschrijving van de geestelijke mens. Nu snel er aan werken ook zo te worden Tufkah, tot die tijd blijven de berispingen van P. op jouw gedrag hier als natuurlijk mens overeind want die weerleg je niet door met een beschrijving van een geestelijk mens te reageren. Niet de eerste keer overigens.
Laatst gewijzigd door J-W op 24 aug 2025, 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
J-W

Bericht door J-W »

Je beweert hier regelmatig dat je mijn bijdragen niet leest maar nu blijkt dat je dat steeds gelogen hebt. Niet mee doen hoor, Jezus was ook geen leugenaar.
J-W

Bericht door J-W »

............. Een voorbeeld op dit forum is J-W , iedere dag weer een pavlov reactie. De arme man kan er niks aan doen, het is een mechanisme.
Tufkah schreef: 24 aug 2025, 12:47 De geestelijke mens is gestopt met anderen de maat te nemen, zo eenvoudig is dat.
Commentaar overbodig, heeft met oordelen te maken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 24 aug 2025, 12:52

Oh op die fiets. Ik dacht dat je refereerde aan denker-doener-dromer, mij leek eerder de denker te gaan voor controle, de doener voor ervaring, en de dromer voor een toekomst.
De 'doener' is degene die bewogen wordt door de wereld d.m.v. conditionering. Deze conditionering heeft de doener zelf aangebracht/bedacht.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 24 aug 2025, 13:02
Tufkah schreef: 24 aug 2025, 12:47 Ik zit me nu te bedenken dat Peda de natuurlijke mens en de geestelijke mens aan elkaar afmeet. En omdat hij van de geestelijke mens niks weet denkt hij dat de geestelijke mens superieur is aan de natuurlijke mens.

Het probleem in mijn optiek is wel dat ik de "' geestelijke "" mens Tufkah ( de "" niets "") , wel voortdurend qua inbreng zie opereren als een natuurlijk mens, de "" iets "". In de discussie spreekt Tufkah overtuigingen uit, zoals een natuurlijk mens het ook doet, levert commentaar op gebeurtenissen , zoals een natuurlijk mens ook doet, derhalve meet ik de inbreng van Tufkah af aan de inbreng van de natuurlijke mensen en beoordeel de inbreng van Tufkah zoals ik elk ander mens op gelijke wijze argumenteel beoordeel. Wanneer Tufkah de indruk wekt dat de "' geestelijke "" mens beschikt over DE WAARHEID en de natuurlijke mens van de waarheid geen weet heeft dan classificeer ik die Tufkah uitspraak als "' superioriteit "". Dat doe ik overigens bij een ieders uitspraak met de conclusie "' mijn overtuiging "" is de betere.
De geestelijke mens is innerlijk, Paulus noemt dat het ongedekte gelaat. Het ongedekte gelaat is een "niets" waarmee ik bedoel te zeggen dat het niet tot de geschapen dingen behoort.

De natuurlijke mens is het gedekte gelaat: degene die je ziet. De natuurlijke mens is een "iets" (man, vrouw, blank, zwart enz).

De geestelijke mens echter is geen overtuiging , maar een existentie. Zoals Paulus schrijft: het vergankelijke moet het onvergankelijke hebben aangedaan (1 Kor 15 50-58)

50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.
51 Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;
52 In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.
53 Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
54 En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.
55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?
56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.

Hier schrijft Paulus dat. De sterfelijke Tufkah heeft de onsterfelijkheid aangedaan. Maar dat is geen overtuiging, want de overtuigingen behoren tot het sterfelijke. De geestelijke mens is dus niet beter/slechter dan de natuurlijke mens, de geestelijke mens heeft afscheid genomen van beter/slechter.

Onderwijl schrijft de natuurlijke/sterfelijke Tufkah op dit forum. De natuurlijke mens Tufkah wacht geduldig tot hij sterft en dat is het einde van Tufkah. Er is geen hiernamaals voor Tufkah, want het hiernamaals bestaat niet.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Het nazisme deed inderdaad denken in inferieur/superieur. Het is dan ook het denken wat inferieur/superieur voortbrengt. De nazi's hadden zeg maar een ijkstok (op de schaal van 1-10 ) van 10. Jezus heeft een ijkstok van 0 op dezelfde schaal. Daarom zegt Jezus ook : met de maat waarmee ge meet zult ge weder gemeten worden.

Dus het is geen oordeel om te stellen dat de nazi's niet voor het Koninkrijk in aanmerking kwamen. Net zo min als alle andere racisten, homofoben en andere mensen die met een maat meten. Jammer voor Wilders en zijn aanhang.

Jezus loog geen woord toen hij zij dat je zult gemeten worden met de maat waarmee je meet. De mens heeft het zelf in de hand met zijn ijkstok (maatstok).
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 24 aug 2025, 14:21

Het nazisme deed inderdaad denken in inferieur/superieur. Het is dan ook het denken wat inferieur/superieur voortbrengt. De nazi's hadden zeg maar een ijkstok (op de schaal van 1-10 ) van 10. Jezus heeft een ijkstok van 0 op dezelfde schaal. Daarom zegt Jezus ook : met de maat waarmee ge meet zult ge weder gemeten worden.

Dus het is geen oordeel om te stellen dat de nazi's niet voor het Koninkrijk in aanmerking kwamen. Net zo min als alle andere racisten, homofoben en andere mensen die met een maat meten. Jammer voor Wilders en zijn aanhang.

Jezus loog geen woord toen hij zij dat je zult gemeten worden met de maat waarmee je meet. De mens heeft het zelf in de hand met zijn ijkstok (maatstok).
als alle ijkstokken subjectief zijn, kunnen we wel stoppen met het idee van progressie naar objectievere ijkstokken. Toch denk ik dat veel moderne ijkstokken wel 'beter' zijn ( milder) althans bij sommigen. Die van Wlders dus niet. Misschien dat sommigen in contrast met zeer strikte ijkstokken toch een soort van 'prettige' ijkstokken hebben waaraan je wel wil afgemeten worden, als dat toch niet anders kan.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 24 aug 2025, 14:51
Tufkah schreef: 24 aug 2025, 14:21

als alle ijkstokken subjectief zijn, kunnen we wel stoppen met het idee van progressie naar objectievere ijkstokken. Toch denk ik dat veel moderne ijkstokken wel 'beter' zijn ( milder) althans bij sommigen. Die van Wlders dus niet. Misschien dat sommigen in contrast met zeer strikte ijkstokken toch een soort van 'prettige' ijkstokken hebben waaraan je wel wil afgemeten worden, als dat toch niet anders kan.
Er is gradatie qua subjectiviteit. (De schaal van 1 - 10 ). Je hoeft maar even op de sociale media (Hoezo sociaal?) te lezen en de oordelen vliegen om je hoofd. Ook de Bijbel wordt gebruikt om homo's te bashen. Of bv in de RKK waar het priesterambt voorbehouden is aan vrouwen. Of de SGP die mannen boven vrouwen stellen. Voorbeelden te over van mensen of organisaties die onderscheid maken binnen de natuurlijke mens. Ze meten met een maat: alleen een man is geschikt als priester. Alleen een man is geschikt om op de SGP kieslijst te staan.

Door onderscheid te maken als natuurlijke mens zijnde blijf je ook natuurlijke mens. Maar je kunt in je eigen denkwereld opmerken waar je onderscheid maakt. Dan ben je jezelf te goeder trouw en volg je Jezus. Blijf je maar onderscheid maken naar geslacht, geaardheid of nationaliteit dan doe je dat zelf. Dan ben je jezelf te kwader trouw.

Je hoeft niet direct een geestelijke mens te zijn , maar je kunt er wel naar toewerken. Dan kan het Woord des Koninkrijk verstaan worden. Dat Woord is in je hart gezaaid. Jezus volgen is i.m.o. ook je aan de aanwijzingen houden.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 24 aug 2025, 15:36
Leon schreef: 24 aug 2025, 14:51

Er is gradatie qua subjectiviteit. (De schaal van 1 - 10 ). Je hoeft maar even op de sociale media (Hoezo sociaal?) te lezen en de oordelen vliegen om je hoofd. Ook de Bijbel wordt gebruikt om homo's te bashen. Of bv in de RKK waar het priesterambt voorbehouden is aan vrouwen. Of de SGP die mannen boven vrouwen stellen. Voorbeelden te over van mensen of organisaties die onderscheid maken binnen de natuurlijke mens. Ze meten met een maat: alleen een man is geschikt als priester. Alleen een man is geschikt om op de SGP kieslijst te staan.

Door onderscheid te maken als natuurlijke mens zijnde blijf je ook natuurlijke mens. Maar je kunt in je eigen denkwereld opmerken waar je onderscheid maakt. Dan ben je jezelf te goeder trouw en volg je Jezus. Blijf je maar onderscheid maken naar geslacht, geaardheid of nationaliteit dan doe je dat zelf. Dan ben je jezelf te kwader trouw.

Je hoeft niet direct een geestelijke mens te zijn , maar je kunt er wel naar toewerken. Dan kan het Woord des Koninkrijk verstaan worden. Dat Woord is in je hart gezaaid. Jezus volgen is i.m.o. ook je aan de aanwijzingen houden.
Dit forum, forums in het algemeen, zijn ook sociale media. Ik ben verslaafd. Heel de dag wil ik kijken en reageren. Dan gaat het niet om te verstillen. Uiteindelijk misschien, als iedereen je uit-kot-st. Maar daar probeer ik het toch niet speciaal naar te maken. Het gaat zoals het gaat.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 24 aug 2025, 15:36

...........Jezus volgen is i.m.o. ook je aan de aanwijzingen houden.
Ik heb niets op Jezus tegen, waarom zou ik, maar je kunt het volgen van Hem ook overdrijven.
De hele dag Hem achterna lopen, Zijn uitspraken lezen en herlezen etc., niet gezond.
Gewoon jezelf blijven lijkt me beter, zijn boodschap ter harte nemen is prima maar met iemand dwepen en slaafs volgen is nooit mijn ding geweest. Op die manier wordt het voor een mens moeilijk zichzelf te ontplooien, wat met de gegeven talenten doen, ook heel bijbels.
Een weldenkend mens weet heel goed wat in een samenleving geoorloofd is en wat niet.
Ik denk ook niet dat het Zijn bedoeling is geweest dat iedereen dag in dag uit uitspraken van Hem anderen voorhoudt maar eerder ze eenmaal kennende en uitgesproken te hebben er zelf naar leven.
J-W

Bericht door J-W »

Leon schreef: 24 aug 2025, 19:51 ...........Dit forum, forums in het algemeen, zijn ook sociale media. Ik ben verslaafd. Heel de dag wil ik kijken en reageren......
Niet doen, er is meer in het leven dan de sociale media. Af en toe een keer kijken hoe het er in geloofsland naar toe gaat
en eventueel een korte reactie plaatsen en is prima, een gelegenheid om jezelf scherp houden maar dan weer snel over tot de orde van de dag. Het leven is te mooi en te kort om het te verdoen met wat lees en tikwerk alhier.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Voor zover ik zie is die DE IJKSTOK van alle markten thuis ook nog.
Tot ultieme kennis over depressies en psychische stoornissen aan toe.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Leon schreef: 23 aug 2025, 18:25 Aangezien iedereen een eigen ijkstok heeft, en niet algemeen gezegd kan worden wat de juiste ijkstok is, staan we verdeeld bij elkaar, een bonte stoet. De vraag wat je kan doen aan die verdeeldheid dringt zich op.
Er zijn mensen die geen moeite hebben met verdeeldheid. En er zijn mensen die er wel moeite mee hebben.
Waar heb je dan eigenlijk moeite mee ? Met het feit dat anderen anders denken dan jij?
Waarom zou je het willen oplossen of aanpakken ?
Kijk om je heen.. hoe verschillend mensen eruitzien .. moet dat dan ook opgelost worden ?

We zijn de divers. Dat kunnen we ook vieren.

Ps.. wat je er zelf aan zou kunnen doen om je minder verdeeld te voelen had ik al gezegd. Maar sja.. dat kun je niet want je vindt je hart volgen prio.
Laat andere mensen dan ook hun hart volgen. Verdeeld maar eensgezind in hartvolgerij! 🌸
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas